Hajua peleihin ja elokuviin
Vuosien varrella on nähty vilauksia useammistakin laitteista, joiden tarkoituksena on ollut tuoda haju mukaan elokuviin ja peleihin. Ranskalaisen Olf Actionin suunnittelema Smellit-hajukone lienee tuorein ja pisimmälle hiotuin versio aihepiirin ympärille kehitetystä tuotteesta.
Smellit luo vaikutelmia eri hajuista yhdistämällä eri hajuaineita ja puhaltamalla ne katseluhuoneeseen elokuvaan tai peliin ajastettujen kohtien kohdalla. Kun elokuvassa vieraillaan vaikkapa ravintolassa kykenee katsoja myös haistamaan ruoan.
Samaisesta laitteesta julkaistiin prototyyppi jo muutamia vuosia sitten, mutta nykyisen laitteen sanotaan olevan lopullinen tuote, jota esitellään muun muassa Lisbon Design Show -näyttelyssä Portugalissa tällä viikolla. Tarkempaa tietoa hinnasta tai saatavuudesta ei ole kuitenkaan vielä tarjolla.
Asiasta uutisoi Dvice.
Keskustelut (11 viestiä)
10.10.2011 klo 13.10
Rekisteröitynyt 04.01.2011
10.10.2011 klo 15.46
Rekisteröitynyt 17.03.2009
10.10.2011 klo 15.51
Rekisteröitynyt 04.01.2011
10.10.2011 klo 16.17
Ongelmana kenties hajun leviäminen. Jos puhaltaa valkosipulin hajua ja ei tuo tilalle muuta, niin eikös se haju silloin leiju huoneessa jonkin aikaa?
10.10.2011 klo 16.36
10.10.2011 klo 17.05
Rekisteröitynyt 04.09.2011
10.10.2011 klo 17.15
10.10.2011 klo 18.43
10.10.2011 klo 19.39
Hienoa, kohta voi täysin eristäytyä tästä maailmasta.
entäs kun hajupatruuna loppuu?
samaa mieltä imaxin kanssa että sais olla tulematta. parhaat pelimuistot liittyvät vereen, mörköihin, hikeen yms juttuihin joten joten... mutta Mikko varmaan odottaa innoissaan bensan ja uuden/vanhan nahan hajua
11.10.2011 klo 09.19
Hyvissä peleissä pystyy kuvittelemaan sen, miltä ympäristö haisee. Turha sitä on alkaa feikkaamaan.
Itse asiassa on tutkittu, että ihminen reagoi hajuihin paljon tunteenomaisemmin kun muilla aisteilla havaittuihin ärsykkeisiin. Ei ole vaikea kuvitella, että kauhupeleihin saataisin oikeita shokkiefektejä tujauttamalla huoneeseen vähän mädäntyneen lihan hajua. Vertaapa sitä pelkkään kuvitteluun...
11.10.2011 klo 14.00
Hyvissä peleissä pystyy kuvittelemaan sen, miltä ympäristö haisee. Turha sitä on alkaa feikkaamaan.
Itse asiassa on tutkittu, että ihminen reagoi hajuihin paljon tunteenomaisemmin kun muilla aisteilla havaittuihin ärsykkeisiin. Ei ole vaikea kuvitella, että kauhupeleihin saataisin oikeita shokkiefektejä tujauttamalla huoneeseen vähän mädäntyneen lihan hajua. Vertaapa sitä pelkkään kuvitteluun...
siinä vaiheessa juoksisin pois huoneesta joo, mutta aivan vääristä syistä. melkein sama kuin jos viiltelisi itseään (tai kone tekisi sen) aina saadessaan pelissä viillon. ei siinä tilassa vaan ole enää millään tavalla mukavaa