Tuorein sisältö

Halosta ei pitänyt tulla Xboxin lippulaivaa

15.08.2009 klo 11.17 | Luettu: 15234 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


OXM kertoo että Haloa ei suunniteltu ainakaan alunpitäen Xboxin ykkösnimikkeeksi.

"Emme tienneet, että siitä tulisi meidän suuri pelimme. Se sai paljon negatiivisuutta osakseen, varsinkin pelilehdistöltä. Me näytimme sitä julkisesti monta kertaa ja saimme melkoisesti negatiivista palautetta", kertoo Microsoftin Ed Fries.

Suoritetun väripalettianalyysinkin mukaan Halossa käytettiin aivan vääriä värejä ja Microsoft alkoi epäillä, tahtoivatko konsolipelaajat PC-tyylistä räiskintää. Kaikki tietenkin muuttui, kun peli alkoi myydä kuin häkä.

V2.fi | Manu Pärssinen
< Kaunis suomalainen T... Takavuosien Playboyt... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (19 viestiä)

Arcane

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

15.08.2009 klo 12.18

Itse pidin vähän värikkäämpää väripalettia ainoastaan hyvänä asiana. Tähän voisi vielä lisätä sen, että tuohon aikaan kyyristeltiin kuvaputkitöllöjen ääressä parinkin pelaajan voimin, eikä ne olleet kovin isoja. Omat ja vastustajat erotti runsaasti paremmin ruudulta, kun ruutu ei ollut pelkkää ruskeaa, harmaata ja bloomia.

Ihmeellistä vikinää aina, pelaajat valittavat kuinka värimaailma ei ole tarpeeksi realistinen tai synkkä, mutta silti esim. Halo-sarja ja Warcraft 3/World of Warcraft ovat pelimyyntien kärkeä.

Se minua silti ihmetyttää, että jos ei Halo, niin mikä olisi ollut Xboxin lippulaiva?
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

15.08.2009 klo 12.29

Arcane kirjoitti:

Se minua silti ihmetyttää, että jos ei Halo, niin mikä olisi ollut Xboxin lippulaiva?

Jaa-a. Kyllähän tämä Halon tarina melkoiselta cinderellalta vaikuttaa, eikä niistä ensimmäisistä julkaistuista videoista tosiaankaan olisi osannut ennustaa nyt toteutunutta menestystä. Kylmä totuus on, että ilman Haloa oltaisiin tuskin Microsoftilta toista konsolia nähty, joten melkoisen wild-kortin varaan koko Microsoftin konsolibisnekseen hyppäys perustui.
lainaa
HalonHakkuuta

15.08.2009 klo 12.53

Miksi sitten muka ensimmäinen HALO tungettiin puolivalmiina markkinoille että se julkaistaisiin samoihin aikoihin boxin kanssa?
Puolivalmiudella tarkoitan siis samoja, samoja käytäviä yhä uudelleen, ehkä innovatiivisesti peilikuvaksi käänettynä, mutta silti. Pienoinen kiire kenttäsuunnittelussa näkyi.
Onneksi kuitenkin kokonaisuus oli varsin onnistunut paketti.
lainaa
Randomi

15.08.2009 klo 13.09

stammy kirjoitti:
Kylmä totuus on, että ilman Haloa oltaisiin tuskin Microsoftilta toista konsolia nähty, joten melkoisen wild-kortin varaan koko Microsoftin konsolibisnekseen hyppäys perustui.


Mutta eikös Microsoftilla ollut alunperin sellaiset ennusteet, että vasta kolmannen konsolin kohdalla alkaisi sitä rahaa tulemaan? Halon ansiosta he ovat aika hyvässä jamassa jo nykyisen konsolinsa kanssa.
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

15.08.2009 klo 13.39

Randomi kirjoitti:

Mutta eikös Microsoftilla ollut alunperin sellaiset ennusteet, että vasta kolmannen konsolin kohdalla alkaisi sitä rahaa tulemaan? Halon ansiosta he ovat aika hyvässä jamassa jo nykyisen konsolinsa kanssa.

Oli heidän suunnitelmansa mikä hyvänsä, niin minun on hyvin vaikea kuvitella X0:ta ilman Haloa sen perustana. Ykkösboksi olisi flopannut täysin ilman Haloa ja monet X0:n peruspilarit (vahva Live-yhteisö, Partyt, Matchmaking) ovat Halon perintöä.

Onhan näitä tietysti muitakin ykkösboksia määrittäneitä pelejä, mutta Halo on se suurin.

Forza (autopelifanit)
Splinter Cell (länsimainen vastine MGS:lle)
Ghost Recon/Rainbow Six (taktisemmat FPS:t)
ehkä KOTOR (länsirope)
ja Halo tähän päälle (sulava nettiräiske, jota kaikki pelaa, co-op)

Näistä pelisarjoista rakentui ja rakentuu se Xboxin hardcore-pelaajakunta-perusta, johon on nyt voitu päälle lisätä Avataria ja Netflixiä ja Viva Pinataa.

Ehkä eksyin vähän aiheesta, mutta kuitenkin.
lainaa
pc_pippeli

15.08.2009 klo 14.58

Konsoli pelaajat eivät voi olla hardcore pelaajia jo pelkän padin takia. näin se vaan menee..
lainaa
Gooseman

15.08.2009 klo 17.10

The first Halo game was announced on July 21, 1999, during the Macworld Conference & Expo.

http://en.wikipedia.org/wiki/Halo_(series)

Näin siinä sitten kävi, että monopoliyritys osti Halo:n
lainaa
japa

15.08.2009 klo 17.22

pc_pippeli kirjoitti:
Konsoli pelaajat eivät voi olla hardcore pelaajia jo pelkän padin takia. näin se vaan menee..

Ihailtavaa uutisen ja kommenttien huomiottajättämistä.
lainaa
ConsoloMolo

15.08.2009 klo 18.06

Pc "pelaaja" ei voi koskaan olla aito pelaaja sillä taulukkolaskimilla ei pelata. Näppäimistö kuuluu pankkiautomaateille.
lainaa
Pyyhekumi

Moderaattori

Rekisteröitynyt 02.04.2007

15.08.2009 klo 19.10

Joskus sitä vain käy hyvä tuuri.
lainaa
LeCtUrE

Rekisteröitynyt 02.10.2007

15.08.2009 klo 19.43

ConsoloMolo kirjoitti:
Pc "pelaaja" ei voi koskaan olla aito pelaaja sillä taulukkolaskimilla ei pelata. Näppäimistö kuuluu pankkiautomaateille.

Jos oma älykkyytesi ja koordinointikykysi ei riitä näppäimistölle, ei se tarkoita etteikö näppäimistö sopisi pelaamiseen. Näppikseen saa kaikkia hotkey juttuja ja miljoona kertaa enemmän ominaisuuksia verrattuna konsolin padiin ja 3 nappiin. No, ehkä se selittää miks konsolipelaajat on vähän yksinkertasempaa väkeä.
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

15.08.2009 klo 20.31

LeCtUrE kirjoitti:
konsolin padiin ja 3 nappiin

LT
RT
LB
RB
Back
Start
X
Y
B
A
8-suuntainen D-pad
vasen analogitatti
oikea analogitatti
vasen tatti push-down
oikea tatti push-down
Guide
Sync-nappi
Akkukotelon avausnappi

Siinä nuo X0-ohjaimen napit. Tuskin dual shock 3:ssakaan paljoa vähempää on. Wii sitten menee omia polkujaan.
lainaa
ConsoloMolo

15.08.2009 klo 21.11

Se että näppäimistössä on usein enemmän kuin kolme nappia ei tarkoita sitä että taulukkolaskimella kuuluisi pelata. Lievästi nörttiä on moinen. Hyihyi.
lainaa
aaa

15.08.2009 klo 21.13

stammy kirjoitti:
LeCtUrE kirjoitti:
konsolin padiin ja 3 nappiin

LT
RT
LB
RB
Back
Start
X
Y
B
A
8-suuntainen D-pad
vasen analogitatti
oikea analogitatti
vasen tatti push-down
oikea tatti push-down
Guide
Sync-nappi
Akkukotelon avausnappi

Siinä nuo X0-ohjaimen napit. Tuskin dual shock 3:ssakaan paljoa vähempää on. Wii sitten menee omia polkujaan.

saako halossa ampumisen bindattua akkukotelon avausnappiin? mutta joo tuokin riippuu vähän pelistä... esim auto peleihin padi on parempi kuin näppis, ja ratti taas kaikista paras... ja nhl peleihinki badi on parempi.. mutta kyllä kaikkeen muuhun melkee näppis ja hiiri on parempi... ja tietokoneeseenkin saa sen boxin padin kiinni ;)

sori offtopicista...
lainaa
Jyrgena

15.08.2009 klo 23.59

stammy kirjoitti:
LeCtUrE kirjoitti:
konsolin padiin ja 3 nappiin

LT
RT
LB
RB
Back
Start
X
Y
B
A
8-suuntainen D-pad
vasen analogitatti
oikea analogitatti
vasen tatti push-down
oikea tatti push-down
Guide
Sync-nappi
Akkukotelon avausnappi

Siinä nuo X0-ohjaimen napit. Tuskin dual shock 3:ssakaan paljoa vähempää on. Wii sitten menee omia polkujaan.


L1
L2
R1
R2
D-pad ylös
D-pad alas
D-pad oikealle
D-pad vasemmalle
Select
Start
X- nappi
Neliö- nappi
Ympyrä- nappi
Kolmio- nappi
Vasen tatti
Oikea tatti
Vasen tatti push-down
Oikea tatti push-down
PS- nappi

Hahaa! Olit väärässä. PS3- ohjaimessa on yksi nappi enemmän.
lainaa
perato

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

16.08.2009 klo 00.31

Jaha, ilmeisesti jonkisortin autosensuuri tjsp. iskeny.
lainaa
nappi

16.08.2009 klo 11.45

Jyrgena kirjoitti:
stammy kirjoitti:

Siinä nuo X0-ohjaimen napit. Tuskin dual shock 3:ssakaan paljoa vähempää on. Wii sitten menee omia polkujaan.

Hahaa! Olit väärässä. PS3- ohjaimessa on yksi nappi enemmän.

hänen lauseensa ei ollut väittämälause ja sinä listasit D-padin neljänä eri nappina? Double-fail you. :)
lainaa
Hulivilipoika

16.08.2009 klo 12.04

nappi kirjoitti:
Jyrgena kirjoitti:
stammy kirjoitti:

Siinä nuo X0-ohjaimen napit. Tuskin dual shock 3:ssakaan paljoa vähempää on. Wii sitten menee omia polkujaan.

Hahaa! Olit väärässä. PS3- ohjaimessa on yksi nappi enemmän.

hänen lauseensa ei ollut väittämälause ja sinä listasit D-padin neljänä eri nappina? Double-fail you. :)


Mutta eikös XO:n ohjaimessa D-pad ole vain yksi nappi, kun taas DualShok 3:ssa se on neljä eri nappia.
lainaa
FinFihlman

31.08.2009 klo 17.39

Hulivilipoika kirjoitti:
nappi kirjoitti:
Jyrgena kirjoitti:
stammy kirjoitti:

Siinä nuo X0-ohjaimen napit. Tuskin dual shock 3:ssakaan paljoa vähempää on. Wii sitten menee omia polkujaan.

Hahaa! Olit väärässä. PS3- ohjaimessa on yksi nappi enemmän.

hänen lauseensa ei ollut väittämälause ja sinä listasit D-padin neljänä eri nappina? Double-fail you. :)


Mutta eikös XO:n ohjaimessa D-pad ole vain yksi nappi, kun taas DualShok 3:ssa se on neljä eri nappia.


D-Pad on yhteensä 8 erinappia. Kuten Stammy kirjoitti.
+ Synkronisointi nappi, jolla langaton ohjain tunnistetaan boxiin. Boxi wins :)
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova