Kuvia kahdesta The Simsin tappamasta Maxis-projektista
Electronic Artsin vuonna 1997 ostama Maxis muistetaan ikuisesti strategiapelejä mullistaneesta SimCitystä ja sittemmin elämäsimulaattori The Simsistä. Maxis ehti tehdä kuitenkin liudan erilaisia Sim-sarjan pelejä, joista mainittakoon muurahaispeli SimAnt, planeetanhallintapeli SimEarth ja yhdysvaltalaista terveydenhoitojärjestelmää ja sen ongelmia simuloiva SimHealth. Vuoden 2000 alussa julkaistu, pian 10 vuotta täyttävä The Sims vaati valmistuakseen niin paljon resursseja, että se murskasi 90-luvun lopulla alleen kaksi muuta Sim-sarjan peliä.
SimMars oli punaiselle naapuriplaneetallemme sijoittunut SimCity-tyyppinen strategiapeli, jossa Marsia asutettiin vähäisiä resursseja tarkkaan hyödyntäen. Pelin esittelemä teknologia perustui enemmän NASA:n aitoon tarvikkeistoon kuin tieteiskuvitelmien kaiken mahdollistaviin resurssisampoihin. Pelaaja sai resursseja maasta vain kuuden kuukauden välein, joten toimintaa oli suunniteltava tämän huoltosyklin mukaisesti pitkälle eteenpäin. Peruutetun pelin tietoja päästi julkisuuteen Maxisin entinen graafikko Ward Moore.
SimCastle puolestaan keskittyi nimensä mukaisesti keskiaikaisen linnan rakennukseen ja resurssinhallintaan. Paljoa tästä SimTownin pelimoottorin päälle tehdystä pelistä ei ole tietoa, mutta graafikko Corey Keller on lisännyt kotisivuilleen joitakin konseptikuvia kesken jääneestä teoksesta.
Jälkiviisaana on helppo todeta The Simsin etualalle laittamisen olleen taloudellisesti viisas päätös, joskin vanhat parrat ja hardcore-yleisö jää varmasti kyynelehtimään menetettyjen Sim-pelien perään.
Keskustelut (6 viestiä)
Rekisteröitynyt 01.07.2009
13.10.2009 klo 16.38
13.10.2009 klo 17.28
13.10.2009 klo 19.43
Rekisteröitynyt 13.10.2009
13.10.2009 klo 20.02
14.10.2009 klo 08.58
14.10.2009 klo 12.16