Tuorein sisältö

Suomalaiskehittäjä tunnustaa vuotaneensa itse pelinsä piraattien ulottuville

07.11.2009 klo 12.00 | Luettu: 12180 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


Suomalainen Redlynx on tunnustanut Gamesindustry.bizille vuotaneensa itse Trials-pelinsä piraattien suosimiin torrent-verkkoihin. Se tehtiin pelin julkaisupäivänä, mutta toimitusjohtaja Teo Virtalan mukaan yksi oleellinen ominaisuus jätettiin 'piraattiversiosta' pois, nimittäin leaderboard-listat.

"Piratismi on olemassa, joten kuinka siitä voisi hyötyä? Laitoimme heti julkaisupäivänä pelimme torrent-verkkoihin. Tosin se ei ollut täydellinen versio pelistä, se oli peli ilman sen sielua, ilman leaderboardeja, joilla kilpailla muita pelaajia vastaan."

Pelin on ostanut 150 000 pelaajaa, mikä vastaa sitä lukumäärää, joilla on pääsy pelin listoille, joten ilmeisesti juoni toimi, sillä tällä perusteella ei kukaan ole ryhtynyt murtamaan pelin täysversiota.

Naturalmotionin Torsten Reil kommentoi asiaa iPhone-kehittäjän kannalta:

"Me tiedämme varsin hyvin, että vaikka peli maksaisi 66 senttiä, sitä waretetaan silti. Voidaan olettaa, että piraateilla olisi ollut varaa ostaa kyseinen peli, mutta asenne tuntuu olevan, että piratismi on ok. Tuntuu olevan yleinen käsitys, että kaiken luodun sisällön pitäisi olla ilmaista. Voihan niin sanoa, mutta jos sinun täytyy maksaa palkka niille ihmisille jotka ovat olleet mukana pelinteossa sydämellään ja sielullaan - ja joilla on asuntolainaa ja lapsia - asia monimutkaistuu. Kyllä, piratismia voi rajoittaa teknisillä kikoilla, mutta tähän koko käsitykseen on tultava muutos."

V2.fi | Manu Pärssinen
< Valve tölvi PS3-pela... Näin grindataan Skat... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (9 viestiä)

Zarsky

Rekisteröitynyt 08.08.2007

07.11.2009 klo 12.04

Aika fiksu veto, jos pelistä löytyy heti piraattiversio verkosta ei kukaan vaivaudu murtamaan sitä.
lainaa
Ano

07.11.2009 klo 12.33

En oo kuullutkaan koko pelistä, mutta asenne talolla tuntuu olevan niin kohillaan että taidan tsekata mistä on kyse.
lainaa
hotwheels

Rekisteröitynyt 11.08.2007

07.11.2009 klo 12.42

Todella hyvä veto. Nykyään harmi vain luottautuvat suojauksiin joista sitten on aitojen omistajilla vain harmia.
lainaa
viHannes

07.11.2009 klo 13.15

Hyvä, että pelipuolella mietitään ansaintalogiikoita luovalla tavalla. Turhan usein p2p-tekniikan mahdollisuudet nähdään liian suppeasti. Käytännössä niitä ei nähdä ollekaan tai ne liitetään automaattisesti johonkin laittomaan.

Kiitos asian esiintuojalle. http://freejam.tv
lainaa
wr3nch

07.11.2009 klo 14.08

Kyllä. P2P-verkot voivat olla sisällöntuottajille ansainta- ja promoamiskeino, ei pelkästään välttämätön paha. Sitä täytyy vain osata käyttää hyväkseen. Harmi ettei suurin osa yrityksistä ymmärrä tätä.

Juurihan julkaistiin tutkimuskin, jonka mukaan p2p-lataajat myös ostavat enemmän cd-levyjä ja viihdettä kuin muut kuluttajat. Mistäköhän johtuu?

Hyvä RedLynx.

PS. Ja tarkoituksenani ei ole mitenkään puolustella laittomuuksia tai piratismia, vaan saada ihmiset ymmärtämään kuinka nämä negatiiviset ilmiöt voidaan kääntää hyödyksi.
lainaa
Latuman

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

07.11.2009 klo 14.38

Oisivat jättäneet nyt edes jotain olennaista pois. Evvk joku leaderboard kuha peli toimii -.-
lainaa
Rikyu

07.11.2009 klo 20.16

Itse asiassa tollenen peli ilman leaderboardia ois sama ku joku CS ilman moninpeli mahdollisuutta.
lainaa
Chemus

Rekisteröitynyt 26.01.2008

07.11.2009 klo 21.52

Rikyu kirjoitti:
Itse asiassa tollenen peli ilman leaderboardia ois sama ku joku CS ilman moninpeli mahdollisuutta.


Joo, sen huomaa kun se puuttuu. Pelasin itse vähän aikaa ilman livepiuhaa, eikä pelissä ollut enää mitään mieltä.
Hienoa Redlynx, olen iloinen että ostin pelinne =)
lainaa
SeppoTaalasmaa

09.11.2009 klo 16.26

Itse olen ainakin pelannu offlinessa eikä se ole sen huonommaksi muuttunut. Turhia Leaderboardit :I
lainaa

V2.fi Tiktok
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova