King Oddball
Arvioitu: | PS Vita |
Genre: | Älypelit |
Pelaajia: | 1 |
Ikärajoitus: | 9 |
Kehittäjä: | 10tons |
Julkaisija: | 10tons |
Julkaisupäivä: | 08.01.2014 |
Pelin kotisivut |
Kuningas Rautahammas
Minulla on tunnustettavaa: olen maanpetturi. Kun vihaisten lintujen ja pahojen possujen tuomionpäivä pyyhkäisi koko tunnetun universumin yli, kyykin itse jossain bunkkerissa autuaan välinpitämättömänä tästä isänmaallisuuden taidonnäytteestä. Keskittymiskykyni Angry Birdsin parissa herpaantui nimittäin arviolta kahdessa minuutissa. Vaikka kosketusnäyttöisissä puzzleissa ei itsessään ole vikaa, valoi kyseinen kokemus minuun silti alitajuisia ennakkoluuloja myös kotimaisen 10tonsin King Oddball -pelin PS Vita -versiota kohtaan. Vaan ei hätää! Tällä kertaa en joudu palauttamaan passiani poliisilaitokselle ja anomaan Turkmenistanin kansalaisuutta, sillä King Oddball selvisi kahden minuutin testistä – ja vähän enemmästäkin.
King Oddball on nimensä mukaisesti pyöreä kuningas, jonka elämäntehtävänä on hengata taivaalla ja tuhota kivenmurikoilla tankkeja, helikoptereita ja muita asevoimien sankareita – tyypillinen mobiilipelikonsepti siis. Vain lievästi varioituun toistoon nojaavissa peleissä pelaajan luoma suhde ympäristöön korostuu entisestään, joten edes lievän kiintymyssuhteen muodostaminen on tärkeää. Vaikka sotilasteema osoittautunee joidenkin mielestä varmasti persoonattomaksi, alleviivaa toisaalta sen kasvottomuus entisestään yrmyn kivikuninkaan sympaattisuutta.
Sisällöltään King Oddball on edelleen puhdas puzzlepeli, hyvässä ja pahassa. Pelattavuus tiivistyy painovoimaan ja sen hallintaan, kun kolmella kivenmurikalla pitäisi tyhjentää maasto vihollisista. Pelin objektiivinen hyvyys punnitaan siis teoriassa fysiikkamoottorissa ja kenttäsuunnittelussa, mutta käytännössä kokemukseen vaikuttaa myös pelaajan oma harjaantuneisuus ajoituksen sekä painovoiman ennakoinnissa. Mitä mielikuvituksellisemmat hoksottimet konsolin takaa löytyvät, sitä hauskempaa King Oddballin pelaaminen on: kentät voi läpäistä monilla tavoin, vaikka erilaiset esteet, räjähdelaatikot sekä pomppupallot toki antavat osviittaa halutusta suunnasta.
Jos päivät läpeensä murjoo tankkeja kivillä, on kyllästymisprosentti lähtökohtaisesti korkealla. King Oddball pyrkii välttämään tämän lisäämällä peruskenttien oheen lisämoodeja, joissa maastoa laitetaan matalaksi muun muassa erikoisaseilla. Ensi alkuun tämän luulisi olevan täysin kosmeettinen lisä, mutta huomasin itse harhautuvani äkkiä ylimääräiseen timantinkeruuseen. King Oddball vetoaakin pelaajassa samoihin puoliin, jotka ovat tehneet monista muista mobiilipeleistä miljoonabisneksiä: nälkä kasvaa syödessä, ja vaikeustaso kohoaa sopivasti maailmankartan auetessa.
Kännykällä räplättynä peli kuin peli menee toki aikaa tappaessa, mutta onko King Oddballin kaltaiselle pelille sijaa PS Vitalla? Alle viiden euron hintaan vastaus on hyvin selkeä: on. Vitan tukeva ja tarkka kosketusnäyttö sopii erinomaisesti King Oddballin täsmälliseen fysiikanmallinnukseen, grafiikat ovat kirkkaat ja selkeät sekä ääniraita miellyttävä. Kokonaisuus on siis toteutettu laadukkaasti ja huolella, joten myyntivaltiksi tai sen puutteeksi jää lähinnä oma mieltymys pelin tarjoamaan maailmaan. Parhaimmillaan sain itse takaumia (sotatraumoja?) vuosien takaisiin Scorched Earth -mittelöihin yrittäessäni ajoittaa kivien liikeratoja, joten väistämättä tässä jotain on oikein tehty. On se hienoa olla taas suomalainen.
Joka teistä on älypuheliton, se heittäköön ensimmäisen kiven
King Oddball on nimensä mukaisesti pyöreä kuningas, jonka elämäntehtävänä on hengata taivaalla ja tuhota kivenmurikoilla tankkeja, helikoptereita ja muita asevoimien sankareita – tyypillinen mobiilipelikonsepti siis. Vain lievästi varioituun toistoon nojaavissa peleissä pelaajan luoma suhde ympäristöön korostuu entisestään, joten edes lievän kiintymyssuhteen muodostaminen on tärkeää. Vaikka sotilasteema osoittautunee joidenkin mielestä varmasti persoonattomaksi, alleviivaa toisaalta sen kasvottomuus entisestään yrmyn kivikuninkaan sympaattisuutta.
No jos nyt yks kenttä vielä
Jos päivät läpeensä murjoo tankkeja kivillä, on kyllästymisprosentti lähtökohtaisesti korkealla. King Oddball pyrkii välttämään tämän lisäämällä peruskenttien oheen lisämoodeja, joissa maastoa laitetaan matalaksi muun muassa erikoisaseilla. Ensi alkuun tämän luulisi olevan täysin kosmeettinen lisä, mutta huomasin itse harhautuvani äkkiä ylimääräiseen timantinkeruuseen. King Oddball vetoaakin pelaajassa samoihin puoliin, jotka ovat tehneet monista muista mobiilipeleistä miljoonabisneksiä: nälkä kasvaa syödessä, ja vaikeustaso kohoaa sopivasti maailmankartan auetessa.
Kännykällä räplättynä peli kuin peli menee toki aikaa tappaessa, mutta onko King Oddballin kaltaiselle pelille sijaa PS Vitalla? Alle viiden euron hintaan vastaus on hyvin selkeä: on. Vitan tukeva ja tarkka kosketusnäyttö sopii erinomaisesti King Oddballin täsmälliseen fysiikanmallinnukseen, grafiikat ovat kirkkaat ja selkeät sekä ääniraita miellyttävä. Kokonaisuus on siis toteutettu laadukkaasti ja huolella, joten myyntivaltiksi tai sen puutteeksi jää lähinnä oma mieltymys pelin tarjoamaan maailmaan. Parhaimmillaan sain itse takaumia (sotatraumoja?) vuosien takaisiin Scorched Earth -mittelöihin yrittäessäni ajoittaa kivien liikeratoja, joten väistämättä tässä jotain on oikein tehty. On se hienoa olla taas suomalainen.
King Oddball (PS Vita)
PS Vita -version hinta- ja laatusuhde kohtaavat kiitettävästi, laadukkaasti toteutetun pelin pariin unohtuu yllättävänkin pitkäksi aikaa.
- Hyvä fysiikkamoottori
- Yksinkertaisuudestaan huolimatta monipuolinen
- Vaikeustason maltillinen kohoamiskäyrä
- Kenttäsuunnittelu välillä liiankin pelkistettyä
- Visuaalinen ilme ei vetoa kaikkiin
- Toisto iskee ennen pitkää väistämättä
Keskustelut (2 viestiä)
Rekisteröitynyt 04.09.2011
20.01.2014 klo 22.25
Moderaattori
Rekisteröitynyt 11.10.2007
20.01.2014 klo 23.21 2