Tuorein sisältö

Arkham Asylumin taistelujärjestelmä syntyi rytmipelinä

07.10.2009 klo 18.01 | Luettu: 15918 kertaa | Teksti: Matti Lintula


Rocksteady Studiosin kehittämän ja huippumyynteihin yltäneen Batman: Arkham Asylumin taistelujärjestelmä sai alkunsa rytmipelinä, jossa värikkäät ympyrät törmäilivät toisiinsa taistelun lopputuloksen määrittämiseksi. Prototyypistä päästiin pitkälle ja lopullisen pelin sulava taistelu onkin sekä pelimedian että pelaajien ylistämä.

Rocksteady on paljastanut liudan muitakin mielenkiintoisia yksityiskohtia Arkham Asylumin kehitystyöstä GameInformer-lehdelle. Pelissä mm. sanotaan "Joker" kaikkiaan 384 kertaa, pelialueella on 314 rikottavaa televisiota ja Titan Ivy -hahmo koostuu 44 674:stä polygonista.

V2.fi | Matti Lintula
< DJ Heron biisilistas... Neljä uutta PS3-peli... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (24 viestiä)

Bamboocha

Rekisteröitynyt 17.09.2007

07.10.2009 klo 18.23

Taistelusysteemi on kyl kaikinpuolin hauska ja toimiva.
lainaa
applepie

07.10.2009 klo 18.55

hauska?toimiva?hyvö? WTF! itse havaitisin että taistelusysteemi on sitä että haklataan mouse1:sta ja mouse2:sta niin että melkein hajoavat ._.
lainaa
manu

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

07.10.2009 klo 19.01

Tällaisia pelejä ei kuulukaan hiirellä pelata ;)
lainaa
Influ

07.10.2009 klo 19.05

Kerro minulle miten ne helvetissä se eroaa hiiren nappien painelusta, että painat niitä paria nappia padilla? Joo ja itse pelasin PC:llä X0 padilla.
lainaa
Neoncat

Rekisteröitynyt 10.04.2007

07.10.2009 klo 19.10

Influ kirjoitti:
Kerro minulle miten ne helvetissä se eroaa hiiren nappien painelusta, että painat niitä paria nappia padilla? Joo ja itse pelasin PC:llä X0 padilla.

Sillä että PC:llä noiden nappien hakkaaminen lähinnä ärsyttää pelaajia ja konsoleilla tuo on innovatiivisin systeemi sitten HD:n tulon.
lainaa
Execta

Rekisteröitynyt 10.04.2007

07.10.2009 klo 19.14

Älkää itkekö. Se on kuitenkin paras konsoleilla.
lainaa
cs_bot

Rekisteröitynyt 29.05.2007

07.10.2009 klo 19.15

"ja lopullisen pelin sulava taistelu onkin sekä pelimedian että pelaajien ylistämä."

Siis en kyllä ymmärrä mitä hienoa tässä taistelujärjestelmässä on. Itse pidin pelin heikkoimpana ominaisuutena. Ei tarvitse kuin hakata neliötä ja välillä kolmiota kun vihollinen pääsee selkään. "jee" onpas monipuolista ja hauskaa.
Olisivat mieluumit tehneet niin, että pitää mätkiä komboja ja sen sellaista. Toisinsanoen JÄNNITTÄVÄKSI.
Nyt riittää kun ottaa ohjaimen yhteen käteen ja alkaa vain rämpyttämään neliötä.

Eli suoraansanottuna koko taisteleminen on ihan perseestä.
lainaa
nakki

07.10.2009 klo 19.20

Et tainnu pelata hardil :(
lainaa
cs_bot

Rekisteröitynyt 29.05.2007

07.10.2009 klo 19.23

nakki kirjoitti:
Et tainnu pelata hardil :(
Se nyt ei silti muuta sitä tosiasiaa, että pelissä tarvitsee hakata tasan kahta nappia. Eli tylsää ja perseestä, vaikka kuinka hardilla pelaisi.
lainaa
saafa

07.10.2009 klo 19.29

cs_bot kirjoitti:
"ja lopullisen pelin sulava taistelu onkin sekä pelimedian että pelaajien ylistämä."

Siis en kyllä ymmärrä mitä hienoa tässä taistelujärjestelmässä on. Itse pidin pelin heikkoimpana ominaisuutena. Ei tarvitse kuin hakata neliötä ja välillä kolmiota kun vihollinen pääsee selkään. "jee" onpas monipuolista ja hauskaa.
Olisivat mieluumit tehneet niin, että pitää mätkiä komboja ja sen sellaista. Toisinsanoen JÄNNITTÄVÄKSI.
Nyt riittää kun ottaa ohjaimen yhteen käteen ja alkaa vain rämpyttämään neliötä.

Eli suoraansanottuna koko taisteleminen on ihan perseestä.


Ei sen tarkoitus ollut olla haastava, vaan tyylikäs ja sellainen ettei taistelun "flow" katoa, jos sattumoisin mokaisi helvetillisen näppäinkombo yhdistelmän. Mielestäni tämä oli lähes paras näkemäni taistelusysteemi tämänkaltaisessa pelissä.
lainaa
cs_bot

Rekisteröitynyt 29.05.2007

07.10.2009 klo 19.33

No en kyllä haastavastakaan puhunut. Mielenkiintoinen on se oikea sana. :)

Nyt melkeinpä voi vain laittaa silmät kiinni, asettaa sen peukalon siihen neliölle ja rämpyttää viisi minuuttia putkeen sitä=kaikki viholliset on maassa makaamassa.

Tyylikäs? Pelkkää peukalon rääkkäystä. Noh, miten kukin tykkää.
Itse tykkäisin, jos olisi edes ollu pienimuotoista komboilua.

Ja en puhunut myöskään mistään "helvetillisistä komboista" joissa pelaajaa rankaistaisiin instant deathilla sen epäonnistuessa. Ehei, vaan sellaista komboilua, joka pitää mielen vireänä ja mielenkiinnon yllä.

Mutta jos se nyt on sitä "flowta" että pitää olla yhteen näppäimeen painottuva taistelujärjestelmä, niin ei hyvin mene. :/

lainaa
onsejännäjuttu

07.10.2009 klo 19.36

Jaa, kyllähän niitä nappuloita sielä taistelussa on enemmänkin kun vaan kaks.
Voi combottaa batarangin, sit on näitä lopetusliikkeitä, heittoja, voi pomppia jätkien yli, torjunta (no se on se toinen nappi), perus hyökkäykset, crapling hook, viitalla voi sokasta, ja tais olla vielä jotain muutakin.
lainaa
cs_bot

Rekisteröitynyt 29.05.2007

07.10.2009 klo 19.40

Jee, batarangilla riehua. Onpas hieno ominaisuus lähitaistelussa. Silloin ainakin saa turpaan, kun sitä alkaa heiluttelemaan lähitaistelussa.
lainaa
Mirr5

Rekisteröitynyt 17.03.2009

07.10.2009 klo 19.41

Itte odottelen, että hinta putoaa, mutta pakko sanoa, että kuulostaa vähän siltä, että jos kyseessä olisi joku muu kuin Batman, niin mekaniikkaa olisi haukuttu kaikkialla liian yksinkertaiseksi.
lainaa
Ihmevinkuminen

07.10.2009 klo 19.55

cs_bot kirjoitti:
Jee, batarangilla riehua. Onpas hieno ominaisuus lähitaistelussa. Silloin ainakin saa turpaan, kun sitä alkaa heiluttelemaan lähitaistelussa.

Jos yhtä nappia pelkästään hakkaat tulee turpaan aika helvetin nopeasti, mutta ilmeisesti olet pelannut peliä tuttipullo-tasolla tai et ollenkaan. Mutta ilmeisesti joillekin ihmisille pitäis olla viissataakakskytäviis eri liikeyhdistelmää joiden tekeminen on paitsi tuskallista ja näistä pelin aikana tulee käytettyä tasan about kahta parasta...
lainaa
Bob

07.10.2009 klo 19.56

cs_bot kirjoitti:
Jee, batarangilla riehua. Onpas hieno ominaisuus lähitaistelussa. Silloin ainakin saa turpaan, kun sitä alkaa heiluttelemaan lähitaistelussa.

Hienosti ohitit kaiken muun tuosta luettelosta. Veikkaan että olet pelannut vain demoa joka ei anna oikeastaan minkäänlaista kuvaa oikeasta pelistä.
Tai sitten vain et tosiaan osaa muuta kuin rämpyttää niitä 2 nappia etkä ole edes kokeillut kaikkia mahdollisuuksia.
lainaa
ugotraped

07.10.2009 klo 21.01

kaikki jotka valittavat taistelusysteemistä tykkäävät pelata jotain ninja gaidenia tai vastaavia eri nappuloiden raiskauspelejä
lainaa
Kraton

Rekisteröitynyt 14.12.2007

07.10.2009 klo 22.23

Olen kyllä samaa mieltä, että taistelusysteemi on pelissä kyllä loppujen lopuksi aika yksinkertainen, eikä mitenkään kaikkien kehujen arvoinen. Hauskaa ja SIISTIÄ combat silti oli, ainakin aluksi.
lainaa
Mazena

Rekisteröitynyt 29.10.2007

08.10.2009 klo 07.10

cs_bot kirjoitti:
Jee, batarangilla riehua. Onpas hieno ominaisuus lähitaistelussa. Silloin ainakin saa turpaan, kun sitä alkaa heiluttelemaan lähitaistelussa.


Itke lapsi, itke :) Sen siitä saa kun ei jaksa ottaa selvää miten voi tehdä pidempiä comboja ja hoidella montakin vastusta nopeasti samaan aikaan. Pelkkää lyöntiä hakkaamalla ei selviä edes Normal-vaikeustasosta.

Mut hei, CS:S on varmaan tosi hyvä ja monipuolinen *thumbs up!* :>
lainaa
Rams

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

08.10.2009 klo 10.13

Mitä ilmeisimmin jokaista systeemin yksinkertaisuudesta itkijää kohden löytyy vähintäänkin yksi pelaaja, jonka mielestä taistelun painopisteen kuuluukin olla ajoituksessa ja havainnoinnissa, ei siinä, että osaa ulkoa läjän useamman nappulan komboja.

Mitä nyt asiasta on tullut ihmisten kanssa juteltua niin mitä vanhempi pelaaja, niin sitä paremmin tuntuu tämä Batmanin systeemi maistuvan. Itse hakkaan niitä kahta nappulaa ja yritän saada mahdollisimman näyttävän taistelun aikaiseksi tuhat kertaa mieluummin kuin turhautan itseni nappuloita ja komboja opetellessa.
lainaa
Note

Moderaattori

Rekisteröitynyt 18.05.2007

08.10.2009 klo 11.08

Aina on myös nollan nappulan vaihtoehto, joka ei petä ikinä. Vaikka ei nyt pelinä kiinnosta tämä, niin kuulostaa kuitenkin siltä että taistelun rytmittämiseen on lähdetty huomattavasti onnistuneemmin kuin Fable 2:ssa.
lainaa
Mopez

Rekisteröitynyt 10.04.2007

08.10.2009 klo 18.21

Neoncat kirjoitti:
Influ kirjoitti:
Kerro minulle miten ne helvetissä se eroaa hiiren nappien painelusta, että painat niitä paria nappia padilla? Joo ja itse pelasin PC:llä X0 padilla.

Sillä että PC:llä noiden nappien hakkaaminen lähinnä ärsyttää pelaajia ja konsoleilla tuo on innovatiivisin systeemi sitten HD:n tulon.


Repesin
lainaa
Elitisteille

08.10.2009 klo 21.21

Mopez kirjoitti:
Neoncat kirjoitti:
Influ kirjoitti:
Kerro minulle miten ne helvetissä se eroaa hiiren nappien painelusta, että painat niitä paria nappia padilla? Joo ja itse pelasin PC:llä X0 padilla.

Sillä että PC:llä noiden nappien hakkaaminen lähinnä ärsyttää pelaajia ja konsoleilla tuo on innovatiivisin systeemi sitten HD:n tulon.


Repesin


Ja te samat henkilöt kehutte hack&slashit maasta taivaisiin, puhumattakaan FPS:n monipuolisisesta nappihelvetistä. Tai monipuolisuudessa loistava Morrowind, jossa myös hakataan sitä yhtä nappulaa..
PC-pelaajat voisivat katsoa peiliin kun pelaavat päivästä toiseen sitä samaa Diabloa/CS:ää ja samalla valittavat konsolipeleistä joissa on ilmiselvästi liikaa niitä nappuloita, jonka takia elitisteillä menee pasmat ihan sekaisin..

"Hei mun hiirellä ei voi tehdä komboja"
lainaa
Full_HD

10.10.2009 klo 15.44

Neoncat kirjoitti:
Influ kirjoitti:
Kerro minulle miten ne helvetissä se eroaa hiiren nappien painelusta, että painat niitä paria nappia padilla? Joo ja itse pelasin PC:llä X0 padilla.

Sillä että PC:llä noiden nappien hakkaaminen lähinnä ärsyttää pelaajia ja konsoleilla tuo on innovatiivisin systeemi sitten HD:n tulon.


PC:llä jo Full HD... Ei konsoli peleissä ole kuin Ready...
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova