WoWia pyörittää massiivinen koneisto
Eurogamer kertoo, millaista koneistoa tarvitaan piuhojen toisessa päässä World of Warcraftin pyörittämiseen.
- 20 000 tietokonetta
- 1,3 petatavua tallennustilaa
- 75 000 prosessoriydintä
- 4600 työntekijää
- 5,5 miljoonaa riviä koodia
- 2 miljoonaa sanaa tekstiä
- 1,5 miljoonaa grafiikan palasta
- 70 000 loitsua
- 40 000 tietokoneen ohjaamaa hahmoa
- 7650 questia
- pelistä on tähän mennessä löydetty ja korjattu 180 000 bugia
Lisää yksityiskohtia löytyy vielä Gamasutrasta.
Keskustelut (20 viestiä)
Rekisteröitynyt 23.04.2007
19.09.2009 klo 23.03
19.09.2009 klo 23.11
19.09.2009 klo 23.20
19.09.2009 klo 23.23
- 2 miljoonaa sanaa tekstiä
nyt joudun kysymään mitäs tuo tarkoittaa?
19.09.2009 klo 23.41
- 2 miljoonaa sanaa tekstiä
nyt joudun kysymään mitäs tuo tarkoittaa?
Luulenpa että meinaa kirjoja/questlogeja/Npc puheita/Itemlogeja yms... Näin ainakin luulen
Rekisteröitynyt 29.07.2009
20.09.2009 klo 00.31
Rekisteröitynyt 04.04.2008
20.09.2009 klo 00.39
Ja joku kysyy vielä, että miksi pitää maksaa kuukausimaksua?
Rekisteröitynyt 10.04.2007
20.09.2009 klo 01.20
en tiedä toista yhtä paljon bugeja sisältävää peliä. tosin en wowittanutkaan ole, joten ei hajua miten vaikeaa on pelata peliä, jossa on 180 000 bugia. yleensä jo alle 10 vakavaan bugiin törmättyäni poistan pelini. wowin laajuus on kuitenkin niin suuri, että ymmärrän kyllä koodareita. en mäkään jaksaisi 5,5 miljoonaa riviä kovin huolellisesti tehdä. :)
Oletko pelannut vanhoja falloutteja paljon? :rolleyes:
Rekisteröitynyt 15.09.2008
20.09.2009 klo 02.05
en tiedä toista yhtä paljon bugeja sisältävää peliä. tosin en wowittanutkaan ole, joten ei hajua miten vaikeaa on pelata peliä, jossa on 180 000 bugia. yleensä jo alle 10 vakavaan bugiin törmättyäni poistan pelini. wowin laajuus on kuitenkin niin suuri, että ymmärrän kyllä koodareita. en mäkään jaksaisi 5,5 miljoonaa riviä kovin huolellisesti tehdä. :)
No mut ehkä kaikki bugit ei oo julkasuun asti kestäny? Sitä varten on Public Test Realmit, missä uudet isot sisältöpäivitykset testataan myös pelaajien voimin. Ei niitä 180 000 bugia varmaan julkastuista versioista oo kynitty (sitä varten on AoC) ;)
Rekisteröitynyt 29.07.2009
20.09.2009 klo 09.59
Oletko pelannut vanhoja falloutteja paljon? :rolleyes:
en mitään vanhoja, mutta 97-falloutista lähtien oon pelannu ne kaikki muutaman kerran läpi ja suorittanut mahdollisimman paljon sivutehtäviä, enemmän tai vähemmän patchattyna, mutta ei tullut kahtasataatuhatta bugia vastaan. muutenkin se on ihan eri asia kun niissä on ctrl-s ctrl-l (save-load).
No mut ehkä kaikki bugit ei oo julkasuun asti kestäny? Sitä varten on Public Test Realmit, missä uudet isot sisältöpäivitykset testataan myös pelaajien voimin. Ei niitä 180 000 bugia varmaan julkastuista versioista oo kynitty (sitä varten on AoC) ;)
mähän sanoin jo, että en ole pelannut wowia, joten en voi tietää miten ja milloin nämä bugit ovat ilmenneet. ei tommosilla wow-fanipojilla vissiin oikein luetun ymmärtäminen 'pelaa' :P
Rekisteröitynyt 17.09.2007
20.09.2009 klo 10.44
Rekisteröitynyt 15.09.2008
20.09.2009 klo 11.15
mähän sanoin jo, että en ole pelannut wowia, joten en voi tietää miten ja milloin nämä bugit ovat ilmenneet. ei tommosilla wow-fanipojilla vissiin oikein luetun ymmärtäminen 'pelaa' :P
Ei tarkotus ollu ragettaa, vaan selvensin asiaa. Koska vieläkin toi sun fallout-vastaukses kuulosti siltä että pelissä tosiaan on ollut parisataatuhatta bugia pelaajien kiusana.
20.09.2009 klo 11.33
Rekisteröitynyt 05.04.2009
20.09.2009 klo 12.08
en tiedä toista yhtä paljon bugeja sisältävää peliä. tosin en wowittanutkaan ole, joten ei hajua miten vaikeaa on pelata peliä, jossa on 180 000 bugia. yleensä jo alle 10 vakavaan bugiin törmättyäni poistan pelini. wowin laajuus on kuitenkin niin suuri, että ymmärrän kyllä koodareita. en mäkään jaksaisi 5,5 miljoonaa riviä kovin huolellisesti tehdä. :)
Enkä mä tiedä toista peliä mistä korjattais noin paljo bugeja. Yleensä, ku peli saadaan julkastua, niin ruvetaan keskittymään seuraavaan osaan ja jätetään pelaajat kärsimään bugiensa kanssa
20.09.2009 klo 12.21
WOWia voisi verrata jo syöpään. Sairaus se on jo monelle joka elämänsä on siihen paskaan pilannut.
paitsi että wowi lähtee lapsesta hakkaamalla, syöpä ei
Moderaattori
Rekisteröitynyt 02.04.2007
20.09.2009 klo 15.49
en tiedä toista yhtä paljon bugeja sisältävää peliä. tosin en wowittanutkaan ole, joten ei hajua miten vaikeaa on pelata peliä, jossa on 180 000 bugia. yleensä jo alle 10 vakavaan bugiin törmättyäni poistan pelini. wowin laajuus on kuitenkin niin suuri, että ymmärrän kyllä koodareita. en mäkään jaksaisi 5,5 miljoonaa riviä kovin huolellisesti tehdä. :)
Onhan tuo aivan käsittämättömän paljon. Liekkö tuohon laskettu kaikki yksittäisetkin tapahtumat kun joku elukka jää jonnekin puuhun tai kallioon kiinni. Paha sanoa miten ne on hoidellu bugit kun siitä ei sen tarkemmin sanottu. Ainakin se laadunvalvonta silti toimii kun ei suurempia bugeja nenän eteen tule.
Rekisteröitynyt 29.07.2009
20.09.2009 klo 18.00
pyydän anteeksi, etten osaa kirjoittaa neutraalia tekstiä
20.09.2009 klo 19.16
Ja yleensä päivitykset kyllä korjaavat vakavampia bugeja mutta pahksi onneksi sitten tuovat joitan uusia. Joten tuskimpa WoW olisi sellainen menestys kuin mitä se nyt on jos pelin julkaisu hetkellä siinä olisi todellakin ollut 180 000 sellaista vakavaa bugia joka olisi esim aina kaatanut clientin tms.
Rekisteröitynyt 08.06.2008
21.09.2009 klo 21.16
27.01.2010 klo 00.38