iPhone-pelejä piratisoidaan huikein määrin
Applen iPhonelle ja iPod Touchille pelejä kehittävä Smells Like Donkey kertoo iPhonen piratismilukujen olevan huikeat. Jopa 80% studion kehittämän Tap-Fu-pelin pelaajista käyttää laitonta piraattiversiota, uutisoi Joystiq. Kehittäjän mukaan Applen DRM-järjestelmän kierto ei tuota ongelmia keskivertokäyttäjälle, joka löytää ohjeet tähän verkosta alle viidessä minuutissa.
Kehittäjä laski myös pelinsä hintaa 1,99 dollariin, mutta tämäkään ei saanut piraatteja vaihtamaan peliään aitoon versioon. Piraateista tasan 0% on ostanut pelin jälkikäteen, Smells Like Donkeylta kerrotaan. Seuraava askel piratismin peittoamiseksi on ladattavan lisäsisällön tarjoaminen, sillä tällainen lähestymistapa laittaa studion toiveiden mukaan piraattien toimintamallit ainakin hetkellisesti uusiksi.
Keskustelut (19 viestiä)
Rekisteröitynyt 04.11.2007
27.10.2009 klo 16.11
Rekisteröitynyt 30.07.2007
27.10.2009 klo 16.23
Yleensähän näkee aina hehkuteltavan, että "vain testaan warepeliä ja jos se on hyvä niin ostan". Tätä väitettä en ole oikein koskaan uskonut, sillä kun se peli on jo kerran waretettu, niin houkutus vain sen waretetun pelin pelaamiseen on liian suuri. Siinä vaiheessahan kynnys aidon ostamiseen on vielä suurempi kuin se alkuperäinen "waretanko vai ostanko" -lähtötilanne, jossa peli ei vielä ole henkilön hallussa missään muodossa.
27.10.2009 klo 16.29
Joo toi "ostan, jos on hyvä" -väite on NIIN bs:ää kuin olla ja voi. Kerran waretettua ei tosiasiassa osta juuri kukaan.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 13.04.2007
27.10.2009 klo 16.33
Tiedä sitä.
Rekisteröitynyt 25.07.2007
27.10.2009 klo 17.11
ei puhelinpelit vaan myy. vaikka olisi helppoa napin painallus ja hinta tulee laskun mukana
koulussakin pari tuttua joilla kummallakin päälle 100 kännykäpeliä eikä yhtään ostettua
Rekisteröitynyt 07.08.2007
27.10.2009 klo 17.38
En tiedä sit olenko itse niin erikoinen tapaus kun ostan pelejäkin jopa kokeiltuani niitä ensin.
Myös minä ja useat kaverini kärsivät tästä oudosta tavasta. Tiedä sitten...
Hyvä esimerkki on molemmat ArmA:t jonka waretin jo ennen julkaisua ja totesin bugihirviöiksi, odottelin muutamia patcheja ja ostin, koska ko. pelit ovat muuten erinomaisia ja ehdottomasti rahan arvoisia. (Tosin ArmA 2 on vieläkin aika pahasti puutteita)
Demot eivät kelpaa oikeastaan miltään ostin samaan tarkoitukseen, sillä kuten arvata saattaa niin ne ovat interaktiivisia mainoksia joissa pyritään antamaan maksimaalisen hyvä (aka harhaanjohtava) kuva pelistä.
Olisi kiva tietää mistä tämä studio on saanut laskettua ko. 80% luvun.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 02.04.2007
27.10.2009 klo 17.40
Pelien pilkkominen on hyvä keino saada edes osa mahdollisesti uusista warettajista pysymään maksavien puolella mikäli hinta on matala per osa. IPhonen tapauksessa 2 dollarin pelihinta on jo niin matala että vain itse pelin laadun voi kyseenalaistaa ja sillä perusteella hommata sen 'demoversion'. Jos hyvän itseä kiinostavan pelin etsimiseen joutuu laittaa kymmeniä dollareita, niin se taas nostaa pelin hintaa ja houkuttaa lataamaan ilmaiseksi.
Pelien julkaiseminen keskeneräisinä ei ole järkevältä kuulostava tapa, eli osta hahmollesi toinen jalka jotta voisit pelata kunnolla. Nuo lisäjutut kun saa itse pakettiin mukaan jonka pelaaja alunperinkin warettaa, tai vasta parin kuukauden kuluttua julkaisusta.
Tiedä sitä. iPhonea en ole koskaan nähnyt livenä. Tuskin siellä kummiskaan keinot loppuu.
Rekisteröitynyt 06.05.2008
27.10.2009 klo 18.06
DS-pelit wareen ja pelaan niitä esim. ensimmäiseen pomoon asti, tyyliin demo, jonka jälkeen päätän, että onko peli ostamisen arvoinen vai ei. Ja yleensä on.
Rekisteröitynyt 08.08.2007
27.10.2009 klo 18.18
27.10.2009 klo 18.44
Battlefront I
Warhammer 40k Dawn Of War I
Il2 Sturmovik
Ja pari muuta.
Kaikki niistä löytyy minun hyllyltäni ja wareversiot poistettu.
Olen myös ladannut yhden pelin "Joint Operations: Typhoon Rising" koska CD mennyt epäluettavaan kuntoon.
27.10.2009 klo 18.51
En tiedä sit olenko itse niin erikoinen tapaus kun ostan pelejäkin jopa kokeiltuani niitä ensin.
Olisi kiva tietää mistä tämä studio on saanut laskettua ko. 80% luvun.
"Tap-Fu-pelissä on verkon kautta toimiva huippupistejärjestelmä, johon pelaajat voivat halutessaan manuaalisesti lähettää omat pisteensä. Samalla mukana seuraa kuitenkin myös tieto pelin alkuperästä, mikä on mahdollistanut Neptune Interactivelle mielenkiintoisten tilastojen julkaisemisen peliinsä liittyvästä piratismista."
Lähde: http://www.puhelinvertailu.com/uutiset.cfm/2009/10/26/iph
27.10.2009 klo 19.02
Rekisteröitynyt 16.06.2008
27.10.2009 klo 22.39
Jos taas olisi hyvätuloinen, niin ajattelumaailma varmasti muuttuisi ja alkaisi käyttää sitä rahaa omiin huveihin kuten peleihin.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 02.04.2007
27.10.2009 klo 23.24
Tottahan se on. Yhtään warettamaani peliä en olisi ostanut, hyvät pelit ostetaan. huonot waretetaan, ettei mene rahat hukkaan.
Tällä tavalla taas jää hyvät ideat kuolemaan, ja tasapaksut turvalliset pelit jyrää vuosi vuodelta markkinoilla. "Hyvät ostetaan", eli jos on epäilyksiä onko pelin tyyli itselle sopiva, niin waretetaan? Näin kuolee Looking Glassit. Tottahan sekin on.
Miksi huonoja pelejä pelataan?
28.10.2009 klo 06.40
Eikä itsellä taida hyllystä löytyvistä peleistä monikaan olla sellainen, jota en olisi warettanut ensin. Ei edes HL2 tai FO3, joista kummastakin omistan Collector's Editionit.
28.10.2009 klo 09.10
28.10.2009 klo 10.56
Rekisteröitynyt 30.07.2007
28.10.2009 klo 11.37
hommaan aina palit ilimaseks ja tuun aina hommaamaan ihan tyhymää maksaa jostaki mitä voi saaha ilmaseks sen suurempia ongelmia
Kai oot jo huomannut, että kaupastakin saa tavaraa ilmaseks? Kunhan ottaa hyllystä ja sujauttaa takin sisään ilman että kukaan huomaa. Myymälävarkaudethan on jo valmiiksi laskettu tuotteiden hintoihin, joten ei se ole keltään pois jos juuri sinä ne tuotteet nyysit.
29.10.2009 klo 09.28
Kirjoita kommentti