Tuorein sisältö

Saints Row IV

Arvioitu: Playstation 3
Genre: Toimintapelit
Pelaajia: 1, moninpeli
Ikärajoitus: 18
Kehittäjä: Volition
Julkaisija: Deep Silver
Julkaisupäivä: 23.08.2013
Pelin kotisivut
Mikko Heinonen

19.08.2013 klo 15.34 | Luettu: 32559 kertaa | Teksti: Mikko Heinonen

Naapurin katiskalla
Otetaan seuraava kuvitteellinen tilanne. Julkaisija on maksanut pitkän pennin hankkiakseen omistukseensa paitsi kohtalaisen menestyneen pelisarjan oikeudet, myös sen kehittäjästudion. Kassavirtaa pitäisi saada aikaiseksi. Valitettavasti IP:n edellinen omistaja on viime töikseen dumpannut pelisarjan uusimman osan yhteen jos toiseenkin alennuspakettiin, joten harvassa ovat ne potentiaaliset asiakkaat, joilla sitä ei jo ole. Uuden ladattavan lisäsisällön julkaiseminen jo vanhalle ja alelaareissa viihtyvälle pelille saattaisi tuottaa sekin myynneissä pettymyksen. Mutta ainahan voidaan laittaa se DLC levylle, vaihtaa numero perään ja markkinoida sitä isolla rummutuksella uutena pelinä, eikös? Ehditään markkinoillekin vielä ennen kuin GTA V tyhjentää pajatson.


Yritän tässä nyt siis varovasti johdatella teitä siihen tosiasiaan, että Saints Row IV on käytännössä Saints Row the Thirdin lisälevy. Eikä lainkaan sillä tavalla kuin vaikkapa GTA:t III, Vice City ja San Andreas ovat hiukan samantapaisia pelejä eri päähahmoilla ja kartalla, vaan sillä tavalla kuin GTA IV, Lost & Damned ja Gay Tony ovat samalla pelimoottorilla ja samalla pelimaailmalla toteutettuja erilaisia tarinoita. Paitsi, että taattuun Saints Row -tyyliin tarina on lähinnä järjetöntä poukkoilua asiasta toiseen.

Huipulta on pitkä matka alas


Saints-jengin nousukiito jatkuu. Ykköspelin aikaan pikkurikollisista koostunut retkue on nyt Vapaan Maailman johdossa, sillä jengin pomo (eli pelaaja) istuu ovaalitoimistossa. Ei kuitenkaan kauan, nimittäin aloittelevan käsikirjoittajan oppaasta on löydetty sellainen yllätys kuin ulkoavaruuden olioiden hyökkäys. Suunnilleen mihinkään liittymättömän johdannon jälkeen luvassa on vähän aikaa ihan tyydyttävää avaruusöllöjen lahtausta, kunnes ihmiskunta jää alakynteen.


Juonikudelman seuraava osa herättää kateutta ainakin monia huonoja aasinsiltoja rakentaneessa yllekirjoittaneessa. Avaruusmötöjen pomo nimittäin vangitsee pelaajan virtuaaliseen versioon Steelportin kaupungista, ja sieltä käsin on sitten tarkoitus ryhtyä vastarintaan "häiritsemällä simulaatiota". Miten simulaatiota häiritään? Aivan, riehumalla virtuaalisessa kaupungissa. Näin voidaankin näppärästi käyttää täsmälleen samaa karttaa kuin edellisessä versiossa, lisätään vain kaikkiin tekstuureihin värisevää digitaalimössöä ja lyödään sinne tänne muutama avaruusalus leijumaan.

Eivätkä samankaltaisuudet suinkaan rajoitu tähän. Käyttöliittymä on tekstejä myöten samankaltainen, grafiikkaa on sentään paikoin vaihdettu. Muita jengejä vastaan taistelu on korvattu tietenkin alieneita vastaan taistelulla, mutta edes pelimekaniikkaan ei ole juuri koskettu. Samat kaupat samoissa paikoissa myyvät pääosin samoja tavaroita ja pelihahmonsa ulkonäköä voi muokata aivan samalla tavalla kuin ennenkin.

Digitaalinen supersankari



Pelillisesti suurin ero liittyy hahmon ominaisuuksiin. Koska ollaan digitaalisessa maailmassa, mitään myönnytyksiä tosielämän suuntaan ei enää tarvita. Näin pelaajasta tuleekin käden käänteessä järjetön supertaikuri, joka juoksee autoa nopeammin, hyppää kerrostalojen yli, lentää pitkiä matkoja ja ties mitä muuta. Tuntuukin hassulta, että autojen käyttöä on helpotettu samalla kun hahmon nopeus ja lentokyky tekevät autoilusta täysin tarpeetonta noin kahden tunnin pelin jälkeen.

Mutta onhan SR IV ihan hauskaa muutaman illan. Virittelin pelihahmostani soman naikkosen, joka liihottaa stringit vilkkuen digitaalimaailman kattojen yllä ja keräilee "data clustereita". Niitä on kaiketi ripoteltu kaupunkiin yli tuhat kappaletta, joten puuhaa piisaa, eikä tämä ole kuin yksi monista keräiltävistä jutuista. Minipelejä ja pikkutehtäviäkin on vaikka miten.


Valitettavasti vain tarjolla ei sitten olekaan juuri mitään muuta. Saints Row'n hahmokavalkadi ei ole koskaan ollut mitenkään erityisen samaistuttava, ja viimeistään tässä vaiheessa nakkaan tuhkat sille mitä heille tai pelin maailmalle tapahtuu, kun en edes tiedä kuka on hengissä ja missäkin todellisuudessa. Juoni on harvinaisen typerä ja täynnä räikeitä epäloogisuuksia - ja arvioin sitä nyt kuitenkin videopelinä, joten olen valmis antamaan aika tavalla anteeksi. Virtuaalikaupungin ulkopuolelle sijoittuvissa välinäytöksissä sentään irvaillaan Mass Effectille.

Lordi Penseän puheenvuoro


Palataan alkuperäiseen vertailuun GTA-peleihin. Lost and Damned ja Ballad of Gay Tony käyttivät GTA IV:n karttaa ja maailmaa, mutta kertoivat niillä ihan erilaisen tarinan. Ne myös julkaistiin alun toista kymppiä maksaneina lisäosina (ja myöhemmin levyllä yhdessä). Saints Row taas ei ole koskaan kertonut suuria tarinoita: se on ollut GTA niille, joiden mielestä Rockstarin peli on liian synkkä ja melodramaattinen keilailusimulaattori, ja jotka haluavat lähinnä juosta alastomalla hahmolla pitkin katuja ja huitoa kaksimetrisellä kumipeniksellä. Kaikki pelissä on valjastettu tukemaan tätä siunatun hulluuden päämäärää.


Eikä siinä mitään. SR IV toteuttaa tavoitettaan uljaasti: se on äärimmäistä pelleilyä. Jos haluat juurikin sandbox-pelin, joka keskittyy hauskanpitoon - ja jos hauskanpito tarkoittaa sinusta sitä, että välillä ammutaan pää irti, välillä näkyy melkein tissit ja välillä tehdään viittaus johonkin internetmeemiin - se on tässä. Tai oikeastaan se oli jo edellisessä osassa, jonka sai PC:lle Humble Bundlesta muutamalla eurolla vajaa vuosi sitten, ja vielä uudestaan kaikkine lisäosineen tänä keväänä. Lätkäisemällä kylkeen lentomodin, muutaman asemodin ja vaihtamalla grafiikoita siitä saa aikaiseksi tämän pelin. Nauroin kyllä SR IV:n päättömyydelle useita kertoja sitä pelatessani, mutta se ei vielä oikein riitä antamaan anteeksi tällaista rahastuskierrosta hetkeä ennen kuin iso kilpailija tulee markkinoille. Jos et ole kova Saints-fani, suosittelen hankkimaan vain akuuttiin sandbox-puutostilaan ja huomattavasti alkuperäistä alhaisemmalla hinnalla.

Pelin edustaja ei katsonut aiheelliseksi lähettää peliin pakollista online-koodia, joten en katso aiheelliseksi kommentoida pelin online-osaa.

V2.fi | Mikko Heinonen

Saints Row IV (Playstation 3)

Saints Row "IV" on lisää hulvatonta sekoilua sarjan faneille ja edelleen yhtä lattaotsaista riehuntaa muille.
  • Yhä huvittava ja sopivan epäkorrekti
  • Supervoimilla leikkii ihan mielellään
  • Laajasti muokattavissa
  • Sama kartta kuin kolmosessa
  • Sama... kaikki kuin kolmosessa
  • Kaikenlainen syvyys puuttuu
< Pikmin 3... Brothers: A Tale of ... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (22 viestiä)

sadsda

19.08.2013 klo 21.24 5 tykkää tästä

"Sama... kaikki kuin kolmosessa"
En pitänyt kolmosesta yhtään joten ostamatta jää. Ja pelasin sitä co-oppina myös.
lainaa
JumalaAuta

Rekisteröitynyt 18.08.2013

19.08.2013 klo 23.57 6 tykkää tästä

"Pelin edustaja ei katsonut aiheelliseksi lähettää peliin pakollista online-koodia, joten en katso aiheelliseksi kommentoida pelin online-osaa."

Nyt kyllä hajos.
Aina saa vähän kuittailla, ei siinä mitään väärää.
lainaa
Talmunen

Rekisteröitynyt 20.12.2010

20.08.2013 klo 00.32 5 tykkää tästä

Kolmonen oli kyl paska, kakkonen oli loistava, kolmonen veti jo liian yli kun taas kakkonen oli sopivan yliampuva välivideoineen kiakkineen
lainaa
sokx

20.08.2013 klo 03.14

öö siis kolmonenhan oli älyvapaata paskaa mutta ainakin tässä otetaan rohkeasti teemaksi avaruusoliot ja supersankarit. jos tämäkin osoittautuu paskaksi niin sitten on pakko todeta että ei ne vaan osaa.
lainaa
oldfart

20.08.2013 klo 08.59 4 tykkää tästä

Peli tuntuu jakavan arvostelijoiden mielipiteitä. Heinonen antoi arvostelussa melko kovaa kyytiä pelille, mutta pisteitä ropisi siihen nähdä melko paljon. Netissä on jo melkoinen kasa arvosteluja, monissa peliä hehkutetaan kovasti. Pelisarjan fanit tuskin pettyvät, mutta uutta yleisöä peli tuskin tällä osalla hankkii.

GTA IV oli allekirjoittaneelle niin suuri pettymys, että Saints Row III oli järisyttävä kokemus. Peliä pelatessa tuli hyvälle tuulelle, sai ihan syyn kanssa lapsettaa. Nelosessa irvaillaan tehtävätolkulla muille peleillä ja viihteelle, joten jälleen hyvä syy tutustua sisäiseen lapseen ja nauraa.

lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

20.08.2013 klo 09.40

oldfart kirjoitti:
Nelosessa irvaillaan tehtävätolkulla muille peleillä ja viihteelle, joten jälleen hyvä syy tutustua sisäiseen lapseen ja nauraa.


Noh, enpä nyt miksikään suureksi parodiaksi tätä laskisi. Enimmäkseen tehtävät ovat aivan samanlaisia kuin sandbox-peleissä X, Y ja Z. Mene tänne, tapa tämä, päivitä ase. Siellä täällä on kyllä jokunen ihan hauska koukku.

Pisteet on annettu juurikin sen perusteella, että joku tästä pelistä pitää aivan varmasti, ja usein ne ovat juuri niitä ihmisiä, jotka eivät erityisemmin pidä GTA:sta. Kierrätys on kuitenkin aivan liian härskiä, että mitään kiitettävään viittaavaakaan minulta irtoaisi.
lainaa
jarppi

Rekisteröitynyt 24.02.2011

20.08.2013 klo 10.08 1 tykkää tästä

Mikko kirjoitti:

Pisteet on annettu juurikin sen perusteella, että joku tästä pelistä pitää aivan varmasti, ja usein ne ovat juuri niitä ihmisiä, jotka eivät erityisemmin pidä GTA:sta. Kierrätys on kuitenkin aivan liian härskiä, että mitään kiitettävään viittaavaakaan minulta irtoaisi.

Sen verran voisi antaa tässä käyttäjäpalautetta, että noiden pisteiden viskely arvion loppuun kannattaisi unohtaa. Ei niillä kuitenkaan enää anneta mitään lisäinformaatiota, lähinnä ruokitaan eri pelejä fanittavia trolleja. Mieluummin jokin Domen tyylinen suosituskuvake tuon +/- listan rinnalle ja ehkäpä kirjoittajan mielipide pelille sopivasta hintaluokasta.

=======================================

Taidan tehdä tämän pelin kanssa samoin kuin kolmosen kohdalla, eli ostan alennuksista kympillä. Kolmonen oli siihen hintaan kelvollinen ostos ja jos tämä kerran on samaa tavaraa, lienee kymmenen euroa taas sopiva hinta.
Muokannut: Mikko 20.08.2013 klo 10.28 lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

20.08.2013 klo 10.27 3 tykkää tästä

jarppi kirjoitti:

Sen verran voisi antaa tässä käyttäjäpalautetta, että noiden pisteiden viskely arvion loppuun kannattaisi unohtaa. Ei niillä kuitenkaan enää anneta mitään lisäinformaatiota, lähinnä ruokitaan eri pelejä fanittavia trolleja. Mieluummin jokin Domen tyylinen suosituskuvake tuon +/- listan rinnalle ja ehkäpä kirjoittajan mielipide pelille sopivasta hintaluokasta.


(Muokkasin viestistäsi vain muutaman väliviivan pois, kun se rikkoi leiskan.)

Tästä asiasta olen kanssasi kyllä eri mieltä. Minusta pisteytys, oli se sitten prosentteja, tähtiä tai muuta, on aivan oleellinen osa peliarvostelua ja peliarvostelijan tehtäviä. Tarkoitushan tässä on juurikin tarjota palvelua peleistä kiinnostuneille, ja pisteillä rankkaaminen on siihen aivan kelpo väline. Kaikki eivät edes lue arvostelutekstiä kokonaan, vaan katsovat pisteitä ja yhteenvetoa. Loppujen lopuksi harva on kuitenkaan niin TÄYSIN eri mieltä arvostelijan kanssa, etteikö pisteytys/tähditys antaisi edes summittaista arviota. Fanituksesta tai epäfanituksesta voi sitten aina lisätä tai vähentää pisteitä sopivan määrän.

"Suosittelulätkä" tai arvio sopivasta hintatasosta ovat aivan samanlaisia arvolausuntoja, jälkimmäinen vieläpä harvinaisen abstrakti sellainen. Jos sinä ostaisit kympillä ja minä vitosella, se voi tarkoittaa vaikka että sinulla on paljon enemmän rahaa käytettävissä.
lainaa
jarppi

Rekisteröitynyt 24.02.2011

20.08.2013 klo 13.19 2 tykkää tästä

Mikko kirjoitti:
Tästä asiasta olen kanssasi kyllä eri mieltä. Minusta pisteytys, oli se sitten prosentteja, tähtiä tai muuta, on aivan oleellinen osa peliarvostelua ja peliarvostelijan tehtäviä. Tarkoitushan tässä on juurikin tarjota palvelua peleistä kiinnostuneille, ja pisteillä rankkaaminen on siihen aivan kelpo väline. Kaikki eivät edes lue arvostelutekstiä kokonaan, vaan katsovat pisteitä ja yhteenvetoa. Loppujen lopuksi harva on kuitenkaan niin TÄYSIN eri mieltä arvostelijan kanssa, etteikö pisteytys/tähditys antaisi edes summittaista arviota. Fanituksesta tai epäfanituksesta voi sitten aina lisätä tai vähentää pisteitä sopivan määrän.

"Suosittelulätkä" tai arvio sopivasta hintatasosta ovat aivan samanlaisia arvolausuntoja, jälkimmäinen vieläpä harvinaisen abstrakti sellainen. Jos sinä ostaisit kympillä ja minä vitosella, se voi tarkoittaa vaikka että sinulla on paljon enemmän rahaa käytettävissä.

Jotenkin vain teknillisellä alalla olevan silmään paistaa, kun subjektiivisten mielipiteiden mittaamiseen käytetään objektiivista mitta-asteikkoa. Mikä ero on 78 ja 79 pisteen pelillä? Jos käytetään näin tarkkaa asteikkoa, pitää pisteille olla tarkat perustelut. Ymmärrän, että tämä ei käytännössä ole mahdollista, joten sen vuoksi käyttäisin mieluummin huomattavasti summittaisempaa mitta-asteikkoa. Jotain tyyliin 1-3 pistettä tai vastaava "huono - keskiverto - hyvä" rankkaus.

Juu, se "sopiva hintaluokka" ei ehkä ole paras mittari.
Muokannut: jarppi 20.08.2013 klo 13.54 lainaa
Papappa

20.08.2013 klo 14.34 3 tykkää tästä

"...hetkeä ennen kuin iso kilpailija tulee markkinoille"

Lopettakaa se GTA-sarjaan vertailu. Kolmososa viimeistään meni jo eri raiteille kuin vakava GTA.

t. Kummankin sarjan fani
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

20.08.2013 klo 15.13 1 tykkää tästä

jarppi kirjoitti:
Mikä ero on 78 ja 79 pisteen pelillä? Jos käytetään näin tarkkaa asteikkoa, pitää pisteille olla tarkat perustelut. Ymmärrän, että tämä ei käytännössä ole mahdollista, joten sen vuoksi käyttäisin mieluummin huomattavasti summittaisempaa mitta-asteikkoa. Jotain tyyliin 1-3 pistettä tai vastaava "huono - keskiverto - hyvä" rankkaus.


Käytännössä pisteet ovat noin kymmenen tarkkuudella objektiiviset ja viimeinen viisi pistettä on sellaista kirjoittajan mutua. Näin ainakin itselläni. Annoin tälle pelille ensin 77, sitten luin tekstin ja päätin että 79 on lähempänä.

Tätä on pohdittukin kyllä, että lähinnä siksi että asteikko ei ole yhtä selvä lukijalle kuin kirjoittajalle voisi jokin tähtityyppinenkin ratkaisu toimia. Katsellaan, kun saittia päivitetään.
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

20.08.2013 klo 15.16 1 tykkää tästä

Papappa kirjoitti:
Lopettakaa se GTA-sarjaan vertailu. Kolmososa viimeistään meni jo eri raiteille kuin vakava GTA.


Jos julkaisija uskoisi tuotteeseensa enemmän, pelistä olisi tehty oikeasti erilainen kuin edellinen osa ja se olisi julkaistu vasta lähempänä joulua. Kiire ja rahantarve paistavat läpi metrin päähän, kun kolmosta ja tätä pelaa rinnakkain.
lainaa
jarppi

Rekisteröitynyt 24.02.2011

20.08.2013 klo 15.42

Mikko kirjoitti:
jarppi kirjoitti:
Mikä ero on 78 ja 79 pisteen pelillä? Jos käytetään näin tarkkaa asteikkoa, pitää pisteille olla tarkat perustelut. Ymmärrän, että tämä ei käytännössä ole mahdollista, joten sen vuoksi käyttäisin mieluummin huomattavasti summittaisempaa mitta-asteikkoa. Jotain tyyliin 1-3 pistettä tai vastaava "huono - keskiverto - hyvä" rankkaus.


Käytännössä pisteet ovat noin kymmenen tarkkuudella objektiiviset ja viimeinen viisi pistettä on sellaista kirjoittajan mutua. Näin ainakin itselläni. Annoin tälle pelille ensin 77, sitten luin tekstin ja päätin että 79 on lähempänä.

Tätä on pohdittukin kyllä, että lähinnä siksi että asteikko ei ole yhtä selvä lukijalle kuin kirjoittajalle voisi jokin tähtityyppinenkin ratkaisu toimia. Katsellaan, kun saittia päivitetään.

Kiitokset selvennyksestä. Jos ja kun joskus päivitätte sivustoa, laitattehan mahdolliset uudet arvosteluperusteet jonnekin näkyville ;)
lainaa
fic

21.08.2013 klo 10.42

Saittipäivityksen yhteydessä voisitte myös ilmoittaa sen tarkan asteikon, minulle kun vasta erikseen kysymällä selvisi että täällä käytetään niinkin epäloogistaa asteikkoa kun 40-99.
lainaa
Duster

Rekisteröitynyt 03.01.2008

21.08.2013 klo 21.01

Mikko kirjoitti:
jarppi kirjoitti:

Sen verran voisi antaa tässä käyttäjäpalautetta, että noiden pisteiden viskely arvion loppuun kannattaisi unohtaa. Ei niillä kuitenkaan enää anneta mitään lisäinformaatiota, lähinnä ruokitaan eri pelejä fanittavia trolleja. Mieluummin jokin Domen tyylinen suosituskuvake tuon +/- listan rinnalle ja ehkäpä kirjoittajan mielipide pelille sopivasta hintaluokasta.


(Muokkasin viestistäsi vain muutaman väliviivan pois, kun se rikkoi leiskan.)

Tästä asiasta olen kanssasi kyllä eri mieltä. Minusta pisteytys, oli se sitten prosentteja, tähtiä tai muuta, on aivan oleellinen osa peliarvostelua...
Samaa mieltä pisteytyksestä Mikon kanssa. Todella oleellinen osa arvostelua. Joskus arvostelutekstistä saa AIVAN eri käsityksen kuin mitä pisteet antaa ymmärtää. Monesti olen lukenut arvostelua joka on ollut todella positiivinen tai negatiivinen ja yllättäen pisteet eivät kuvaa ollenkaan tekstin posi- tai negatiivisuutta. Onko vika sitten arvostelijassa? En tiedä, mutta pisteet on oltava, että lukija saa kunnon käsityksen mitä mieltä arvostelija pelistä oli.

Asteikko on sitten toinen juttu. Itse pidän vanhaa kouluarvosana-asteikkoa parhaimpana, eli 4 - 10. Ja väleihin voi laittaa puolikkaat saadakseen vähän enemmän liikkumavaraa, esim. 8,5 jne. 1 - 3 on aivan liian suppea. 1 - 5 on mielestäni myös liian suppea, ellei sitten käytetä puolikkaita välissä, esim. 3,5.

Pelistä vielä sen verran, että en yllättynyt arvostelusta yhtään. Saints Row 3 on melkoisen tylsää pelattavaa eikä tässä nelosessa tunnu olevan mitään uutta. Fanit varmaan diggaa, mutta muille peli on varmasti melko keskinkertainen.
lainaa
perato

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

21.08.2013 klo 23.17

Duster kirjoitti:
Mikko kirjoitti:
jarppi kirjoitti:

Sen verran voisi antaa tässä käyttäjäpalautetta, että noiden pisteiden viskely arvion loppuun kannattaisi unohtaa. Ei niillä kuitenkaan enää anneta mitään lisäinformaatiota, lähinnä ruokitaan eri pelejä fanittavia trolleja. Mieluummin jokin Domen tyylinen suosituskuvake tuon +/- listan rinnalle ja ehkäpä kirjoittajan mielipide pelille sopivasta hintaluokasta.


(Muokkasin viestistäsi vain muutaman väliviivan pois, kun se rikkoi leiskan.)

Tästä asiasta olen kanssasi kyllä eri mieltä. Minusta pisteytys, oli se sitten prosentteja, tähtiä tai muuta, on aivan oleellinen osa peliarvostelua...
Samaa mieltä pisteytyksestä Mikon kanssa. Todella oleellinen osa arvostelua. Joskus arvostelutekstistä saa AIVAN eri käsityksen kuin mitä pisteet antaa ymmärtää. Monesti olen lukenut arvostelua joka on ollut todella positiivinen tai negatiivinen ja yllättäen pisteet eivät kuvaa ollenkaan tekstin posi- tai negatiivisuutta. Onko vika sitten arvostelijassa? En tiedä, mutta pisteet on oltava, että lukija saa kunnon käsityksen mitä mieltä arvostelija pelistä oli.
Mie taas toivoisin et se arvostelija olis sen verran selkeä et se mielipide aukeais ihan siitä tekstistä. Ymmärsinköhän nyt ihan oikein, että arvostelija puhui positiivisia, mutta puhe ei vastannu arvosanaa joten pidit puhetta vääränä etkä arvosanaa?

Lainaus:

Asteikko on sitten toinen juttu. Itse pidän vanhaa kouluarvosana-asteikkoa parhaimpana, eli 4 - 10. Ja väleihin voi laittaa puolikkaat saadakseen vähän enemmän liikkumavaraa, esim. 8,5 jne. 1 - 3 on aivan liian suppea. 1 - 5 on mielestäni myös liian suppea, ellei sitten käytetä puolikkaita välissä, esim. 3,5.
Ite välttäisin puolikkaita, ja kouluarvosanoja. Kouluarvosanoja sen takia, että niiden vertailtavuus tän maan ulkopuolella on vaikeaa. Puolikkaita yms. taas välttäisin sen takia että lopulta ne on turhia ja sama käyttää vain kokonaislukuja. Jos on puolikkaat 1-5 asteikossa niin mielummin 1-10 asteikko jne.

Asiasta pukkaa ehkä joskus jotain tekstiä enemmänki.
lainaa
jarppi

Rekisteröitynyt 24.02.2011

22.08.2013 klo 10.33 1 tykkää tästä

Duster kirjoitti:
Asteikko on sitten toinen juttu. Itse pidän vanhaa kouluarvosana-asteikkoa parhaimpana, eli 4 - 10. Ja väleihin voi laittaa puolikkaat saadakseen vähän enemmän liikkumavaraa, esim. 8,5 jne. 1 - 3 on aivan liian suppea. 1 - 5 on mielestäni myös liian suppea, ellei sitten käytetä puolikkaita välissä, esim. 3,5.

Jos käytetään asteikkoa 4-10, 99% peleistä saa arvosanan väliltä 7-10. Tai vastaavasti asteikolla 1-5 käytännössä kaikki pelit saavat vähintään arvosanan 3. Joten miksi edes jatkaa asteikkoa alemmas? Toki nykyinen laadunvalvonta jättää maanantaikappaleet useimmiten julkaisematta, mutta ei keskivertopelin pitäisi saada lähelle täysiä pisteitä. Tämän vuoksi pidän tuota asteikkoa yhdestä kolmeen hyvänä pohjana, olkoonkin että en välttämättä antaisi arvosanaa numerona. Lähinnä ajattelin jotain "keskivertoa huonompi - keskiverto - keskivertoa parempi" -tyylistä arvosanaa. Koska mikä merkitys pisteillä on, jos et pysty yksiselitteisesti kertomaan eroa kahden perättäisen pistemäärän välillä?
lainaa
perato

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

22.08.2013 klo 18.19

jarppi kirjoitti:
Jos käytetään asteikkoa 4-10, 99% peleistä saa arvosanan väliltä 7-10. Tai vastaavasti asteikolla 1-5 käytännössä kaikki pelit saavat vähintään arvosanan 3. Joten miksi edes jatkaa asteikkoa alemmas? Toki nykyinen laadunvalvonta jättää maanantaikappaleet useimmiten julkaisematta, mutta ei keskivertopelin pitäisi saada lähelle täysiä pisteitä.
Eikait se nyt sen asteikon vika ole? =D
lainaa
fsieieasij

22.08.2013 klo 21.51 1 tykkää tästä

Mielestäni leffa-arvostelut ovat yksinkertaisuudessaan oikeassa. Keskiarvo tuntuu olevan siinä 2,5 ja todella monet leffat saavat 2 tähteä. Jostain syystä leffoissa sellaiset menettelevät saavat 2 mutta peleissä se on automaattisesti 3.

Koska mihinkään objektiivisuuteen ei päästä niin kymmenien pisteiden asteikko on täysin turha. Niille on tarvetta vain jos halutaan erotella 72 ja 78 pisteen peli toisistaan, mutta onko se arvosteluissa tarpeellista tai edes mahdollista. Onko kaikki V2n arvosteluissa 73 pistettä saaneet pelit parempia kuin jokainen 72 pistettä saanut? Ilmeisesti tilastohullut pitävät tuota tarkkuutta tarpeellisena.

Ja pisteet ilman niihin linkitettyä sanallista selitystä? Olisi virkistävää jos joku heittäisi numerot ja symbolit helvettiin ja antaisi arvosanat vain adjektiiveilla surkea, ok, hyvä...
lainaa
Duster

Rekisteröitynyt 03.01.2008

23.08.2013 klo 20.21

perato kirjoitti:
Mie taas toivoisin et se arvostelija olis sen verran selkeä et se mielipide aukeais ihan siitä tekstistä. Ymmärsinköhän nyt ihan oikein, että arvostelija puhui positiivisia, mutta puhe ei vastannu arvosanaa joten pidit puhetta vääränä etkä arvosanaa?
Arvosana on yleensä se mikä viimekädessä ratkaisee mitä mieltä arvostelija on pelistä ollut, vaikka tekstistä saisikin erikäsityksen. Tokihan se olisi parasta, että arvostelija olisi niin "selkeä", että jo tekstistä pystyisi päättelemään mitä mieltä arvostelija on. En vain ole ihan varma onko se mahdollista, jokaisella kun on eri tyyli kirjoittaa eikä tekstistä saa monestikaan sitä irti, millaiset tunnetilat kirjoittajalla on. Tekstistä saattaa saada myös aivan väärän käsityksen, mitä kirjoittaja ei ollut tarkoittanut.

Eli arvostelijan tekstistä saa joissain tapauksissa positiivisemman tai negatiivisemman kuvan kun mitä pelin arvosana antaa ymmärtää.
lainaa
Kyllä

25.08.2013 klo 10.17

Hyvä arvostelu. Tämän perusteella todellakin jään odottelemaan alelaariversiota, sillä vaikka olenkin aina ollut Saints Row -fani, ja haluan pelata myös tämän jatko-osan, ei huvita maksaa täyttä hintaa jostakin ilmiselvästä uudelleenlämmittelystä.
lainaa
Alajarvi84

Rekisteröitynyt 09.11.2011

25.08.2013 klo 14.21

Häiritsevän selvästi paistaa läpi se, että peli oli alunperin "lisäosa" SR3 peliin. Onkohan tässä ollut Volition hieman pakkoraossa, jolla meinaan sitä että isot pamput ovat sanelleet selvät sävelet DLC/SA politiikan suhteen. Koska lisäosaksi "peli" on kohtalaisen laaja/monimutkainen, niin jospa tilanne tosiaan on ollut se että isokenkäiset ovat viheltäneet pelin poikki ja lätkäisseet IV leiman persiiseen.

Tämä siis siksi, että kaikki edelliset SR osat ovat olleet niin erilaisia ja tämä IV on niin samasta muotista valettu kuin "the third". Ei silti, nautin pelistä sen nykyisessä muodossaankin mutta en kyllä sulattaisi vastaavaa tempausta toistamiseen.
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova