Tuorein sisältö

Peliala käyttää likaisia kooditemppuja peleissään

27.08.2009 klo 12.01 | Luettu: 6956 kertaa | Teksti: Matti Lintula


Kun pelin julkaisuaikataulu puskee katujyrän tavoin päälle, vihainen tuottaja kaivaa vitsaa kaapista ja rahoittajat nostelevat huolestuneina syyttäviä sormiaan kohti pelistudiota, on aika laittaa isompi vaihde silmään peliprojektin viimeistelemiseksi. Aikataulupaineessa työskentelevät ohjelmoijat joutuvatkin usein turvautumaan melko likaisiin temppuihin saadakseen pelin tai tämän esittelyversion toimimaan ennen julkaisuhetkeä.

Pelisivusto Gamasutra on kerännyt artikkelin pelintekijöiden paljastamista erikoisista, suorastaan rumista tempuista tunnettujen bugien kiertämiseksi nopeasti.

Listalta löytyy mm. kaukaa viisas ohjelmoija 90-luvun lopulta, joka heti projektin aluksi varasi kaksi megatavua muistiavaruutta täysin tyhjän pantiksi, vain koska mies tiesi jo ennalta pelin sisältötiimin rikkovan muistinkäyttörajat varoituksista huolimatta. Projektin lopussa sisältöä optimoitiin ja optimoitiin, mutta muistia ei saatu vapautettua tarpeeksi. Ei ennen kuin kyseinen ohjelmoijaguru poisti yhden ainoan rivin koodiaan ja vapautti näin alussa varaamansa ylimääräiset megatavut käyttöön. Muistia vapautui tarpeeksi ja peli saatiin julkaisukuntoon.

Aiheesta kiinnostuneiden kannattaa lukea myös Gamasutran artikkelin alle kirjoitetut kommentit, joissa pelialan tekijät kertovat omista kokemuksistaan. Esimerkiksi Wing Commanderin PC-versiota ei saatu poistumaan pelistä DOS-käyttöjärjestelmään ilman EMM386-muistiohjaimen aiheuttamaa virheilmoitusta. Ongelmaan ei löytynyt ratkaisua, joten ohjelmoijat päättivät muuttaa virheilmoituksen tuottaman tekstin muotoon "Kiitos, että pelasit Wing Commanderia".

V2.fi | Matti Lintula
< Grand Theft Auto saa... Tältä näyttävät uusi... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (6 viestiä)

QA-hemmo

27.08.2009 klo 12.16

Ai - kas kummaa! Ihan kun tuo ei olisi arkipäviää kaikessa ohjelmistotuotannossa.
lainaa
oni

27.08.2009 klo 12.48

Ihan mielenkiintoisia tarinoita tuntuis olevan. QA-hemmo on ilmeisesti da guru eikä näe tässä uutisarvoa. All hail him.
lainaa
Appe

Rekisteröitynyt 15.09.2008

27.08.2009 klo 16.09

Miten tuo uutisen esimerkki on millään tavalla ruma/huono/ei-kannata-käyttää -tapa? Kaverihan oli vaan ovela ja tajus enemmän ku muut..
lainaa
zeroic

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

27.08.2009 klo 18.23

Appe kirjoitti:
Miten tuo uutisen esimerkki on millään tavalla ruma/huono/ei-kannata-käyttää -tapa? Kaverihan oli vaan ovela ja tajus enemmän ku muut..


Mitä nyt sisältötiimi olisi vetäissyt toveria pataan seuraavassa kehityskeskustelussa jos tämä hieno metodi olisi tullut yleiseen tietoon :)
lainaa
Appe

Rekisteröitynyt 15.09.2008

27.08.2009 klo 19.28

zeroic kirjoitti:
Appe kirjoitti:
Miten tuo uutisen esimerkki on millään tavalla ruma/huono/ei-kannata-käyttää -tapa? Kaverihan oli vaan ovela ja tajus enemmän ku muut..


Mitä nyt sisältötiimi olisi vetäissyt toveria pataan seuraavassa kehityskeskustelussa jos tämä hieno metodi olisi tullut yleiseen tietoon :)


Njaa, enpä tiiä.
lainaa
Kimitri

Rekisteröitynyt 22.04.2007

27.08.2009 klo 19.42

Tuon jutun kommenteista löytyvä RTS-pelin kamerafixi on aivan kuningas! OOP on ihana asia, mutta kannattaa katsoa, mitä sieltä yläluokilta periytyy. :)
lainaa

V2.fi Tiktok
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova