Listasunnuntai #150
Kyseenalaiset opetukset
Näin ollaan taas jonkinlaisessa merkkipaalussa, kun Listasunnuntai täyttää 150. Tämän kunniaksi luvassa on hieman crowdsourcingia, nimittäin tämänpäiväisestä listasta on osin kiittäminen V2.fi:n IRC-kanavaa. Pohdiskelimme, mitä pelit opettavat meille maailmasta - ja miten yleiskäyttöistä tämä tieto on. Tai siis ei ole.
Sauna, viina ja terva ovat perisuomalaiset konstit, mutta käytännössä pelkkä istuskelu suojassa riittää hoidoksi useimpiin ongelmiin (myös siihen, kun saa luotia vartaloonsa). Jos käy niin, että noutaja korjaa, hätä ei ehkä ole tämän näköinen, sillä keräämällä 100 kolikkoa tai sormusta saa yhden elämän lisää.
Useimmat näistä eivät ole järin teräviä, ja he noudattavat partioidessaan aina täsmälleen samaa reittiä. Etenkään isommissa kaupungeissa partioivat poliisit eivät enää jaksa juuri puuttua pikkurikoksiin, kuten yliajoihin, pahoinpitelyihin ja omaisuuden tärvelemiseen, jos nyt ei aivan nenän edessä toimita. Hätänumeroon ei soita kukaan, ja suurikin poliisioperaatio peruutetaan, jos vain pysyttelee piilossa tarpeeksi kauan. Sitkeimmätkin tapaukset saa sitten karistettua kannoiltaan maalauttamalla autonsa uusiksi.
Liikkuessaan vihamielisellä alueella on hyvä kiinnittää huomiota siihen, millaisia laatikoita näkyy ympärillä. Osa niistä on tarkoitettu hajoamaan näyttävänä tehosteena ammuttaessa, mutta suurin osa on luodin, raketin ja suunnilleen ydinaseen kestäviä. Eikä niiden päälle voi kiivetä, vaikka olisi erikoisjoukkojen sotilas.
Muinaisten kansojen suurinta huvia on ollut piilottaa aarteitaan järjettömän monimutkaisten, mutta silti yllättävän kestäviksi laadittujen pulmien taakse. Tähän nähden on yllättävää, että nykyiset suuryhtiöt piilottavat tärkeitäkin salaisuuksia vaikkapa nelinumeroisen PIN-koodin taakse - ja laite paitsi antaa yrittää uudestaan rajattomasti, myös ilmoittaa mikä osa koodista on oikein. Muistuttakaa, etten avaa tiliä näiden ihmisten pankkiin.
Joskus varmasti mietityttää, onko joku henkilö merkittävä tulevaisuutesi kannalta. Tämän selvittämiseen on helppo ja nopea tapa: yritä tappaa hänet. Jos se ei onnistu vielä, tai hän tuntuu kestävän jopa olosuhteisiin nähden yli-inhimillisen määrän panoksia, voit olla varma siitä että ko. henkilöllä on iso rooli jatkossa.
Raha on useimmiten täysin painotonta. Voi olla, että jaksat kantaa vain rajallisen määrän varusteita, mutta silloinkaan ei ole mitään ongelmaa pitää mukana tuhansia hopeakolikoita.
Jotkut haluavat vain nähdä maailman palavan. Heistä ehdottomasti pahin on Jokin Taho, joka maksaa rahaa kun satunnaiset tyypit törmäilevät autoilla toisiinsa ja hajottavat paikkoja. Epäilen kyseessä olevan jonkin korjaamoalan toimijan viraalimarkkinointi.
Tokihan nämä seikat ovat hölmöjä, mutta samalla ne ovat osa sanatonta sopimusta siitä, miten pelit toimivat. Elleivät tietyt lainalaisuudet pätisi, pelaaminen olisi hankalampaa - mutta jokaisen pelin ei toki ole pakko toimia aivan samoin. Keksitkö lisää? Kerro kommenteissa.
Elämä
Sauna, viina ja terva ovat perisuomalaiset konstit, mutta käytännössä pelkkä istuskelu suojassa riittää hoidoksi useimpiin ongelmiin (myös siihen, kun saa luotia vartaloonsa). Jos käy niin, että noutaja korjaa, hätä ei ehkä ole tämän näköinen, sillä keräämällä 100 kolikkoa tai sormusta saa yhden elämän lisää.
Poliisit ja vartijat
Useimmat näistä eivät ole järin teräviä, ja he noudattavat partioidessaan aina täsmälleen samaa reittiä. Etenkään isommissa kaupungeissa partioivat poliisit eivät enää jaksa juuri puuttua pikkurikoksiin, kuten yliajoihin, pahoinpitelyihin ja omaisuuden tärvelemiseen, jos nyt ei aivan nenän edessä toimita. Hätänumeroon ei soita kukaan, ja suurikin poliisioperaatio peruutetaan, jos vain pysyttelee piilossa tarpeeksi kauan. Sitkeimmätkin tapaukset saa sitten karistettua kannoiltaan maalauttamalla autonsa uusiksi.
Laatikot
Liikkuessaan vihamielisellä alueella on hyvä kiinnittää huomiota siihen, millaisia laatikoita näkyy ympärillä. Osa niistä on tarkoitettu hajoamaan näyttävänä tehosteena ammuttaessa, mutta suurin osa on luodin, raketin ja suunnilleen ydinaseen kestäviä. Eikä niiden päälle voi kiivetä, vaikka olisi erikoisjoukkojen sotilas.
Turvajärjestelmät
Muinaisten kansojen suurinta huvia on ollut piilottaa aarteitaan järjettömän monimutkaisten, mutta silti yllättävän kestäviksi laadittujen pulmien taakse. Tähän nähden on yllättävää, että nykyiset suuryhtiöt piilottavat tärkeitäkin salaisuuksia vaikkapa nelinumeroisen PIN-koodin taakse - ja laite paitsi antaa yrittää uudestaan rajattomasti, myös ilmoittaa mikä osa koodista on oikein. Muistuttakaa, etten avaa tiliä näiden ihmisten pankkiin.
Tulevaisuuden ennustaminen
Joskus varmasti mietityttää, onko joku henkilö merkittävä tulevaisuutesi kannalta. Tämän selvittämiseen on helppo ja nopea tapa: yritä tappaa hänet. Jos se ei onnistu vielä, tai hän tuntuu kestävän jopa olosuhteisiin nähden yli-inhimillisen määrän panoksia, voit olla varma siitä että ko. henkilöllä on iso rooli jatkossa.
Raha
Raha on useimmiten täysin painotonta. Voi olla, että jaksat kantaa vain rajallisen määrän varusteita, mutta silloinkaan ei ole mitään ongelmaa pitää mukana tuhansia hopeakolikoita.
Paha saa palkkaa
Jotkut haluavat vain nähdä maailman palavan. Heistä ehdottomasti pahin on Jokin Taho, joka maksaa rahaa kun satunnaiset tyypit törmäilevät autoilla toisiinsa ja hajottavat paikkoja. Epäilen kyseessä olevan jonkin korjaamoalan toimijan viraalimarkkinointi.
Tokihan nämä seikat ovat hölmöjä, mutta samalla ne ovat osa sanatonta sopimusta siitä, miten pelit toimivat. Elleivät tietyt lainalaisuudet pätisi, pelaaminen olisi hankalampaa - mutta jokaisen pelin ei toki ole pakko toimia aivan samoin. Keksitkö lisää? Kerro kommenteissa.
Keskustelut (20 viestiä)
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
19.08.2012 klo 19.47
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
19.08.2012 klo 19.48
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
19.08.2012 klo 19.53
19.08.2012 klo 20.25 2
19.08.2012 klo 21.09
Rekisteröitynyt 13.10.2009
19.08.2012 klo 21.12 1
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
19.08.2012 klo 21.13
http://leisuresuitlarry.wikia.com/wiki/Grotesque_Gulp
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
19.08.2012 klo 21.29
Rekisteröitynyt 13.05.2009
19.08.2012 klo 22.38 2
19.08.2012 klo 23.15
19.08.2012 klo 23.26 2
Tuli höhöteltyä tälle ihan kohtuudella...
Rekisteröitynyt 07.03.2012
20.08.2012 klo 00.01 3
20.08.2012 klo 00.20
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
20.08.2012 klo 07.54
Useimmissa peleissä myös oviin pätee sama kuin laatikoihin. Vain tietyt ovet aukeavat avaimilla, muut ovat lukossa pysyvästi vaikka kädessä olisi minkälaista räjähdettä. Joskus ovet aukeavat myöhemmin, koska pieneen huoneeseen oli pakkautuneena esim. 20 saksalaissotilasta pitämään taukoa
Rekisteröitynyt 28.12.2007
20.08.2012 klo 10.55
Rahan lisäksi myös ammukset ovat useimmiten painottomia. Paria harvaa poikkeusta lukuunottamatta. Raketteja tai rynkyn patruunoita voi olla mukana tuhansittain, mutta koitapa ottaa mukaan tämä lippis. Your inventory is overloaded and you cannot run...
Molemmissa Fallouteissa panoksilla oli paino ja New Vegas hardcore-moodilla palasi tähän myös. Tietysti varsinkin ensimmäinen S.T.A.L.K.E.R. oli sellainen, että melkeinpä asekin piti valita sen mukaan mihin oli matkalla, koska panoksia ei vaan saanut tarpeeksi mukaan. Muutama muukin esimerkki toki löytyy, mutta esimerkiksi juuri Bethesdan peleissä tarpeettomat ammukset on perinteisesti vain rahaa eri nimellä.
20.08.2012 klo 20.29
20.08.2012 klo 23.16
21.08.2012 klo 00.04
Massa kakkosessa epäonnistunut hack johtaa kyllä laitteen sulkeutumiseen etkä voi yrittää uudelleen paitsi pakollisissa ovissa. Enkä ole tavannut yhtään suojashooteria jossa on rajattu määrä elämiä.
Lisäksi urheilupelejen perusteella esim kuka tahansa SM-liigapelaaja voisi pärjätä NHLssä kunhan yrittäisi vähän kovemmin.
Lähi-idän terrorivaltiossa ei ole minkäänlaista asekoulutusta kun äijät ryntäävät jonossa ovesta tuleen nähdessään kavereidensa juuri kaatuneen siinä tulessa. Ja niitähän riittää samalla kun oma armeijasi on maksimissaan 4 miestä. Jos suomalainen vastaa kymmentä ryssää niin yksi jenkki vastaa 3000 vihollista on ne sitten miehiä, robotteja tai mörköjä.
Sorkkarauta, jakoavain, puukko tai nyrkki on lähitaistelussa tappavampi kuin tuliase (lukuunottamatta haulikkoa, joskus)
Pimeässä sinua ei näe vaikka sinulla olisi ledivaloja ylläsi, joten heijastinkin on täysin turha.
Voit kuolla kuvitteellisia olentoja vastaan taistellessasi. Ja sitten on tietty teleport-laatikot joiden välillä tavara siirtyy.
Ajokilpailussa voitat palkinnon vain voittamalla jokaisen kisan ja muut eivät voita mitään vaikka voittaisivat. Plus kun sinä ajat maaliin niin kaikkien takanaolevien loppuaika määritetään sillä samalla hetkellä.
Kun harjoittelet tarpeeksi niin sinusta voi tulla 99lvl missä tahansa.
21.08.2012 klo 09.12
Useimmat näistä eivät ole järin teräviä, ja he noudattavat partioidessaan aina täsmälleen samaa reittiä. Etenkään isommissa kaupungeissa partioivat poliisit eivät enää jaksa juuri puuttua pikkurikoksiin, kuten yliajoihin, pahoinpitelyihin ja omaisuuden tärvelemiseen, jos nyt ei aivan nenän edessä toimita."
Hmmmh... Tuohan pitää jotakuinkin täysin paikkansa, kun on Helsinginkin lainvalvojien toimintaa seurannut.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
30.08.2012 klo 17.56