GTA V -ensikosketus
Turistikierros Los Santosissa
Harvan pelin takia jaksaa enää vapaaehtoisesti herätä kuudelta aamulla, mutta uusi Grand Theft Auto oli kyllä nähtävä kaiken kiireen keskelläkin. Siitäkin huolimatta, että arvelin Suomi-lehdistölle näytettävän juuri sitä samaa demoa, jonka ulkomaanelävät näkivät jo reilu kuukausi sitten.
Helsingin keskustassa sijaitsevaa hotellihuonetta dominoi jättikokoinen taulu-tv, johon oli liitetty debug-PS3. Demo siis pyöri ihan oikealla konsoliraudalla. Me journot istuimme mukavasti sohvilla ja nojatuoleilla, kun Rockstar Northin esittelijä pelasi peliä ja hänen taisteluparinsa ensin väänsi kotiteatterin liian kovalle ja yritti sitten huutaa selostustaan sen päälle. Saimme nähdä GTA V:stä neljä kohtausta, jotka oli selvästikin paitsi harjoiteltu etukäteen, myös lavastettu pelin sisään.
Kolme päähahmoa, Franklin, Trevor ja Michael, esiteltiin erillisissä kohtauksissa. Franklin hyppäsi laskuvarjolla, Trevor heräsi krapulaisena uimarannalta ja lähti sukeltelemaan, ja Michael kyyditsi paparazzien piirittämän filmitähden kotiinsa. Juuri nämä osiot oli näytetty muillekin medioille, joten pyrin keskittymään show’n aikana mahdollisimman epäoleellisiin asioihin – kuten siihen, miltä pelin tekniikka vaikutti aiempiin osiin verrattuna.
GTA IV:n lisäosineen puhkipelanneena tunnistin grafiikkamoottorin perusilmeen välittömästi. Kaupunkimaisemissa sanottavaa eroa entiseen ei ollut, kaikkea oli hieman hiottu ja kaikki näytti juuri sen verran paremmalta kuin neljä vuotta vanhaan peliin vertaillessa nyt voi olettaakin, mutta on selvää, että grafiikan suhteen se rajoittavin tekijä on PS3/X360:n rauta. Mitään kvanttihyppyä uuteen grafiikan tasoon ei ole luvassa, mutta esimerkiksi piirtoetäisyys ja ruudunpäivitys vaikuttivat olevan aivan hyväksyttävällä tasolla – tämä tosin sillä varauksella, että minun mielestäni GTA IV ei ollut häiritsevän tahmea.
Länkkäritunnelmia
Taajamien ulkopuolella riittääkin sitten lääniä, ja esittelijät kovasti painottivat, että kaikki mainospuheet kartan koosta ovat totta: GTA V:n kartalle mahtuisivat niin GTA IV, San Andreas kuin Red Dead Redemptionkin. Jälkimmäinen onkin toiminut merkittävänä vaikuttimena kehitettäessä toimintaa valtavan kartan sisään. Mukana on dynaamisia tapahtumia joihin voi hypätä lennosta mukaan, villieläimiä, erilaisia harrastusmahdollisuuksia ja muuta ajankulua.
Niin lupaavalta kuin tämä kuulostaakin, valitettavasti aika paljon asiasta joutui nyt vain uskomaan, sillä peliä ei saanut kokeilla ja esittely koostui selvästi tarkkaan ennalta harjoitelluista käänteistä. Truman Show -tunnelmilta oli vaikea välttyä, kun amok-juoksuhenkisen paparazzeilta karkuun kaahaamisen sijaan esittelijä vaikutti kääntyvän täsmälleen tietyistä kadunkulmista, jonka jälkeen tehtävä olikin jo suoritettu.
Roolista toiseen
Ehdottomasti suurin uudistus pelissä on kolmen hahmon käyttäminen. Jo esittelyn alkuvaiheessa demonstroitiin sitä, miten pelihahmojen välillä voi vaihtaa vapaasti kun tehtävä ei ole käynnissä. Lataustauot oli naamioitu kekseliäästi kartan zoomaamiseksi. Hieman vaikea on kuitenkin uskoa että lataaminen kävisi yhtä nopeasti, kun pelissä on täysi kartta demon sijaan. Pelaajan jättäessä hahmon oman onnensa nojaan se ”elää omaa elämäänsä” eli todennäköisesti hakeutuu pois alueelta, johon se jätettiin. Sitä ei kerrottu, voiko yhdellä hahmolla ryhtyä stalkkaamaan toisia, ja mitä siitä seuraa.
Neljäs näkemämme osio koostui ryöstöstä, johon hypättiin suoraan keskelle toteutusvaihetta. Tätä ennen osatehtävinä olisi järjestelty kalustoa ja varusteita ryöstöä varten. Ryöstöt ovat se juonen elementti, joka niputtaa Franklinin, Trevorin ja Michaelin tarinat yhteen, ja myös erittäin keskeinen osa pelin tarinaa. Käteisellä on kuulemma tärkeämpi merkitys kuin koskaan tätä ennen, ja ryöstöjä voi myös järjestellä haluamallaan tavalla. Missä rajoissa tämä järjestely tapahtuu, sitä ei kommentoitu.
Ryöstön aikana piti loikkia eri hahmojen välillä ja toteuttaa aiemmin laadittua suunnitelmaa. Käytännössä toiminta ei juuri eronnut normaaleista GTA-tehtävistä kuin siinä, että eri hahmojen käyttö vähensi siirtyilyä paikasta toiseen. Kun sitten tapahtui väistämätön ja tulitaistelu poliisien kanssa alkoi, pelaaja saattoi siirtyillä hahmosta toiseen ja puolustaa eri rintamilla. Yritin tarkkailla ammusten määrää vaihdettaessa hahmosta pois ja palattaessa siihen, ja havaitsin että ammukset eivät ainakaan aktiivisesti kuluneet pelaajan poissaolon aikana. Kysymykseeni siitä, miten AI-hahmot toimivat taistelussa kun pelaaja vaihtaa ohjattavaa hahmoa sain vastauksen, että AI yrittää pitää huolta itsestään, mutta jos pelaaja jättää sen mahdottomaan paikkaan, hahmot voivat kyllä kuolla. Mitä tämä sitten käytännössä tarkoittaa, se nähtäneen ensimmäisissä ”oikeissa” pelidemoissa.
Mitä jäi käteen?
Aamuinen retki Los Santosiin oli hyvin pohjoiskoreamainen kokemus. Meille näytettiin pitkälti se, mitä odotinkin näkeväni, ja ajoittain tapahtumien tiukka käsikirjoitus hyppäsi kovastikin silmille. GTA:n perusasioita on aina ollut vapaus tehdä mitä haluaa, ja kun sitä ei voi tehdä, jää helposti kuva elokuvan kulisseissa kävelystä. Paljon tästä kuitenkin selittyy sillä, että näkemämme peli ei ollut likimainkaan valmis.
Joka tapauksessa kaikesta kävi ilmi se, miten tosissaan peliä on työstetty. Niin kehittäjä kuin julkaisijakin tietävät, ettei peli saa tuottaa pettymystä pelaajilleen. Siihen nähden kolmen hahmon järjestelmä on iso riski – sen voi ajatella olevan ”kolme GTA:ta yhdessä”, kuten esittelijät asiaa kuvasivat, tai sitten kokoelma kohtauksia irrallisten hahmojen elämästä. On ollut hienoa olla Tommy Vercetti, CJ ja Niko Bellic, joten toivon voivani muodostaa samanlaisen suhteen myös uuden pelin hahmoihin. Myös AI-hahmojen toiminta kolmen hahmon tehtävien aikana on selvä sudenkuoppa, jonka kattamisesta en tämän perusteella vielä täysin vakuuttunut.
Hyvää asiassa on kuitenkin se, että Rockstar haluaa selvästi viedä peliä eteenpäin, säilyttäen kuitenkin sen toimivan perusluonteen. GTA V vaikuttaa varsin lineaarisen IV:n jälkeen edustavan myös paluuta San Andreas -henkiseen vapaampaan toimintaan hahmonkehityksineen, mikä sekin ilahduttanee monia. Odotan mielenkiinnolla mahdollista hands on -demoa, mutta toistaiseksi pidän voimassa kalenteriini syyskuun 17. päivän kohdalle merkityn ”EI TÖITÄ VIIKKOON” -varauksen.
Keskustelut (37 viestiä)
Rekisteröitynyt 20.02.2010
28.05.2013 klo 11.35 7
Vähän sellainen fahrenheit tyyli.
Kuitenkinkin jos ongelmia alkaisi tulemaan niin eiköhän sieltä sonylta ja mikkisoftalta sitä koodari apua löytyisi kun molemmille alustoille kuitenkin se tärkeä peliä.
Luotto on kuitenkin kova että sieltä ihan kunnolla toteutettu peli tulee. Eikä hyvin suunniteltu, huonosti toteutettu.
Rekisteröitynyt 20.12.2010
28.05.2013 klo 11.38 8
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
28.05.2013 klo 11.45 5
Toivottavasti olis myös vähemmän vakavahenkinen kuin nelonen, mielummin hieman Vice/Ballad hengessä, kultasia helikoptereita yms.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
28.05.2013 klo 11.47 18
Päällimmäisenä aamusta jäi kuitenkin mieleen pettymys, kun Rockstar Games näytti pojille tylysti vanhaa materiaalia.
Enpä voi sanoa olleeni pettynyt tähän, koska en muuta odottanutkaan. Aika harvoin muiden kuin suomalaisten pelien maailmanensi-iltaa on vietetty Suomessa. Oli kuitenkin sinällään kiinnostavaa nähdä peli liikkeessä sekä tarkentaa muutamia detaljeja.
28.05.2013 klo 13.46 9
28.05.2013 klo 13.59 3
28.05.2013 klo 14.11 1
Red Dead Redemption oli aivan saatanan kankea. ei sellaista kontrollia kiitos
28.05.2013 klo 14.31
Missä on muna ja skandaalit?
28.05.2013 klo 15.02 3
Rekisteröitynyt 26.01.2011
28.05.2013 klo 15.08 8
En ole pc versiosta kuullut vielä mitään. Jos ei tule niin vittu sit menee hermot!
Rekisteröitynyt 10.04.2007
28.05.2013 klo 15.53
Rekisteröitynyt 22.03.2012
28.05.2013 klo 16.10
muuten vaikuttaa ihan perus r* tyyliltä, luvataan paljon, mitään ei käytännössä näytetä.
mutta toivotaan kuitenkin parasta.
Rekisteröitynyt 22.03.2012
28.05.2013 klo 16.11
Miltä nuo liikkuminen ja suojautuminen näytti, oliko yhtä kankeata kuin nelosessa vai oliko enemmän red dead redemptionin tai max paynen 3:sen kaltainen?
juu, tähän vastaus kiitos :)
Rekisteröitynyt 17.01.2012
28.05.2013 klo 17.13
Oliko ruudunpäivitys siis aikalailla samaa tasoa kuin GTA IV:ssä?
No milläs ilveellä se sitä parempi olisi?
Rekisteröitynyt 10.04.2007
28.05.2013 klo 17.23 11
Oliko ruudunpäivitys siis aikalailla samaa tasoa kuin GTA IV:ssä?
No milläs ilveellä se sitä parempi olisi?
Vaikka paremmalla optimoinnilla??
28.05.2013 klo 17.49
Oliko ruudunpäivitys siis aikalailla samaa tasoa kuin GTA IV:ssä?
No milläs ilveellä se sitä parempi olisi?
Vaikka paremmalla optimoinnilla??
ottakaa ne jalankulkijat ja autot pois, ei niillä mitään tee
28.05.2013 klo 18.09 5
Oliko ruudunpäivitys siis aikalailla samaa tasoa kuin GTA IV:ssä?
No milläs ilveellä se sitä parempi olisi?
Vaikka paremmalla optimoinnilla??
ottakaa ne jalankulkijat ja autot pois, ei niillä mitään tee
"No I have no bananas!"
28.05.2013 klo 18.36 3
Oliko ruudunpäivitys siis aikalailla samaa tasoa kuin GTA IV:ssä?
No milläs ilveellä se sitä parempi olisi?
Vaikka paremmalla optimoinnilla??
ottakaa ne jalankulkijat ja autot pois, ei niillä mitään tee
"No I have no bananas!"
28.05.2013 klo 21.30
GTAIV:nkin parasta kivaa on hyppiä autojen konepelleillä ja töniä jalankulkijoita. siinä on sellaista virtuaalikivaa mitä tosimaailmassa ei näe. ihmiset tööttäilee ja tulee vetämään turpiin kun kävelet uuden mersun konepellillä.
28.05.2013 klo 21.38 1
ihmisten reaktiot olis paljon mielenkiintoisempia heittäessä keilapalloja niiden jalkoihin kuin zombien reaktiot on.
28.05.2013 klo 23.06 6
on niin salonkikelpoisen realistista että haukottaa. jos kerran mennään tälle linjalle niin toivottavasti saa edes kuseskella kadulle, piereskellä ja soitella pilapuheluita tuhansiin numeroihin. saataisiin edes jotain hauskaa irti tästä realismista. vielä kun olisi naishahmo pelattavana niin aijai.
GTAIV:nkin parasta kivaa on hyppiä autojen konepelleillä ja töniä jalankulkijoita. siinä on sellaista virtuaalikivaa mitä tosimaailmassa ei näe. ihmiset tööttäilee ja tulee vetämään turpiin kun kävelet uuden mersun konepellillä.
Pelaa saints rowia.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
29.05.2013 klo 08.28 1
Miltä nuo liikkuminen ja suojautuminen näytti, oliko yhtä kankeata kuin nelosessa vai oliko enemmän red dead redemptionin tai max paynen 3:sen kaltainen?
On vaikea kommentoida, koska en itse pelannut peliä, ja esittelijä oli varmasti sitä pelannut kymmeniä kertoja. Ehkä mainitsemistasi se vaikutti eniten RDR:n tyyliseltä, näin vierestä katsoen.
Ruudunpäivitys oli ehkä aavistuksen sulavampaa kuin GTA IV:ssä, mutta vain aavistuksen.
29.05.2013 klo 08.45
kyllä se pc versiokin tulee, viiveellä vain, olisikin sitten eka gta jota ei pc:llä julkaistaisi jos niin kävisi.
Tänä päivänkin vielä turhaan odotan, että Liberty City Stories ja Vice City Stories tulisivat PC:lle. Tulivat ne PS/2:llekin.
29.05.2013 klo 09.01 5
vielä kun olisi naishahmo pelattavana niin aijai.
Not gonna happen. GTA on niin vahvasti valkoiselle heteromiehelle profiloitu peli, että niin suuri riski ei tulisi kuuloonkaan. Jo San Andreas nyppi monia tämän ryhmän edustajia koska päähenkilö olikin musta: "Ei mitään gangstaniggameininkiä tai rap-paskaa mulle !" Jos päähenkilö olisi nainen, niin se vieraannuttaisi yleisön vieläkin pahemmin. Miten naisprotagonisti kävisi huorissa? Kuka haluaisi virtuaalipoikaystävän hahmoaan köyrimään? Kuka edes haluaisi olla minkään naisporukan kaveri-illassa?
Toinen mikä ei tule koskaan tapahtumaan on GTA:n vienti kuvittellisen USA:n rajojen ulkopuolelle. Niin vahvasti GTA:han on nivoutunut ivailu jenkkikulttuurille. Sekin oli IV:ssä mielestäni jo lieventynyt avoimen piruilevasta lämminhenkiseen vinoiluun. Joka tapauksessa, GTA:n on oltava americanaa, koska se on jenkeille tuttua. Jos GTA vietäisiin jonnekin ulkomaille, ei siinä esitelty kulttuuri olisi enää jenkeille niin tuttua eikä siten niin hauskaa ja taas menetettäisiin ostajia.
29.05.2013 klo 10.50
on niin salonkikelpoisen realistista että haukottaa. jos kerran mennään tälle linjalle niin toivottavasti saa edes kuseskella kadulle, piereskellä ja soitella pilapuheluita tuhansiin numeroihin. saataisiin edes jotain hauskaa irti tästä realismista. vielä kun olisi naishahmo pelattavana niin aijai.
GTAIV:nkin parasta kivaa on hyppiä autojen konepelleillä ja töniä jalankulkijoita. siinä on sellaista virtuaalikivaa mitä tosimaailmassa ei näe. ihmiset tööttäilee ja tulee vetämään turpiin kun kävelet uuden mersun konepellillä.
Pelaa saints rowia.
Niin teenkin. GTA lost my sales. Listaan vaan toivomuksia. Jos haluavat tehdä realistisen vaniljaisen pelin niin voisivat edes laittaa niitä realistisia rölläystapoja peliinsä
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
29.05.2013 klo 14.22 4
Toinen mikä ei tule koskaan tapahtumaan on GTA:n vienti kuvittellisen USA:n rajojen ulkopuolelle.
No ei nyt ihan:
http://image.gamespotcdn.net/gamespot/images/box/4/8/1/19
29.05.2013 klo 15.20 3
Toinen mikä ei tule koskaan tapahtumaan on GTA:n vienti kuvittellisen USA:n rajojen ulkopuolelle.
No ei nyt ihan:
http://image.gamespotcdn.net/gamespot/images/box/4/8/1/19
pwnd
29.05.2013 klo 15.28 1
on niin salonkikelpoisen realistista että haukottaa. jos kerran mennään tälle linjalle niin toivottavasti saa edes kuseskella kadulle, piereskellä ja soitella pilapuheluita tuhansiin numeroihin. saataisiin edes jotain hauskaa irti tästä realismista. vielä kun olisi naishahmo pelattavana niin aijai.
GTAIV:nkin parasta kivaa on hyppiä autojen konepelleillä ja töniä jalankulkijoita. siinä on sellaista virtuaalikivaa mitä tosimaailmassa ei näe. ihmiset tööttäilee ja tulee vetämään turpiin kun kävelet uuden mersun konepellillä.
Pelaa saints rowia.
Niin teenkin. GTA lost my sales. Listaan vaan toivomuksia. Jos haluavat tehdä realistisen vaniljaisen pelin niin voisivat edes laittaa niitä realistisia rölläystapoja peliinsä
Jos GTA5:ssä ei voi ostaa realistista pinkkiä dildoa ja mätkiä sillä realistisesti ohikulkijoita niin en varmalla osta. Nih! Siitäs saatte!
29.05.2013 klo 16.45
on niin salonkikelpoisen realistista että haukottaa. jos kerran mennään tälle linjalle niin toivottavasti saa edes kuseskella kadulle, piereskellä ja soitella pilapuheluita tuhansiin numeroihin. saataisiin edes jotain hauskaa irti tästä realismista. vielä kun olisi naishahmo pelattavana niin aijai.
GTAIV:nkin parasta kivaa on hyppiä autojen konepelleillä ja töniä jalankulkijoita. siinä on sellaista virtuaalikivaa mitä tosimaailmassa ei näe. ihmiset tööttäilee ja tulee vetämään turpiin kun kävelet uuden mersun konepellillä.
Pelaa saints rowia.
Niin teenkin. GTA lost my sales. Listaan vaan toivomuksia. Jos haluavat tehdä realistisen vaniljaisen pelin niin voisivat edes laittaa niitä realistisia rölläystapoja peliinsä
Jos GTA5:ssä ei voi ostaa realistista pinkkiä dildoa ja mätkiä sillä realistisesti ohikulkijoita niin en varmalla osta. Nih! Siitäs saatte!
Onhan tuo kiva alku, mutta vielä parempi on että tunnustat tuon kiintymyssuhteesi penisobjekteihin. Itse ottaisin mielummin vaikka rähinänapin jolla ukko näyttää keskisormea tai huutelee rivouksia. Tai sitten mennä maahan makaamaan ja kierimään Resident Evil 6-tyyliin jalankulkijoiden joukkoon.
Ja vaikka peli sijoittuu pääasiassa jenkkilään ja mieshahmoihin, niin luulisi että kolmen pelattavan äijän rinnalle voisi lisätä naishahmon, ja jenkkilässäkin on näitä suomalaiskortteleita sun muita.
Rekisteröitynyt 17.01.2012
29.05.2013 klo 19.04
Oliko ruudunpäivitys siis aikalailla samaa tasoa kuin GTA IV:ssä?
No milläs ilveellä se sitä parempi olisi?
Vaikka paremmalla optimoinnilla??
Ehkä. Tai sitten ei. Ota kuitenkin huomioon, että tämä on kaikin puolin näyttävämpi ja suurempi kuin edellinen GTA. Vaikka paremman optimoinnin perään on helppo huudella, on myös hyvä muistaa ettei nykyinen rauta ole kehittynyt yhtään.
29.05.2013 klo 20.44
29.05.2013 klo 21.47 4
miten te oikein pelaatte sitä jos ruudunpäivitys tahmaa? itsellä tahmaa ainoastaan kun ajan ruuhkaan niin että ukko lentää ikkunasta. silloin peli muuttuu ihan bullet timeen mutta 3 sekunnin päästä ollaan taas juoksemassa
30.05.2013 klo 09.02
Toinen mikä ei tule koskaan tapahtumaan on GTA:n vienti kuvittellisen USA:n rajojen ulkopuolelle.
No ei nyt ihan: http://image.gamespotcdn.net/gamespot/images/box/4/8/1/19
Tarkoitin, että ENÄÄ. Kyllä minä tuon Londonin tiedän, mutta se olikin aikaa ennen GTA3:sta ja jättimenestystä ja kutakuinkin kaikkea sitä mikä on tehnyt GTA:sta sen mitä se on tänään. Se oli silloin, nyt on nyt.
30.05.2013 klo 23.01
01.06.2013 klo 16.20
01.06.2013 klo 18.33
En haluais sanoa tätä mutta kaivertelee niin tuo ettei keskitytä yhteen hahmoon ja kehitetty sille yhtä massiivista tarinaa.
Miksi piti mennä sekoilemaan tuollaisella konseptilla, R*?
Rakkaudella,
Fani
09.06.2013 klo 16.36