Listasunnuntai #123
No pain, no gain
Nykypelejä moititaan usein liian helpoiksi ja pelkiksi putkijuoksuiksi. On ymmärrettävää, että AAA-tason pelin tekijät haluavat mahdollisimman monen asiakkaan kokevan ne kaikki tasot, joita peliin on miljoonilla euroilla väsätty. Tämä ei kuitenkaan välttämättä miellytä heitä, jotka haluavat peliltään haastetta. Tämä lista keskittyy peleihin, jotka eivät ole casualia nähneetkään.
Olen ohittanut tässä tarkoituksella kaksi klassisen vaikeaa peliä: NES:n Battletoadsin ja C64:n Uuno Turhapuron. Battletoadsista on sanottu kaikki sanottava moneen kertaan ja Uunon vaikeutta selittää se, että pelitestaaja oli pääasiassa ohjelmoija itse.
Yleisesti ottaen voidaan sanoa, että kasibittisten pelit olivat vaikeita. NES:n Contra oli kuitenkin vielä erityisen epäreilu, sillä lähtökohtaisestikin haastavaan peliin sai elämiä mukaansa kokonaiset kolme kappaletta. Läpipeluu ilman kuuluisan "Konami Coden" käyttöä on melkoinen saavutus.
Viime aikojen kuuluisin ison budjetin vaikea pelisarja. Siinä missä nykyisin on normaalia, että kuoleman yhteydessä syntyy uudelleen edellisessä checkpointissa, DS pelaajan nakkaa takaisin koko kentän alkuun. Ja myös varusteet ottavat osumaa. Peliä pidettiin niin vaikeana, että se julkaistiin Japanin ulkopuolella vasta pitkän harkinnan ja monien vaatimusten jälkeen. Mainio yhteisövinkkijärjestelmä auttaa onneksi alkuun.
Harvoin käy niin, että peli julkaistaan uudelleen liiallisen vaikeuden vuoksi. DMC 3:n USA-version kanssa näin kävi: jostain syystä Japanin Hard-vaikeustaso oli muuttunut jenkkien pelissä Normaliksi. Ilmiön oireina esiintyi runsaasti foorumi-itkua, kunnes tavallisille kuolevaisille julkaistiin Special Edition. EU-versio oli alusta asti helpompi.
Tämä sinällään erinomaisen pelattava peli voittaa reilukerhon palkinnon erityisesti lopullaan. Kun on ensin selvinnyt läpi täysin sadistisen tasoloikan, saa ilokseen kuulla, että se on pelattava kokonaan alusta uudelleen. Ensimmäinenkään kierros ei ole mikään läpihuutojuttu.
Yllä oleva Penny Arcade -sarjakuva sen kertoo: tämä sarja ei pyydä eikä anna anteeksi. Aina Nintendon ajoista Xbox-uudelleensyntymään ja uusimpiin jatko-osiin asti Ninja Gaiden on keskittynyt ottamaan pelaajilta luulot pois.
Mietimme, missä "nykyaikaisessa" FPS-pelissä olisi jo oletuksena vaikeutta enemmän kuin kotitarpeiksi. Vakava Sami nousi ensimmäisenä esiin: vihollisia lappaa vastaan siinä määrin, että kokenutkin räiskijä ottaa aluksi pataansa.
Maailma on kova paikka, jos olet vain heikosti kasassa pysyvä lihakimpale. Eikä asiaa auta, jos kentät on suunnitellut sadisti. Kunnolla haastetta etsivien kannattaa muutenkin katsastaa indie-tuotantoja, siellä kun ei ole tarvinnut ajatella suuria massoja pelin helpottamiseksi. I Wanna Be The Guy on toinen ylivaikeuden ylistys.
Listan teossa oli suurena apuna V2.fi:n IRC-kanava (#v2.fi @ irc.netgamers.org).
Olen ohittanut tässä tarkoituksella kaksi klassisen vaikeaa peliä: NES:n Battletoadsin ja C64:n Uuno Turhapuron. Battletoadsista on sanottu kaikki sanottava moneen kertaan ja Uunon vaikeutta selittää se, että pelitestaaja oli pääasiassa ohjelmoija itse.
Contra
Yleisesti ottaen voidaan sanoa, että kasibittisten pelit olivat vaikeita. NES:n Contra oli kuitenkin vielä erityisen epäreilu, sillä lähtökohtaisestikin haastavaan peliin sai elämiä mukaansa kokonaiset kolme kappaletta. Läpipeluu ilman kuuluisan "Konami Coden" käyttöä on melkoinen saavutus.
Demon's/Dark Souls
Viime aikojen kuuluisin ison budjetin vaikea pelisarja. Siinä missä nykyisin on normaalia, että kuoleman yhteydessä syntyy uudelleen edellisessä checkpointissa, DS pelaajan nakkaa takaisin koko kentän alkuun. Ja myös varusteet ottavat osumaa. Peliä pidettiin niin vaikeana, että se julkaistiin Japanin ulkopuolella vasta pitkän harkinnan ja monien vaatimusten jälkeen. Mainio yhteisövinkkijärjestelmä auttaa onneksi alkuun.
Devil May Cry 3
Harvoin käy niin, että peli julkaistaan uudelleen liiallisen vaikeuden vuoksi. DMC 3:n USA-version kanssa näin kävi: jostain syystä Japanin Hard-vaikeustaso oli muuttunut jenkkien pelissä Normaliksi. Ilmiön oireina esiintyi runsaasti foorumi-itkua, kunnes tavallisille kuolevaisille julkaistiin Special Edition. EU-versio oli alusta asti helpompi.
Ghosts'n'Goblins / Ghouls'n'Ghosts
Tämä sinällään erinomaisen pelattava peli voittaa reilukerhon palkinnon erityisesti lopullaan. Kun on ensin selvinnyt läpi täysin sadistisen tasoloikan, saa ilokseen kuulla, että se on pelattava kokonaan alusta uudelleen. Ensimmäinenkään kierros ei ole mikään läpihuutojuttu.
Ninja Gaiden
Yllä oleva Penny Arcade -sarjakuva sen kertoo: tämä sarja ei pyydä eikä anna anteeksi. Aina Nintendon ajoista Xbox-uudelleensyntymään ja uusimpiin jatko-osiin asti Ninja Gaiden on keskittynyt ottamaan pelaajilta luulot pois.
Serious Sam
Mietimme, missä "nykyaikaisessa" FPS-pelissä olisi jo oletuksena vaikeutta enemmän kuin kotitarpeiksi. Vakava Sami nousi ensimmäisenä esiin: vihollisia lappaa vastaan siinä määrin, että kokenutkin räiskijä ottaa aluksi pataansa.
Super Meat Boy
Maailma on kova paikka, jos olet vain heikosti kasassa pysyvä lihakimpale. Eikä asiaa auta, jos kentät on suunnitellut sadisti. Kunnolla haastetta etsivien kannattaa muutenkin katsastaa indie-tuotantoja, siellä kun ei ole tarvinnut ajatella suuria massoja pelin helpottamiseksi. I Wanna Be The Guy on toinen ylivaikeuden ylistys.
Listan teossa oli suurena apuna V2.fi:n IRC-kanava (#v2.fi @ irc.netgamers.org).
Keskustelut (33 viestiä)
Rekisteröitynyt 23.04.2007
12.02.2012 klo 17.30 1
Rekisteröitynyt 17.03.2009
12.02.2012 klo 17.33
http://www.youtube.com/watch?v=5UfRSmE96Hw&t=6m39s
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
12.02.2012 klo 17.45
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
12.02.2012 klo 17.48
XCOM: Terror from the Deep.
http://www.youtube.com/watch?v=5UfRSmE96Hw&t=6m39s
Hyvin hilpeitä hetkiä :D
Rekisteröitynyt 10.04.2007
12.02.2012 klo 18.11
Tuskin mitään verrattuna joihinkin Ninja Gaideneihin ja vastaaviin, mutta kyllä tuossa pelissä oli silti hermot herkässä, varsinkin kun tönkköjen kontrollien takia vihollinen pääsi vierelle ja pisti haavoittuneena hoipertelevan päähahmon päiviltä yhdellä pääosumalla.
Rekisteröitynyt 04.01.2011
12.02.2012 klo 18.38
Faxanadu on NES vaikeista peleistä aika jännä.
Super meatissa oli rautainen pelattavuus, vaikkakin vaikeus oli hiukan epätasaista.
Mutta yksi tämän sukupolven vaikeimmista peleistä, jos ei nyt refleksejä mitata siis, on IMO Braid.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
12.02.2012 klo 18.41
Ei Uuno nyt niin vaikea ollut.
Pelissä on kaksi eri tavoitetta. Eli peli läpi ja vielä 2 miljoonaa markkaa kartanon ostoon, saa suorittaa. Tiedossa ei ole yhtään tällaista vetoa - ohjelmoijakaan ei saanut noita kahta miljoonaa. Netissä liikkuvat videot ovat tool-assisted.
Rekisteröitynyt 20.11.2008
12.02.2012 klo 19.06
Rekisteröitynyt 04.01.2011
12.02.2012 klo 19.51
Ei Uuno nyt niin vaikea ollut.
Pelissä on kaksi eri tavoitetta. Eli peli läpi ja vielä 2 miljoonaa markkaa kartanon ostoon, saa suorittaa. Tiedossa ei ole yhtään tällaista vetoa - ohjelmoijakaan ei saanut noita kahta miljoonaa. Netissä liikkuvat videot ovat tool-assisted.
Challenge accepted.
Rekisteröitynyt 02.05.2010
12.02.2012 klo 20.18
Eli tämä http://en.wikipedia.org/wiki/Jet_Set_Willy
Rekisteröitynyt 16.08.2011
12.02.2012 klo 20.21
Rekisteröitynyt 26.09.2007
12.02.2012 klo 20.27
Rekisteröitynyt 01.04.2011
12.02.2012 klo 20.52
Itselläni on myös tuo maaginen Battletoads jota en myöskään ole vielä onnistunut läpäisemään. Myöskään Game Genie ei muistaakseni tainnut auttaa Batletoads:ssa.
Ostin xbox360:lle Serious Sam HD: The Second Encounter ja on ollut vaikea kokemus. En muista olisinko vaikeustason säätänyt hardille mutta kun aikaa löytyy niin palaan Serious Samin pariin. Serious Samissa viehättää kekseliäästi suunnitellut viholliset, esim. The Beheaded Kamikaze on aivan hulvaton.
Rekisteröitynyt 11.02.2012
12.02.2012 klo 20.56
Rekisteröitynyt 06.01.2010
12.02.2012 klo 20.58
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
12.02.2012 klo 21.02
Yhdyn Ninja Gaideniin, mutta täytyypä mainita tähän juuri tuo Rayman 1 ja sitten vielä Crahs Bandicoot 1. Joskus kakarana pelatessani, CB meni heittämällä läpi, mutta nyt "Aikuisiällä", kun ostin pelin, niin meinasin tappaa itseni kyseisen pelin takia.
PS1-aikaan jäi yksi kristalli saamatta, vaikka peli oli pitkään ainoa kohtuullinen pleikalle omistamani peli ja opiskelijalla oli aikaa vaikka miten... Valitettavasti tallennus hävisi jonkin muistikortin mukana ja uusiksi EN ole aloittamassa sitä tahkoamista.
Rekisteröitynyt 03.04.2009
12.02.2012 klo 21.42
Moderaattori
Rekisteröitynyt 25.01.2008
12.02.2012 klo 21.52
- Mega Manit
- Hysteria
- Green Beret
- Zynaps
- Salamander
- Run Roo Run
Japanishoottereissa vaikeus on tietysti the juttu, ihan vaikka Ikaruga pisti jauhot suihin ja nopeasti.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
12.02.2012 klo 22.08
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
12.02.2012 klo 22.30
Rekisteröitynyt 20.12.2010
12.02.2012 klo 22.53
Ei Uuno nyt niin vaikea ollut.
Pelissä on kaksi eri tavoitetta. Eli peli läpi ja vielä 2 miljoonaa markkaa kartanon ostoon, saa suorittaa. Tiedossa ei ole yhtään tällaista vetoa - ohjelmoijakaan ei saanut noita kahta miljoonaa. Netissä liikkuvat videot ovat tool-assisted.
Challenge accepted.
Rekisteröitynyt 13.08.2007
13.02.2012 klo 00.11
Toivottavasti saavat jatkoa vitalla.
Rekisteröitynyt 12.04.2007
13.02.2012 klo 01.41
Rekisteröitynyt 03.01.2008
13.02.2012 klo 02.47
13.02.2012 klo 14.59
13.02.2012 klo 16.00
13.02.2012 klo 19.58
Rekisteröitynyt 19.07.2007
13.02.2012 klo 20.03
Demon's Souls on myös varsin loistava tapaus ja alun kankeuden ja ikuisten kuolemien jälkeen pelistä muuttuikin yksi suosikkipeleistäni koskaan. Muistan niin selvästi alkutuskailujen pohdintani, että "miten ihmeessä pystyn nauttimaan tästä pelistä". Voi että olen tyytyväinen siitä etten luovuttanut!
Souls-pelisarja on tehnyt lähtemättömän vaikutuksen.
Rekisteröitynyt 05.06.2007
14.02.2012 klo 07.02
14.02.2012 klo 18.04
Toki peli on sadistisen vaikea sittenkin kun tietää mitä pitää tehdä. Mutta kuitenkin.
Rekisteröitynyt 28.07.2009
15.02.2012 klo 08.17
I Wanna Be The Guy
Jos haluatte oikeasti vaikean pelin... pelatkaa ilmaispeliä "I wanna be Rukimin"...
http://www.youtube.com/watch?v=Nvwtmi2E824
Rekisteröitynyt 24.02.2011
15.02.2012 klo 11.35
Rekisteröitynyt 10.08.2011
17.02.2012 klo 20.02