Tuorein sisältö

V2.fi pelasi: Grand Theft Auto Trilogy: The Definitive Edition (Xbox)

Mikko Heinonen

17.11.2021 klo 11.40 | Luettu: 7945 kertaa | Teksti: Mikko Heinonen

No, onhan tämä jonkin määritelmä.
Grand Theft Auto on eräs suosikkipelisarjojani, eikä Rockstar Games ole onnistunut täydellisesti kumoamaan sympatiaani itseään kohtaan, vaikka sarjan edellisestä osasta on nyt jo kokonaiset kahdeksan vuotta ja samaa peliä ollaan tuomassa markkinoille nyt jo kolmannen kerran ilman uutta yksinpelisisältöä. Ensimmäinen GTA oli hilpeää kohellusta, GTA III siirsi toiminnan hienosti kolmanteen ulotttuvuuteen ja Vice City oli täysosuma keskelle nostalgiasuonta. San Andreasin pelasin myös puhki jo ihan siksi, että se oli upea tekninen saavutus ja venytti tuolloisen pelimoottorin äärimmilleen. GTA IV:n ja GTA V:n arvostelut voittekin lukea tältä samalta sivustolta.


Olen siis ehdottomasti kohdeyleisöä sille, että nuo kolme samansukuista peliä sarjan keskivaiheilta pulautetaan uudelle pelimoottorille ja julkaistaan uudelleen nykyaikaistettuina. Etenkin GTA III on nimittäin tällä hetkellä koettuna jo sen verran karu, ettei siihen ole juurikaan tullut palattua. Sen sijaan Vice Cityä – maustettuna tuoreehkoilla harrastajamodeilla – olen pelannut kymmeniä tunteja ihan tällä ja viime vuosikymmenelläkin, sillä niin rautainen peli ei polygonien vähyydestä juuri kärsi.

Moottoriremontti


Siinä missä alkuperäinen III-VC-SA-trilogia kulki RenderWare-alustalla, on 2020-luvun valinta ollut Unreal Engine. Peliä tekemään taas on palkattu Grove Street Games, joka on vastuussa myös ristiriitaisen vastaanoton saaneesta mobiiliversiosta ja sen sukuisesta San Andreasin Xbox 360 -painoksesta.


Vaikka tekniikka pellin alla on uutta, visuaalinen ilme on pidetty varsin samanlaisena. Pelien 3D-malleja on pehmennelty ilmeisen automaattisella teknologialla, joka tuottaa ajoittain koomisia lopputuloksia: mutteritkin ovat paikoin pyöreitä ja osa ihmisistä näyttää vappunaamareilta. Internet on ottanut tuloksista ilon irti, eikä syyttä, mutta itseäni tämä häiritsi pelatessa yllättävän vähän. Remasteroitu sade on kuitenkin niin huvittava esitys, että sen luulisi jo hävettävän tekijöitäänkin: kyseessä on kuin pelkkä "sadekalvo" näytön päällä ja pelaaminen vaikeutuu ihan suhteettomasti.

Ilahduttavampia uudistuksia sen sijaan ovat kartan ja reittiopastuksen kaltaiset elämänlaadun parannukset – tai ainakin olisivat, jos ne toimisivat kunnolla. Jos kohteita on nimittäin useampia saman tehtävän aikana, opastus ei aina oikein tiedä minne se pelaajaa veisi ja saattaa ohjata harhaan. Tällaisenaankin kuitenkin niistä on enemmän hyötyä kuin alkuperäisten pelien epämääräisistä röpöistä siellä täällä. Automaattitallennus jokaisen tehtävän jälkeen ja mahdollisuus jatkaa peliä tallennuksesta salamannopeasti saavat hyväksynnän hylkeen.


Samaan plus-sarakkeeseen kirjattakoon myös se, että kontrollit toimivat hyvin – melkein liiankin hyvin. Läpäisin Vice Cityn pahamaineisen helikopteritehtävän ensiyrittämällä, eikä III:n "Bomb da Base" sekään vaatinut kuin pari yritystä. Aloinkin miettiä, kuinka paljon pelien alkuperäisestä vaikeudesta olikin tappelua huonoja kontrolleja ja keskinkertaista ohjainteknologiaa vastaan.

Kovin paljon sen sijaan ei ilahduta se, että jopa Xbox Series X:llä peli hidastelee paikoin melko ruman näköisesti, ja samaa kommenttia olen saanut muidenkin versioiden pelaajilta. Ruudun päivitysnopeus saattaa toisinaan suorastaan romahtaa, mikä tuntuu huvittavalta, kun kyseessä ovat versioinnit lähes 20-vuotiaista peleistä.

Haluatko parasta? Tee se itse


Tekijänoikeuksien ihmeellinen maailma näyttäytyy jälleen siinä, että tähän "definitiiviseen" painokseen ei ole saatu mukaan läheskään kaikkia musiikkikappaleita, jotka alkuperäisessä Vice Cityssä ja San Andreasissa olivat mukana. GTA III:n radioasemat ovat entisellään, mutta siinä olikin vielä alkuperäistä musiikkia – ja lopulta aika vähän. Valitettavasti etenkin Vice Citystä on pudonnut pois monta kovaa rallia.


Jos siis haluaisi oikeasti koota sen täydellisen Definitive Editionin näistä peleistä, lähtökohdaksi pitäisi ottaa alkuperäinen julkaisu, jossa on aivan kaikki sisältö, ja lähteä sitten muokkaamaan sitä modeilla. Itse asiassa pelattuani ihan hiljattain Vice Cityä pelkällä laajakuvapatchilla peli-PC:lläni olin sitä mieltä, että Definitive Editionin VC ei ollut edes mitenkään ratkaisevasti paremman näköinen, korkeintaan kiiltävämpi.

Tästä päästäänkin siihen, että Rockstar/Take2 on käynyt aktiivisesti poistamassa monia näitä elämänlaadun parannus -modeja verkosta ennen Definitive Editionin julkaisua. Mikä nyt on sillä tavalla aika nihkeää, märkä rätti vasten uskollisen ja aktiivisen yhteisön kasvoja ja osoitus siitä, ettei omaan tuotteeseen kuitenkaan täysin uskottu.


Lopputulos on siis ristiriitainen: Definitive Edition parantaa joitakin asioita, tekee joistakin asioista tahattoman koomisia, ei joiltain osin olekaan kovin Definitive ja kaiken kaikkiaan maistuu liikaa pikaiselta rahastukselta – etenkin jyrkähköön 60 euron hintaan. PC-version sekoilut ovat jo ihan omissa sfääreissään. Paketin suurin ansio on ehdottomasti, että GTA III on DE:nä lähes joka mittarilla alkuperäistä parempi, ja olenkin pelannut sitä nyt huomattavasti enemmän kuin viimeisten 20 vuoden aikana muuten. Osa ongelmista voisi olla korjattavissa päivityksillä, mutta saa nähdä, malttaako Take2 tarttua toimeen. Tällaisenaan Definitive Edition ei ole täyden hinnan arvoinen, niin ehdottomia klassikoita kuin sen sisältämät pelit ovatkin.





V2.fi | Mikko Heinonen
< V2.fi ennakoi: Elden... V2.fi avasi laatikon... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (8 viestiä)

apoliticalgamer

17.11.2021 klo 13.35 22 tykkää tästä

"Tästä päästäänkin siihen, että Rockstar/Take2 on käynyt aktiivisesti poistamassa monia näitä elämänlaadun parannus -modeja verkosta ennen Definitive Editionin julkaisua. Mikä nyt on sillä tavalla aika nihkeää, märkä rätti vasten uskollisen ja aktiivisen yhteisön kasvoja ja osoitus siitä, ettei omaan tuotteeseen kuitenkaan täysin uskottu."

Tää on kyllä suurin syy olla ostamatta tätä ribaletta, noin niinkuin AI-prässin läpikäyneiden tekstuurien ja yleisen laiskuuden lisäksi. Haistakoon Rockstar ja Take2 paskan.
lainaa
fbowjtoajfntj

17.11.2021 klo 19.42

oikeessahan ne ubisoftim ja sonyn pomot oli et kukaan ei pelaa vanhoja pelei. ihan oikein et tekoalylla automatic remasteroodaan halvalla ja nopsaan
lainaa
tuukas

17.11.2021 klo 20.54 8 tykkää tästä

alkaa näiden isojen firmojen aivopierut vituttaa, Warcraft 3 Reforged ja tämä veti kyllä luoton aivan täysin "AAA" firmojen toimintaan. Pitää alkaa piraatiksi jälleen
lainaa
Iller

18.11.2021 klo 03.51 3 tykkää tästä

apoliticalgamer kirjoitti:
"Tästä päästäänkin siihen, että Rockstar/Take2 on käynyt aktiivisesti poistamassa monia näitä elämänlaadun parannus -modeja verkosta ennen Definitive Editionin julkaisua.
En ymmärrä ihmisten vinkumista tuosta modien poistattamisesta. Sitä asiaa on paisuteltu ihan liikaa, eikä moni enää tunnu tietävän miten asia oikeasti edes on.
Rockstar/Take2 on kyllä poistattanut modeja, mutta poistetut modit ovat olleet selkeästi tekijänoikeuksia loukkaavia. Eli on esim. viety iso osa toista peliä, toiseen peliin / pelimoottoriin.
Eli on vaan laiskasti otettu sisältöä toisesta pelistä ja konvertattu se toiseen peliin, eikä oikeasti luotu tai tehty itse mitään. Se on mielestäni aika selvää että tuollaisesta tulee ongelmia ja niin pitääkin. Vastaavia tapauksia on ollut monien pelifirmojen ja pelien kanssa.
Mitään modeja, joissa fanit ovat oikeasti parannelleet ja itse luoneet lisää sisältöä peleihin, ei ole poistatettu.
lainaa
pogo

18.11.2021 klo 04.20 1 tykkää tästä

Oikeastaan useista tekstuureista ym. näkee, ettei niitä ole tekoälyllä paranneltu vaan laitettu muutama alipalkattu, ylityöllistetty avustaja kiireessä painamaan tuhansia uusittuja assetteja. Siellä on useampikin käännösvirhe ja kämmi, joka ei tapahtuisi edes tekoälyn toimesta.
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

18.11.2021 klo 09.28 2 tykkää tästä

Iller kirjoitti:

Rockstar/Take2 on kyllä poistattanut modeja, mutta poistetut modit ovat olleet selkeästi tekijänoikeuksia loukkaavia. Eli on esim. viety iso osa toista peliä, toiseen peliin / pelimoottoriin.
Eli on vaan laiskasti otettu sisältöä toisesta pelistä ja konvertattu se toiseen peliin, eikä oikeasti luotu tai tehty itse mitään. Se on mielestäni aika selvää että tuollaisesta tulee ongelmia ja niin pitääkin. Vastaavia tapauksia on ollut monien pelifirmojen ja pelien kanssa.
Mitään modeja, joissa fanit ovat oikeasti parannelleet ja itse luoneet lisää sisältöä peleihin, ei ole poistatettu.


Taitaa vähän riippua keneltä kysytään. Tämän mukaan esim. "Vice Cry" ei käyttänyt mitään konvertoitua sisältöä.

https://gtaforums.com/topic/973749-take-two-changes-the-ag
lainaa
destev

18.11.2021 klo 10.39 1 tykkää tästä

pogo kirjoitti:
Oikeastaan useista tekstuureista ym. näkee, ettei niitä ole tekoälyllä paranneltu vaan laitettu muutama alipalkattu, ylityöllistetty avustaja kiireessä painamaan tuhansia uusittuja assetteja. Siellä on useampikin käännösvirhe ja kämmi, joka ei tapahtuisi edes tekoälyn toimesta.

Kannattaisi tutkia miten tekoälyt, varsinkin superresoluutio-tekoälyt toimivat. Kirjoitusvirheet eivät ole mitenkään tavattomia epäselvän tekstin kohdalla.
lainaa
pogo

18.11.2021 klo 20.26

destev kirjoitti:
pogo kirjoitti:
Oikeastaan useista tekstuureista ym. näkee, ettei niitä ole tekoälyllä paranneltu vaan laitettu muutama alipalkattu, ylityöllistetty avustaja kiireessä painamaan tuhansia uusittuja assetteja. Siellä on useampikin käännösvirhe ja kämmi, joka ei tapahtuisi edes tekoälyn toimesta.

Kannattaisi tutkia miten tekoälyt, varsinkin superresoluutio-tekoälyt toimivat. Kirjoitusvirheet eivät ole mitenkään tavattomia epäselvän tekstin kohdalla.


Riippuu tekoälyn optimoinnista ja ylipäätään siitä että mikä on laadunvalvonnan taso. Voi olla että käyttivät osassa vanhoja tekstuureja tekoälyä, mutta en usko että läheskään jokaisen kohdalla. Vaikka ne olisi kuka tai mikä tehnyt, niin luulisi ettei kovin montaa roskapostitason käännöskukkasta kehdattaisi jättää silti näkyville.
lainaa

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova