Tuorein sisältö

iPhone-pelejä piratisoidaan huikein määrin

27.10.2009 klo 16.02 | Luettu: 15015 kertaa | Teksti: Matti Lintula


Applen iPhonelle ja iPod Touchille pelejä kehittävä Smells Like Donkey kertoo iPhonen piratismilukujen olevan huikeat. Jopa 80% studion kehittämän Tap-Fu-pelin pelaajista käyttää laitonta piraattiversiota, uutisoi Joystiq. Kehittäjän mukaan Applen DRM-järjestelmän kierto ei tuota ongelmia keskivertokäyttäjälle, joka löytää ohjeet tähän verkosta alle viidessä minuutissa.

Kehittäjä laski myös pelinsä hintaa 1,99 dollariin, mutta tämäkään ei saanut piraatteja vaihtamaan peliään aitoon versioon. Piraateista tasan 0% on ostanut pelin jälkikäteen, Smells Like Donkeylta kerrotaan. Seuraava askel piratismin peittoamiseksi on ladattavan lisäsisällön tarjoaminen, sillä tällainen lähestymistapa laittaa studion toiveiden mukaan piraattien toimintamallit ainakin hetkellisesti uusiksi.


V2.fi | Matti Lintula
< Warren Spector tekee... GoldenEye saattaa si... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (19 viestiä)

tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

27.10.2009 klo 16.11

DLC nyt on aika pirun typerä tapa taistella piraatteja vastaan ja jälleen kerran potkii rehellisiä kuluttajia päähän kun peli pitää ostaa ja ladata osissa.
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

27.10.2009 klo 16.23

"Piraateista tasan 0% on ostanut pelin jälkikäteen, Smells Like Donkeylta kerrotaan."

Yleensähän näkee aina hehkuteltavan, että "vain testaan warepeliä ja jos se on hyvä niin ostan". Tätä väitettä en ole oikein koskaan uskonut, sillä kun se peli on jo kerran waretettu, niin houkutus vain sen waretetun pelin pelaamiseen on liian suuri. Siinä vaiheessahan kynnys aidon ostamiseen on vielä suurempi kuin se alkuperäinen "waretanko vai ostanko" -lähtötilanne, jossa peli ei vielä ole henkilön hallussa missään muodossa.
lainaa
näin_on_näreet

27.10.2009 klo 16.29

@ Stammy

Joo toi "ostan, jos on hyvä" -väite on NIIN bs:ää kuin olla ja voi. Kerran waretettua ei tosiasiassa osta juuri kukaan.
lainaa
TheStar

Moderaattori

Rekisteröitynyt 13.04.2007

27.10.2009 klo 16.33

En tiedä sit olenko itse niin erikoinen tapaus kun ostan pelejäkin jopa kokeiltuani niitä ensin. Tekisi mieli kysyä tietysti, että miten pelintekijät näkevät warettaneiden määrän / ketkä warettajista ovat ostaneet pelin myöhemmin. 0% kuulostaa niin absurdilta kun hintakin on 2USD, mielestäni tämä käy hyvin myyntikikkana. Valitetaan piratismia ja saadaan ihmiset liikkeelle ostamaan peliä.

Tiedä sitä.
lainaa
Ex_Digital

Rekisteröitynyt 25.07.2007

27.10.2009 klo 17.11

ngage = yks tyyppi ostaa ja loput lataa kopion ostajalta
ei puhelinpelit vaan myy. vaikka olisi helppoa napin painallus ja hinta tulee laskun mukana

koulussakin pari tuttua joilla kummallakin päälle 100 kännykäpeliä eikä yhtään ostettua
lainaa
Bladekill

Rekisteröitynyt 07.08.2007

27.10.2009 klo 17.38

TheStar kirjoitti:
En tiedä sit olenko itse niin erikoinen tapaus kun ostan pelejäkin jopa kokeiltuani niitä ensin.

Myös minä ja useat kaverini kärsivät tästä oudosta tavasta. Tiedä sitten...

Hyvä esimerkki on molemmat ArmA:t jonka waretin jo ennen julkaisua ja totesin bugihirviöiksi, odottelin muutamia patcheja ja ostin, koska ko. pelit ovat muuten erinomaisia ja ehdottomasti rahan arvoisia. (Tosin ArmA 2 on vieläkin aika pahasti puutteita)

Demot eivät kelpaa oikeastaan miltään ostin samaan tarkoitukseen, sillä kuten arvata saattaa niin ne ovat interaktiivisia mainoksia joissa pyritään antamaan maksimaalisen hyvä (aka harhaanjohtava) kuva pelistä.

Olisi kiva tietää mistä tämä studio on saanut laskettua ko. 80% luvun.
lainaa
Pyyhekumi

Moderaattori

Rekisteröitynyt 02.04.2007

27.10.2009 klo 17.40

Onhan se kun pelin on onnistunut warettamaan, niin kynnys seuraavan pelin warettamiseen on huomattavasti alhaisempi. Jos ilmaisen pelin saa jatkossa yhtä helpolla tai hankalasti kuin aidon, niin kyllä se todellakin kaikella maalaisjärjellä painottuu sinne ilmaisen puolelle. Sen jälkeen kun toimiva peli on 'kädessä', niin ei kuulosta ollenkaan absurdilta ettei kukaan heistä menisi enää kauppaan pelkästään ostaakseen sen saman pelin jonnekin nurkkaan lojumaan (tai vain heittääkseen roskikseen).

Pelien pilkkominen on hyvä keino saada edes osa mahdollisesti uusista warettajista pysymään maksavien puolella mikäli hinta on matala per osa. IPhonen tapauksessa 2 dollarin pelihinta on jo niin matala että vain itse pelin laadun voi kyseenalaistaa ja sillä perusteella hommata sen 'demoversion'. Jos hyvän itseä kiinostavan pelin etsimiseen joutuu laittaa kymmeniä dollareita, niin se taas nostaa pelin hintaa ja houkuttaa lataamaan ilmaiseksi.

Pelien julkaiseminen keskeneräisinä ei ole järkevältä kuulostava tapa, eli osta hahmollesi toinen jalka jotta voisit pelata kunnolla. Nuo lisäjutut kun saa itse pakettiin mukaan jonka pelaaja alunperinkin warettaa, tai vasta parin kuukauden kuluttua julkaisusta.

Tiedä sitä. iPhonea en ole koskaan nähnyt livenä. Tuskin siellä kummiskaan keinot loppuu.
lainaa
Nuutyasha

Rekisteröitynyt 06.05.2008

27.10.2009 klo 18.06

"Joo toi "ostan, jos on hyvä" -väite on NIIN bs:ää kuin olla ja voi. Kerran waretettua ei tosiasiassa osta juuri kukaan."
DS-pelit wareen ja pelaan niitä esim. ensimmäiseen pomoon asti, tyyliin demo, jonka jälkeen päätän, että onko peli ostamisen arvoinen vai ei. Ja yleensä on.
lainaa
Zarsky

Rekisteröitynyt 08.08.2007

27.10.2009 klo 18.18

Itse olen joskus ostanut pelin sen jälkeen että olen kokeillut waretettua. Ja jos peli on hyvä sen fyysisen kopion omistaminen tuntuu todella hyvältä. :)
lainaa
Skibiliano

27.10.2009 klo 18.44

BS, niin vissii... Olen entisenä warettajana n. 6 peliä warennut.

Battlefront I
Warhammer 40k Dawn Of War I
Il2 Sturmovik
Ja pari muuta.
Kaikki niistä löytyy minun hyllyltäni ja wareversiot poistettu.
Olen myös ladannut yhden pelin "Joint Operations: Typhoon Rising" koska CD mennyt epäluettavaan kuntoon.
lainaa
asd

27.10.2009 klo 18.51

Bladekill kirjoitti:
TheStar kirjoitti:
En tiedä sit olenko itse niin erikoinen tapaus kun ostan pelejäkin jopa kokeiltuani niitä ensin.


Olisi kiva tietää mistä tämä studio on saanut laskettua ko. 80% luvun.


"Tap-Fu-pelissä on verkon kautta toimiva huippupistejärjestelmä, johon pelaajat voivat halutessaan manuaalisesti lähettää omat pisteensä. Samalla mukana seuraa kuitenkin myös tieto pelin alkuperästä, mikä on mahdollistanut Neptune Interactivelle mielenkiintoisten tilastojen julkaisemisen peliinsä liittyvästä piratismista."

Lähde: http://www.puhelinvertailu.com/uutiset.cfm/2009/10/26/iph
lainaa
jareware

27.10.2009 klo 19.02

Tottahan se on. Yhtään warettamaani peliä en olisi ostanut, hyvät pelit ostetaan. huonot waretetaan, ettei mene rahat hukkaan.
lainaa
medium

Rekisteröitynyt 16.06.2008

27.10.2009 klo 22.39

Suurin osa warettajista on köyhiä opiskelijoita joilla ei ole rahaa edes kunnon ruokaa. Siksipä waretus on ainoita asioita piristämään ankeaa arkea.
Jos taas olisi hyvätuloinen, niin ajattelumaailma varmasti muuttuisi ja alkaisi käyttää sitä rahaa omiin huveihin kuten peleihin.
lainaa
Pyyhekumi

Moderaattori

Rekisteröitynyt 02.04.2007

27.10.2009 klo 23.24

jareware kirjoitti:
Tottahan se on. Yhtään warettamaani peliä en olisi ostanut, hyvät pelit ostetaan. huonot waretetaan, ettei mene rahat hukkaan.

Tällä tavalla taas jää hyvät ideat kuolemaan, ja tasapaksut turvalliset pelit jyrää vuosi vuodelta markkinoilla. "Hyvät ostetaan", eli jos on epäilyksiä onko pelin tyyli itselle sopiva, niin waretetaan? Näin kuolee Looking Glassit. Tottahan sekin on.

Miksi huonoja pelejä pelataan?
lainaa
Polttopullo

28.10.2009 klo 06.40

"Lisäksi suurempi osa piraattien huippupisteistä on pelin ensimmäisiltä tasoilta, mikä viittaisi vain lyhyehköön käyttöaikaan verrattuna pelistä maksaneisiin." Tuo kohta löytyy tuolta puhelinvertailu.com uutisoinnista. Tuostahan käy aika pitkälti selväksi, että pelin warettaneet ja sitä kokeilleet eivät ole pitäneet peliä ostamisen saati pelaamisen arvoisena.

Eikä itsellä taida hyllystä löytyvistä peleistä monikaan olla sellainen, jota en olisi warettanut ensin. Ei edes HL2 tai FO3, joista kummastakin omistan Collector's Editionit.
lainaa
try_and_buy

28.10.2009 klo 09.10

No jos pelistä tulee vain digitaalinen painos ja sen waretus on helppoa niin houkutus on suuri. Tuskin tulee hankittua laillista versiota. Jos taas painetaan pelistä oikea fyysinen versio niin houkutus oikean pelin ostamiseksi säilyy waretuksenkin jälkeen, waretus tässä tapauksessa toimii ikään kuin kokeilukappaleena (vrt. demona).
lainaa
kaketsu

28.10.2009 klo 10.56

hommaan aina palit ilimaseks ja tuun aina hommaamaan ihan tyhymää maksaa jostaki mitä voi saaha ilmaseks sen suurempia ongelmia
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

28.10.2009 klo 11.37

kaketsu kirjoitti:
hommaan aina palit ilimaseks ja tuun aina hommaamaan ihan tyhymää maksaa jostaki mitä voi saaha ilmaseks sen suurempia ongelmia

Kai oot jo huomannut, että kaupastakin saa tavaraa ilmaseks? Kunhan ottaa hyllystä ja sujauttaa takin sisään ilman että kukaan huomaa. Myymälävarkaudethan on jo valmiiksi laskettu tuotteiden hintoihin, joten ei se ole keltään pois jos juuri sinä ne tuotteet nyysit.
lainaa
jimfx

29.10.2009 klo 09.28

ehkä nuo apinalta haisevat pelit vain ovat niin persnetosta että ei niitä kannata ostaa? liekkö ajatelleet studiolla sitä :D ite en oo juuri koskaan jaksanu waretella pelei ns alkubuumin jälkeen.. nykyisin suoraan menee kiinnostavat pelit ostoskoriin ja postisetä tuo kotio.
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova