Tuorein sisältö

Listasunnuntai #87

Mikko Heinonen

05.06.2011 klo 19.54 | Luettu: 23837 kertaa | Teksti: Mikko Heinonen

Ei mitään paineita
Ensi viikolla se sitten tapahtuu, eikä edes mikään keskikokoinen ihme ehdi sitä enää estämään: Duke Nukem Forever julkaistaan. Oikeasti. Kehittäjälimboon juuttumisen synonyymi, jo kertaalleen kaikin puolin peruutettu peli on nyt ainakin sen verran valmis, että se lähetetään kuluttajien kynsiin.

Jokseenkin selvä asia on, että DNF ei voi mitenkään olla niin hyvä, kuin pelin maine antaisi odottaa - mutta se voi silti olla ihan mukava peli. Listasunnuntai muistelee muutamia tapauksia, joissa ennakkomaine, -kohu tai jo pelkkä maineikas nimi laittoi itse pelin epämiellyttävään asemaan. Toiset selvisivät paremmin kuin toiset.

Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts



Mikä: Microsoft haali talliinsa Nintendolla kannuksensa ansainneen Rare-studion. Banjo-Kazooie oli N64:n pelivalikoiman valopilkkuja, ja N&B lupaili sen lisäksi autojen rakentelua ja yleistä hyvää sandbox-meininkiä.

Miten kävi: Raren Midaan kosketus oli kaukana tästä sinällään hyvin tehdystä, mutta hengettömästä pelistä. Autojen rakentelu oli tiukasti kontrolloitua, pelin tavoitteet kuivakoita ja kokonaisuus ehdottomasti pettymys.

Daikatana



Mikä: Toisen herra Doomin, John Romeron uuden Ion Storm -studion megapeli. Viivästymisten ohella osin harkitsematon mainoskampanja "John Romero's about to make you his bitch" keräsi pelille negatiivista julkisuutta.

Miten kävi: Daikatana ei ole huonoin koskaan julkaistu peli, mutta hirveä hypemäärä, ylimielinen mainostus ja Romeron rokkistara-asenne kirjoittivat sekkejä, joita lopputuloksena ollut korkeintaan keskinkertainen FPS ei voinut lunastaa.

Doom III



Mikä: Noh, uusi Doom. Tämän suurempiin pöksyihin peli ei juuri voi hypätä.

Miten kävi: Markkinat olivat muuttuneet siitä, kun id Software tuli ja käytännössä synnytti FPS-genren Wolfensteinilla ja kahdella Doomillaan. Pelkkä Big F*cking Gun ei enää riittänyt pelaajille, ja lahjakkaita kenttäsuunnittelijoita oli firman palkkalistoilta hävinnyt vuosien varrella useitakin. Doom III oli teknisesti varsin vakuuttava esitys, mutta pelinä yksioikoinen ja ennen kaikkea... pimeä. Taskulampputötöily herätti pelaajissa hilpeyttä enemmän kuin pakokauhua.

Final Fantasy VIII



Mikä: Final Fantasy VII oli japanilaisen koulukunnan roolipelien läpimurto suursuosioon etenkin Euroopassa. Monet odottivat osan 8 olevan lisää samaa tavaraa.

Miten kävi: Squaresoftin tapa vaihtaa Final Fantasyihin pelin nimeä lukuun ottamatta lähes kaikki ei ollut vielä monellekaan länkkärille tuttu, ja monet yllättyivät nähdessään jättipäiden sijaan miltei realistista grafiikkaa sekä hyvin toisenlaisen taistelujärjestelmän. FF8 kuitenkin selvisi haasteesta kunnialla: se on myynyt yli 8 miljoonaa kappaletta edellisen osan 10 miljoonaa vastaan ja Metacritic-pistemääräkeskiarvokin on peräti 90 (FF VII 92).

Frontier - Elite II



Mikä: Maailman siihen asti maineikkaimman avaruuspelin jatko-osa. Elite ykkönen mahdutti 8-bittisten kotimikrojen muistiin suunnattomia universumeita ja keräsi kiitosta lähes kaikilta ja kaikesta (paitsi telakoitumisesta!). Jo pelkkä ajatus jatko-osasta aiheutti miljoonia mikro-orgasmeja.

Miten kävi: David Braben teki jatko-osan yksin, ilman Elitessä mukana ollutta Ian Belliä. Frontier viivästyi ja pomppi julkaisijalta toiselle. Lopputulos oli jälleen teknisesti vaikuttava teos, joka ahtoi mielettömän planeettamäärän yhdelle disketille. Pelattavuus taas jakoi mielipiteitä; vaikka peli keräsi myös kiitosta, monet arvostelivat planeettojen samankaltaisuutta, selvien päämäärien puutetta ja sekavaa ergonomiaa.

Outrun 2



Mikä: Outrun on eräs Yu Suzukin maineikkaimpia kolikkopelejä ja suoranainen opinkappale osalle arcadepelaajia (mukaan lukien allekirjoittanut). Suora jatko-osa yli 15 vuoden kuluttua tuntui samalta kuin olisi tehty Raamattu 2.

Miten kävi: Peli oli uudistunut, mutta niin, että se tuntui edelleen Outrunilta. Jopa normaalisti kaarteissa driftausta vihannut pelaaja totesi pian, että "yllättävää kyllä, uusi ajomalli ei pilaa peliä". Välitön pelattavuus yhdistettynä äärimmäiseen HC-hierontaan oli ennallaan. Samoin auringonpaiste ja Ferrarit.

Super Mario Sunshine



Mikä: Super Mario 64 oli ensimmäinen ja maineikkain kolmiulotteinen tasoloikka, jota hehkutettiin joka puolella. Jatko-osan laatiminen sille ei ollut helppoa edes Nintendolle: pelit Super Mario 64 2 ja Super Mario 128 peruutettiin kokonaan, vaikka osia niistä käytettiinkin Super Mario Galaxyssa.

Miten kävi: SM64:n parissa viihtyneet tunsivat olonsa vieraaksi Sunshinessa. Puhtaan tasoloikan sijaan Mariolle oli pultattu selkään suihkupullo, ja tarkoitus oli lutrata veden kanssa pesten likaisia paikkoja puhtaaksi. Pelin tuotantoarvot olivat taattua Nintendoa ja muistan itsekin viihtyneeni sen parissa (ja arvostelleeni sen korkeille ysikympeille), mutta N64:n jeesuspelistä oltiin kuitenkin kaukana.

V2.fi | Mikko Heinonen
< Lauantai-illan Kevyi... V2.fi:n E3-uutiset... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (18 viestiä)

zeroic

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

05.06.2011 klo 20.28

Olen niitä harvoja, joiden mielestä Elite II Frontier ja etenkin kolmas osa First Encounters olivat onnistuneita edistysaskeleita ensimmäisestä Elitestä.

Frontierin suuri maailma oli hieno, mutta pelattavuus kärsi tiukahkosti fysiikan lakien mukaan toteutetuista taisteluista. Jos Braben olisi antautunut pakkomielteestään ja pelissä olisi ollut Wing Commanderin taistelumekaniikka, olisin varmaan edelleen Imp Courierissani leuka lattialla.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

05.06.2011 klo 20.28

Super Mario Sunshine on kyllä ehdottomasti paras 3D Mario ainakin minun mielestä vapaamman ympäristön ja suihkupullon ansiosta.

FFXIII oli itselle tämän sukupolven suurin pettymys. Peli vaikutti ennakkohypen perusteella todella kovalta, mutta olikin äärensä ohjattu putkiseikkailu aivot surkastuttavan tylsällä taistelusysteemillä. Pärjäsihän se hyvin myyntien kuin arvostelujenkin osalta, mutta oli silti pettymys monille faneille.
lainaa
ALTHiR

Rekisteröitynyt 26.10.2010

05.06.2011 klo 20.36

Final Fantasy VIII on ehdottomasti paras roolipeli, jota olen koskaan pelannut. Menee hyvin nopeasti seiskan edelle :)

Peli löytyy hyllystä originaalina (Ei Platinum) :3
lainaa
ElitePlus

05.06.2011 klo 20.40

Frontierissa eniten kusi se, että pelaaja oli tiukasti sidottu newton fysiikkaan liikkuessaan ja taistellessaan. Piraatit eivät sitten piitanneet paskaakaan inertiasta. Pörräsivät ympärillä kuin paskakärpäset
lainaa
jounihat

05.06.2011 klo 20.41

Viime vuosien odotetuimmat pelit ovat kyllä ehdottomasti Duke Nukem Forever, Gran Turismo 5 ja Starcraft II. Ainakin jälkimmäiset selvisivät taakastaan ihan kunnialla.

Listaan voisi muuten lisätä myös kohdan "Kaikki Peter Molyneuxin pelit".
lainaa
efgdsf

05.06.2011 klo 20.41

Super mario sunshine on ehdottomasti paras 3d mario. Aivan mahtava.
lainaa
Czerwony

Rekisteröitynyt 11.04.2007

05.06.2011 klo 20.46

efgdsf kirjoitti:
Super mario sunshine on ehdottomasti paras 3d mario. Aivan mahtava.
En mie sitä kuusnepan ylle nostaisi, mutta kyllä se galaksit pesee.
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

05.06.2011 klo 20.50

jounihat kirjoitti:

Listaan voisi muuten lisätä myös kohdan "Kaikki Peter Molyneuxin pelit".


Kyllä, tosin harva enää jaksoi parin kerran jälkeen uskoa, mitä Mölyneux mouhottaa. Halusin lisäksi ottaa listaan myös positiivisia yllätyksiä :)
lainaa
kaktuz

Rekisteröitynyt 27.05.2007

05.06.2011 klo 21.01

!!!!OBLIVION!!!!
vaikka hyvin myi ja suurin osa tykkäsi, jäi pelistä paljon pois sitä mitä todd howard lupaili ja oli sisällöllisesti morrowindia huonompi
http://www.youtube.com/watch?v=9prOJj_ChLc
lainaa
Machinus

Rekisteröitynyt 04.01.2011

05.06.2011 klo 21.03

Fallout kolmonen oli kova pettymys.

Ei sillä että peli olisi huono tai mitään, mutta se tosissaan oli Fallout eri paikassa, eri ulottuvuudessa sekä eri studiolta.
lainaa
nagiri

05.06.2011 klo 21.07

molyneuxin hypet on parhaasta päästä. pakko ostaa peli että tietää et millane se oikeesti on :D
lainaa
Jonezi

Rekisteröitynyt 23.04.2007

05.06.2011 klo 21.11

Far Cry 2, voi että se näytti trailereissa ja gameplay-videoissa hyvältä, mutta kun sitä sitten lopulta itse pääsi pelaamaan, niin todellisuus iski naamaan kuin pesäpallomaila. Hyvin olivat totuuden hypessä piilottaneet.
lainaa
Pena

05.06.2011 klo 21.41

GT5 oli lievä pettymys, monen vuoden odotus ja paljon puhetta mutta silti moni asia jäi selvästi puolitiehen.
lainaa
Bamboocha

Rekisteröitynyt 17.09.2007

05.06.2011 klo 22.04

FF VIII oli kyl imo loppupeleis kovempi ku superylistetty VII.

Noh kuitenkin imo ekan Fablen ois voinu listalle lisätä :]
lainaa
perato

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

05.06.2011 klo 22.54

Jonezi kirjoitti:
Far Cry 2, voi että se näytti trailereissa ja gameplay-videoissa hyvältä, mutta kun sitä sitten lopulta itse pääsi pelaamaan, niin todellisuus iski naamaan kuin pesäpallomaila. Hyvin olivat totuuden hypessä piilottaneet.
Njoo, mutta eka osa ei ollu varsinaisesti mikää jeesuspeli, ja eri studio tuotti ihan eri tyylillä eri aiheesta nii eipä sillä ollu mitää ihmeempiä paineitakaan.
lainaa
kukko

05.06.2011 klo 23.13

Half- Life 2 olisi kyllä ollut tälle listalle omiaan. Peliä kohden kuitenkin oli niin tajuton hype, että jos olisi itse pelin laatu ollut huonompi, niin aika paskaa olisi tullut niskaan. Hitto, vaikka peli itsessään on niinkin hyvä, niin silti sen hypen saavuttaminen ei ollut mahdollista.
lainaa
Jarkko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

06.06.2011 klo 01.30

Quake. Erinomaisen kiinnostava keskiaikateema heivattiin lopulta hiuksista hittoon ja korvattiin sieluttomalla perusmeiningillä. Mielestäni erittäin hengetön ja tylsä räiskintä sitten lopulta.
lainaa
Stanalado

06.06.2011 klo 12.09

Fallout 3 oli pettymys. Tarina ja huumori ei ain toiminut hyvin. Peli myöskin kävi tylsäksi.

Metal Gear Solidit ovat aina olleet odottamisen arvoisia.
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova