Tuorein sisältö

Alan Wake

Arvioitu: Xbox 360
Genre: Seikkailupelit, Toimintapelit
Pelaajia: Yksinpeli
Ikärajoitus: 16
Kehittäjä: Remedy Entertainment
Julkaisija: Microsoft Games
Julkaisupäivä: 18.05.2010
Pelin kotisivut
Manu Pärssinen

07.05.2010 klo 11.03 | Luettu: 73596 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen

Kun painajaiset muuttuvat peliksi
Aloitetaanpa tämä arvio parilla tunnustuksella, jotka voivat hieman selvittää sitä, miksi Alan Waken atmosfääri iskin selkäytimeeni niin lujaa. Ala-asteella olin yksi niistä muksuista, jotka katsoivat Twin Peaksin jokaisen jakson välittämättä alakerrasta kuuluvista 'nyt se televisio kiinni ja nukkumaan' -komennoista. Ahmin myös kakkoskauden, jonka monet kavereistani sivuuttivat liian sekavana. Toisekseen olen aina pelännyt hieman pimeää - sitä, että joku on jossain selän takana vaanimassa. Luulin jo päässeeni järjenvastaisista satunnaisista kylmänväreistä eroon muutettuani metsän keskeltä sivistyksen pariin, mutta Alan Waken pelaaminen ei yhtään auttanut asiaa. Ei yhtään.

Twinlight Hohto Peaks Zone


Alan Wake on menestynyt jännityskirjailija, jonka kynä ei ole kuitenkaan pariin vuoteen sauhunnut. Levätäkseen ja luovuuden taas ehkä löytääkseen Alan lähtee lomailemaan vaimonsa Alicen kanssa rauhalliseen ja idylliseen Bright Fallsin pikkukaupunkiin, joka on asukkaita myöten jonkinasteinen kunnianosoitus aluksi mainitulle Twin Peaksille. Matkalaukut on tuskin ehditty purkaa, kun alkaa tapahtua kummia ja Alice katoaa. Kaikki pimenee, ja kun Alan vihdoin herää, kaikki on hämärästi vinksallaan: kaikkialta löytyy mm. sivuja kirjasta, jota hän ei muista kirjoittaneensa. Vaimo pitäisi pelastaa, eikä poliiseille sovi puhua liikoja, koska valkotakkiset saattaisivat pian noutaa, mikäli heille kertoisi kaiken, mitä matkan varrella tulee nähtyä.

Kaikki Alanin viholliset syntyvät pimeydestä ja salaperäisestä pahasta voimasta, joka synkän viitan lailla seuraa miestä hänen matkallaan. Pimeys ottaa valtaansa myös Bright Fallsin asukkaita, joista tulee zombiemaisia varjo-olentoja. Poltergeistin ja Twilight Zonen muistavat voivat hymyillä vastaan tuleville viittauksille, kun myös tavarat saavat pimeyden kirouksen ylleen ja kääntyvät kirjailijaamme vastaan.



Pimeyttä vastaan taistellaan tietenkin valolla. Perusapuväline on taskulamppu, ja kun sillä osoittaa vastaan möngertävää tai viuhahtavaa vihollista kohti, kuoriutuu pimeyden varjo hämäräheikin päältä ja pistoolikin alkaa auttaa - tai vaikka metsästyskivääri, tai pumppuhaulikko. Tehokkaampia aseita, jotka hoitavat sekä valaisun että rankaisun ovat mm. valorakettipistooli, sokaisukranaatit ja hätäsoihdut. Valo toimii myös turvapaikkana, jossa Alanin energia palautuu normaalia nopeammin. Paniikkitilanteessa ja pistoolin panoskammion ammottaessa tyhjyyttään täytyykin turvautua väistelyyn ja rämpimiseen ketaleet kannoilla kohti lähintä katulamppua.

Kivääri on kynää mahtavampi?


Huolimatta siitä, että Alan Wakea mainostetaan psykologisena trillerinä ja tarinavetoisena pelinä - mitä kumpaakin se toki on - sen pelimekaniikka on kaikkein lähimpänä FPS-peliä. Remedyläiset eivät ole kuitenkaan Max Paynen perintöä vallan unohtaneet. Iso osa Alanin ajasta kuluu vihollisia räiskien ja paikasta toiseen juosten, lisäaseita ja -panoksia keräillen (ilmeisesti Amerikan metsät ovat aivan täynnä valoraketteja) ja välillä vähän isompia vastuksia hoidellen. Terveydentilan lisäksi kahinoidessa pitää tarkkailla ammusten määrä ja paristojen määrää.

Lampuissa vakiona olevat ihmeparistot latautuvat kyllä hiljakseen itsekseenkin, mutta siitä ei ole paljon apua vihollislauman keskellä. Ilman panoksia taas Alanilla ei ole mitään keinoa taistella. Monen asian seuraaminen yhtä aikaa vain lisää pientä paniikin tunnetta, mutta kontrollit ja kamera toimivat sen verran hyvin, että epäonnistumisista ei voi ainakaan niitä syyttää. Checkpointeja on taajassa, joten uusi yritys ja mahdollisesti erilainen taktiikka on aina muutaman askeleen päässä.



Räiskintänä Alan Wake on kuitenkin intensiivisin ja tunnelmallisin genren peli, mitä toistaiseksi on tehty. Fiilisosa-alueen ollessa hienointa ja tuoreinta hottia, on osa pelimekaniikasta jäänyt pitkän kehityskaaren aikana tasolle, josta uusimmat pelit ovat menneet jo ohi. Alan tuntuu hieman kömpelöltä, ei pysty kiipeämään kuin tikapuita pitkin, omistaa jättimäiset taskut, joihin mahtuu reilu läjä varusteita ja niin edelleen.

Järki ja tunteet


TV-sarjamaisiin episodeihin jaettu juoni tarjoaa cliffhangereita, odottamattomia käänteitä (jos luulet tietäväsi täsmälleen mistä on kyse, olet väärässä) ja hienoa dialogia koko kymmentuntisen ajan. Ainoastaan noir-tyylinen selostajan ääni käy joskus korvaan, kun ahdistava tilanne on pahimmillaan ja miehen äänensävy ei tätä yhtään heijasta. Ainakin vakiovaikeusasteella (pelistä löytyy myös mm. nightmare-vaikeus) Alanin ääni myös spoilaa kaikki itsestään selvätkin puzzlet. Vain parissa kohdassa tekemisiään joutui miettimään enemmän kuin muutaman sekunnin.

Tarinavetoisuus tarkoittaa osaltaan myös sitä, että juoni etenee melko lineaarisesti... tai no, ehkä ei juoni, mutta peli kuitenkin. Sivupoluille voi eksyä vain hetkeksi kiertelemään autiotaloja ja keräämään maisemiin siroteltuja kirjan sivuja juonta syventääkseen sekä termospulloja (Twin Peaks -viittaus tämäkin) achievementia metsästääkseen. Pieniä murusia siitä, että jossain kehitysvaiheessa Alan Wake oli hiekkalaatikkomaailmainen peli, näkyy mm. siinä, että yhdenkin metsätien varrella oli ripoteltu kokeiltavaksi varmasti jokainen ajoneuvo, jota 'laajempaan peliin' suunniteltiin.

Vaikka taidolla toteutetuissa taisteluissakin on alati painostava tunnelma ja pakonomainen tarve koettaa katsoa selän taakse, se, mitä niiden välillä tapahtuu (juoksentelua lukuun ottamatta), nostaa Alan Waken pistemäärää omalla asteikollani kaikkein eniten. Rakennuksista löytyvien televisioiden näyttämä sisältö, radioista kuuluva Bright Fallsin yö-dj:n show, sivuhenkilöiden tarinoinnit ja esimerkiksi Alanin managerin Barryn läpänheitot nostavat kaikki osaltaan sitä tunnelatausta, johon peli päättyy. Hetken aikaa tuli hiljaa istuttua paikallaan ja nieleskeltyä, kun lopputekstit alkoivat rullata.

Oli synkkä ja myrskyinen yö


Huolimatta siitä, kuinka vahvasti pelissä keskitytään valon ja pimeyden väliseen kontrastiin, ei kaikki ole täysin mustavalkoista tässä hyvän ja pahan välisessä taistelussa. Selkeimmin valo/varjo-ideologia näkyy pelin visuaaleissa. Taskulamppujahan on pelihahmojen käsissä ennenkin nähty, mutta Remedyllä on saatu aikaiseksi virtuaalifikkari, joka käyttäytyy joka tilanteessa täysin realistisesti. Käytetty pelimoottori sallii myös säätehosteet, ja kun oppii tietämään, mitä hiljakseen ympärille kertyvät savusumukiehkurat merkitsevät, aiheuttaa jo se itsessään kylmänväreitä. Valot, varjot, savut, sumut, usvat, haituvat, pilvet ja udut ovat upeata katseltavaa, mikäli uskaltaa pysähtyä katsomaan.

Päivännäölläkin Bright Fallsista löytyy silmänruokaa. Lähes kaikkiin rakennuksiin pääsee sisään ja monenmoista yksityiskohtaa on mukaan ympätty, tosin odotin löytäväni Remedyn tietäen jotain todella hämäriäkin piilovitsejä. Muutamia Suomi-viittauksia (mm. tv-sarjassa esiintyvän muinaisjumalan nimi nauratti) lukuun ottamatta en niitä ainakaan vielä onnistunut löytämään. Pikkukylän vuoristomaisemat ja luonto on myös mallinnettu sellaisella pieteetillä, ettei ole ollenkaan vaikea uskoa paikan todella olevan olemassa. Erikoismaininta vielä Barryn toppatakille - se on ehkä hienoin toppatakki peleissä ikinä!



Hyvää huomenta


Kun aloin kirjoittaa tätä kappaletta pelin ääninäyttelemisestä tajusin, että Alan itse jää oikeastaan etäisimmäksi pelin hahmoista. Toki miehen kohtalosta välittää, mutta kyyninen, monotoninen selostajanääni, jolla Alan kommentoi joka tilannetta, ei tuo hahmoon sävyjä tai kerroksia. Niitä sen sijaan löytyy monesta muusta hahmosta ja itseeni vaikutuksen tekivät erityisesti edelläkin jo mainittujen yö-dj:n ja manageri Barryn roolisuoritukset. Musiikkia pelissä on käytetty harvoin ja harkiten pienenä tunnelmanluojana sekä episodien päättyessä. Yksi erityisen tunnelmallinen kohta sitenkin on saatu aikaiseksi.

Mikäli joku on joskus katsonut kauhuelokuvaa ilman ääniä, on hän saattanut havaita, että lähes kaikki pelottavuus katoaa. Pelipuolella tämä on nähty viimeksi Dead Spacessa, jonka äänimaailma loi erinomaisen tiiviin jännityksen. Samaan pystyy myös Alan Wake. Äänisuunnitteluun on panostettu - olen kuullut mm. mikrofonin kanssa teltassa metsässä vietetyistä öistä - ja sen kuulee selkäpiissä asti. Luonnon, tuulen ja myrskyn äänet sekä rakennusten narahdukset ja kirskahdukset pitävät pelaajan tuolin reunalla keikkumassa.

Alan Wake tekee sen minkä lupasi: se on kuin laadukas tv-sarja, se on psykologinen trilleri, se on komea, se herättää tunteita ja jopa pelkotiloja. Se oli pakko pelata loppuun asti, että näki ja koki, millaisen mutkan käsikirjoittaja on sinne kehittänyt. Pitkä kehitysaika asetti kovat odotukset Remedyn pelille ja niistä pojat kyllä suoriutuivat - ehkä hupparin huppu rimaa hipoen, mutta kuitenkin.

V2.fi | Manu Pärssinen

Alan Wake (Xbox 360)

Alan Wake on intensiivinen toimintatrilleriräiskintä, joka loistaa erityisesti tunnelmaosastolla. Kylmänväreet korvaavat pienen kankeuden komeasti.
  • tiukan intensiivinen tunnelma
  • episodimainen juoni toimii
  • komea toteutus
  • Alan ei ole kovin symppis
  • vanhahtavia pelimekaniikkoja
  • pelkään taas pimeää
< Monster Hunter Tri... 2010 FIFA World Cup ... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (43 viestiä)

JOK-eDome

07.05.2010 klo 11.13

Pelkäsin pimeää.
lainaa
TheStar

Moderaattori

Rekisteröitynyt 13.04.2007

07.05.2010 klo 11.37

Räiskintä. Snif.
lainaa
RaivotautinenLepakko

07.05.2010 klo 12.06

pellet!

varmaan saitte kattavan kuvan pelistä mitä, yhdessä illassa?

vai arvosteletteko peräti betan perusteella?

lainaa
Tingle

Rekisteröitynyt 19.04.2007

07.05.2010 klo 12.11

mit tämä on julkaistu?
lainaa
Arcane

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

07.05.2010 klo 12.21

Eikö kenelläkään käy mielessä, että lehdistöversioita jaellaan jo parhaimmillaan kuukausi ennen pelin ilmestymistä? Onhan pelin arvostellut jo KonsoliFin, Pelit-lehti, Edome, V2.fi ynnä monet muut.

Peli julkaistaan edelleen 14.5, eli tasan viikon päästä.
lainaa
manu

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

07.05.2010 klo 12.49

RaivotautinenLepakko kirjoitti:
pellet!
varmaan saitte kattavan kuvan pelistä mitä, yhdessä illassa?
vai arvosteletteko peräti betan perusteella?


Arvostelukappale saapui maanantaina, jolloin pelasin sitä pari tuntia, kuten myös tiistaina ja keskiviikkona. Eilen meni sitten viitisen tuntia, että pääsin loppun asti. Lisäksi kuukausi sitten kävin Microsoftin tapahtumassa pelaamassa ensimmäiset puolitoista tuntia + toisen pienen pätkän. Eiköhän tämä ihan riitä kattavan kuvan saamiseksi.
lainaa
zergbur

Rekisteröitynyt 07.08.2007

07.05.2010 klo 13.07

lillyi30 kirjoitti:
Täh? Miksei 98? :(

Varmaan lukemalla arvostelun sekin selviää.
lainaa
Nakke79

Rekisteröitynyt 23.02.2010

07.05.2010 klo 13.32

Boxin sivuilla komia tuntilaskuri koska ilmestyy Alan Wake kauppojen hyllylle!
lainaa
Kungfutse

Moderaattori

Rekisteröitynyt 04.04.2007

07.05.2010 klo 15.58

PS3 versiota odotellessa ei varmaan kannata pidättää hengistystään, julkaisija kuitenkin on Microsoft Game Studios.

PC-versio voi hyvinkin olla korteissa tulevaisuudessa. Riippuu varmaan miten Boxi versio myy (eli onko porttaaminen taloudellisesti järkevää).
lainaa
Duster

Rekisteröitynyt 03.01.2008

07.05.2010 klo 16.54

Itseäni kiinnostaisi pelistä tietää pari asiaa. Onko pelissä product placementtiä ns."piilomainontaa" ja onko se häiritsevää?

Loppuuko peli kesken? Eli jäikö pelin lopetus puolivillaiseksi jatkuu-ensi-kaudella tyyppiseksi DLC -vedätykseksi, joita saat sitten erikseen ostella jos haluat kunnollisen lopun pelille?
lainaa
manu

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

07.05.2010 klo 17.51

Duster kirjoitti:
Itseäni kiinnostaisi pelistä tietää pari asiaa. Onko pelissä product placementtiä ns."piilomainontaa" ja onko se häiritsevää? Loppuuko peli kesken? Eli jäikö pelin lopetus puolivillaiseksi jatkuu-ensi-kaudella tyyppiseksi DLC -vedätykseksi, joita saat sitten erikseen ostella jos haluat kunnollisen lopun pelille?


Muutama product placement on, mutta ne häiritsevät lähinnä sen ajan kun ovat näkyvissä, jos niitä edes huomaa. Taskulamput ovat Energizerin, alun autossa on joku Microsoftin navigaattori ja Verizon tarjoilee Bright Fallsin kännykkäyhteydet. Loppu oli mielestäni ihan oikea loppu, vaikka tarjoaakin tavallaan mahdollisuudet vaikka millaiselle jatkolle.
lainaa
Teppolaht

07.05.2010 klo 20.12

Kehuva arvostelu ei löydä pelistä juurikaan vikoja ja sitten kokonaisarvosanaksi kuitenkin "yleisen pelimediatrendin mukainen" 88p. (Esim. Pelit -lehti)

Väitättekö V2:n toimitus nyt ihan oikeasti että esimerkiksi parhaimmillaankin keskinkertaiset Saboteur (89p), Wolfenstein (89p) ja NBA Homecourt (89p) ovat parempia pelejä kuin oikeasti tuoreen ja uuden tuntuinen Alan Wake?
lainaa
DaPyti

07.05.2010 klo 21.56

Mass effect 2 nosti rimaa sen verta paljo että unohdetaan ne vertailut sitä edeltävii..
lainaa
rambokala

Rekisteröitynyt 04.10.2008

07.05.2010 klo 23.20

Teppolaht kirjoitti:
Kehuva arvostelu ei löydä pelistä juurikaan vikoja ja sitten kokonaisarvosanaksi kuitenkin "yleisen pelimediatrendin mukainen" 88p. (Esim. Pelit -lehti)

Väitättekö V2:n toimitus nyt ihan oikeasti että esimerkiksi parhaimmillaankin keskinkertaiset Saboteur (89p), Wolfenstein (89p) ja NBA Homecourt (89p) ovat parempia pelejä kuin oikeasti tuoreen ja uuden tuntuinen Alan Wake?


Nämä ovat yhden ihmisen mielipiteitä. Usein eri arvostelut on myös kirjoittanut eri henkilö.
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

07.05.2010 klo 23.27

Teppolaht kirjoitti:
Väitättekö V2:n toimitus nyt ihan oikeasti että esimerkiksi parhaimmillaankin keskinkertaiset Saboteur (89p)


Saboteur on itse asiassa varsin hiton hauska sandbox, johon olen palannut kymmeniksi tunneiksi jahtaamaan achievementtejä, joten keskinkertaisuus on nyt taas katsojan silmässä.
lainaa
Jarkko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

07.05.2010 klo 23.57

Teppolaht kirjoitti:
Kehuva arvostelu ei löydä pelistä juurikaan vikoja ja sitten kokonaisarvosanaksi kuitenkin "yleisen pelimediatrendin mukainen" 88p. (Esim. Pelit -lehti)

Väitättekö V2:n toimitus nyt ihan oikeasti että esimerkiksi parhaimmillaankin keskinkertaiset Saboteur (89p), Wolfenstein (89p) ja NBA Homecourt (89p) ovat parempia pelejä kuin oikeasti tuoreen ja uuden tuntuinen Alan Wake?


Kuten varmasti vanhana pelikriitikkona tiedät, V2.fi:n toimitus ei kokoonnu yhdessä päättämään pelien pistemääriä sen mukaan, mitä joku muu peli on joskus aiemmin saanut. Ja vaikka kokoontuisikin, niin aika vaikea on mielestäni lähteä vertaamaan jotain NBA Homecourtia ja Alan Wakea keskenään.

Jos sinulla on jokin kaava, jolla jokaiselle pelille voidaan antaa Täsmälleen Oikea Pistemäärä (tm), joka miellyttää kaikkia lukijoita ja on näin ollen sopusoinnussa kaikkien muiden pelien pistemäärien kanssa, kerro ihmeessä siitä meillekin.
lainaa
kaktuz

Rekisteröitynyt 27.05.2007

08.05.2010 klo 01.04

IzU_ kirjoitti:
Se PC-versio ois ollu ihan kiva juttu. =(

n. vuoden päästä tulee jonain special-editionina, usko pois
lainaa
medium

Rekisteröitynyt 16.06.2008

08.05.2010 klo 04.21

itseäni häiritsi cutscene videoissa miten hyvältä pc versio olisi näyttänyt sillä sitä niihin oli käytetty, sitten palattiin xboxin suttuisiin grafiikoihin.

muuten peli oli erinomainen ja juuri sitä mitä arvostelu sanoi sen olevan, ehkäpä liian vähän pisteitä.
lainaa
jounihai

08.05.2010 klo 04.35

heavy rain vai alan wake?
lainaa
Teppolaht

08.05.2010 klo 08.23

Jarkko kirjoitti:

Jos sinulla on jokin kaava, jolla jokaiselle pelille voidaan antaa Täsmälleen Oikea Pistemäärä (tm), joka miellyttää kaikkia lukijoita ja on näin ollen sopusoinnussa kaikkien muiden pelien pistemäärien kanssa, kerro ihmeessä siitä meillekin.


Jarkko, Jarkko... ei tarvitse ottaa lämpöä pienestä kritiikistä. Oli tilanne mikä hyvänsä, pitäisi minun mielestäni arvostelun tekstiosion ja kokonaispistearvion kävellä kuitenkin jollain tavalla käsi kädessä ilman mitään maagista Oikean Pistemäärän(tm) kaavaakin.

Varsinainen kommenttini pointti kuitenkin oli, että pistemäärä tuntui epäreilun alhaiselta verrattuna hyvinkin kehuvaan arvioon ja siihen mielikuvaan, että niin V2:ssa kuin pelimediassa yleisestikin tuollaiseen 85-90 arvioon pääsee kohtuullisen helposti kaikki hyvät keskivertopelit joissa ei ole mitään varsinaista vikaa. Nyt puhutaan kuitenkin ajatuksia herättävästä, erilaisesta ja tuoreesta pelistä jossa toki on omat vikansa, mutta jonka kokonaisuus on ennemminkin enemmän kuin osiensa summa kuin (Manun tekstin mukaan) vähemmän.

Esimerkeiksi nopeasti nappaamani kolme peliä olivat, myönnetään, hieman huonot siinä mielessä että niistä yksikään ei ollut Manun käsialaa ja genrekin enemmän tai vähemmän eri. Silti ainakin itse pyrin pelikriitikkourani aikana pitämään antamissani arvioissa jonkinasteista punaista lankaa ja aina pisteyttäessäni kävin läpi pelejä ja niille antamiani pisteitä. Toki johonkin piti aina vetää raja, koska muuten tie olisi loputon.

Mielipideasioita, mutta olette silti väärässä. ;)

/Teppo
lainaa
WakeUpAlan

08.05.2010 klo 08.58

Liian myöhään ja liian vähän, ainakin sen perusteella mitä nähnyt. Ote Eurogamerin arvostelun kommenteista summaa asian ehkä yllättävänkin hyvin..

This game was originally meant to be a DX 10 showcase for the PC. They had to drastically lower resolution and graphics in general to make it playable on the 360. And barely I might add. A lot of framerate problems still, tearing as well. It seems the reason they delayed it by a few years is because they had to wrestle with the 360 so much in order to shoehorn a once graphically impressive game into old technology.
lainaa
Teppolaht

08.05.2010 klo 12.11

Rambokala saa olla mitä mieltä haluaa, mutta toki muiden mielipiteiden haukkumisesta menee helposti pohja kun ulosanti on yllä olevista parista postista nähtävää tasoa.

Mielestäni perustelin mielipiteeni kattavasti.
lainaa
Mirr5

Rekisteröitynyt 17.03.2009

08.05.2010 klo 16.00

DaPyti kirjoitti:
Mass effect 2 nosti rimaa sen verta paljo että unohdetaan ne vertailut sitä edeltävii..


Ei se Mass 2 mikään täydellinen peli ollut. Loppujen lopuksi melko kapea putki, ja pääjuoni, joka alkoi ihan ok:na eteni loppumetreillä lähinnä surkuhupaisaksi ö-luokan paskaksi.

Ainiin, Alan Wake.
Vertaukset Twin Peaksiin ja Lostiin saivat pistämään tilaukseen.
Ei ole mitään valtavia odotuksia, mutta eiköhän tässä ihan hyvin käy.
lainaa
Isopanda

08.05.2010 klo 16.18

Teppo on kyllä ihan oikeassa. 88 pistettä ei vastaa arvostelun tekstiä.
lainaa
Starflyer

08.05.2010 klo 16.21

Annettu pistemäärä taitaa kuitenkin osua metacritic-keskiarvon yläpuolelle. Metacritic ei ole jumala, mutta sen verran tästä voi tulkita, ettei arvostelu ja siinä annettu pistemäärä poikkea merkittävästi muiden arvostelijoiden antamista.

Teppolaht:en teksti tuntui kohdistuvan aika spesifisesti V2:n arvosteluun, Arvosteluiden keskiarvoon peilaten on kuitenkin aika vaikea lähteä perustellusti väittämään, että peli olisi tässä mediassa väärin pisteytetty. Ennemminkin kyse on siitä, että Teppolaht piti pelistä enemmän kuin arvostelijoiden keskiarvo ja purkaa nyt tämän aiheuttamia tuntemuksia V2:n arvosteluun.

Mitä muihin arvosteluihin yleisesti tulee, on jotenkin huvittavaa, että noin kolmestakymmenestä arvostelusta, joista lähes kaikki on pisteytetty tasolle 80-95 poimitaan esille se lähes ainoa 70 pisteen arvostelu ja vedotaan, peliä pelaamatta, siihen, että pettymyshän se AW tietenkin on kun Eurogamerkin antoi vain 70. Jonkinlaista tarkoitushakuisuutta ilmoilla, etenkin, kun Eurogamerin arvostelu ei laadullisesti kestä kovin terävää tarkastelua.
lainaa
Teppolaht

08.05.2010 klo 16.58

Starflyer kirjoitti:
Teppolaht:en teksti tuntui kohdistuvan aika spesifisesti V2:n arvosteluun, Arvosteluiden keskiarvoon peilaten on kuitenkin aika vaikea lähteä perustellusti väittämään, että peli olisi tässä mediassa väärin pisteytetty.


Vastaan tähän vain lainaamalla osan alkuperäistä viestiäni.

[quote nick="Teppolaht"]"yleisen pelimediatrendin mukainen" 88p. (Esim. Pelit -lehti)
lainaa
Teppolaht

08.05.2010 klo 17.02

...eli "kritiikkini" ei varsinaisesti kohdistunut vain V2:een.
lainaa
Starflyer

08.05.2010 klo 17.33

Kah, sokea olin. Minun mokani, pahoittelen, missasin jostain syystä tuon ensimmäisen kommentin.

No, imo pisteet olivat silti kohdallaan, mitään hirmuvikoja ei löydetty, mutta varsinkin loppukaneetti huomioon ottaen tekstistä puuttui sellainen varsinainen hehkutus, jota itse näkisin yli 90 pisteen arvostelussa. Tulkintakysymys toki, jotkut muut ovat kokeneet tekstin eri tavalla.

Itse vieroksun pisteiden käyttöä ylipäätänsäkin, niistä tapellessa karkaa vain fokus pois itse pelistä ja sen ominaisuuksista.
lainaa
Teppolaht

08.05.2010 klo 19.11 1 tykkää tästä

Totta tuokin, mutta niin surullista kuin se onkin, monet ihmiset perustavat pelien ostopäätöksen joko metascoreen tai joihinkin yksittäisiin arvosanoihin ts. itse teksti on toissijainen kunhan numero on tarpeeksi iso. (esim. yli 90 pistettä)

Tästä syystä kokonaisuuden yhteenvetävä pistemäärä on erittäin tärkeä saada arvostelussa kohdilleen tai sitten tosiaan jättää kokonaan pois.

...Tästäpä tulikin kauhea hinku taas palata pelikriitikon vaativaan ammattiin. Mahtaisikohan V2 kelpuuttaa? ;)
lainaa
Protec

Rekisteröitynyt 26.09.2007

08.05.2010 klo 20.46

manu kirjoitti:
Duster kirjoitti:
Itseäni kiinnostaisi pelistä tietää pari asiaa. Onko pelissä product placementtiä ns."piilomainontaa" ja onko se häiritsevää? Loppuuko peli kesken? Eli jäikö pelin lopetus puolivillaiseksi jatkuu-ensi-kaudella tyyppiseksi DLC -vedätykseksi, joita saat sitten erikseen ostella jos haluat kunnollisen lopun pelille?


Muutama product placement on, mutta ne häiritsevät lähinnä sen ajan kun ovat näkyvissä, jos niitä edes huomaa. Taskulamput ovat Energizerin, alun autossa on joku Microsoftin navigaattori ja Verizon tarjoilee Bright Fallsin kännykkäyhteydet. Loppu oli mielestäni ihan oikea loppu, vaikka tarjoaakin tavallaan mahdollisuudet vaikka millaiselle jatkolle.


Mutta onko Kampela 2000 puhelinvastaajaa tai muuta hauskuuksia joita vielä Max Payneissä oli?
lainaa
Miismu

08.05.2010 klo 22.52

saatanan perkeleen microsoft, kun ei laittanu sitä pc julkaisua.
lainaa
Toivotaan

09.05.2010 klo 11.35

Saisi tosiaan ilmestyä se PC versio Alan Wakesta, niin pääsisi pelaamaan peliä HD-resoluutioillakin.

"DigitalFoundry; Perhaps not surprisingly, our own internal analysis matches what the pixel-counters say: Alan Wake's native resolution is indeed 960x540. Alan Wake is a pretty consistent 30FPS game, as you would hope when the resolution has been reduced from the standard 720p down to 960x540. However, even with this reduction, there are performance issues, and you'll notice them within moments of picking up the joypad."
lainaa
Sentient6

09.05.2010 klo 13.04

On se mahtava peli, mutta liian lyhyt. Tosin, julkaistaanhan tuolle xbox livessä sitten sitten jatkoa, mutta silti. Olisi voinut olla pidempi.
lainaa
Keskkeis

Rekisteröitynyt 13.03.2009

11.05.2010 klo 08.49

Jahas tällä tuntuu edelleen muutama kaveri etsivän epätoivoisesti AW:sta suurennuslasilla kaikkia mahdollisia vikoja. Antakaahan olla, hyvä peli mikä hyvä peli, ette te sille mitään enää voi. Katsokaa elämässä eteenpäin ja odottakaa uusia tulevia pelejä tai käykää hakemassa kone jolla voit Alanin tarinan pelata ilman että v*****aa niin suunnattomasti kun ei tullut PCeelle tahi mahd. toiselle konsoleista. Ei vaan jaksais lukea tommosia säälittäviä kommentteja...
lainaa
Appe

Rekisteröitynyt 15.09.2008

13.05.2010 klo 02.37

Keskkeis kirjoitti:
...käykää hakemassa kone jolla voit Alanin tarinan pelata ilman että v*****aa niin suunnattomasti kun ei tullut PCeelle tahi mahd. toiselle konsoleista. Ei vaan jaksais lukea tommosia säälittäviä kommentteja...


Vaikka mukaan mahtuukin sellasta perinteistä pakko-vineä-jostain-tsaibaa, niin ymmärrän kyllä täysin kanssa-tietokonepelaajia, joita harmittaa Alan Waken graafisen loiston potentiaalin menettäminen vain sen takia, että peli päätettiin tehdä (ainakin näin aluksi) pelkälle Xboxille. Kyllä itseä harmittaa ainakin kyseisen pelin kohdalla, että siitä ei tullutkaan sellainen kun Remedyn miehet sitä alussa suunnittelivat. PC-versio+sandbox ja olisin myyty.
lainaa
Huoh

13.05.2010 klo 15.39

Appe kirjoitti:
PC-versio+sandbox ja olisin myyty.

Mikä ihme siinä sandboxissa taas on välttämätöntä?
lainaa
rambokala

Rekisteröitynyt 04.10.2008

13.05.2010 klo 17.09

Huoh kirjoitti:
Appe kirjoitti:
PC-versio+sandbox ja olisin myyty.

Mikä ihme siinä sandboxissa taas on välttämätöntä?
Se että se on se joka luvattiin aluksi.
lainaa
Huoh

13.05.2010 klo 20.10

rambokala kirjoitti:
Huoh kirjoitti:
Appe kirjoitti:
PC-versio+sandbox ja olisin myyty.

Mikä ihme siinä sandboxissa taas on välttämätöntä?
Se että se on se joka luvattiin aluksi.

Ei ole minun mielestäni tälläisessä pelissä todellakaan tarpeellinen tai edes paras vaihtoehto.
lainaa
Arcane

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

15.05.2010 klo 18.44

3 Episodia Alan Wakea pelanneena voisin sanoa, että sandbox ei sopisi tähän millään. Erilainen ongelmien ratkonta, vihjeiden keräily, vähän avarampi putki sekä enemmän rauhallisempia jaksoja olisivat saaneet tästä varmasti paljon hyytävämmän ja paremman pelin.

Ei tämä nytkään huono ole, kun ei tätä kohtaan ollut kohdistunut oikeastaan minkäänlaisia odotuksia.
lainaa
TheAvenger

Rekisteröitynyt 14.10.2008

16.05.2010 klo 19.32

Mutta pelistä olisi tullut todennäköisesti hyvinkin erilainen, kuin mitä se nyt on, jos siitä olisi tehty sandbox ;)

Sen takia hieman tyhmää sanoa että "ei sovi sandboxiksi".

Itselläni ei boksia ole, niin jää tämä nyt sitten ostamatta.
lainaa
Protec

Rekisteröitynyt 26.09.2007

17.05.2010 klo 22.33

Ihan jees peli oli Alani. Mutta vähän jätti kyllä kylmäksi. Pidin max payneistä huomattavasti enemmän. Vaihtelua olisi saanut olla enemmän. Mutta nyt tiedän että Omega 3 - rasvahapot ovat hyväksi, yövuorot aiheuttaa syöpää ja maailmassa on 65 miljoonaa sikaa ja lehmää :D 4/5
lainaa
Keskkeis

Rekisteröitynyt 13.03.2009

18.05.2010 klo 10.04

Appe kirjoitti:
Keskkeis kirjoitti:
...käykää hakemassa kone jolla voit Alanin tarinan pelata ilman että v*****aa niin suunnattomasti kun ei tullut PCeelle tahi mahd. toiselle konsoleista. Ei vaan jaksais lukea tommosia säälittäviä kommentteja...


Vaikka mukaan mahtuukin sellasta perinteistä pakko-vineä-jostain-tsaibaa, niin ymmärrän kyllä täysin kanssa-tietokonepelaajia, joita harmittaa Alan Waken graafisen loiston potentiaalin menettäminen vain sen takia, että peli päätettiin tehdä (ainakin näin aluksi) pelkälle Xboxille. Kyllä itseä harmittaa ainakin kyseisen pelin kohdalla, että siitä ei tullutkaan sellainen kun Remedyn miehet sitä alussa suunnittelivat. PC-versio+sandbox ja olisin myyty.
Se öh, AW muuten näyttää aivan perkuleen hyvälle kun miettii mille laitteelle se nyt sitten tuli... Eli kyllä sitä graafista loista vaan edelleen on.

Toki ymmärrän sen syletyksen määrän jos sitä PCeellään ei pelaamaan pääse, mutta vois sen silti pikkuhiljaa jo unohtaa. Koska huonoin mahdollinen tapa ilmaista tuohtumuksensa on ryhtyä haukkumaan itse peliä, joka anyways on omakohtaisen kokemuksen mukaan erinomainen! Ei muuten olis sandboksina toiminut...
lainaa
siyfa

20.05.2010 klo 18.06

Huoh kirjoitti:
rambokala kirjoitti:
Huoh kirjoitti:
Appe kirjoitti:
PC-versio+sandbox ja olisin myyty.

Mikä ihme siinä sandboxissa taas on välttämätöntä?
Se että se on se joka luvattiin aluksi.

Ei ole minun mielestäni tälläisessä pelissä todellakaan tarpeellinen tai edes paras vaihtoehto.


Halo 3 o.d.s.t tyylinen sandbox olis ollut paras vapaa ympäristö mutta ei tehtävissä ja ne pitäis ettiä itse.
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova