Listasunnuntai #161
Tupakkamainosten jonossa-ajoa
Asioilla on taipumus järjestyä. Mietiskelin tässä jo päätäni puhki, että minkä päässä pyörivistä listaehdokkaista toteuttaisin tänään, kun Facebook räjähti hehkutuksesta - Kimi on näköjään voittanut Formula 1 -osakilpailun. Otetaanpa sitten villillä kortilla F1-asiaa (ja pahoitellaan voiton spoilaamista niille, jotka ajattelivat odottaa jälkilähetykseen asti). Itse en ole enää aikoihin ollut järin kiinnostunut autourheilun kuninkuusluokan seuraamisesta, mutta formulapeleistä sen sijaan on monta rakasta muistoa.
Monenlaisia kevytformuloita oli tehty jo ammoisista ajoista asti, mutta vasta Geoff Crammond, joka esiintyy listalla myöhemminkin, lisäsi keittoon runsaasti realismia. Revsiä voikin perustellusti kutsua ensimmäiseksi kotimikrolle tehdyksi formulasimulaattoriksi. Alkuperäinen versio oli BBC-tietokoneelle, mutta yllä pyörivä C64-painos (Revs+) on täkäläisille tutumpi.
Tämäkin Amiga-formulapeli otti asiansa varsin vakavasti. Tarkoitus ei ollut suinkaan loikata suoraan rattiin rässimään, vaan auton kehitys aloitettiin Fioranon radalta, jossa etsittiin parhaita mahdollisia säätöjä auton tekniikkaan. Tämän jälkeen kilpailtiin tarkasti oikeiden sääntöjen mukaisesti. Peli käännettiin erittäin monelle muullekin alustalle.
Pelistä ei valitettavasti ole YouTubessa kunnollista videota. Nappasin kuvan itse emulaattorilla.
Indycar-sarja ei ole Formula 1, mutta tämä peli vetosi silti saman tyylilajin faneihin. Upea täytetty vektorigrafiikka, realistiset törmäykset, auton asetukset ja mahdollisuus ajaa täydet 500 mailia maistuivat makealta, ainakin kunnes listan seuraava peli pääsi valloilleen...
Revsin tekijän Geoff Crammondin seuraava realistisempi autopeli (väliin mahtui hauska Stunt Car Racer) olikin sitten sellainen paukku, että oksat pois. Grafiikka on toki nykysilmään karua ja hidasta, mutta F1GP sisälsi siinä määrin tarkasti mallinnettuja ratoja, että oikeat kilpa-ajajat saattoivat harjoitella sillä. PC-käännöksen lisäksi peli sai kolme jatko-osaa, joista viimeisintä, vuonna 2002 julkaistua Grand Prix 4:ää fanit jaksavat edelleen päivittää.
GPL kertoo ajasta, jolloin F1-kuljettajien henki oli huomattavasti herkemmässä kuin nykyään. Vuonna 1967 ei turvakoreja, slicksejä tai aerodynamiikkaa tunnettu, mutta autot kulkivat silti miltei yhtä kovaa kuin nykyään, joten ajaminen oli todellisten kylmähermojen laji. Grand Prix Legends tuli nopeasti tunnetuksi ehkä vaikeimpana ajopelinä koskaan, mutta samalla Papyrus Softwaren pelin tinkimätön realismi yhdistettynä ahkerien harrastajien tehtailemiin modeihin on tehnyt siitä ikiklassikon, jolla riittää pelaajia tänäkin päivänä.
90-luvun loppupuolella F1-lisenssin nappasi itselleen Psygnosis, jolle formulapelejä teki ensin menestyksekkäästi Bizarre Creations, sittemmin huomattavasti vähemmän menestyksekkäästi Visual Science. Muuten huonoja arvosteluja saanut vuoden 1998 versio oli suomalaisittain merkittävä, sillä siihen saatiin mukaan ensimmäistä kertaa Matti Kyllösen innostunutta, joskin ajoittain faktoja ohittavaa selostusta. Sony teki puolestaan Formulaa FOA:n lisenssillä v. 2003-2007, sen jälkeen virallisista peleistä on vastannut Codemasters.
Viimeisenä eniten viime vuosina pelaamani formulapeli. Satunnaiselle katsojalle Namcon kolikkoautomaatti vuodelta 1982 näyttää typerältä väistelypeliltä, jossa menestyminen on tuurinkauppaa. Mikään tästä ei ole totta. Hyvä suoritus tässä loistopelissä vaatii täydellistä keskittymistä ja salamannopeita refleksejä sekä pelin optotunnistimiin perustuvan ratin hallintaa.
Revs
Monenlaisia kevytformuloita oli tehty jo ammoisista ajoista asti, mutta vasta Geoff Crammond, joka esiintyy listalla myöhemminkin, lisäsi keittoon runsaasti realismia. Revsiä voikin perustellusti kutsua ensimmäiseksi kotimikrolle tehdyksi formulasimulaattoriksi. Alkuperäinen versio oli BBC-tietokoneelle, mutta yllä pyörivä C64-painos (Revs+) on täkäläisille tutumpi.
Ferrari Formula One
Tämäkin Amiga-formulapeli otti asiansa varsin vakavasti. Tarkoitus ei ollut suinkaan loikata suoraan rattiin rässimään, vaan auton kehitys aloitettiin Fioranon radalta, jossa etsittiin parhaita mahdollisia säätöjä auton tekniikkaan. Tämän jälkeen kilpailtiin tarkasti oikeiden sääntöjen mukaisesti. Peli käännettiin erittäin monelle muullekin alustalle.
Pelistä ei valitettavasti ole YouTubessa kunnollista videota. Nappasin kuvan itse emulaattorilla.
Indianapolis 500: The Simulation
Indycar-sarja ei ole Formula 1, mutta tämä peli vetosi silti saman tyylilajin faneihin. Upea täytetty vektorigrafiikka, realistiset törmäykset, auton asetukset ja mahdollisuus ajaa täydet 500 mailia maistuivat makealta, ainakin kunnes listan seuraava peli pääsi valloilleen...
Formula 1 Grand Prix
Revsin tekijän Geoff Crammondin seuraava realistisempi autopeli (väliin mahtui hauska Stunt Car Racer) olikin sitten sellainen paukku, että oksat pois. Grafiikka on toki nykysilmään karua ja hidasta, mutta F1GP sisälsi siinä määrin tarkasti mallinnettuja ratoja, että oikeat kilpa-ajajat saattoivat harjoitella sillä. PC-käännöksen lisäksi peli sai kolme jatko-osaa, joista viimeisintä, vuonna 2002 julkaistua Grand Prix 4:ää fanit jaksavat edelleen päivittää.
Grand Prix Legends
GPL kertoo ajasta, jolloin F1-kuljettajien henki oli huomattavasti herkemmässä kuin nykyään. Vuonna 1967 ei turvakoreja, slicksejä tai aerodynamiikkaa tunnettu, mutta autot kulkivat silti miltei yhtä kovaa kuin nykyään, joten ajaminen oli todellisten kylmähermojen laji. Grand Prix Legends tuli nopeasti tunnetuksi ehkä vaikeimpana ajopelinä koskaan, mutta samalla Papyrus Softwaren pelin tinkimätön realismi yhdistettynä ahkerien harrastajien tehtailemiin modeihin on tehnyt siitä ikiklassikon, jolla riittää pelaajia tänäkin päivänä.
Formula 1 '98
90-luvun loppupuolella F1-lisenssin nappasi itselleen Psygnosis, jolle formulapelejä teki ensin menestyksekkäästi Bizarre Creations, sittemmin huomattavasti vähemmän menestyksekkäästi Visual Science. Muuten huonoja arvosteluja saanut vuoden 1998 versio oli suomalaisittain merkittävä, sillä siihen saatiin mukaan ensimmäistä kertaa Matti Kyllösen innostunutta, joskin ajoittain faktoja ohittavaa selostusta. Sony teki puolestaan Formulaa FOA:n lisenssillä v. 2003-2007, sen jälkeen virallisista peleistä on vastannut Codemasters.
Pole Position
Viimeisenä eniten viime vuosina pelaamani formulapeli. Satunnaiselle katsojalle Namcon kolikkoautomaatti vuodelta 1982 näyttää typerältä väistelypeliltä, jossa menestyminen on tuurinkauppaa. Mikään tästä ei ole totta. Hyvä suoritus tässä loistopelissä vaatii täydellistä keskittymistä ja salamannopeita refleksejä sekä pelin optotunnistimiin perustuvan ratin hallintaa.
Keskustelut (20 viestiä)
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
04.11.2012 klo 19.47 2
Rekisteröitynyt 10.04.2007
04.11.2012 klo 19.58
http://www.youtube.com/watch?v=fSdsgONO6HU
Parhaat musat ikinä... Ja äänieffektitkin kultaa.
Rekisteröitynyt 10.04.2007
04.11.2012 klo 20.08 6
04.11.2012 klo 20.14
Omaa suosikkia en muista, kuitenkin noita on lähes vuosittain tullut ja NHL:n tapaan yhden kun osti oli muut sitä samaa muutamalla muutoksella.
Paras muisto on jostain näistä se (tai voi olla useammassakin), kun törmäämällä pystyi autostaan rikkomaan etusiiven, jonka jälkeen auto muuttui ylämäessä lentokoneeksi. Tai jarruttaa vastustajan kyljessä siten, että jomman kumman renkaan ripustukset pettää.
Rekisteröitynyt 12.04.2007
04.11.2012 klo 20.39
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
04.11.2012 klo 20.47
Rekisteröitynyt 12.04.2007
04.11.2012 klo 20.59
http://youtu.be/4_DHMjcG-yU
Rekisteröitynyt 22.11.2009
04.11.2012 klo 21.18
http://www.youtube.com/watch?v=EuegdsGVcEU
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
04.11.2012 klo 21.30
Rekisteröitynyt 17.09.2007
04.11.2012 klo 21.57
04.11.2012 klo 22.31
04.11.2012 klo 22.49
Taitaa tuon videon F1GP:kin pyöriä jollakin surkealla emulaattorilla, sillä en muista sen noin pahasti nykineen.
Enpä huomannutkaan, että video olikin Amiga-versiosta.
Tuossapa PC-version pelikuvaa:
http://www.youtube.com/watch?v=ZD_eugqNrOM
04.11.2012 klo 22.58
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
04.11.2012 klo 23.13
Taitaa tuon videon F1GP:kin pyöriä jollakin surkealla emulaattorilla, sillä en muista sen noin pahasti nykineen.
Enpä huomannutkaan, että video olikin Amiga-versiosta.
Tuossapa PC-version pelikuvaa:
http://www.youtube.com/watch?v=ZD_eugqNrOM
Jep, F1GP oli Amiga-peli alkujaan ja käännettiin siitä kaikille muille, siksi otin tuota alkuperäistä kuvamateriaalia. Perus-Amiga eli A500 oli tuolloin jo melkoisen hidas aparaatti, esim. A1200:lla peli pyöri huomattavasti sulavammin ja siihen oli myös muutamia yhteisön tekemiä patcheja. Itse pelasin peliä eniten 486SX:llä.
04.11.2012 klo 23.34
http://grandprix2.de/
Tätä ennemmin kuninkaan titteliä piti luonnollisesti F1GP joka editorin ja parin pätsin jälkeen rullasi jopa A500:lla varsin kelvollisesti. Ja niitä PC-version legendaarisia renkaan vinkumisia jotka kuullostivat lähinnä kaikessa koomisuudessaan huilulta ei voi vain unohtaa, taisi koskea vain jos pelin äänet tuli piipperistä.
Rekisteröitynyt 28.07.2009
05.11.2012 klo 01.39
http://www.youtube.com/watch?v=LkXzTpq12lY
(Taidan mennä bootti-levykettä kasailemaan, jos saisi tuon käyntiin nykykoneessa. Quake ainakin pyörii MS-DOS 6.22:ssa nykyraudalla erittäin hyvin.)
05.11.2012 klo 08.56
Ensimmäinen PS2 pelini oli formula 2003, joka on on muuten kestänyt ajanhammasta varsin hyvin. Formula career challenge PS2lle on myös ihan kelpo peli, mutta alkaa kuitenkin aina käymään niin puuduttavaksi etten ole koskaan jaksanut pelata koko 4 kauden mittaista uratilaa loppuun.
Itse formula kilpailuja on tullut katsottua viimeksi joskus vuonna 2005.
Rekisteröitynyt 04.01.2011
05.11.2012 klo 09.09
05.11.2012 klo 10.10
http://www.youtube.com/watch?v=pg_vbHAPmt0
Yksi ensimmäisistä peleistäni. Aivan loistava!
Rekisteröitynyt 11.12.2010
06.11.2012 klo 11.29