Tuorein sisältö

Spore

Arvioitu: Tietokonepelit
Genre: Simulaatiot, Strategiapelit
Pelaajia: 1
Ikärajoitus: 12
Kehittäjä: Maxis
Julkaisija: Electronic Arts
Julkaisupäivä: 04.09.2008
Pelin kotisivut
Mikko Heinonen

11.09.2008 klo 16.21 | Luettu: 31274 kertaa | Teksti: Mikko Heinonen

Jumala vai galaksienvälinen puotipuksu?
Kun pelasin ensimmäisen kerran The Simsiä, tiesin että Maxis on osunut oikeaan. Vaikka en ollut edes tuon virtuaalisen nukkekodin varsinaista kohderyhmää, ajatus pikkuihmisten elämän järjestelystä pienine tavoitteineen tuntui äärimmäisen kiehtovalta. Ja kun silloinen tyttöystäväni, nykyinen vaimoni, näki pelin ensimmäistä kertaa, upposi koukku kohoineen. Yhä edelleen, liki 10 vuotta alkuperäisen kohtaamisen jälkeen, Sims 2 laajennusosineen pyörii Macin näytöllä iltaisin. Eikä addiktion kanssa tarvitse olla yksin - harvassa ovat ne PC-pelien myyntilistat, joilla jokin Sims-saagan osa ei ole esiintynyt.

Ei siis mikään ihme, että Will Wrightin uutta mestariteosta on odotettu kuin kuuta nousevaa. Ennakkotietojen tihkuessa selvisi, että ainakaan riman matalinta kohtaa ei ole lähdetty hakemaan - esikaupungin unelias tunnelma on vaihtunut ikiaikaiseen kertomukseen lajien synnystä ja kehityksestä aina alkuliemestä avaruuden valloitukseen asti. Jo ennakkoon saimme maistella monipuolista Otuseditoria, ja sen synnyttämät penishirviöt toivatkin pelille runsaasti julkisuutta jo hyvissä ajoin. Kielteistä julkisuutta taas on kertynyt ennen kaikkea kopiosuojauksesta, joka nykytyyliin sallii vain muutaman asennuskerran ennen kuin on soitettava EA:lle ja ruinattava lisää. Itseäni suojaus ei vielä ehtinyt haittaamaan, sillä peli on onneksi taas kerran viitsitty tehdä melko valmiiksi ennen levitystä eikä asennuksen kanssa tarvinnut takuta.

Darwin hymyilee


Pelin "juoni" käsittää oman eliölajin kehityksen koko kaaren, pienestä yksisoluisesta ajattelevaksi olioksi, joka (toivottavasti) ottaa haltuunsa koko universumin. Toiminta jakautuu tasoihin, joiden välitavoitteet saavuttamalla pääsee hieman evoluutiossa eteenpäin. Aluksi homma on niinkin helppoa kuin kaikkien muiden syöminen (tai hengissä säilyminen, jos valitsi kasvissyöjän), mutta loppupäässä pitäisi jo rakentaa liittoja ja kauppareittejä planeettojen välille.

Täysin keskeinen osa Spore-kokemusta on luonnollisesti se, että joka välissä päästään suunnittelemaan. Pelin asettamien tavoitteiden täyttäminen palkitaan Spore-rahalla, jolla pääsee lisäämään hahmolleen ominaisuuksia. Näitä ovat nopeaan liikkumiseen tarvittavat evät ja jalat, paremmat tartunta- ja purukalustot ja muu tähdellinen. Ainoastaan älykkyyttä ei voi suoraan lisätä, vaan se kehittyy hiljalleen pelin edetessä. Tavoitteiden saavuttamiseen on periaatteessa kaksi keinoa - diplomatia tai sotiminen. Muista eläinlajeista voi tehdä joko ystäviä tai lounasta, mikä luonnollisesti vaikuttaa myös siihen, mitä palikoita otukseensa kannattaa pultata. Peli seurailee pelaajan valintoja ja näyttää jokaisen vaiheen lopuksi, millaisella strategialla laji on selviytymistaistelussa edennyt.

Upeiden luomustensa kanssa ei tarvitse olla yksin, vaan ne voi lähettää vaeltelemaan pelin palvelimille, joiden kautta muut pelaajat saattavat törmätä niihin. Tämä tietysti toimii vain silloin, kun palvelimet ovat pystyssä - mitä ne eivät testiaikana likimainkaan koko ajan olleet. Tällöin vastassa on vain Maxiksen itsensä luomia otuksia.

Vähän kaikkea on ei paljon mitään?


Huomioiden pelin paperilla käsittämättömän laajuuden odotin jo ensimmäisen kansakuntani muotoutumisen kestävän päiviä, ellei viikkoja. En voinut peitellä pettymystäni siitä, miten nopeasti ja yksinkertaisesti peli tuntui etenevän. Muutaman tunnin naksuttelulla olin jo kehittänyt jalat, kädet ja murskannut ne naapurilajit, joita en pitänyt tarpeeksi söpöinä säästettäviksi. Siitä heimovaiheen kautta sivistykseen ja avaruuteen taittui toisen iltapäivän puhteena, välillä sähköposteja lueskellen. Tässäkö tämä megapeli nyt oli?

Jottei jäisi täysin väärää kuvaa, todettakoon, että Spore on parhaimmillaan hiton hauskaa. Alun kaoottinen syömismeininkikin huvittaa aikansa, mutta ennen kaikkea maalle siirtyessä peli antoi parastaan. Oli makeaa vaania saalista, kasvattaa laumaansa ja lyödä suuret viholliset yhteisvoimin, herkutellen sitten kaatuneen pedon ruholla. Vähän väliä pääsi evoluutio laukkaamaan, ja lisäkäsien sun muun tarpeellisen liberaali lätkiminen teki otuksista villin näköisiä. Valitettavasti tuntui, että tämä osuus loppui kesken aivan liian pian. Vaikka peliä saikin jatkaa haluamassaan vaiheessa myös tavoitteiden saavuttamisen jälkeen, ei otuksiaan voinut enää "grindata" yhtään paremmaksi, vaan oli jatkettava tiukasti eteenpäin. Heimovaiheesta alkaen varsinainen evoluutio ei enää toimi, vaan lisäominaisuuksia saadaan lisäämällä varusteita.

Ehdottomasti tylsintä on Civilization Stage, jossa taistellaan planeetan pinnalla mausteiden hallinnasta. Paitsi, että pelin voittaa lapsellisen helposti vanhalla kunnon zergrush-taktiikalla, sitä on myös pakko käyttää, koska muuten AI tekee juuri niin. Diplomatiaa tarvitaan vain siihen, että saa ostettua rauhan suurimmalta AI:ltä armeijan rakentamisen ajaksi. Osiota ei omissa silmissäni pelasta edes se, että jälleen kerran suunnitellaan niin maan perusteellisesti: pelaajan pitää luoda omalle valtiolleen niin kaikki kaupungin rakennukset kuin erilaiset ajoneuvotkin - ja vielä kaksi eri sarjaa, koska sodat voi voittaa joko sotilaallisella tai uskonnollisella voimalla. Loppua kohden aloin jo toivoa, että saatavana olisi jotain valmisversioita, sillä talojen muodolla ja niihin tungetun tilpehöörin määrällä ei tuntunut olevan sen siunaaman merkitystä. Ajoneuvoja sentään sai painotettua nopeuden tai hyökkäysvoiman suuntaan.

Niin katoaa mainen kunnia


Omituisimman käänteensä peli saa, kun siirrytään avaruuteen. Siinä missä pelaaja on tätä ennen ollut jonkinlainen epäsuora vaikuttaja, ellei jopa jumala, hypätään nyt suoraan avaruuspilotin housuihin suhaamaan aluksella eri universumin kolkkien välillä. Jonkinlaisen simppelin Eliten kaavalla lennetään paikasta toiseen, kuljetetaan rahtia ja yritetään myydä maustetta. Planeettojen asutukseen ei käytetä enää luomisvoimaa, vaan tekniikkaa, jolla ilmakehää ja ekosysteemiä muokataan sopivammaksi. Uudet asukkaat tuodaan paikalle siirtämällä muilta planeetoilta. Tämän osion hyväksi on sanottava, että se kestää kauemman kuin mikään edellisistä - muutaman tunnin seikkailulla saavutin vasta osan tavoitteista.

Viimeistään tässä vaiheessa käy myös selväksi Sporen perusongelma. Se yrittää olla aivan liikaa kaikenlaista, että mihinkään ehdittäisiin keskittyä. Juuri kun pelaaja saa kiinni jonkin osion juonesta, mennään jo kiireesti eteenpäin. Ihmiskunnan historian kuittaaminen sillä, että ensin syödään toisia ja sitten ammutaan toisia voi olla toki osuva tiivistys, mutta myös melkoisen tylsä yksinkertaistus. Koska ei ole sitten kuitenkaan haluttu synnyttää sitä mastodonttista megapeliä, jonka perinpohjainen läpäisy kestäisi vuositolkulla, on tehty siitä kevytversio.

Samoin minun on vaikea nähdä Sporessa Sims-tyylistä jatkuvuutta (tai mahdollisuutta käteviin rahastus-lisäpaketteihin). Rakentelusta pitäville rakentelua ei ole kuitenkaan aivan tarpeeksi, eikä se ole jatkuvaa, vaan rajoittuu aina tiettyyn määrään asioita per aikakausi. Strategistille ei ole tarjolla tarpeeksi strategiaa, toimintapelaajalle ei tarpeeksi toimintaa. Oman pelimakuni tuntien en todellakaan ensimmäisenä ole huutamassa PC-peliin lisää syvyyttä, mutta Sporen tapauksessa on pakko niin tehdä. Tekemistä on kerrassaan aivan liian vähän. Ajoittain pelin parissa kyllä todella viihtyy, mutta kokonaisuudesta jää omituisen sillisalaatin jälkimaku. Pudottamalla puolet osioista pois ja keskittymällä hahmon kehittelyyn kaikenlaisen oheiskrääsän rakentelun sijasta olisi lopputulos ollut huomattavasti nykyistä ehjempi.

V2.fi | Mikko Heinonen

Spore (Tietokonepelit)

Will Wrightin jumalpeli jättää pelaajan hämmentyneeksi - tässäkö tämä nyt oli?
  • Otusten kehittely on hauskaa
  • Sisältää mukavia ideoita
  • Tuntuu ajoittain hyvältä peliltä
  • Tekemisen puute
  • Kiire aikakaudesta toiseen
  • Civilization Stage
< GTR Evolution... FaceBreaker... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (16 viestiä)

Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

11.09.2008 klo 17.06

Testikokoonpano: 2 GHz Pentium-M, 1,5 Gt RAM, Geforce Go 6800 256 Mt, Windows XP Home SP2 pyöritti peliä sujuvasti.
lainaa
Aaponator

Rekisteröitynyt 01.11.2007

11.09.2008 klo 19.49

Itse oon kaverilla vähän testannu. Aika tylsältä vaikutti. Alkulima vaihe oli ainut hauska.
lainaa
Oscar

Rekisteröitynyt 12.07.2007

11.09.2008 klo 20.22

Itse petyin peliin pahasti, alkueliöstä avaruuteen pääsee muutamissa hassuissa tunneissa, eikä mihinkään kerkeä edes kunnolla keskittyä...

Sanoisin jopa että suhteellisen huono, tylsä peli. Missään ei ole tarpeeksi syvyyttä.
lainaa
Jonezi

Rekisteröitynyt 23.04.2007

12.09.2008 klo 01.15

Aluksi pelasin ihan kikseissä, mutta nyt on jo käynyt tosi tylsäksi...
Pitänee alkaa keskittyä enemmän editoreihin.
e: Tosin Xfiren mukaan pelattu jo 18h
lainaa
Sparrow

Rekisteröitynyt 10.04.2007

12.09.2008 klo 01.25

Olisi kiinnostavaa kuulla kokemuksia Sporen DS-versiosta, jossa on ilmeisesti pelkästään alkulimavaihe mukana.
lainaa
Mi5

12.09.2008 klo 01.43

Täytyy kyllä nousta puolustamaan tätä peliä. Spore on periaatteessa laatikollinen legopalikoita ja muovailuvahaa. Itse peli on vain lähinnä leikkikenttä itse luotujen otusten ja alusten testaamiselle. Jos luovuutta löytyy, niin Sporen parissa kyllä viihtyy. Itse olin yllättynyt siitä, kuinka joustava editori oli. (opeltelkaa ne pikanäppäimet advancet säädöille) Peli olisi pilalla, jos pelaaja pakotettaisiin Sins of a Solar Empire -tyyppiseen nysväykseen tylsän monimutkaisessa UI-helvetissä. Kai tämä nyt sitten on niitä "anti-hardcore" pelejä.
lainaa
Peikami

12.09.2008 klo 07.01

50h achievement meni rikki ja eipä tuota enää jaksa pelata juuri. Kolme erilaista hahmoa maksimissa ja todella helppoa rahaa tuovat imperiumit toistensa lähettyvillä.
lainaa
Duster

Rekisteröitynyt 03.01.2008

12.09.2008 klo 11.28

Mi5 kirjoitti:
Jos pelaaja pakotettaisiin Sins of a Solar Empire -tyyppiseen nysväykseen tylsän monimutkaisessa UI-helvetissä. Kai tämä nyt sitten on niitä "anti-hardcore" pelejä.
Ainoa vaan, että Sins of a Solar Empire nimenomaan edustaa mm. UI:n puolesta sitä pelien kärkikastia eikä mitään mikromanagerointia tarvitse harjoittaa, kiitos juuri hyvän käyttöliittymän (tosin kaiken automatiikan saa kyllä pois päältä jos välttämättä haluaa ja pelaaja voi hallita itse kaikkea). Itsekin pelin omistan ja täytyy sanoa, että harvinaisen onnistunut avaruustrategiapeli. Kampanja moodi vain puuttuu. Ei olisi ollut yhtään haitaksi vaikka Sporen avaruus osio olisi Sins:stä mallia ottanut.

Itse olen Mikko Heinosen kanssa pitkälti samoilla linjoilla Sporen arvostelusta. Aikansa ihan kivaa mutta syvyys puuttuu ja peli on aivan liian yksikertaistettu. Spore ei tosiaankaan olisi kärsinyt lisäsyvyydestä. En edes odottanut peliltä juuri mitään, mutta silti onnistuin hieman pettymään.

Mutta kuten ylempänä kommentoitiinkin, jos otuksien ja muiden asioiden luominen ei hirveästi kiinnosta, pelaaminen loppuu pelistä nopeasti. Mutta jos editorilla leikkiminen ei käy koskaan tylsäksi niin tässä sitä saa kyllä harjoittaa niin kauan kuin ranne kestää. Itseäni se ei kiinnosta niin paljon, että jaksaisin tunteja joidenkin ötököiden luomiseen käyttää. Itse peliosuudet ovat ne tärkempi juttu ja ne juuri eivät loista Sporessa riittävästi.
lainaa
LeCtUrE

Rekisteröitynyt 02.10.2007

12.09.2008 klo 14.10

"Pelin asettamien tavoitteiden täyttäminen palkitaan Spore-rahalla, jolla pääsee lisäämään hahmolleen ominaisuuksia. "

Käsittääkseni alussa nämä ovat DNA-pisteitä ja kääntyvät vasta loppua kohti spore-rahaksi.

"Loppua kohden aloin jo toivoa, että saatavana olisi jotain valmisversioita, sillä talojen muodolla ja niihin tungetun tilpehöörin määrällä ei tuntunut olevan sen siunaaman merkitystä."

Ei ole ilmeisesti arvostelija kovin hyvin perehtynyt peliin, sillä valmisversioita niin rakennuksista kuin kulkuneuvoustakin on useita satoja.
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

12.09.2008 klo 16.44

Pisteitä, rahaa, sama funktio.

Rakennusten valmisversioita en löytänyt mistään helposti, joten jäivät käyttämättä. Joka tapauksessa pelasin pelin "läpi", joten pelillisesti siihen tuli kyllä perehdyttyä.
lainaa
FAMAS

Rekisteröitynyt 10.04.2007

13.09.2008 klo 02.08

Avaruusvaiheessa ärsyttää se että kimppuuni hyökätään jatkuvasti. Haluaisin tehdä kaikkea hauskaa kuten suorittaa tehtäviä, terraformata ja tutkia galaksin syvempiä kolkkia mutta aina kun joku muu avaruusrotu äkkää hyökätä kotiplaneetalleni, tarvitaan minua pelastamaan tilanne. Siis tämän yhden avaruusaluksen pitää hoitaa koko sivilisaationsa tutkimusmatkat, suhteiden luominen, kaupankäynti jne. ja sitten vielä olla koko impeeriumia suojaava yhden aluksen armada? Ja jos mielessäni käy aggressiivisen rodun tuhoaminen, homma kaatuu siihen että en kerkeä ansaita rahaa uusia aseita varten kun ne hyökkäävät koko ajan! Haluan planeetalleni tykkitorneja ja tai tietokoneen ohjastamia hävittäjiä ettei kaikkea tarvitsisi hoitaa itse.
lainaa
foobar

17.09.2008 klo 00.48

Arvostelussa olisi ollut myös hyvä mainita EA:n törkeästä DRM-sotkusta, jonka ansiosta peliä ei voi ostaa, vaan se käytännössä vuokrataan.

Sporen voi asentaa tasan kolme kertaa, ja sen jälkeen huvi on ohi.

Yleisö ei tästä ole ollut järin innoissaan ja sen näkee esimerkiksi Amazon.comin peliarvosteluista. 2400 arvostelusta 2150 kpl on 1/5 tähteä.

Älä tuhlaa rahojasi moiseen.

http://www.amazon.com/review/product/B000FKBCX4/ref=dp_to

lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

17.09.2008 klo 14.26

"Kielteistä julkisuutta taas on kertynyt ennen kaikkea kopiosuojauksesta, joka nykytyyliin sallii vain muutaman asennuskerran ennen kuin on soitettava EA:lle ja ruinattava lisää. Itseäni suojaus ei vielä ehtinyt haittaamaan, sillä peli on onneksi taas kerran viitsitty tehdä melko valmiiksi ennen levitystä eikä asennuksen kanssa tarvinnut takuta."
lainaa
Ville

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

28.10.2008 klo 11.56

Plaah, nyt tuli sitten kokeiltua. Kaikki oli ihan kivaa avaruusosioon asti, jonka jälkeen homma alkoi todella maistumaan puulta.
lainaa
Lassi

27.11.2008 klo 22.20

Tämä peli on kyllä kiinnostava jos sitä kehittävyttä löytyy... Itse olen pelannut tätä kaverilla ja hyvä oli, pidin tosi paljon. En kuitenkaan tiedä mitään asennuksesta (yms)
lainaa
gormiitti

27.04.2010 klo 20.46

Ostin itse tämän pelin juuri, ja kaverilla on tultua testattua. Vaikutti ihan mukavalta. Nyt pitää testata ihan alusta saakka.
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova