Saints Row IV
Arvioitu: | Playstation 3 |
Genre: | Toimintapelit |
Pelaajia: | 1, moninpeli |
Ikärajoitus: | 18 |
Kehittäjä: | Volition |
Julkaisija: | Deep Silver |
Julkaisupäivä: | 23.08.2013 |
Pelin kotisivut |
Naapurin katiskalla
Otetaan seuraava kuvitteellinen tilanne. Julkaisija on maksanut pitkän pennin hankkiakseen omistukseensa paitsi kohtalaisen menestyneen pelisarjan oikeudet, myös sen kehittäjästudion. Kassavirtaa pitäisi saada aikaiseksi. Valitettavasti IP:n edellinen omistaja on viime töikseen dumpannut pelisarjan uusimman osan yhteen jos toiseenkin alennuspakettiin, joten harvassa ovat ne potentiaaliset asiakkaat, joilla sitä ei jo ole. Uuden ladattavan lisäsisällön julkaiseminen jo vanhalle ja alelaareissa viihtyvälle pelille saattaisi tuottaa sekin myynneissä pettymyksen. Mutta ainahan voidaan laittaa se DLC levylle, vaihtaa numero perään ja markkinoida sitä isolla rummutuksella uutena pelinä, eikös? Ehditään markkinoillekin vielä ennen kuin GTA V tyhjentää pajatson.
Yritän tässä nyt siis varovasti johdatella teitä siihen tosiasiaan, että Saints Row IV on käytännössä Saints Row the Thirdin lisälevy. Eikä lainkaan sillä tavalla kuin vaikkapa GTA:t III, Vice City ja San Andreas ovat hiukan samantapaisia pelejä eri päähahmoilla ja kartalla, vaan sillä tavalla kuin GTA IV, Lost & Damned ja Gay Tony ovat samalla pelimoottorilla ja samalla pelimaailmalla toteutettuja erilaisia tarinoita. Paitsi, että taattuun Saints Row -tyyliin tarina on lähinnä järjetöntä poukkoilua asiasta toiseen.
Saints-jengin nousukiito jatkuu. Ykköspelin aikaan pikkurikollisista koostunut retkue on nyt Vapaan Maailman johdossa, sillä jengin pomo (eli pelaaja) istuu ovaalitoimistossa. Ei kuitenkaan kauan, nimittäin aloittelevan käsikirjoittajan oppaasta on löydetty sellainen yllätys kuin ulkoavaruuden olioiden hyökkäys. Suunnilleen mihinkään liittymättömän johdannon jälkeen luvassa on vähän aikaa ihan tyydyttävää avaruusöllöjen lahtausta, kunnes ihmiskunta jää alakynteen.
Juonikudelman seuraava osa herättää kateutta ainakin monia huonoja aasinsiltoja rakentaneessa yllekirjoittaneessa. Avaruusmötöjen pomo nimittäin vangitsee pelaajan virtuaaliseen versioon Steelportin kaupungista, ja sieltä käsin on sitten tarkoitus ryhtyä vastarintaan "häiritsemällä simulaatiota". Miten simulaatiota häiritään? Aivan, riehumalla virtuaalisessa kaupungissa. Näin voidaankin näppärästi käyttää täsmälleen samaa karttaa kuin edellisessä versiossa, lisätään vain kaikkiin tekstuureihin värisevää digitaalimössöä ja lyödään sinne tänne muutama avaruusalus leijumaan.
Eivätkä samankaltaisuudet suinkaan rajoitu tähän. Käyttöliittymä on tekstejä myöten samankaltainen, grafiikkaa on sentään paikoin vaihdettu. Muita jengejä vastaan taistelu on korvattu tietenkin alieneita vastaan taistelulla, mutta edes pelimekaniikkaan ei ole juuri koskettu. Samat kaupat samoissa paikoissa myyvät pääosin samoja tavaroita ja pelihahmonsa ulkonäköä voi muokata aivan samalla tavalla kuin ennenkin.
Pelillisesti suurin ero liittyy hahmon ominaisuuksiin. Koska ollaan digitaalisessa maailmassa, mitään myönnytyksiä tosielämän suuntaan ei enää tarvita. Näin pelaajasta tuleekin käden käänteessä järjetön supertaikuri, joka juoksee autoa nopeammin, hyppää kerrostalojen yli, lentää pitkiä matkoja ja ties mitä muuta. Tuntuukin hassulta, että autojen käyttöä on helpotettu samalla kun hahmon nopeus ja lentokyky tekevät autoilusta täysin tarpeetonta noin kahden tunnin pelin jälkeen.
Mutta onhan SR IV ihan hauskaa muutaman illan. Virittelin pelihahmostani soman naikkosen, joka liihottaa stringit vilkkuen digitaalimaailman kattojen yllä ja keräilee "data clustereita". Niitä on kaiketi ripoteltu kaupunkiin yli tuhat kappaletta, joten puuhaa piisaa, eikä tämä ole kuin yksi monista keräiltävistä jutuista. Minipelejä ja pikkutehtäviäkin on vaikka miten.
Valitettavasti vain tarjolla ei sitten olekaan juuri mitään muuta. Saints Row'n hahmokavalkadi ei ole koskaan ollut mitenkään erityisen samaistuttava, ja viimeistään tässä vaiheessa nakkaan tuhkat sille mitä heille tai pelin maailmalle tapahtuu, kun en edes tiedä kuka on hengissä ja missäkin todellisuudessa. Juoni on harvinaisen typerä ja täynnä räikeitä epäloogisuuksia - ja arvioin sitä nyt kuitenkin videopelinä, joten olen valmis antamaan aika tavalla anteeksi. Virtuaalikaupungin ulkopuolelle sijoittuvissa välinäytöksissä sentään irvaillaan Mass Effectille.
Palataan alkuperäiseen vertailuun GTA-peleihin. Lost and Damned ja Ballad of Gay Tony käyttivät GTA IV:n karttaa ja maailmaa, mutta kertoivat niillä ihan erilaisen tarinan. Ne myös julkaistiin alun toista kymppiä maksaneina lisäosina (ja myöhemmin levyllä yhdessä). Saints Row taas ei ole koskaan kertonut suuria tarinoita: se on ollut GTA niille, joiden mielestä Rockstarin peli on liian synkkä ja melodramaattinen keilailusimulaattori, ja jotka haluavat lähinnä juosta alastomalla hahmolla pitkin katuja ja huitoa kaksimetrisellä kumipeniksellä. Kaikki pelissä on valjastettu tukemaan tätä siunatun hulluuden päämäärää.
Eikä siinä mitään. SR IV toteuttaa tavoitettaan uljaasti: se on äärimmäistä pelleilyä. Jos haluat juurikin sandbox-pelin, joka keskittyy hauskanpitoon - ja jos hauskanpito tarkoittaa sinusta sitä, että välillä ammutaan pää irti, välillä näkyy melkein tissit ja välillä tehdään viittaus johonkin internetmeemiin - se on tässä. Tai oikeastaan se oli jo edellisessä osassa, jonka sai PC:lle Humble Bundlesta muutamalla eurolla vajaa vuosi sitten, ja vielä uudestaan kaikkine lisäosineen tänä keväänä. Lätkäisemällä kylkeen lentomodin, muutaman asemodin ja vaihtamalla grafiikoita siitä saa aikaiseksi tämän pelin. Nauroin kyllä SR IV:n päättömyydelle useita kertoja sitä pelatessani, mutta se ei vielä oikein riitä antamaan anteeksi tällaista rahastuskierrosta hetkeä ennen kuin iso kilpailija tulee markkinoille. Jos et ole kova Saints-fani, suosittelen hankkimaan vain akuuttiin sandbox-puutostilaan ja huomattavasti alkuperäistä alhaisemmalla hinnalla.
Pelin edustaja ei katsonut aiheelliseksi lähettää peliin pakollista online-koodia, joten en katso aiheelliseksi kommentoida pelin online-osaa.
Yritän tässä nyt siis varovasti johdatella teitä siihen tosiasiaan, että Saints Row IV on käytännössä Saints Row the Thirdin lisälevy. Eikä lainkaan sillä tavalla kuin vaikkapa GTA:t III, Vice City ja San Andreas ovat hiukan samantapaisia pelejä eri päähahmoilla ja kartalla, vaan sillä tavalla kuin GTA IV, Lost & Damned ja Gay Tony ovat samalla pelimoottorilla ja samalla pelimaailmalla toteutettuja erilaisia tarinoita. Paitsi, että taattuun Saints Row -tyyliin tarina on lähinnä järjetöntä poukkoilua asiasta toiseen.
Huipulta on pitkä matka alas
Saints-jengin nousukiito jatkuu. Ykköspelin aikaan pikkurikollisista koostunut retkue on nyt Vapaan Maailman johdossa, sillä jengin pomo (eli pelaaja) istuu ovaalitoimistossa. Ei kuitenkaan kauan, nimittäin aloittelevan käsikirjoittajan oppaasta on löydetty sellainen yllätys kuin ulkoavaruuden olioiden hyökkäys. Suunnilleen mihinkään liittymättömän johdannon jälkeen luvassa on vähän aikaa ihan tyydyttävää avaruusöllöjen lahtausta, kunnes ihmiskunta jää alakynteen.
Juonikudelman seuraava osa herättää kateutta ainakin monia huonoja aasinsiltoja rakentaneessa yllekirjoittaneessa. Avaruusmötöjen pomo nimittäin vangitsee pelaajan virtuaaliseen versioon Steelportin kaupungista, ja sieltä käsin on sitten tarkoitus ryhtyä vastarintaan "häiritsemällä simulaatiota". Miten simulaatiota häiritään? Aivan, riehumalla virtuaalisessa kaupungissa. Näin voidaankin näppärästi käyttää täsmälleen samaa karttaa kuin edellisessä versiossa, lisätään vain kaikkiin tekstuureihin värisevää digitaalimössöä ja lyödään sinne tänne muutama avaruusalus leijumaan.
Eivätkä samankaltaisuudet suinkaan rajoitu tähän. Käyttöliittymä on tekstejä myöten samankaltainen, grafiikkaa on sentään paikoin vaihdettu. Muita jengejä vastaan taistelu on korvattu tietenkin alieneita vastaan taistelulla, mutta edes pelimekaniikkaan ei ole juuri koskettu. Samat kaupat samoissa paikoissa myyvät pääosin samoja tavaroita ja pelihahmonsa ulkonäköä voi muokata aivan samalla tavalla kuin ennenkin.
Digitaalinen supersankari
Pelillisesti suurin ero liittyy hahmon ominaisuuksiin. Koska ollaan digitaalisessa maailmassa, mitään myönnytyksiä tosielämän suuntaan ei enää tarvita. Näin pelaajasta tuleekin käden käänteessä järjetön supertaikuri, joka juoksee autoa nopeammin, hyppää kerrostalojen yli, lentää pitkiä matkoja ja ties mitä muuta. Tuntuukin hassulta, että autojen käyttöä on helpotettu samalla kun hahmon nopeus ja lentokyky tekevät autoilusta täysin tarpeetonta noin kahden tunnin pelin jälkeen.
Mutta onhan SR IV ihan hauskaa muutaman illan. Virittelin pelihahmostani soman naikkosen, joka liihottaa stringit vilkkuen digitaalimaailman kattojen yllä ja keräilee "data clustereita". Niitä on kaiketi ripoteltu kaupunkiin yli tuhat kappaletta, joten puuhaa piisaa, eikä tämä ole kuin yksi monista keräiltävistä jutuista. Minipelejä ja pikkutehtäviäkin on vaikka miten.
Valitettavasti vain tarjolla ei sitten olekaan juuri mitään muuta. Saints Row'n hahmokavalkadi ei ole koskaan ollut mitenkään erityisen samaistuttava, ja viimeistään tässä vaiheessa nakkaan tuhkat sille mitä heille tai pelin maailmalle tapahtuu, kun en edes tiedä kuka on hengissä ja missäkin todellisuudessa. Juoni on harvinaisen typerä ja täynnä räikeitä epäloogisuuksia - ja arvioin sitä nyt kuitenkin videopelinä, joten olen valmis antamaan aika tavalla anteeksi. Virtuaalikaupungin ulkopuolelle sijoittuvissa välinäytöksissä sentään irvaillaan Mass Effectille.
Lordi Penseän puheenvuoro
Palataan alkuperäiseen vertailuun GTA-peleihin. Lost and Damned ja Ballad of Gay Tony käyttivät GTA IV:n karttaa ja maailmaa, mutta kertoivat niillä ihan erilaisen tarinan. Ne myös julkaistiin alun toista kymppiä maksaneina lisäosina (ja myöhemmin levyllä yhdessä). Saints Row taas ei ole koskaan kertonut suuria tarinoita: se on ollut GTA niille, joiden mielestä Rockstarin peli on liian synkkä ja melodramaattinen keilailusimulaattori, ja jotka haluavat lähinnä juosta alastomalla hahmolla pitkin katuja ja huitoa kaksimetrisellä kumipeniksellä. Kaikki pelissä on valjastettu tukemaan tätä siunatun hulluuden päämäärää.
Eikä siinä mitään. SR IV toteuttaa tavoitettaan uljaasti: se on äärimmäistä pelleilyä. Jos haluat juurikin sandbox-pelin, joka keskittyy hauskanpitoon - ja jos hauskanpito tarkoittaa sinusta sitä, että välillä ammutaan pää irti, välillä näkyy melkein tissit ja välillä tehdään viittaus johonkin internetmeemiin - se on tässä. Tai oikeastaan se oli jo edellisessä osassa, jonka sai PC:lle Humble Bundlesta muutamalla eurolla vajaa vuosi sitten, ja vielä uudestaan kaikkine lisäosineen tänä keväänä. Lätkäisemällä kylkeen lentomodin, muutaman asemodin ja vaihtamalla grafiikoita siitä saa aikaiseksi tämän pelin. Nauroin kyllä SR IV:n päättömyydelle useita kertoja sitä pelatessani, mutta se ei vielä oikein riitä antamaan anteeksi tällaista rahastuskierrosta hetkeä ennen kuin iso kilpailija tulee markkinoille. Jos et ole kova Saints-fani, suosittelen hankkimaan vain akuuttiin sandbox-puutostilaan ja huomattavasti alkuperäistä alhaisemmalla hinnalla.
Pelin edustaja ei katsonut aiheelliseksi lähettää peliin pakollista online-koodia, joten en katso aiheelliseksi kommentoida pelin online-osaa.
Saints Row IV (Playstation 3)
Saints Row "IV" on lisää hulvatonta sekoilua sarjan faneille ja edelleen yhtä lattaotsaista riehuntaa muille.
- Yhä huvittava ja sopivan epäkorrekti
- Supervoimilla leikkii ihan mielellään
- Laajasti muokattavissa
- Sama kartta kuin kolmosessa
- Sama... kaikki kuin kolmosessa
- Kaikenlainen syvyys puuttuu
Keskustelut (22 viestiä)
19.08.2013 klo 21.24 5
En pitänyt kolmosesta yhtään joten ostamatta jää. Ja pelasin sitä co-oppina myös.
Rekisteröitynyt 18.08.2013
19.08.2013 klo 23.57 6
Nyt kyllä hajos.
Aina saa vähän kuittailla, ei siinä mitään väärää.
Rekisteröitynyt 20.12.2010
20.08.2013 klo 00.32 5
20.08.2013 klo 03.14
20.08.2013 klo 08.59 4
GTA IV oli allekirjoittaneelle niin suuri pettymys, että Saints Row III oli järisyttävä kokemus. Peliä pelatessa tuli hyvälle tuulelle, sai ihan syyn kanssa lapsettaa. Nelosessa irvaillaan tehtävätolkulla muille peleillä ja viihteelle, joten jälleen hyvä syy tutustua sisäiseen lapseen ja nauraa.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
20.08.2013 klo 09.40
Nelosessa irvaillaan tehtävätolkulla muille peleillä ja viihteelle, joten jälleen hyvä syy tutustua sisäiseen lapseen ja nauraa.
Noh, enpä nyt miksikään suureksi parodiaksi tätä laskisi. Enimmäkseen tehtävät ovat aivan samanlaisia kuin sandbox-peleissä X, Y ja Z. Mene tänne, tapa tämä, päivitä ase. Siellä täällä on kyllä jokunen ihan hauska koukku.
Pisteet on annettu juurikin sen perusteella, että joku tästä pelistä pitää aivan varmasti, ja usein ne ovat juuri niitä ihmisiä, jotka eivät erityisemmin pidä GTA:sta. Kierrätys on kuitenkin aivan liian härskiä, että mitään kiitettävään viittaavaakaan minulta irtoaisi.
Rekisteröitynyt 24.02.2011
20.08.2013 klo 10.08 1
Pisteet on annettu juurikin sen perusteella, että joku tästä pelistä pitää aivan varmasti, ja usein ne ovat juuri niitä ihmisiä, jotka eivät erityisemmin pidä GTA:sta. Kierrätys on kuitenkin aivan liian härskiä, että mitään kiitettävään viittaavaakaan minulta irtoaisi.
Sen verran voisi antaa tässä käyttäjäpalautetta, että noiden pisteiden viskely arvion loppuun kannattaisi unohtaa. Ei niillä kuitenkaan enää anneta mitään lisäinformaatiota, lähinnä ruokitaan eri pelejä fanittavia trolleja. Mieluummin jokin Domen tyylinen suosituskuvake tuon +/- listan rinnalle ja ehkäpä kirjoittajan mielipide pelille sopivasta hintaluokasta.
=======================================
Taidan tehdä tämän pelin kanssa samoin kuin kolmosen kohdalla, eli ostan alennuksista kympillä. Kolmonen oli siihen hintaan kelvollinen ostos ja jos tämä kerran on samaa tavaraa, lienee kymmenen euroa taas sopiva hinta.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
20.08.2013 klo 10.27 3
Sen verran voisi antaa tässä käyttäjäpalautetta, että noiden pisteiden viskely arvion loppuun kannattaisi unohtaa. Ei niillä kuitenkaan enää anneta mitään lisäinformaatiota, lähinnä ruokitaan eri pelejä fanittavia trolleja. Mieluummin jokin Domen tyylinen suosituskuvake tuon +/- listan rinnalle ja ehkäpä kirjoittajan mielipide pelille sopivasta hintaluokasta.
(Muokkasin viestistäsi vain muutaman väliviivan pois, kun se rikkoi leiskan.)
Tästä asiasta olen kanssasi kyllä eri mieltä. Minusta pisteytys, oli se sitten prosentteja, tähtiä tai muuta, on aivan oleellinen osa peliarvostelua ja peliarvostelijan tehtäviä. Tarkoitushan tässä on juurikin tarjota palvelua peleistä kiinnostuneille, ja pisteillä rankkaaminen on siihen aivan kelpo väline. Kaikki eivät edes lue arvostelutekstiä kokonaan, vaan katsovat pisteitä ja yhteenvetoa. Loppujen lopuksi harva on kuitenkaan niin TÄYSIN eri mieltä arvostelijan kanssa, etteikö pisteytys/tähditys antaisi edes summittaista arviota. Fanituksesta tai epäfanituksesta voi sitten aina lisätä tai vähentää pisteitä sopivan määrän.
"Suosittelulätkä" tai arvio sopivasta hintatasosta ovat aivan samanlaisia arvolausuntoja, jälkimmäinen vieläpä harvinaisen abstrakti sellainen. Jos sinä ostaisit kympillä ja minä vitosella, se voi tarkoittaa vaikka että sinulla on paljon enemmän rahaa käytettävissä.
Rekisteröitynyt 24.02.2011
20.08.2013 klo 13.19 2
Tästä asiasta olen kanssasi kyllä eri mieltä. Minusta pisteytys, oli se sitten prosentteja, tähtiä tai muuta, on aivan oleellinen osa peliarvostelua ja peliarvostelijan tehtäviä. Tarkoitushan tässä on juurikin tarjota palvelua peleistä kiinnostuneille, ja pisteillä rankkaaminen on siihen aivan kelpo väline. Kaikki eivät edes lue arvostelutekstiä kokonaan, vaan katsovat pisteitä ja yhteenvetoa. Loppujen lopuksi harva on kuitenkaan niin TÄYSIN eri mieltä arvostelijan kanssa, etteikö pisteytys/tähditys antaisi edes summittaista arviota. Fanituksesta tai epäfanituksesta voi sitten aina lisätä tai vähentää pisteitä sopivan määrän.
"Suosittelulätkä" tai arvio sopivasta hintatasosta ovat aivan samanlaisia arvolausuntoja, jälkimmäinen vieläpä harvinaisen abstrakti sellainen. Jos sinä ostaisit kympillä ja minä vitosella, se voi tarkoittaa vaikka että sinulla on paljon enemmän rahaa käytettävissä.
Jotenkin vain teknillisellä alalla olevan silmään paistaa, kun subjektiivisten mielipiteiden mittaamiseen käytetään objektiivista mitta-asteikkoa. Mikä ero on 78 ja 79 pisteen pelillä? Jos käytetään näin tarkkaa asteikkoa, pitää pisteille olla tarkat perustelut. Ymmärrän, että tämä ei käytännössä ole mahdollista, joten sen vuoksi käyttäisin mieluummin huomattavasti summittaisempaa mitta-asteikkoa. Jotain tyyliin 1-3 pistettä tai vastaava "huono - keskiverto - hyvä" rankkaus.
Juu, se "sopiva hintaluokka" ei ehkä ole paras mittari.
20.08.2013 klo 14.34 3
Lopettakaa se GTA-sarjaan vertailu. Kolmososa viimeistään meni jo eri raiteille kuin vakava GTA.
t. Kummankin sarjan fani
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
20.08.2013 klo 15.13 1
Mikä ero on 78 ja 79 pisteen pelillä? Jos käytetään näin tarkkaa asteikkoa, pitää pisteille olla tarkat perustelut. Ymmärrän, että tämä ei käytännössä ole mahdollista, joten sen vuoksi käyttäisin mieluummin huomattavasti summittaisempaa mitta-asteikkoa. Jotain tyyliin 1-3 pistettä tai vastaava "huono - keskiverto - hyvä" rankkaus.
Käytännössä pisteet ovat noin kymmenen tarkkuudella objektiiviset ja viimeinen viisi pistettä on sellaista kirjoittajan mutua. Näin ainakin itselläni. Annoin tälle pelille ensin 77, sitten luin tekstin ja päätin että 79 on lähempänä.
Tätä on pohdittukin kyllä, että lähinnä siksi että asteikko ei ole yhtä selvä lukijalle kuin kirjoittajalle voisi jokin tähtityyppinenkin ratkaisu toimia. Katsellaan, kun saittia päivitetään.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
20.08.2013 klo 15.16 1
Lopettakaa se GTA-sarjaan vertailu. Kolmososa viimeistään meni jo eri raiteille kuin vakava GTA.
Jos julkaisija uskoisi tuotteeseensa enemmän, pelistä olisi tehty oikeasti erilainen kuin edellinen osa ja se olisi julkaistu vasta lähempänä joulua. Kiire ja rahantarve paistavat läpi metrin päähän, kun kolmosta ja tätä pelaa rinnakkain.
Rekisteröitynyt 24.02.2011
20.08.2013 klo 15.42
Mikä ero on 78 ja 79 pisteen pelillä? Jos käytetään näin tarkkaa asteikkoa, pitää pisteille olla tarkat perustelut. Ymmärrän, että tämä ei käytännössä ole mahdollista, joten sen vuoksi käyttäisin mieluummin huomattavasti summittaisempaa mitta-asteikkoa. Jotain tyyliin 1-3 pistettä tai vastaava "huono - keskiverto - hyvä" rankkaus.
Käytännössä pisteet ovat noin kymmenen tarkkuudella objektiiviset ja viimeinen viisi pistettä on sellaista kirjoittajan mutua. Näin ainakin itselläni. Annoin tälle pelille ensin 77, sitten luin tekstin ja päätin että 79 on lähempänä.
Tätä on pohdittukin kyllä, että lähinnä siksi että asteikko ei ole yhtä selvä lukijalle kuin kirjoittajalle voisi jokin tähtityyppinenkin ratkaisu toimia. Katsellaan, kun saittia päivitetään.
Kiitokset selvennyksestä. Jos ja kun joskus päivitätte sivustoa, laitattehan mahdolliset uudet arvosteluperusteet jonnekin näkyville ;)
21.08.2013 klo 10.42
Rekisteröitynyt 03.01.2008
21.08.2013 klo 21.01
Sen verran voisi antaa tässä käyttäjäpalautetta, että noiden pisteiden viskely arvion loppuun kannattaisi unohtaa. Ei niillä kuitenkaan enää anneta mitään lisäinformaatiota, lähinnä ruokitaan eri pelejä fanittavia trolleja. Mieluummin jokin Domen tyylinen suosituskuvake tuon +/- listan rinnalle ja ehkäpä kirjoittajan mielipide pelille sopivasta hintaluokasta.
(Muokkasin viestistäsi vain muutaman väliviivan pois, kun se rikkoi leiskan.)
Tästä asiasta olen kanssasi kyllä eri mieltä. Minusta pisteytys, oli se sitten prosentteja, tähtiä tai muuta, on aivan oleellinen osa peliarvostelua...
Asteikko on sitten toinen juttu. Itse pidän vanhaa kouluarvosana-asteikkoa parhaimpana, eli 4 - 10. Ja väleihin voi laittaa puolikkaat saadakseen vähän enemmän liikkumavaraa, esim. 8,5 jne. 1 - 3 on aivan liian suppea. 1 - 5 on mielestäni myös liian suppea, ellei sitten käytetä puolikkaita välissä, esim. 3,5.
Pelistä vielä sen verran, että en yllättynyt arvostelusta yhtään. Saints Row 3 on melkoisen tylsää pelattavaa eikä tässä nelosessa tunnu olevan mitään uutta. Fanit varmaan diggaa, mutta muille peli on varmasti melko keskinkertainen.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
21.08.2013 klo 23.17
Sen verran voisi antaa tässä käyttäjäpalautetta, että noiden pisteiden viskely arvion loppuun kannattaisi unohtaa. Ei niillä kuitenkaan enää anneta mitään lisäinformaatiota, lähinnä ruokitaan eri pelejä fanittavia trolleja. Mieluummin jokin Domen tyylinen suosituskuvake tuon +/- listan rinnalle ja ehkäpä kirjoittajan mielipide pelille sopivasta hintaluokasta.
(Muokkasin viestistäsi vain muutaman väliviivan pois, kun se rikkoi leiskan.)
Tästä asiasta olen kanssasi kyllä eri mieltä. Minusta pisteytys, oli se sitten prosentteja, tähtiä tai muuta, on aivan oleellinen osa peliarvostelua...
Asteikko on sitten toinen juttu. Itse pidän vanhaa kouluarvosana-asteikkoa parhaimpana, eli 4 - 10. Ja väleihin voi laittaa puolikkaat saadakseen vähän enemmän liikkumavaraa, esim. 8,5 jne. 1 - 3 on aivan liian suppea. 1 - 5 on mielestäni myös liian suppea, ellei sitten käytetä puolikkaita välissä, esim. 3,5.
Asiasta pukkaa ehkä joskus jotain tekstiä enemmänki.
Rekisteröitynyt 24.02.2011
22.08.2013 klo 10.33 1
Asteikko on sitten toinen juttu. Itse pidän vanhaa kouluarvosana-asteikkoa parhaimpana, eli 4 - 10. Ja väleihin voi laittaa puolikkaat saadakseen vähän enemmän liikkumavaraa, esim. 8,5 jne. 1 - 3 on aivan liian suppea. 1 - 5 on mielestäni myös liian suppea, ellei sitten käytetä puolikkaita välissä, esim. 3,5.
Jos käytetään asteikkoa 4-10, 99% peleistä saa arvosanan väliltä 7-10. Tai vastaavasti asteikolla 1-5 käytännössä kaikki pelit saavat vähintään arvosanan 3. Joten miksi edes jatkaa asteikkoa alemmas? Toki nykyinen laadunvalvonta jättää maanantaikappaleet useimmiten julkaisematta, mutta ei keskivertopelin pitäisi saada lähelle täysiä pisteitä. Tämän vuoksi pidän tuota asteikkoa yhdestä kolmeen hyvänä pohjana, olkoonkin että en välttämättä antaisi arvosanaa numerona. Lähinnä ajattelin jotain "keskivertoa huonompi - keskiverto - keskivertoa parempi" -tyylistä arvosanaa. Koska mikä merkitys pisteillä on, jos et pysty yksiselitteisesti kertomaan eroa kahden perättäisen pistemäärän välillä?
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
22.08.2013 klo 18.19
Jos käytetään asteikkoa 4-10, 99% peleistä saa arvosanan väliltä 7-10. Tai vastaavasti asteikolla 1-5 käytännössä kaikki pelit saavat vähintään arvosanan 3. Joten miksi edes jatkaa asteikkoa alemmas? Toki nykyinen laadunvalvonta jättää maanantaikappaleet useimmiten julkaisematta, mutta ei keskivertopelin pitäisi saada lähelle täysiä pisteitä.
22.08.2013 klo 21.51 1
Koska mihinkään objektiivisuuteen ei päästä niin kymmenien pisteiden asteikko on täysin turha. Niille on tarvetta vain jos halutaan erotella 72 ja 78 pisteen peli toisistaan, mutta onko se arvosteluissa tarpeellista tai edes mahdollista. Onko kaikki V2n arvosteluissa 73 pistettä saaneet pelit parempia kuin jokainen 72 pistettä saanut? Ilmeisesti tilastohullut pitävät tuota tarkkuutta tarpeellisena.
Ja pisteet ilman niihin linkitettyä sanallista selitystä? Olisi virkistävää jos joku heittäisi numerot ja symbolit helvettiin ja antaisi arvosanat vain adjektiiveilla surkea, ok, hyvä...
Rekisteröitynyt 03.01.2008
23.08.2013 klo 20.21
Mie taas toivoisin et se arvostelija olis sen verran selkeä et se mielipide aukeais ihan siitä tekstistä. Ymmärsinköhän nyt ihan oikein, että arvostelija puhui positiivisia, mutta puhe ei vastannu arvosanaa joten pidit puhetta vääränä etkä arvosanaa?
Eli arvostelijan tekstistä saa joissain tapauksissa positiivisemman tai negatiivisemman kuvan kun mitä pelin arvosana antaa ymmärtää.
25.08.2013 klo 10.17
Rekisteröitynyt 09.11.2011
25.08.2013 klo 14.21
Tämä siis siksi, että kaikki edelliset SR osat ovat olleet niin erilaisia ja tämä IV on niin samasta muotista valettu kuin "the third". Ei silti, nautin pelistä sen nykyisessä muodossaankin mutta en kyllä sulattaisi vastaavaa tempausta toistamiseen.