Tuorein sisältö

Pisteiden viskelyä

Vieras

30.08.2013 klo 11.49 | Luettu: 22573 kertaa | Teksti: Vieras

Tarkastelussa V2.fi:n arvosanat
Tämän artikkelin lähtölaukauksena oli sivuston The Swapper -peliarvostelun yhteydessä käyty keskustelu pelien saamista arvosanoista. Käyttäjä Sir_Rymylys, asiayhteydestä irrotettuna, pohti voiko seitsemän miinus (7-) arvosanaa pitää huonona. Väitin, että vain jos 7- on arvosana-asteikon alalaidassa, tulisi sitä pitää huonona. Samassa keskustelussa tein oletuksia arvosanojen hajontaan liittyen, ja lopulta päätin tarkistaa pitävätkö väitteet paikkaansa. Tässä kirjoituksessa ei oteta sen enempää kantaa arvosteluasteikon mielekkyyteen kuin arvosanojen tarpeellisuuteenkaan. Lainauksissa olevat sanat ovat saaduista vastauksista kysymyksiin, jotka esitin sivuston vastaavalle tuottajalle Mikko Heinoselle.

Otin kaikki V2.fi-sivuston arvosanat neljän eri laitteen arvosteluista ja syötin ne taulukko-ohjelmaan. Arvosanat sain sivuston Pelit/Arkisto -osiosta. Arvosanojen antamisen aikavälinä oli siis sivuston perustaminen vuonna 2007 aina otantahetkeen 2.7.2013 asti. Pois jäivät ainakin pelit, jotka arvosteltiin erilaisissa monen pelin artikkeleissa, ja joiden arvosanat eivät siis arkistossa helposti olleet luettavissa. Otanta tuotti tuloksen 497 arvosanaa, jakautuneena eri laitteille seuraavasti:

Tietokonepelit, 111
Wii, 51
PlayStation 3, 121
Xbox 360, 214


Ensimmäisenä pistää silmään arvosteltujen Xbox 360 -pelien määrä. Heinonen selittää määrällistä vaihtelua PS3:n ja Xbox 360:n välillä ainakin sillä, että aiemmin useammalla avustajalla oli Xbox 360 kuin PS3. Syy tähän taas oli laitteiden hinnoissa, mutta erojen tasoituttua PS3-promoja tulee nykyään enemmän. Wiin osalta on huomattava, että uusia arvosteluja ei ole tullut toukokuun 2012 jälkeen. Mitä arvosanoista sitten selviää koskien käytyä keskustelua? Keskiarvon lisäksi on mahdollista tarkastella helposti arvosanajakaumaa. Keskiarvot olen pyöristänyt lähimpään kokonaispisteeseen. V2.fi:n käyttämä arvosana-asteikko peleissä on 40–99.



Kaikkien arvosanojen keskiarvo on 79 ja mediaani 81. Kuten kuvaajasta nähdään, arvosanat 80–89 esiintyvät runsaimpina. Kun yli 89 pistettä saaneiden arvostelujen osuus on 19 % kaikista, on alle 50 pistettä saaneiden osuus vain 2 %. Neljä viidestä pelistä sai 70 pistettä tai enemmän! Arvosana 7- (muutettuna 68) jäisi siis tässä tilastossa 87 heikoimman pelin joukkoon. Varsin huono arvosana siis, jos verrataan muihin.

Tämän perusteella näyttäisi siltä, että arvostelut todella painottuvat asteikon yläpäähän. Arvostelijat ovat ehkä huomaamattaan päätyneet käyttämään paljon ahtaampaa arvosana-asteikkoa kuin mitä on tarjolla. Alinta neljännestä ei juuri käytetä, ja alempaan puoliskoon osuu vain yksi viidesosa arvosanoista. Arvostelijalta vaadittu johdonmukaisuus ei kuitenkaan vaadi, että arvosteluasteikon jokainen taso olisi samanarvoinen, tai että arvosanat jakautuisivat tasaisesti. On kuitenkin huomattavaa, että suuri osa (58 %) peleistä saa kouluarvosanan hyvä (8) tai paremman. Tämä aiheuttaa lukijalle ongelman arvosanojen vertailtavuuden kannalta, olettaen että arvosanat on tarkoitettu jollakin tasolla vertailukelpoisiksi keskenään.

Yksi käytännön selittävä tekijä arvostelujen painotukselle on se, että osa peleistä jää arvostelematta ja useimmin kyseessä on "tylsästi huonot" pelit. Peli, josta ei ole juuri sanottavaa, ei inspiroi arvostelua kirjoittamaan. Heinosen mukaan kuitenkaan monelle pelille ei näin käy, koska maahantuojat ja edustajat kysyvät arvosteluiden perään. Muutaman huonon pelin puuttumisen vaikutus näkyisi merkittävästi lähinnä tilaston alempien arvosanojen määrän kasvuna.



Ovatko pelit sitten vain niin hyviä? On vaikea minun vastata, mistä tämä epätasapaino johtuu. V2.fi:n arvostelijat voinevat valottaa tätä enemmän arveluillaan. Oletankin, että tämän kirjoituksen hedelmä tulee olemaan mahdollisissa arvostelijoiden ja lukijoiden omissa kirjoituksissa. Tässä kuitenkin joitain omia ajatuksia, joista ammentaa keskustelua.

Mahdollinen syy oudolle jakaumalle voisi olla käytössä oleva arvosteluasteikko. Kun on mahdollista tehdä eroja pelien välille yhden pisteen erolla, on mahdollista että pisteet kasautuvat sen takia pienemmälle alueelle. Jos asteikko olisi taas karkeampi, joutuisi arvostelija mahdollisesti käyttämään enemmän alempia arvosanoja, kun olisi pakko tehdä näkyvämpiä eroja eritasoisten pelien välille. Tämän varmistamiseksi kuitenkin joutuisi vertailemaan sivustoja, joilla on käytössä erilaiset asteikot. Eri arvosteluasteikkojen mielekkyydestä ja käytännöllisyydestä taas voidaan olla montaa mieltä. Sen vaihtaminen tuskin kuitenkaan olisi järkevää.

Alussa mainitsemassani keskustelussa esitettiin teoria sille miksi arvosanat painottuvat. Pelit paranevat vuosi vuodelta ja ns. AAA-pelien laatu on vähintään ihan hyvä. Tämä kuitenkin antaisi olettaa, että pelejä arvosteltaisiin osittain tai kokonaan ohjelmoinnin laadun osalta, eikä niinkään sisällöltään tai kokonaisuutena. Taiteeksi tietokonepelejä liputtavien voi olla vaikea hyväksyä tätä lähtöasetelmaa. Kaikissa peleissä ei kuitenkaan juonta ole, joten innovaatiot ja ohjelmoinnin laatu ovat ainoita arvostelun mittapuita, joita voidaan pitää vertailukykyisenä pelistä peliin. Tämä voisi kuitenkin olla todennäköinen selittävä tekijä, miksi alemman tason pelejä on vähän. Harvemmin arvostelija saa arvosteltavakseen täysin rikkinäisiä ja hengettömiä tuotoksia. Matalat arvosanat ovat ns. rankaisukategoria johon joutuvat ainoastaan pelit, joista kenenkään ei koeta saavan mitään iloa teknisten vikojen yms. takia. Matala arvosana olisi siis varattu huomion kiinnittämiseen tuotteisiin, joita tulisi välttää omista genre-mieltymyksistä huolimatta.



Tämä kuitenkin herättää ajatuksen siitä, että onko enää oleellista pitää mitään rankaisukategoriaa, jos sinne joutuu niin harva peli. En myöskään usko, että pitkällä tähtäimellä ketään palvelee se, että suurin osa peleistä saa arvosanan hyvä. Tämä kuitenkin voi olla siirtymäajan ilmiö, kun pelien laatu vakiintuu toimivaksi, ja rikkinäiset tuotokset karsiutuvat tarjonnasta kokonaan. Tämä toki vaatisi huomattavasti tiukempaa seulaa julkaisijoiden ja jälleenmyyjien osalta, mutta on mahdollinen tulevaisuuden skenaario. Ehkä tulevaisuudessa ainakin osa peliarvosteluista siirtyy kohti subjektiivisempaa sisällön analyysiä ohjelmoinnin laadun arvioinnin sijaan. Tämä tietenkin kaikki riippuu myös lukijoista, siitä mitä he arvosteluilta odottavat ja milloin he niitä lukevat. Arvostelun merkitys ja käyttötarkoitus riippuu siitä, milloin se luetaan, ennen pelikokemusta vai sen jälkeen.

Arvostelijoita on tällä sivustolla lukuisia, eikä heille ole annettu kovin tarkkoja ohjeistuksia arvosanoista, muuten kuin olla "rehellinen ja johdonmukainen omissa pisteissään". Jokaisella arvostelijalla on siis oma tapansa muodostaa arvosanat. Kyseinen jakauma ei siis ole yhden arvostelijan luoma ilmiö, mutta se näyttää toistuvan myös yksittäisissä laitteissa. Eri arvostelijoiden jakaumia ei tässä lähemmin tarkastella, jokainen arvostelija sen voi itse tehdä jos kokee tarpeelliseksi. Toivoisin myös, että arvostelijat itse pohtisivat mistä kyseinen ilmiö johtuu ja onko sillä merkitystä arvosanoja annettaessa. Osa arvostelijoista varmaan kuitenkin kokevat arvosanan antamisen lähinnä rasitteena, joten pienillä eroilla kikkailu voi tehdä siitä vielä vaikeamman. Kuitenkin lukijoille usein arvosanat jäävät päällimmäisenä mieleen, mistä käytännön todistuksena lukijoiden jatkuvat muistuttelut Shattered Horizonin ja Speed Racerin saamista arvosanoista tällä sivustolla.

Lopuksi kerrottakoon eri laitteiden välisistä eroista, kun se joitakin kuitenkin kiinnostaa. Niin tietokone-, PS3- kuin Xbox 360 -pelien saamien arvosanojen keskiarvo oli 80, kahden jälkimmäisen eron ollessa yhden kymmenyksen! Ainoastaan Wiillä oli merkittävästi muista poikkeava keskiarvo, sen jäädessä 77 pisteeseen. Mediaanit vaihtelevat laitteittain 80–82 pisteen välillä, joten niistäkään ei löydy merkittäviä eroja. Näyttääkin siltä, että tämän sivuston arvostelujen perusteella, ostajan kannattaa valita pelilaitteensa genre-mieltymyksien mukaan, mikä ei sinällään ole tietenkään yllätys. Eroja tietenkin voisi saada aikaiseksi tarkastelemalla vain laitteiden yksinoikeuspelejä, mutta pikaisella silmämääräisellä tarkistuksella näytti ainakin 90 pisteen pelien seassa olevan jokaisella laitteella, Wiitä lukuunottamatta, tasaisesti niin yksinoikeuksia kuin ns. multiplattareita. Minkään laitteen pelien suosimisesta ei ainakaan näiden arvosanojen perusteella voida puhua.

Kirjoittaja on 25-vuotias Suomen ja Skandinavian historian opiskelija Oulusta ja V2.fi:n keskustelujen moderaattori.

V2.fi | Vieras
< Lola Pandan syntysij... Lauantai-illan Kevyi... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (27 viestiä)

manu

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

30.08.2013 klo 12.38 2 tykkää tästä

Muutamia ajatuksia;

- arvostelu, arvosana mukaan lukien on aina yhden ihmisen mielipide
- mielestäni pelien pisteitä ei voi vertailla yleismaailmallisesti keskenään, itse pyrin suhteuttamaan tietyn pelin pisteet aina muihin saman genren peleihin
- kirjoittaja kirjoittaa, että "ehkä tulevaisuudessa ainakin osa peliarvosteluista siirtyy kohti subjektiivisempaa sisällön analyysia ohjelmoinnin arvioinnin sijaan". Tietenkin selkeä bugisuus rokottaa arvosanoja, mutta itselleni subjektiivinen fiilis, pelin tunnelma ja kokonaisuus peittoaa arvosanan antamisessa pienet ohjelmoinnin virheet. Se myös on iso osa pisteytystä, vaikka arvostelutekstin perusteella joskus voisi odottaa toisenlaisiakin pisteitä
- viimeksi painin pisteytyksen kanssa kovasti The Brothers -pelin kanssa. Se oli lyhyehkö ja ohjauksessa oli tökintää, mutta pelaamisen jälkeen en saanut peliä mielestäni pois. Sen tunnelma, toteutus ja 'jälkimaku' ajoivat ongelmien edelle. Lisäksi halusin antaa sille pistemäärän, jonka perusteella ihmiset ymmärtäisivät edes kokeilla sitä - ja siihen valitettavasti vaaditaan nykyään melko iso lukema. En sano, että annoin Brothersille liikaa pisteitä, mutta aika pienestä ajatuskuviosta oli kiinni se, etteikö se olisi voinut saada viisi vähemmän tai viisi enemmän
- pitäisikö V2.fi:n siirtyä viiden tähden (+ puolikkaiden) järjestelmään?
- arvostelu, arvosana mukaan lukien on aina yhden ihmisen mielipide
lainaa
Temposaur

Rekisteröitynyt 16.01.2012

30.08.2013 klo 12.51 8 tykkää tästä

Itseä on pitkään huvittanut, että antaessani kaveriporukassa pelille kouluarvosanan 7, ovat kaverit olleen silmät pyöreinä ja ihmetelleet oliko peli ollut todellakin niin huono.

Olen tällöin vastannut aina, että ei, peli oli ihan ok. Se ei ole huono, muttei kirkkainta kärkeäkään.

Mielestäni 7 arvoiset pelit pitäisi olla juuri sitä keskiluokkaa, jotka nykyään rankataan tuonne 8 pintaan. Mielestäni kuitenkin 8 -arvosanalla varustetut pelit pitäisi silti olla keskivertoa parempia, joita ne eivät useinkaan ole.
lainaa
Slayah85

30.08.2013 klo 13.10

Itsehän annoin taannoin arvostelussani IronSky: Invasion -pelille 9/100 oli niiiiiin hyvä.
lainaa
Betrunken

Rekisteröitynyt 20.02.2010

30.08.2013 klo 13.22 1 tykkää tästä

Täysin samaa mieltä mitä ylläoleva kirjoittaa.(eli Temposaur)
Muistan silloin skidinä kun tuli ostettua pelejä niin annoin myös näille 6-7 peleille mahdolisuuden ja ostin ne.

Nykyään vain pelaaminen on niin tiukassa että ei kaikkea keskiluokan pelejä kerkee ostamaan saati pelamaan vain nämä n.s AAA luokan pelejä tulee ostettua, toisin tein kerrankin poikkeuksen ja ostin State of Decay ja arvosanaksi antaisin noin 7

Joten ei ihme että nykyaikana vain panostettaan sarjoihin jotka myyvät koska kultaiselta 90 luvulta on moniasia muuttunut, tärkein vissiin on että 70-80 luvulla syntyneet "ensipelaajat" ovat jo tovin olleet aikuisiässä ja varmasti perheitä osalla jolloin pelaamisen aika jää vain näihin AAA peleihin. Ja nykyaikana seiska tarkoittaa huonoa tai sen peliarvosteluissa yleensä viitattaan vain pelin huonoihin osapuoliin jolloin ihmisille tulee kuvitelma että peli on huono vaikka arvosana on se "keskinkertainen"

T: Nykyään tulee ostettua sormilla laskettava määrä kun junnuna saattoi pelejä vuoden aikana olla toistakymmentä(10, 9, 8, 7 ja jopa 6 pelejä)
Muokannut: Betrunken 30.08.2013 klo 13.23 lainaa
Rams

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

30.08.2013 klo 13.59 1 tykkää tästä

Ihan mielenkiintoinen teksti josta irtosi itsellenikin uusia datanjyväsiä, kiitos siitä.

Henkilökohtaisesti olen täysin sinut sen kanssa, että keskiarvomme on siinä 80 pisteen pintaan. Syitä lyhyesti:

-Maailmassa on ihan hirveästi ihan hirveän huonoja pelejä. Näistä suurinta osaa ei ikinä arvostella, koska maahantuojat eivät niitä kovin usein lähetä, ja omalla rahalla sellaisia tulee harvemmin ostettua. Arvosteluiden puute ei kuitenkaan pyyhi näitä pelejä olemassaolosta, ja siksi nekin tarvitsevat oman "sektorinsa" pisteskaalalla.
-Kun arvostelun kirjoittamisen päätteeksi pisteytän pelin, teen sen hyvin yksinkertaisen periaatteen mukaan. Kysyn itseltäni: "Jos 40 pistettä on huonoin mahdollinen pelikokemus, 70 pistettä on keskiverto pelikokemus, ja 100 pistettä on täydellinen pelikokemus, moneen pisteen pelikokemus tämä oli?"
-Tässä viimeset 5 peliä jotka olen V2:ssa arvostellut ja niiden pisteet:

Path of Exile (85)
Planetside 2 (95)
Dishonored (88)
Borderlands 2 (92)
Guild Wars 2 (92)

Kävin nyt ajatuksella lävitse jokaisen näistä peleistä, ja esitin samaisen kysymyksen itselleni uudestaan. Ja kyllä vain, skaalalla 40-100 pistettä, nuo edustavat pelikokemusteni laatua onnistuneesti.

Mielestäni olisi aika kyseenalaista, suorastaan epärehellistä lähteä muokkaamaan pisteyttämistäni tästä hyvin selkeästä ja intuitiivisesta systeemistä joksikin muuksi, jotta saisin viljeltyä peleille alhaisempia pisteitä, jotta saisimme V2:n arvostelujen pistekeskiarvoa alas.

Jos arvosteluun päätyy hyviä pelejä, arvosteluissa näkyy hyviä pisteitä. En sano, etteikö asioita voisi tehdä muutoin tai paremmin, mutta lähtökohtana "arvosteluiden pisteytysten keskiarvon tulee asettua puoliväliin" on viallinen.
lainaa
afk

30.08.2013 klo 14.35 4 tykkää tästä

manu kirjoitti:
- pitäisikö V2.fi:n siirtyä viiden tähden (+ puolikkaiden) järjestelmään?


Pitäisi.

Joko viiden tähden (+ puolikkaiden) tai 1-10 järjestelmään olisi mielestäni hyvä siirtyä. Itse (niin kuin ilmeisesti moni muukin) olin todella pitkään siinä uskossa, että täällä käytetään 1-100 arvosteluasteikkoa. Vasta kun asia tuli erikseen joissain kommenteissa esille, minulle selvisi, että täällä onkin käytössä tämä 40-99 asteikko, mikä on mielestäni todella epälooginen. Varsinkin, kun missään ei taideta erikseen mainita, että käytössä onkin tälläinen asteikko.
lainaa
Arcane

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

30.08.2013 klo 14.43

manu kirjoitti:
Muutamia ajatuksia;
- pitäisikö V2.fi:n siirtyä viiden tähden (+ puolikkaiden) järjestelmään?


Viiden tähden, mutta sekin riippuu siitä, miten sitä käytetään. Eihän tilanne muutu miksikään, jos kaikki pelit saavat sen 4 tai 5 tähteä.

Jollain tavalla pitäisi saada aikaiseksi 5 tähden järjestelmä, joka jakaisi nykyisin 70-100 asteikolla olevat pelit asteikolle 1-5. Ei siis nyt välttämättä aivan normaalijakauman mukaisesti, mutta järkevämmin kuin nykyään. Lisäksi voisi olla mahdollisuus antaa 0 tähteä, joka olisi "rankaisukategoria", johon siis menisi käytännössä kaikki nykyinen alle 70 pisteen kuravelli.

Elokuva-arvosteluissa ja XBLA-peleissä käytetty 5 ja puolikkaiden tähtien systeemi ei ole hirveästi sen parempi kuin 40-99. Ainakin itse miellän 3 tähteä ja 3,5 tähteä käytännössä samaksi arvosanaksi.

...ja minulle se arvosanojen antaminen oli pitkälti rasite. Joidenkin pelien kohdalla mieli vielä muuttui myöhemmin jonkin verran, jolloin arvosanaa olisi halunnut antaa uudelleenl. Eniten skaalasin pisteitäni oikeastaan vertaamalla niitä omiin muihin arvosteluihini, miettien "nautinko tämän pelaamisesta ja arvostelemisesta enemmän vai vähemmän kuin tämän pelin x, y ja z pelaamisesta ja arvostelemisesta".
Muokannut: Arcane 30.08.2013 klo 14.44 lainaa
afk

30.08.2013 klo 14.46 1 tykkää tästä

Rams kirjoitti:
-Maailmassa on ihan hirveästi ihan hirveän huonoja pelejä. Näistä suurinta osaa ei ikinä arvostella, koska maahantuojat eivät niitä kovin usein lähetä, ja omalla rahalla sellaisia tulee harvemmin ostettua. Arvosteluiden puute ei kuitenkaan pyyhi näitä pelejä olemassaolosta, ja siksi nekin tarvitsevat oman "sektorinsa" pisteskaalalla.


Lisäyksenä vielä aiempaan viestiin. Mieelstäni esim. 1-10 asteikko olisi hyvä myös tässä mielessä. Arvostelija voisi käyttää rohkeasti vielä nelosen tuntumassa olevia arvosanoja näiden huonojen, mutta kuitenkin pelattavien pelien kohdalla. Tällöin jokainen varmasti tajuaisi, että peli on huono, mutta asteikossa jäisi vielä ne 1-3 arvosanat niille todella surkeille tekeleille.

Toki tuossakin tilanteessa arvosanat varmasti painottuisivat sinne 7-8 tienoille, mutta asteikko olisi silti mielestäni paljon loogisempi ja myös vertailu muiden sivustojen arvosanoihin voisi olla helpompaa. Varsinkin jonkun satunnaisen lukijan, joka ei ole tietoinen 40-99 asteikosta, kannalta tuon tyyppinen asteikko olisi parempi.
lainaa
Jari-Pee

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

30.08.2013 klo 14.47 12 tykkää tästä

V2.fi:n leffa-arvosanojen (joita arvon hatusta yksinäni) logiikassa on ainakin yksi ero verrattuna siihen mitä tässä on puhuttu. Karkeasti sanoen elokuva saa 1 tähden, jos se on arvoton. En laita arvottomia elokuvia arvojärjestykseen (enkä arvostele useimpia arvottomia elokuvia). 1,5 tähden arvosana on saavutus. 1,5 tähteä viimeksi saaneissa, surkeasti kirjoitetuissa tekeleissä 21 tapaa avioliitto ja Monsterit - yliopisto on hahmoja, jotka vähintäänkin näyttävät sympaattisilta. 60 pistettä saanut peli Dead Island oli mielestäni kamala niin kauan kuin se yritti jotakin omaa, mutta kun se muuttui tavalliseksi tusinaräiskinnäksi, jota vieläpä sai muiden kanssa pelata, kyllähän se hetken viihdytti. Sekin olisi voinut saada 1,5 tähteä leffa-asteikolla, korkeintaan 2.

(0,5 tähteä ei ole kovin yleinen eikä merkittävä arvosana. Ajattelen yleensä että se on "vähemmän kuin minimi". Se tarkoittaa lähinnä että "annan leffallesi 1 tähden ja haista ***tu".)
Muokannut: Jari-Pee 30.08.2013 klo 15.01 lainaa
Sir_Rymylys

Rekisteröitynyt 11.04.2007

30.08.2013 klo 15.15

Erittäin hyvä kirjoitus. Tässä omia sekalaisia ajatuksia.

Suurin osa nykysukupolvella pelaamistani peleistä on jäänyt läpäisemättä. Kesken jääneissä peleissä ei periaatteessa ole ollut mitään vikaa. Ne ovat keränneet arvosteluissa hyviä pistemääriä ja olleet muutenkin kaikin puolin mukiinmeneviä pelejä.

Valitettavasti harrastettuani pelaamista 20-vuotta vaadin peleiltä muutakin kuin hyvää teknistä toteutusta ja ihan mielekästä tekemistä. Henkilökohtaisesti pelit eivät ole minulle ajantappoväline, vaan taide-elämys siinä missä elokuvat tai kirjatkin. Siten uuden teoksen asettaminen konsoliin tulisi olla samalla tavalla juhlallinen elämys kuin elokuvateatterissa käynnin tai uuden kirjan persoonallisen tuoksun. Henkilökohtaisesti näitä ovat olleet yhtälailla niin Tetris kuin Metal Gear Solid:kin.

Ja palatakseni vielä aiheeseen johon artikkelin alussa viitataan. Toisin kuin monista muista nykysukupolven peleistä, joille olen antanut korkeampia pistemääriä; Nautin Demon's Soulsista täysin siemauksin ja pelasin sen muutamaan otteeseen läpi. Peli, jolle annoin 7-, on teoksena enemmän kuin osiensa summa.
lainaa
perato

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

30.08.2013 klo 18.20

Tuo on kyllä hyvä pointti et niin moni paska peli jää saapumatta, mutta toisaalta tämä taitaa koskea myös elokuvia ja kirjoja ynnä muitakin. Ei tänne kaikki Bollywood kökköydet saavu katottavaksi tai lentokenttäkirjallisuuden pskimmat otokset luettavaksi.

Lainaus:
En laita arvottomia elokuvia arvojärjestykseen
Tätä voisi jossain vaiheessa kyllä noudattaa peleissäkin, vaikkakin Mikon haastattelun perusteella näin taitaa myös käytännössä käydäkin. Jos tekijä ei näe vaivaa, miksi arvostelijakaan näkisi?

Genrejen välistä pisteytystä voisikin katsoa, mutta koska genrejen jaot on suhteellisen epäselviä eikä mitään kiveen kirjoitettuja genrejä edes ole, sen tekijän pitäisi olla se joka ne pelit arvosteli.(koska on todennäköisesti itse määritellyt genretkin). Genreistä voisi kirjoitella enemmänkin, taitaa olla elokuvatutkimuksen lempiaiheita.

Lainaus:

En sano, etteikö asioita voisi tehdä muutoin tai paremmin, mutta lähtökohtana "arvosteluiden pisteytysten keskiarvon tulee asettua puoliväliin" on viallinen.

Lähinnäpä tämän tekstin lähtökohtaisena ideana oli, että keskustellaan siitä onko näin kuin oletetaan ja miksi näin on. Päteviä perusteita täältä kyllä näyttää löytyvän, mikä sinällään kertoo että asiaa on ehkä mietitty, muttei ajateltu ääneen. Nyt kun lukija tietää mikä skaala on käytössä ja mihin pelit painottuvat, on helpompi tehdä vertailuja ja toivottavasti syntyy vähemmän valituksia arvosanoista ja niiden suhteellisuudesta toisiinsa. On olemassa muitakin jakaumia kuin tasainen jakauma, eikä mikään todellakaan pakota käyttämään sitä. Voisihan täällä noudattaa vaikka Gaussin kellokäyrää, tosin en näe syytä. Lähinnä erinomaisuus menettää hohdettaan jos 80% peleistä on siinä heti kannoilla. Ja paskuus korostuu kun yks peli sadasta osuu huonoihin kategorioihin.

Jari-Pee kirjoitti:
V2.fi:n leffa-arvosanojen (joita arvon hatusta yksinäni) logiikassa on ainakin yksi ero verrattuna siihen mitä tässä on puhuttu.

Tuli nuo leffat tarkastettua "otannalla: 101 viimeisintä" jossaki vaiheessa elokuuta, ja keskiarvo oli 2,8 ja mediaani 3. Et ihan hyvin kuitenkin, kun taidat kirjottaa niistä (lähes) jokaisen.

Peleillä ei kuitenkaan ole mitään "koetta" edessään, jonka ratkaisemalla he saavat täydet pisteet, joten arvosanojen merkitys täytyy minusta olla sen vertailtavuudessa johonkin. Jos jokin asia on hyvä, niin se on hyvä suhteessa johonkin muuhun. Onko se suhde sitten muut pelit vai "mielummin tämä ku ei peliä ollenkaan". Ehkä arvostelijoilta voisi tulla vähän rohkeampiaki kannanottoja siitä onko joku piirre hyvä vai huono mielipiteenä, perustella se ja pysyä siinä. En toivo että lähtään linjalle jossa arvostelija tekee myönnytyksiä lukijoille arvosanoissa. Jos myönnytyksiä tehdään, niin tehdettäköön ne itse tekstissä "joku voi pitää tästä", mutta arvosana voisi kuvastaa mielummin arvostelijan omaa näkemystä kuin sitä mitä hän kuvittelee muiden näkevän.
Lainaus:

Pisteet on annettu juurikin sen perusteella, että joku tästä pelistä pitää aivan varmasti, ja usein ne ovat juuri niitä ihmisiä, jotka eivät erityisemmin pidä GTA:sta. Kierrätys on kuitenkin aivan liian härskiä, että mitään kiitettävään viittaavaakaan minulta irtoaisi.


Ihan noin tämän viestin loppukaneettina voinen sanoa, että en katsele juuri arvosanoja arvosteluista kuin korkeintaan metacriticin kautta. Tekstistä usein aukeaa enemmän se, mitkä asiat arvostelijaa miellytti ja mitkä ei, ja niistä voi taas päätellä tykkääkö itse pelistä vai ei. Toisaalta nykyään ehkä luen enemmän arvosanoja jälkeenpäin, ettei tule ne ärsyttävyydet silmille ku vasta oman kokemuksen kautta. Siksi arvostelijoiden syvemmät analyysit sisällöstä on arvokkaampia kuin "toimii, ei toimi" listaukset.

Edit: ja kiitos jarpille joka ratkaisi otsikkopulman SR IV arvostelun keskustelussa.
Muokannut: perato 30.08.2013 klo 18.59 lainaa
Duster

Rekisteröitynyt 03.01.2008

30.08.2013 klo 18.35 1 tykkää tästä

Mielenkiintoinen teksti. Antoi samalla myös vähän uutta perspektiiviä tähän numeroiden (tai tähtien) antamiselle. Itse olen sillä kannalla että pelillä pitää olla myös arvosana arvostelutekstin lisäksi, mutta olisiko sittenkin parempi, että pelille annetaan kirjallinen "arvosana" pisteytyksen (tai tähtien) sijaan? Eli vaikkapa: Älä pelaa, Kehno, Keskinkertainen, Ihan OK, Hyvä, Erinomainen, tai jotain muuta kuvaavaa. Olisiko tämä numeroa tai tähtiä kuvaavampi tapa ilmaista arvosana pelin loppuun?

40 - 99 asteikko en kyllä lähtisi enää muutamaan 1 - 100 (tai 1 - 10) asteikolle koska sitten porukka olisi ihan sekaisin kun ihan hyvät pelit alkaisivatkin olla siinä 5 ja 7 välillä. Jos asteikko muutetaan V2:ssa johonkin niin sitten tuohon 5 tähden systeemiin jossa voidaan antaa myös puolikkaita tähtiä.
lainaa
perato

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

30.08.2013 klo 18.50 1 tykkää tästä

Duster kirjoitti:

40 - 99 asteikko en kyllä lähtisi enää muutamaan 1 - 100 (tai 1 - 10) asteikolle koska sitten porukka olisi ihan sekaisin kun ihan hyvät pelit alkaisivatkin olla siinä 5 ja 7 välillä. Jos asteikko muutetaan V2:ssa johonkin niin sitten tuohon 5 tähden systeemiin jossa voidaan antaa myös puolikkaita tähtiä.
Eikö 1-10 ja 0,5-5 ole käytännössä sama, jokainen 1-10 asteikon parillinen luku vastaa 5 tähden luonnollisia lukuja, parittomat puolikkaita. Pidän näitä erilaisia murto-osa pisteitä kaikista hankalimpina hahmotettavina ja epäkäytännöllisimpinä pisteinä.
lainaa
Rams

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

30.08.2013 klo 19.19

perato kirjoitti:

Lähinnä erinomaisuus menettää hohdettaan jos 80% peleistä on siinä heti kannoilla. Ja paskuus korostuu kun yks peli sadasta osuu huonoihin kategorioihin.


Tämä on totta, mutta se on myös mielestäni tämänkaltaisen "suoraan lineaarisen" pisteytyksen mukanaan tuoma ongelma, jolle ei ole helppoa ratkaisua. Itse olen aika matemaattinen ihminen joka lähestyy asioita ainakin omasta mielestään niin puhtaan loogisesti kuin pystyy. Jos minulle annetaan 40-100 pisteen skaala jolla pelit pitää arvostella, niin "erittäin hyvä" peli on noin 90 pistettä (~4 tähteä), ja se erityisen hyvä, innovatiivinen ja superlaadukas tuote on sitten sen 95+ (5 tähteä). Marginaalit ovat kuitenkin aika pieniä - mielestäni viime vuosien paras julkaistu peli ihan oikeasti ei ole mitenkään "tosi tosi paljon parempi" kuin ne kaikki muut todella hyvät pelit mitä on julkaistu.

Se on sinällään totta, että tietyn laatuminimin alittavat pelit voisivat kuulua tähän leffapuolelta tuttuun "1 tähden roskakategoriaan", joka toisi suuremman osan pisteskaalasta käyttöön hyvien ja tosi hyvien pelien erottamiseen toisistaan. Mielestäni se olisi kuitenkin vähintäänkin yhtä harhaanjohtavaa kuin nykytilanne. Miksi ihan oikeasti hyvän pelin, pelin joka ansaitsee kiitettävän arvosanan - pitäisi saada tyydyttävä arvosana vain, koska V2 tyypillisesti arvostelee hyviä pelejä? Näinhän voitaisiin toki tehdä, mutta se pitäisi sitten selittää käyttäjille aika huolellisesti. Systeemi, jossa huonoin peli saa minimipisteet, keskinkertainen peli keskinkertaiset pisteet ja hyvä peli hyvät pisteet on kuitenkin aika selkeä, riippumatta keskiarvoon liittyvistä ongelmista.

Itse olisin nyt asiaa enemmän mietittyäni sen kannalla, että siirtyisimme V2:ssa 10 pisteen (0-10) järjestelmään. Se on totta, että vertailukelpoisuus vanhempien arvostelujen kanssa kärsisi, mutta en usko, että tähän kenenkään elämä pilaantuisi. Nykyjärjestelmässä minua häiritsee yksittäisten pisteiden nyhjääminen edestakaisin epätoivoisessa yrityksessä pitää omat arvosanani sellaisessa linjassa jonka takana voin seisoa. 1-10 pisteen skaalalla kirjoittamisen päätteeksi menisi oikean luvun löytymiseen huomattavasti lyhyempi pätkä aikaa, enkä oikein näe sitä iloa, mikä isommilla luvuilla pelaamisesta saadaan.
lainaa
Betrunken

Rekisteröitynyt 20.02.2010

30.08.2013 klo 19.47 4 tykkää tästä

Pakko laittaa kommenttia jos/jos ei niin niin olisi mahdolisuus rekisteröidyillä käyttäjillä mahdolisuus antaa oma 0-5 tai sitten 40-99 pisteet pelille niin saisi vähän myös tuota massan mielipidettä pelistä tai suomalaisten massoen.

Tiedän että pelisarjan vihaajat tulevat antaa nollaa ja sitä fanittavat antavat täyttä kirkkain silmin mutta kuitenkin osviittaa ja varsinkin jos rekisteröidyt vain käyttäjät antavat niitä niin ei ihan kaikki spämmi pääse läpi.

Sama toki myös leffa puolelle kiusamaan jaria sen vääristä pisteistä mutta tiedä että onko edes mahdollista ja kuinka vaikea toteuttaa mutta kuhan läpiä puhun.
lainaa
perato

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

30.08.2013 klo 19.55

Rams kirjoitti:
perato kirjoitti:

Lähinnä erinomaisuus menettää hohdettaan jos 80% peleistä on siinä heti kannoilla. Ja paskuus korostuu kun yks peli sadasta osuu huonoihin kategorioihin.


Tämä on totta, mutta se on myös mielestäni tämänkaltaisen "suoraan lineaarisen" pisteytyksen mukanaan tuoma ongelma, jolle ei ole helppoa ratkaisua. Itse olen aika matemaattinen ihminen joka lähestyy asioita ainakin omasta mielestään niin puhtaan loogisesti kuin pystyy. Jos minulle annetaan 40-100 pisteen skaala jolla pelit pitää arvostella, niin "erittäin hyvä" peli on noin 90 pistettä (~4 tähteä), ja se erityisen hyvä, innovatiivinen ja superlaadukas tuote on sitten sen 95+ (5 tähteä).

Se on sinällään totta, että tietyn laatuminimin alittavat pelit voisivat kuulua tähän leffapuolelta tuttuun "1 tähden roskakategoriaan", joka toisi suuremman osan pisteskaalasta käyttöön hyvien ja tosi hyvien pelien erottamiseen toisistaan. Mielestäni se olisi kuitenkin vähintäänkin yhtä harhaanjohtavaa kuin nykytilanne. Miksi ihan oikeasti hyvän pelin, pelin joka ansaitsee kiitettävän arvosanan - pitäisi saada tyydyttävä arvosana vain, koska V2 tyypillisesti arvostelee hyviä pelejä? Näinhän voitaisiin toki tehdä, mutta se pitäisi sitten selittää käyttäjille aika huolellisesti. Systeemi, jossa huonoin peli saa minimipisteet, keskinkertainen peli keskinkertaiset pisteet ja hyvä peli hyvät pisteet on kuitenkin aika selkeä, riippumatta keskiarvoon liittyvistä ongelmista.
Hyviä pointteja. Ei aukene lukijalle yhtään enempää ainakaan nopealla vilkaisulla jos muualla hyviä arvosanoja saaneet pelit täällä saa paljon matalempia ilman perusteluita. Jää lähinnä kyyninen vaikutelma, mikä ainaki itellä aiheuttaa monesti reaktion etten halua lukea ko. tuottajan arvosteluja(kyynisyys on eri kuin kriittisyys, mikä ei aina arvosanasta tule esille).


Lainaus:

Itse olisin nyt asiaa enemmän mietittyäni sen kannalla, että siirtyisimme V2:ssa 10 pisteen (0-10) järjestelmään. Se on totta, että vertailukelpoisuus vanhempien arvostelujen kanssa kärsisi, mutta en usko, että tähän kenenkään elämä pilaantuisi. Nykyjärjestelmässä minua häiritsee yksittäisten pisteiden nyhjääminen edestakaisin epätoivoisessa yrityksessä pitää omat arvosanani sellaisessa linjassa jonka takana voin seisoa. 1-10 pisteen skaalalla kirjoittamisen päätteeksi menisi oikean luvun löytymiseen huomattavasti lyhyempi pätkä aikaa, enkä oikein näe sitä iloa, mikä isommilla luvuilla pelaamisesta saadaan.
Siinäpä sit palaverin paikka et mikä on arvostelijoille eniten mieleen. Katsoisin että olis varmaan arvostelijalle helpompi tämä karkeampi arvostelu, varsinkaan kun sitä vähän "vähemmän aikaa" mietittyä arvosanaa joku päättää alkaa kritisoimaan. Helpompi erotella seiska ja kasi ku 74 ja 76.

Lainaus:

Marginaalit ovat kuitenkin aika pieniä - mielestäni viime vuosien paras julkaistu peli ihan oikeasti ei ole mitenkään "tosi tosi paljon parempi" kuin ne kaikki muut todella hyvät pelit mitä on julkaistu.

Tämä herättää jo ihan toisen keskustelujuonteen, mitkä pelit jäävät todellisuudessa historiaan? Todella vaikea arvioida tällä hetkellä nykypäivän peleistä. Toki myytyjen määrien takia joku CoD ja Mario tullaan mainittemaan todennäköisesti sadanki vuoden päästä ilmestyvässä "Tietokonepelien historia" opuksessa, mutta noin muista vaikuttavista asioista on nyt todella paha sanoa muuta kuin puhtaita veikkauksia. Noh, siinäpä oliski aihetta sitte toiselle kirjotukselle.
lainaa
Megadraivi

30.08.2013 klo 23.07

perato kirjoitti:

Tämä herättää jo ihan toisen keskustelujuonteen, mitkä pelit jäävät todellisuudessa historiaan? Todella vaikea arvioida tällä hetkellä nykypäivän peleistä. Toki myytyjen määrien takia joku CoD ja Mario tullaan mainittemaan todennäköisesti sadanki vuoden päästä ilmestyvässä "Tietokonepelien historia" opuksessa, mutta noin muista vaikuttavista asioista on nyt todella paha sanoa muuta kuin puhtaita veikkauksia. Noh, siinäpä oliski aihetta sitte toiselle kirjotukselle.

Paikan historiassa peli saa olemalla vallankumouksellinen ja/tai erittäin runsaasti myyvä. Innovaation virstanpylväät ja genrensä huiput muistetaan.


Mitä pisteytykseen tulee, nykyteknologialla ja budjeteilla teknisesti ja audiovisuaalisesti täysin sietämätöntä peliä tuskin onnistutaan saattamaan julkaisuksi asti (toisin kuin 70-90-luvuilla). Niinpä pelit ansaitsevat automaattisesti 10-20 pistettä teknisestä toteutuksesta. Loput määrää omaperäisyys, tarina, pelattavuus ja kiinnostavuus. Indie-pelit ovat tietty oma lukunsa.

Koska arvostelut tehdään yleensä genren sisällä, on hyvä mainita, mihin verrokkipeleihin arvosanaa peilataan. Eli kerrotaan, että "peli x häviää pelille y tässä ja tässä ja on parempi kuin z tässä ja tässä". Toki tätä tietoa on vaikea arvioida, jos ei itse ole pelannut y:tä ja z:aa. Mutta ainakin osaa rankata pelejä niiden ominaisuuksien mukaan, eikä pelkästään numeron.

lainaa
uiosdffspoi

31.08.2013 klo 01.58 1 tykkää tästä

Arcane kirjoitti:
manu kirjoitti:
Muutamia ajatuksia;
- pitäisikö V2.fi:n siirtyä viiden tähden (+ puolikkaiden) järjestelmään?


Viiden tähden, mutta sekin riippuu siitä, miten sitä käytetään. Eihän tilanne muutu miksikään, jos kaikki pelit saavat sen 4 tai 5 tähteä.

Jollain tavalla pitäisi saada aikaiseksi 5 tähden järjestelmä, joka jakaisi nykyisin 70-100 asteikolla olevat pelit asteikolle 1-5. Ei siis nyt välttämättä aivan normaalijakauman mukaisesti, mutta järkevämmin kuin nykyään. Lisäksi voisi olla mahdollisuus antaa 0 tähteä, joka olisi "rankaisukategoria", johon siis menisi käytännössä kaikki nykyinen alle 70 pisteen kuravelli.

Elokuva-arvosteluissa ja XBLA-peleissä käytetty 5 ja puolikkaiden tähtien systeemi ei ole hirveästi sen parempi kuin 40-99. Ainakin itse miellän 3 tähteä ja 3,5 tähteä käytännössä samaksi arvosanaksi.

...ja minulle se arvosanojen antaminen oli pitkälti rasite. Joidenkin pelien kohdalla mieli vielä muuttui myöhemmin jonkin verran, jolloin arvosanaa olisi halunnut antaa uudelleenl. Eniten skaalasin pisteitäni oikeastaan vertaamalla niitä omiin muihin arvosteluihini, miettien "nautinko tämän pelaamisesta ja arvostelemisesta enemmän vai vähemmän kuin tämän pelin x, y ja z pelaamisesta ja arvostelemisesta".


Näyttää toimivan ihan ok tuolla leffa-arvostelupuolella. 4 ja 5 tähteä ei ole yleistä.

Alle 70 pisteen kuravelli? Eli kaikki alle 70 pistettä on todellakin roskaa?

Mutta kuten sanottu kyse on aina mielipiteistä ja mieltymyksistä. Ei V2:n pisteet vaikuta paskaakaan pelikokeiluihin ja hankintoihin. Pelikelvotonta paskaa ei todellakaan juuri enää tule vastaan vaan kyse on enemmän fiiliksistä ja arvostelijoiden mielimaisemahan voi olla täysin erilainen kuin oma. Bioshock on mielestäni yliarvostettu pökäle koska se maisema ei aiheuta mitään värinöitä, kun taas esim uuden Bionic Commandon kädellä heiluminen on jo yksistään huippufiilispisteiden arvoinen.

Jonkun mielikuvassa 7 on hyvä ja jonkun toisen ei. Mutta mielestäni ero 3,5 ja 3 tähden pelillä on aika merkittävä. Mutta mikä on 77:n ja 78:n ero? En tiedä miksi piste-asteikon pitäisi olla tarkempi kuin edes jollain yleisellä tasolla voidaan perustella.
lainaa
fic

31.08.2013 klo 12.13

Arcane kirjoitti:
Viiden tähden, mutta sekin riippuu siitä, miten sitä käytetään. Eihän tilanne muutu miksikään, jos kaikki pelit saavat sen 4 tai 5 tähteä.

Jollain tavalla pitäisi saada aikaiseksi 5 tähden järjestelmä, joka jakaisi nykyisin 70-100 asteikolla olevat pelit asteikolle 1-5. Ei siis nyt välttämättä aivan normaalijakauman mukaisesti, mutta järkevämmin kuin nykyään. Lisäksi voisi olla mahdollisuus antaa 0 tähteä, joka olisi "rankaisukategoria", johon siis menisi käytännössä kaikki nykyinen alle 70 pisteen kuravelli.


Totta kai se viiden tähden järjestelmä jakautuisi 40-99 skaalalle. Tähdet vain ovat paljon simppelimpi, nopea tapa kertoa pelin laadusta. Pikkutarkat numerot vain aiheuttavat hämmennystä niin lukijoille kuin arvosteluiden kirjoittajille. Itse olen aina mahdollisimman yksinkertaisen arvosteluasteikon perään, pelkkä peukku ylös/alas (ja ehkä joku välimuoto) olisi täysin riittävä.

Ja tuo että valtaosa peleistä osuu 80 pisteen kohdille, ehkä arvostelijoiden pitäisi tiukentaa pisteiden antiaan sellaisella kymmenellä pisteellä että keskiarvo osuisi oikeaan kohtaan.
lainaa
löytyy

31.08.2013 klo 16.19 2 tykkää tästä

Loppujen lopuksi arvosteluista haetaan vain tietoa että vältänkö, ostanko välittömästi vai pohdinko tilanteen mukaan. Kaikki tuota tarkempi pisteytys on hifistelyä.

Enkä voi sietää niitä fraaseja "pakko-ostos" tai "halvan hintansa arvoinen". Liittyy tohon Manun kommenttiin että hän nosti Brothersin pistemäärää jotta saisi ihmiset kokeilemaan, haiskahtaa ihan epämääräiseltä mainonnalta ja propagandalta. Vähän sama meno kuin Metacriticin fanipojat jotka jakelevat kymppejä menetteleville peleille.
lainaa
Lichi

Rekisteröitynyt 04.09.2011

31.08.2013 klo 23.59

manu kirjoitti:
Muutamia ajatuksia;

- pitäisikö V2.fi:n siirtyä viiden tähden (+ puolikkaiden) järjestelmään?


EI missään nimessä. Kyseinen menetelmä on huono, koska on aivan liian karkea. Lisäksi pelissä vielä voidaan arvostella edes osittain subjektiivisesti verrattuna vaikka musiikkiin tai alokuviin, joissa yksi kehuu maasta taivaaseen ja toinen pitää kelvottomana roskana.

"Yksi käytännön selittävä tekijä arvostelujen painotukselle on se, että osa peleistä jää arvostelematta ja useimmin kyseessä on "tylsästi huonot" pelit. Peli, josta ei ole juuri sanottavaa, ei inspiroi arvostelua kirjoittamaan."
Tämä on juuri se pääsyy. Olisi siis väärin jos arvosananojen keskiarvo osuisi keskelle, koska kaikkia pelejä ei arvostella. TAas lähes kaikki lähtökohtaisesti hyvät pelit arvostellaan ja kelvottamat tekeleet eivät herätä kenenkään mielenkiintoa.

7 tarkoittaa keskinkertaista peliä, ei keskimääräistä AAAA-peliä. Korjatkaa jos ootte erimieltä.
Muokannut: Lichi 01.09.2013 klo 00.00 lainaa
perato

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

01.09.2013 klo 01.51

Lichi kirjoitti:
manu kirjoitti:
Muutamia ajatuksia;

- pitäisikö V2.fi:n siirtyä viiden tähden (+ puolikkaiden) järjestelmään?


EI missään nimessä. Kyseinen menetelmä on huono, koska on aivan liian karkea. Lisäksi pelissä vielä voidaan arvostella edes osittain subjektiivisesti verrattuna vaikka musiikkiin tai alokuviin, joissa yksi kehuu maasta taivaaseen ja toinen pitää kelvottomana roskana.

Pitäsköhän siirtyä ihan kahteen eri systeemiin, toinen arvio joka arvioi sisältöä ja toinen joka arvioi käytännön toimivuutta. Ei oikeasti, mutta kunhan heitin. Joskus ennen muinoin tää "toimivuus" aspekti oli aika oleellinen osa arvosteluja, nykyään saa ne tiedot jostain muualta. Nämä nyt tietenki aukeaa arvostelusta ite, joten ehkä vähän turhanki arvosanapohjaseks vetää tän keskustelun. Mitähän kaikkea siinä pitäs loppuen lopuksi näkyä.

Lainaus:

"Yksi käytännön selittävä tekijä arvostelujen painotukselle on se, että osa peleistä jää arvostelematta ja useimmin kyseessä on "tylsästi huonot" pelit. Peli, josta ei ole juuri sanottavaa, ei inspiroi arvostelua kirjoittamaan."
Tämä on juuri se pääsyy. Olisi siis väärin jos arvosananojen keskiarvo osuisi keskelle, koska kaikkia pelejä ei arvostella. TAas lähes kaikki lähtökohtaisesti hyvät pelit arvostellaan ja kelvottamat tekeleet eivät herätä kenenkään mielenkiintoa.
Ei ihan selvinny et moniko tämmönen jää arvostelematta, mutta etes 10 arvostelematonta peliä vuotta kohden ei hirveänä muuttais tuota tilastoa jos ne ripoteltais kolmeen viimiseen palkkiin.


Lainaus:

7 tarkoittaa keskinkertaista peliä, ei keskimääräistä AAAA-peliä. Korjatkaa jos ootte erimieltä.
Minusta pelit pitää arvostella samasta lähtökohdista olkoot takana rahaa kuinka paljon tahansa. Toki joitain asioita voi antaa anteeksi, mutta ei se pieni budjetti saa olla mikään tekosyy pskalle tuotannolle.
lainaa
afk

01.09.2013 klo 17.12 1 tykkää tästä

Lichi kirjoitti:
manu kirjoitti:
Muutamia ajatuksia;

- pitäisikö V2.fi:n siirtyä viiden tähden (+ puolikkaiden) järjestelmään?


EI missään nimessä. Kyseinen menetelmä on huono, koska on aivan liian karkea.


Milläköhän tavalla se olisi liian karkea? Kuten täälläkin on tullut esille, kukaan tuskin pystyy tekemään eroa esim. 71 pistettä saaneen pelin ja 73 pistettä saaneen pelin välille. Eli yksittäisillä pisteillä ei ole loppupeleissä merkitystä. Tämän vuoksi viiden tähden (+ puolikkaiden) tai 10 pisteen (jotka ovat periaatteessa sama asia) järjestelmä olisi tarpeeksi kuvaava ja yksinkertainen. Jos tuo kuitenkin tuntuisi liian karkealta, niin voisihan myös 1-10 pisteen järjestelmä puolikkaiden kanssa olla mahdollinen. Sen nyt viimeistään luulisi olevan tarpeeksi tarkka.
lainaa
martin

01.09.2013 klo 20.59

Minä taas en ymmärrä miksi seiskaa pidetään jotenkin keskiarvona tai keskilukuna. Yleensä seiskalle on määritelty joku adjektiivi kuten "hyvä". Pitäisikö siis jotenkin tulkita että jos 7 on joku tavoiteltu keskiarvo niin pelit ovat silloin keskimääräisesti hyviä? Kaikki pelit yhteen pinottuna todellinen keskiarvo ei voi olla huonompi tai parempi? Miksi pelien pitäisi seurata Gaussin käyrää?

Muutenkin on vähän typerä verrata peliä A peliin B koska ihmisillä painaa aina genremieltymykset sun muut. Arvosanan pitäisi siis lähinnä kuvata teknistä toimivuutta, sisällön määrää jne.
lainaa
perato

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

02.09.2013 klo 16.05

martin kirjoitti:
Minä taas en ymmärrä miksi seiskaa pidetään jotenkin keskiarvona tai keskilukuna. Yleensä seiskalle on määritelty joku adjektiivi kuten "hyvä". Pitäisikö siis jotenkin tulkita että jos 7 on joku tavoiteltu keskiarvo niin pelit ovat silloin keskimääräisesti hyviä? Kaikki pelit yhteen pinottuna todellinen keskiarvo ei voi olla huonompi tai parempi? Miksi pelien pitäisi seurata Gaussin käyrää?
Seiskaa pidetään mediaanina koska se on sitä 4-10 skaalalla. Ei pitäisi seurata, mutta jos arvosanat on vertailukelpoisia, niin oletettavasti puolet on huonompia ku keskiverto ja puolet parempia.

Lainaus:

Muutenkin on vähän typerä verrata peliä A peliin B koska ihmisillä painaa aina genremieltymykset sun muut. Arvosanan pitäisi siis lähinnä kuvata teknistä toimivuutta, sisällön määrää jne.
Entä jos ne on samassa "genressä", mikä ikinä se onkaan. Tuo tekninen toimimattomuus on minusta jo käytännössä turha, koska arvostelijatkin joutuvat nykyään pitkälti selaamaan "onko muilla näitä ongelmia", mutta harvemmin kirjoittaa ongelmista joita ei kohdannut. Eli ostaja joutuu silti tekemään ennakkotarkistuksen muualta, että tuleeko peli toimimaan omalla laitteella.

Sisällön määrää ei arvostelijoilla paljoa ole mahdollisuutta tarkastella realistisesti, kun joidenkin pelien sisältö on satoja tunteja, ja silti arvostelu pitää paukuttaa ulos viimistään viikko pari ilmestymisen jälkeen. Taas luotetaan joko pintaraapasuun tai "yleiseen mielipiteeseen" joka kerätään jostain foorumeilta, tekijöiltä tai muista arvosteluista. Oliski "jännä" nähdä testi, jossa olis joku yli 100h väitetysti kestävä peli, mut arvostelukappaleiden tarina loppuis jossain 75h paikkeilla yhtäkkiä ilman varotusta. Hätähätä-journalismi sais kivan lommon kylkeensä. En väitä että kaikkea pelijournalismia näin tehdään, mutta paljon tätä "first!"-journalismiakin on täällä seassa.

Toisaalta sisällön määrän arvostelu on turhaa ilman sisällön tarkastelua, sillä muuten se olis sama kuin kirjoista arvosteltaisiin sivumääriä, tauluissa kokoa ja elokuvassa minuutteja.
lainaa
martin

02.09.2013 klo 17.21

perato kirjoitti:
martin kirjoitti:
Minä taas en ymmärrä miksi seiskaa pidetään jotenkin keskiarvona tai keskilukuna. Yleensä seiskalle on määritelty joku adjektiivi kuten "hyvä". Pitäisikö siis jotenkin tulkita että jos 7 on joku tavoiteltu keskiarvo niin pelit ovat silloin keskimääräisesti hyviä? Kaikki pelit yhteen pinottuna todellinen keskiarvo ei voi olla huonompi tai parempi? Miksi pelien pitäisi seurata Gaussin käyrää?
Seiskaa pidetään mediaanina koska se on sitä 4-10 skaalalla. Ei pitäisi seurata, mutta jos arvosanat on vertailukelpoisia, niin oletettavasti puolet on huonompia ku keskiverto ja puolet parempia.


Ei vakuuttanut nyt yhtään. Eikö pelit pitäisi arvostella itsenään vertaamatta niitä kaikkeen tarjolla olevaan. Itse en edes hahmota sellaista "keskivertopeliä" pitkälti siksi koska en ole pelannut kaikkia maailman pelejä.

Jos arvostelija toteaa että grafiikat ovat nätit, musat mahtavat ja kontrollit intuitiiviset niin oma mielipiteeni voi olla täysin toinen. Noita pika-arvosteluja ei oikein viitsi edes kommentoida. Miksi kirjoittaa arvostelu jos on pelannut vain 20-30% tai edes 70% pelistä? Eikö tuo ole vähän kuin katsoisi vain ensimmäisen puolikkaan kirjasta tai leffasta.

Arvostelut on aina sellaisia subjektiivisia kokemuksia että on parempi lukea useita. Tästä syystä ylenmääräisessä tarkkuudessa ei olekaan yhtään mitään järkeä. Jos systeemi on peukku ylös/alas, niin periaatteessa mielipiteeni on sama 50% todennäköisyydellä. Jos systeemi on 1-10 niin mielipiteeni on sama 10% todennäköisyydellä ja jos on 40-100 niin 2,5%. Jos peli A saa 72 pistettä ja peli B 79 pistettä niin voinko oikeasti luottaa siihen että nautin B:stä enemmän vai lämmittääkö se tieto ainoastaan arvostelijaa?

Toki ei se homma välttämättä muutu miksikään ihan sama mikä pistesysteemi. Borderlandsin 90 muuttuisi todennäköisesti 9:ksi tai 4,5 tähdeksi mikä on edelleen mielestäni täysin väärä tulos kun itse antaisin sille 6-kymmentä jotain.
lainaa
perato

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

02.09.2013 klo 17.59

martin kirjoitti:
perato kirjoitti:
martin kirjoitti:
Minä taas en ymmärrä miksi seiskaa pidetään jotenkin keskiarvona tai keskilukuna. Yleensä seiskalle on määritelty joku adjektiivi kuten "hyvä". Pitäisikö siis jotenkin tulkita että jos 7 on joku tavoiteltu keskiarvo niin pelit ovat silloin keskimääräisesti hyviä? Kaikki pelit yhteen pinottuna todellinen keskiarvo ei voi olla huonompi tai parempi? Miksi pelien pitäisi seurata Gaussin käyrää?
Seiskaa pidetään mediaanina koska se on sitä 4-10 skaalalla. Ei pitäisi seurata, mutta jos arvosanat on vertailukelpoisia, niin oletettavasti puolet on huonompia ku keskiverto ja puolet parempia.

Ei vakuuttanut nyt yhtään. Eikö pelit pitäisi arvostella itsenään vertaamatta niitä kaikkeen tarjolla olevaan. Itse en edes hahmota sellaista "keskivertopeliä" pitkälti siksi koska en ole pelannut kaikkia maailman pelejä.
Miten tämä käytännössä tapahtuu, siis tämä itsenäinen vertaus kuplassa? Kun nimenomaan pelejä verrataan aina aikalaistuotoksiin, eikä ole oikein järkeä verrata niitä tulevaisuuden tuotoksiin tai menneiseen koska konetehot ovat ihan eri luokassa.

Doom näytti hyvältä sillon joskus, ei näytä enää. Useimmiten nykypäivän huippu ei kuitenkaan viihdytä 10v päästä lähellekkään samaan tapaan, ja on vaikea sanoa mikä "toimii" nyt ja mikä huomenna. Kyseessä ei ole vain tekstuurien tarkentuminen vaan ihan tekniikan kehittymisen mahdollistamat asiat, jotka saa sen vanhan pelin tuntumaan vanhanaikaiselta.


Lainaus:

Jos arvostelija toteaa että grafiikat ovat nätit, musat mahtavat ja kontrollit intuitiiviset niin oma mielipiteeni voi olla täysin toinen. Noita pika-arvosteluja ei oikein viitsi edes kommentoida. Miksi kirjoittaa arvostelu jos on pelannut vain 20-30% tai edes 70% pelistä? Eikö tuo ole vähän kuin katsoisi vain ensimmäisen puolikkaan kirjasta tai leffasta.
Niinpä. Miksipä niistä subjektiivista kokemuksista sitten edes kirjoittaa niin kuin ne olisi objektiivisia näkemyksiä. Ei näy Kauniston levyarvosteluissa et "musiikki oli hyvä ja kansi kaunis" tyyppisiä kommentteja ilman perusteluita.


Lainaus:

Arvostelut on aina sellaisia subjektiivisia kokemuksia että on parempi lukea useita. Tästä syystä ylenmääräisessä tarkkuudessa ei olekaan yhtään mitään järkeä. Jos systeemi on peukku ylös/alas, niin periaatteessa mielipiteeni on sama 50% todennäköisyydellä. Jos systeemi on 1-10 niin mielipiteeni on sama 10% todennäköisyydellä ja jos on 40-100 niin 2,5%. Jos peli A saa 72 pistettä ja peli B 79 pistettä niin voinko oikeasti luottaa siihen että nautin B:stä enemmän vai lämmittääkö se tieto ainoastaan arvostelijaa?

Niin, ehkäpä se arvostelu on kuitenkin enemmän keskustelun lähtökohta kuin absoluuttinen fakta. Niin sen pitäisi ainakin olla. Sen takia nuo "grafiikat hyvät, musiikki hyvä" tyyppiset kirjotukset pitäs nyt viimistään karsia pois. En tosin täällä muista semmosta nähneeni vaikken voikkaan sanoa muistavani kaikkia ulkoa. Ainoastaan jos grafiikan ja tehovaatimusten suhde on pielessä, sopisi siitä mainita, muuten kyllä välttäisin ainakin näitä "objektiivisia" ilmauksia hyvyydestä tai huonoudesta.
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova