Sonyn painostus sapettaa Gran Turismon tekijöitä
"Sonyn painostus on käynyt välillä sietämättömäksi", paljastaa Gran Turismo 5:tä kehittävän Polyphony Digitalin johtaja Kazunori Yamauchi. Gamezine-sivuston referoimassa haastattelussa Yamauchi toteaa, ettei painostusta ole tullut niinkään sisällön laadun kuin julkaisuaikataulun suhteen.
Viisi vuotta työn alla olleen autopelin julkaisuajankohtaa on toistuvasti siirretty eteenpäin, eikä Yamauchi vaikuta erityisen sydämelliseltä piiskaa heiluttanutta Sonya kohtaan. "Polyphonyn henkilökuntaan kuuluvat ovat elämäni tärkeimpiä ihmisiä ja olemme kuin yhtä suurta perhettä. Toisaalta Sonylla on ihmisiä, jotka ovat auttaneet minua ja tiimiäni kasvamaan ammatillisesti. Heitä olen valmis auttamaan miten vain suinkin pystyn", Yamauchi summaa.
Keskustelut (35 viestiä)
Rekisteröitynyt 28.07.2009
05.10.2009 klo 23.13
05.10.2009 klo 23.27
05.10.2009 klo 23.33
Toisaalta, kuka tahansa pelifirma, joka 5 vuotta tekee samaa peliä, tulisikin saada vähä lökää niskaansa pomoilta. Ja ei, ne virheet eivät lähde, vaikka peliä tekisi 20 vuotta, joten turha rutista siitä. 5 vuotta on vain liikaa aikaa.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
06.10.2009 klo 00.16
Toisaalta, kuka tahansa pelifirma, joka 5 vuotta tekee samaa peliä, tulisikin saada vähä lökää niskaansa pomoilta. Ja ei, ne virheet eivät lähde, vaikka peliä tekisi 20 vuotta, joten turha rutista siitä. 5 vuotta on vain liikaa aikaa.
Ei tuo viisi vuotta edes ole niin kovin pitkä aika jos tiimi on pieni ja laatu korkealla. Tasan sama efekti on mm. suomalaisella Remedyllä, jolla on töissä murto-osa jostain isojen studioiden väestä, mutta toisaalta porukkaan ei mahdu varmasti yhtään työtänsä osaamatonta tai huonosti motivoitunutta henkilöä.
Pelit on totuttu saamaan suunnittelupöydältä markkinoille uskomattoman nopeasti, mutta nykyisillä sisältömäärillä olisi parempi vain antaa pienelle tiimille paljon aikaa kehitystyöhön kuin puskea ulos keskivertorapaa pikavauhdilla huonosti yhteenhitsautuneella jättitiimillä.
06.10.2009 klo 00.17
06.10.2009 klo 01.38
Toisaalta, kuka tahansa pelifirma, joka 5 vuotta tekee samaa peliä, tulisikin saada vähä lökää niskaansa pomoilta. Ja ei, ne virheet eivät lähde, vaikka peliä tekisi 20 vuotta, joten turha rutista siitä. 5 vuotta on vain liikaa aikaa.
Niin laitetaan esimerkiksi vaikka Alan Wake, jota on tehty jo 6 vuotta.
Ei sitä pienellä porukalla mahdottomiin, mutta jotkut ei vain sitä ymmärrä.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 11.10.2007
06.10.2009 klo 07.53
06.10.2009 klo 09.10
Niin laitetaan esimerkiksi vaikka Alan Wake, jota on tehty jo 6 vuotta.
Ei sitä pienellä porukalla mahdottomiin, mutta jotkut ei vain sitä ymmärrä.
Niin... mutta Polyphony ei ole mikään pieni porukka. Siellä on n. 140 tyyppiä (jos nyt vertaamaan lähdet tohon Remedyyn, niin siellä on vain vähän päälle 40 hlöä).
06.10.2009 klo 09.34
Rekisteröitynyt 15.07.2008
06.10.2009 klo 10.06
06.10.2009 klo 11.12
Jos 150:n hengen tiimi on jauhanut yhtä ajopeliä viisi vuotta, niin kyllähän sen Sonyn painostuksen ymmärtää. ;)
Juuri näin, varmaan MS:kin painostaa Remedyä mutta ne sentään repäs idean tyhjästä ja tekee sitä yli kolme kertaa pienemmällä tiimillä. Joillain pleikkapojilla tuntuu olevan kovin suuria vaikeuksia ymmärtää tätä...
Rekisteröitynyt 04.11.2007
06.10.2009 klo 11.16
Rekisteröitynyt 09.01.2008
06.10.2009 klo 13.13
Jos 150:n hengen tiimi on jauhanut yhtä ajopeliä viisi vuotta, niin kyllähän sen Sonyn painostuksen ymmärtää. ;)
Juuri näin, varmaan MS:kin painostaa Remedyä mutta ne sentään repäs idean tyhjästä ja tekee sitä yli kolme kertaa pienemmällä tiimillä. Joillain pleikkapojilla tuntuu olevan kovin suuria vaikeuksia ymmärtää tätä...
Ja vielä raiskasivat alkuperäisen idean -> periaatteessa lähtivät tekemään peliä alusta jossain kohtaa
06.10.2009 klo 16.29
06.10.2009 klo 16.36
Painostaa vaan niin saadaan GT6 boksille! Sitten vuonna 2025.
No ei kai nyt vielä niin aikaisin. GT5 kun ilmestyy ensin PS4:lle vuonna 2015. Kyllä se varmaan menee sinne 2029 jouluun...
06.10.2009 klo 16.36
Esim. NFS Shift, Race Driver Grid ja SuperCar Challenge eivät yhdessäkään pärjää auto määrässä GT5:lle rata määrässä pääsevät noin suurinpiirten tasoihin.
06.10.2009 klo 17.20
GT5 vastaa kooltaan aika montaa tavallista autopeliä
Esim. NFS Shift, Race Driver Grid ja SuperCar Challenge eivät yhdessäkään pärjää auto määrässä GT5:lle rata määrässä pääsevät noin suurinpiirten tasoihin.
Näin on! Niissä on vaan yksi skyline, ehkä kaksi, kun taas GT5:ssä niitä on ainakin 80! V-Spec, V-Spec II, M-Spec, Nür V-Spec II, Nür M-Spec, V-Spec Midnight Purple III jne. Ja tossa vasta R34...
06.10.2009 klo 18.02
Jos tuossa olisi ollut Microsoft Sonyn tilalle painostamassa, niin täällä olisi huudettu "hahaha mikkisofta taas painostaa peliyhtiöitä, jotta sais rahaa".
06.10.2009 klo 18.04
06.10.2009 klo 18.28
Ja vielä raiskasivat alkuperäisen idean -> periaatteessa lähtivät tekemään peliä alusta jossain kohtaa
Oma häpeänsähän se oli, mitäs tarttuivat mikkisoftan pelinraiskaus-koukkuun.
06.10.2009 klo 18.31
Jos 150:n hengen tiimi on jauhanut yhtä ajopeliä viisi vuotta, niin kyllähän sen Sonyn painostuksen ymmärtää. ;)
Mutta kun ajatellaan mikä floppi Forza3 on (pelkkä arcade-grafiikka"päivitys" kakkoseen) ja millaiset odotukset GT5:ä kohtaan ihmisillä on, niin veikkaan että eivät uskalla suoltaa mitä tahansa sontaa ulos, vaikka kuinka painostettas. Kuitenkin tästä tulee kaikkien aikojen paras konsoliautoilu.
06.10.2009 klo 22.46
Jos 150:n hengen tiimi on jauhanut yhtä ajopeliä viisi vuotta, niin kyllähän sen Sonyn painostuksen ymmärtää. ;)
Mutta kun ajatellaan mikä floppi Forza3 on (pelkkä arcade-grafiikka"päivitys" kakkoseen) ja millaiset odotukset GT5:ä kohtaan ihmisillä on, niin veikkaan että eivät uskalla suoltaa mitä tahansa sontaa ulos, vaikka kuinka painostettas. Kuitenkin tästä tulee kaikkien aikojen paras konsoliautoilu.
Jaa niin kun oot Forzankin tässä jo puhki pelannut niin tiedät millainen peli on, aivan. Johan sen tuo maksullinen demo eiku Prologuekin kertoo, että samaa paskaa seiniäpitkin liukumista on tiedossa kuin neljä edellistä peliä (ja niiden maksulliset demot). Mutta mikäs siinä jos haluaa itselleen uskotella, että se on sitä aitoa kilpa-autoilua. Ei onneksi ole minulta itseltäni missään määrin pois.
07.10.2009 klo 19.19
varmaan MS:kin painostaa Remedyä mutta ne sentään repäs idean tyhjästä
Niin ne on GT5:kin autot sekä radat luotu täysin uusiksi tyhjältä pöydältä ja esimerkiksi autojen mallintamiseen menee se 3-6kk / auto. Siinä jos missä on hommaa + aikaa sekä rahaa palaa. Joillain xbox fanipojilla tuntuu olevan kovin suuria vaikeuksia ymmärtää tätä..
07.10.2009 klo 20.02
"Yamauchi Interview Reveals More on GT5 Development
A personal question. What is your favorite chapter of the series?
Of course, I have a special fondness for the original, Gran Turismo on PlayStation. We spent almost five years working from dawn to dusk and sleeping in the office, and I still have the emotions of that day inside me. Yes, you can say I have a deep affection for that game. But the most difficult to develop was Gran Turismo 2, the qualitative and quantitative leap that meant at the time..."
http://www.gtplanet.net/yamauchi-interview-reveals-more-o
07.10.2009 klo 22.23
VINKUVONKU
Pleikkafanin tyhmyydellä ei näemmä ole rajoja...
Miten vitussa sä saat vertailtua kokonaan tyhjästä revittyä peliä ja ideaa joka ilmeisesti jossain vaiheessa laitettiin vielä kokonaan uusiksi, ja jo monesti ennestään nähtyyn konseptiin perustuvaa peliä jossa pitää vain radat ja autot (joita ei siis oikeasti ole sitä 950 erilaista, eikä Polyphone niitä autoja uudestaan keksi) vääntää yli kolme kertaa isommalla tiimillä kasaan? Ja luuletko sä naiivi ääliö että MS ei maksaisi Remedylle samalla tavalla kuin Sony maksaa Polyphonelle?
Remedy sais tehdä tota Alan Wakea kolme vuotta pidempään ja sitten voitais vertailla kehitysaikoja suhteessa aikaansaannoksiin eikä siltikään GT5:sta saataisi mitään "voittajaa". On se ihmeellistä miten oikeasti, siis oikeasti ihmiset, sori, tyhmät SDF-kätyrit eivät tätä saa mahtumaan kaaliinsa.. Kukas se yks xbotti oli joka kirjoitti ps-omistajien logiikasta, tässä olis oivaa matskua sulle.
08.10.2009 klo 00.54
Niin ne on GT5:kin autot sekä radat luotu täysin uusiksi tyhjältä pöydältä ja esimerkiksi autojen mallintamiseen menee se 3-6kk / auto. Siinä jos missä on hommaa + aikaa sekä rahaa palaa.
Totta. Ei PS3 pelissä ole mitään hyötyä PS1 tai PS2 grafiikoilla tehdyistä modeleista, joten vaikka joitain automalleja olisikin lainattu sarjan edellisistä peleistä, niin kaikki autot (ja radat) on mallinnettu täysin uusiksi Gran Turismo 5 peliin.
Ja autojen mallintamiseen PS3:n Turismossa menee todellakin se 6kk yhden auton parissa.
There's no question that the level of quality and attention to detail in the painstaking recreations of real cars that Gran Turismo is known for must take a lot of work, but Yamauchi was quick to explain just how much work is really necessary. "In GT and GT2, both for PS1, a designer spent a day to model a car. In GT3 and GT4, for PS2, the same worker spent a month modeling the same car due to the increased amount of polygons. In GT5 for PS3, they require six months to do the same job," Yamauchi explained.
http://arstechnica.com/gaming/news/2007/12/kazunori-yamau
08.10.2009 klo 20.34
08.10.2009 klo 21.06
gt5 on uusi haze - odottakaas vaan.
Halo ODST vei jo sen tittelin :D
09.10.2009 klo 14.50
gt5 on uusi haze - odottakaas vaan.
Halo ODST vei jo sen tittelin :D
ei kyllä se taisi olla kz2
09.10.2009 klo 16.07
gt5 on uusi haze - odottakaas vaan.
Halo ODST vei jo sen tittelin :D
ei kyllä se taisi olla kz2
Kyllä se taisi olla GeoW 2.
09.10.2009 klo 19.09
gt5 on uusi haze - odottakaas vaan.
Halo ODST vei jo sen tittelin :D
ei kyllä se taisi olla kz2
Kyllä se taisi olla GeoW 2.
Resistanca kaksipas
10.10.2009 klo 20.18
gt5 on uusi haze - odottakaas vaan.
Halo ODST vei jo sen tittelin :D
100% truth
10.10.2009 klo 20.27
gt5 on uusi haze - odottakaas vaan.
sori mut haze vei paskuuden verrattuna hypetykseen niin alas että mikään peli ei voi siihen enää yltää... vaikka resistancet ja motorstormit lähelle kyllä pääsee
Rekisteröitynyt 28.07.2009
12.10.2009 klo 22.47
22.10.2009 klo 23.37
Kirjoita kommentti