Listasunnuntai #164
Hullun hommaa
Se tapahtui taas. Jäin nysväämään jotakin täysin epäoleellista videopelissä. Kun sain itseni ravisteltua irti uusimmasta koukusta, aloin miettiä, kuinka usein tätä tapahtuu muille – siis että jokin pelin "oheistoiminta" muuttuu tärkeämmäksi kuin itse juoni. Päätimme Manun kanssa listata seitsemän omaa hullunhommaamme ja toivomme, että kerrotte taas lisää.
Luulin, että Grand Theft Auto - etenkin nelonen - liioittelee kerättävien asioiden määrää. En ollut vielä tuolloin pelannut The Saboteuria, joka sisältää sadoittain räjäytettäviä natsitukikohtia jokaisessa kaupunginosassa. Ja minä raukka tietysti lähdin niitä kaikkia sitten tuhoamaan. Valitettavasti, tai onneksi, Xboxin kiintolevy hajosi ja tallennus hävisi. Silti välillä mietin, aloittaisinko uudestaan. (Mikko)
Ei erityisen paha esimerkki, mutta tyypillinen. Ensimmäisen kerran kun näin, kuinka monella tiellä olen ajanut, oli tietysti pakko lähteä etsimään niitä loppuja. Etenkin koska lukumäärä oli kierosti asetettu sellaiseksi, että kerääminen on sentään mahdollista. Muutama taitaa vielä puuttua, kun tuli muuta kirjoitettavaa - onneksi Need for Speed: Most Wantedissa on samanlaisia täkyjä. (Mikko)
Tältä säästyin itse, mutta sukulaiseni se vei mennessään. On kalastettavia kaloja, pyydystettäviä hyönteisiä ja kerättäviä kasveja. Ne kaikki pitää kiikuttaa pöllölle museoon, ja osan saaminen edellyttää taidon lisäksi myös huomattavaa kärsivällisyyttä. (Mikko)
Joskus keräilyn päätteeksi tulee kylmää vettä niskaan. Kunnon OCD-tapauksena tietenkin valloitin kaikki mahdolliset naapurustot muilta jengeiltä... kunnes juonenkäänteen myötä menetin ne kaikki. (Mikko)
Tämä oli se peli, joka innoitti koko listan. Peter Molyneuxista voi olla monta mieltä, mutta joitakin asioita hän aina oivaltaa. Androidille ja iOS:lle ilmaiseksi ladattava Curiosity on virtuaalista kuplamuovia, jota riittää paukuteltavaksi tuhansia, miljoonia, miljardeja kuplia. Nimi on tosin väärä: kyse ei ole niinkään uteliaisuudesta tai sen "arvokkaan palkinnon" himosta kuin ihan vain obsessiivis-kompulsiivisesta halusta rikkoa... kaikki... kuutiot... (Mikko)
Crackdown on genreltään toimintapeli, jossa pitäisi räiskiä ja rankaista rikollispomoja. Ympäri kaupunkeja on kuitenkin siroteltu strategisiin paikkoihin kerättäviä Orb-palloja ja kun niiden keräämiseen jää koukkuun, pelistä tuleekin tasoloikkaa, eikä pyssyn varteen palaaminen välttämättä enää kiinnosta. Blingg! (Manu)
Autopelien ystävää Forza-pelit miellyttävät oikeistakin syistä, mutta graafisesti suuntautuneemman yksilön saattaa autojen koristelu viedä mennessään. Kakkos-Forzassa minulla on muistaakseni ajotunteja hieman toistakymmentä, tarraeditorissa nelisenkymmentä. (Manu)
The Saboteur
Luulin, että Grand Theft Auto - etenkin nelonen - liioittelee kerättävien asioiden määrää. En ollut vielä tuolloin pelannut The Saboteuria, joka sisältää sadoittain räjäytettäviä natsitukikohtia jokaisessa kaupunginosassa. Ja minä raukka tietysti lähdin niitä kaikkia sitten tuhoamaan. Valitettavasti, tai onneksi, Xboxin kiintolevy hajosi ja tallennus hävisi. Silti välillä mietin, aloittaisinko uudestaan. (Mikko)
Forza Horizon
Ei erityisen paha esimerkki, mutta tyypillinen. Ensimmäisen kerran kun näin, kuinka monella tiellä olen ajanut, oli tietysti pakko lähteä etsimään niitä loppuja. Etenkin koska lukumäärä oli kierosti asetettu sellaiseksi, että kerääminen on sentään mahdollista. Muutama taitaa vielä puuttua, kun tuli muuta kirjoitettavaa - onneksi Need for Speed: Most Wantedissa on samanlaisia täkyjä. (Mikko)
Animal Crossing
Tältä säästyin itse, mutta sukulaiseni se vei mennessään. On kalastettavia kaloja, pyydystettäviä hyönteisiä ja kerättäviä kasveja. Ne kaikki pitää kiikuttaa pöllölle museoon, ja osan saaminen edellyttää taidon lisäksi myös huomattavaa kärsivällisyyttä. (Mikko)
GTA San Andreas
Joskus keräilyn päätteeksi tulee kylmää vettä niskaan. Kunnon OCD-tapauksena tietenkin valloitin kaikki mahdolliset naapurustot muilta jengeiltä... kunnes juonenkäänteen myötä menetin ne kaikki. (Mikko)
Curiosity
Tämä oli se peli, joka innoitti koko listan. Peter Molyneuxista voi olla monta mieltä, mutta joitakin asioita hän aina oivaltaa. Androidille ja iOS:lle ilmaiseksi ladattava Curiosity on virtuaalista kuplamuovia, jota riittää paukuteltavaksi tuhansia, miljoonia, miljardeja kuplia. Nimi on tosin väärä: kyse ei ole niinkään uteliaisuudesta tai sen "arvokkaan palkinnon" himosta kuin ihan vain obsessiivis-kompulsiivisesta halusta rikkoa... kaikki... kuutiot... (Mikko)
Crackdown
Crackdown on genreltään toimintapeli, jossa pitäisi räiskiä ja rankaista rikollispomoja. Ympäri kaupunkeja on kuitenkin siroteltu strategisiin paikkoihin kerättäviä Orb-palloja ja kun niiden keräämiseen jää koukkuun, pelistä tuleekin tasoloikkaa, eikä pyssyn varteen palaaminen välttämättä enää kiinnosta. Blingg! (Manu)
Forza Motorsport
Autopelien ystävää Forza-pelit miellyttävät oikeistakin syistä, mutta graafisesti suuntautuneemman yksilön saattaa autojen koristelu viedä mennessään. Kakkos-Forzassa minulla on muistaakseni ajotunteja hieman toistakymmentä, tarraeditorissa nelisenkymmentä. (Manu)
Keskustelut (30 viestiä)
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
25.11.2012 klo 21.07 2
Minä ainakin jään nysväämään pusikoita sopiviin kohtiin, oikean väristä jonotuslinjaa, sopivaa maisemointia ja miellyttävää väritystä vuoristorataani. Usein tähän tosin riittääkin aikaa samalla kun odottelee, että pikseliukot tuovat riittävästi kilisevää ja kahisevaa kassaan seuraavaa vuoristorataprojektia varten. Mutta minun huvipuistoni pitää olla siisti ja kaunis!
Rekisteröitynyt 07.04.2009
25.11.2012 klo 21.08
nimimerkillä tein questin käytännössä kaksi kertaa parin missatun hahmon takia
25.11.2012 klo 21.11 10
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
25.11.2012 klo 21.12 8
Moderaattori
Rekisteröitynyt 25.01.2008
25.11.2012 klo 21.14
Rekisteröitynyt 07.03.2012
25.11.2012 klo 21.15
25.11.2012 klo 21.22 4
25.11.2012 klo 21.31 4
Rekisteröitynyt 02.05.2010
25.11.2012 klo 21.33 5
Rekisteröitynyt 12.04.2007
25.11.2012 klo 21.47 4
Lisäksi aiemmin mainittu Assassin's Creed II:sta tuli hinkattua platinaa ja siinähän on myös omanlainen tekemisensä.
Mainitsemisen arvoinen lienee myös inFamous, josta niin ikään platinaa hommasin. Niitä sinisiä sirusia etsiessä meni aikaa ja varsinkin sen yhden viimeisen etsimisessä, joka oli päässyt aiemmin seulasta läpi.
Yleisesti ottaen muutenkin näiden trophyjen ja vastaavien kanssa hinkkaaminen on melkoista hullun hommaa. Mutta kuitenkin niin palkitsevaa ja addiktoivaa! Minkä ihmeen muun takia muka oikeasti jaksaisi ampua kaikki 200 pulua GTA IV:ssä, jos siitä ei ihan oikeasti jäisi jonkinlaista merkintää, jonka avulla sitten voisi virtuaalipippeliään kasvattaa?
Aivan loistava elementti nykypeleissä nuo trophyt/achievementit!
25.11.2012 klo 21.50
Rekisteröitynyt 20.04.2010
25.11.2012 klo 22.09
Rekisteröitynyt 04.07.2007
25.11.2012 klo 22.19 3
25.11.2012 klo 22.21 3
25.11.2012 klo 22.47 1
Rekisteröitynyt 04.11.2007
25.11.2012 klo 23.00
Just Cause 2. Päätehtäviä ehkä pari takana, mutta kaikkea muuta on tullu etittyä tai räjäytettyä. Pelitunteja reiluja kymmeniä jo takana.
Tämä. Oli pakko saada jokaisesta kartalla näkyvästä alueesta 100% ja niitähän oli reilusti yli 300. Kaikkien ajoneuvotyyppien ja varustelaatikoiden etsintä oli niin epätoivoista hommaa, että niitä en viitsinyt edes yrittää. Kyllä varmaan ainakin 50 tuntia tuli tuhlattua puhtaasti muuhun kuin päätehtävien tekoon.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
25.11.2012 klo 23.20
Just Cause 2. Päätehtäviä ehkä pari takana, mutta kaikkea muuta on tullu etittyä tai räjäytettyä. Pelitunteja reiluja kymmeniä jo takana.
Tämä. Oli pakko saada jokaisesta kartalla näkyvästä alueesta 100% ja niitähän oli reilusti yli 300. Kaikkien ajoneuvotyyppien ja varustelaatikoiden etsintä oli niin epätoivoista hommaa, että niitä en viitsinyt edes yrittää. Kyllä varmaan ainakin 50 tuntia tuli tuhlattua puhtaasti muuhun kuin päätehtävien tekoon.
Pahintahan Just Causessa toki on se, että se tilastoi hyvin paljon kaikennäköstä. Tämän takia minunkaltaisellani tilastofriikillä on pakko nähä niitä 100/100 lukuja siel jos kerta sille linjalle lähen. Kesken en voinu jättää vaikka, ehkä siinä viimeisten tuntien kohalla alko jo tuntua et onko tässä ny mitää järkeä, kun ei etes achievementtia tule. Noh, sen jälkeen ku pelistä oli 99,95% tehty, alko sen "kokeile kaikkia 104 ajoneuvoa" mettästys =D. Jaah, 90h sitä tulikin sit pelimittariin, nyt harkinnu puolentoista vuoden jälkee et kehtaisko tuota enää alottaa, et sais ne kaks viimistä achievementtiä(vaikeusaste achit). Olispa etes yks peli Steamis jossa olis kaikki.
Toinen mikä on kyl lähes tarkoitettu tälläseks, on Skyrim. Eipä siinä pääjuonta tehdessä kauaa nokka tuhise, mut luolat on kaikki pakko käydä, kaikki elukat ammuttava jouskarilla, jokainen kukka ja sieni kerättävä jne. jne.
Ja tuo jutussa mainittu GTA:Sa juttu kävi minullekkin, joskin joku pari jäi vallottamatta. Sen jälkeen ei huvittanu sit takas tullessa enää tehä ku ne pakolliset.
25.11.2012 klo 23.27 1
Kaikki eläimet nyljettävä, aarteet löydettävä, kasvit poimittava yms.
26.11.2012 klo 00.05
Assassin's Creed 2:n platinum trophy jäi yhden sulan päähän :(
Ja mikähän esti hakemasta sitä?
Rekisteröitynyt 09.08.2009
26.11.2012 klo 01.06
Tarinaa on pelannut sen verran että vuorilla kävin huudon opettelemassa.
Muuten pelitunteja on varmaan yli 200h kaiken maailman luolien koluamisesta ja sivutehtävien teosta...
Rekisteröitynyt 26.10.2010
26.11.2012 klo 02.37 1
Rekisteröitynyt 12.01.2011
26.11.2012 klo 02.44
Jokainen tie..........
Crackdown 2 on muuten paha. Kerättävää riittää. Harmi, että pilvenpiirtäjätasoloikkia ei ollut useampia.. Hyvinkin viihdyttävää.
Rekisteröitynyt 06.01.2008
26.11.2012 klo 03.15
Test Drive: Unlimited
Jokainen tie..........
Tämän pelin olen kanssa itse suorittanut täysille gamerscoreille. Tuo kaikkien teiden ajaminen oli puuduttavaa, mutta puuduttavammaksi se muuttui, kun huomasi, että kaikkien teiden ajamisen jälkeen Eagle Eyed driveristä (aja 8000 km) puuttui vielä pari tuhatta kilometriä...
Lisäksi The Saboteurista tuli kanssa vedettyä kaikki gamerscoret, kuten myös Assassin's Creed 2 ja Assassin's Creed 1... Assassin's Creed ykkösen liput vasta hauskoja olivatkin, kun eivät antaneet mitään ja niitä oli se 500+ kappaletta.
Lisäksi GTA4:sta tuli vedettyä 100% yksinpelistä.
Onkos kukaan vetäny Forza kolmosen kaikkia kisoja? Itselläni oli tuo kanssa projektina joskus, mutta jäi kesken. nelosessa ja Horizonissa lienee vielä enemmän kisoja?
Rekisteröitynyt 03.04.2009
26.11.2012 klo 07.48
Saman teki myös Gears of war 2:n 100k tappoa, jonka grindaamisen jälkeen ei tehnyt mieli katsoa enää kolmatta osaa...
26.11.2012 klo 08.03 1
Edeltävää kommenttia täydentävä esimerkki Oblivionista: saatoin tehdä Oblivion-portaaliin parikin reissua sulkematta portaalia, ihan vaan että saan niitä kalliita daedra-aseita ja haarniskoita kerättyä hillittömät läjät. En kuitenkaan tee läheskään kaikille niistä mitään, edes myy. Mutta onhan se hyvä olla jokaista itemiä puolisen tusinaa joka kodissa, jos sattuis tarvitsemaan.
Samoin sen harvinaisen (tai vaikka yleisenkin) komponentin perässä suhailen edes takaisin ja mietin miksi oikein teen tätä, kun edellisetkin on käyttämättä.
Listan ensimmäisen tapauksen GTA IV:stä voin kyllä sanoa että siinä en ole aseiden ja panssareiden lisäksi mitään keräilyä harrastanut, toisin kun kaikissa edellisissä GTA:issa. Syy on ihan siinä että IV:ssä ei mielestäni ollut mitään keräämisen arvoista.
26.11.2012 klo 11.06
Lopulta rahaa oli kuin roskaa ja tavernan isännän säilytysloota täynnä timantteja, yrttejä, kirjoja ym. joilla ei sitten tehnytkään mitään. Tietenkin sain Witcher 2:seen tästä omaisuudesta jonkun satasen ja muutaman varusteen. En tosin ole jaksanut W2:sta pelata.
26.11.2012 klo 11.37
On itsekkin tullut rakennettua kaikenlaista omalle servulle
Rekisteröitynyt 19.04.2007
26.11.2012 klo 18.34
27.11.2012 klo 13.09
28.11.2012 klo 15.38
Tales of Symphonian keräilymahdollisuudet veivät mennessään myös, mitään en kyllä ole saanut tehtävistä aivan valmiiksi.