Tuorein sisältö

Listasunnuntai #123

Mikko Heinonen

12.02.2012 klo 16.07 | Luettu: 41929 kertaa | Teksti: Mikko Heinonen

No pain, no gain
Nykypelejä moititaan usein liian helpoiksi ja pelkiksi putkijuoksuiksi. On ymmärrettävää, että AAA-tason pelin tekijät haluavat mahdollisimman monen asiakkaan kokevan ne kaikki tasot, joita peliin on miljoonilla euroilla väsätty. Tämä ei kuitenkaan välttämättä miellytä heitä, jotka haluavat peliltään haastetta. Tämä lista keskittyy peleihin, jotka eivät ole casualia nähneetkään.

Olen ohittanut tässä tarkoituksella kaksi klassisen vaikeaa peliä: NES:n Battletoadsin ja C64:n Uuno Turhapuron. Battletoadsista on sanottu kaikki sanottava moneen kertaan ja Uunon vaikeutta selittää se, että pelitestaaja oli pääasiassa ohjelmoija itse.

Contra


Yleisesti ottaen voidaan sanoa, että kasibittisten pelit olivat vaikeita. NES:n Contra oli kuitenkin vielä erityisen epäreilu, sillä lähtökohtaisestikin haastavaan peliin sai elämiä mukaansa kokonaiset kolme kappaletta. Läpipeluu ilman kuuluisan "Konami Coden" käyttöä on melkoinen saavutus.



Demon's/Dark Souls


Viime aikojen kuuluisin ison budjetin vaikea pelisarja. Siinä missä nykyisin on normaalia, että kuoleman yhteydessä syntyy uudelleen edellisessä checkpointissa, DS pelaajan nakkaa takaisin koko kentän alkuun. Ja myös varusteet ottavat osumaa. Peliä pidettiin niin vaikeana, että se julkaistiin Japanin ulkopuolella vasta pitkän harkinnan ja monien vaatimusten jälkeen. Mainio yhteisövinkkijärjestelmä auttaa onneksi alkuun.



Devil May Cry 3


Harvoin käy niin, että peli julkaistaan uudelleen liiallisen vaikeuden vuoksi. DMC 3:n USA-version kanssa näin kävi: jostain syystä Japanin Hard-vaikeustaso oli muuttunut jenkkien pelissä Normaliksi. Ilmiön oireina esiintyi runsaasti foorumi-itkua, kunnes tavallisille kuolevaisille julkaistiin Special Edition. EU-versio oli alusta asti helpompi.



Ghosts'n'Goblins / Ghouls'n'Ghosts


Tämä sinällään erinomaisen pelattava peli voittaa reilukerhon palkinnon erityisesti lopullaan. Kun on ensin selvinnyt läpi täysin sadistisen tasoloikan, saa ilokseen kuulla, että se on pelattava kokonaan alusta uudelleen. Ensimmäinenkään kierros ei ole mikään läpihuutojuttu.



Ninja Gaiden




Yllä oleva Penny Arcade -sarjakuva sen kertoo: tämä sarja ei pyydä eikä anna anteeksi. Aina Nintendon ajoista Xbox-uudelleensyntymään ja uusimpiin jatko-osiin asti Ninja Gaiden on keskittynyt ottamaan pelaajilta luulot pois.



Serious Sam


Mietimme, missä "nykyaikaisessa" FPS-pelissä olisi jo oletuksena vaikeutta enemmän kuin kotitarpeiksi. Vakava Sami nousi ensimmäisenä esiin: vihollisia lappaa vastaan siinä määrin, että kokenutkin räiskijä ottaa aluksi pataansa.



Super Meat Boy


Maailma on kova paikka, jos olet vain heikosti kasassa pysyvä lihakimpale. Eikä asiaa auta, jos kentät on suunnitellut sadisti. Kunnolla haastetta etsivien kannattaa muutenkin katsastaa indie-tuotantoja, siellä kun ei ole tarvinnut ajatella suuria massoja pelin helpottamiseksi. I Wanna Be The Guy on toinen ylivaikeuden ylistys.



Listan teossa oli suurena apuna V2.fi:n IRC-kanava (#v2.fi @ irc.netgamers.org).

V2.fi | Mikko Heinonen
< Lauantai-illan Kevyi... Lauantai-illan Kevyi... >

Keskustelut (33 viestiä)

Jonezi

Rekisteröitynyt 23.04.2007

12.02.2012 klo 17.30 1 tykkää tästä

I Wanna Be The Guy
lainaa
Mirr5

Rekisteröitynyt 17.03.2009

12.02.2012 klo 17.33

XCOM: Terror from the Deep.

http://www.youtube.com/watch?v=5UfRSmE96Hw&t=6m39s
lainaa
Jari-Pee

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

12.02.2012 klo 17.45

Minä joka raivoan vähintään joka toisen haastavan arvostelupelin epäreiluudesta nykyään läpäisin Contran useinkin pilttinä ilman koodeja. Omaan mieleen se jäi ennemminkin malliesimerkkinä reilusta väännöstä.
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

12.02.2012 klo 17.48

Mirr5 kirjoitti:
XCOM: Terror from the Deep.

http://www.youtube.com/watch?v=5UfRSmE96Hw&t=6m39s


Hyvin hilpeitä hetkiä :D
lainaa
Execta

Rekisteröitynyt 10.04.2007

12.02.2012 klo 18.11

Juuri eilen eräällä toisella foorumilla joku kysyi The Getaway'stä ja sen vaikeustasosta. Sen voisin kyllä nyt mainita tämän sunnuntailistauksen kommenttien yhteydessä... The Getaway on vaikea, kyllä.

Tuskin mitään verrattuna joihinkin Ninja Gaideneihin ja vastaaviin, mutta kyllä tuossa pelissä oli silti hermot herkässä, varsinkin kun tönkköjen kontrollien takia vihollinen pääsi vierelle ja pisti haavoittuneena hoipertelevan päähahmon päiviltä yhdellä pääosumalla.
lainaa
Machinus

Rekisteröitynyt 04.01.2011

12.02.2012 klo 18.38

Ei Uuno nyt niin vaikea ollut.
Faxanadu on NES vaikeista peleistä aika jännä.
Super meatissa oli rautainen pelattavuus, vaikkakin vaikeus oli hiukan epätasaista.

Mutta yksi tämän sukupolven vaikeimmista peleistä, jos ei nyt refleksejä mitata siis, on IMO Braid.
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

12.02.2012 klo 18.41

Machinus kirjoitti:
Ei Uuno nyt niin vaikea ollut.


Pelissä on kaksi eri tavoitetta. Eli peli läpi ja vielä 2 miljoonaa markkaa kartanon ostoon, saa suorittaa. Tiedossa ei ole yhtään tällaista vetoa - ohjelmoijakaan ei saanut noita kahta miljoonaa. Netissä liikkuvat videot ovat tool-assisted.
lainaa
Ozcar

Rekisteröitynyt 20.11.2008

12.02.2012 klo 19.06

Rayman on lapsuuteni legendaarisimpia kokemuksia. Aikoinaan pääsin juuri ja juuri kaksi ensimmäistä universumia läpi, siihen tyssäsi. Nytkin useiden kymmenten tuntien jälkeen revin peliin säännöllisesti paitani. Kokeilkaas, PSN storesta sen lunastaa muutamalla eurolla.
lainaa
Machinus

Rekisteröitynyt 04.01.2011

12.02.2012 klo 19.51

Mikko kirjoitti:
Machinus kirjoitti:
Ei Uuno nyt niin vaikea ollut.


Pelissä on kaksi eri tavoitetta. Eli peli läpi ja vielä 2 miljoonaa markkaa kartanon ostoon, saa suorittaa. Tiedossa ei ole yhtään tällaista vetoa - ohjelmoijakaan ei saanut noita kahta miljoonaa. Netissä liikkuvat videot ovat tool-assisted.

Challenge accepted.
lainaa
Rixa

Rekisteröitynyt 02.05.2010

12.02.2012 klo 20.18

ZX Spectrumin peli joka penskana aiheutti muutaman ärräpään. Pitkälle päästiin mutta ei muistaakseni lävitse.
Eli tämä http://en.wikipedia.org/wiki/Jet_Set_Willy

lainaa
hall0n

Rekisteröitynyt 16.08.2011

12.02.2012 klo 20.21

Contra ei edes ole kovin vaikea, vaan sopivan haastava hyvällä tavalla.
lainaa
Protec

Rekisteröitynyt 26.09.2007

12.02.2012 klo 20.27

Contra ei tosiaan ole mikään ihmeen haastava peli mutta Megaman 1...olen sen joskus pelannut lävitse nintendolla mutta voi luoja että se oli vaikea. Varmaankin yksi vaikeimpia pelejä mitä olen koskaan pelannut.
lainaa
PELIMIES1983

Rekisteröitynyt 01.04.2011

12.02.2012 klo 20.52

NES pelit olivat kaikki haastavia kun kertaistumalla ne piti läpi pelata ilman tallennuspisteitä.
Itselläni on myös tuo maaginen Battletoads jota en myöskään ole vielä onnistunut läpäisemään. Myöskään Game Genie ei muistaakseni tainnut auttaa Batletoads:ssa.
Ostin xbox360:lle Serious Sam HD: The Second Encounter ja on ollut vaikea kokemus. En muista olisinko vaikeustason säätänyt hardille mutta kun aikaa löytyy niin palaan Serious Samin pariin. Serious Samissa viehättää kekseliäästi suunnitellut viholliset, esim. The Beheaded Kamikaze on aivan hulvaton.
lainaa
Njurmi

Rekisteröitynyt 11.02.2012

12.02.2012 klo 20.56

Yhdyn Ninja Gaideniin, mutta täytyypä mainita tähän juuri tuo Rayman 1 ja sitten vielä Crahs Bandicoot 1. Joskus kakarana pelatessani, CB meni heittämällä läpi, mutta nyt "Aikuisiällä", kun ostin pelin, niin meinasin tappaa itseni kyseisen pelin takia. Sama oli DMC3 kanssa jota koitin joskus pelata kaikista vaikeimmaalla Dante Must Die tasolla. Hd Collectionia odotellessa...
lainaa
RetQ

Rekisteröitynyt 06.01.2010

12.02.2012 klo 20.58

Dragons Lair NES:lle oli jotain aivan kauheaa. muistan kun muksuna äiti oli jostain sen ostanut meille ja veljen kanssa ei päästy sitä ensimmäistä ruutua pidemmälle (se vallihaudan silta). Parin päivän pelaamisen, tai enemmänkin yrittämisen jälkeen äiti saikin viedä pelin takaisin sinne mistä sen oli ostanut ja toi tilalle Tom & Jerryn :)
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

12.02.2012 klo 21.02

Njurmi kirjoitti:
Yhdyn Ninja Gaideniin, mutta täytyypä mainita tähän juuri tuo Rayman 1 ja sitten vielä Crahs Bandicoot 1. Joskus kakarana pelatessani, CB meni heittämällä läpi, mutta nyt "Aikuisiällä", kun ostin pelin, niin meinasin tappaa itseni kyseisen pelin takia.


PS1-aikaan jäi yksi kristalli saamatta, vaikka peli oli pitkään ainoa kohtuullinen pleikalle omistamani peli ja opiskelijalla oli aikaa vaikka miten... Valitettavasti tallennus hävisi jonkin muistikortin mukana ja uusiksi EN ole aloittamassa sitä tahkoamista.
lainaa
APz_

Rekisteröitynyt 03.04.2009

12.02.2012 klo 21.42

Aika paljon tuntuu vaihtelevan tuo mikä oli helppoa kakarana ja aikuisena. Moni platformeri tuli taottua NESillä ja muilla ihan helposti läpi kakarana, aikuisena ei mitään jakoa enää. Toisaalta moni shooteri mikä oli olevinaan paha, on mennyt aikuisena melko helposti. Esimerkkitapauksina näistä mm. Xenon ja Xenon II, jotka molemmat pelasin läpi vasta 2000-luvulla :)
lainaa
Marq

Moderaattori

Rekisteröitynyt 25.01.2008

12.02.2012 klo 21.52

Nyt kun tuli puheeksi:
- Mega Manit
- Hysteria
- Green Beret
- Zynaps
- Salamander
- Run Roo Run

Japanishoottereissa vaikeus on tietysti the juttu, ihan vaikka Ikaruga pisti jauhot suihin ja nopeasti.
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

12.02.2012 klo 22.08

Green Beretin C64-versio oli kyllä sen sortin veren pieremistä että... Muutenkin tuolta aika-akselilta löytyy aivan hirvittävää vaikeutta, mutta yritin painottaa listalla hiukan tuoreempaa, niin ei mene pelkäksi retromehusteluksi.
lainaa
perato

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

12.02.2012 klo 22.30

Noh Commandos 1 tulee mieleen. Tässä kun tuntu olevan joissaki kentissä tasan yks ratkasu jos ei onnistunu jossaki ihmeen pistoolikikassa. Oli sen verran tuskasta tajuta jossain loppuvaiheessa kenttää, että sen yhen vihun tappaminen olis tapahtunut kiikarikiväärillä ja ne kaikki patit meni jo. Beyond the Call of Duty taitaa olla vielä sadistisempi, mutta ei ole sitä ite tullu pelattua.
lainaa
Talmunen

Rekisteröitynyt 20.12.2010

12.02.2012 klo 22.53

Machinus kirjoitti:
Mikko kirjoitti:
Machinus kirjoitti:
Ei Uuno nyt niin vaikea ollut.


Pelissä on kaksi eri tavoitetta. Eli peli läpi ja vielä 2 miljoonaa markkaa kartanon ostoon, saa suorittaa. Tiedossa ei ole yhtään tällaista vetoa - ohjelmoijakaan ei saanut noita kahta miljoonaa. Netissä liikkuvat videot ovat tool-assisted.

Challenge accepted.
itse olen jumissa niissä taidemaissa
lainaa
Demonoid

Rekisteröitynyt 13.08.2007

13.02.2012 klo 00.11

Prinnyt oli aika kovia... Kuten myös Ultimate Ghosts n' goblins.
Toivottavasti saavat jatkoa vitalla.
lainaa
Waari

Rekisteröitynyt 12.04.2007

13.02.2012 klo 01.41

Ensimmäinen Megaman Zero ja Megaman X6 on raivostuttavan vaikeita.
lainaa
Duster

Rekisteröitynyt 03.01.2008

13.02.2012 klo 02.47

Ensimmäinen Hitman. Ei mitään tallennuspisteitä kesken tehtävän ja kun se tehtävä sitten 2h vääntämisen jälkeen kusahtaa johonkin todella pieneen virheeseen on lähimmällä esineellä mikä sattuu käteen osumaan "elinaikaa" enää noin 2 sekuntia.
lainaa
spaz

13.02.2012 klo 14.59

Quake moninpelit on nykyisin aika haastavia.
lainaa
Mura

13.02.2012 klo 16.00

Pakko nyt kysyä, että miksi noita Ninja Gaideneita pidetään niin vaikeina? Kun taistelumekaniikan saa sisäistettyä, niin peli ei kovin vaikea enää ole (muutamaa bossia lukuunottamatta). Itselleni kakkonen oli jopa pienoinen pettymys kun se ei enää tarjonnut melkein minkäänlaista haastetta. (Puhun nyt siis näistä uuden sukupolven Ninja Gaideneista)
lainaa
PRM1

13.02.2012 klo 19.58

System Shock 2 + Alyamod cooppina aiheutti melkoiset kiroilut mikrofonin välityksellä.
lainaa
Zx-4

Rekisteröitynyt 19.07.2007

13.02.2012 klo 20.03

Harmi ettei V2 ikinä tehnyt Dark Soulsista arvostelua. Kyseessä on sentään yksi parhaimmista edellisen vuoden peleistä.
Demon's Souls on myös varsin loistava tapaus ja alun kankeuden ja ikuisten kuolemien jälkeen pelistä muuttuikin yksi suosikkipeleistäni koskaan. Muistan niin selvästi alkutuskailujen pohdintani, että "miten ihmeessä pystyn nauttimaan tästä pelistä". Voi että olen tyytyväinen siitä etten luovuttanut!
Souls-pelisarja on tehnyt lähtemättömän vaikutuksen.
Muokannut: Zx-4 13.02.2012 klo 20.06 lainaa
loozerr

Rekisteröitynyt 05.06.2007

14.02.2012 klo 07.02

Trackmaniassa on kyllä haastetta "tarpeeksi", joko pelkästään radan läpäisemisessä( http://www.youtube.com/watch?v=WcciZVVvoTU ) tai sitten ennätysjahdissa. ( http://www.xfire.com/video/db9e8/ )
Muokannut: loozerr 14.02.2012 klo 07.25 lainaa
adghdfh

14.02.2012 klo 18.04

I wanna be the guy:ta ei voi sijoittaa tähän kategoriaan siksi, että pelin ensimmäinen läpäisy kerta on testailua ja tuurista kiinni. Sama kuin olisi peli, jossa pitäisi kirjoittaa 100 kirjaiminen numeroyhdistelmä ilman mitään vihjettä.
Toki peli on sadistisen vaikea sittenkin kun tietää mitä pitää tehdä. Mutta kuitenkin.
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

15.02.2012 klo 08.17

Jonezi kirjoitti:
I Wanna Be The Guy

Jos haluatte oikeasti vaikean pelin... pelatkaa ilmaispeliä "I wanna be Rukimin"...

http://www.youtube.com/watch?v=Nvwtmi2E824
lainaa
jarppi

Rekisteröitynyt 24.02.2011

15.02.2012 klo 11.35

S.T.A.L.K.E.R. -sarjan voisi tässä mainita. Ei todellakaan "vaikein peli ikinä" -kilpailun voittaja, mutta kuitenkin vaikeimmalla vaikeusasteella huomattavasti monia muita nykypelejä haastavampi.
lainaa
TuomasP

Rekisteröitynyt 10.08.2011

17.02.2012 klo 20.02

Ei toi Lost Planet 1 kanskaa mikää helpoin ollu vaikeimmalla vaikeustasolla. Tähän mennes vaikein peli mitä oon pelannu xbox 360
lainaa

Kirjoita kommentti




Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova