Listasunnuntai #111
Hyvää synttäriä, Xbox
Viime tiistaina tuli täyteen 10 vuotta siitä, kun ohjelmistojätti Microsoftin ensimmäinen pelikonsoli julkaistiin. Omana aikanaan Xbox ei vielä myyntiennätyksiä kolkutellut eikä markkinajohtajan pallia heilutellut, mutta takana olikin pitempi strategia: alkuperäinen laatikko oli tehty vain hankkimaan siivua kakusta ja tasoittamaan tietä Xbox 360:lle, joka onkin lyönyt itsensä läpi (muualla paitsi Japanissa). Tämä Listasunnuntai muistelee kuitenkin alkuperäistä Billboxia.
Microsoft tunsi PC-rautamarkkinat ja sillä oli valmiina kehitystyökalut DirectX-rajapinnoille. Kun käsky kävi tehdä pelikonsoli, ei ole ihme, että se koottiin tietokoneen palikoista. Lopputulos oli minimiinsä kutistettua Windows-versiota pyörittänyt pelikone, jota voisi kuvailla monillakin adjektiiveilla. Mikään niistä ei kuitenkaan olisi synonyymi sirolle. Itse kone oli julmetun iso, alkuperäinen ohjain oli useimpien mielestä suunnaton. Ohjain vaihtui pian Japanin markkinoille tarkoitettuun Controller S:ään, mutta itse konsoli säilyi möhkäleenä loppuun asti.
Suuren kotelon sisällä oli myös paljon ominaisuuksia. Monenlaisia kiintolevyviritelmiä oli toki ollut tarjolla ennenkin, mutta vasta Xbox tarjosi sen vakiona jokaisessa konsolissa. Tämä toi mukaan mm. omat pelimusiikit ja varsinkin lopetti jatkuvan tallennusten poistelun ja muistikorttien ostamisen. Ilo oli toki vähän pienempi siinä vaiheessa, kun konsoli hajosi ja söi pelitilanteet.
Nykyisin voidaan sanoa, että myös PlayStation Network alkaa olla melko toimiva verkkopalvelu. Kun Xbox LIVE esiteltiin vuonna 2002, siis miltei 10 vuotta sitten sekin, se oli täysin omassa luokassaan palveluiden ja toimivuuden suhteen. Hintakin on luottokortin automaattiveloituksella edelleen sama 60 euroa vuodessa, prepaid-korteilla halvempi, vaikka kaiken muun hinta on hiljalleen noussut.
Myös Live Arcadea kokeiltiin jo ykkösboksissa, mutta infrastruktuuri ei vielä ollut ihan riittävän kehittynyt.
Xboxin "killer appia" ei juuri tarvitse arvailla - Bungien fps-sarjan ensimmäinen osa myytiin julkaisussa mukaan yli puoleen konsoleista. Halo 2 oli ilmestyessään Yhdysvaltain menestynein mediatuotteen julkaisu, ensimmäisen päivän myynti oli 125 miljoonaa dollaria. Halo upposi sekä pelaajiin että kriitikoihin. Kuvaavaa on, että Halo 2 oli miltei vuoden ajan suosituin peli myös Xbox 360:n Livessä.
Xbox otettiin Yhdysvalloissa erinomaisesti vastaan, Euroopassakin sille olivat suopeita etenkin vähän varttuneemmat pelaajat (ja nuoremmista ne jättiläiset, joille ohjain sopi käteen). Mutta nousevan auringon maasta ei juuri sympatiaa herunut. Edes äärimmäinen fanservice-peli, Dead or Alive Xtreme Beach Volleyball, ei riittänyt sulattamaan samuraikansan sydämiä gaijineiden konsolille. Saman kohtalon on jakanut anti-MS-leirin iloksi myös Xbox 360.
MS on itsekin myöntänyt, ettei alkuperäistä Xboxia ollut tarkoitus tappaa aivan niin nopeasti kuin lopulta kävi. Kun Xbox 360 ilmestyi ja markkinat ottivat sen innostuneesti vastaan (punarinkeineen kaikkineen), ohjelmistotuki alkuperäiseltä boksilta hävisi hetkessä. Asiakkaat vetivät johtopäätöksensä ja päivittivät boksinsa uuteen, etenkin kun suurin osa peleistä saatiin toimimaan uudessa konsolissa. Valmistus päättyi vuonna 2006, viimeinen peli oli Madden NFL 09 vuodelta 2008. Ykkösboksin Live suljettiin 2010.
Microsoft ei ehkä itse pidä asiasta, mutta tosiasiat senkin on pakko myöntää: monta konsolia myytiin myös ihan siksi, että Xboxia oli helppo peukaloida. Siinä missä muiden konsoleiden modifioinnilla pyrittiin lähinnä piraattipelien pelaamiseen, Xboxista sai tehtyä kaikenlaista: vaikkapa Linux-päätteen, emulaattorikoneen tai mediatoistimen. Jopa ylikellotus- ja muistinlaajennuskittejä myytiin. PlayStation 3:n uutisoitiin aikanaan pyörittävän supertietokoneklustereita (siis ennen Other OS -tuen poistoa), mutta modatut Xboxit olivat jo tuossa vaiheessa ajaneet ties mitä palvelimia jo vuosia. Ongelmana oli vain se, että suuri osa ohjelmistosta käytti osia Microsoftin koodista, minkä vuoksi niiden levittäminen oli kiellettyä.
Kotipolttoisen softan kruununjalokivi oli kaikenlaista mediasisältöä toistanut Xbox Media Center, joka jatkaa yhä elämäänsä, nyt Windows-, Mac- ja Linux-ohjelmistona.
Xbox is huge
Microsoft tunsi PC-rautamarkkinat ja sillä oli valmiina kehitystyökalut DirectX-rajapinnoille. Kun käsky kävi tehdä pelikonsoli, ei ole ihme, että se koottiin tietokoneen palikoista. Lopputulos oli minimiinsä kutistettua Windows-versiota pyörittänyt pelikone, jota voisi kuvailla monillakin adjektiiveilla. Mikään niistä ei kuitenkaan olisi synonyymi sirolle. Itse kone oli julmetun iso, alkuperäinen ohjain oli useimpien mielestä suunnaton. Ohjain vaihtui pian Japanin markkinoille tarkoitettuun Controller S:ään, mutta itse konsoli säilyi möhkäleenä loppuun asti.
Kiintolevy
Suuren kotelon sisällä oli myös paljon ominaisuuksia. Monenlaisia kiintolevyviritelmiä oli toki ollut tarjolla ennenkin, mutta vasta Xbox tarjosi sen vakiona jokaisessa konsolissa. Tämä toi mukaan mm. omat pelimusiikit ja varsinkin lopetti jatkuvan tallennusten poistelun ja muistikorttien ostamisen. Ilo oli toki vähän pienempi siinä vaiheessa, kun konsoli hajosi ja söi pelitilanteet.
Live
Nykyisin voidaan sanoa, että myös PlayStation Network alkaa olla melko toimiva verkkopalvelu. Kun Xbox LIVE esiteltiin vuonna 2002, siis miltei 10 vuotta sitten sekin, se oli täysin omassa luokassaan palveluiden ja toimivuuden suhteen. Hintakin on luottokortin automaattiveloituksella edelleen sama 60 euroa vuodessa, prepaid-korteilla halvempi, vaikka kaiken muun hinta on hiljalleen noussut.
Myös Live Arcadea kokeiltiin jo ykkösboksissa, mutta infrastruktuuri ei vielä ollut ihan riittävän kehittynyt.
Halo
Xboxin "killer appia" ei juuri tarvitse arvailla - Bungien fps-sarjan ensimmäinen osa myytiin julkaisussa mukaan yli puoleen konsoleista. Halo 2 oli ilmestyessään Yhdysvaltain menestynein mediatuotteen julkaisu, ensimmäisen päivän myynti oli 125 miljoonaa dollaria. Halo upposi sekä pelaajiin että kriitikoihin. Kuvaavaa on, että Halo 2 oli miltei vuoden ajan suosituin peli myös Xbox 360:n Livessä.
Japani
Xbox otettiin Yhdysvalloissa erinomaisesti vastaan, Euroopassakin sille olivat suopeita etenkin vähän varttuneemmat pelaajat (ja nuoremmista ne jättiläiset, joille ohjain sopi käteen). Mutta nousevan auringon maasta ei juuri sympatiaa herunut. Edes äärimmäinen fanservice-peli, Dead or Alive Xtreme Beach Volleyball, ei riittänyt sulattamaan samuraikansan sydämiä gaijineiden konsolille. Saman kohtalon on jakanut anti-MS-leirin iloksi myös Xbox 360.
Äkkikuolema
MS on itsekin myöntänyt, ettei alkuperäistä Xboxia ollut tarkoitus tappaa aivan niin nopeasti kuin lopulta kävi. Kun Xbox 360 ilmestyi ja markkinat ottivat sen innostuneesti vastaan (punarinkeineen kaikkineen), ohjelmistotuki alkuperäiseltä boksilta hävisi hetkessä. Asiakkaat vetivät johtopäätöksensä ja päivittivät boksinsa uuteen, etenkin kun suurin osa peleistä saatiin toimimaan uudessa konsolissa. Valmistus päättyi vuonna 2006, viimeinen peli oli Madden NFL 09 vuodelta 2008. Ykkösboksin Live suljettiin 2010.
Modailu ja Xbox Media Center
Microsoft ei ehkä itse pidä asiasta, mutta tosiasiat senkin on pakko myöntää: monta konsolia myytiin myös ihan siksi, että Xboxia oli helppo peukaloida. Siinä missä muiden konsoleiden modifioinnilla pyrittiin lähinnä piraattipelien pelaamiseen, Xboxista sai tehtyä kaikenlaista: vaikkapa Linux-päätteen, emulaattorikoneen tai mediatoistimen. Jopa ylikellotus- ja muistinlaajennuskittejä myytiin. PlayStation 3:n uutisoitiin aikanaan pyörittävän supertietokoneklustereita (siis ennen Other OS -tuen poistoa), mutta modatut Xboxit olivat jo tuossa vaiheessa ajaneet ties mitä palvelimia jo vuosia. Ongelmana oli vain se, että suuri osa ohjelmistosta käytti osia Microsoftin koodista, minkä vuoksi niiden levittäminen oli kiellettyä.
Kotipolttoisen softan kruununjalokivi oli kaikenlaista mediasisältöä toistanut Xbox Media Center, joka jatkaa yhä elämäänsä, nyt Windows-, Mac- ja Linux-ohjelmistona.
Keskustelut (17 viestiä)
Rekisteröitynyt 04.01.2011
20.11.2011 klo 21.23
Rekisteröitynyt 28.02.2011
20.11.2011 klo 21.25
edit:
ja jos/kun rakennan htpc:n niin 100% varmuudella siihen tulee xbmc, on se niin julmetun hyvä softa
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
20.11.2011 klo 21.46
Viimeksi pelasin tossa joku kuukausi takaperin Genma Onimushaa, niin sitä ohjaimen painoa ja kokoa ja epämukavuutta ajatteli lähes koko ajan. Huh. Mutta hienosti otti Microsoft kritiikin vastaan, koska tilalle tehtiin Controller-S, joka edelleen muovautui X360:n ohjaimeksi, joka on tällä hetkellä (d-padia lukuunottamatta) paras peruspädi.
20.11.2011 klo 22.13
nykyisellään se palvelee ehkä parhaana emulaattorivärkkinä mitä koskaan on rakennettukaan
Ihan mielenkiinnosta eikä mitenkään laitesotaa ajatellen, miten siitä saa paremman emulaattorivärkin, kuin ihan normaalista PC:stä?
Rekisteröitynyt 04.09.2011
20.11.2011 klo 23.07
Aikoinaan minua ei haitannut tuo Xboxin möllykkä-ohjain oikeastaan millään tavalla. Siihen tottui yllättävän nopeasti.
Viimeksi pelasin tossa joku kuukausi takaperin Genma Onimushaa, niin sitä ohjaimen painoa ja kokoa ja epämukavuutta ajatteli lähes koko ajan. Huh. Mutta hienosti otti Microsoft kritiikin vastaan, koska tilalle tehtiin Controller-S, joka edelleen muovautui X360:n ohjaimeksi, joka on tällä hetkellä (d-padia lukuunottamatta) paras peruspädi.
Mun mielestä X-boxin ohjain oli juuri loistava ja käteen sopiva. Ikinä en ole tottunut pleikkarin leluohjaimeen, joka on tehty pikkulapsille. Kyllähän ohjaimen pitää istua käteen.
20.11.2011 klo 23.25
Mun mielestä X-boxin ohjain oli juuri loistava ja käteen sopiva. Ikinä en ole tottunut pleikkarin leluohjaimeen, joka on tehty pikkulapsille. Kyllähän ohjaimen pitää istua käteen.
Tottumis kysymyshän tuo ihan täysin on.. Onkohan teidänlaisilla hankaluuksia pitää kyniäkin kädessä tai ruokailuvälineitä..
Nooh, toiselle sopii käteen kakkosnelonen, toiselle joku järkevämpi työkalu.
20.11.2011 klo 23.35
Rekisteröitynyt 28.02.2011
20.11.2011 klo 23.54
nykyisellään se palvelee ehkä parhaana emulaattorivärkkinä mitä koskaan on rakennettukaan
Ihan mielenkiinnosta eikä mitenkään laitesotaa ajatellen, miten siitä saa paremman emulaattorivärkin, kuin ihan normaalista PC:stä?
konsolipelit pelataan telkkarista, pädi kädessä ja sohvalta röhnöttäen, siksi xloota on superior värkki imo
21.11.2011 klo 01.06
konsolipelit pelataan telkkarista, pädi kädessä ja sohvalta röhnöttäen, siksi xloota on superior värkki imo
Itse kun pelaan konsolipelit ja PC pelit samasta telkkarista, samalla pädillä ja samalla sohvalla istuen, niin en oikein ymmärrä.. Konsolilla vaan tarvii noita levyjä vaihdella, niin välillä tarvii oikein nousta ylös.
Rekisteröitynyt 26.10.2010
21.11.2011 klo 04.18
21.11.2011 klo 09.03
Kumpaakaan 'boksia en koskaan ostanut. Pari vuotta sitten sain veljeni vanhan orkkis-boxin kun se oli jäänyt sille turhaksi 360:n myötä. Sillä pelailen säännöllisesti Rallisport Challenge 2:sta vieläkin.
21.11.2011 klo 09.09
V2 toimittajat ovat xbotti kansaa.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
21.11.2011 klo 09.18
- Se on nyt virallista -
V2 toimittajat ovat xbotti kansaa.
Ehdittiin kyllä ensin plegepojiksi, #43 oli nimittäin PS1-muistelua.
21.11.2011 klo 10.06
tuossahan tuo vanha boxi on vieläkin toimintavalmiina hyllyssä. ostin sen juurikin tuon xbmc:n takia ja käyttäisin sitä varmasti vieläkin jos vehkeessä riittäisi tehot hd- materiaalin pyörittämiseen. nykyisellään se palvelee ehkä parhaana emulaattorivärkkinä mitä koskaan on rakennettukaan
Joo niinpä olisi käytössä täälläkin, jos pyörittäisi HD-materiaalia. Ja tosiaan toimivana itsellänikin, joskin olen nyt pakannut laitteen piiloon kaappiin. Aikanaan hämmästyttävän kova monitoimilaite XBMC:n kanssa. Ja joo emulaattorivärkkinä aika hyvä olohuoneratkaisu.
Rekisteröitynyt 11.04.2007
21.11.2011 klo 16.23
21.11.2011 klo 16.54
konsolipelit pelataan telkkarista, pädi kädessä ja sohvalta röhnöttäen, siksi xloota on superior värkki imo
Itse kun pelaan konsolipelit ja PC pelit samasta telkkarista, samalla pädillä ja samalla sohvalla istuen, niin en oikein ymmärrä.. Konsolilla vaan tarvii noita levyjä vaihdella, niin välillä tarvii oikein nousta ylös.
Pelaat pc:tä padilla? Noh, kyllä muustakin viestistä sai päätelmän ettet ole ihan sieltä älykkäimmästä päästä. Alkaen vaikka siitä että kommenttihan ei liity aiheeseen taaskaan yhtään mitenkään, kunhan löytyy se pakollinen pätemishaluinen pc-elitisti tästäkin ketjusta...
22.11.2011 klo 13.30
nyt asun kahdessa kämpässä niin molemmat boksit ovat käytössä eikä yhtään häviä. taas on tullut pelattua esim Halon 4 split screenejä ja sellaisia huutonetistä löytyneitä ennenkokemattomia helmiä kuin Kung Fu Chaos, Voodoo Vince, Timesplitters future perfect ja Silent Hill 4 namnam
täytyy vaan toivoa että ottavat seuraavan boksin kanssa aikansa eivätkä yritä väkisin ängetä ensimmäisenä markkinoille rammalla koneella. mutta pelintekijöiden tölväyksiin se ei valitettavasti vaikuta
että siitä on jo 10 vuotta... ei varmaankaan tule toista samanlaista kouriintuntuvaa ja kattavaa no extra shit konsolia olemaan