Tuorein sisältö

Alien: Isolation

Arvioitu: Playstation 4
Genre: Toimintapelit
Pelaajia: 1
Ikärajoitus: 18
Kehittäjä: The Creative Assembly
Julkaisija: Sega
Julkaisupäivä: 07.10.2014
Pelin kotisivut
Esa Toikkonen

24.10.2014 klo 17.11 | Luettu: 26519 kertaa | Teksti: Esa Toikkonen

Vain yhden alienin tähden
Alien-pelit ovat menestyneet aikojen saatossa vaihtelevasti ja viimeisin nähty peli, Aliens: Colonial Marines olikin melkoinen pohjanoteeraus. Sen pohjalta on hyvä jatkaa, koska syvemmälle ei juuri voi vajota. Uutta Alien-peliä tekemässä on ollut pitkän linjan pelinkehitysstudio The Creative Assembly, jonka merkittävimpiin tekeleisiin lukeutuu muun muassa Rome: Total War –strategiointi.


Isolation jatkaa tarinallisesti ensimmäisessä Alien-elokuvassa nähtyä. Ellen Ripleyn ja hänen miehistönsä katoamisesta on kulunut viisitoista vuotta. Ellenin tytär Amanda saa tietää äitinsä aluksen mustan laatikon olevan Sevastopol-avaruusasemalla. Amanda lähtee alukselle hakemaan laatikkoa, joka voisi auttaa äidin häviämisen selvittämisessä. Ihan pikkukeikka sankaritartamme ei odotakaan, koska aluksen on vallannut täysi sekasorto, jonka lisäksi se on vahingoittunut pahoin.

Flopanneessa Aliens: Colonial Marinesissa lahdattiin armeijoittain Alieneita, mutta Sevastopolin käytävillä voi törmätä vain yhteen. Se onkin yksi pelimaailman ahdistavimmista pelihahmoista. Sitä ei saa revolverilla hengiltä, vaan kohtaaminen johtaa pelaajan kannalta ärsyttävästi lähes poikkeuksetta Amandan kuolemaan. Pelaajan tuleekin välttää kohtaamisia piiloutumalla kaappeihin, pöytien alle, varjoihin … minne vain, mistä olio ei pelaajaa tajua etsiä.

Joku narahti



Alienin ylivoimaisuuden vuoksi on syytä pitää matalaa profiilia liikkumalla mahdollisimman äänettömästi. Otus reagoi poikkeuksellisiin ääniin ja saattaa yllättää pelihahmon vaikkapa pudottautumalla sen päälle yllä olevasta ilmastointihormista. Yllätyksellisyys onkin pelin suola. Ikinä ei voi tietää, mitä seuraavaksi tapahtuu. Erityisen ahdistavaa on Alienin liikehdintä, joka kuuluu ja näkyy pelaajan tutkassa. Tutka tosin pitää selvää ääntä, joten sitä ei kannata käyttää jatkuvasti.

Kolikolla on kääntöpuolensa. Ennakkoon kuulosti erittäin makoisalta, että jokaisella pelikerralla Alienin liikeradat vaihtelevat. Pidemmän päälle se tekee pelaamisesta varsin epäreilun ja turhauttavan tuntuista, koska juuri ohitettu mörkö saattaa tulla jo seuraavan kulman takaa vastaan. Tämän takia kertyy useita täysin turhia kuolemia, jotka syövät peli-intoa. Yliluonnolliselta otukselta voi toki odottaa normaalia kehittyneempiä kykyjä, mutta pelin kannalta asiassa on menty hieman yli. Loppujen lopuksi en osaa sanoa onko pelin tekoäly hyvä vai huono, riippuu miltä kantilta asiaa katsoo.


Alien ei ole ainoa Amandan henkeä janoava. Aluksella vallitsevan maailmanlopun-fiiliksen vuoksi ihmisverta suonissaan kuljettavat ovat muodostaneet omia vihamielisiä porukoitaan. Ihmisten epävarmuus huomisesta on laittanut oman onnen etusijalle, minkä vuoksi vastaantulijoiden kanssa saa olla todella varuillaan. Joidenkin kanssa päästään sopuisasti sanaa vaihtamaan, mutta osaa lähestyessä henki on mennyt alta aikayksikön.

Pimeydessä hohtavat punaiset silmät


Typerän tuntuiset Working Joe -robotit ovat alkuun hyviksiä, mutta lopulta niitäkin kannattaa välttää. Kankeat androidit vaikuttavat vihamielisinäkin harmittomilta, mutta pelihahmon päälle käydessään nekin osaavat olla kivuliaita. Lopulta tuntuu, että kaikki olisivat Amandan kintereillä ja kaikkea liikkuvaa tulisi välttää. Aluksen käytäviltä löytyy suhteellisen runsaasti piilopaikkoja, joita kannattaa käyttää lähes jatkuvasti. Välillä löysin itseni istumasta saman kaapin sisässä jo vaikka kuinka monetta minuuttia pelosta kankeana.


Peliin on luotu ahdistava tunnelma, mutta säikyttelyä osataan säästellä järkevästi. Siellä täällä vastaan tulee kohtauksia, jossa karskimpikin meinaa kiljaista pelkoa tuottaneesta yllätyksestä. Onneksi näitä tilanteita ei ole liikaa, minkä vuoksi niitä ei osaa täysin odottaa ja ne yllättävät kerta toisensa jälkeen.

Aseet ovat amatööreille


Miltei seikkailun alusta asti kannoin mukanani asetta, mutta sillä teloitettujen määrän voi laskea kaksin käsin. Kireä tunnelma kannustaa ja miltei täysin pakottaa pelaajan luottamaan varjoissa liikkumiseen aseiden laulattamisen sijaan. Tussarin lisäksi pelissä saa käyttöönsä kaiken näköistä esinettä, jotka enimmäkseen joutuu itse kokoamaan. Amanda ei ole kaikkitietävä, vaan kokoaminen vaatii pelimaailmasta löytyviä ohjeita. Niiden avulla voi kyhätä muun muassa kuntoa palauttavan sairaalapakkauksen. Rakentelu hoidetaan yksinkertaisen valikon kautta, mutta käytännössä sormet menivät sekaisin hankalan valikkorakenteen vuoksi.


Alkuun pelin kartta on pienen pieni, mutta se laajenee seikkailun edetessä. Vastaan tulee ovia, joista sen hetken kulkukorteilla ja työkaluilla ei kuljeta. Myöhemmin tie vie takaisin tuttuihin alueisiin, jolloin näistäkin ovista kulku onnistuu. Kartta aukenee Metroidvania-tyyppisesti, mikä tekee muuten kolkoista käytävistä asteen kiinnostavampia.

Yleisesti pelin kontrollit toimivat kohtuulisesti, mutta näppäinsijoittelu on luonnoton. Ensimmäisestä persoonasta kuvatuissa peleissä on yleensä hyvin samankaltaiset näppäinasettelut, minkä ansiosta uuteen peliin tottuu nopeasti. Alienissa on tehty pieniä muutoksia perinteiseen kaavaan, mikä taas laittaa pitkän linjan konsolipelaajankin sormen keskelle kämmentä.

Missä mää tallennan?



Peliin on luotu vanhanaikaisen tuntuinen tallennussysteemi, jossa tallennus onnistuu ainoastaan harvaan sijoitelluissa hätäpisteissä. Vanhanajan pelien systeemien mukainen tallennustapa kuulostaa mahtavalta ja pelin ideaa edistävältä. Ahdistuksen tunnetta se kyllä lisää, kun edellisestä tallennuksesta on kulunut pitkälle toistakymmentä minuuttia ja kuolema saattaa odottaa kulman takana. Siinä se ajaa asiansa, mutta pitkän tarpomisen jälkeen tuleva kuolema ei tunnu mitenkään nautinnolliselta. Tämän vuoksi päädyinkin monessa tilanteessa palaamaan edelliseen tallennuspisteeseen, etteivät tehdyt liikkeet menisi hukkaan.

Graafisesti peli on näyttävällä tavalla tätä päivää. Tekstuurit ovat siistin näköisiä ja ympäristöä tutkailee sen puolesta mielellään. Tietynlainen kliinisyys aluksen käytäviä vaivaa läpi pelin ja samankaltaiset käytävät alkavat tuntumaan nopeasti turhankin tutuilta. Välinäytöt näyttävät siisteiltä, mutta tökkivä ruudunpäivitys tekee niistä oksettavia.


Peli on kestoltaan melko pitkä, sen läpäisyyn menee lähemmäs 20 tuntia. Monen mielestä se kuulostaa passelilta pituudelta kauhuseikkailulle, mutta kun sisältö on melko tasapaksua, touhu voi tuntua liiankin venytetyltä. Paketti on timanttia siihen asti, kunnes huomaa edenneensä samanlaisien haasteiden kimpussa turhankin pitkään. Kokonaisuudesta olisi tullut soljuvamman ja johdonmukaisemman tuntuinen, kun olisi leikannut muutaman tunnin pelin keskivaiheilta. Nyt ahdistus jatkuu ja jatkuu ja lopulta ahdistus loppuu, kun siihen tottuu liikaa.

Elämää kauhun jälkeen


Yksinpelin koluttuaan voi jatkaa tuttuihin maastoihin survival-muodossa. Siinä annettu tehtävä tulee suorittaa mahdollisimman nopeasti. Nopeimmat seikkailijat nousevat maailmantilaston kärkeen ja voivat leijua suorituksillaan. Moninpeliä ei löydy lainkaan.


Kokonaisuutena Alien: Isolation on merkittävä kauhupeliteos. En muista toviin pelanneeni peliä, joka laittaa pelaajan tuntemaan yhtä suurta vastuuta pelihahmon hengestä. Toisen hengestä vastuun tunteminen ja tuskallisen tuntuinen tunnelma tekee kauhukokemuksesta ainutlaatuisen. Kokonaisuutta parantaa vielä erinomainen soundtrack, jota osataan korostaa pelottavimmissa tilanteissa.

Alienin uusi tuleminen tekee kunniaa 35 vuotta sitten julkaistulle elokuvalle esitellen tulevaisuusnäkökulmaa 70- ja 80-luvun taitteen tyyliin. Siihen aikaan tulevaisuuden kuviteltiin näyttävän pelissä nähdyltä. Muuten onnistunutta kokonaisuutta riepoo pitkäveteisyys ja pienet bugit, epäreilua tekoälyä ja ärsyttävää tallennussysteemiä unohtamatta. Jo pelin puolivälin tienoilla minut valtasi tunne lopputekstien toivosta, mutta niitä sai vielä odottaa. Siinä vaiheessa seikkailu alkoi tuntua jo turhankin nähdyltä. Myös kontrolleissa ja välinäyttöjen pyörimisen sujuvuudessa riittäisi petrattavaa.

Paketissa on siis hirveästi hyvää ja asioita, joita aiemmin ei ole tehty näin onnistuneesti. Täydellisyyttä kuormittaa kuitenkin kasa ongelmia. Tältä pohjalta jään odottamaan vielä sitä erinomaista Alien-peliä.

V2.fi | Esa Toikkonen

Alien: Isolation (Playstation 4)

Ahdistavan jännittävä pelitrilleri, joka on parhaimmillaan pimeässä nautittuna hyvällä äänentoistolla.
  • Pelottava Alien
  • Pitää pelaajan jatkuvasti varpaillaan
  • Supertunnelmallinen äänimaailma
  • Hienosti mallinnettu menneen ajan tulevaisuusnäkymä
  • Kontrolleissa kankeutta siellä täällä
  • Pidemmän päälle itseään toistava
  • Vastapuolen superaistit ja epäreilun tuntuinen ketteryys
< Infamous: First Ligh... The Golf Club... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (14 viestiä)

iojef

24.10.2014 klo 18.13 4 tykkää tästä

Itse en koe näitä räiskintöjen standardikontrolleja mitenkään hyvänä. "Ennen vanhaan" kontrollit vaihtelivat ja osa uutuudenviehätyksestä tuli niiden oppimisesta. Nykyään otat jonkun uuden räiskintäpelin ja ne kaikki temput ovat tuttuja jo kymmenistä aiemmista peleistä. Sitä niin sanottua learning curvea ei juuri ole.

Ja varsinkin kauhupelissä pitää olla learning curve ja sekoittaa pelaajan rutiinit
lainaa
Huutaja

Rekisteröitynyt 16.06.2014

24.10.2014 klo 19.18

Kirj0itusvirhe löydetty: "äansiosta"
lainaa
kheetor

24.10.2014 klo 19.50 3 tykkää tästä

"Olohuoneen sohvalla kaikki kuulevat huutosi"

AIvan loistava! :D Kiitos nauruista! Ei mulla muuta.
lainaa
tr0ll

24.10.2014 klo 22.00 13 tykkää tästä

Huutaja kirjoitti:
Kirj0itusvirhe löydetty: "äansiosta"

Kyllä, se pitää kirj0ittaa äansi0sta.
lainaa
Cubisti

25.10.2014 klo 13.04 3 tykkää tästä

Kolme ja puoli tähteä, mutta tekstin perusteella 4-4,5 tähteä. Keskinkertaisuuden ja erinomaisen välissä on tilaa, olisi ihan rohkeasti voinut antaa kokonaisuudessaan sen neljännen tähden. Viides tähti olisi sitten ollut se erinomainen Alien peli.
lainaa
fdopkfdopk

25.10.2014 klo 13.24 3 tykkää tästä

Cubisti kirjoitti:
Kolme ja puoli tähteä, mutta tekstin perusteella 4-4,5 tähteä. Keskinkertaisuuden ja erinomaisen välissä on tilaa, olisi ihan rohkeasti voinut antaa kokonaisuudessaan sen neljännen tähden. Viides tähti olisi sitten ollut se erinomainen Alien peli.


JOO JA ALIENIN EPÄREILUUS laitettu MIINUKSEKSI!! SUrkea ARvostelu EN lue Enää kOssaKANN V2arvosteluija! TÄä on 10/10 mestariteos Tietämättömät"!
lainaa
Casa

Moderaattori

Rekisteröitynyt 27.10.2008

25.10.2014 klo 15.25 4 tykkää tästä

Tähtien määrää pallottelin kolmen ja neljän välillä. Puolikas lisätähti ei ollut kaukana. Eihän tuo tähtien määrä mikään absoluuttinen totuus ole. Siinä ynnään kaikki ajatukseni ja fiilikseni pelistä yhteen.

Mielestäni realistisemman kuvan pelistä saa tekstin perusteella, kuin pelkästään tähtiä tuijottamalla. Siinä voi sitten jokainen itse miettiä mitä asioita pitää tärkeänä ja mitä ei ja näin luoda oman ennakkokäsityksen kokonaisuudesta.
lainaa
Juuh

25.10.2014 klo 21.42 7 tykkää tästä

Tämä uusi arvostelusysteemi on huono ja epäselvä.
lainaa
SimaaLiittimessä

25.10.2014 klo 22.45 7 tykkää tästä

Meinasin tulla (tulin) samaa valittamaan eli tekstissä on arvioitu ihan eri peli kuin tähtien perusteella. Vain tyydyttävä peli numeraalisesti mutta pelikokemuksena kiitettävää tasoa. Jossain mättää.
lainaa
Kuningas

26.10.2014 klo 01.07 1 tykkää tästä

Hienot grafiikat. Juoni on hyvä. Hahmot ovat hyvin toteutettuja. Pelottava.

+ grafiikat
+ hahmot
+ droidit
+ tunnelma
+ aseet

- tekoäly
- 1 ja sama alien?
- kuolematon alien
- toistaa liikaa itseään
- putkijuoksu
- moninpeli?
- ei mitään uutta tässä genressä

Ihan kiva, mutta Sega ei yllätä. 3/5
lainaa
Jype

26.10.2014 klo 01.17 10 tykkää tästä

Kuningas kirjoitti:

- 1 ja sama alien?
- kuolematon alien

Et ole tainnut katsoa elokuvaa?
lainaa
jpiosfjiopfs

26.10.2014 klo 01.45 5 tykkää tästä

Kuningas kirjoitti:
Hienot grafiikat. Juoni on hyvä. Hahmot ovat hyvin toteutettuja. Pelottava.

+ grafiikat
+ hahmot
+ droidit
+ tunnelma
+ aseet

- tekoäly
- 1 ja sama alien?
- kuolematon alien
- toistaa liikaa itseään
- putkijuoksu
- moninpeli?
- ei mitään uutta tässä genressä

Ihan kiva, mutta Sega ei yllätä. 3/5


Tässäpä vasta ammattimainen arvostelu.

Ja missä viipyy Mirrin kommentit kun jo viikko sitten uhosi laittavansa mielipiteensä?
lainaa
Mirr5

Rekisteröitynyt 17.03.2009

29.10.2014 klo 23.36

jpiosfjiopfs kirjoitti:

Ja missä viipyy Mirrin kommentit kun jo viikko sitten uhosi laittavansa mielipiteensä?


Ehkäpä odottavat parempaa aikaa kun kirjoittajallaan saattaa olla muutakin tekemistä.

Peli on tosiaan ihan jees. Ensimmäinen alue, jossa muukalaisen kohtaa on todella hyvä. Hyvä tunnelma, riittävästi mutkia, joissa kierrellä, ei liikaa välineitä joilla harhauttaa muukalaista. Paras kauhuhiippailu sitten alkuperäisten Thieffien.
Tykkäsin myös halppisandroideista alkupuolella, kun eivä suoraan hyökänneet, mutta olivat epäilyttäviä ja vahvistivat todella hyvin sarjan teemaa maailmasta, jossa ihmisyys on putoamassa pois kehityksen tieltä.
Pituudesta en valita, kauhupelien kuuluu mielestäni edetä lähes kiduttavan hitaasti. Mutta jossain vaiheessa peliä tulee selväksi, että tarina ei aio tuoda enää mitään uutta pöydälle, ja suurin osa tehtävistä on niin hemmetin pohjustamatonta epämääräistä settiä, etten osasta ajasta edes jaksanut välittää siitä, mitä tarkalleen ottaen olin pelissä tekemässä.
joku homo korvassani kirjoitti:
Amanda, hirviö kiertelee edelleen siellä, viittisitkö mennä ja tehä jotain tolle laitteelle, jotta toi juttu käynnistyis ja sitte voit edetä tonne toiselle alueelle? Sillä välin me vaan istutaan täällä tukikohdassa kahvittelemassa, lol!
->pelaaja etenee alueella, nautiskellessaan kauhuselviytymisen tunnelmasta unohtaa, mitä hittoa oltiinkaan tekemässä, seuraa ainoastaan kartalle merkattua kohdetta, flippaa pari vipua, jotain sellaista.
joku homo korvassani kirjoitti:
Loistavaa, Amanda! Sinä korjasit reaktorin tjsp ja pelastit meidät! Ole hyvä ja etene seuraavalle alueelle...
http://thumbpress.com/wp-content/uploads/2013/05/I-Have-N

Peli olisi hemmetin paljon parempi, jos pelaaja joutuisi itse selvittämään mitä pitää tehdä ja missä. Paikat tulisi etsiä ihan itse vaikkapa hubi-tyyliisin mestoihin sijoitetuista karttapisteistä.

Lopullisesti peli alkaa hajoilla siinä vaiheessa kun käteen annetaan liekinheitin , jonka muutamalla vaivaisella ruiskauksella xenon saa juoksemaan takaisin ilmastointikanaviin. Tämä tuntui myös resetoivan tekoälyn agressiivisuuden. Olen kuullut, että xenon pitäis pelätä vähemmän ja vähemmän tulta, mutta itse en tähän kauhean selkeästi törmännyt. Muutama ruiskaus enemmän ehkä bensaa piti käyttää useamman kohtaamisen jälkeen, mutta en huomannut mitään todellista rangaistusta liekinheittimen tuhlaavasta käytöstä. "short controlled bursts" toimi aivan yhtä hyvin kuin nappi pohjassa ampuminen, ja kun säästeliäästi ampui, niin bensasta ei todellakaan ollut puutetta.
Mielestäni liekinheittimen teho olisi saanut muuttua pelkäksi hidasteeksi muutaman kohtaamisen jälkeen. Olisivat hyödyntäneet vaikkapa niitä ovien lukitusnappeja siten, että niillä pitäisi katkaista yhteys Muukalaiseen ennenkuin se kyllästyy pelkäämään tulta.
Ihan viimeisissä vaiheissa peliä en hiippaillut ollenkaan kun liekinheitiimeen oli repullinen kanistereita ja täydet varastot molotoveja, jotka antoivat saman efektin.

Pelin taidesuunnittelu on sinänsä jees, että todella hyvin osasivat kopioida leffan lavasteita ja tunnelmaa, mutta jotain siinäkin väärin. SPOILER esmes kun mennään sille anisidora tjsp nimetylle alukselle, niin tuntui oikeasti vähän siltä kuin en olisi Sevastopolista koskaan lähtenytkään. Ja huomannut sarjassa yleensäkkin, että olioitten munia levitellään vähän turhan liberaalisti mitä epämääräisimpiin paikkoihin. Munien pelottavuudesta katoaa jotain kun niihin törmää jossain helvetin satunnaisessa metrotunnellissa sen sijaan, että syvimmässä osassa muukalaisten pesää, joka sekin oli Isolationissa aivan liian hyvin valaistu ja yksinkertainen mesta. /SPOILER

+todella hyviä (tunnelmallisia) hetkiä ihan pelattavuuden sisällä
+todella hyvä tunnelma parhaimmillaan
+varmaan ensimmäinen peli sarjassa, joka oikeasti tekee Muukalaiselle oikeutta
+todella nätti, ja pyörii kevyesti

-vaikeustaso päin helvettiä, pelaaja liian voimakas loppua kohden
-lattea, rakenteeton ja innoton juoni
-osa alueista liian yksinkertaisia, ei varaa eksymiseen, hyvä jos edes mahtuu kiertämään vihuja
-kartan ei pitäisi olla niin ohjaava, eikä sen pitäisi pysäyttää aikaa

6/10 fiilistelypeli, johon voi heittää 1-3 pinnaa lisää riippuen siitä, kuinka paljon tykkä skifikauhusta, kuinka paljon fanittaa Alien-sarjaa ja on valmis hyväksymään sen, että tarina ei jaksa seistä omilla jaloillaan (mikä pätee muuten jokaiseen sarjaan sidottuun tarinan sisältävään peliin).
Itse tykkäsin kyllä, olisin tykännyt todella paljon, mikäli olisi pysynyt edes juonen kanssa kasassa loppuun asti.
Muokannut: Mirr5 30.10.2014 klo 00.21 lainaa
Panicpanicpanic

29.05.2015 klo 09.33

Mielestäni epätyypilliset kontrollit ovat juurikin omiaan lisäämään ajoittaista paniikin tunnetta, kun vaikkapa medkitin väsäily meneekin strategisissa kohdissa jatkuvasti perseelleen. Olen todella tyytyväinen ylipäätään siitä, ettei peli tarjoa kaikkea ohjeistettuna ja valmiiksi pureskeltuna, vaan kaikki ne harvakseltaan tulevat ohjeistukset ovat todella suppeita ja epäselviä. Siinä sitten paskat housussa on vinksahtaneen tyydyttävää yrittää selvittää mistä on kyse. Erityisen tehokasta paniikkia aiheuttaa vaikeahkosti ohjailtava hakkerointityökalu, jota usein joutuu näpräämään samalla kun kuulee takaansa kaikenlaisia kuumoittavia ääniä ja yrittää räpeltää turvaan johtavaa ovea auki. Itse olen jatkuvasti aika paskana tätä pelatessani:)
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova