Tuorein sisältö

InFamous

Arvioitu: Playstation 3
Genre: Toimintapelit
Pelaajia: Yksinpeli
Ikärajoitus: 16
Kehittäjä: Sucker Punch
Julkaisija: Sony Computer Entertainment
Julkaisupäivä: 29.05.2009
Pelin kotisivut
Manu Pärssinen

28.05.2009 klo 13.50 | Luettu: 90309 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen

Sähköä ilmassa
Olen yksi heistä, jotka hullaantuivat täysin Xbox 360:n alkuaikojen Crackdownista. Ylilyötyä loikintaa pilvenpiirtäjissä, supervoimia, 3d-tasoloikkakeräilyä, räjähdyksiä. Jo ensimmäiset kuvat Playstation 3:n InFamousista herättivät nämä mielikuvat uudelleen, eivätkä ne niin väärässä olleetkaan. Kun pelintekijä Suckerpunch sekoittaa soppaan vielä ripauksen lisää supersankarimeininkiä, Sly Cooper -peleissä hiotut tasoloikkataitonsa ja tujauttaa joukkoon hieman GTA:ta ja Star Wars -kastiketta, syntyy sähköinen soppa, joka on yksi PS3:n parhaita pelejä.

Sähköttäjän paikka vapaana


Peli alkaa kun Cole, pelimme pääsankari, lojuu keskellä useiden korttelien laajuudelta tuhoutunutta Empire Cityä. Paketti, jota mies oli palkattu kuljettamaan, olikin pommi ja vaikka se räjähti Colen käsissä, hän ei kuollut - päinvastoin. Cole saa tästä sähköisestä räjähdyksestä supervoimia vastaavia kykyjä. Karanteeniin asetettu kaupunki on kaaoksen vallassa, kun selviytyjät taistelevat elämästään ilman sähköä, hallituksen pudottamien ruoka- ja lääkepakettien avulla. Katuja partioivat aseistetut jengit ja osalla pahiksista on taustallaan jotain vieläkin synkempää.

Varsin hyvin otteessaan pitävä juoni etenee tärkeimmiltä osiltaan tyylikkäästi ja tehokkaasti toteutetuissa sarjakuvamaisissa pläjäyksissä ja välillä GTA-tyyliin tuttavilta ja vihollisilta saatavilla kännykkäpuheluilla, ympäri kaupunkia löytyvillä piilotetuilla nauhoituksilla sekä vielä toimivissa tv:issä propagandaa kylvävältä DJ Dallasilta, jolta saa tarpeen tullen myös Cole osansa.

Supervoimilla olisi hyvä saada kaupunki järjestykseen, mutta on pelaajasta kiinni, tekeekö sen sankarina vai julmana voimahahmona. Jos valitsee sankarillisen tien, päätyy ihmisten rakastamaksi hyväntekijäksi, pahalla puolella taas kansa pysyy ruodussa pelon voimalla. Valinnoilla on parinlaista merkitystä pelin kannalta: hyviksenä tehdään erilaisia tehtäviä ja saadaan uusia kykyjä eri tavalla kuin pahiksena. Pelillä on siis selkeä uudelleenpeluuarvo, vaikka sen kerran läpäisikin. Harmaalla alueella liikkumisesta ei ole paljon iloa, mutta silti on outoa se, etteivät Colea kaverit hylkää, ainakaan lopullisesti, vaikka mies lahtaisi huvikseen korttelillisen sivullisia. Moraalittomuus on ainakin ensimmäisellä pelikerralla hauskempaa kuin kaidalla polula pysyminen.

Elektroniikan erikoismies


Yksi isoimmista yllätyksistä tarinaan ja tehtäviin liittyen oli se, että kymmenisen tuntia innoissani tahkottuani päädyin pomotaisteluun ja siitä selvittyäni odottelin lopputekstejä - vain huomatakseni, että pelistä onkin ehkä kolmasosa pelattuna, eikä mukaan tarvitse laskea edes kaikkia sivutehtäviä ja kerättävää kamaa. Nykyajan toimintapeleille ominainen 8-12 tuntia on siis vain alkupala InFamousissa ja toisen kierroksenkin heittää hyvin mielin. Isommat tehtävät ovat mukavan vaihtelevia, vaikka vihollistyyppejä ei olekaan montaa erilaista. Kaupunkilaisille rauhan tuovat pikkuhommat ovat sen sijaan hyvin usein ainoastaan lajia 'tapa kaikki'. Empire City on avoin temmellyspaikka, jossa pikkutehtävät (84 vapautettavaa aluetta) ja esinekeräilyt (32 piiloviestiä, 350 räjähdyssirua) voi tehdä kun huvittaa - jopa varsinaisen juonen läpäisyn jälkeen, eikä tehtävissä ole yleensä aikarajaa.

Monissa peleissä minua ärsyttää aina suunnattomasti se, että herra supersotilas ei pääse esimerkiksi maassa olevan pienen tiiliskiven yli kiertämättä sitä kauempaa. Colella ei tätä ongelmaa ole (paitsi verkkoaitojen kanssa, minkä Penny-Arcadekin huomasi). Kiipeily talojen seinillä, räiskiminen asennosta kuin asennosta tai vaikka kesken loikan onnistuu lyhyen harjoitusosan jälkeen kuin itsestään ja vain harvoin nappuloissa tulee sekaannuttua. Cole osaa tarttua mihin tahansa ulokkeeseen, mikä tekee kiipeämisestä intuiivisinta koskaan peleissä nähtyä, mutta hankaloittaa satunnaisesti alaspäin pääsyä. Yhdessä tehtävässä pitää ampua alas vakoilukoneita ja käydä sitten keräämässä niistä musta laatikko mahdollisimman nopeasti. Katolta alas loikkaaminen päätyi monta kertaa siihen, että Cole olikin itsepintaisesti roikkumassa rännissä tai valotolpassa. Samoin tämä vaikeuttaa sähköenergiapalkin kasvattamiseen kerättävien räjähdyssirpaleiden keräämistä. Kaiken kaikkiaan kyseessä on kuitenkin yksi kaikkien aikojen parhaiten ohjautuvista 3d-loikinnoista.

Kaikki Colen voimat perustuvat sähköön, vaikka useimmille voi löytää vastikkeen myös perinteisistä räiskinnöistä. Kämmenestä lähtevä perussalama vastaa perusarsenaalissa pistoolia, josta eivät panokset lopu, ja pelin edetessä saa myös kranaattia ja sniper-kivääriä vastaavat kyvyt, jotka kuluttavat ruudun yläreunassa näkyviä sähköpisteitä. Niitä saa taas elvytettyä kaikella ympäristössä olevalla sähköisellä: Cole voi napin painalluksella imeä itseensä energiaa vaikka katulampusta tai ohiajavasta autosta, jotka tietenkin sen seurauksena sammuvat. Mielenkiintoiseksi homma menee, kun ollaan alueella, jonka sähköjä ei ole vielä palautettu - vaihtoehtoinen energialähdekin kuitenkin selviää pelaajalle melko pian.

Supervoimiensa myötä Cole ei voi kuolla katolta putoamalla, eikä myöskään kovin helposti vihulaisten luodeista - ainoastaan isommista sellaisista. Nopein kuolema koituu veteen putoamisesta, sillä sähkö ja vesihän eivät tunnetusti sovi yhteen. Nykytoimintapelien kaavan mukaan näyttö täyttyy veriroiskeista sitä mukaa kun Cole ottaa osumaa, mutta vähän aikaa piilossa pysyttelemällä terveytensä saa takaisin. Tallennuspaikkoja pelissä on myös varsin riittävästi ja vain muutaman kerran edessä on tehtävä, jonka joutuu aloittamaan turhankin kaukaa uudestaan kuolon korjatessa.

Ladattu laadulla


Suckerpunch on myös tehnyt PS3:lle komean pelimoottorin. Joka puolella on satamäärin valoja ja varjoja ja jokainen tekstuuri on yksityiskohtaisen näköinen. Yksityiskohtia löytyy myös erilaisista rakennusarkkitehtuureista, varsinkin ränsistyneemmissä kaupunginosissa. Pientä rosoreunaisuutta ja popuppia esiintyy, mutta kun sähkösalamat ja lieskat täyttävät näkymän omilla sävyillään ja savuillaan on vallan tunne autojen räjähdellessä ilmaan melkoinen. Äänipuolellakaan ei säästellä, sillä 5.1 -järjestelmässä tykitellään komeasti ja maailma on elävä. Silloin tällöin kuultavasta tunnelmamusiikista vastaa elektronisen musiikin artisti nimeltä Amon Tobin.

Ja toistan sen vielä: maailma on elävä. Joka puolella kaupunkia kulkee ihmisiä ja autoja, jotka touhuavat monenmoista ja reagoivat ympäröiviin tapahtumiin. Yllättäen joku saattaa tarttua hihaan huutaen "Herra Cole, herra Cole, teidän täytyy auttaa häntä, tulkaa!" tai heittää kivenmurikalla, mikäli Cole on harrastanut pahuuksiaan. Kaupunkilaiset kaivelevat roskiksia ruoan toivossa, hurraavat sankariteoille ja pakenevat luotisadetta ihailtavan innokkaasti. Vallan tekoälyttömiä eivät ole vihulaisetkaan, jotka hakeutuvat suojaan ja rynnistävät tovereidensa apuun kun räiske alkaa.

Arvostelijan kannalta hankalilta oli saada peli arvosteluun. Toki Sony sen toimitukseen lähetti hyvissä ajoin, mutta aina kun oli hetki istua alas kirjoittamaan, tulikin mieleen testata peliä vielä kerran ja taas hulahti 2-3 tuntia Colen tamineissa, kirjoittamisen jäädessä unholaan. InFamous on pitkästä aikaa peli, jota on oikein himottanut päästä pelaamaan yhä uudelleen. Vaikkei se pohjaudukaan mihinkään lisenssiin, on se yksi parhaista supersankaripeleistä koskaan, mikä lienee vain lisämeriitti Suckerpunchin omalle IP:lle.

V2.fi | Manu Pärssinen

InFamous (Playstation 3)

InFamous on sähköinen kokemus, jossa on likipitäen kaikki kohdallaan: tarina, kontrollit, toteutus. Mahtiviihdettä yksinoikeudella PS3:lle.
  • koukuttaa
  • kestää isältä pojalle
  • kontrollit
  • laadukas toteutus
  • muutama pieni lapsus
  • välillä tasapaksua
< Battlestations: Paci... Pokémon Platinum Ver... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (50 viestiä)

Duster

Rekisteröitynyt 03.01.2008

28.05.2009 klo 14.13

Aika pitkälti samoilla linjoilla arvostelijan kanssa, tosin pisteyttäisin silti pelin korkeintaan 90:n pisteeseen.

Suurin kitinä, omasta mielestäni on se, että peli ei näytä kovinkaan päätä huimaavalta. Kaikki on hieman geneerisen näköistä ja värejä on käytetty erittäin kitsaasti. Eli peli suorastaan surkealta näytä, mutta pientä viilausta olisi graafinen ilme kaivannut.

Penny-Arcaden havainto verkkoaitojen ärsyttävyydestä on varmaan jokainen peliä pelannut kokenut, mutta onneksi aitaa ei pelissä ole rasitteeksi asti. Ärsyttävästä aidasta huolimatta Kryptoniitksi laskisin ennemminkin veden. Verkkoaidat eivät sentään tapa, mutta vesi on melko fataalia Colelle.

Parasta pelissä on oikeastaan se, että pelissä alkaa pelaajasta oikeasti tuntumaan oikealta super(anti)sankarilta. Ja se on melko hyvä saavutus kun otetaan huomioon, että Sucker Punch on luonut hahmon tyhjästä eikä peli perustu mihinkään supersankarilisenssiin.
lainaa
Kiitos-Sucker-Punch

28.05.2009 klo 14.22

Täysin samaa mieltä Manun kanssa, InFamous on ehdottomasti yksi PS3:sen parhaista peleistä. Jännittävää on myös huomata kaupungista löydettävät viittaukset Sly-pelisarjaan :D
lainaa
Jarkko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

28.05.2009 klo 14.48

Mielestäni helposti PS3:n paras peli. Etenkin, kun on tuota Crackdownia tullut aikoinaan väännettyä runsaahkosti. Infamousin grafiikka on mielestäni nimenomaan huikeaa. Valoja ja varjoja hyödynnetään todella komeasti.
lainaa
AlexForEvah

28.05.2009 klo 15.20

Varsin kannustava arvostelu. Ehkä tämä peli on jopa ostamisen arvoinen tarinan takia. Itse Gameplay ei innostanut pelin demossa lainkaan.

Milloinkas saatte Prototypen arvosteltavaksi? Olisi kiva kuulla mitä mieltä olette tuosta multiplattarista joka tulee myös mustalle monoliitille. :)
lainaa
Wegetzu

Moderaattori

Rekisteröitynyt 08.08.2008

28.05.2009 klo 17.33

Itselläni kävikin taas samoin kuin crackdownin kanssa. Parin tunnin pelaamisen jälkeen myin pelin. Jostain syystä samantien kyllästyn :/

Toistoa toistoa toistoa ilman mitään konkreettista vaikutusta olemalla hyvis tai pahis.. emt.. RAAH! Vihaan tätä konsolisukupolvea. Hyvät pelit eivät enää kelpaa. Pitää olla erinomaisia. Tämäkin on vain hyvä.

Ärsyttää vain vihollisten ja siviilien ääliömäisyys tässäkin.

lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

28.05.2009 klo 18.25

Miten muuten Crackdownia ja tätä pelanneet vertailisitte pelejä keskenään? Crackdownhan oli "genren" isä, mutta pistääkö tämä paljonkin paremmaksi vai ovatko erot vähäisempiä ja kumman hyväksi? Juonitehtävät ilmeisesti ainakin pesevät Crackkiksellä lattiaa, mutta saavuttaako fiilis samat korkeudet?
lainaa
Demonoid

Rekisteröitynyt 13.08.2007

28.05.2009 klo 18.41

Harmi ettei tähän sitten saa samaa fiilistä kuin gta:ssa musiikin suhteen, kerta ei autoihin pääse radiota kuuntelemaan.
btw, suckerpunch sanoi inFAMOUSin olleen tuotannossa jo ennen kuin heroes alkoi tulemaan telkkarista (=2006) ja Crackdown tuli 2007... Joten, on turhaa puhua infamousin olevan crackdown kopio.
lainaa
manu

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

28.05.2009 klo 18.42

stammy kirjoitti:
Miten muuten Crackdownia ja tätä pelanneet vertailisitte pelejä keskenään? Crackdownhan oli "genren" isä, mutta pistääkö tämä paljonkin paremmaksi vai ovatko erot vähäisempiä ja kumman hyväksi? Juonitehtävät ilmeisesti ainakin pesevät Crackkiksellä lattiaa, mutta saavuttaako fiilis samat korkeudet?


Isoin plussa Kräkkikselle verrattuna tähän on moninpeli/co-op, joka oli usein hulvattoman hauskaa. Siinä mielessä puntit tasaantuvat. Fiilis pääsee kyllä ainakin henk.koht. samoihin sfääreihin.
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

28.05.2009 klo 19.10

manu kirjoitti:

Isoin plussa Kräkkikselle verrattuna tähän on moninpeli/co-op, joka oli usein hulvattoman hauskaa. Siinä mielessä puntit tasaantuvat. Fiilis pääsee kyllä ainakin henk.koht. samoihin sfääreihin.

Crackdownilla melko alhaiset pisteet verrattuna inFamousiin (toki eri arvostelija täällä, mutta ihan yleisestikin). Eihän Crackdown aikanaan mikään kummoinen arvostelumenestys tietenkään ollutkaan, mutta silti pelaajakunta tykkäsi kympillä.

inFamous kyllä varmasti olisi sellainen peli, jonka ostaisin, jos pleikkarin omistaisin tai peli tulisi boksille, mutta toivotaan nyt että se Crackdown 2 tulisi paikkaamaan tilannetta. Prototype on vähän liian synkkä omaan makuuni, vaikka varmasti hyvä peli onkin.

Ja Demonoid, ei sellaista pelimaailmassa olekaan kuin "kopio". Totta kai toisista peleistä imetään vaikutteita ja ideoita, mikä on vain hyvä asia.
lainaa
OldHorny

Moderaattori

Rekisteröitynyt 11.10.2007

28.05.2009 klo 20.34

Jaahas, rakastan tälläisiä pelejä. Crackdown on ehdoton suosikkini joten taidan tämän pelin takia hankkia PS3:n.
lainaa
manu

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

28.05.2009 klo 20.37

stammy kirjoitti:
Crackdownilla melko alhaiset pisteet verrattuna inFamousiin (toki eri arvostelija täällä, mutta ihan yleisestikin).


Olen edelleen Peltoselle katkera tästä :P
lainaa
GEN_esis

Rekisteröitynyt 15.11.2008

28.05.2009 klo 20.48

Arvostelua lukiessa kyllä nousi mielenkiinto peliä kohtaan. Mutta vielä en aio hankkia. Ei kukkaro kestä.
lainaa
AnXa

Rekisteröitynyt 09.06.2008

28.05.2009 klo 22.13 1 tykkää tästä

Jos sanon, että tämä ei oikeasti ole kuin korkeintaan 74 pisteen peli saan ihan varmasti kaikkien tulilieskat perseeni alle samalla tavalla kun aikoinaan kirjoitin, että Metal Gear Solid 4 on vain korkeintaan 88 pisteen arvoinen...

Mutta koska tykkään olla rehellinen. Ja inhoan "infanitus" arvosteluita joista puuttuu objektiivisuus näinkin selkeästi. Kirjoittaja vieläpä heti artikkelin alussa toteaa olevansa fani...
Manu Pärssinen kirjoitti:

Olen yksi heistä, jotka hullaantuivat täysin Xbox 360:n alkuaikojen Crackdownista. Ylilyötyä loikintaa pilvenpiirtäjissä, supervoimia, 3d-tasoloikkakeräilyä, räjähdyksiä. Jo ensimmäiset kuvat Playstation 3:n InFamousista herättivät nämä mielikuvat uudelleen, eivätkä ne niin väärässä olleetkaan.


että terve vaan kaikille... Ainakaan Sony ei haasta tätä arvostelijaa oikeuteen...
lainaa
Jarkko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

29.05.2009 klo 00.38

AnXa kirjoitti:
Jos sanon, että tämä ei oikeasti ole kuin korkeintaan 74 pisteen peli saan ihan varmasti kaikkien tulilieskat perseeni alle...


Jos arvostelija on kanssasi eri mieltä, saako hän sinun tulenlieskasi perseensä alle? Ei tästä pelistä varmasti kaikki tykkää, mutta sekö on sitten syy laskea pisteitä, jos arvostelija sattuu itse kuitenkin diggaamaan (kympillä)? Arvostelu on yhden ihmisen mielipide, kuten on sata kertaa aiemminkin todettu.
lainaa
AnXa

Rekisteröitynyt 09.06.2008

29.05.2009 klo 00.57

Ennustan kuitenkin nyt tässä, että Metacriticin keskiarvoksi tälle pelille tulee muodostumaan 70-80 pistettä. Se on jo nyt aika lähellä sitä. Ja on tippunut koko ajan siitä 90 pisteestä mistä se lähti liikenteeseen kun IGN läimäytti hype pisteet 92 taululle.

Mielestäni InFamous on tälläinen perus "I wanna be genre braker"-peli joka yrittää liikaa, alkaa toistamaan itseään ja siihen kyllästytään vähän ajan päästä.

Nämä arviot nyt tietenkin pohjaavat demoon niin en osaa sanoa onko varsinainen peli sitten yhtään sen parempi, mutta sietää oikeasti olla jos aikoo minut vakuuttaa meiningillään.

Tuliliskoilla tarkoitin sitä, että saan kaikki pelin fanit kimppuuni koska en perustele mielipidettäni tuossa tekstissä juurilainkaan. Esim. MGS4:n tapauksessa olin isokin fani ja se mitä julkaistiin oli lievä pettymys. Purin pettymykseni paperille ja sain kaikki PS3 fanaatikot kimppuuni vaikka olen itse PS3 käyttäjä. :D

Edirol:
Jarkko, missä kohtaa muuten väitän, että arvostelijan tulisi muuttaa mielipidettään jos joku ei siitä pitänyt? Painuisit siitä mäkeen ihan oikeasti. Kirjoituksesi on vain yksi esimerkki mitä tarkoitin tulilieskoilla.
lainaa
Wegetzu

Moderaattori

Rekisteröitynyt 08.08.2008

29.05.2009 klo 01.56

AnXa kirjoitti:


Mielestäni InFamous on tälläinen perus "I wanna be genre braker"-peli joka yrittää liikaa, alkaa toistamaan itseään ja siihen kyllästytään vähän ajan päästä.



Itselleni ainakin kävi noin. Noin 5h jaksoin sinnitellen pelata sitä samantoistoa.
lainaa
lemppaansut

29.05.2009 klo 02.07

AnXa, ihmetyttää millanen se mahtava peli sun mielestä oikein on, kun ei kelpaa MGS4 eikä tämä, eikä oikeastaan koskaan mikään mitä nyt sun höpötystäs oon lukenut?

Veikkaisin että olet COD miehiä? Jos näin on, kannattas olla ihan hissukseen ja pitää mielipitees vaan omana tietonas ;)
lainaa
Jarkko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

29.05.2009 klo 08.54

AnXa kirjoitti:

Jarkko, missä kohtaa muuten väitän, että arvostelijan tulisi muuttaa mielipidettään jos joku ei siitä pitänyt? Painuisit siitä mäkeen ihan oikeasti. Kirjoituksesi on vain yksi esimerkki mitä tarkoitin tulilieskoilla.


Whoa, pysyhän nyt housuissasi :) Pointtini oli se, että uskoisin, että Manu pitkän linjan peliarvostelijana osannee arvioida pelin niin kuin kuuluukin. En usko, että on montaakaan arviota maailmassa, jotka miellyttäisivät _kaikkia_.

P.S. Jospa vaihtaisit viestiesi sävyä hitusen vähemmän provoiksi, saattaisit ehkä säästyä jatkossa isommilta liekeiltä.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

29.05.2009 klo 14.20

Hyvä arvostelu, joskin itse olen tällä hetkellä korkeintaan 80/100 kannalla. Eniten itseä häiritsee sivuhahmojen rumahkot modellit ja animointi välipätkissä, mutta jostain syystä monikaan kriitikko ei ole näistä valittanut. Muuten tuo kyllä on erittäin viihdyttävä peli.
lainaa
Dibe

Rekisteröitynyt 17.06.2008

29.05.2009 klo 15.12

Itse kaipaan tähän peliin samanlaisia persoonallisia hahmoja mitä esimerkiksi Unchartedissa ja GTA-peleissä on. Itse antaisin tälle pelille sellaista 85/100 pistettä.
lainaa
Marsu

29.05.2009 klo 17.59

Sonyn pleikka-exclusiivien hypekoneisto claims another victim!
lainaa
Onnea

29.05.2009 klo 18.44

Nyt peikkapojatkin saivat oman Crackdownin-kloonin, Spider Manilla höystettynä, sillä erolla vaan että tämä sankari heittelee sähköä seitin sijaan.
lainaa
totuuuuuus

29.05.2009 klo 21.51

Marsu kirjoitti:
Sonyn pleikka-exclusiivien hypekoneisto claims another victim!


Jeps, ja xboks-we-are-the-only-ones konsolifanaattikkojen katkeruus ja kateellisuus vain lisääntyy päivä päivältä?

Lopettakaa jo, ei enää jaksais teidän pelleilyä.

Boksi on jo kuollutta kamaa ja pleikka puskee hitaasti, mutta väkisin ja varmasti markkinoiden kirkkaimmaksi pelikonsoliksi - kuten aina ennenkin. Oliko jollain muka siitä joskus jotain epäilyksiä?

Wiin myynti on jo romahtanut, se oli hetken huumaa - aina siihen asti kun Nintendo taas lyö uuden konsolin markkinoille. Samalla kyllä luultavasti tulee X720 tms. ja sitä sitten myydäänkin todella isolla tappiolla.
PS3 porskuttaa kuitenkin vielä vähintään 3-5 vuotta, en usko että kuitenkaan kauemmin. PS4 on varmuudella jo suunnittelupöydällä.

Boksin ja Wiin myynnit hiipuu koko ajan tasaiseen tahtiin, mutta pleikan myynti vain kasvaa, ja sitä nopeammin mitä enemmän näitä laadukkaita yksinoikeuksia ilmestyy.

Mikkisofta teki maclarenit, ferrari-sony vie taas taktisesti voiton.
lainaa
lol

30.05.2009 klo 00.43

totuuuuuus kirjoitti:

Boksin ja Wiin myynnit hiipuu koko ajan tasaiseen tahtiin, mutta pleikan myynti vain kasvaa, ja sitä nopeammin mitä enemmän näitä laadukkaita yksinoikeuksia ilmestyy.

Muuten hyvä mutta boksi myy tällä hetkellä eniten, just meni 30milj rikki :D Sinänsä hassua kun mitään ihmeellistä ei ole edes boksille julkaistu tässä vähään aikaan? Minkäköhän myynnit tässä nyt taas on hiipumassa? ;)

Niin onhan se ikävää kun tälläsistäkin keskinkertasista, itseääntoistavista, yllätyksettömistä tekeleistä väännetään vaikka väkisin huippupisteitä kerääviä, fanipoikia riemastuttavia suurteoksia, kuten jokaisesta muustakin enemmän tai vähemmän paskasta pleikkayksäristä. Hypekoneisto vaan pyörimään niin voilá!
lainaa
AnXa

Rekisteröitynyt 09.06.2008

30.05.2009 klo 01.25 1 tykkää tästä

lemppaansut kirjoitti:
Veikkaisin että olet COD miehiä? Jos näin on, kannattas olla ihan hissukseen ja pitää mielipitees vaan omana tietonas ;)

CODit ovat susi paskaa. Väitteesi siitä, että olen COD miehiä oli erittäin loukaava. >:|

Eli ei. En ole "Call of Duty"-leirin jäsen. Olen jostain paljon kauempaa ajallisesti...

Oman leirini lippulaiva FPS-pelin julkaisusta tulee kohta kuluneeksi 14 vuotta 31. päivä tätä kuuta. Eli huomenna on synttäri tykitys käynnissä netissä kun pelaamme sitä kavereiden kanssa keskenämme. :P

Jarkko kirjoitti:
P.S. Jospa vaihtaisit viestiesi sävyä hitusen vähemmän provoiksi, saattaisit ehkä säästyä jatkossa isommilta liekeiltä.

Jos kunnon kritiikki on mielestäsi provoa niin olet toivoton tapaus. Muutos lähtee aina vikojen myöntämisestä. Ja tuotteet paranevat kun niitä kritisoidaan. Näin ei tapahdu jos kaikki vain koko ajan kehuvat niitä.

Ja ei tässä vielä kumpikaan meistä ole harrastanut "oikeaa" provoamista tai sen ihmeellisempiä agressioita mielestäni. Ainoa agressio menee minun tappiokseni kun kirjoitit jostain mitä luulit minun kirjoittaneen ja oikaisin asian turhankin kova kouraisesti.
lainaa
Jarkko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

30.05.2009 klo 13.02

AnXa kirjoitti:

Jos kunnon kritiikki on mielestäsi provoa niin olet toivoton tapaus. Muutos lähtee aina vikojen myöntämisestä. Ja tuotteet paranevat kun niitä kritisoidaan. Näin ei tapahdu jos kaikki vain koko ajan kehuvat niitä.


Kritiikki on puolestani enemmän kuin ok. Lienen silti toivoton tapaus, koska en edelleenkään vain ymmärtänyt sitä syvällisintä pointtiasi, mikä tässä kyseisessä arvostelussa on mielestäsi vialla? Se, että Manu piti pelistä ja kirjoitti siitä positiivisen arvion? Ymmärrän kyllä sen, että jos pelin olisi arvostellut joku, joka ei ole kyseisen genren ystävä, olisivat pisteet luonnollisesti olleet pienemmät. Jos näin toimittaisiin kaikkien pelien kohdalla, ei mikään peli milloinkaan saisi 90 pistettä. Ja mikähän pointti siinäkin sitten olisi?

Missä piilee se absoluuttinen totuus, joka kaikkien peliarvostelijoiden pitäisi kyetä näkemään? Jos peli ei esimerkiksi arvostelijan mielestä ole tylsä ja itseääntoistava, kuinka peliä voi lähteä tästä kritisoimaan? Aika harva itseäänkunnioittava arvostelija lähtee peliä haukkumaan omien kokemustensa vastaisesti, tai ihan vain ylimielisesti "koska kaikki muut kehuvat sitä".

Mainittakoon vielä, että minäkään en jaksanut pelata MGS4:ää alkua pidemmälle, mutta ymmärrän oikein hyvin, miksi peliä kehutaan estoitta.
lainaa
Duster

Rekisteröitynyt 03.01.2008

31.05.2009 klo 11.28

AnXa kirjoitti:

Jos kunnon kritiikki on mielestäsi provoa niin olet toivoton tapaus. Muutos lähtee aina vikojen myöntämisestä. Ja tuotteet paranevat kun niitä kritisoidaan. Näin ei tapahdu jos kaikki vain koko ajan kehuvat niitä.

Oletko edes kokeillut peliä pidemmälle kuin mitä demo pelistä tarjoaa? Vaikka demo antaakin hyvän kuvan siitä millaista peliä on pelata ei se anna todellista kuvaa kuinka kivaa pelissä oikeasti on. Peli kieltämättä alkaa hieman vaisusti ja ekat tunnit saattavat kärsimättömän lannistaa, mutta toiselle saarelle päästyään peli avautuu huomattavasti enemmän. Tehtävistä tulee vaihtelevampaa ja alueet muuttuvat mielenkiintoisemmiksi. Jopa sivutehtäviin tulee enemmän vaihtelua. Puhumattakaan siitä, että hahmosi kehittyy ja saat lisää erilaisia voimia.

Harvaa peliä jaksan nykyisin enää tuntia tai kahta pelata putkeen. Tätä peliä väänsin suunnilleen koko lauantain (pakolliset tauot ja ruokatauot tietysti välissä :))

Pakkohan pelistä ei ole tykätä. Jos ei tykkää niin ei tykkää, mutta kommenttiesi perusteella sinä olet kuitenkin se joka kaipaa uutta näkökulmaa ja ymmärrystä miksi Infamous on hyvä vaikka et siitä itse tykkäisikään tai haluaisi pelata. Itse en pitänyt Killzone 2:sta juuri lainkaan, mutta ymmärrän silti täysin miksi peli menestyy.
lainaa
siinä_totuutta

31.05.2009 klo 13.45

totuuuuuus:
Mikä malliesimerkki ps3 fanipojasta jonka tietoisuus ja totuus perustuu vain omiin mielikuvituksiin.. eikös konsolimyynneissä myynneissä nimenomaan ps3 ole se hännänpitäjä ;D

Mitä tulee formulavertauksiin, milloin ole viimeksi tällä kaudella nähnyt McLarenin ja Ferrarin taistelevan voitosta? Vai elätkö vieläkin viime vuoden Ferrarin tappiokrapulassa? Jos Massan oli tarkoitus ottaa mestaruus viime vuonna, aivan samoin olisi Hamiltonin pitänyt mestaruus viedä edellisvuonna. Ja eikös Ferrari ole tullut tällä kaudella nimenomaan tunnetuksi siitä kuinka sen taktiset kuviot on menneet päin prinkkalaa ;D
lainaa
AnXa

Rekisteröitynyt 09.06.2008

31.05.2009 klo 19.31

Jarkko kirjoitti:

mikä tässä kyseisessä arvostelussa on mielestäsi vialla?

Ei mikään ole vialla arvostelussa. En puhunut tässä siitä. Kirjoitin, että tätä peliä on fanitettu ennakkoon niin paljon, että kun minä kirjoitan vastakkaisen mielipiteeni sen "laadusta" niin saan kaikki nämä fanit kimppuuni koska he eivät "näe" siinä ollenkaan "vikoja". Käsitätkö? Kaikissa peleissä on aina jotain vikoja. :/

Jarkko kirjoitti:

Jos näin toimittaisiin kaikkien pelien kohdalla, ei mikään peli milloinkaan saisi 90 pistettä. Ja mikähän pointti siinäkin sitten olisi?


Jos mikään peli ei saisi yli 90 pistettä olisivat arvostelut ja ennen kaikkea arvostelijat mielestäni paljon rehellisempiä kuin mitä ne ovat nyt. Koko alaa vaivaa se, että toimittajat eivät ole tarpeeksi neutraaleita ja kriittisiä. Ja sitten kun olet, niin saat potkut. Kuten tuli jo jokin aika sitten todettua.

Jarkko kirjoitti:

Missä piilee se absoluuttinen totuus, joka kaikkien peliarvostelijoiden pitäisi kyetä näkemään?


Ei sellaista absoluuttista totuutta ole.

Jarkko kirjoitti:

Jos peli ei esimerkiksi arvostelijan mielestä ole tylsä ja itseääntoistava, kuinka peliä voi lähteä tästä kritisoimaan?

Miettimällä asiaa niiden kannalta jotka saattavat kokea sen tylsänä ja itseääntoistavana.

Esim. ne jotka ovat jo pelejä pelanneet useampia vuosia ja ehkä saattaneet pelata pelejä kuten Spidermanit jotka eivät perusrakenteeltaan pahemmin eroa infamousista. Uskon, että heidän mielestään infamous on "sitä samaa vanhaa". Mutta huvittavaa tässä on, että useimmat meistä eivät ole pelanneet "Spidermanejä". Mistä voimme tehdä seuraavan johto päätöksen. Jos infamous "rokkaa" ja spiderman ei vaikka kyseessä on pelimekaanisesti vähän samankaltaiset tuotteet niin mikä niissä sitten on se oleellinen ero jonka vuoksi "spidernman" ei voisi "rokata"? :P

Kriitiikkiä voi helposti löytää melkein mistä hyvänsä. Yksi helpoiten kritisoitavista pelilajikkeista on ns. hiekkalaatikkopelit jotka eivät oikein koskaan mielestäni tarjoa riittävästi mielekästä toisistaan paljon eroavaa tekemistä. GTA:t erityisesti kaatuvat tähän koska ne ovat aina samaa vähän eri muotoihin puettuna ammuskelua ja ajojahtia. Tosin GTA4 ei enään niin paha ollut, mutta siinäkin sorruttiin pikkuhiljaa loppua kohti tuohon.

Jarkko kirjoitti:

Aika harva itseäänkunnioittava arvostelija lähtee peliä haukkumaan omien kokemustensa vastaisesti, tai ihan vain ylimielisesti "koska kaikki muut kehuvat sitä".


Kuitenkin suomen ainoa oikea pelitoimittaja, arvostelija ja kriitikko Niko Nirvi onnistuu aina löytämään peleistä joista tykkää arvosteluissaan myös huonojakin asioita eikä jätä niitä sivuuttamatta pisteiden annossakaan. Miten tämä on mahdollista? Onko hän peli vihaaja? Ei. Mielestäni NNirvissä on parasta se, että hän ei anna hypen vaikuttaa itseensä tai arvosteluihinsa ja ei kirjoita mielisteleviä arvosteluita vaikka peli iskisikin ihan täysillä ja pitää päänsä kylmänä. Kannatta lukea hänen arvosteluitaan aina C-lehdestä tai vaikkapa uusimmista pelit lehdistä. Osa näistä arvosteluista on edelleen melko ajankohtaisia lähinnä siitä syistä, että tietyt asiat eivät ole muuttuneet vuosien varrella joissain laji tyypeissä lainkaan.

Jarkko kirjoitti:

Mainittakoon vielä, että minäkään en jaksanut pelata MGS4:ää alkua pidemmälle, mutta ymmärrän oikein hyvin, miksi peliä kehutaan estoitta.


Jos et pelannut alkua pidemmälle et ymmärrä sitten mitä minä näen siinä huonoa. MGS4 on ehkä koko Metal Gear-sarjan neljänneksi huonoin osa. Tai neljänneksi paras, miten sen nyt ottaa. Siihen keski vaihelle sen sijoittaisin.
lainaa
AnXa

Rekisteröitynyt 09.06.2008

31.05.2009 klo 19.49 1 tykkää tästä

Duster kirjoitti:
Puhumattakaan siitä, että hahmosi kehittyy ja saat lisää erilaisia voimia.


Joo, sähköä ampuva pistooli käteni osaa myös heittää sähkökranaatteja tai sähköä ampuva kiikarikiväärini ampua tyyppejä etäältä... mitenköhän nuo kyvyt eroavat massasta???

Duster kirjoitti:

Jos ei tykkää niin ei tykkää, mutta kommenttiesi perusteella sinä olet kuitenkin se joka kaipaa uutta näkökulmaa ja ymmärrystä miksi Infamous on hyvä vaikka et siitä itse tykkäisikään tai haluaisi pelata. Itse en pitänyt Killzone 2:sta juuri lainkaan, mutta ymmärrän silti täysin miksi peli menestyy.


Tämä oli kyllä nyt tämän ketjun paras lainaus.

Voisin pitääkin infamousista enemmän, mutta ei siinä ole oikein mitään mikä olisi uutta ja mullistavaa. Jos joku voisi selittää miksi tästä kannattaa innostua tai mikä uusi näkökulma tässä on jo miljoona vuotta sitten Commodore 64:llä nähtyyn "The Amazing Spider-Man" peliin?

Kuten "The Amazing Spider-Man" on infamouskin hyvin pitkälti ns. "shooting gallery". Sivutehtävät ovat aika itseääntoistavia kuten jokaisessa muussakin sandbox pelissä. Nyt kun olen infamousia kaverilla pelannut niin sanoisin, että pelin aika kivan alun jälkeen siinä keskimmäisen neljänneksen jälkeen on pelissä taite kohta ja fiilikset alkoivat laskemaan...

Metacriticissä InFamouksen arvosana on tällä hetkellä 85 pistettä. Se on nyt ollut pienessä nousussa.

Killzone 2:n on täynnä pieniä design virheitä jotka saivat toisen PS3:n ohjaimeni muovit vähän halkeilemaan... Kohta oli niin ärsyttävä, ja niin sairaan huono, että itkin verta sen vuoksi koska se ei ollut yksinkertaisesti missään mielessä hauska. Tulen varmasti ottamaan kyseisen kohtauksen huomioon kun aikanani kirjoitan Killzone 2-arvostelun blogiini.
lainaa
AnXa

Rekisteröitynyt 09.06.2008

31.05.2009 klo 19.55

Lisään tähän vielä ne muutamat artikkelit jotka ovat lähempänä omaa mielipidettäni...

Eurogamerissa tosin unohdettiin kehua peliä...
http://www.eurogamer.net/articles/infamous-review

Ja Wiredin arvostelija unohti haukkua enemmän...
http://www.wired.com/gamelife/2009/05/infamous-review/

Edirol: Niin ja kuten sanoin. Kävin kaverilla pelaamassa tätä. Laittaisin pisteiksi 78 myyntiversiolle.
lainaa
Duster

Rekisteröitynyt 03.01.2008

31.05.2009 klo 22.35

AnXa kirjoitti:
Voisin pitääkin infamousista enemmän, mutta ei siinä ole oikein mitään mikä olisi uutta ja mullistavaa. Jos joku voisi selittää miksi tästä kannattaa innostua tai mikä uusi näkökulma tässä on jo miljoona vuotta sitten Commodore 64:llä nähtyyn "The Amazing Spider-Man" peliin?

Olet jo päättänyt olla tykkäämättä pelistä, eikä siinä mitään, mutta turhaa sitä on kenenkään yrittää selittää miksi peli on hyvä. Jos Infamous ei vain iske niin kukaan ei pysty sanomaan mitää sellaista mikä pelistä tekisi mielestäsi paremman. Pelin ei tarvitse olla uranuurtaja ollakseen viihdyttävä ja hyvä.

Infamouksen vertaaminen C64:n Spiderman peliin päättää tämän keskustelun omalta osaltani :)
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

31.05.2009 klo 23.13

AnXa kirjoitti:

Kuitenkin suomen ainoa oikea pelitoimittaja, arvostelija ja kriitikko Niko Nirvi onnistuu aina löytämään peleistä joista tykkää arvosteluissaan myös huonojakin asioita eikä jätä niitä sivuuttamatta pisteiden annossakaan.


Mihinkään liittymättä, miehen jollain tavoin tuntien ja kaikella kunnioituksella, NNirvi on ollut viimeiset 10 vuotta juuttuneena kiroilemaan kuinka ennen oli paremmin + toistamaan muutamaa lempiklisettään. Etenkään kolumneja ei jaksa enää lukea.
lainaa
AnXa

Rekisteröitynyt 09.06.2008

01.06.2009 klo 20.18

Duster kirjoitti:

Olet jo päättänyt olla tykkäämättä pelistä, eikä siinä mitään, mutta turhaa sitä on kenenkään yrittää selittää miksi peli on hyvä.

Mistä sinä tuollaista repäisit? Olen jo sanonut muuallakin, että ei tämä huono ole, mutta ei klassikko pisteiden eli 90+ arvoinen. Itsehän antaisin koulu arvosanaksi 7,5. Kuten olen jo monta kertaa todennut. Jos en oikeasti pitäisi tästä niin sen huomaisitte armottomana trollaamisena ja haukkumisena. Ilmeisesti fanien maailmassa joihin duster kuuluu ei ole kuin "on joko puolella tai vastaan"...

Lähinnä pyrin siihen, että hype ei vaikuttaisi mielipiteisiini.

Duster kirjoitti:

Jos Infamous ei vain iske niin kukaan ei pysty sanomaan mitää sellaista mikä pelistä tekisi mielestäsi paremman. Pelin ei tarvitse olla uranuurtaja ollakseen viihdyttävä ja hyvä.

Ehkä pelin tekijöiden kannassa käytävä haastattelu pelin rakenteesta: miksi tuossa on toimittu noin ja miksi tuossa tehtiin tuollainen design päätös? tyyppinen keskustelu voisi olla hyvinkin avartava. :)

Ei pelin ehkä tarvitse olla, mutta jos kaikki on vain aina sitä samaa mihin sekin oikein johtaa? Saammeko aina samat Quaket, Doomit, Call of Dutyt, Halot, aina vain uusilla grafiikoilla varustettuna? Nyt ainoana isompana sarjana joka tulee mieleen vain Final Fantasyssä on kehitystä ollut lähesjokaisessa osassa. Eikä vain esim. tarinankerronnassa tai grafiikoissa vaan myös ohjauksessa, ohjaamisessa ja pelimekaniikassa. Tosin siinäkin on sorruttu siihen, että ei ole yritetty rikkoa tai viitsitty lainkaan edes etsiä pelilaite ropejen genren rajoja. Lajityyppi on edelleen teoriassa sitä mihin Miyamoton Zelda sen asetti. Yksinkertainen versio länsimaisesta roolipelikulttuurista joka on sovitettu laitteisiin joissa on "yksinkertaistettu ohjattavuus", mutta väittäisin, että se ei enään sellaisenaan pidä paikkaansa.

Itsehän jos saisin päättää muokkaisin InFamousia erillsilla tavoilla sellaiseen suuntaan jossa sen rakenne olisi kokeellisempi luonteeltaan eikä näinkin tarkasti laskettu Hollywood-leffa.

(yritän olla spoilaamatta mitään tärkeää teille jotka siitä niin kauheasti välittävät)

Päälimmäisenä muuntaisin tarinan taisteluksi sisäistä pahaa vastaan jossa on Cole maailman parantaja jonka näkemys täydellisestä maailmasta muokkaa hänestä pahista ja asettaa moraalisia kysymyksiä kuten onko oikein tappaa rikollisia ja sitä rataa. Pelin tarinassa olisi ideana mindfuckkia pelaajaa hitaasti ja sellaista rataa pitkin, että pelaaja lopulta hyväksyisi jotain mitä ei muuten ikinä antaisi tapahtua. Vain, että lopussa koko todellisuus pamautettaisiin hänen eteensä ja annetaaan hänen kieltää tunteensa. Palkintona olisi nähdä mitä pelaajasta on tullut pelin jälkeen. Tälläinen edellyttää tietenkin paljon syvällisempää hahmonkehitystä, monipuolisempaa sivutehtävä generaattoria ja montaa muutakin pelimekaanista muutosta.

Sitä paitsi tälläinen vähän samankaltainen juttu on nähty aikaisemminkin, mutta hyvin paskasti toteutettuna. Zeke:n oman pikku episoidin poistaisin koska se oli yksi älyttömimpiä ja kliseisimpiä pätkiä koko pelissä. Puhumattakaan aikamatkustuksesta vaikka se olikin "ihan kiva".

Duster kirjoitti:

Infamouksen vertaaminen C64:n Spiderman peliin päättää tämän keskustelun omalta osaltani :)

Et ole pelannut kyseistä peliä niin et voi tietää mikä minua eniten risoo infamouksessa. Se on se seikka, että tämä ei ole uutta. :)

Ymmärsin juuri, että ehkä uusia pelimuotoja ei enään näe niin kauheasti. Pitäisi varmaan keskittyä vertailemaan sitä mikä on kädessä siihen missä joku yksityiskulma oli parempi ja enemmän vertailua harjoittaa. Mutta ihan henkilökohtaisesti ennemmin tuulettaisin kämpän ja keksisin uusia ideoita.
lainaa
AnXa

Rekisteröitynyt 09.06.2008

01.06.2009 klo 20.25

Mikko kirjoitti:
AnXa kirjoitti:

Kuitenkin suomen ainoa oikea pelitoimittaja, arvostelija ja kriitikko Niko Nirvi onnistuu aina löytämään peleistä joista tykkää arvosteluissaan myös huonojakin asioita eikä jätä niitä sivuuttamatta pisteiden annossakaan.

Mihinkään liittymättä, miehen jollain tavoin tuntien ja kaikella kunnioituksella, NNirvi on ollut viimeiset 10 vuotta juuttuneena kiroilemaan kuinka ennen oli paremmin + toistamaan muutamaa lempiklisettään. Etenkään kolumneja ei jaksa enää lukea.

Pakko myötää, että tämä on fakta.

Mutta itsekin hieman samanlaisen ajatusmaailman omaavana ja "klassikot" jälkijunassa löytävänä on pakko sanoa, että grafiikan tärkeys on ajamassa oli pelimekaniikan ellei se ole jo ajanut. Sandbox-genren syntyminen on tästä ehkä paras osoitus.

Muuta pitää ottaa huomioon, että pelit eivät enään ole pelejä, vaan niiden tavoitteena on usein myös muutakin kuten tarinoiden kertominen ja moraalipäätösten tekeminen sen sijaan, että kisataan pisteistä huvin vuoksi. :)


Voisin tiivistää eriävän mielipiteeni lyhyesti näin:

Minä haluaisin pelejä. Infamous ei ole pelkkä peli jollainen haluaisin sen olevan. Mutta eipä moni muukaan nimike näinä päivinä ole vain pelkkä peli.
lainaa
loolz

02.06.2009 klo 01.21

AnXa kirjoitti:
Mikko kirjoitti:
[quote nick="AnXa"]
Kuitenkin suomen ainoa oikea pelitoimittaja, arvostelija ja kriitikko Niko Nirvi onnistuu aina löytämään peleistä joista tykkää arvosteluissaan myös huonojakin asioita eikä jätä niitä sivuuttamatta pisteiden annossakaan.

Mihinkään liittymättä, miehen jollain tavoin tuntien ja kaikella kunnioituksella, NNirvi on ollut viimeiset 10 vuotta juuttuneena kiroilemaan kuinka ennen oli paremmin + toistamaan muutamaa lempiklisettään. Etenkään kolumneja ei jaksa enää lukea.

NNirvi on kyllä kehunut L4Da ja kertonut että se on kuin "hänelle tehty".
lainaa
jaeger

Rekisteröitynyt 19.04.2007

02.06.2009 klo 21.23

Mitenkään mihinkään liittymättä, onkohan Bionic Commandosta tulossa arvostelua koskaan? Ajatuksena vaikuttaa kiinnostavalta, mut ei ihan sokkona lähtis ostaa kuitenkaan.
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

03.06.2009 klo 10.59

jaeger kirjoitti:
Mitenkään mihinkään liittymättä, onkohan Bionic Commandosta tulossa arvostelua koskaan? Ajatuksena vaikuttaa kiinnostavalta, mut ei ihan sokkona lähtis ostaa kuitenkaan.

Melko huono se on. Peliä pelanneista oikein kukaan ei ole siitä hyvää sanaa sanonut (itse en ole kokeillut). Pelissä on vain todella pahoja suunnitteluvirheitä, jotka tekevät siitä vähemmän hauskan.

Ymmärränkö nyt AnXan pointin oikein, että inFamous ei ansaitse noin hyviä pisteitä, koska se ei tarjoa mitään uutta sitten jonkin ikivanhan Spidermanin? Iänikuinen argumentti, joka on täysin suolesta. Ei joka pelin tarvitse keksiä pyörää uudestaan, vaan laadukas ja hauska peli on pisteensä ansainnut oli se sitten genrensä ensimmäinen tai ei.
lainaa
AlexForEvah

03.06.2009 klo 16.22

Muistakaapas sitten myös Prototypen kohdalla pistää FANI arvostelemaan se. ;P Muutenhan arvio näiden kahden supersankari/antisankari pelien välillä ei ole tasavertainen. =)
lainaa
FAMAS

Rekisteröitynyt 10.04.2007

03.06.2009 klo 23.01

inFAMOUS on Crackdown-fanille pakko-ostos, jos vaan sattuu toisenkin tehokonsolin omistamaan. Prototypeä ja Crackdown 2:ta odotellessa.
lainaa
AnXa

Rekisteröitynyt 09.06.2008

04.06.2009 klo 01.03

stammy kirjoitti:
Pelissä on vain todella pahoja suunnitteluvirheitä, jotka tekevät siitä vähemmän hauskan.

Ymmärränkö nyt AnXan pointin oikein, että inFamous ei ansaitse noin hyviä pisteitä, koska se ei tarjoa mitään uutta sitten jonkin ikivanhan Spidermanin?


Vastasit jo itse siihen miksi mielestäni InFamous ei ansaitse noin hyviä pisteitä. Siinä mielestäni muutamia tökeröitä suunnittelu virheitä joista seuraa pelimekaniikan takkuaminen ja pelin sujuvuuden heikkeneminen. Toisin sanottuna, ei ole niin hauska kuin se selkeästi voisi olla pienillä muutoksilla. Minä haluaisin, että InFamous olisi enemmän pelimäisempi ja nopea tempoisempi kuin, että yrittää olla pakkolla hyvinkin väkinäisesti hyvä supersankari-sarjakuva...

Ja lisäksi se ei eroa tarpeeksi lajityyppinsä edustajista ja kaatuu tähän tunnettuun "yritimme liikaa", "vajosimmekin kuoppaan". Tämä oli se Spider-man pointti. Miksi selkeästi ja tieten tahtoen on menty toistamaan lajityypin yleisimmät virheet kun ne olisi voitu välttää seuraamalla vähän enemmän mitä ympäristössä tapahtuu? :(

Eivät nämä InFamouksesta huonoa tee, mutta en silti päästäisi sitä arvostetussa läpi lähes virheettömän pelin arvosanalla joka on mielestäni se yli 90 pistettä.

Kuten sanoin jo laittaisin itse arvosanaksi 78 pistettä. Metacritin keskiarvo tällä hetkellä InFamoukselle on muuten 85 pistettä joka on huomattavasti vähemmän kuin 92... Metacriticin 85 on muuten huvittavasti juuri tarkalleen keskiarvo minun ja arvostelijan pisteistä. (78+92)/2 = 85 :P
lainaa
vieras

04.06.2009 klo 11.43

Huvittavuus loppuu lyhyeen, kun hieraiset silmiäsi uudemman kerran...
(78+94)/2 = 86 :P
lainaa
AnXa

Rekisteröitynyt 09.06.2008

04.06.2009 klo 16.03

vieras kirjoitti:
Huvittavuus loppuu lyhyeen, kun hieraiset silmiäsi uudemman kerran...
(78+94)/2 = 86 :P

Windows Seven Beta 1:n laskin antaa tuosta 85!!! :D :D :D Taisimme iskeä bugiin... :/
Katsoin ihan omalla taskulaskimellani ja 86:n siitä tulee...
lainaa
Jeespoxralliraita

04.06.2009 klo 18.07

Peliplaneettakin on arvostellut InFamouksen. Uskoisin että tämä arvostelu lienee lähinnä myös AnXan mielipidettä. Itse olen täysin samoilla linjoilla Peliplaneetan arvostelijan kanssa.

Linkki: http://peliplaneetta.net/arvostelut/1091/InFamous/
lainaa
Anon

06.06.2009 klo 14.51

Aika säälittäviä tyyppejä täälläkin pyörii. Yritetään poimia netistä kaikista huonoimmat arvostelut pelistä ja todistella niiden avulla, että: "Uskokaa nyt minua peli on oikeasti huono. Eihän tämä nyt hyvä voi olla. Eihän?" Nämä todistelijat tuskin edes omistavat konsolia jolle peli on, joten tämä on luultavasti vain itselleen vakuuttelua / itsepetosta omien hankintojen ja uskomusten tähden.
lainaa
Jeespoxralliraita

06.06.2009 klo 17.53

Huvittavaa miten joku voi noin kaameasti nousta takajaloilleen kun toinen ihminen sanoo jotain negatiivista pelistä, joka on ehkä saanut älyttömästi hyviä arvosanoja mutta se ei takaa sitä että siitä pitäisivät jokainen. Minulla on PS3 muuten ja olen pelannut peliä sen verran pitkälle, että voin sanoa sen olevan liian noobi omaan makuuni.

Itsepetosta? Ei suinkaan. Vain oma mielipide. Yksinkertaisesti pelkällä sähköllä rällääminen osoittautui lopulta niin tylsäksi että omaan talooni tätä peliä tuskin hankin. Koita ymmärtää että kaikki eivät ole sinun kanssasi ylistämässä niitä pelejä joista itse pidät. On olemassa myös niitä, joilla on aivan päinvastainen pelimaku kuin teikäläisellä. Tuollainen henkilökohtaisuuksiin meno osoittaa vain sen että olet niiiin kova fani tämän pelin suhteen kuin olla voi, etkä sen tähden pysty ymmärtämään että InFamous voi olla myös erittäin tylsä kokemus joillekin ihmisille.

Niin ja omistan PELKÄN pleikkarin. Sen tähden uskon että minulla on myös oikeus kritisoida sille tulevia pelejä, jos ne ovat mielestäni huonoja.
lainaa
stank

08.06.2009 klo 14.17

Yllättävän hyvä peli loppujen lopuksi. Välillä tuntuu ettei tehtävissä ole riittävästi variaatiota ja isot vastustajalaumat ovat hieman turhauttavaa rävellystä välillä. Bugejakin on mukana, ja etenkin kohdissa joissa on kiire, liikkuminen tuntuu raivostuttavan huonolta välillä. Muuten peli jonka pelaa mielellään läpi. Ei mikään helmi kuitenkaan, vaan perushyvä peli.
lainaa
AnXa

Rekisteröitynyt 09.06.2008

15.06.2009 klo 03.24

Peliplaneetan arvostelija kirjoitti muuten aika asiallisen ja neutraalin arvostelun pelistä. Ja tiivisti sen vielä osuvasti...

Peliplaneetta.com: Mikko Rautalahti kirjoitti:

En halua antaa sellaista kuvaa, että inFamous olisi jotenkin massiivisen huono peli, tai että se olisi edes varsinaisesti suuri pettymys. En kuitenkaan oikein ymmärrä, miksi moni tuntuu vannovan tämän pelin nimeen: jos tätä lähestyy yhtenä vain PlayStation 3:lle julkaistuista peleistä, ei ole kovin selvää, miksi tästä pitäisi olla jotenkin erityisesti innoissaan. Tämäkö on muka yksi niistä peleistä, joiden perusteella peruskuluttaja päättää ostaa sen kalliimman konsolin kaupassa pähkäillessään?

Ehkä sitten niin, mutta minusta tarjolla on vähän tunkkainen peruspeli, jonka vetävimpiä pointteja - supervoimia, moraalijärjestelmää, avointa maailmaa - ei ole toteutettu erityisen vetävästi, ja jonka muut elementit eivät ihmeemmin kohauta. Pelaahan tätä mieluummin kuin turpaansa ottaa, mutta innostumisesta ei juuri ole pelkoa.

79 pistettä


http://peliplaneetta.net/arvostelut/1091/InFamous/

Suosittelen, että luette sen. Kiitokset Jeespoxralliraita -anolle tästä huomautuksesta.
lainaa
-T-

05.11.2010 klo 00.31

Tulipa ostettua kyseinen peli (kun halvalla sai) ja tässä oma mielipide pelistä:
Paikka paikoin tylsää menoa ja osittain vaikea. Nostaa höyryjä kun juokset junaradan alla kaukana vihollisista ja silti joku onnistuu usean korttelin päästä talon katolta haavoittamaan sinua.

Kyllähän tuota kuitenkin pelaa, ihan semihyvä pelikokemus juuri tuon uudelleenpelattavuuden kannalta. Ekaa pelikertaa mennään sankari periaatteella ja kun uuden kerran aloitan pelin alusta ei tältä kaverilta apua heru jos olet jaloista roikkumassa lyhtypylväästä.

Loppupeleissä kuitenkin nuo sähköjutut on mielestäni todella tylsiä, varsinkin kun voimien lisänä apuna on vain nyrkit ja jalat.
lainaa
SADAADAD

09.01.2011 klo 11.27

Itse olen kolmisen tuntia nyt pelaillut ja saattaahan se olla pelkkä perustason peli pinnan alla mutta kyllä se on hemmetin hyvin naamioitu koska itse jaksan tästä innostua enemmän kuin muista sandbox-peleistä. Saattaa johtua nimenomaan supervoimista.
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova