Fallout 4
Arvioitu: | Playstation 4 |
Genre: | Roolipelit |
Pelaajia: | 1 |
Ikärajoitus: | 18 |
Kehittäjä: | Bethesda Softworks |
Julkaisija: | Bethesda Softworks |
Julkaisupäivä: | 10.11.2015 |
Pelin kotisivut |
Postin tuo Pate jokaisen luo.
Postin lakko pelasti tämän arvostelun. Kun luulin saavani pelin ennakkoon, suunnittelin performanssia. Edellisen Falloutin voi läpäistä tappamatta. Vaikken tiedä, onko se mahdollista nyt, tahdoin käyttää viikon yhteiskunnan jälleenrakentamiseen eli uuteen ominaisuuteen. Haaveilin kukkaistutuksista ja kirkkojen pykäämisestä, koska se on todellista roolipelaamista ja lukijoille kettuilua.
Odotin peliä yli viikon. Se oli erään päivän kohokohta, kun ovisilmään tuijotettuani näin naapurin kolistelevan kotiin. Pikkusielu sivuuttaisi toisten oikeuden työtaisteluun ja kiukkuilisi. Roolipelaaja sen sijaan samaistuu vastapuolen näkökulmaan: tein hahmostani ahneen rikollisen, joka tuottaa sivullisille kärsimystä huvikseen ja on niin tyhmä ja ruma, että hän selviää elämästä lähinnä tuurilla. Kyllästyttyäni riehumiseen oivalsin, että julmin rangaistus terroristeille on se, että he joutuvat elämään rakkaudetonta elämäänsä. Pelit ovat taidetta.
Mikään näkemäni ei vihjaa, että teos on suunniteltu lukuisia läpäisykertoja varten. Hienous piilee siinä, että sisältö avautuu omilla ehdoillamme. Yksinäinen vaeltaja ulostuu pommisuojasta Bostonin raunioihin. Oma versioni ei piitannut postimyyntimorsiamestaan tai velvollisuuksista, vaan hän lähti puskemaan kartan vaarallisimpaan päähän. Sain mitä halusin: tyhjästä lentävät ohjukset ja suurpedot silpoivat postimieheni lukemattomia kertoja, mutta kikkailin hänet pieniin voittoihin. En välittänyt siitä, mitä varusteita sain käsiini, eikä ollut pakko. (Sain autismimyrkytyksen viritellessäni jousen kahvan suojan kiinnikkeitä Dragon Age: Inquisitionissa.)
"Onnekas" hahmo onnistuu usein kriittisissä osumissa kuten aina. Muut kykyni tekivät jokaisesta tsäänssistä mahdollisuuden: toimintapisteeni saattoivat palautua, viholliset ampuivat joskus itsensä ja mystinen liittolainen putkahteli maisemiin. On varmasti erilaista kokeilla mm. karismaattista hahmoa, joka käännyttää vihollisia liittolaisiksi ja komentaa heitä. Se, että karismapomminkin käsketään osoittaa kohteita pyssyllä, kertoo kuitenkin paljon sarjan prioriteeteista. Toimintapeli tarjoaa sulavaa toimintaa. Taukotilakin on muutettu elämyksellisemmäksi hidastustilaksi.
Sinänsä mainion Fallout: New Vegasin tasapaksuun tuotantosuunnitteluun pettynyttä ilahdutti mm. talon päälle päätynyt antiikkilaiva USS Constitution. Sitä (eli "Yhdysvaltain perustuslakia") suojelee höperö yhteisö, johon liittyvä tehtävä voi huipentua surrealistisesti. Eräs varhaisimmista elämyksistäni alkoi, kun törmäsin apinaleluun tyhjään rakennukseen kytketyssä putkessa. Apina alkoi rummuttaa - joten terminaattorit hyökkäsivät! Androidit ovat iso osa juonta, mutten ollut nähnyt niitä aiemmin.
Itsepäinen harhailija löytää pääsääntöisesti vain raunioita ja väkivaltaa, mutta tahdoin kyllästyä ennen ohjattua sisältöä. Senkin aikana pelaaja sotii, mutta tehtävät vievät sinne, missä on tunnelmaa. On hilpeää leikkiä vanhan radio-ohjelman sankaria, tai ihan jo kuulla uhkaavaa meteliä noituusmuseon yläkerrasta. Uusitun, raskassoutuisen voimahaarniskan koeajelu on eräs "keskelle alkua" lyöty huippukohta, joka puolestaan johtaa maailmankuvaa avartavalle polulle.
Illuusio roolipelaamisesta pysyy yllä vaivatta. En suostunut riisumaan postimiehen lakkia, koska sankarin naama on nykyään esillä välinäytöksissä. Seuralaiset eivät ole Mass Effectin ja Dragon Agen tasoisia persoonallisuuksia, mutta he ovat aiempaa reippaasti eläväisempiä ja he kommentoivat joskus tarinaakin. Heidät ja kokonaiset yhteisöt voi vaatettaa haluamallaan tavalla, joten vein kaikilta kuteet.
Väkivaltainen narkkari kommentoi pahoja tekojani vaihtelevasti, kun reportteri taas lähti kotiin, kun ryöstin karavaanin. Tämä on jo jotakin. Kerjäsin maailmalta isompiakin reaktioita mm. ampumalla ydinohjuksilla useita Brotherhood of Steelin koptereita, mutta ainakaan vielä en ole kohdannut seuraamuksia.
Sen verran rikas peli on, että koin kokeneeni tarinan, vaikkei virallinen tarina toimi. Jos yleinen bugi iskee, alue keskellä karttaa kaataa pelin jatkossa. Trophyistä päätellen päätarina jäi puoleen väliin. Päivitystä odotellessaan pottuuntunut postimieheni päätti auttaa pariakin dorkaa nörttiä. Jälleenrakennus ydinsodan jälkeen on toivoa herättävää puuhaa, joten hyvä viha pääsi sammumaan. Ei sitä enää kehdannut edes haistatella pahimmin kärsineille lähimmäisille.
Pidin rakentelua rasittavana aluksi, mutta sisäistin systeemin puolivahingossa, kun tein pikkuasioita parin tunnin välein. Kaiken maailman karhupumput, hammastahnatuubit ja leivänpaahtimet voi myydä, kuten aina, tai kierrättää raakamateriaaliksi, josta rakennetaan tönöjä, koristeita, tykkitorneja, aseen osia ja ties mitä. Tarvitsetko lisää alumiinia? Maailma on avoin: etsi säilyketölkkejä ja herätyskelloja. Aputoiminto osoittaa, missä esineissä etsimääsi materiaalia on.
Iso osa rakentelusta vaatii kykyä tai useampaa, mutta jokainen pääsee sähköjohtojakin vetelemään. Postimieheni oli liian tyhmä järjestääkseen luotettavan jakeluketjun kohteiden välille, mutta onnistuin muuttamaan, kun käskin kavereiden kärrätä pari tuhatta yksikköä puuta, metallia ja muuta miellyttävämpään kohteeseen, jonka sitten pilasin. Olen Idiot Savant. Se on kyky, jolla idiootti tienaa kokemusta satunnaisissa pyrähdyksissä korvaukseksi hitaudesta.
Ruudunpäivitys hyytyy toisinaan? Sumulla rajoitettu piirtoetäisyys tuo joskus mieleen Nintendo 64:n Turokin? Aivan sama. Isoin vika pelinpysäyttäjäbugin jälkeen on Fallout 3:n biisien kierrätys. Ikivanhat iskelmät on valittu niin loistavalla tyylitajulla, että olen kuunnellut niitä pelien välissäkin nimenomaan maailmanlopun meininkiä muistellen. Jos konsolin nauhoitustoiminto huomioisi radion, esittelisin kultaisia hetkiä, joina kaksimieliset lyriikat muuttuvat yksi-, kaksi- tai kolmimielisiksi. Se on Fallout-elämykseni selkäranka. Uusia kappaleita on mukana reilusti, mutta kuten jo New Vegas osoitti, Fallout 3:n radio nosti riman turhankin korkealle.
Pikkulintujen mukaan päätarinassa pitää valita puolensa ja harmaan sävyjä esiintyy kuten New Vegasissa. Kivaa, mutta bugialueen lähestyminen mistään suunnasta ei onnistu, eikä Google kerro, voiko alueelle johdattavat Trophy-tehtävät kiertää. Yhdellä tapaa ajateltuna bugisuus ei tätä tökerömmäksi muutu. Toisaalta New Vegas kaatuili muuten vaan ja hahmo saattoi jumittua pysyvästi maastoesteisiin. Fallout 4:n muista bugeista ainoa otsarypyn arvoinen oli se, kun peräkkäiset tyypit myivät rappioalkoholistiksi kehittyneelle hahmolleni väärää lääkettä, vaikka ostin oikeaa. Tekemistä on niin paljon, että jaksan odottaa tarinan korjausta, ja kulttuurimme mukaan minun pitääkin jaksaa. Peli saa samat pahasti keskeneräisen huippupelin tähdet kuin New Vegas. Uudistukset yhdessä upean ympäristön kanssa tekevät elämyksestä edellisten vahvuisen, vaikka aika on uusi.
Myönteiset mielipiteeni ovat jälleen tieteellisesti todistettavia faktoja. 8 tunnin yöunet hädin tuskin riittävät allekirjoittaneelle normaaliolosuhteissa, mutta tämän pelin luoma energia aktivoi hämmentävän maanisen vaiheen, jossa 4-6 tuntia peräkkäisinä päivinä riittää mainiosti. Olen tuntenut merkittävää väsymystä viimeisen viikon aikana vain uusimman Nälkäpelin näytöksessä.
Odotin peliä yli viikon. Se oli erään päivän kohokohta, kun ovisilmään tuijotettuani näin naapurin kolistelevan kotiin. Pikkusielu sivuuttaisi toisten oikeuden työtaisteluun ja kiukkuilisi. Roolipelaaja sen sijaan samaistuu vastapuolen näkökulmaan: tein hahmostani ahneen rikollisen, joka tuottaa sivullisille kärsimystä huvikseen ja on niin tyhmä ja ruma, että hän selviää elämästä lähinnä tuurilla. Kyllästyttyäni riehumiseen oivalsin, että julmin rangaistus terroristeille on se, että he joutuvat elämään rakkaudetonta elämäänsä. Pelit ovat taidetta.
Mikään näkemäni ei vihjaa, että teos on suunniteltu lukuisia läpäisykertoja varten. Hienous piilee siinä, että sisältö avautuu omilla ehdoillamme. Yksinäinen vaeltaja ulostuu pommisuojasta Bostonin raunioihin. Oma versioni ei piitannut postimyyntimorsiamestaan tai velvollisuuksista, vaan hän lähti puskemaan kartan vaarallisimpaan päähän. Sain mitä halusin: tyhjästä lentävät ohjukset ja suurpedot silpoivat postimieheni lukemattomia kertoja, mutta kikkailin hänet pieniin voittoihin. En välittänyt siitä, mitä varusteita sain käsiini, eikä ollut pakko. (Sain autismimyrkytyksen viritellessäni jousen kahvan suojan kiinnikkeitä Dragon Age: Inquisitionissa.)
"Onnekas" hahmo onnistuu usein kriittisissä osumissa kuten aina. Muut kykyni tekivät jokaisesta tsäänssistä mahdollisuuden: toimintapisteeni saattoivat palautua, viholliset ampuivat joskus itsensä ja mystinen liittolainen putkahteli maisemiin. On varmasti erilaista kokeilla mm. karismaattista hahmoa, joka käännyttää vihollisia liittolaisiksi ja komentaa heitä. Se, että karismapomminkin käsketään osoittaa kohteita pyssyllä, kertoo kuitenkin paljon sarjan prioriteeteista. Toimintapeli tarjoaa sulavaa toimintaa. Taukotilakin on muutettu elämyksellisemmäksi hidastustilaksi.
Sinänsä mainion Fallout: New Vegasin tasapaksuun tuotantosuunnitteluun pettynyttä ilahdutti mm. talon päälle päätynyt antiikkilaiva USS Constitution. Sitä (eli "Yhdysvaltain perustuslakia") suojelee höperö yhteisö, johon liittyvä tehtävä voi huipentua surrealistisesti. Eräs varhaisimmista elämyksistäni alkoi, kun törmäsin apinaleluun tyhjään rakennukseen kytketyssä putkessa. Apina alkoi rummuttaa - joten terminaattorit hyökkäsivät! Androidit ovat iso osa juonta, mutten ollut nähnyt niitä aiemmin.
Itsepäinen harhailija löytää pääsääntöisesti vain raunioita ja väkivaltaa, mutta tahdoin kyllästyä ennen ohjattua sisältöä. Senkin aikana pelaaja sotii, mutta tehtävät vievät sinne, missä on tunnelmaa. On hilpeää leikkiä vanhan radio-ohjelman sankaria, tai ihan jo kuulla uhkaavaa meteliä noituusmuseon yläkerrasta. Uusitun, raskassoutuisen voimahaarniskan koeajelu on eräs "keskelle alkua" lyöty huippukohta, joka puolestaan johtaa maailmankuvaa avartavalle polulle.
Illuusio roolipelaamisesta pysyy yllä vaivatta. En suostunut riisumaan postimiehen lakkia, koska sankarin naama on nykyään esillä välinäytöksissä. Seuralaiset eivät ole Mass Effectin ja Dragon Agen tasoisia persoonallisuuksia, mutta he ovat aiempaa reippaasti eläväisempiä ja he kommentoivat joskus tarinaakin. Heidät ja kokonaiset yhteisöt voi vaatettaa haluamallaan tavalla, joten vein kaikilta kuteet.
Väkivaltainen narkkari kommentoi pahoja tekojani vaihtelevasti, kun reportteri taas lähti kotiin, kun ryöstin karavaanin. Tämä on jo jotakin. Kerjäsin maailmalta isompiakin reaktioita mm. ampumalla ydinohjuksilla useita Brotherhood of Steelin koptereita, mutta ainakaan vielä en ole kohdannut seuraamuksia.
Sen verran rikas peli on, että koin kokeneeni tarinan, vaikkei virallinen tarina toimi. Jos yleinen bugi iskee, alue keskellä karttaa kaataa pelin jatkossa. Trophyistä päätellen päätarina jäi puoleen väliin. Päivitystä odotellessaan pottuuntunut postimieheni päätti auttaa pariakin dorkaa nörttiä. Jälleenrakennus ydinsodan jälkeen on toivoa herättävää puuhaa, joten hyvä viha pääsi sammumaan. Ei sitä enää kehdannut edes haistatella pahimmin kärsineille lähimmäisille.
Pidin rakentelua rasittavana aluksi, mutta sisäistin systeemin puolivahingossa, kun tein pikkuasioita parin tunnin välein. Kaiken maailman karhupumput, hammastahnatuubit ja leivänpaahtimet voi myydä, kuten aina, tai kierrättää raakamateriaaliksi, josta rakennetaan tönöjä, koristeita, tykkitorneja, aseen osia ja ties mitä. Tarvitsetko lisää alumiinia? Maailma on avoin: etsi säilyketölkkejä ja herätyskelloja. Aputoiminto osoittaa, missä esineissä etsimääsi materiaalia on.
Iso osa rakentelusta vaatii kykyä tai useampaa, mutta jokainen pääsee sähköjohtojakin vetelemään. Postimieheni oli liian tyhmä järjestääkseen luotettavan jakeluketjun kohteiden välille, mutta onnistuin muuttamaan, kun käskin kavereiden kärrätä pari tuhatta yksikköä puuta, metallia ja muuta miellyttävämpään kohteeseen, jonka sitten pilasin. Olen Idiot Savant. Se on kyky, jolla idiootti tienaa kokemusta satunnaisissa pyrähdyksissä korvaukseksi hitaudesta.
Ruudunpäivitys hyytyy toisinaan? Sumulla rajoitettu piirtoetäisyys tuo joskus mieleen Nintendo 64:n Turokin? Aivan sama. Isoin vika pelinpysäyttäjäbugin jälkeen on Fallout 3:n biisien kierrätys. Ikivanhat iskelmät on valittu niin loistavalla tyylitajulla, että olen kuunnellut niitä pelien välissäkin nimenomaan maailmanlopun meininkiä muistellen. Jos konsolin nauhoitustoiminto huomioisi radion, esittelisin kultaisia hetkiä, joina kaksimieliset lyriikat muuttuvat yksi-, kaksi- tai kolmimielisiksi. Se on Fallout-elämykseni selkäranka. Uusia kappaleita on mukana reilusti, mutta kuten jo New Vegas osoitti, Fallout 3:n radio nosti riman turhankin korkealle.
Pikkulintujen mukaan päätarinassa pitää valita puolensa ja harmaan sävyjä esiintyy kuten New Vegasissa. Kivaa, mutta bugialueen lähestyminen mistään suunnasta ei onnistu, eikä Google kerro, voiko alueelle johdattavat Trophy-tehtävät kiertää. Yhdellä tapaa ajateltuna bugisuus ei tätä tökerömmäksi muutu. Toisaalta New Vegas kaatuili muuten vaan ja hahmo saattoi jumittua pysyvästi maastoesteisiin. Fallout 4:n muista bugeista ainoa otsarypyn arvoinen oli se, kun peräkkäiset tyypit myivät rappioalkoholistiksi kehittyneelle hahmolleni väärää lääkettä, vaikka ostin oikeaa. Tekemistä on niin paljon, että jaksan odottaa tarinan korjausta, ja kulttuurimme mukaan minun pitääkin jaksaa. Peli saa samat pahasti keskeneräisen huippupelin tähdet kuin New Vegas. Uudistukset yhdessä upean ympäristön kanssa tekevät elämyksestä edellisten vahvuisen, vaikka aika on uusi.
Myönteiset mielipiteeni ovat jälleen tieteellisesti todistettavia faktoja. 8 tunnin yöunet hädin tuskin riittävät allekirjoittaneelle normaaliolosuhteissa, mutta tämän pelin luoma energia aktivoi hämmentävän maanisen vaiheen, jossa 4-6 tuntia peräkkäisinä päivinä riittää mainiosti. Olen tuntenut merkittävää väsymystä viimeisen viikon aikana vain uusimman Nälkäpelin näytöksessä.
Fallout 4 (Playstation 4)
Päivitetty 3D-Fallout kenttäeditorilla.
- Rikas maailma, joka kehottaa pitämään silmät auki
- Rakentelu on hieno vastapaino tuhoteemalle
- Taipuu pelaajan tahtoon ja muuttuu hänen näköisekseen
- Harvinaisen törkeä pelinpysäyttäjäbugi
- Muu ajoittainen hiomattomuus
- Sinänsä loistavan musiikin kierrätys
Keskustelut (16 viestiä)
17.11.2015 klo 18.58 17
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
17.11.2015 klo 20.42 24
17.11.2015 klo 21.38 7
18.11.2015 klo 08.17 1
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
18.11.2015 klo 11.36 5
Onko tuo perkki vai mikä ominaisuus tuo mielipuolinen nauru ja asiaan liittyvä vault boy -vinjetti joka esim. on nähtävissä toisessa videossa 0.20 alkaen? Kuuluuko nuo BOINK-efektit kanssa siihen, vai onko Peltosen oma lisäys?
Se on Idiot Savant (Luck 5). Mitä tyhmempi hahmo on, sitä useammin hän saa satunnaista bonuskokemusta. Se tekee pelistä valmiiksi nauretun komedian silloin tällöin.
Jälkimmäisessä videossa se aktivoituu, kun ammun ydinpommilla supermutanttia. Sitten se aktivoituu uudestaan, koska liittolaisen helikopteri putosi saman pommin johdosta. Kun ihmettelen, mitä on tapahtumassa, jossain kaukaisuudessa joku ampuu itsensä (Ricochet, Luck 10). Kun pelasin tuota tilannetta, taustalla soi joku pimeä biisikin.
18.11.2015 klo 12.30 10
18.11.2015 klo 12.32 7
Hauskaa tämä kai jonkun mielestä on, mutta ei kai näiden arvostelujen tarvitsisi olla näin raskasta luettavaa?
Leffa-arvostelujen osalta olen jo luovuttanut, menköön nämä muutkin.
Rekisteröitynyt 16.02.2014
18.11.2015 klo 14.21 4
Rekisteröitynyt 10.04.2007
18.11.2015 klo 18.03 4
Tai tuo saattaapi johtua siitä, että ohjaimista on loppunut napit kesken. Samaa kieliin järjetön monen eri toiminnon bindaus yhteen namiskaan, jolla voi päästä aina välillä hengestään, jos sattuu olemaan granaatteja mukana ja yrittää huitoa aseella.
18.11.2015 klo 18.05 6
19.11.2015 klo 11.04 3
Ärsyttävin puoli pelissä on tällä hetkellä pelihahmon ääninäyttely. Pelihahmon reaktiot eivät yleensä koskaan mätsää keskustelun kanssa ja saa jatkuvasti raapia päätään hahmon reaktioihin ja äänensävyyn. Muutenkin pelihahmo puhuu noin kaksi, tai jopa kolme sanaa kerrallaan, joten on aika hupaisaa kuunnella, kun NPC:t yrittävät epätoivoisesti paikata ihmeellisiä reaktioita ja harvasanaisuutta pelihahmoltani. Keskustelu on muutenkin todella veemäistä kun tuntuu, että puolet kysymyksistä jää pimentoon. Keskustelu vain siirtyy eteenpäin ja paluuta ei ole, ellet sitten lataa aikaisempaa tallennusta.
Pääseeköhän Bethesda ikinä eroon tuosta Game Bryo... ah sori, "Creation Enginestään"? Olisikohan jo pikkuhiljaa aika vaihtaa pelimoottoria johonkin vähän modernimpaan? Ilmeisesti ei, koska pelit myyvät joka vuosi edellistä enemmän, joten kansa äänestää lompakollaan ja Bethesdan ei tarvitse koskaan yrittää parantaa mitenkään merkittävästi pelejään. Saa vain toivoa, että miten pitkään ja millä aikataululla Bethesda vaivautuu tätäkään korjaamaan. Eiköhän se jää taas jonkun Community Patchin harteille fiksata peli täysin kuntoon.
19.11.2015 klo 20.09
Frankenburger Realism Reshade= parantaa tekstuureja
DarkerNights= "lähestulkoon" pimeä yö
CraftableAmmo= jotakuinkin toivoa saadaa miniguniin 5mm:sta
19.11.2015 klo 22.20 2
20.11.2015 klo 19.07 3
Hyvä peli muttah... liian tuttua huttua 3:sesta?
Hieno maailma ja paljon tekemistä. Basen rakentelu kivaa puuhaa, mutta bethesdan pojat olisivat saaneet panostaa siihen vielä vähän enemmän (maybe in the future). Tutut möllit ja brotherhood of steel tietty mukana. Hyvä juoni (monta suuntaa) ja paljon side questeja.
+ Maailma ja tunnelma
+ Basen rakentelu
+ Radio (onneksi saa välillä mutelle)
+ Hyviä questeja, varsinkin (main)
+ Monta companionia (joilla mielenkiintoiset jutut)
+ Jytä aseet
+ Paljon modattavaa / craft
+ Paljon pikkukivaa
- Typerä AI. Välillä saa ampua vapaasti eikä AI tee mitään kjeh kjeh? AI ei tarvitse öisin nightscopea osuakseen. Älä pelaa stealth classia companionin kanssa (alkaa vatuttaa)
- Välillä saa paukuttaa 10 ohjusta ja 20 lipasta sniperillä että joku elite kuolee (huom 4 * stealth dmg)
- turhat keskustelut kun haluaa vain barteraa
- liikaa baseja? Ja aina samat toistuvat ongelmat yms keskustelut
- tuntuu enemmän FPS/seikkailulta kuin RPG
- et saa päättää hahmon tarinaa vaan se on jo päätetty!
- jotkut bugit, mutta näistä varmasti päästään eroon (hope so...)
PISTEET:
8 / 10
ps. ensikerralla kokeilen patchatyllä versiolla ja (survival) ei hardista ollut mihinkään! (stealth class no companion).
- Kuningas
Rekisteröitynyt 11.04.2007
20.11.2015 klo 20.59 4
23.11.2015 klo 02.50 2
Tuntemattomampien pelien kohdalla helposti tulee aatelleeksi sitten että peli on vain sille alustalle jolle arvosteltu ja jos ei sitä alustaa kuten ps4 ole niin ei välttämättä hanki koko peliä sen takia tai lue edes arvostelua.