Tuorein sisältö

Sonyn painostus sapettaa Gran Turismon tekijöitä

05.10.2009 klo 23.00 | Luettu: 22287 kertaa | Teksti: Matti Lintula


"Sonyn painostus on käynyt välillä sietämättömäksi", paljastaa Gran Turismo 5:tä kehittävän Polyphony Digitalin johtaja Kazunori Yamauchi. Gamezine-sivuston referoimassa haastattelussa Yamauchi toteaa, ettei painostusta ole tullut niinkään sisällön laadun kuin julkaisuaikataulun suhteen.

Viisi vuotta työn alla olleen autopelin julkaisuajankohtaa on toistuvasti siirretty eteenpäin, eikä Yamauchi vaikuta erityisen sydämelliseltä piiskaa heiluttanutta Sonya kohtaan. "Polyphonyn henkilökuntaan kuuluvat ovat elämäni tärkeimpiä ihmisiä ja olemme kuin yhtä suurta perhettä. Toisaalta Sonylla on ihmisiä, jotka ovat auttaneet minua ja tiimiäni kasvamaan ammatillisesti. Heitä olen valmis auttamaan miten vain suinkin pystyn", Yamauchi summaa.

V2.fi | Matti Lintula
< Icon tekijä tahtoisi... Hideo Kojima esittel... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (35 viestiä)

Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

05.10.2009 klo 23.13

En kyllä yhtään ihmettele. GT5:n pitää pystyä sanomaan se viimeinen sana "casual racing sim" lajin harrastajille ja näyttää kyntensä.
lainaa
Lööb

05.10.2009 klo 23.27

Tässäkin on taas 2 puolta, jos asettuu Sonyn asemaan niin onhan se turhauttavaa ja resursseja vievää siirtää julkaisua jatkuvasti..
lainaa
Jacobi

05.10.2009 klo 23.33

Varmaan Sony hengittää pahasti niskaan, koska GT:ltä odotetaan paljon. Kuitenkin kyse on pelistä, joka boostaa sonyn pelimyyntiä, laitemyyntia ja ties mitä, joten v*ttuilu voi olla sen tasoista.

Toisaalta, kuka tahansa pelifirma, joka 5 vuotta tekee samaa peliä, tulisikin saada vähä lökää niskaansa pomoilta. Ja ei, ne virheet eivät lähde, vaikka peliä tekisi 20 vuotta, joten turha rutista siitä. 5 vuotta on vain liikaa aikaa.
lainaa
zeroic

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

06.10.2009 klo 00.16

Jacobi kirjoitti:
Toisaalta, kuka tahansa pelifirma, joka 5 vuotta tekee samaa peliä, tulisikin saada vähä lökää niskaansa pomoilta. Ja ei, ne virheet eivät lähde, vaikka peliä tekisi 20 vuotta, joten turha rutista siitä. 5 vuotta on vain liikaa aikaa.


Ei tuo viisi vuotta edes ole niin kovin pitkä aika jos tiimi on pieni ja laatu korkealla. Tasan sama efekti on mm. suomalaisella Remedyllä, jolla on töissä murto-osa jostain isojen studioiden väestä, mutta toisaalta porukkaan ei mahdu varmasti yhtään työtänsä osaamatonta tai huonosti motivoitunutta henkilöä.

Pelit on totuttu saamaan suunnittelupöydältä markkinoille uskomattoman nopeasti, mutta nykyisillä sisältömäärillä olisi parempi vain antaa pienelle tiimille paljon aikaa kehitystyöhön kuin puskea ulos keskivertorapaa pikavauhdilla huonosti yhteenhitsautuneella jättitiimillä.
lainaa
Vammart

06.10.2009 klo 00.17

Ja Sonylla on kyl varaa pikku myöhästymisiin ;) sitä paitsi GT5 Prologue on jo tullu ja sitäkin voi pelata...
lainaa
XBOTTI_olenja_RUMA

06.10.2009 klo 01.38

Jacobi kirjoitti:
Toisaalta, kuka tahansa pelifirma, joka 5 vuotta tekee samaa peliä, tulisikin saada vähä lökää niskaansa pomoilta. Ja ei, ne virheet eivät lähde, vaikka peliä tekisi 20 vuotta, joten turha rutista siitä. 5 vuotta on vain liikaa aikaa.


Niin laitetaan esimerkiksi vaikka Alan Wake, jota on tehty jo 6 vuotta.
Ei sitä pienellä porukalla mahdottomiin, mutta jotkut ei vain sitä ymmärrä.
lainaa
OldHorny

Moderaattori

Rekisteröitynyt 11.10.2007

06.10.2009 klo 07.53

Se on tätä nykyaikaa "Vitun väliä onko se kesken, julkaiskaa nyt äkkiä niin saadaan massia! Viat voidaan korjata myöhemmin päivityksillä".
lainaa
kauan_liian_kauan

06.10.2009 klo 09.10

XBOTTI_olenja_RUMA kirjoitti:


Niin laitetaan esimerkiksi vaikka Alan Wake, jota on tehty jo 6 vuotta.
Ei sitä pienellä porukalla mahdottomiin, mutta jotkut ei vain sitä ymmärrä.


Niin... mutta Polyphony ei ole mikään pieni porukka. Siellä on n. 140 tyyppiä (jos nyt vertaamaan lähdet tohon Remedyyn, niin siellä on vain vähän päälle 40 hlöä).
lainaa
GT100

06.10.2009 klo 09.34

Peliä voi tehdä vaikka sata vuotta. Riippuu siitä, mistä lähdetään liikkeelle ja kuinka paljon voidaan käyttää valmiita osia. Jos kaikki pitää tehdä nollasta, niin varmasti menee vuosia.
lainaa
Intrasigent

Rekisteröitynyt 15.07.2008

06.10.2009 klo 10.06

Jos 150:n hengen tiimi on jauhanut yhtä ajopeliä viisi vuotta, niin kyllähän sen Sonyn painostuksen ymmärtää. ;)
lainaa
Wait_Alan

06.10.2009 klo 11.12

Intrasigent kirjoitti:
Jos 150:n hengen tiimi on jauhanut yhtä ajopeliä viisi vuotta, niin kyllähän sen Sonyn painostuksen ymmärtää. ;)

Juuri näin, varmaan MS:kin painostaa Remedyä mutta ne sentään repäs idean tyhjästä ja tekee sitä yli kolme kertaa pienemmällä tiimillä. Joillain pleikkapojilla tuntuu olevan kovin suuria vaikeuksia ymmärtää tätä...
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

06.10.2009 klo 11.16

Ihmekö että painostaa, kun projekti tuntuu vain venyvän ja venyvän.
lainaa
Dingo

Rekisteröitynyt 09.01.2008

06.10.2009 klo 13.13

Wait_Alan kirjoitti:
Intrasigent kirjoitti:
Jos 150:n hengen tiimi on jauhanut yhtä ajopeliä viisi vuotta, niin kyllähän sen Sonyn painostuksen ymmärtää. ;)

Juuri näin, varmaan MS:kin painostaa Remedyä mutta ne sentään repäs idean tyhjästä ja tekee sitä yli kolme kertaa pienemmällä tiimillä. Joillain pleikkapojilla tuntuu olevan kovin suuria vaikeuksia ymmärtää tätä...


Ja vielä raiskasivat alkuperäisen idean -> periaatteessa lähtivät tekemään peliä alusta jossain kohtaa
lainaa
Odottaa

06.10.2009 klo 16.29

Painostaa vaan niin saadaan GT6 boksille! Sitten vuonna 2025.
lainaa
GT5Forever

06.10.2009 klo 16.36

Odottaa kirjoitti:
Painostaa vaan niin saadaan GT6 boksille! Sitten vuonna 2025.


No ei kai nyt vielä niin aikaisin. GT5 kun ilmestyy ensin PS4:lle vuonna 2015. Kyllä se varmaan menee sinne 2029 jouluun...
lainaa
1234

06.10.2009 klo 16.36

GT5 vastaa kooltaan aika montaa tavallista autopeliä
Esim. NFS Shift, Race Driver Grid ja SuperCar Challenge eivät yhdessäkään pärjää auto määrässä GT5:lle rata määrässä pääsevät noin suurinpiirten tasoihin.
lainaa
Nappiin

06.10.2009 klo 17.20

1234 kirjoitti:
GT5 vastaa kooltaan aika montaa tavallista autopeliä
Esim. NFS Shift, Race Driver Grid ja SuperCar Challenge eivät yhdessäkään pärjää auto määrässä GT5:lle rata määrässä pääsevät noin suurinpiirten tasoihin.


Näin on! Niissä on vaan yksi skyline, ehkä kaksi, kun taas GT5:ssä niitä on ainakin 80! V-Spec, V-Spec II, M-Spec, Nür V-Spec II, Nür M-Spec, V-Spec Midnight Purple III jne. Ja tossa vasta R34...
lainaa
johnossi

06.10.2009 klo 18.02

Mielestäni on hyvin tyhmää, kun jengi perustelee autojen määrällä näitä asioita. Onhan se "kiva" kun pelissä sitten on paljon autoja ja jokaisesta Golfistakin on -93 1.6 ja -95 1.8 versiot ja muutama facelift lisää. On sitten enemmän autoja, kuin muissa peleissä yhteensä.

Jos tuossa olisi ollut Microsoft Sonyn tilalle painostamassa, niin täällä olisi huudettu "hahaha mikkisofta taas painostaa peliyhtiöitä, jotta sais rahaa".
lainaa
1234

06.10.2009 klo 18.04

Vaikka vähentelis päällekkyydetkin pois niin silti on enemmän.
lainaa
xbotit_on_tyhmiä

06.10.2009 klo 18.28

Dingo kirjoitti:
Ja vielä raiskasivat alkuperäisen idean -> periaatteessa lähtivät tekemään peliä alusta jossain kohtaa


Oma häpeänsähän se oli, mitäs tarttuivat mikkisoftan pelinraiskaus-koukkuun.
lainaa
noniiiin

06.10.2009 klo 18.31

Intrasigent kirjoitti:
Jos 150:n hengen tiimi on jauhanut yhtä ajopeliä viisi vuotta, niin kyllähän sen Sonyn painostuksen ymmärtää. ;)


Mutta kun ajatellaan mikä floppi Forza3 on (pelkkä arcade-grafiikka"päivitys" kakkoseen) ja millaiset odotukset GT5:ä kohtaan ihmisillä on, niin veikkaan että eivät uskalla suoltaa mitä tahansa sontaa ulos, vaikka kuinka painostettas. Kuitenkin tästä tulee kaikkien aikojen paras konsoliautoilu.
lainaa
Jep

06.10.2009 klo 22.46

noniiiin kirjoitti:
Intrasigent kirjoitti:
Jos 150:n hengen tiimi on jauhanut yhtä ajopeliä viisi vuotta, niin kyllähän sen Sonyn painostuksen ymmärtää. ;)


Mutta kun ajatellaan mikä floppi Forza3 on (pelkkä arcade-grafiikka"päivitys" kakkoseen) ja millaiset odotukset GT5:ä kohtaan ihmisillä on, niin veikkaan että eivät uskalla suoltaa mitä tahansa sontaa ulos, vaikka kuinka painostettas. Kuitenkin tästä tulee kaikkien aikojen paras konsoliautoilu.


Jaa niin kun oot Forzankin tässä jo puhki pelannut niin tiedät millainen peli on, aivan. Johan sen tuo maksullinen demo eiku Prologuekin kertoo, että samaa paskaa seiniäpitkin liukumista on tiedossa kuin neljä edellistä peliä (ja niiden maksulliset demot). Mutta mikäs siinä jos haluaa itselleen uskotella, että se on sitä aitoa kilpa-autoilua. Ei onneksi ole minulta itseltäni missään määrin pois.
lainaa
AlanWait

07.10.2009 klo 19.19

Wait_Alan kirjoitti:
varmaan MS:kin painostaa Remedyä mutta ne sentään repäs idean tyhjästä

Niin ne on GT5:kin autot sekä radat luotu täysin uusiksi tyhjältä pöydältä ja esimerkiksi autojen mallintamiseen menee se 3-6kk / auto. Siinä jos missä on hommaa + aikaa sekä rahaa palaa. Joillain xbox fanipojilla tuntuu olevan kovin suuria vaikeuksia ymmärtää tätä..
lainaa
years-and-years

07.10.2009 klo 20.02

Eipä ole ensimmäinen Gran Turismo peli jonka kehityksessä on kestänyt noin kauan.

"Yamauchi Interview Reveals More on GT5 Development

A personal question. What is your favorite chapter of the series?

Of course, I have a special fondness for the original, Gran Turismo on PlayStation. We spent almost five years working from dawn to dusk and sleeping in the office, and I still have the emotions of that day inside me. Yes, you can say I have a deep affection for that game. But the most difficult to develop was Gran Turismo 2, the qualitative and quantitative leap that meant at the time..."

http://www.gtplanet.net/yamauchi-interview-reveals-more-o
lainaa
Angry_Alan

07.10.2009 klo 22.23

AlanWait kirjoitti:

VINKUVONKU

Pleikkafanin tyhmyydellä ei näemmä ole rajoja...

Miten vitussa sä saat vertailtua kokonaan tyhjästä revittyä peliä ja ideaa joka ilmeisesti jossain vaiheessa laitettiin vielä kokonaan uusiksi, ja jo monesti ennestään nähtyyn konseptiin perustuvaa peliä jossa pitää vain radat ja autot (joita ei siis oikeasti ole sitä 950 erilaista, eikä Polyphone niitä autoja uudestaan keksi) vääntää yli kolme kertaa isommalla tiimillä kasaan? Ja luuletko sä naiivi ääliö että MS ei maksaisi Remedylle samalla tavalla kuin Sony maksaa Polyphonelle?

Remedy sais tehdä tota Alan Wakea kolme vuotta pidempään ja sitten voitais vertailla kehitysaikoja suhteessa aikaansaannoksiin eikä siltikään GT5:sta saataisi mitään "voittajaa". On se ihmeellistä miten oikeasti, siis oikeasti ihmiset, sori, tyhmät SDF-kätyrit eivät tätä saa mahtumaan kaaliinsa.. Kukas se yks xbotti oli joka kirjoitti ps-omistajien logiikasta, tässä olis oivaa matskua sulle.
lainaa
triple

08.10.2009 klo 00.54

AlanWait kirjoitti:

Niin ne on GT5:kin autot sekä radat luotu täysin uusiksi tyhjältä pöydältä ja esimerkiksi autojen mallintamiseen menee se 3-6kk / auto. Siinä jos missä on hommaa + aikaa sekä rahaa palaa.

Totta. Ei PS3 pelissä ole mitään hyötyä PS1 tai PS2 grafiikoilla tehdyistä modeleista, joten vaikka joitain automalleja olisikin lainattu sarjan edellisistä peleistä, niin kaikki autot (ja radat) on mallinnettu täysin uusiksi Gran Turismo 5 peliin.

Ja autojen mallintamiseen PS3:n Turismossa menee todellakin se 6kk yhden auton parissa.

There's no question that the level of quality and attention to detail in the painstaking recreations of real cars that Gran Turismo is known for must take a lot of work, but Yamauchi was quick to explain just how much work is really necessary. "In GT and GT2, both for PS1, a designer spent a day to model a car. In GT3 and GT4, for PS2, the same worker spent a month modeling the same car due to the increased amount of polygons. In GT5 for PS3, they require six months to do the same job," Yamauchi explained.

http://arstechnica.com/gaming/news/2007/12/kazunori-yamau
lainaa
pulli

08.10.2009 klo 20.34

gt5 on uusi haze - odottakaas vaan.
lainaa
mulli

08.10.2009 klo 21.06

pulli kirjoitti:
gt5 on uusi haze - odottakaas vaan.

Halo ODST vei jo sen tittelin :D
lainaa
k_uli

09.10.2009 klo 14.50

mulli kirjoitti:
pulli kirjoitti:
gt5 on uusi haze - odottakaas vaan.

Halo ODST vei jo sen tittelin :D

ei kyllä se taisi olla kz2
lainaa
asd

09.10.2009 klo 16.07

k_uli kirjoitti:
mulli kirjoitti:
pulli kirjoitti:
gt5 on uusi haze - odottakaas vaan.

Halo ODST vei jo sen tittelin :D

ei kyllä se taisi olla kz2

Kyllä se taisi olla GeoW 2.
lainaa
usd

09.10.2009 klo 19.09

asd kirjoitti:
k_uli kirjoitti:
mulli kirjoitti:
pulli kirjoitti:
gt5 on uusi haze - odottakaas vaan.

Halo ODST vei jo sen tittelin :D

ei kyllä se taisi olla kz2

Kyllä se taisi olla GeoW 2.

Resistanca kaksipas
lainaa
ODSTisAreviewflop

10.10.2009 klo 20.18

mulli kirjoitti:
pulli kirjoitti:
gt5 on uusi haze - odottakaas vaan.

Halo ODST vei jo sen tittelin :D

100% truth
lainaa
hohoho

10.10.2009 klo 20.27

pulli kirjoitti:
gt5 on uusi haze - odottakaas vaan.

sori mut haze vei paskuuden verrattuna hypetykseen niin alas että mikään peli ei voi siihen enää yltää... vaikka resistancet ja motorstormit lähelle kyllä pääsee
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

12.10.2009 klo 22.47

... Kuinkakohan moni teistä on edes pelannut näitä pelejä joita väitätte "paskoiksi". Puolin ja toisin, kertokaa totuus.
lainaa
Kimmo82

22.10.2009 klo 23.37

Mahtaa olla Duke Nukem Foreverkin loistava peli, kun sitä on tehty hmmm... olisko 14 vuotta??? :D. Hyvä jos saavat PS3:selle edes yhden kohtuullisen autopelin, kun niitä Xboxille paukuttaa vähän väliä noita huippu autopelejä. ihan vaan etten oo turhaan ostanu tota pirun kallista bluraysoitinta.
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova