Tuorein sisältö

Hajua peleihin ja elokuviin

10.10.2011 klo 12.25 | Luettu: 7852 kertaa | Teksti: Samuel Kohtala


Vuosien varrella on nähty vilauksia useammistakin laitteista, joiden tarkoituksena on ollut tuoda haju mukaan elokuviin ja peleihin. Ranskalaisen Olf Actionin suunnittelema Smellit-hajukone lienee tuorein ja pisimmälle hiotuin versio aihepiirin ympärille kehitetystä tuotteesta.

Smellit luo vaikutelmia eri hajuista yhdistämällä eri hajuaineita ja puhaltamalla ne katseluhuoneeseen elokuvaan tai peliin ajastettujen kohtien kohdalla. Kun elokuvassa vieraillaan vaikkapa ravintolassa kykenee katsoja myös haistamaan ruoan.

Samaisesta laitteesta julkaistiin prototyyppi jo muutamia vuosia sitten, mutta nykyisen laitteen sanotaan olevan lopullinen tuote, jota esitellään muun muassa Lisbon Design Show -näyttelyssä Portugalissa tällä viikolla. Tarkempaa tietoa hinnasta tai saatavuudesta ei ole kuitenkaan vielä tarjolla.

Asiasta uutisoi Dvice.


V2.fi | Samuel Kohtala
< Robo-Rocky tyrmäsi p... Legendaarinen The Be... >

Keskustelut (11 viestiä)

VEIVINHEITTOVIHKO

10.10.2011 klo 13.10

Jotain tällaista olenkin jo odotellut.
lainaa
Machinus

Rekisteröitynyt 04.01.2011

10.10.2011 klo 15.46

En jaksa uskoa että menestyy elleivät kehitä hyvää rajapintaa.
lainaa
Mirr5

Rekisteröitynyt 17.03.2009

10.10.2011 klo 15.51

Hyvissä peleissä pystyy kuvittelemaan sen, miltä ympäristö haisee. Turha sitä on alkaa feikkaamaan. Sitä paitsi en tykkää että Siionin Vanhimmat tai Illuminati pääsevät kaasuttamaan olohuonettani.
lainaa
Defaulted

Rekisteröitynyt 04.01.2011

10.10.2011 klo 16.17

Minusta mainostajien kannattaa panostaa tälläisten tuomiseen kuluttajille. Kuvitelkaa nyt vaikkapa jotain Ruokaan tai lomaan liittyvää mainosta. Voisit haistella tropiikkia taikka hienointa kaviaaria. :D
Ongelmana kenties hajun leviäminen. Jos puhaltaa valkosipulin hajua ja ei tuo tilalle muuta, niin eikös se haju silloin leiju huoneessa jonkin aikaa?
lainaa
gman

10.10.2011 klo 16.36

Wake up Freeman and smell the ashes
lainaa
Feeddd

10.10.2011 klo 17.05

Hienoa, kohta voi täysin eristäytyä tästä maailmasta.
lainaa
Lichi

Rekisteröitynyt 04.09.2011

10.10.2011 klo 17.15

Ainakin elokuvateattereissa tuolle olisi käyttöä parantamaan elämystä. Peleihin ei välttämättä ainakaan vielä nykytekniikalla.
lainaa
imax_kelpaa

10.10.2011 klo 18.43

Odotan sitä kun mädäntyneet ruumiit haisee tai paska... Oikeasti ei tuollaista kiitos. 3D oli jo "vakuuttava."
lainaa
autopelikokkiohjelma

10.10.2011 klo 19.39

Feeddd kirjoitti:
Hienoa, kohta voi täysin eristäytyä tästä maailmasta.


entäs kun hajupatruuna loppuu?

samaa mieltä imaxin kanssa että sais olla tulematta. parhaat pelimuistot liittyvät vereen, mörköihin, hikeen yms juttuihin joten joten... mutta Mikko varmaan odottaa innoissaan bensan ja uuden/vanhan nahan hajua
lainaa
Weteraani

11.10.2011 klo 09.19

Mirr5 kirjoitti:
Hyvissä peleissä pystyy kuvittelemaan sen, miltä ympäristö haisee. Turha sitä on alkaa feikkaamaan.

Itse asiassa on tutkittu, että ihminen reagoi hajuihin paljon tunteenomaisemmin kun muilla aisteilla havaittuihin ärsykkeisiin. Ei ole vaikea kuvitella, että kauhupeleihin saataisin oikeita shokkiefektejä tujauttamalla huoneeseen vähän mädäntyneen lihan hajua. Vertaapa sitä pelkkään kuvitteluun...
lainaa
virtualreal

11.10.2011 klo 14.00

Weteraani kirjoitti:
Mirr5 kirjoitti:
Hyvissä peleissä pystyy kuvittelemaan sen, miltä ympäristö haisee. Turha sitä on alkaa feikkaamaan.

Itse asiassa on tutkittu, että ihminen reagoi hajuihin paljon tunteenomaisemmin kun muilla aisteilla havaittuihin ärsykkeisiin. Ei ole vaikea kuvitella, että kauhupeleihin saataisin oikeita shokkiefektejä tujauttamalla huoneeseen vähän mädäntyneen lihan hajua. Vertaapa sitä pelkkään kuvitteluun...


siinä vaiheessa juoksisin pois huoneesta joo, mutta aivan vääristä syistä. melkein sama kuin jos viiltelisi itseään (tai kone tekisi sen) aina saadessaan pelissä viillon. ei siinä tilassa vaan ole enää millään tavalla mukavaa
lainaa

Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova