Tuorein sisältö

Mafia II

Arvioitu: Xbox 360
Genre: Toimintapelit
Pelaajia: 1
Ikärajoitus: 18
Kehittäjä: 2K Czech
Julkaisija: 2K Games
Julkaisupäivä: 27.08.2010
Pelin kotisivut
Mikko Heinonen

15.09.2010 klo 10.42 | Luettu: 55324 kertaa | Teksti: Mikko Heinonen

Rikosputkessa
Harvoin on rikollisuus näyttänyt niin houkuttelevalta kuin 20-30-lukujen Yhdysvalloissa. Hölmöllä kieltolailla saatiin aikaan se, että italialaisten siirtolaisten Cosa Nostra, tuttavallisemmin mafia, rikastui myymällä ihmisille sitä, mitä he haluavat - välittämättä lain kaltaisista pikkuseikoista.

Tällainen herrasmiesten rikollinen salaseura on tietenkin mitä parhainta materiaalia viihdeteollisuudelle - etenkin, kun pahimpia julmuuksia vähän siivotaan. Kummisetä on yksi maailman arvostetuimmista elokuvista, eikä pelipuolella ole tästä paljon jääty: moni muistaa edelleen rakkaudella Illusion Softworksin Mafia-pelin. Sittemmin Illusionista on tullut 2K Czech ja jatko-osaa on odotettu vesi kielellä. Ennakkomateriaali antoi luvan odottaa hieman GTA-tyylistä peliä, jossa pääpaino olisi kuitenkin tarinalla ja toiminnalla.

Tappajasta ammattitappajaksi


Hieman oletuksen vastaisesti peli käynnistyy toisesta maailmansodasta, jossa Vito Scaletta -niminen siirtolainen taistelee jenkkien puolella kielitaitonsa ansiosta. Täältä palataan kuitenkin pian kotimaahan, jossa isä on kuollut ja vanha äiti joutunut rahavaikeuksiin. Kun käteistä pitää kerran nopeasti saada, onnistuu kaveri Joe pian houkuttelemaan sankarimme lain väärälle puolelle. Tästä alkaa verinen seikkailu kohti rikollisjärjestön huippua.

Alkuasetelma on siis tuttu, ja pikaisella kokeilulla toimintakin muistuttaa sen seitsemää sandbox-peliä. Mutta mitä enemmän Mafia II:ta pelaa, sitä selvemmin käy ilmi, että kyseessä on ennen kaikkea toimintapeli, johon on liimattu vähän hiekkalaatikon jyväsiä.

Sivuventtiilikasin pöhinää


Peli sijoittuu 40/50-luvun vaihteen Yhdysvaltoihin, ensin sodan loppuaikaan ja sitten nopean vaurastumisen ajanjaksoon. Tämä tarkoittaa, että vanhojen jenkkiautojen ystäville pelillä on tarjota aivan erityisen hienoja ajoneuvoja. Yhteensä 36 erilaista lotjaa odottaa löytäjäänsä kaupungin kaduilla, ja talliin saa säilöttyä 10 parasta. Nimet on luonnollisesti muutettu, mutta mallit muuten ovat erinomaisen tunnistettavia, ja mukana on mm. legendaarinen Tucker. Myös mahdollisuus autojen virittelyyn ja maalaamiseen tarjotaan, joten autoista tulee melkein kuin Red Dead Redemptionin ratsuja - niiden kunnosta on kiinnostunut ja ne haluaa säilyttää. Kun tähän lisätään se, että ajomalli on eräs sandboxien parhaita, kaahailee New Yor...Empire Bayn kaduilla ihan mielellään.

2K Czechin itse väsäämä pelimoottori on ihan asiallinen, muttei ihmeellinen, eikä ainakaan sen arvoinen, että peliä olisi kannattanut viivyttää näin paljon. PC:lle kehitetty engine kärsii konsoleilla detaljipulasta, eikä esim. autojen vauriomallinnus yllä autenttisuudessa edes GTA-tasolle. Ruudunpäivitys on kuitenkin useimmiten hyvinkin siedettävällä tasolla, ja kentissä on kaikenlaista rikottavaa.

Näytelmän kulisseissa


Valitettavaa onkin se, miten vähän tätä vapaata liikkumista pääsee harrastamaan. Pelaajalle esitellään, että tänne ja tänne voit myydä autoja ja täällä voit tehdä näin ja näin, jopa achievementeissä on useita puhtaita hiekkalaatikkopuuhia, mutta samalla pelaajaa viedään koko ajan juonessa eteenpäin sellaisella vauhdilla, ettei aikaa pelkkään puuhasteluun oikein jää. Sen kerran kun yritin käydä jotain sivutehtävää hakemassa, mitään ei ollut tarjolla. Samalla hyvin turhauttavaa on, että kun olet ensin kerännyt tietyssä jaksossa vähän rahaa tekemällä sitä sun tätä, nappaa seuraava juonenkäänne taas tilin tyhjäksi kuin mitään ei olisi koskaan ollutkaan. Kun sama tapahtuu useita kertoja juonen aikana, se alkaa jo tympiä.

Voidaan toki väittää, että pelin ei ole tarkoituskaan olla mikään puhdasverinen sandbox, mutta kaikki se krääsä mitä pelaajan eteen työnnetään yrittää kyllä kovasti luoda vaikutelmaa elävästä maailmasta. Kuvaavaa on, että pelaaja voi asunnossaan avata hanoja, vetää vessaa ja sytytellä valoja, muttei tehdä mitään estääkseen pelihahmon läpikotaisen typeriä päätöksiä, joiden jälkiseuraamukset pystyy näkemään tyhmempikin välittömästi. Lisäksi peli vielä alleviivaa hyvin aikaisessa vaiheessa asioita, joista vähänkin TV-sarjoja seurannut hoksaa juonenkäänteet etukäteen.

Pelin loppumisen jälkeenkään ei pääse vapaasti riekkumaan Empire Bayhin Viton hahmossa, vaan joutuu ostamaan 800 MS-pisteen hintaisen “Jimmy’s Vendetta” -lisäosan, joka sisältää free roam -tilan Jimmy-nimisellä pahishahmolla. Olkoonkin, että DLC alkaa olla nykymittapuulla edullinen, sen olisi ehdottomasti pitänyt kuulua kauppaan. Mahdottoman kivaa olisi, jos peliä olisi saanut jatkaa keräämillään rahoilla, aseilla ja autoilla.

Checkpoint-limbosta toiseen


Jos nyt siis hyväksytään se, että Mafia II ei ole tyydyttävä sandbox, annetaan sille mahdollisuus toimintapelinä. Räiskintäjaksot ovat kohtuullisen intensiivisiä ja näyttäviä, mutta myös toistavat itseään erittäin paljon. Tarkoitus on ensin ajaa paikkaan X, poistua sitten autosta ja rynnäköidä kohteeseen, jossa viholliset näkyvät punaisina kolmioina. Peli sulkee järjestelmällisesti ovia pelaajan takana niin, että eksyminen on miltei mahdotonta, ja samalla sulkeutuvat pois mahdollisuudet käyttää kekseliäitä ratkaisuja ongelmiin GTA:n ja Saboteurin tyyliin.

Pelissä on useita osuuksia, joissa tapellaan nyrkein, ja turpasauna voi alkaa myös autoa anastettaessa. Taistelusysteemi on valitettavasti aivan liian yksinkertainen: taistelut voittaa pitämällä torjunnan ylhäällä ja odottamalla vastustajan lyöntiä, jonka jälkeen lyödään oma isku. Toistetaan tarpeeksi monta kertaa, ja vastapuoli putoaa varmasti ilman yhtään vahinkoa.

Ehdottomasti ärsyttävintä on kuitenkin se, miten usein tehtävien checkpointit on aseteltu huonosti. Erittäin monessa tehtävässä saa ensin taistella minuuttikaupalla, että pääsee yrittämään yhtä kohtaa, jossa pitää toimia oikein hyvin lyhyen ajan kuluessa tai saa kuulaa päähänsä. Jos (ja aluksi kun) tässä sitten kuolee, on edessä passitus erittäin kauas taaksepäin. Usein kestää vähän aikaa myös tajuta, mitä tarkalleen pitää tehdä, joten mikäpä sen mukavampaa kuin tehdä koko homma alusta uudelleen tämän yhden kohdan vuoksi. On tyydyttävämpää kokea onnistumista siksi, että on osannut tehdä jotain, eikä siksi, että kärsivällisyys on riittänyt pelin ongelmien kumoamiseen.

Valjuhko vendetta


Irkissä kyseltiin jo useaan otteeseen tunnelmiani Mafia II:sta, ja tiivistin ne tyyliin “hukattua potentiaalia”. Mafia on aiheena kutkuttava ja mahdollistaa monenlaista, ja peliin on myös selvästi nähty hirveä määrä vaivaa, mutta lopulta se on vain jotenkin kovin ontto ja lineaarinen rykäisy, jossa on aivan liikaa pikkupuutteita. Pelihahmoon, johon voi vaikuttaa lähinnä valitsemalla erivärisiä vaatteita, ei kiinny oikein millään tapaa, ja NPC:t taas ovat niin stereotyyppisiä itsejään, että reaktiot voi ennustaa jo melkein pelin alusta alkaen. Maailma on olevinaan elävä, mutta lopulta sen huomaa kuitenkin olevan vain kulissia. Vaikka esimerkiksi Electronic Artsin muinainen Godfather: The Don’s Edition oli sitten toisella tapaa ärsyttävä kiitos jatkuvan taistelun muita perheitä vastaan, se mahdollisti kuitenkin paljon syvällisemmän tutustumisen mafiosona häärimiseen. Mafia II on putki tehtäviä, jotka juostaan läpi määrätyssä järjestyksessä ja sen jälkeen unohdetaan.

V2.fi | Mikko Heinonen

Mafia II (Xbox 360)

On helppo ennustaa, että maineikkaan Mafian jatkosta ei muodostu samanlaista kestosuosikkia kuin esikuvastaan. Muutama kiva ominaisuus peittyy suunnittelumokiin ja äärimmäiseen lineaarisuuteen.
  • Hieno autovalikoima ja ajomalli
  • Tuhoutuvat ympäristöt
  • Aihe sinällään kiinnostava
  • Free roam maksullinen sisältö
  • Checkpointien asetteluvirheet
  • Tarinankerronnan läpinäkyvyys
< Halo: Reach... R.U.S.E.... >

Keskustelut (36 viestiä)

rambokala

Rekisteröitynyt 04.10.2008

15.09.2010 klo 13.38

Taas yksi arvostelu joka nillittää siitä maailman "sisällöttömyydestä".

Jokseenkin säälittävää että ammattilaiset ei tajua. Ainakaan kaikki.
lainaa
LaaLaa

15.09.2010 klo 14.51

Kyllä tämä nyt vaan on melko keskinkertainen tekele. Ei siitä mihinkään pääse. Juuri se sisällöttömyys ja mitäänsanomattomuus latistaa tunnelmaa, jota Mafian kaltaiselta peliltä juuri odottaa. Muut pelit tekevät lähes kaiken paremmin joten se kymmenen vuoden odotus ei kovin palkitsevaa ole. Toivotaan, että Mafia 4 on jo tuloillaan, virheistä opittu ja peliin viitsittäisiin panostaakin.
lainaa
LaaLaa

15.09.2010 klo 14.54 1 tykkää tästä

Kolmonenkin kelpaa välissä ;P
lainaa
Pioneeri

Rekisteröitynyt 09.08.2009

15.09.2010 klo 14.54

Ei peli missään nimessä huono ollut mutta tosiaan tämän tyylin pelissä olisi pitänyt olla tekemistä ja vapaata liikkumista kuten itse tykkäsin viritellä autoja ja sitten huomatakseni ettei vapaa peliä ollutkaan.Bugeja löysin myös läjä tolkulla josta pahimmat joka tappoivat esim kimmokkeet aidoista jos satuit autolla hipasee aitaa tai pahimpana eräällä rakennus työmaalla kun viton rakas kaveri halusi bugata rappusiin uudelleen ja uudelleen estäen kentän läpi pääsyn.tästä selvisi vain työntämällä äijä alakertaan asti seuraavaan kohtaukseen...Hukattua potenttiaalia tosiaan. 80/100 pojoa annan minä.
lainaa
rambokala

Rekisteröitynyt 04.10.2008

15.09.2010 klo 15.14

Tätä peliä nimenomaan EI saa katsoa sandbox -pelinä, vaan tarinavetoisena Mafia -pelinä. Se vapaa ja laaja maailma luo lähinnä illuusion, sen siellä olemisen tunteen, jota ei putkella voitaisi luoda. Eikä pitäisi.
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

15.09.2010 klo 15.18

rambokala kirjoitti:
Tätä peliä nimenomaan EI saa katsoa sandbox -pelinä, vaan tarinavetoisena Mafia -pelinä. Se vapaa ja laaja maailma luo lähinnä illuusion, sen siellä olemisen tunteen, jota ei putkella voitaisi luoda. Eikä pitäisi.


Miksi esitellään maailman ominaisuuksia, joita ei missään välissä ehdi käyttää? Miksi pelissä on puolenkymmentä free roam -achievementiä, jotka saadakseen pitää oikein vasiten olla tekemättä, mitä peli kehottaa?

Laaja ja ontto maailma luo tunteen, että liikkuu TV-sarjan kulisseissa.
lainaa
helium

Rekisteröitynyt 12.08.2009

15.09.2010 klo 16.33

Jos Mafia II:sessa on jotakin moitittavaa, niin pelin tarina ja action vain paikkaa niitä puutteita. Ainut asia mikä jäi harmittamaan, oli pelin lyhyys.
lainaa
ihmeteklken

15.09.2010 klo 16.37

Mikä helvetin sandbox? Eihän tämän pitänyt olla alunperinkään semmonen, vaan ihan juonivetoinen pelipläjäys. Se on eri asia jos sitten erikseen myydään joku sandboxin tyylinen lisäosa, eli rahastetaan tyhmiltä aina vain lisää, koska senhän olis voinut sisällyttää jo alkuperäiseen peliin.
lainaa
rambokala

Rekisteröitynyt 04.10.2008

15.09.2010 klo 16.41

MUTKU ACHIEVEMENT!

E: Älä ota Mikko henkilökohtaisesti, moni muu arvostelija on nillittänyt samasta. Kaikki ovat väärässä!
lainaa
Bigtoop

Rekisteröitynyt 04.01.2008

15.09.2010 klo 17.12

Eli jos pelaan pelin läpi seuraamalla vain juonikuvioita ja toimintaa, onko minulla hauskaa?
lainaa
TeuvoTomera

15.09.2010 klo 17.49

Bigtoop kirjoitti:
Eli jos pelaan pelin läpi seuraamalla vain juonikuvioita ja toimintaa, onko minulla hauskaa?

No oikeastaan melko vähän suhteessa siihen v*tutukseen, jota peli tuottaa jatkuvasti. Rajoittuneisuus tulee vastaan monen kulman takaa, mitään ei oikeastaan voi tehdä tarinan ulkopuolella vaikka näin annetaankin ymmärtää, rahat viedään koko ajan ja persaukisena v*tuttaa mutta viimeistään lopussa tajuaa, että ei sillä rahallakaan olllut mitään tarkoitusta tai tarvetta. Koko teos on jatkuvia pettymyksiä täynnä ja lopussa koko onneton juoni jää vieläpä p*skasti kesken, todennäköisesti itket itsesi uneen lopetusiltana, koska v*tuttaa ja ahdistaa niin paljon, lisäksi ontto olo kalvaa monta päivää jälkeenkin. Ei tuosta jää oikeen mitään käteen, korkeintaan se paha mieli.
lainaa
Pakastin

15.09.2010 klo 19.32

En voi käsittää teidän vineemistä. Juoni oli hyvä ja toimintaa riitti. Ei voisi vähempää kiinnostaa jotkut achievementit tai free roam. Ei siinä muutenkaan aikaa mihinkään free roamiin ollut, kun koko ajan lapattiin hommaa eteen. Itseäni kiinnosti juoni, eikä mikään ylimääränen sälä. Loppukin oli mielestäni hyvä ja se sopi hyvin mafia henkeen. Jos ei aihe kiinnosta niin ei voi mitään. Peliä ei pidä myöskään arvostella sinä mitä se ei ole vaan sinä mitä se on ja mafia ei ole sandbox. Antaisin 9/10.
lainaa
Execta

Rekisteröitynyt 10.04.2007

15.09.2010 klo 22.02

Oisitte nyt ees arvostelleet PC-version, kun se on 10x parempi verrattuna muihin.
lainaa
Hurr

15.09.2010 klo 22.04

Joo en kanssa ymmärrä tätä parkua. Kaikki saavutukset sun muut kauppareissut voi aivan mainiosti suorittaa näiden "aja kotiin nukkumaan" -tehtävien välillä. Ei siihen oikeasti tarvi mitään erillistä tilaa.
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

16.09.2010 klo 09.18

Sivusin arvostelun toisessa osassa sitä, että miten Mafia II sitten sijoittuu puhtaana toimintapelinä - eikä arvio siitäkään ole kummoinen. Vaikka unohdettaisiin koko free roam, eivät pisteet nousisi yli 80:n.
lainaa
Hmm

16.09.2010 klo 12.49

Free roam nyt onnistuu missä tahansa tehtävässä.. ei sinne seuraavaan checkpointtiin ole pakko juosta katsomaan välivideoita, vaan voi keikata niitä autoja ja tienata rahaa..
Mutta tosiaan, ei sillä rahalla mitään tee. Se lempikaarakin romuttuu jokaiseen risteykseen, eikä tarina luultavasti edes anna sinun käyttää sitä autoasi.. ja aseita saa jokaisesta tehtävästä, vain vaatteisiin voi purkaa turhautumistaan ja tietty autojen tuunaamiseen. Ja rahaa saa jokaisesta vaateliikkeestä ja vielä helpommin aseliikkeistä, taskurahat saa bensikseltä. Pelin turvallisinta/parasta autoa ei edes saa autotalliin vaan täytyy tyytyä niihin vauhtipeleihin.
Ei sen puolen, en tästä mitään sandboxia odottanutkaan, mutta kun hypessä kerrottiin, että jokaista tallustajaa voi seurata ja katsoa kun he menevät kauppaan ja kotiin jne.. no, kivaltahan ne siinä näyttää kun ajaa kahtasataa ohi, mutta siinä se.
lainaa
Hmm

16.09.2010 klo 12.52 1 tykkää tästä

"PC:lle kehitetty engine kärsii konsoleilla detaljipulasta, eikä esim. autojen vauriomallinnus yllä autenttisuudessa edes GTA-tasolle. Ruudunpäivitys on kuitenkin useimmiten hyvinkin siedettävällä tasolla, ja kentissä on kaikenlaista rikottavaa."

Toisaalta GTA:n budjetin muistaen, olisi kuvitellut sen PC version olevan edes toimiva verrattuna konsoliversioihin.. Mafian ruudunpäivitys vanhemmallakin koneella oli oikein maittavaa ja muutenkin GTA:n karkkiväritystä parempaakin.
lainaa
Gamehero

Rekisteröitynyt 29.05.2008

16.09.2010 klo 15.53

Mitä tästä pelistä sanoisin.. Minua jäi kovasti harmittamaan se, että tästä on yritetty tehdä Gta:ta (sandbox ja silleen). Itse en arvosta uusia Gta IV lisäosia tai edes emopeliä, eli minua ei haittaa vaikka Mafia 2 sandbox-ominaisuus ei toimi. Miksi Mafia 2 ei tehty samalla tavalla kuin ensimmäistä osaa? Eli juoni ja freeride erikseen. Tällä tavalla pelin juoni oltaisiin saatu toimimaan paremmin. Juoni on hyvä - ei toki ensimmäisen osan tasoa - ja räiskintäosuudet on hyvin tehty sekä 50-luvun tunnelma on kunnossa. Hahmot ovat ehkä vähän kliseisiä, mutta eipä tuo minua haittaa. 80/100
lainaa
linkki

Rekisteröitynyt 29.07.2010

16.09.2010 klo 16.06

hyvä ajomallinnus??? HYVÄ AJOMALLINNUS!?!? SEHÄN ON IHAN KAMALA! Ps2 ajan gtaissakin oli parempi. Ei tuo ajomaloinnus tätä päivää ole. Ehkä vähän parempaa kuin saints row 2. Mutta kyllä se tuolta plussaa osiosta on otettava pois. Vaadin.
lainaa
Dingo

Rekisteröitynyt 09.01.2008

16.09.2010 klo 20.24

Nuijat uskonu saavansa jotain GRAND THEFT AUTOA XBOXILLE vaikka oikeasti peli on JOPA OIKEA PELI PClle.

Paska arvostelu.
lainaa
VoiTeitäRaukkoja

16.09.2010 klo 22.51

Ihmisten pitää muistaa, että tämä arvostelu on vain yhden ihmisen mielipide. Jotkut pitävät ja toiset eivät.
lainaa
sadhomma

16.09.2010 klo 23.17

linkki kirjoitti:
hyvä ajomallinnus??? HYVÄ AJOMALLINNUS!?!? SEHÄN ON IHAN KAMALA! Ps2 ajan gtaissakin oli parempi. Ei tuo ajomaloinnus tätä päivää ole. Ehkä vähän parempaa kuin saints row 2. Mutta kyllä se tuolta plussaa osiosta on otettava pois. Vaadin.

Etkö osaa ajaA?
lainaa
petri

17.09.2010 klo 00.03

Itse en myöskään ymmärrä tätä haukkumista mitä mafia2 saa osaksi, niinkuin joku jo kirjoitti, ei tätä pidäkkään verrata mihinkään "hiekkalaatikko peliin"gta4 ym, vaan tarkastella ihan yksilönä.
Ja mitä tuloo noihin rahan keräämiseen jne, mitä ideaa siinä nyt sitten on, ostaa sitten jotain "juttuja"pelissä.

Peli näyttää todella upealta ainakin pc:llä, ajomallinnus ja autot käyttäytyvät todella hyvin, minun mielestäni. Juoneen jää kiinni ja hahmoihin niinkuin johonkin hyvään elokuvaan, paitsi että nyt saa itse osallistua tapahtumiin.

Kieltämättä se lisäosa joka maksaa n8e olisi saanut tulla mukana pelissä, niin ehkäpä se olisi tyydyttänyt nämä "hiekkalaatikolle haluavat yksilöt :), nyt siitä joutuu maksamaan sen 8e ylimääräistä (jimmys vendetta muistaakseni)

lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

17.09.2010 klo 10.52

Rupesinpa tuossa aikani kuluksi taas pelaamaan Mafia 1:tä PC:llä, ja minulle selvisi aika nopeasti se, miksi niin moni varmasti haluaisi pitää tästäkin pelistä enemmän kuin mitä se ansaitsee. Kuten Gamehero totesi, ykkösosassa on järkevästi erotettu Free Ride ja juoni, ja pelin juoni ja ambienssi muutenkin ovat heti alkuun tunnelmallisempia. Jos osaa kuunnella, Mafia 2:n merkittävä juonenkäänne spoilautuu jo erittäin aikaisessa vaiheessa.

Pelin mainonnassakin (www.mafia2game.com) mainitaan, että eräs ominaisuuksista on "Vehicular Exploration". Tämä toteutuu käytännössä vain Jimmy's Vendettassa, jossa saa pisteitä ajelemisesta. Siksi ko. osuus olisi ilman muuta pitänyt sisällyttää kauppaan ilman lisähintaa.

Ja mitä tulee testattavaan versioon, sen valitsee pelin maahantuoja. Jos he ovat sitä mieltä, että Xbox 360 -versio kannattaa arvostella, he lähettävät sen meille ja arvostelemme sen. Tuotot eivät ole näissä hommissa sitä luokkaa, että lähtisimme erikseen ostamaan muita versioita todetaksemme, ovatko ne parempia tai huonompia. Versiovalintaan ei liity tämän kummempaa arvopainotusta.
lainaa
rambokala

Rekisteröitynyt 04.10.2008

17.09.2010 klo 11.09

PC:llä saa Free riden modilla peliin. Ei siinä ykkösessäkään ollut free ridessa paskaakaan tekemistä, joten tekemisen puutteen vinkuminen on edelleenkin ihan turhaa, jos ykkönen mukamas oli kuitenkin loistava.
lainaa
Bladekill

Rekisteröitynyt 07.08.2007

17.09.2010 klo 14.21

Kaikeinta naurettavinta näissä Mafia 2 dissauksissa on ehkä se, kuinka jengi haukkuu juonta ja eteenkin sen loppua vaikka se oli ehkäpä paras ikinä.

Kyllä, tiedän. Ei tullut tällä kertaa prinsessa ruusus-tyyppistä loppua jossa kaikki elävät elämänsä onnellisina loppuun asti. Mafia 2 tarkoitus oli tarinallaan osoittaa järjestäytyneen rikollisuuden maailman julmuus ilman turhaa pehmentelyä.
Tämä oli kuitenkin ilmeisesti aivan liikaa disney-elokuvien kautta varttuneille äidin pikku pullamössöille ja nyt tulee kauhea itku tulva kun kerrankin jotain poikkeuksellista saatiin aikaan.
lainaa
Hnd_

17.09.2010 klo 17.19

Itse luokittelen tämän pelin elokuva peliksi. tarina oli aivan loistavaa mafia leffa tavaraa ja toteutus varsin hyvä. Ahmin pelin läpi parissa illassa.
Itseäni ei olisi edes kiinnostanut pelissä mikään muu kuin itse tarina ja sen eteneminen.

Loistavaa että sitä muuta sälää ei ollutkaa sillä se yleensä keskeyttää pelin etenemisen ja kun kaikkea muuta touhuaa unohtuu se itse peli kokonaan. Ja näin ollen paluu peliin ei enään kiinnosta. Näin kävi itselleni gta 4:n kanssa.

Mafia 2 pelille annan 88 pistettä.
lainaa
v2bot

17.09.2010 klo 19.28

veikkaan et fallout vegasi arvostelussa "yhyy fallout 2 oli parempi ja kolmosessa oli paremmat grafiikat yhyy en päässy peliä kahessa tunnissa läpi yhyy liikaa väki valtaa yhyy liikaa verta yhyy.."
lainaa
JormaPeräkammarista

18.09.2010 klo 07.17

Bladekill kirjoitti:

Kyllä, tiedän. Ei tullut tällä kertaa prinsessa ruusus-tyyppistä loppua jossa kaikki elävät elämänsä onnellisina loppuun asti. Mafia 2 tarkoitus oli tarinallaan osoittaa järjestäytyneen rikollisuuden maailman julmuus ilman turhaa pehmentelyä.
Tämä oli kuitenkin ilmeisesti aivan liikaa disney-elokuvien kautta varttuneille äidin pikku pullamössöille ja nyt tulee kauhea itku tulva kun kerrankin jotain poikkeuksellista saatiin aikaan.


Pelin tarina ja loppu oli niin pahasti ristiriidassa keskenään että se suorastaan pilkkasi pelaajia. Äijät pitivät yhtä loppun saakka mutta sitten kaiken sen jälkeen kävi niin kuin kävi ja suurimmala osalla pelaajista perse repesi raivosta siinä vaiheessa. Silkkaa tuubaa, vaikutti vahvasti siltä, että oikeasti tekijöiltä loppui mielenkiinto tai aika kesken ja teipattiin äkkiä jotain kasaan.
lainaa
jaska

18.09.2010 klo 07.42

JormaPeräkammarista kirjoitti:

Pelin tarina ja loppu oli niin pahasti ristiriidassa keskenään että se suorastaan pilkkasi pelaajia. Äijät pitivät yhtä loppun saakka mutta sitten kaiken sen jälkeen kävi niin kuin kävi ja suurimmala osalla pelaajista perse repesi raivosta siinä vaiheessa. Silkkaa tuubaa, vaikutti vahvasti siltä, että oikeasti tekijöiltä loppui mielenkiinto tai aika kesken ja teipattiin äkkiä jotain kasaan.


Nopeasti jotain kasaan??? Elämänkokemus ja omillaan toimen tulo sulta vielä pahasti kokematta.
Yhtä pidettiin loppuun asti, tämä seikka ei muuttunut missään vaiheessa. Edessä oleva tilanne oli väistämätöntä tehtyjen valintojen jälkeen. Olisi luullut sankarin sen tietävän mitä taphtuu kun ovesta ulos astuu. Ainoa asia mikä lopussa oli yllätys, niin se, että molemmat autot eivät kaartaneet oikealle...
lainaa
DrSatan

20.09.2010 klo 08.41

Kyseessä on kyllä melko surkea tekele.. en jaksanut chapter 5:n jälkeen enää pelata. Kaupunki näyttää kyllä pirun hyvältä, mutta itse peli ja pelaaminen tökkii pahasti.
lainaa
Rams

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

20.09.2010 klo 17.30

Mikko kirjoitti:
Rupesinpa tuossa aikani kuluksi taas pelaamaan Mafia 1:tä PC:llä, ja minulle selvisi aika nopeasti se, miksi niin moni varmasti haluaisi pitää tästäkin pelistä enemmän kuin mitä se ansaitsee.


Vähän myöhässä bileisiin, mutta bullshit! Minulle Mafia 2 oli viihdyttävämpi kokonaisuus, siis toisin sanoen parempi pelikokemus, siis toisin sanoen parempi peli kuin yksikään GTA tähän mennessä. En itse koe vertailua edes tarpeelliseksi, sillä aivan erilaista peliä on lähdetty hakemaan, mutta niin vain on joka nillittäjä itsepäisesti tätä GTA-peleihin vertaillut, että hyvä on, vertaillaan sitten.

Arvosteluthan ovat mielipiteitä kuten on tullut tälläkin sivustolla kyllästymiseen asti hoettua, ja tähän kaavaan eivät mielestäni istu lausunnot jotka ovat tulkittavissa muotoon "ne jotka ovat eri mieltä vain luulevat olevansa eri mieltä koska tahtovat digata tästä niin paljon". Minä en istu pelin ääressä kokonaisia iltapäiviä+iltoja uskotellakseni itselle yhtään mitään, vaan teen niin koska nautin pelistä. Minuun vähän GTA:n vastaavia tosikkomaisempi tarina ja ääninäyttely iski kympillä, räiskintä oli parempaa kuin GTA:ssa ja vaikka negatiivisiä hetkiä tähänkin peliin mahtui, oli hiuksia revittäviä v-sanojen generaattorikohtia huomattavasti esim. GTA4:sta vähemmän.

Kuten asiasta irkissä väitellessämme totesin, niin tälläisille elokuvapeleille on kysyntää ja on sääli, että niin moni lähtee pelaamaan ja kokemaan näitä odottaen taas yhtä sandboxia, jossa mikään ei saa mennä raiteillaan tai scriptatusti, "koska niin rockstar sen teki". Avoin maailma on tässä pelissä bonus, ei itsetarkoitus.

Itseltäni olisi tälle irronnut jotain 85 pisteen luokkaa, tämä tosin pohjautuen huomattavasti paremman näköiseen ja sulavampaan PC-versioon, padilla ja telkusta pelattuna.
lainaa
ihasama

21.09.2010 klo 21.04

kyllä taas elitismi jyllää: "olet väärässä", "huonosti arvosteltu" jne. vinetystä.

itse sanon että 77kin on ihan liikaa. jostain syystä suurin osa peleistä nykyään tuntuu hengettömiltä enkä antaisi tällekään kuin 4/10. ei edes välttämätön alehyllyostos
lainaa
Bomberman

28.11.2010 klo 15.52

ihasama kirjoitti:
kyllä taas elitismi jyllää: "olet väärässä", "huonosti arvosteltu" jne. vinetystä.

itse sanon että 77kin on ihan liikaa. jostain syystä suurin osa peleistä nykyään tuntuu hengettömiltä enkä antaisi tällekään kuin 4/10. ei edes välttämätön alehyllyostos


No sulla ainakin näyttää tota "elitismiä" löytyvän :)
lainaa
20e

10.04.2012 klo 16.01

Siis eikös tässä Mafia II ole free roamia ollenkaan? Ei se välttämättä niin tarpeellinen ole mutta jos kaveri käymässä niin ei siin oo hauskaa vaan tehä jtn missioneita kun voisi ryöstää kauppoja, autoja ja sit vaan kyttii pakoon. Ite ainakin sain Demon perusteella sellasen käsityksen, että se olisi sandbox peli osittain.
lainaa
maaffia

15.07.2014 klo 01.56

Siis on free roam. Vout ryöstää kauppojen ja huoltoasemien kassoja, ostaa vaatteita ja aseita, ryypätä, varastaa ja tuunata autoja, myydä niitä eteenpäin, lahjoa poliiseja vankilalta välttyäksesi, harrastaa poliisi takaa-ajoa ja riehua ja rellestää pistäen paikkoja palasiksi. Lisäksi voit metsästää playboy lehtiä ja uppoutua maailman immersioon. Ja onhan mukana loistava tarinakin jota voi seurata. Valitus tulee varsinaisten sivuTEHTÄVIEN puuteesta
lainaa

Kirjoita kommentti




V2.fi joulukisat 2024
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova