Wolfenstein
Arvioitu: | Xbox 360 |
Genre: | Toimintapelit |
Pelaajia: | Yksinpeli, moninpeli |
Ikärajoitus: | 18 |
Kehittäjä: | Id Software |
Julkaisija: | Activision |
Julkaisupäivä: | 21.08.2009 |
Pelin kotisivut |
Tusinaräiskintöjen isoisä näyttää, mistä Hitler pissii.
Mietitäänpä aluksi, mikä räiskintäpeleissä useimmin ärsyttää. On ensinnäkin tosi rajoittunutta, jos kaikki toiminta tapahtuu ahtaassa putkessa. Nykyihminen kaipaa vapautta, ei mitään testirotille tarkoitettuja labyrinttejä! Se, että tapahtumat sijoittuvat toiseen maailmansotaan, jossa vastassa on saksalaisittain englantia keskenään vääntäviä natseja, on sitten jo äärimmäisen tympeää ja nähty piljoonaan kertaan. Voisihan olla, että vastassa olisi vielä jotain muka-pelottavia mutanttihirviöitä, tai mikä pahempaa, mutantti-natsi-hirviöitä! Sitten kun heitetään vielä realismi täysin romukoppaan, niin eihän siitä voi tulla mitään muuta, kuin joku aivoton räiskintäpeli jostain, niinku, 90-luvulta.
Voi kyllä! Enpä todellakaan muista, koska olisin pelannut tavallista räiskintäpeliä yhtä leveän hymyn säestyksellä, kuin Wolfensteinia raskaan työpäivän päätteeksi. Tämä on sikäli hämmentävää, että tulin tuossa alkukappaleessa luonnehtineeksi pitkän listan Wolfensteinin pääominaisuuksista, jotka yleensä aiheuttavat allekirjoittaneessa lähinnä inhoreaktioita. Kuluneen päivän raskaat tapahtumat vaihtuivat silmänräpäyksessä röhönaurun säestämään natsiverilöylyyn.
Wolfenstein tekee sen, missä sadat ja taas sadat muut FPS-pelit ovat epäonnistuneet. Se tarjoaa vähintään riittävästi intensiivistä, loppuun asti hiottua toimintaa ilman turhia kommervenkkeja, jotta pelaajan ei tarvitse haaskata aikaansa pohtien epäolennaisuuksia. Id Tech 4 -pelimoottorista (Doom 3, Quake 4) raskaasti kehitettyä versiota hyödyntävän Wolfensteinin grafiikka ei ole missään nimessä viimeisintä huutoa - muutamassa kentässä se on suorastaan rumaa. Sujuva pelattavuus vääntää vaakakupin kuitenkin voiton puolelle. Pelin äänimaailma ansaitsee erityisen kunniamaininnan. En muista, koska olisin kuullut peleissä näin munakkaita aseääniä. Lisäksi hyvin elokuvamainen taustamusiikki tahdittaa menevää toimintaa varsin asiaankuuluvasti.
Tekniseltä toteutukseltaan Wolfenstein on varsin hiottu. Tällä tarkoitan lähinnä pelattavuutta, sillä lastentaudin oireitakin löytyy - peli näet jumitti konsolin vähintään kerran illassa testisession aikana. Noin muuten viholliset toimivat pääosin loogisesti, mitä nyt välillä rynnivät tyhmästi suoraan päinkin. Yleensä tekoälyköt kuitenkin pyrkivät räiskimään suojan takaa ja osaavat väistellä kranaatteja ja myös nakkelevat niitä varsin hanakasti itsekin pelaajan niskaan. Vihut osaavat käyttää myös pelaajan aseenlataustauot hyväksi.
Kukapa muukaan pelastaisi maailman Hitlerin suunnittelemalta über-sotilaalta, kuin vanha kunnon juutalaisten kuningas, agentti B.J. Blazkovicz. Vanhan viiksivallun salaisista laboratorioista pursuaa nyt entistä enemmän toinen toistaan vaarallisempia geenimuunneltuja SS-mutantteja. Pelin alkupuolella keskitytään mättämään lähinnä perussolttuja, joista ei isompaa riesaa pelaajalle koidu. Myöhemmin kuvioon liittyy hieman veemäisempiäkin tapauksia, joista kaikkiin eivät tavalliset luodit edes tehoa. Vaikka Wolfenstein onkin niin sanotusti aivoton räiskintäpeli, tulee eteen välillä hetkiä, jolloin aivolohkoa on kutiteltava hienoisesti, jotta toiminta etenisi.
Jotta tykitys ei hyytyisi silkaksi maalliseksi räimeeksi, on BeeJiin pelastettava Aatun käsistä myös muinaiset kristallit, jotka mahdollistavat pääsyn toiseen ulottuvuuteen, ja sitä kautta antavat niiden haltijalle yliluonnollisia voimia. Kristallien avulla voi mm. nähdä pimeässä, paljastaa salakäytäviä, hidastaa aikaa ja muodostaa suojan vihollisen luodeilta. Olin aluksi hieman skeptinen, vetävätkö erikoistaidot homman aivan löperöksi. Käytännössä ne tuovat kuitenkin touhuun tervetullutta lisäväriä. Meininki on vedetty sopivasti överiksi jo kauan ennen kuin kristallit astuvat kuvioihin.
Sen verran pelintekijät ovat antaneet periksi uudemman koulukunnan peleille, että päätehtävien välillä pelaaja voi liikkua (ahtaassa) kaupungissa etsien kultakätköjä ja kapinallistovereita. Tehtäviä voi tehdä tahtomassaan järjestyksessä - varsin rajoitetusti, mutta kuitenkin. Tämä ratkaisu tuo läheisesti mieleen The Darknessin, jossa systeemi toimi niin ikään erinomaisesti, luoden roppakaupalla tunnelmaa ja immersiota. Tehtävien välissä pelaaja voi myös ostaa aseisiinsa panoksia ja päivityksiä. Raha ei kasva puissa, joten kaikkiin päivityksiin ole varaa. Pelaajan onkin tehtävä tärkeitä päätöksiä, mihin vähät roposensa sijoittaa. Aseista mainittakoon vielä sen verran, että partikkelikanuuna on ehdottomasti tyydyttävin peliase sitten Doomin kaksipiippuisen haulikon.
Eipä perus-FPS-peli olisi mitään ilman moninpeliä. Ainakin Xbox 360 -version saavutuspisteiden jakautumisesta päätellen verkkomätöllä onkin varsin suuri painoarvo Wolfensteinissa. Lienee silti tilanhaaskausta lähteä selittämään tuttujen moninpelimuotojen yksityiskohtia, sillä tällä(kään) saralla peli ei tarjoa mitään uutta, mutta sen sijaan jo vuosia sitten hyväksi havaittuja ratkaisuja. Pelaaja voi valita, pelaako solttuna, lääkintämiehenä vaiko pioneerina. Eniten pelaajia löytyi Team Deathmatch -servereiltä. Pelaaminen on suhteellisen lagitonta ja muutenkin mutkatonta. Peliseuraa löytyi testihetkellä varsin helposti - ihmetyksekseni olin matsi toisensa jälkeen listojen kärkipäässä, vaikka pelasin ihan oikeasti todella surkeasti. Veteraaniräiskijöiden voi aika käydä pitkäksi, ainakin tässä vaiheessa, kun peli on ollut kauppojen hyllyillä vasta pienen tovin.
Wolfenstein ei ole erityisen trendikäs räiskintäpeli. Ohjaimesta on turha etsiä nappia automaattiselle suojautumiselle á la Gears of War ja muut nykypelit. Sen sijaan se keskittyy mutkattomaan toimintaan alleviivaten sitä tosiasiaa, että hyvin tehtynä perinteiset, jo 90-luvulla toimiviksi todetut ratkaisut toimivat edelleen, kunhan toteutus on loppuun asti hiottu ja mietitty. Wolfenstein tarjoaa pelaajalle rehellistä stressinpoistoa - väkivaltaviihdettä, jossa tappamisesta tulee hyvä mieli ja hymy huuleen.
Die Mensch-Maschinen
Wolfenstein tekee sen, missä sadat ja taas sadat muut FPS-pelit ovat epäonnistuneet. Se tarjoaa vähintään riittävästi intensiivistä, loppuun asti hiottua toimintaa ilman turhia kommervenkkeja, jotta pelaajan ei tarvitse haaskata aikaansa pohtien epäolennaisuuksia. Id Tech 4 -pelimoottorista (Doom 3, Quake 4) raskaasti kehitettyä versiota hyödyntävän Wolfensteinin grafiikka ei ole missään nimessä viimeisintä huutoa - muutamassa kentässä se on suorastaan rumaa. Sujuva pelattavuus vääntää vaakakupin kuitenkin voiton puolelle. Pelin äänimaailma ansaitsee erityisen kunniamaininnan. En muista, koska olisin kuullut peleissä näin munakkaita aseääniä. Lisäksi hyvin elokuvamainen taustamusiikki tahdittaa menevää toimintaa varsin asiaankuuluvasti.
Achtung, baby
Jotta tykitys ei hyytyisi silkaksi maalliseksi räimeeksi, on BeeJiin pelastettava Aatun käsistä myös muinaiset kristallit, jotka mahdollistavat pääsyn toiseen ulottuvuuteen, ja sitä kautta antavat niiden haltijalle yliluonnollisia voimia. Kristallien avulla voi mm. nähdä pimeässä, paljastaa salakäytäviä, hidastaa aikaa ja muodostaa suojan vihollisen luodeilta. Olin aluksi hieman skeptinen, vetävätkö erikoistaidot homman aivan löperöksi. Käytännössä ne tuovat kuitenkin touhuun tervetullutta lisäväriä. Meininki on vedetty sopivasti överiksi jo kauan ennen kuin kristallit astuvat kuvioihin.
Radioaktivität
Neun und Neunzig (Achtzig) Luftballons (Punkte)
Wolfenstein ei ole erityisen trendikäs räiskintäpeli. Ohjaimesta on turha etsiä nappia automaattiselle suojautumiselle á la Gears of War ja muut nykypelit. Sen sijaan se keskittyy mutkattomaan toimintaan alleviivaten sitä tosiasiaa, että hyvin tehtynä perinteiset, jo 90-luvulla toimiviksi todetut ratkaisut toimivat edelleen, kunhan toteutus on loppuun asti hiottu ja mietitty. Wolfenstein tarjoaa pelaajalle rehellistä stressinpoistoa - väkivaltaviihdettä, jossa tappamisesta tulee hyvä mieli ja hymy huuleen.
Wolfenstein (Xbox 360)
Wolfenstein on kelpo räiskintäpeli, jonka perusasiat ovat enemmän kuin kohdallaan.
- Hiottu toiminta
- Munakkaat aseet
- Intensiteetti pitää pintansa
- Ajoittain karu grafiikka
- Kaatuilu
- Moninpeli kaipaisi omaperäisyyttä
Keskustelut (35 viestiä)
25.08.2009 klo 21.02 1
Singularityä odotellessa...
Rekisteröitynyt 28.07.2009
25.08.2009 klo 21.31 1
Rekisteröitynyt 04.10.2008
25.08.2009 klo 22.48
26.08.2009 klo 15.53
26.08.2009 klo 16.16
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
26.08.2009 klo 16.56
Ei ole muuten kaatuillut yhtään... hommaa (Jarkko Rotstén) parempi kone!
Taitaa olla pikemminkin vika pressilevyssä, koska muut pelit pysyvät kyllä pystyssä.
26.08.2009 klo 17.48 2
Geneerinen normi FPS joka ei erotu yhtään edukseen on mielestäsi 89 pisteen arvoinen? Lol. Konsolipelaajat...:)
Lol, olisit vaan hiljaa, pelien ei tarvitse olla mitään lajityyppiä mullistavia super-innovaatioita jotta ne voisivat saada hyviä pisteitä, :) pitäisihän sinunkin paatuneena pc-elitistina se tietää, pc kun on muutenkin geneeristen normi-tusinapelien luvattu alusta :D
pc-pelaajat...
Rekisteröitynyt 01.07.2009
26.08.2009 klo 17.59
Rekisteröitynyt 13.12.2007
26.08.2009 klo 18.34 2
Muutoin peli olikin sitten kaikin puolin varsin viihdyttävää pelattavaa, äänimaailma aseineen, übersoldatien puheet ja the veilin powerit olivat hunajaa.
Suosittelen antamaan mahdollisuuden Wolfensteinin päätyä teidän pelihyllyynne.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
26.08.2009 klo 18.39
Nojoo, mutta eiköhän tässäkin ole tuo +15 pistettä Wolfenstein lisää. Jos nimi ois Perä-Penan Kosto: Natsit Lakoon, niin vois pisteet olla erit. Mutta ei siinä fiilistelyssä kait mitään pahaa oo.
Jos nimi olisi todella ollut Perä-Penan Kosto, olisi pisteitä tullut +16 lisää. Nimi ei todellakaan nostanut pisteitä. Odotin Wolfensteinin olevan paljon huonompi.
26.08.2009 klo 18.55
Geneerinen normi FPS joka ei erotu yhtään edukseen on mielestäsi 89 pisteen arvoinen? Lol. Konsolipelaajat...:)
Hyvin piilotetussa putkessa juoksemista paskalla tekoälyllä :) (aka crysis) Kyllä, pelasin, en hypännyt hypetrainiin mukaan, en suosittele. Lol, PC-pelaajat :)
26.08.2009 klo 19.10
26.08.2009 klo 19.53
Ja tämä lausahdus tiivistää hyvin sen, miksi yhä useampi kilahtaa kohtalokkain seurauksin.
Rekisteröitynyt 04.10.2008
26.08.2009 klo 21.04
Geneerinen normi FPS joka ei erotu yhtään edukseen on mielestäsi 89 pisteen arvoinen? Lol. Konsolipelaajat...:)
Hyvin piilotetussa putkessa juoksemista paskalla tekoälyllä :) (aka crysis) Kyllä, pelasin, en hypännyt hypetrainiin mukaan, en suosittele. Lol, PC-pelaajat :)
Hmh? Crysis on käsittämätöntä kuraa.
Rekisteröitynyt 26.03.2008
26.08.2009 klo 21.35
Ostin. Pelasin. Nautin. Suosittelen.
No nyt kyllä pitää ostaa! :>>
26.08.2009 klo 22.19
"...väkivaltaviihdettä, jossa tappamisesta tulee hyvä mieli ja hymy huuleen."
Ja tämä lausahdus tiivistää hyvin sen, miksi yhä useampi kilahtaa kohtalokkain seurauksin.
Sanoisin että tämä on suhteellinen käsitys..
Ja sitten aiheeseen. Huomenna menen pelikauppaan taas. Pitäisi ostaa uusi CSSorsa, mutta kattoo nyt, että lähtee mukaan sittenkin Wolfenstein.
Näin kyseisen pelin nimen Canyourunitissa ja ajattelin että se on joku vanha peli.
Eli nimi olisi voinut olla Wolfenstein: Tähän hyvä nimi.
Katsoo nyt ^^
Rekisteröitynyt 23.06.2008
27.08.2009 klo 08.50 1
Eräällä tapaa tässä on jonkinmoista sukulaissieluisuutta tekijöiden SoF -räiskintöjen kanssa (ainakin ensimmäisen), ja muutenkin Wulffis on tuulahdus 90-luvulta, hyvällä tavalla.
27.08.2009 klo 11.39
27.08.2009 klo 15.11
Rekisteröitynyt 23.06.2009
27.08.2009 klo 18.55
Rekisteröitynyt 28.07.2009
27.08.2009 klo 21.18
Hyvin pitkälle olen arvostelijan kanssa samoilla linjoilla mutta mitä ovat nämä puheet ajoittain karuista grafiikoista? Omasta mielestäni peli oli hienon näköinen alusta loppuun.
Arvostelijan kappale oli Xbox 360:lle. Sen voi huomata jo siitä, että peli ja laite hyytyivät pystyyn muutaman kerran kesken kaiken. Joten mitä voit odottaa siltä muuta kuin suttuisia kuvapinnoitteita ja rumia partikkeli-efektejä? ;)
Minä uskon, että vaikka jotkut pelit tehdään Windowsille sekä muille alustoille, ovat ne parhaimmillaan Windowsilla koska ne on tarkoitettu pelattavaksi Windowsilla.
Rekisteröitynyt 01.07.2009
28.08.2009 klo 09.19 1
Nojoo, mutta eiköhän tässäkin ole tuo +15 pistettä Wolfenstein lisää. Jos nimi ois Perä-Penan Kosto: Natsit Lakoon, niin vois pisteet olla erit. Mutta ei siinä fiilistelyssä kait mitään pahaa oo.
Jos nimi olisi todella ollut Perä-Penan Kosto, olisi pisteitä tullut +16 lisää. Nimi ei todellakaan nostanut pisteitä. Odotin Wolfensteinin olevan paljon huonompi.
Tulipahan koitettua. Olin (kerrankin) väärässä :D Nautin kyllä tästä enemmän kun edellisestä CODista.
29.08.2009 klo 14.33
Arvostelijan kappale oli Xbox 360:lle. Sen voi huomata jo siitä, että peli ja laite hyytyivät pystyyn muutaman kerran kesken kaiken. Joten mitä voit odottaa siltä muuta kuin suttuisia kuvapinnoitteita ja rumia partikkeli-efektejä? ;)
Huutonaurua taas sinulle, silläkin uhalla että laitoit puhtaasti provokaatioksi... Pelien hyytyminenhän on ihan tuntematon käsite pleikalla vai? Varsinkin kun vika on pelissä eikä laitteessa? Enkä rupeaisi graafisesta ulkoasusta mussuttamaan yhtään, pleikalla oikeasti paremman näköiset multiplättärit kun voi laskea yhden käden sormilla ja taitaa jäädä pari sormea varastoonkin ;)
29.08.2009 klo 22.55
29.08.2009 klo 23.47
PPläski, hän puhui Windows versiosta.
Hei pelle, hommatko aivot seuraavan kerran kun niitä jaellaan jossain kadunkulmassa? Jos sitten oppisit vaikka lukemaankin -.-
30.08.2009 klo 00.21
30.08.2009 klo 00.28
PPläski, hän puhui Windows versiosta ja sinä aloit puhumaan yhtäkkiä Sonyn versioista, joilla ei ole mitään tekemistä Dekonegan kommentin kanssa. Butthurt yrittää puolustella vieläkin Microsoftia. Menit varmaan samaan halpaan wincapitankin kanssa.
Hei pelle, tuossa minun lainaamassani kohdassa ei puhuta sanallakaan windows-versiosta. Alemmassa kohdassa kyllä mutta sepä ei olekaan viestissäni. Ota silmät perseestä niin näet. Ja tottakai puhuin ps-versiosta, siihenhän sonybotti Degoneganxakin viittasi...
Rekisteröitynyt 02.12.2007
30.08.2009 klo 01.13
PPläski, hän puhui Windows versiosta ja sinä aloit puhumaan yhtäkkiä Sonyn versioista, joilla ei ole mitään tekemistä Dekonegan kommentin kanssa. Butthurt yrittää puolustella vieläkin Microsoftia. Menit varmaan samaan halpaan wincapitankin kanssa.
Hei pelle, tuossa minun lainaamassani kohdassa ei puhuta sanallakaan windows-versiosta. Alemmassa kohdassa kyllä mutta sepä ei olekaan viestissäni. Ota silmät perseestä niin näet. Ja tottakai puhuin ps-versiosta, siihenhän sonybotti Degoneganxakin viittasi...
Napataan juttu pois asianyhteydestä niin totta kai päästään haluttuun lopputulokseen. Kyllä se sinä tässä nyt failasit.
30.08.2009 klo 10.19
Napataan juttu pois asianyhteydestä niin totta kai päästään haluttuun lopputulokseen. Kyllä se sinä tässä nyt failasit.
Eipä taas voi kuin facepalmata...
Kerros missä tuossa kohdassa jonka lainasin, tai edes missä kohdassa Degonegan lainausta puhutaan yhtään mitään siitä saatanan windows-versiosta? Aivan, ei missään. Hänen kommenttinsa koostui lapsellisesta piikittelystä räminäboksia kohtaan minkä jälkeen hän toteaa, että mielestään pelin olisi voinut tehdä pelkästään windowsille. Ei ole mitään asiayhteyttä kun kaksi aivan eri asiaa samassa viestissä. Taidat sinäkin olla pleikkafanipoju sillä noin alhaista älykkyysosamäärää harvemmin muilta ihmisiltä löytyy?
Rekisteröitynyt 20.11.2008
31.08.2009 klo 00.15
Rekisteröitynyt 03.09.2008
31.08.2009 klo 11.25
Naurettavaa käytöstä. Kyllä, myönnän etten itsekkään huomannut viittausta windows versioon Dekonegan viestissä, mutta en kyllä huomannut viittausta ps-versioonkaan. Jostain syystä sait käsityksen, että Deko olisi PS-fanipoika, vaikkei hän missään vaiheessa sanonut edes omistavansa ko. peliä pleikalle. Voit toki mennä takaisin äfäfkakkoseen trollailemaan, jos saisit vaikka kirjoitettua muualle kuin kuvafoorumille tai offtopikkeihin..
31.08.2009 klo 16.39
Naurettavaa käytöstä. Kyllä, myönnän etten itsekkään huomannut viittausta windows versioon Dekonegan viestissä, mutta en kyllä huomannut viittausta ps-versioonkaan. Jostain syystä sait käsityksen, että Deko olisi PS-fanipoika, vaikkei hän missään vaiheessa sanonut edes omistavansa ko. peliä pleikalle. Voit toki mennä takaisin äfäfkakkoseen trollailemaan, jos saisit vaikka kirjoitettua muualle kuin kuvafoorumille tai offtopikkeihin..
Anteeksi, äiti. Ilmeisesti et ole kovin tarkasti täällä pyörinyt jos et kerran tiedä että Degoneganxa on yksi aktiivisimmista rekisteröityneistä pleikkafanipojista täällä. Itse väittää fanittavansa vain mac:ia ja linuxia mutta herran tekstejä lukiessa ei ole vaikea päätellä kumman tehokonsolin puolesta herra täällä paasaa. Joten jos herra sonybotti heittää herjaa boksin kaatuiluista niin ei ole vaikea jälleenkerran päätellä millä laitteella peli ei muka kaatuilisi? Ja käyhän vastaus/kysymykseni myös windows-versioon: pc:llähän pelien ja laitteiston kaatuilut ovat ihan tuntemattomia ilmiöitä?
01.09.2009 klo 00.50
Minä uskon, että vaikka jotkut pelit tehdään Windowsille sekä muille alustoille, ovat ne parhaimmillaan Windowsilla koska ne on tarkoitettu pelattavaksi Windowsilla.
Kyllä minäkään en PS-viittausta tästä löytänyt..
14.09.2009 klo 21.10 1
Rekisteröitynyt 07.07.2011
07.07.2011 klo 21.10