Tuorein sisältö

Warhammer 40,000: Dawn of War II

Arvioitu: Tietokonepelit
Genre: Strategiapelit
Pelaajia: 1, verkkopeli
Ikärajoitus: 16
Kehittäjä: Relic Entertainment
Julkaisija: THQ
Julkaisupäivä: 20.02.2009
Pelin kotisivut
Timo Koskinen

23.07.2009 klo 11.44 | Luettu: 26080 kertaa | Teksti: Timo Koskinen

Ei ne sodat sotimalla lopu
On 41. vuosituhat ja ihminen on levittäytynyt ympäri galaksia. Absoluuttisen yksinvaltiaan johtamalla ihmiskunnalla on kuitenkin kosolti vihollisia, ja homo sapiensin galaktinen ekolokero on jatkuvasti uhattuna. Tämän astroroomalaisen keisarikunnan kohortteja täyttävät geenimanipuloidut supersotilaat, avaruusjalkaväen rankat hanut. 40000 vuotta jälkeen ajanlaskun alun barbaarit ovat vaihtuneet, mutta väkivalta jatkuu. Vihreähipiäiset örkit tulvivat vasten sodan kurjistaman ihmisen imperiumin portteja. Kulissien takana häärää ikivanha eldarien rotu, mutta vanhaakin vihollista pelottavampi on uusi vihollinen, joka ei rotuerottele.

Homeworld-sarjasta tutun Relic Entertainmentin uutukainen Dawn of War II imee vaikutteensa science fictionin juurilta, mutta sekoittaa joukkoon myös annoksen fantasia-aineksia. Taas kerran avaruuden mustassa kaaoksessa kohtaavat militaristinen ihmiskunta ja armottomat muukalaiset. Jotenkin Relic onnistuu kuitenkin pitämään kärrynsä tiellä. Ohjelmassa on testosteronia tihkuvaa paatosta, mutta pilke ei häviä tekijöiden silmäkulmasta. Ja kerrankin reaaliaikastrategia ymmärtää antaa pelaajan käteen sopivan määrän naruja.

Muukalaisvihaa


Dawn of War II käynnistyy alisektori Aureliasta, jossa örkkien laumat käyvät yhä julkeammiksi. Hyökkäykset raja-asemia ja huoltolinjoja vastaan uhkaavat imperiumin jalansijaa planeetalla, ja apuun kutsutaan luonnollisesti avaruusjalkaväki. Pelaajalle annetaan kourallinen nelimiehisiä tuliryhmiä, ja koko sakki ryskäytetään planeetan pinnalle. Vaihtimet ovat pysyvästi sarjatulella ja intiimimpi kanssakäyminen suoritetaan moottorisahoilla. Raagh!

Sodan aamunkoiton pelinappulat ovat perin yksinkertaisia. Jokin yksikkö sopii lähitaisteluun, toinen raskaaseen tulitukeen ja kolmas on siltä väliltä. Hienovaraisempaan toimintaan on häivekykyisiä tiedustelijoita ja etäiskuihin rakettireppumiehiä. Toisin kuin monessa toimintanaksussa Dawn of Warissa ei tuoteta uusia yksikköjä eikä käskytettävien määrä koskaan nouse suureksi. Koska täydennysjoukkoja saa vain harvoin, joukkojen taktinen hyödyntäminen on ensiarvoisen tärkeää. Maaston antamaa suojaa voi ja pitää käyttää, eikä häröpalloiluun ole liiaksi varaa. Jos vääränlaista vihollista vastaan asettaa vääränlaisen yksikön, jälki voi olla rumaa. Hidas tulitukiyksikkö ei pärjää lähitaistelussa, eikä lähitaistelijaa vastaavasti kannata juoksuttaa suoraan päin tulimerta.

Perinteinen kps-asetelma ei kyllästytä, koska taistelukentän herruuteen vaikuttavat muutkin tekijät. Koukkaukset ja tulen ja liikkeen käyttö toimivat niin kuin pitääkin: jos yksikkö on esimerkiksi kovan tulituksen kohteena, se ei voi ampua tehokkaasti takaisin, jolloin ketterämpi metsuri voi koukata kylkeen ja paloitella joukon meetvurstiksi. Mitä pitemmälle peli etenee, sitä tärkeämmäksi taktiikan rooli käy. Vaikka tekoäly ei ehkä voita palkintoja, se kykenee välillä kiusallisiin liikkeisiin, jotka paljastavat pelaajan omat virheet. Kun miestä kaatuu vasemmalla ja oikealla, tehtävän läpäisy käy aina vain vaikeammaksi.

Voittajalle kuuluu saalis


Taistelun loputtua näkymä palautuu planeetan kiertoradalle. Tehtävät valitaan hätäkutsuista, jotka ilmaantuvat planetaariseen näkymään. Tässä suhteessa peli tarjoaa pienimuotoista polunvalintaakin; kaikkiin kutsuihin, kun ei ehdi vastata. Yksiköt keräävät taisteluista kokemuspisteitä ja sotasaalista, joita voi kiertoradalla ollessaan allokoida hyväksi näkemällään tavalla. Kovempaa tykkiä ja haarniskaa tippuu melko tiuhaan, mutta mehukkaampia ovat erilaiset erikoishyökkäykset ja -aseet. Fantasiaroolipelien tapaan Dawn of Warissakin kerätään aina vain kestävämpiä panssareita ja mahtavampia loitsuja. Miekan ja magian oheen on vain lisätty kasapanoksia ja konetykkejä. Taulukkolaskenta pysyy kuitenkin järjellisissä rajoissa, ja onhan uusien lelujen saaminen aina hauskaa. Erikoisroina tuo myös kivasti dynamiikkaa peruspeliin, kun tilaa vaikkapa kiertoradalta pudotettavan tykin hidastamaan hirviölaumoja.

Pelin edetessä reitit avautuvat yhä uusiin aurinkokuntiin. Tämä tuo vaihtelua ympäristöihin ja tuo jonkinlaista vapauden tuntua, vaikka todellisuudessa tietyt tehtävät ovat pakollisia. Semilineaarisuus lisää kuitenkin jälleenpeluuarvoa, sillä ensimmäisellä pelikerralla ei pääse näkemään kaikkea. Itse tehtävien rakenne voisi olla vaihtelevampikin. Kaava on yleensä se, että pelaaja pudotetaan joukkoineen pinnalle, josta marssitaan puhdistamaan tietyt avainkohdat. Kentän lopussa kohdataan jonkinlainen pomovastus, joka sietää jumalattoman määrän rankaisua. Loppuottelu on sikäli hyvä asia, että supervastustajien kukistaminen edellyttää pientä ajattelua ja taktiikan hiomista. Helpoimmallakin vaikeustasolla pomot jyräävät armottomasti huonosti sijoitetut yksiköt, ja taistelun voittaminen voi olla tiukalla, jos ei hyödynnä hahmojen erikoishyökkäyksiä.

Vaikka ruudulla tapahtuu paljon, tapahtumat eivät yleensä karkaa pelaajan hallinnasta. Reliciä ei voi kuin onnitella siitä, että yksikköjen määrä on pidetty pienenä ja käyttöliittymä kohtalaisen yksinkertaisena. Kun ohjattavana ei ole 52 eri yksikköä, joukkojen ohjaamisessa on oikeasti jotain mieltä. Maastonkäyttö, tulituki ja erikoishyökkäysten ajoittaminen tuovat sopivasti syvyyttä ja tunteen siitä, että voittaminen ei ole vain numeropeliä.

Ruosteläikkiä voimahaarniskassa


Pyyhkeitä peli saa tehtäväsuunnittelun monotoniasta ja tekoälyn passiivisuudesta. Vaikka vastustaja tekee välillä osuvia rynnäkköjä, sillä ei ole mitään sen suurempaa strategiaa. Viholliset reagoivat pelaajan läheisyyteen ja menettävät mielenkiintonsa, jos vetäytyy tarpeeksi kauas. Koordinoituja iskuja ei juurikaan tapahdu, vaan kyse on skriptatun hyökkäyksen laukaisemisesta. Puolivillaisuutta on myös pelaajalle annetuissa vallinnanpaikoissa, sillä valintojen seuraukset eivät useimmiten oikein välity; suoritin tehtävän a enkä b, ja nyt edetään pakolliseen tehtävään c. Pidän sinänsä enemmän hyvänä kuin huonona puolena, että pelissä ei rakenneta tukikohtaa, mutta toki oikein toteutettuna rakentelu olisi voinut tuoda puolustuspelaamiseen lisäarvoa.

Nykytrendin mukaisesti kampanjaa voi pelata yhteistyössä kaverin kanssa. Moninpeli tukee parhaimmillaan kuutta pelaajaa. Yksinpelinä Dawn of War II nousee rts-naksujen massan yläpuolelle välttämällä lajin pahimmat sudenkuopat. Peli ei ole tavattoman omaperäinen, mutta hyvä toteutus jaksaa viihdyttää aikansa.

V2.fi | Timo Koskinen

Warhammer 40,000: Dawn of War II (Tietokonepelit)

Sotavasara paukkuu tieteisfantastisesti roolipelihtävässä tosiaikastrategiassa. Hyvä pelattavuus ja pienet lineaarisuutta häivyttävät keinot nostavat teoksen harmaan massan yläpuolelle.
  • Joukkojen ohjaaminen toimii hyvin
  • Yksiköistä tulee pidettyä huolta, koska niitä ei tule liukuhihnalta
  • Tavanomaista rikkaampi taustatarina...
  • ...jonka päälle rakennetaan väsynyt juonikuvio
  • Tehtäväsuunnittelu ei ole kovin inspiroitunutta
  • Tehtävävalinnoista ja niiden seurauksista ei oteta kaikkea irti
< Grand Slam Tennis... Trine... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (18 viestiä)

BetterLateThanNever

23.07.2009 klo 14.21

Mikäs tapa tästä nyt on oikein kehittymässä? Ensin RE5:n arvostelu, sitten DoWII:n vaivaiset viisi kuukautta myöhässä. Itse arvostelusta vielä potentiaalisille ostajille: Yksinpelin saatte unohtaa muutaman illan jälkeen ja siirtyä suosiolla moninpelin pariin.
lainaa
D-Top

23.07.2009 klo 14.32 1 tykkää tästä

DoWII ollut jo hetken aikaa koneella ja yhä jaksaa pelata. Varsinkin pelin audiovisuaalinen puoli on hienosti hanskassa ja synkkaa loistavasti WH40K brutaalin universumin kanssa. Räjähdykset ovat melleviä, ja yksikköjen yksityiskohtaisuus hämmentävä.

Tosin jo mainittu tehtäväsuunnittelu alkaa puuduttaa jo kampanjan puolivälissä, lisäksi osa esineistä menettää tehonsa pelin loppuosassa (lvl 2 vihollinen 2000hp - lvl 20 sama vihollinen 20000hp mutta tykistökeskitys yhä sama -1500hp).

Taustatietoina vielä että tämä WH40K on ollut inspiraationa mm. StarCraftille ja joukoille muita pelejä että sci-fiä. Huomiona myös:

"Tämän astroroomalaisen keisarikunnan kohortteja täyttävät geenimanipuloidut supersotilaat, avaruusjalkaväen rankat hanut."

Pelin päähenkilöt, Space Marinet ovat sitä vihoviimeistä eliittiä. Keisarikunnan armeijaa vastaaa Imperial Guard (DoWI), jota ei tässä pelissä näy paitsi raatoina muutamissa kartoissa (siksi siis 'rankat hanut' käytössä.
lainaa
Coledash

Rekisteröitynyt 20.08.2007

23.07.2009 klo 18.56 1 tykkää tästä

"Peli ei ole tavattoman omaperäinen, mutta hyvä toteutus jaksaa viihdyttää aikansa."

Hyvää toteutusta sai ainakin nettipelistä hakea kuppisarvella julkaisun aikoihin (olikohan puolisen vuotta sitten?), jatkuva odottelu kun pelaajat vuorotellen lagailevat ja 1v1 peliä isommissa karkeloissa ehkä joka kymmenes matsi pelattiin loppuun asti kenenkään droppaamatta.

"Reliciä ei voi kuin onnitella siitä, että yksikköjen määrä on pidetty pienenä ja käyttöliittymä kohtalaisen yksinkertaisena."

Niin, onhan se hyvä että nuoremmillekkin löytyy pelattavaa, mutta kohtalaisen outoa kun kannessa kuitenkin komeilee 16+.
lainaa
ctrl-k

Moderaattori

Rekisteröitynyt 03.04.2007

23.07.2009 klo 20.02 3 tykkää tästä

Coledash kirjoitti:


"Reliciä ei voi kuin onnitella siitä, että yksikköjen määrä on pidetty pienenä ja käyttöliittymä kohtalaisen yksinkertaisena."

Niin, onhan se hyvä että nuoremmillekkin löytyy pelattavaa, mutta kohtalaisen outoa kun kannessa kuitenkin komeilee 16+.


En oikein näe, miten pelaajien nuoruus korreloi pienen yksikkömäärän kanssa. Monet rts:t ovat kaaottisia ja täysin epästrategisia, koska yksikköjä on niin paljon, että niiden ohjailu on vimmaista sohimista ympäri karttaa. Veikkaisin, että juuri niiltä nuoremmilta saattaisi tuollaiseen adhd-meininkiin löytyä intoa.
lainaa
manu

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

24.07.2009 klo 09.50

BetterLateThanNever kirjoitti:
Mikäs tapa tästä nyt on oikein kehittymässä? Ensin RE5:n arvostelu, sitten DoWII:n vaivaiset viisi kuukautta myöhässä.


Kyllä näitä vielä muutamia tulee kesälaitumilla oleskelun jäljiltä.
lainaa
AnXa

Rekisteröitynyt 09.06.2008

24.07.2009 klo 10.32

Mitenkäs tuo asentelu? Steam(works) ja Games for Windows combinaatio?
lainaa
ctrl-k

Moderaattori

Rekisteröitynyt 03.04.2007

24.07.2009 klo 11.25

AnXa kirjoitti:
Mitenkäs tuo asentelu? Steam(works) ja Games for Windows combinaatio?


Molemmat olivat asennettuna, joten komplikaatioita ei päässyt tulemaan. Live oli aikanaan buginen kuin kedolle unohdettu mansikkakakku, mutta kaipa se on tässä ehtinyt jalostua.
lainaa
häive

24.07.2009 klo 14.59

Pieni pilkun lähentely : "avaruusjalkaväen rankat hanut" , Space Marines suomennettaisiin kylläkin ennemmin avaruusMERIjalkaväeksi vrt. nykyisen USA:n marines.
lainaa
AnXa

Rekisteröitynyt 09.06.2008

24.07.2009 klo 19.56

ctrl-k kirjoitti:
AnXa kirjoitti:
Mitenkäs tuo asentelu? Steam(works) ja Games for Windows combinaatio?


Molemmat olivat asennettuna, joten komplikaatioita ei päässyt tulemaan. Live oli aikanaan buginen kuin kedolle unohdettu mansikkakakku, mutta kaipa se on tässä ehtinyt jalostua.


Itselläni on Halo 2 ja Gears of War Windowsille ja molemmat ovat Live pelejä niin tiedän kyllä mitä tarkoitat, mutta olisi ollut kiva tietää miten toi Steam oikein sopii tuohon kuvioon. Mutta olen varmaan hakemassa tämän kaupasta jossain vaiheessa niin sittenhän sen näkee itse. :)
lainaa
ctrl-k

Moderaattori

Rekisteröitynyt 03.04.2007

24.07.2009 klo 22.47

AnXa kirjoitti:


Itselläni on Halo 2 ja Gears of War Windowsille ja molemmat ovat Live pelejä niin tiedän kyllä mitä tarkoitat, mutta olisi ollut kiva tietää miten toi Steam oikein sopii tuohon kuvioon. Mutta olen varmaan hakemassa tämän kaupasta jossain vaiheessa niin sittenhän sen näkee itse. :)


Sellainen ongelma tuli itse asiassa mieleen, että Steamin aktivointipalvelimet eivät toimineet ensimmäisellä yrityksellä. Peli asentaa Steamin (ellei ole valmiina) ja levyavain syötetään Steamiin, minkä jälkeen asennus aktivoidaan ja Live tulee samaan syssyyn (tilin luonti, jos ei ole jo ja niin edespäin). Steam hoitaa normaaliin tapaan päivitykset ja antaa erillisen avaimen moninpeliin. Avaimen voi kirjoittaa ylös, mutta se näkyy myös pelin aikana Steamin ponnahdusikkunassa.

Avaruusmariineista häiveelle sen verran, että minusta alkukielinen ilmaus space marine on oikeastaan aika kömpelö. Avaruusmariinien elementtihän ei oletettavasti ole meri vaan avaruus. Siispä suomennokseenkaan en merta laittaisi.
lainaa
shift-del

25.07.2009 klo 01.27

marineista: joo ei sitä merta tartte suomennokseen kai lykätä, kun scifi-avaruusaluksissakin käytetään muutenkin paljon merenkulkusanastoa (mm. tyyrpuuri, paapuuri, navigointi, keula ym. jne.)
-Vaikkakin sana marine tulee latinan kielen sanasta marin, joka tarkoittaa merta, mutta keksin tämän päästäni mutta mulla on mututuntuma että tässä on jotain perää :D
lainaa
shift-del

25.07.2009 klo 01.28

niinno wikistä: from Latin marinus "of the sea", itself from mare "sea"
lainaa
ctrl-k

Moderaattori

Rekisteröitynyt 03.04.2007

25.07.2009 klo 10.14

Marine tosiaankin viittaa mereen, minkä vuoksi englanninkielinen ilmaus on minusta kömpelö. Sanan taustalla lienee se, että on haluttu mukaan mielikuva nykyajan kovassa maineessa olevasta merijalkaväestä ja yhdistää se sitten uudella määriteosalla avaruuteen. Uudistermi on vain vähän kömpelö, kun marine viittaa merelliseen ympäristöön. Suomen kieli toimii itse asiassa tässä paremmin, koska suomessa on mahdollista samaan aikaan viitata merijalkaväen mielikuvaan ja jättää meri määritteenä pois (eli avaruusjalkaväki).
lainaa
Gonaho

Rekisteröitynyt 23.08.2007

25.07.2009 klo 11.37

DoW2 oli WH40K pelinä parannus entiseen, sillä siinä missä ykkösessä lähetettiin leegioittain avaruusmarineja kuolemaan, on kakkonen kuvioiltaan paljon lähempänä "totuutta"
RTS:nä peli tosin otti askeleen taaksepäin. Pisteet ovat kokolailla kohdallaan.
lainaa
Chavez

Rekisteröitynyt 14.04.2007

28.07.2009 klo 02.03

Itsehän en tykkää tämän pelin moninpelistä, enkä edes luokittele tätä rts:ksi. Taktiikoita rajataan sillä että ei ole rakentelua ja että basessa on valmiiksi pelin alkuun ylivoimaiset tykit. Jälkimmäisen takia esim. rush ei ole mahdollista. :(

Starcraft kakkosta odotellessa jatkuukin Starcraft ykkösen ja välillä DoW ykkösen pelailu.

Gonaho kirjoitti:
DoW2 oli WH40K pelinä parannus entiseen, sillä siinä missä ykkösessä lähetettiin leegioittain avaruusmarineja kuolemaan, on kakkonen kuvioiltaan paljon lähempänä "totuutta"


Kuinkas niin? Ei ykkösessä kyllä ollut fluffillisesti yhtään liian suuria taisteluita.
lainaa
Gonaho

Rekisteröitynyt 23.08.2007

30.07.2009 klo 12.31

Chavez kirjoitti:

Kuinkas niin? Ei ykkösessä kyllä ollut fluffillisesti yhtään liian suuria taisteluita.

Meinaat että Kymmenen Space Mariinia jotka häviävät kouralliselle örkkejä on Fluffin mukaista? Ok..

Nyt ei ollutkaan kyse taistelujen suuruudesta, jotka eivät kyllä mitenkään "liian suuria" voi edes olla, vaan siitä että perus Spess Muhreen oli kuvattu ja mallinnettu jotakuinkin yhtä vahvana kuin mikä tahansa muu perusjantteri. DoW2 korjasi tämän.
lainaa
Chavez

Rekisteröitynyt 14.04.2007

05.08.2009 klo 12.53

Gonaho kirjoitti:

Meinaat että Kymmenen Space Mariinia jotka häviävät kouralliselle örkkejä on Fluffin mukaista? Ok..

Nyt ei ollutkaan kyse taistelujen suuruudesta, jotka eivät kyllä mitenkään "liian suuria" voi edes olla, vaan siitä että perus Spess Muhreen oli kuvattu ja mallinnettu jotakuinkin yhtä vahvana kuin mikä tahansa muu perusjantteri. DoW2 korjasi tämän.


En meinaa, ja oon samaa mieltä.
lainaa
qwertyuiojh

12.11.2012 klo 17.51 4 tykkää tästä

BetterLateThanNever kirjoitti:
Mikäs tapa tästä nyt on oikein kehittymässä? Ensin RE5:n arvostelu, sitten DoWII:n vaivaiset viisi kuukautta myöhässä. Itse arvostelusta vielä potentiaalisille ostajille: Yksinpelin saatte unohtaa muutaman illan jälkeen ja siirtyä suosiolla moninpelin pariin.


Moninpeli on nykyään DOW II:ssa kuollut paikka. Ainoastaan siellä pelailee vasta-alkajat ja ylimmän rankin weteraanit. Syy siihen, miksi siellä on vähän pelaajia on Games for Windows Live. Se ei osaa järjestää tasaisia matseja. Melkein aina kaikki matsit ovat järjestetty silleen, että hyvät pelaajat vs. ei-niin-hyvät pelaajat. Minä olin yhdessä matsissa, missä oli kolme rank 60 pelaajaa vs. kolme rank 1-3 pelaajaa. Vähemmästäkin se peli-into lähtee. Onneks on sentään The Last Stand.
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova