Tuorein sisältö

Listasunnuntai #150

Mikko Heinonen

19.08.2012 klo 19.16 | Luettu: 24270 kertaa | Teksti: Mikko Heinonen

Kyseenalaiset opetukset
Näin ollaan taas jonkinlaisessa merkkipaalussa, kun Listasunnuntai täyttää 150. Tämän kunniaksi luvassa on hieman crowdsourcingia, nimittäin tämänpäiväisestä listasta on osin kiittäminen V2.fi:n IRC-kanavaa. Pohdiskelimme, mitä pelit opettavat meille maailmasta - ja miten yleiskäyttöistä tämä tieto on. Tai siis ei ole.

Elämä



Sauna, viina ja terva ovat perisuomalaiset konstit, mutta käytännössä pelkkä istuskelu suojassa riittää hoidoksi useimpiin ongelmiin (myös siihen, kun saa luotia vartaloonsa). Jos käy niin, että noutaja korjaa, hätä ei ehkä ole tämän näköinen, sillä keräämällä 100 kolikkoa tai sormusta saa yhden elämän lisää.

Poliisit ja vartijat



Useimmat näistä eivät ole järin teräviä, ja he noudattavat partioidessaan aina täsmälleen samaa reittiä. Etenkään isommissa kaupungeissa partioivat poliisit eivät enää jaksa juuri puuttua pikkurikoksiin, kuten yliajoihin, pahoinpitelyihin ja omaisuuden tärvelemiseen, jos nyt ei aivan nenän edessä toimita. Hätänumeroon ei soita kukaan, ja suurikin poliisioperaatio peruutetaan, jos vain pysyttelee piilossa tarpeeksi kauan. Sitkeimmätkin tapaukset saa sitten karistettua kannoiltaan maalauttamalla autonsa uusiksi.

Laatikot



Liikkuessaan vihamielisellä alueella on hyvä kiinnittää huomiota siihen, millaisia laatikoita näkyy ympärillä. Osa niistä on tarkoitettu hajoamaan näyttävänä tehosteena ammuttaessa, mutta suurin osa on luodin, raketin ja suunnilleen ydinaseen kestäviä. Eikä niiden päälle voi kiivetä, vaikka olisi erikoisjoukkojen sotilas.

Turvajärjestelmät



Muinaisten kansojen suurinta huvia on ollut piilottaa aarteitaan järjettömän monimutkaisten, mutta silti yllättävän kestäviksi laadittujen pulmien taakse. Tähän nähden on yllättävää, että nykyiset suuryhtiöt piilottavat tärkeitäkin salaisuuksia vaikkapa nelinumeroisen PIN-koodin taakse - ja laite paitsi antaa yrittää uudestaan rajattomasti, myös ilmoittaa mikä osa koodista on oikein. Muistuttakaa, etten avaa tiliä näiden ihmisten pankkiin.

Tulevaisuuden ennustaminen



Joskus varmasti mietityttää, onko joku henkilö merkittävä tulevaisuutesi kannalta. Tämän selvittämiseen on helppo ja nopea tapa: yritä tappaa hänet. Jos se ei onnistu vielä, tai hän tuntuu kestävän jopa olosuhteisiin nähden yli-inhimillisen määrän panoksia, voit olla varma siitä että ko. henkilöllä on iso rooli jatkossa.

Raha



Raha on useimmiten täysin painotonta. Voi olla, että jaksat kantaa vain rajallisen määrän varusteita, mutta silloinkaan ei ole mitään ongelmaa pitää mukana tuhansia hopeakolikoita.

Paha saa palkkaa



Jotkut haluavat vain nähdä maailman palavan. Heistä ehdottomasti pahin on Jokin Taho, joka maksaa rahaa kun satunnaiset tyypit törmäilevät autoilla toisiinsa ja hajottavat paikkoja. Epäilen kyseessä olevan jonkin korjaamoalan toimijan viraalimarkkinointi.

Tokihan nämä seikat ovat hölmöjä, mutta samalla ne ovat osa sanatonta sopimusta siitä, miten pelit toimivat. Elleivät tietyt lainalaisuudet pätisi, pelaaminen olisi hankalampaa - mutta jokaisen pelin ei toki ole pakko toimia aivan samoin. Keksitkö lisää? Kerro kommenteissa.

V2.fi | Mikko Heinonen
< Lauantai-illan Kevyi... Pelihahmoja huvipuis... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (20 viestiä)

aaaatu

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

19.08.2012 klo 19.47

Crash Bandicoot pääsee laatikoiden päälle, ja pystylaudoitettujen laatikoiden välissä voi jopa pomppia uskomattoman määrän wumpa-hedelmiä haltuunsa!
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

19.08.2012 klo 19.48

Mutta kaikki laatikot eivät olekaan samanarvoisia. Crash Bandicootissa on myös joustavasta teräksestä (???) tehtyjä laatikoita.
lainaa
aaaatu

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

19.08.2012 klo 19.53

On siinä. Niidenkin päälle pääsee. Kestävyys onkin sitten ihan omaa luokkaansa.
lainaa
sdfghj

19.08.2012 klo 20.25 2 tykkää tästä

Hyvä lista. Rahasta tuli heti mieleen Fallout New Vegas, missä omalla hahmollani oli mukana kymmeniä tuhansia pullonkorkkeja.
lainaa
sepe

19.08.2012 klo 21.09

Hauska lista, viimeiselle tuli naureskeltuakin. Eipä noista osaa tule pelatessa juuri edes mietittyä normaalisti. Varmaan hyvä niin...
lainaa
xCryonic

Rekisteröitynyt 13.10.2009

19.08.2012 klo 21.12 1 tykkää tästä

GTA IV:eessä silminnäkijät tietääkseni soittivat hätänumeroon? (ihan graafisesti med animatiuunen, eikä mitenkään telepatian avulla). Ja jos joku jantteri alkoi pistämään sinua turpaan pystyi soittamaan hätänumeroon ja jannu juoksi hippulat vinkuen pakoon.
Muokannut: xCryonic 19.08.2012 klo 21.13 lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

19.08.2012 klo 21.13

Al Lowe kommentoi tätä inventaarioasiaa Leisure Suit Larry 2:ssa ikimuistoisella kohtauksella, johon liittyi tämä:

http://leisuresuitlarry.wikia.com/wiki/Grotesque_Gulp
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

19.08.2012 klo 21.29

NetHack on niitä harvoja pelejä, joissa rahalla on paino. 100 kultarahaa painaa 1 yksikön, joten jossain vaiheessa joutuu miettimään, mikä on tärkeää.
lainaa
GoaLitiuM

Rekisteröitynyt 13.05.2009

19.08.2012 klo 22.38 2 tykkää tästä

GTA-sarjassa jopa seinätkin soittavat hätänumeroon...
lainaa
Murrer

19.08.2012 klo 23.15

Varsinkin autopeleissä (useimmissa), olitpa kuinka nopea tahansa niin tekoäly saa aina kiinni. Loistavana esimerkkinä Burnoutit. Aina oli joku takapuskurissa kiinni, käytitpä kuinka paljon turboa tahansa.
lainaa
patteli0

19.08.2012 klo 23.26 2 tykkää tästä

Heheh, nyt oli kyllä huumoriaspekti kunnossa :D
Tuli höhöteltyä tälle ihan kohtuudella...
lainaa
HcDK

Rekisteröitynyt 07.03.2012

20.08.2012 klo 00.01 3 tykkää tästä

Ainakin MGSsistä opin sen että kannattaa valita oikeanlainen laatikko piiloutuessaan ettei jää vaan kiinni...
lainaa
VMV

20.08.2012 klo 00.20

Rahan lisäksi myös ammukset ovat useimmiten painottomia. Paria harvaa poikkeusta lukuunottamatta. Raketteja tai rynkyn patruunoita voi olla mukana tuhansittain, mutta koitapa ottaa mukaan tämä lippis. Your inventory is overloaded and you cannot run...
lainaa
perato

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

20.08.2012 klo 07.54

Pelit opettaa, että teitpä minkä virheen tahansa, voit aina palata parin minuutin päähän ja yrittää uudestaan. Sama koskee myös vedonlyöntiä, häviämistä ei tarvi pelätä. Quick save, quick load.

Useimmissa peleissä myös oviin pätee sama kuin laatikoihin. Vain tietyt ovet aukeavat avaimilla, muut ovat lukossa pysyvästi vaikka kädessä olisi minkälaista räjähdettä. Joskus ovet aukeavat myöhemmin, koska pieneen huoneeseen oli pakkautuneena esim. 20 saksalaissotilasta pitämään taukoa
lainaa
zooManiac

Rekisteröitynyt 28.12.2007

20.08.2012 klo 10.55

VMV kirjoitti:
Rahan lisäksi myös ammukset ovat useimmiten painottomia. Paria harvaa poikkeusta lukuunottamatta. Raketteja tai rynkyn patruunoita voi olla mukana tuhansittain, mutta koitapa ottaa mukaan tämä lippis. Your inventory is overloaded and you cannot run...

Molemmissa Fallouteissa panoksilla oli paino ja New Vegas hardcore-moodilla palasi tähän myös. Tietysti varsinkin ensimmäinen S.T.A.L.K.E.R. oli sellainen, että melkeinpä asekin piti valita sen mukaan mihin oli matkalla, koska panoksia ei vaan saanut tarpeeksi mukaan. Muutama muukin esimerkki toki löytyy, mutta esimerkiksi juuri Bethesdan peleissä tarpeettomat ammukset on perinteisesti vain rahaa eri nimellä.
lainaa
Rompetori

20.08.2012 klo 20.29

Morrowindissä kauppiaat ostivat kaiken romun mitä heille keksi myydä. "juu toki ostan kaikki ruosteiset keittiöveitset ja lusikat, tänne vain"
lainaa
Tynnyreittäin

20.08.2012 klo 23.16

Räjähtävät tynnyrit taitaa kuulua samaan luokkaan noiden kanssa. Jos tynnyri on maalattu punaiseksi ei tarvitse kuin kolhaista sitä ja KABOOM! Yleensä ne on sijoiteltu sinne vihollisten keskelle.
lainaa
vdscdaffa

21.08.2012 klo 00.04

Itsehän soittelen GTAssa koko ajan hätänumeroon. Varmaan paras osa koko peliä on suututtaa joku ja sitten soittaa poliisit paikalle kun mua mätkitään turpaan.

Massa kakkosessa epäonnistunut hack johtaa kyllä laitteen sulkeutumiseen etkä voi yrittää uudelleen paitsi pakollisissa ovissa. Enkä ole tavannut yhtään suojashooteria jossa on rajattu määrä elämiä.

Lisäksi urheilupelejen perusteella esim kuka tahansa SM-liigapelaaja voisi pärjätä NHLssä kunhan yrittäisi vähän kovemmin.

Lähi-idän terrorivaltiossa ei ole minkäänlaista asekoulutusta kun äijät ryntäävät jonossa ovesta tuleen nähdessään kavereidensa juuri kaatuneen siinä tulessa. Ja niitähän riittää samalla kun oma armeijasi on maksimissaan 4 miestä. Jos suomalainen vastaa kymmentä ryssää niin yksi jenkki vastaa 3000 vihollista on ne sitten miehiä, robotteja tai mörköjä.

Sorkkarauta, jakoavain, puukko tai nyrkki on lähitaistelussa tappavampi kuin tuliase (lukuunottamatta haulikkoa, joskus)

Pimeässä sinua ei näe vaikka sinulla olisi ledivaloja ylläsi, joten heijastinkin on täysin turha.

Voit kuolla kuvitteellisia olentoja vastaan taistellessasi. Ja sitten on tietty teleport-laatikot joiden välillä tavara siirtyy.

Ajokilpailussa voitat palkinnon vain voittamalla jokaisen kisan ja muut eivät voita mitään vaikka voittaisivat. Plus kun sinä ajat maaliin niin kaikkien takanaolevien loppuaika määritetään sillä samalla hetkellä.

Kun harjoittelet tarpeeksi niin sinusta voi tulla 99lvl missä tahansa.
lainaa
Hnngh

21.08.2012 klo 09.12

"Poliisit ja Vartijat
Useimmat näistä eivät ole järin teräviä, ja he noudattavat partioidessaan aina täsmälleen samaa reittiä. Etenkään isommissa kaupungeissa partioivat poliisit eivät enää jaksa juuri puuttua pikkurikoksiin, kuten yliajoihin, pahoinpitelyihin ja omaisuuden tärvelemiseen, jos nyt ei aivan nenän edessä toimita."
Hmmmh... Tuohan pitää jotakuinkin täysin paikkansa, kun on Helsinginkin lainvalvojien toimintaa seurannut.
lainaa
perato

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

30.08.2012 klo 17.56

Avaruus on aina täynnä eriväristä tähtisumua. Tulipa vain mieleen ku katoin jotai homeworld kloonin screenshotteja ja jokainen kuva oli toistaan värikkäämpi.
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova