Suomi jäänyt jälkeen sähköisessä musiikkikaupassa
Suomen Ääni- ja kuvatallennetuottajat ÄKT:n toiminnanjohtajan Arto Alaspaan mukaan musiikkikenttä elää Suomessa etsikkoaikaansa. Sähköinen kaupankäynti on jo kehittynyttä, mutta suhteessa muuhun maailmaan Suomessa ollaan vielä suhteellisen alhaisella tasolla. ÄKT:n mukaan sähköisen musiikkikaupan osuus Suomen musiikkimarkkinoista on vain 4,6 prosenttia, kun se maailmalla on 15 prosenttia. Yhdysvalloissa vastaava luku on peräti 40 prosenttia.
Alaspään oma mielipide sähköisen kaupankäynnin yskimiseen on ennen muuta tekijänoikeuslaki. Epävarma tilanne ei suojannut riittävästi yrityksiä, nyt tilanne on korjattu uuden lain myötä.
- Samaan aikaan alkanut laajakaistayhteyksien lisääntyminen synnytti vapaamatkustaja-ajatuksen erityisesti nuoremmalle ja nettiä hyödyntävälle kuluttajakunnalle, Alaspää toteaa.
Musiikin kulutus on myös kokenut voimakkaan lisäyksen. Vuonna 2002 Suomen väestöstä 40 prosenttia ei ostanut musiikkia tiedostoina tai levyinä. Vuonna 2006 musiikkia ei hankkinut lainkaan 16 prosenttia suomalaisista.
Musiikin verkkokaupan kehittyminen vaatii tuottajilta uutta ajattelua. Alaspään mielestä Nokia on hyvä esimerkki yrityksestä, joka on ottanut uudet jakelukanavat hyvin huomioon kännykkämyynnissään.
- Musiikki tarvitsee tekijänsä ja osaajansa. Sitten tarvitaan vain markkinoiden ja tuotteiden kehittämistä sekä niitä viisasten kiviä, jotka mahdollistavat ammatin harjoittamisen ja elinkeinotoiminnan sillä, mitä haluaa tehdä ja mitä rakastaa, Alaspää sanoo.
Alaspää puhui tiistaina Suomalaisen musiikin päivänä Sibelius-Akatemiassa järjestetyssä seminaarissa.
Lähde YLE
Alaspään oma mielipide sähköisen kaupankäynnin yskimiseen on ennen muuta tekijänoikeuslaki. Epävarma tilanne ei suojannut riittävästi yrityksiä, nyt tilanne on korjattu uuden lain myötä.
- Samaan aikaan alkanut laajakaistayhteyksien lisääntyminen synnytti vapaamatkustaja-ajatuksen erityisesti nuoremmalle ja nettiä hyödyntävälle kuluttajakunnalle, Alaspää toteaa.
Musiikin kulutus on myös kokenut voimakkaan lisäyksen. Vuonna 2002 Suomen väestöstä 40 prosenttia ei ostanut musiikkia tiedostoina tai levyinä. Vuonna 2006 musiikkia ei hankkinut lainkaan 16 prosenttia suomalaisista.
Musiikin verkkokaupan kehittyminen vaatii tuottajilta uutta ajattelua. Alaspään mielestä Nokia on hyvä esimerkki yrityksestä, joka on ottanut uudet jakelukanavat hyvin huomioon kännykkämyynnissään.
- Musiikki tarvitsee tekijänsä ja osaajansa. Sitten tarvitaan vain markkinoiden ja tuotteiden kehittämistä sekä niitä viisasten kiviä, jotka mahdollistavat ammatin harjoittamisen ja elinkeinotoiminnan sillä, mitä haluaa tehdä ja mitä rakastaa, Alaspää sanoo.
Alaspää puhui tiistaina Suomalaisen musiikin päivänä Sibelius-Akatemiassa järjestetyssä seminaarissa.
Lähde YLE
Keskustelut (3 viestiä)
Rekisteröitynyt 04.07.2007
12.03.2008 klo 17.06
Rekisteröitynyt 10.04.2007
12.03.2008 klo 17.07
Moderaattori
Rekisteröitynyt 29.09.2007
12.03.2008 klo 20.28
Hmm kirjotin aikasemmin tähän, että sähköisiä levyjä ei tueta, vaan levyn pitää olla materiana kotona, niin viesti poistettiin :think: Ja ennen minua kaksi muuta sanoi samaa eikä niitä viestejä enää tstä löydy...
Uutinen tuli aluksi väärän otsikon alle (meni staroihin, piti laittaa musaan) eli siksi pari kommenttia katosi bittiavaruuteen uutimen siirtyessä oikeaan osoitteeseen. Allekirjoittanut liputtaa vahvasti cd:n puolesta. Ostakaa levyjä niin niitä julkaistaan tulevaisuudessakin.