Tuorein sisältö

Saints Row

Arvioitu: Xbox Series X
Genre: Seikkailupelit, Toimintapelit
Pelaajia: 1, moninpeli
Ikärajoitus: 18
Kehittäjä: Volition
Julkaisija: Deep Silver
Julkaisupäivä: 23.08.2022
Pelin kotisivut
Mikko Heinonen

23.08.2022 klo 13.03 | Luettu: 8048 kertaa | Teksti: Mikko Heinonen

Että semmonen resetti
Saints Row oli alkujaan perin buginen Grand Theft Auto -klooni, jossa oli lopulta aika vähän mitään merkittävää (ellei lasketa tätä ansiokasta videota). Kakkososan myötä se alkoi löytää omaa humoristista ilmettään pelkän kopioinnin sijaan, ja osassa neljä oltiinkin jo täydellisen irrottelun parissa. Sitten ei lähes vuosikymmeneen kuulunut mitään, kunnes alkoi tihkua huhuja siitä, että Saints Row on palaamassa juurilleen. Näin tapahtui: Saints Row on jälleen perin buginen Grand Theft Auto -klooni, jossa on lopulta aika vähän merkittävää. Bravo.

On aika rebootin


Kun pelaaja on käyttänyt kiitettävän monipuolista hahmoeditoria luodakseen juuri täsmälleen haluamansa hahmon, esitetään johdanto, joka sisältää kieltämättä mielenkiintoisen cliffhangerin. Tästä kuitenkin palataan useita kuukausia taaksepäin hetkeen, jolloin pelaaja yrittää päästä kiinni leivän syrjään pestautumalla palkkasoturiksi. Nopeasti käykin ilmi, että pelin maailma onnistuu olemaan vielä vuotta 2022 dystooppisempi, ja todellista valtaa Santo Ileson kaupungissa käyttävät eri jengit. Kuinka ollakaan, päähenkilön kämppikset ovat kaikki jäseniä eri jengeissä, mistä seuraa luonnollisesti runsaasti ristiriitoja. Lopulta päästään sitten kertomukseen siitä, miten Saints-jengi saa alkunsa ja mitä kaikkea sitten tapahtuukaan.


Tämä on kuitenkin jossain määrin toissijaista verrattuna siihen, että pelaaja voi temmeltää isolla kartalla ja puuhailla kaikenlaista muuta juonen edistämisen ohella: toimia pakoauton kuskina tai ampujana, lentää liitopuvulla, antaa huonoja arvosteluja ravintoloille ja sen sellaista. Myöhemmin tärkeäksi tulee myös torjua jengin bisneksiin kohdistuvia uhkia, kuten poliisin ratsioita ja kilpailijoiden hyökkäysvoimaa. Tekemistä ilmestyy eri puolille karttaa jatkuvasti, jos kohta iso osa siitä on hieman copy-paste-henkistä.

Santo Ileso on vinksallaan, mutta ei sentään aivan niin vinksallaan kuin SR IV:n simulaatioversio Steelportin kaupungista. Pelaajaa vastaan kamppailevat jengit ovat pastissimaisia, mutta sentään siteeksi uskottavia, ja tällä kertaa keskimääräiset hahmot eivät lennä tai tee muuta epäinhimillistä. Pelihahmolle on suotu itsestään palautuva terveys, ja hyvä niin, sillä suuri osa pelin sisällöstä on muiden ampumista ja ammutuksi tulemista. Etenkin juonitehtävät ovat sellaisia puolen tunnin teurastuksia, joissa lahdataan satoja ellei tuhansia vihollisia.

Harvoin tarjolla


Todellinen taistelu käydään kuitenkin pelimoottoria ja suunnittelun kukkasia vastaan, sillä olen harvoin saanut arvioitavakseni aivan niin keskeneräisen tuntuista julkaisun kynnyksellä olevaa tuotosta kuin Saints Row on. Toki pelasin peliä etukäteen ja mukana olleessa oheismateriaalissa lueteltiin useampi tiedossa oleva ongelma, jotka luvattiin korjata julkaisupäivän paikkauksella, mutta näiden lisäksi oli naurettavan helppoa löytää lukemattomia bugeja lisää.


Esimerkiksi pelaajan hahmoa kartalla esittävä merkki saattoi hävitä omia aikojaan, jolloin oli mahdoton tietää missä oikein on, ellei sitten valinnut reititystä tiettyyn kohtaan ja katsonut, mistä viiva lähtee liikkeelle. Tämä tosin tuntui olevan aina alkusoittoa sille, että peli on kohta muutenkin kaatumassa jos tekee sattumalta ”väärän asian”, joten oli sama sulkea se.

Erästä tehtävää – josta arvosteluohjeissa ei mainittu mitään – taas yritin noin kymmenen kertaa ja läpäisin sen lopulta tuurilla. Pääasiallisena sisältönä oli jälleen kerran vihollisten lahtaaminen, mutta jos otti edes kaksi askelta taaksepäin parantaakseen ampuma-asemiaan, peli sai kohtauksen alueelta poistumisesta. Eteen taas ei ollut astumista tai jäi alakynteen. Tappamalla väärän vihollisen ennen aikojaan sai tehtävän siirtymään eteenpäin, jolloin piti kiireen vilkkaa rynnistää eri kohtaan rakennuksessa tai peli loppui siihen. Viimeisessä vaiheessa NPC-hahmo onnistui ilmeisen skriptatusti pökertymään, ja häntä piti mennä elvyttämään vihollisen tulen keskelle. Tarpeeksi monella yrityksellä sain lopulta hahmon kellahtamaan sivuhuoneen puolelle, jolloin en kuollut itse ennen kuin sain hänet takaisin henkiin. Sitten vain juoksujalkaa nurkan taakse odottelemaan, että oma terveys paranee. Koko tämän ajan toinen minun puolellani ollut NPC-hahmo seisoi rakennuksen edessä kuin suolapatsaana, eikä tehnyt elettäkään ampuakseen vihollista kohti. Koko tässä monivaiheisessa tehtävässä ei ollut välissä yhtään checkpointia, kun toisinaan niitä oli melkein muutaman laukauksen välein.


Silloin kun tehtävät eivät sekoa pelimoottorin ongelmiin, ne vaikuttavat toistavan perin samanlaista kaavaa. Tuntuu, kuin suunnittelun mittarina olisi käytetty sitä, kuinka paljon vihollisia kentälle kehdataan marssittaa kerralla ja miten pitkäksi tehtävä viitsitään venyttää lisäämättä siihen mitään mainittavaa sisältöä. Aja paikkaan, tapa vihollisia, tapa vielä vähän lisää, pakene, valmis. Toki kunnon tykittely välillä piristääkin, mutta kun juonitehtävä toisensa jälkeen redusoituu samanlaiseksi hirveäksi lihamyllyksi, alkaa hiipiä mieleen, ettei mitään järkevää sanottavaa oikeastaan taida olla.

Harmaata puuroa


Ankean tehtäväsuunnittelun voi antaa anteeksi, jos sisältö on muuten kunnossa – eihän GTA:ssakaan sitä vaihtelua niin hirveästi aina ole. Valitettavasti kuitenkin peli jää kokonaisuudessaan kädenlämpöiseksi. Grafiikka ei tee mitään suurempaa vaikutusta, radiossa soiva musiikki on yksittäisiä poikkeuksia lukuun ottamatta mitäänsanomatonta, tarinaa kuljettavat välinäytökset saavat haukottelemaan ja kaiken kaikkiaan tuntuu, että melkein kaikessa on nähty minimivaiva. Tekstitykset sekoilevat puhuttujen repliikkien edellä, tarjolla ei ole mitään keinoa ohittaa välilätinöitä vaikka samaa tehtävää yrittäisi jo kolmatta kertaa, toisinaan checkpointit puuttuvat aivan ilmeisistä kohdista ja niin edelleen. Kun tekijöitä ei kiinnosta hioa lopputulosta, miksi minua pitäisi kiinnostaa sitä pelata?


Tästä huolimatta viihdyin kohtalaisesti Saints Row’n parissa. Olisi liioittelua sanoa, että peli on aivan roskaa, jos kuitenkin pelasin sitä reilun viikon aikana toistakymmentä tuntia ilman suurempaa fyysistä pahoinvointia ja vain ajoittain raivostuen. Autoilla kaahailu on ihan hauskaa ja sandboxissa riehuminen piristää, vaikka tehtävät onkin tehty samasta muotista. Samalla kuitenkaan en surisi, jos peli häviäisi tililtäni huomenna. Kunhan nyt vain janosin edes jotain uutta avoimen maailman autoilua ja tappamista, kun sen paremman sarjan edellisestä osasta alkaa myös olla kulunut vuosikymmen. Pelissä olisi tarjolla myös verkko-co-op, jos löytää halukkaan pelikaverin (tai suostuu pelaamaan randomien kanssa). Pelimuodon testaaminen ei ollut nyt monestakaan syystä mahdollista, mutta oletetaan että se olisi hieman hauskempaa kuin yksin jyystäminen, ellei sitten bugailu riko sitäkin.

Ja se taitaakin olla tässä pahinta: Saints Row on loppujen lopuksi perin yhdentekevä julkaisu. Sen bugeille nauretaan hetki internetissä, jonka jälkeen alkaa väistämätön valuminen kohti erilaisia alennusmyyntejä. Ihan tätä en usko sillä juurille paluulla tavoitellun.

V2.fi | Mikko Heinonen

Saints Row (Xbox Series X)

Saints Row palaa, mutta jää vähän epäselväksi, että miksi ja mitä tehdäkseen. Bugit vievät peli-iloa ennestäänkin vähän nukkavierusta tuotoksesta.
  • Hyvä hahmoeditori
  • Roisia toimintaa
  • Hyviä tällaisia pelejä ei ole liikaa…
  • ...eikä tämä peli tilannetta muuta.
  • Karseita, peli-ilon rikkovia bugeja
  • Yleinen yhdentekevyys
< Autonauts vs Pirateb... The Last of Us Part ... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (5 viestiä)

Lepakkomies

23.08.2022 klo 18.56 10 tykkää tästä

Melko armollisesti tähtiä tekstiin verrattuna.
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

23.08.2022 klo 19.06 7 tykkää tästä

Kuten lopussa totean, pelasin minä tätä ja jopa viihdyin ajoittain, mutta kokonaisuus on... yhdentekevä. Semmoinen kolmen tähden peli, koska en minä tätä vihannut.

Bugeja on mahdollista korjata, joten varmaan noin vuoden päästä alennuksesta peli on nykyistä parempi ostos. Teksti on varmasti suolainen, koska peliin luotiin aika paljon odotuksia etukäteen ja ne jäivät isolta osin lunastamatta.
Muokannut: Mikko 23.08.2022 klo 19.06 lainaa
Guetta

Rekisteröitynyt 03.08.2011

23.08.2022 klo 21.53 3 tykkää tästä

Tuntuu että Saints Row on aina ollut tälläistä ihan kivaa taustasurinaa - tai siis parhaimmillaan. Ei siis sinällään yllätä, paluu juurille totta tosiaan.
lainaa
Naurettavuus

27.08.2022 klo 06.20 3 tykkää tästä

Haukut pelin aivan surkeaksi ja saa silti tähtiä kuin mikä tahansa keskiverto toimiva peli. Lisäpisteitä ******* ja woke-agendasta?

"En minä tätä vihannut vaikka onkin täysin toimimaton romu, täynnä bugeja, pelin etenemisen estäviä ongelmia ja pelissä ei ole mitään ideaa, 3/5."
Muokannut: Mikko 27.08.2022 klo 08.31 lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

27.08.2022 klo 08.50 13 tykkää tästä

Ymmärrän, että kun kovasti haluaa nähdä agendaa toisen tekstissä, on vaikeaa lukea se loppuun, mutta kannattaa oikein kovasti pinnistellä silti ennen kuin tulee kommentteihin heittämään slurreja.

Kuten aivan selvästi sanon, viihdyin pelin parissa kohtalaisesti. Se ei ole pelikelvoton, ja vaikka siinä tosiaan on bugeja ja keskeneräisiä asioita, ne eivät estä pelaamista, ärsyttävätpä vain. Eri asia jos eteneminen olisi täysin katkennut, mutta kun tekijätkin myönsivät ennakkomateriaalissa että reikiä on siellä täällä, on vähän kohtuutonta antaa niiden perusteella joku 1 tähden arvio. Etenkin kun pelejä on mahdollista patchata nykyisin ja on käytännössä sääntö, että kaikki julkaistaan enemmän tai vähemmän keskeneräisenä. Harvoin sentään ihan näin, mutta ei tämä ensimmäinen näkemäni vastaava ole. Esim. Cyberpunk 2077 sisälsi julkaisussa ainakin samanlaisia ongelmia.

Sen takia vähensin niistä kohtuullisesti ja katsoin, mitä jää jäljelle. Aivan perustoimiva sandbox, joka on suunnilleen samalla tasolla kuin vaikka myöhemmät Watch Dogsit. Tekemistä on tosi paljon, mutta se ei ole kovinkaan erilaista. Grafiikka on OK mutta ei ihmeellistä. Kunnianhimoa on ollut, viimeistely puuttuu. Olen silti pelannut tätä arvostelun teon jälkeenkin ja kiinnostaa, miten patchit peliä muuttavat. Ihan selkeä kolmen tähden peli minusta, ilman bugailua ja tehtävien suunnitteluhamoja enemmänkin.

Sillekin on olemassa nimi, että näkee "woke-agendaa" joka paikassa. Se, että pelissä voi tehdä haluamansa hahmon ja että siinä myös on erilaisia hahmoja ei ole mitään agendaa vaan elämää ja erilaisuuden huomiointia. Pelit eivät ole enää vain kiukkuisten nuorten miesten omaisuutta.
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova