Tuorein sisältö

Ragen tekijät toppuuttelevat Carmackin PS3-tölvintää

03.08.2009 klo 17.00 | Luettu: 41965 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


Viime viikolla John Carmack ilmaisi Edge-lehdessä julkisesti mielipiteensä siitä, kuinka hyvin miehen uusi peli Rage pyörii X360:lla ja PS3:lla. Hänen mukaansa pelin ruudunpäivitys on PS3:lla puolta pienempi kuin X360:lla ja PC:llä. Nyt pelin virallinen Twitter kuitenkin rauhoittelee tilannetta ja lupaa, että hieno pelikokemus syntyy jokaisella pelialustalla.


V2.fi | Manu Pärssinen
< Faktoja PS3:n liikeo... Playstation 3:a maai... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (62 viestiä)

sfksdjlk

03.08.2009 klo 17.19

Eiks EDGEssä just nimenomaan Carmack itekin sanonut, että tää on TÄMÄNHETKINEN tilanne. Porukka ottaa kyl herneet herkästi nenäänsä.
lainaa
Arcane

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

03.08.2009 klo 17.27

Ei ehkä itse aiheeseen, mutta yleisesti olen sitä mieltä, että pelintekijät tyytyvät konsoleilla peleihinsä, vaikka ne pyörisivät aivan liian alhaisella ruudunpäivityksellä. Nykyisellä sukupolvella ongelmasta on jo lähes päästy (curse you GTA4!), mutta etenkin edellisellä sukupolvella piti todella paljon kärsiä peleistä, jotka pyörivät hädintuskin sitä tasaista 30 ruutua sekunnissa, jos sitäkään.

Olen itse sitä mieltä, että tuo 30 fps ei ole riittävä miellyttävän pelikokemuksen saavuttamiseksi, ja haluaisin itse nähdä standardina pelaamieni pelien pyörivän sulavasti vähintään 40-50fps alueella ja peli takaisin suunnittelupöydälle ja koodiorjille ruoskasta, jos pelissä näkyy hiemankin enemmän suurempia ruudunpäivityksen tippumisia.
lainaa
Daymar

Rekisteröitynyt 13.12.2007

03.08.2009 klo 17.34

Arcane kirjoitti:
Olen itse sitä mieltä, että tuo 30 fps ei ole riittävä miellyttävän pelikokemuksen saavuttamiseksi, ja haluaisin itse nähdä standardina pelaamieni pelien pyörivän sulavasti vähintään 40-50fps alueella ja peli takaisin suunnittelupöydälle ja koodiorjille ruoskasta, jos pelissä näkyy hiemankin enemmän suurempia ruudunpäivityksen tippumisia.

Itse sain ~30fps:n kanssa ihan miellyttävän pelikokemuksen Crysiksesta aikoinaan, täysin tweakatuilla Extra High -asetuksilla -06 vuoden näyttiksellä, kun itse peli julkaistiin -07 loppupuoliskolla. Nykyään tämän vuoden high-end näyttis ja pyörii tasasella 60fps. Ilman v-sync fps kapuaa ~100+.

Mutta tosiaan, olen samaa mieltä että pitäisi vähintää sielä 40-50+fps olla jo julkasuvaiheessa keskiverto koneella, oli kyseessä sitten windows tai konsoli.
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

03.08.2009 klo 17.49

sfksdjlk kirjoitti:
Eiks EDGEssä just nimenomaan Carmack itekin sanonut, että tää on TÄMÄNHETKINEN tilanne. Porukka ottaa kyl herneet herkästi nenäänsä.

Ongelma oli siinä, että kaikki uutisoivat vain sellaisesta näkökulmasta mistä syntyi helposti käsitys, että tämä on pysyvä tilanne eikä siitä miksikään muutu. Vaikka nimenomaan vielä siinä samassa Edgen artikkelissa sanottiin, että tämä on vain tämän hetkinen tilanne ja he tulevat saamaan PS3:nkin pyörimään sen 60 ruutua sekunnissa.

Ja Arcane, kun ostat Windows-tietokoneen. Saat ainakin seuraavat 5 vuotta 60-120 ruutua sekunnissa ihan helposti lähes kaikista ohjelmistoista. Siihen mukaan Xbox 360 Controller for Windows ja Logitech RumblePad 2 sekä kone telkkariin kiinni niin kokemus ei siitä enään voi paljon parantua. :P
lainaa
Daymar

Rekisteröitynyt 13.12.2007

03.08.2009 klo 17.57

Dekonega kirjoitti:
Ja Arcane, kun ostat Windows-tietokone. Saat ainakin 5 vuotta yli 60-120 ruutua sekunnissa ihan helposti kaikista ohjelmistoista. Siihen mukaan Xbox 360 Controller for Windows ja Logitech RumblePad 2 sekä kone telkkariin kiinni niin kokemus ei siitä enään voi paljon parantua

Miks pitää puhua paskaa? Siis oikeesti...
Eiköhän se ole ihan sovelluksesta kiinni, miten pyörii. Ja kun sanot "kaikista" niin olis kiva nähä sun vetävän esim. Crysistä sil 60 tai 120fps 5 vuotta vanhal koneella. Ja jos meinaat et "juu kyl saat noi paljo fps ku laitat elämääki paskemmat graffat ja 400*300 resoluution, ni varmana pyörii ehehehee". Imo pelejä ois tarkotus pelaa niil parhailla graffoilla, ei ehkä ihan AA:n kanssa välttämät mut kumminkin, se olisi vain kirsikka kakun päälle (joissain tapauksissa AA jopa parantaa suorituskykyä). FPS:n tasases 60fps saa ehkä pidettyä sen max 3 vuotta jos ostaa ihan high-end tietokoneen, mutta 5 menee jo aika pitkälle, 120fps ei tuu ees kysymykseenkää vähä vaativampien sovellusten kanssa.

Ediroll:
Ja kun itsekin varmaan olet lukenut NVIDIAn tutkimusjohtaja William J. Dallyn uutisia koskevia seikkoja kuinka näytönohjainten tehot nousevat vuosittain ~70%, niin eiköhän tuostakin voi jo päätellä ettei 5 vuotta vanha pc pysy mitenkää perässä kun uusia paaaaaaaaaaaaaaljon vaativampia sovelluksia puskee ulos.

http://www.eetimes.com/rss/showArticle.jhtml?articleID=21
lainaa
Pyyhekumi

Moderaattori

Rekisteröitynyt 02.04.2007

03.08.2009 klo 18.28

Ennen on ollu hyviä pelikokemuksia hieman tökkivilläkin koneella. Kun pelin idea, juoni ja toteutus kaikenkaikkiaan on hyvä, niin ei se grafiikka tarvi tapissaan olla. Hukassahan nuo olisivatkin jos luulisivat pelkän grafiikan tekevän RAGE:n pelaamisesta mahtavan kokemuksen.
lainaa
Daymar

Rekisteröitynyt 13.12.2007

03.08.2009 klo 18.32

Pyyhekumi kirjoitti:
Ennen on ollu hyviä pelikokemuksia hieman tökkivilläkin koneella. Kun pelin idea, juoni ja toteutus kaikenkaikkiaan on hyvä, niin ei se grafiikka tarvi tapissaan olla. Hukassahan nuo olisivatkin jos luulisivat pelkän grafiikan tekevän RAGE:n pelaamisesta mahtavan kokemuksen.

Juu ei pidä olla tapissa, mutta se oli vain vastaus tuohon kuinka 60-120fps saadan 5 vuotta vanhalla raudalla, kaikessa.
Esimerkkinä vaikka Supreme Commander, kokeilin peliä -07 minun muutaman vuoden vanhalla pc:llä ja sain ehkä irti ~5fps taistelussa, alimmilla mahdollisilla asetuksilla mitä pelissä sai, Dekonegan teorian mukaan minulla olisi pitäny olla 60fps.. :'(
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

03.08.2009 klo 18.35

Daymar, pahoittelen epäselvästä tekstistäni.

Daymar kirjoitti:

Eiköhän se ole ihan sovelluksesta kiinni, miten pyörii. Ja kun sanot "kaikista" niin olis kiva nähä sun vetävän esim. Crysistä sil 60 tai 120fps 5 vuotta vanhal koneella.


Windows pelit on tarkoitettu pelattaviksi erilaisilla laitteistoilla. Ei vain niillä kalleimmilla ja nopeimmilla. Se on mikä tekee Windows pelaamisesta niin hienoa. Crysiksen saa vielä todistettavasti Geforce 6800 GT näytönohjaimella sulavasti ja Geforce 7 sarjan ohjain millä itse lähtisin liikenteeseen on noin 5 vuotta vanhaa teknologiaa.

http://www.crysis-online.com/page/system-requirements.htm

Daymar kirjoitti:
Ja jos meinaat et "juu kyl saat noi paljo fps ku laitat elämääki paskemmat graffat ja 400*300 resoluution, ni varmana pyörii ehehehee".


Ehkä älyttömin ikinä kuulemani väite keneltäkään Windows pelaajalta oli seuraava, "ostan 500 euron näytönohjaimia jotta voin pelata pelejä sellaisenaan kuin kehittäjät ovat tarkoittaneet ne pelattaviksi." Mikä on paska puhetta. Ja hän oli elämätön idiootti ihan oikeasti. Ja peilin toisella puolella on nämä idiootit Playstation, Xbox ja Nintendo lapset joiden vakio väite "tarvitaan kerran vuodessa 1000€ päivitys jotta homma toimii" on vähintään yhtä älytön.

Daymar kirjoitti:
Imo pelejä ois tarkotus pelaa niil parhailla graffoilla, ei ehkä ihan AA:n kanssa välttämät mut kumminkin, se olisi vain kirsikka kakun päälle (joissain tapauksissa AA jopa parantaa suorituskykyä).


Ja tekstisi jauhaa aika pitkälti hölmöyksiä. Reunanpehmennyksiä ei kukaan täysijärkinen käytä. Se on pikselihuorien puuhia. Itse en ole pitänyt niitä päällä koska ne eivät merkittävästi paranna pelin ulkoasua ja ne vain hidastavat meininkiä. Reunanpehmennys ei koskaan paranna suorituskykyä.

Daymar kirjoitti:
FPS:n tasases 60fps saa ehkä pidettyä sen max 3 vuotta jos ostaa ihan high-end tietokoneen, mutta 5 menee jo aika pitkälle, 120fps ei tuu ees kysymykseenkää vähä vaativampien sovellusten kanssa.


Tarkoitin, että jos nyt ostaa koneen 600-800€ (Keskitasoinen suorituskyvyltään ja hinnaltaan) tulee seuraavat 5 vuotta helposti pyörittämään pelejä yli 60 ruutua sekunnissa (grafiikat tietenkin huononevat matkalla, nyt voidaan pitää täysillä, 4-5 vuoden päästä medium-low riippuen pelistä). Näytönohjainvalmistajat ovat karanneet kisassa sellaisiin nopeuksiin, että ohjelmistoilla menee ainakin se 5 vuotta ennen kuin ne tavoittavat nykypäivän tason minimi vaatimuksissa.

Mukava huomata, että jollakin on vielä vähemmän elämää kuin minulla. ;D

Mutta joo, tämä asia oli tässä. Kuitenkin olen koko ikäni pelannut mitä erilaisimmilla tietokoneilla käyttöjärjestelmästä riippumatta.
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

03.08.2009 klo 18.47

Vaikka käsititkin viestini väärin oli tulkintasi siitä hyvin mielenkiintoinen...

Daymar kirjoitti:
Esimerkkinä vaikka Supreme Commander, kokeilin peliä -07 minun muutaman vuoden vanhalla pc:llä ja sain ehkä irti ~5fps taistelussa, alimmilla mahdollisilla asetuksilla mitä pelissä sai, Dekonegan teorian mukaan minulla olisi pitäny olla 60fps.. :'(


http://garage.gaspowered.com/?q=node/9352

Supreme Commander toimii joku 6-7 vuotta vanhalla raudalla ok.

Kysymys kuuluu: Onko koneesi ostettu X vuotta sitten, vai onko se X vuotta vanhaa laitteistoa?

Yleensä pakettikoneet ovat jo 1,5-3 vuotta vanhaa laitteistoa kun ne kuluttajille myydään. Tai sitten niissä on rautaa joka on tarkoituksella rampautettu ja myydään pelikoneena vaikka se ei sitä todellakaan ole. Uusin huijaus minkä olen lehdestä lukenut oli nVidia GT120 näytönohjaimen markkinointi pelinäytönohjaimena mitä se ei todellakaan ole. Windows pelaamisessa on se aina, että pitää vähän tietää alla olevista jutuista. Kun ongelmaasi lasketaan vielä yli 6kk vanhan Windows asennuksen hidastelut (virusturva ym. yleinen paska softa Windowsin välissä) on aika varma, että suorituskyky ei ole parasta mahdollista. Ajuri-päivitykset ja API päivitykset ovat mitä kannattaisi tarkistaa...

Olisi kiva tietää tuon koneesi speksit ja milloin se on ostettu...
lainaa
Daymar

Rekisteröitynyt 13.12.2007

03.08.2009 klo 18.50

Dekonegalle viel, nuo sun ruudunpäivitys nopeudet ei silti vastaa läheskää todellisuutta. Mitähän pelejä olet pelannut sit, itse voin todeta että ei mul ehkä elämää ole, kun olen pyrkinyt pitämään high-end rautaa käytössä JA todennut että ei todellakaan saa pidettyä 60+fps noin montaa vuotta kuin väität.
lainaa
Daymar

Rekisteröitynyt 13.12.2007

03.08.2009 klo 18.54

Dekonega kirjoitti:
Olisi kiva tietää tuon koneesi speksit ja milloin se on ostettu...

Supreme Commanderia pelatessa oli AMD Athlon XP 2100+ @ ~2300MHz, kellotettu Radeon 9700, ja 1024MB DDR KHX. Olen pitäny myöskin siistiä jälkeä koneen sisällöstä ja alustanut kovoja, installoinut käyttistä uudelleen juuri sen seikan takia ettei hidastuisi liikaa.

Mutta oikeesti, kokeiles sun vanhalla pc:lläs, jos vielä sellaista on tallella, pelata esim. tuota Supremea ja kerro kuin hyvä oli pelikokemukses.
lainaa
Marski

Rekisteröitynyt 10.04.2007

03.08.2009 klo 18.56

Anxa nyt jumalauta poika.

Ei karhukaan riahu koko aikaa, se vetää välillä puolukoita.


ja joo, supreme commander ilman dualcorea on aika turha, quadikin on melkein jo vaatimus.
lainaa
Marski

Rekisteröitynyt 10.04.2007

03.08.2009 klo 18.59

Dekonega kirjoitti:
Reunanpehmennyksiä ei kukaan täysijärkinen käytä. Se on pikselihuorien puuhia. Itse en ole pitänyt niitä päällä koska ne eivät merkittävästi paranna pelin ulkoasua ja ne vain hidastavat meininkiä. Reunanpehmennys ei koskaan paranna suorituskykyä.

Oikeasti, koita warhammer onlineä nyt esimerkiksi.

Speksit: Intel Q9450, 8GB Ram, GTX 280 BFG näytönohjain.

Warhammer Onlinessä sain medium asetuksilla juuri ja juuri ~30FPS, paikoittain meni alle 10. Kun pisti reunanpehmennyksen jne herkut päälle niin heti sai 60 tasaisen.

Syy?
Mitä pienemmät grafiikka asetukset niin sitä enemmän peli siirtää prosessorille laskettavaksi näitä herkkuja. Paskaa suunnittelua joo mutta samalla onnistuu rikkomaan tämän sinun väitteesi "ettei koskaan paranna suorituskykyä".


Editlol: Supreme Commanderista vielä, noi minimivaatimukset on lähinnä vitsi. Kyseisessä pelissä voi joo taistella pieniä matseja lätäkön ympärillä tai ottaa koko pitäjä alueeksi monella pelaajalla.
Pelialue kasvaa tällöin reippaan yli 10x suuruiseksi ja yksiköiden määrä kartalla nousee yhteensä n. 200:sta n. 8000 yksikköön. Tässä kohtaa voi monikin asia alkaa syödä laskentatehoa.
http://www.youtube.com/watch?v=CWntHJTMu0Q&feature=relate
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

03.08.2009 klo 19.02

Daymar kirjoitti:
Supreme Commanderia pelatessa oli AMD Athlon XP 2100+ @ ~2300MHz, kellotettu Radeon 9700, ja 1024MB DDR KHX.


Mielestäni sinun on turha valittaa mistään koska koneesi on 8-10 vuotta vanhaa teknologiaa. AMD Athlon XP 2100+ esiteltiin 2002, perustui teknologiaan joka esiteltiin 1999, Radeon 9700 esiteltiin 2002, DDR muistit ovat vuodelta 2000.

Ei Supreme Commanderin edes kuulu toimia koneessasi.
lainaa
Daymar

Rekisteröitynyt 13.12.2007

03.08.2009 klo 19.08

Dekonega kirjoitti:
Supreme Commander toimii joku 6-7 vuotta vanhalla raudalla ok.

Onko 5 fps sitten ok? vaikka kyseessä ei ollut tuohon aikaan kuin ~5v vanha pc
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

03.08.2009 klo 19.09

Marski kirjoitti:
Mitä pienemmät grafiikka asetukset niin sitä enemmän peli siirtää prosessorille laskettavaksi näitä herkkuja. Paskaa suunnittelua joo mutta samalla onnistuu rikkomaan tämän sinun väitteesi "ettei koskaan paranna suorituskykyä".

Kyseessähän on vain illuusio. Kun WH Onlinessa kytket päälle reunanpehmennykset, kytkeytyy ainakin osa HDR valaistuksesta ja tehosteista pois päältä koska niitä ei voida samaan aikaan pitää päällä jolloin suorituskyky luonnollisesti kasvaa. Lol.

AA ja AF hidastavat aina koneen toimintaa. Voit valita joko nätin valaistuksen, tai nätit reunat. Mutta et molempia.
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

03.08.2009 klo 19.10

Daymar kirjoitti:
Dekonega kirjoitti:
Supreme Commander toimii joku 6-7 vuotta vanhalla raudalla ok.

Onko 5 fps sitten ok? vaikka kyseessä ei ollut tuohon aikaan kuin ~5v vanha pc

Koneesi oli tuohon aikaa 8-10 vuotta vanha! Sinun on turha pureutua tähän enään. Supreme Commanderin ei edes kuulu toimia koneessasi koska koneesi on niin vanha.
lainaa
cove-chan

Rekisteröitynyt 19.09.2007

03.08.2009 klo 19.10

Marski kirjoitti:


Editlol: Supreme Commanderista vielä, noi minimivaatimukset on lähinnä vitsi. Kyseisessä pelissä voi joo taistella pieniä matseja lätäkön ympärillä tai ottaa koko pitäjä alueeksi monella pelaajalla.
Pelialue kasvaa tällöin reippaan yli 10x suuruiseksi ja yksiköiden määrä kartalla nousee yhteensä n. 200:sta n. 8000 yksikköön. Tässä kohtaa voi monikin asia alkaa syödä laskentatehoa.
http://www.youtube.com/watch?v=CWntHJTMu0Q&feature=relate


Älä nyt viitsi käytännön tiedoilla alkaa meidän wikipedian ritaria puhumaan solmuun, hänellä menee pasmat sekasin.
lainaa
Jugi-

03.08.2009 klo 19.17

Uutine oli turha, mutta keskustelu minkä se herätti oli mielenkiintoinen:)
lainaa
Marski

Rekisteröitynyt 10.04.2007

03.08.2009 klo 19.17

cove-chan kirjoitti:
Marski kirjoitti:


Editlol: Supreme Commanderista vielä, noi minimivaatimukset on lähinnä vitsi. Kyseisessä pelissä voi joo taistella pieniä matseja lätäkön ympärillä tai ottaa koko pitäjä alueeksi monella pelaajalla.
Pelialue kasvaa tällöin reippaan yli 10x suuruiseksi ja yksiköiden määrä kartalla nousee yhteensä n. 200:sta n. 8000 yksikköön. Tässä kohtaa voi monikin asia alkaa syödä laskentatehoa.
http://www.youtube.com/watch?v=CWntHJTMu0Q&feature=relate


Älä nyt viitsi käytännön tiedoilla alkaa meidän wikipedian ritaria puhumaan solmuun, hänellä menee pasmat sekasin.

Anteeksi, unohdin ihan että puhuin insinöörin kanssa jolle käytäntö on teoriaa ja teoria käytäntöä. Hyppiihän ne apinatkin puissa, tai niin ainakin väitetään. Tämän on oltava totta kun näin olen lukenut, vaikken itse ole kyseistä ilmiötä koskaan nähnyt. Naapurin pilottitakkinen kaverikin kertoo että tämä yksi vähemmistöryhmä tykkää vesimeloonista ja paistetusta kanasta, on tämänkin oltava totta vaikken kyseistä väitettä ole koskaan päässyt näkemään todellisuudessa, kyseinen kaveri kumminkin näyttää aika asiantuntijalta tässä aihepiirissä.

Anteeksi virheeni että yritin kertoa käytännön kokemuksia, palatkaamme siis teorian pariin ja jatkakaamme väittelyä siitä että onko suklaa paskaa ja pitäisikö anxa äänestää pääministeriksi. Hänessä on kumminkin selvää poliitikon ainesta kun pystyy puhumaan tunteja aiheesta mistä ei tunne mitään, ohittamaan täysin asiantuntijalausuntojen pointti silti lainaten niitä samalla sekä jatkamaan väittelyä julistaen itsensä voittajaksi kun muut jo luovuttivat ja lähtivät takaisin hiekkalaatikolle leikkimään.
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

03.08.2009 klo 19.19

cove-chan kirjoitti:
Älä nyt viitsi käytännön tiedoilla alkaa meidän wikipedian ritaria puhumaan solmuun, hänellä menee pasmat sekasin.

Uskon kuule enemmän pelin tehneitä ihmisiä kuin teitä. :P
lainaa
Daymar

Rekisteröitynyt 13.12.2007

03.08.2009 klo 19.22

Marski kirjoitti:
cove-chan kirjoitti:
Marski kirjoitti:


Editlol: Supreme Commanderista vielä, noi minimivaatimukset on lähinnä vitsi. Kyseisessä pelissä voi joo taistella pieniä matseja lätäkön ympärillä tai ottaa koko pitäjä alueeksi monella pelaajalla.
Pelialue kasvaa tällöin reippaan yli 10x suuruiseksi ja yksiköiden määrä kartalla nousee yhteensä n. 200:sta n. 8000 yksikköön. Tässä kohtaa voi monikin asia alkaa syödä laskentatehoa.
http://www.youtube.com/watch?v=CWntHJTMu0Q&feature=relate


Älä nyt viitsi käytännön tiedoilla alkaa meidän wikipedian ritaria puhumaan solmuun, hänellä menee pasmat sekasin.

Anteeksi, unohdin ihan että puhuin insinöörin kanssa jolle käytäntö on teoriaa ja teoria käytäntöä. Hyppiihän ne apinatkin puissa, tai niin ainakin väitetään. Tämän on oltava totta kun näin olen lukenut, vaikken itse ole kyseistä ilmiötä koskaan nähnyt. Naapurin pilottitakkinen kaverikin kertoo että tämä yksi vähemmistöryhmä tykkää vesimeloonista ja paistetusta kanasta, on tämänkin oltava totta vaikken kyseistä väitettä ole koskaan päässyt näkemään todellisuudessa, kyseinen kaveri kumminkin näyttää aika asiantuntijalta tässä aihepiirissä.

Anteeksi virheeni että yritin kertoa käytännön kokemuksia, palatkaamme siis teorian pariin ja jatkakaamme väittelyä siitä että onko suklaa paskaa ja pitäisikö anxa äänestää pääministeriksi. Hänessä on kumminkin selvää poliitikon ainesta kun pystyy puhumaan tunteja aiheesta mistä ei tunne mitään, ohittamaan täysin asiantuntijalausuntojen pointti silti lainaten niitä samalla sekä jatkamaan väittelyä julistaen itsensä voittajaksi kun muut jo luovuttivat ja lähtivät takaisin hiekkalaatikolle leikkimään.

Veit Marski kieltämättä sanat suustani...
En jaksa enää AnXa:n kans täst keskustella kun sille teoria on käytäntöä, eikä varmana ole edes henkilökohtaista kokemusta.
Piste.
Over and Out.
-->
lainaa
Marski

Rekisteröitynyt 10.04.2007

03.08.2009 klo 19.22

Dekonega kirjoitti:
cove-chan kirjoitti:
Älä nyt viitsi käytännön tiedoilla alkaa meidän wikipedian ritaria puhumaan solmuun, hänellä menee pasmat sekasin.

Uskon kuule enemmän pelin tehneitä ihmisiä kuin teitä. :P

JastUSA väitti nyt julkaistun Family Project ~ Kazoku Keikaku pelin olevan 100% sensuroimaton, eipä ollut. Kohtauksia oli poistettua ja hahmoja photoshopattu ja jopa lisätty sensuuria paikkoihin missä ei alkuperäisessä japaninjulkaisussa ollut.
lainaa
joopjoop

Rekisteröitynyt 13.06.2009

03.08.2009 klo 19.26

Marski kirjoitti:
Anxa nyt jumalauta poika.

Ei karhukaan riahu koko aikaa, se vetää välillä puolukoita.


ja joo, supreme commander ilman dualcorea on aika turha, quadikin on melkein jo vaatimus.

Jos et ole huomannut niin anxa ei ole kommentoinut kertaakaan tähän uutiseen vaan on ollut kyseessä Dekonega:sta! ;)
lainaa
Marski

Rekisteröitynyt 10.04.2007

03.08.2009 klo 19.30

joopjoop kirjoitti:
Marski kirjoitti:
Anxa nyt jumalauta poika.

Ei karhukaan riahu koko aikaa, se vetää välillä puolukoita.


ja joo, supreme commander ilman dualcorea on aika turha, quadikin on melkein jo vaatimus.

Jos et ole huomannut niin anxa ei ole kommentoinut kertaakaan tähän uutiseen vaan on ollut kyseessä Dekonega:sta! ;)

AnXa kirjoitti:

En ole koskaan käyttänyt mitään muita nimimerkkejä netissä kuin [joku]_FINFL, AnXa tai Dekonega. Ja V2 sivustolla en ole käyttänyt kuin kahta jälkimmäistä. Minä kommentoin nimimerkillä periaate syistä. AnXa on vanha nikki ja se olisi tarkoitus korvata uudella nyt jossain vaiheessa. Voisin itseasiassa saman tien siirtyä ainakin V2.fi:ssä tuohon uuteen nimimerkkiini... Googleta "Anxa" niin ymmärrät miksi olen sen vaihtamassa pois... :|

Lähde: http://v2.fi/uutiset/pelit/8770/Remedy-ei-hataile-uusi-vi
lainaa
Pyyhekumi

Moderaattori

Rekisteröitynyt 02.04.2007

03.08.2009 klo 19.33

Dekonega kirjoitti:
Reunanpehmennyksiä ei kukaan täysijärkinen käytä. Se on pikselihuorien puuhia. Itse en ole pitänyt niitä päällä koska ne eivät merkittävästi paranna pelin ulkoasua ja ne vain hidastavat meininkiä. Reunanpehmennys ei koskaan paranna suorituskykyä.


FSAA ei ole turhaa pikselihuorien toivelistalla ollut grafiikkakikka. Siitä on hyötyä tietyissä tilanteissa kun grafiikkaa halutaan parantaa, mutta voi sen ominaisuuden pilatakin jos koneessa ei tehot riitä tai peli on sellainen jossa ei haittaisi ollenkaan jos jossain toiminnan vilskeessä vähän pikselit vilkkuukin.

Uusin Tales of Monkey Island peli. Grafiikkapalkki tappiin, niin jossain kohtaa lähtee FSAA kehiin, eikä siitä ole yhtään haittaa. FSAA poistaa selvät "3d-kohdat" eikä hidasta meininkiä ollenkaan puoltoista vuotta vanhalla koneellani. Olisin siis vain idiootti jos en käyttäisi sitä mahdollisuutta. Kun sille on varaa, niin kyllä pidän sen päällä jopa Fallout 3:ssa.

Voisit edes rajata väitteesi vaikka kahtia tyyliin:
- FSAA ei ole tärkeä grafiikkakikka peleissä joissa etsitään vain vihollisten shiluetteja lähes aivot narikassa mahdollisimman nopealla reaktioajalla.
- FSAA on tärkeä grafiikkakikka peleissä joissa oikeasti tutkitaan grafiikkaa ja paikkoja, eikä haluta törmätä tunnelmaa pilaaviin vilkkuviin pikseleihin.
lainaa
cove-chan

Rekisteröitynyt 19.09.2007

03.08.2009 klo 19.37

Dekonega kirjoitti:
cove-chan kirjoitti:
Älä nyt viitsi käytännön tiedoilla alkaa meidän wikipedian ritaria puhumaan solmuun, hänellä menee pasmat sekasin.

Uskon kuule enemmän pelin tehneitä ihmisiä kuin teitä. :P


Omapa on häpeäsi, sitäpaitsi, vaikka tietäisitkin olevasi väärässä niin vaan jätät kyseiset kommentit huomiotta. "Väittelysi" Ramsin kanssa eri uutisessa oli harvinaisen huvittava, puhuit itsesi niin pahasti solmuun, ettei umpparia enään saanut auki, vaan siirryit sitten jättämään kaiken tämän huomiotta, ja iskemään takaisin persoonattomalla paskatrollauksella, mutta muuta en apinalta odota.

Samaa harrastat jokaisessa muussa uutisessa, ennen näitä uutisia oli jopa hauska sillontällöin lukea, mutta nyt sinä oksennat jokaisen uutisen täyteen niin persoonatonta, välinpitämätöntä paskaa, että koko hommalla ei ole pohjaa. Jumalauta, se että kirjoitat pitkän romaanin teeskentelemällä, että tiedät aiheesta ei tee sinusta hyvää keskustelijaa, vaan helvetin paskan trollin.

Pahoittelen nerdragestani. En yleensä tänne postaile, mutta tämä taakka oli pakko saada pois sydämestä. V2.fi oli parempi paikka ilman sinua. Nyt oksennustasi on jokapuolella ja vaikka se hinkattaisiin pois niin haju jää pitkäksi aikaa.

lainaa
Rillipää

03.08.2009 klo 20.20

^ Amen, brotha. High-five!
lainaa
Duster

Rekisteröitynyt 03.01.2008

03.08.2009 klo 20.55

Mitenkään nyt AnXa:a Dekonega whatever puolustelematta kysyisin kuitenkin, että oletteko huomanneet hepun olevan todella pikkua viilaava näsäviisastelija? Esim. Linux ei ole Linux vaan sen GNU/Linux. Joka on ihan totta, mutta puhekielessä ihmiset eivät yleensä jaksa olla ihan noin tarkkoja. AnXa jaksaa. Ja jaksaa väitellä siitä elämänsä loppuun asti.

Tässäkin keskustelussa kun AnXa puhuu 5-vuotta vanhasta tekniikasta hän ei tarkoita, että pelit pyörisivät 5-vuotta sitten ostetulla koneella vaan 5-vuotta sitten ensijulkistuksensa saaneella tekniikalla. Hiuksenhieno ero jossa hän on taas oikeassa, mutta joka aiheuttaa tarpeetonta väärinkäsitystä. Yleensä kun ihmiset puhuvat 5-vuotta vanhasta koneesta he tarkoittavat 5-vuotta sitten ostettua konetta.
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

03.08.2009 klo 21.00

Mulla on joku pari vuotta vanha Compaq-läppäri med Vintoosa, eikä toimi oikeen mitkään pelit. :|

Rageeville (sopiipas uutiseen hihiihii):

Ehkä kannattaa vaan olla provosoitumatta Anxan/Dekonegan kommenteista ja jatkaa elämäänsä. Kaikille varmaan paljon helpompaa ja hauskempaa. Näin minä ajattelin jatkossa tehdä (yrittää).

Jos Anxa tänne kirjoitteluaan jatkaa, niin provosoivaa kamaa on varmasti luvassa, kun kerran tähänkin asti on ollut. Paras siis suhtautua siihen itselleen mieluisimmalla tavalla.
lainaa
Marski

Rekisteröitynyt 10.04.2007

03.08.2009 klo 21.09

Duster kirjoitti:
Tässäkin keskustelussa kun AnXa puhuu 5-vuotta vanhasta tekniikasta hän ei tarkoita, että pelit pyörisivät 5-vuotta sitten ostetulla koneella vaan 5-vuotta sitten ensijulkistuksensa saaneella tekniikalla. Hiuksenhieno ero jossa hän on taas oikeassa, mutta joka aiheuttaa tarpeetonta väärinkäsitystä. Yleensä kun ihmiset puhuvat 5-vuotta vanhasta koneesta he tarkoittavat 5-vuotta sitten ostettua konetta.

Hyvä pointti, en ole edes jaksanut huomioida näitä seikkoja tuolta wall of textin seasta. GNU/Linux taas ei sattunut silmään kun vanhaparrat on tuosta yleisesti aika tarkkoja, jopa v2 irggikanavalla.

Muttah, nyt nämä mielessä tarkemmin ajateltuna kyseiset viestit voisi jopa laskea tahalliseksi provoksi. Luodaan tilanteita jotka voi helposti ymmärtää väärin ja tätä kautta pienellä kurkistelulla sillan alta muutta koko keskustelun täydeksi sodaksi.

Lopulta homma kyllä kaatuu tuohon uskomattomaan määrään tekstiä jonka läpi pitäisi kyntää että voisi mitenkään järkevää ja pidempää vasta-argumentointia kehitellä, ei vaan toimi. Jos haluan paskaa kyntää niin lähden kyllä maatilalle töihin.
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

03.08.2009 klo 22.38

Pyyhekumi: Itselleni ei ole reunojen pehmennys tai anisotrooppinen-suodatus olleet ikinä tärkeitä seikkoja (pelien) grafiikoissa. 3D-mallintamisessa minulle on toisaalta ollut hyödyllistä pehmentää reunat. Kyllä tekniikalle käyttöä on. Enhän minä sitä hyödyttömäksi väittänytkään. :)

Mutta se, pilaako muutama sahalaita koko pelin tunnelman riippuu henkilöstä joka peliä pelaa. Ja ei siinä mitään jos laitteiston suorituskyky riittää AA ja AF laskentaan. Kyllähän sitä varmaan mielellään käyttää koska se ei ole mistään pois esim. vanhemmissa peleissä. Seikkailupeleissä vielä 90-luvulla useimmiten kaikki oleelliset esineet olivat spritejä ja niiden huomaaminen paikoista saattoi olla hyvinkin hankalaa joten ymmärrän kyllä halun ja idean terävöittää reunoja uudemmissa 3D seikkailupeleissä. Siitä voi olla hyötyä tunnelman nostamisessa kun vastanäyttelijällä ei nenässä ole pientä sahalaitaa. Tai pienien esineiden löytämisessä. Verkkoaitaakin voi olla mukavempi katsella kun sen läpi näkee pienistäkin kulmista paremmin. (Esim. hahmo pelissä todistaa murhan vaikka aidantakaa ja tilanteen näkee paremmin kokonaisuudessaan AA:n kanssa.)

Mutta pelin voi edelleenkin pelata läpi ilmankin... Ja pelin laatu ei mitenkään oleellisesti parane jos esim. juoni on huono tai pelaaminen hankalaa huonon käyttöliittymän vuoksi.

Daymar: http://www.playfire.com/Dekonega/games/overview

cove-chan: Rams ei edes ollut perillä mistä oli kysymys. Ja nuo henkilökohtaisuudet eivät minua hetkauta. Keksit edes jotain mitä joku muu ei ole jo minulle sanonut tai kirjoittanut. :P

Duster: Kiitos.

Marski: Olet väärässä.

...

No niin eiköhän tämä ollut taas tässä. Lapset saivat haukkua pappaa hupsuksi ja niin edes päin...
lainaa
Joohanh

03.08.2009 klo 23.04

Ehee. Oli tarkoitus tulla tänne kommentoimaan omalla PC-taustan "asiantuntemuksella", mutta tuo teidän speksitappelu pudotti kärryiltä...

AA ei ole todellakaan turha featti. Ei pelinkehittäjät yksinkertaisesti pysty puskemaan näytölle niin paljon polygoneja, ettei sahalaidat näkyisi. AA on todella hyödyllinen ominaisuus mitä näkisi varsinkin konsolipeleissä todella mieluusti. Esimerkiksi tuon Gears 2:n grafiikat ovat todella näyttävät, mutta sahalaidat puskee todella ikävästi päälle. Jos siihen lyötäisiin 8x AA päälle, Dekonega, niin mitäköhän kävisi? Far Cry 2:ssa antialiasointi on ainakin Xbox 360-versiossa loistavaa tasoa, ja kyllä auttaa nauttimaan pelistä todella paljon enemmän. Eihän sitä edes viitsi ajatella, miltä pusikko näyttäisi ilman AA:ta, hui. PC-pelien ylellisyyttä on se, että jos rauta kestää, voit näpäyttää reunojenpehmennystä päälle oikein urakalla, enkä keksi mitään syytä miksei itse kukin tekisi niin. Nykyisistä näytönohjaimista muistaakseni ainakin tuo HD 4890 handlaa AA:n hyvin.

Oli silti AnX..Dekonegalla ihan pointtejakin. PC:llä voi kyllä ehdottomasti pelata vielä viiden vuoden päästäkin, jos oikein panostat. Oma setti maksoi vähän yli 1300e, vaikka en edes sillä pelaa pätkääkään. Ehkäpä pitkänäköisesti olisi kannattanut hankkia neliydinprossu, mutta päätin päästä vähällä ja hankkia E8600-Wolfsdalen. Kellotuspotentiaalia ilman virransaantimuutoksia neljään gigahertsiin asti. Näytönohjaimena Club 3D:n ylikellotettu HD 4870. Jos oikeasti joku täällä jaksaa väittää, että en tuolla vuonna pidetä ~40fps vähän rankemmin karsituilla asetuksilla, niin huh huh. Saatan tosin olla väärässäkin, sillä itsellä ei ole kokemusta yhdellä koneella pelaamisesta noin pitkällä aikavälillä.

Marski: Mihin tarvitset kahdeksan gigan keskusmuistia? Eihän 64b Ultimatekaan tue kuin neljää.

PS: Olisi jotenkin nördemäisesti kivempaa, jos ette pojat ihan henkilökohtaisuuksiin rupeaisi, vaan jatkaisitte spekseistä kinaamista. ;)
lainaa
Marski

Rekisteröitynyt 10.04.2007

03.08.2009 klo 23.13

Joohanh kirjoitti:

Marski: Mihin tarvitset kahdeksan gigan keskusmuistia? Eihän 64b Ultimatekaan tue kuin neljää.

"64-bit versions of Windows Vista Business, Enterprise, and Ultimate: 128GB"

8 gigaa koska teen työkseni softakehitystä eli siis tätä PROUGRAMMINGIA, saatan myös monesti ajaa samalla koneella virtuaalisia käyttiksiä testiympäristönä. Käytän myös dualboottina GENTOOTA koska Watching shit scroll by for hours makes me a Linux expert overnight!

Dekonega kirjoitti:

Marski: Olet väärässä.

Lopeta sitten romaaneitten kirjoittaminen kun saman asian voi tiivistää muutamaan lauseeseen. Heittele nyt saatana vaikka pikkukivillä mutta ÄLÄ kirjoita turhia wall of textejä.

Dekonega kirjoitti:

No niin eiköhän tämä ollut taas tässä. Lapset saivat haukkua pappaa hupsuksi ja niin edes päin...

Notta ihan pappa, minen papaksi laskis henkilöä joka on nuorempi kuin autoni, enkä edes ajele millään vanhalla pappapirssillä.
lainaa
Rams

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

03.08.2009 klo 23.30

Dekonega kirjoitti:
cove-chan: Rams ei edes ollut perillä mistä oli kysymys.


Enhän minä kuin kaksi kertaa käynyt lävitse mistä minun mielestäni (ja ihan puhtaan logiikan mukaan) keskusteltiin. Sinä jätit ne viestit huomioimatta, ja horisit päättömiä. Se horina ei vakuuta ketään oikeassa elämässä, eikä internet ole poikkeus.

Dekonega kirjoitti:

Ja nuo henkilökohtaisuudet eivät minua hetkauta. Keksit edes jotain mitä joku muu ei ole jo minulle sanonut tai kirjoittanut. :P


Sitten sinulle ihan oikea pähkinä. Jos tuhat ihmistä sanoo sinulle että muistutat Michael Keatonin näyttelemää Batmania, tai jos yksi ihminen väittää samaa... kummassa tapauksessa pidät todennäköisempänä, että väitöksessä on jotain perää?
lainaa
Daymar

Rekisteröitynyt 13.12.2007

03.08.2009 klo 23.32

Joohanh kirjoitti:
PC:llä voi kyllä ehdottomasti pelata vielä viiden vuoden päästäkin, jos oikein panostat. Oma setti maksoi vähän yli 1300e, vaikka en edes sillä pelaa pätkääkään. Ehkäpä pitkänäköisesti olisi kannattanut hankkia neliydinprossu, mutta päätin päästä vähällä ja hankkia E8600-Wolfsdalen. Kellotuspotentiaalia ilman virransaantimuutoksia neljään gigahertsiin asti. Näytönohjaimena Club 3D:n ylikellotettu HD 4870. Jos oikeasti joku täällä jaksaa väittää, että en tuolla vuonna pidetä ~40fps vähän rankemmin karsituilla asetuksilla, niin huh huh.

Nou hätä
Dekonega kirjoitti:
Saat ainakin seuraavat 5 vuotta 60-120 ruutua sekunnissa ihan helposti lähes kaikista ohjelmistoista

Dekonega kirjoitti:
jos nyt ostaa koneen 600-800€ (Keskitasoinen suorituskyvyltään ja hinnaltaan) tulee seuraavat 5 vuotta helposti pyörittämään pelejä yli 60 ruutua sekunnissa (grafiikat tietenkin huononevat matkalla, nyt voidaan pitää täysillä, 4-5 vuoden päästä medium-low riippuen pelistä)

Nonii... hyvinhän ne vielä pyörii viidenki vuoden pääst siin 60-120fps halvemmallakin koneella, ja aijai mikä elämys ne grafiikat kans onkin :))))))))
Harmikseen luulen että joudut jättämään sen AA:n vain pois jossain vaiheessa :'((((
lainaa
Pyyhekumi

Moderaattori

Rekisteröitynyt 02.04.2007

04.08.2009 klo 08.53

Dekonega kirjoitti:

Pyyhekumi: Itselleni ei ole reunojen pehmennys tai anisotrooppinen-suodatus olleet ikinä tärkeitä seikkoja (pelien) grafiikoissa. 3D-mallintamisessa minulle on toisaalta ollut hyödyllistä pehmentää reunat. Kyllä tekniikalle käyttöä on. Enhän minä sitä hyödyttömäksi väittänytkään. :)

Hyvä, sillä ei ne anikset ja aliasingit ole peleissä yhtään sen huonompia kuin vaikkapa yhden framen 3D-mallintamisessakaan. Yhtälailla molemmissa sitä kuvaa tulee katseltua jos meno ei ole turhan hektinen.

Dekonega kirjoitti:

Mutta pelin voi edelleenkin pelata läpi ilmankin... Ja pelin laatu ei mitenkään oleellisesti parane jos esim. juoni on huono tai pelaaminen hankalaa huonon käyttöliittymän vuoksi.

Pelin voi tottakai pelata läpi ilman sitä reunanpehmennystä. Totta turiset; ei grafiikka peliä tee.

Dekonega kirjoitti:

Mutta se, pilaako muutama sahalaita koko pelin tunnelman riippuu henkilöstä joka peliä pelaa. Ja ei siinä mitään jos laitteiston suorituskyky riittää AA ja AF laskentaan. Kyllähän sitä varmaan mielellään käyttää koska se ei ole mistään pois esim. vanhemmissa peleissä.

Muutama sahalaita ei saakaan pilata koko pelin tunnelmaa. Peli on muuten huonosti toteutettu jos näin jollekin pääsisi käymään. Tämä RAGE pelikin on varmasti yhtä mukava peli juoneltaan ja kontrolleiltaan Playstation kolmosella kuin Xbox360 versiollakin. Vain grafiikassa saattaa jäädä lopussa muutaman tarkemman tekstuurin vajaaksi kuten joissain muissakin multiplatform peleissä, ja sille vain ei mahda mitään jos tehoa jää uupumaan tai joku muu kohta on pullonkaulana.

Kuten monet muutkin uudet pelit Monkeyn lisäksi, ei ne kaikki ole mitään karmivia 'Crysis syöppöjä' joiden takia FSAA olisi automaattisesti pois suljettu ominaisuus. Monkeykin pelaa minimeiden mukaan noin seitsemän vuotta vanhalla koneella. Jos FSAA sopii peliin ja sitä vääntöäkin koneesta löytyy, niin ihan vapaasti sitä saa käyttää ilman että on pikselihuora.
lainaa
Aasi-

Rekisteröitynyt 01.07.2009

04.08.2009 klo 11.35

Dekonega, oletko sä ihan tosissas noitten sun juttujen kanssa? Tuohan on niinkun Tukiaisen suusta. Pointti tuntuu muuttuvan mitä enemmän selität. Ei huhhuh..

lainaa
Coledash

Rekisteröitynyt 20.08.2007

04.08.2009 klo 14.48

Uutinen kirjoitti:
Hänen mukaansa pelin ruudunpäivitys on PS3:lla puolta pienempi kuin X360:lla ja PC:llä



No eipä taida olla suuri uutinen että konsoleilla on huomattavasti pienemmät ruudunpäivitysnopeudet kuin tietokoneella.
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

04.08.2009 klo 15.02

Coledash kirjoitti:
Uutinen kirjoitti:
Hänen mukaansa pelin ruudunpäivitys on PS3:lla puolta pienempi kuin X360:lla ja PC:llä



No eipä taida olla suuri uutinen että konsoleilla on huomattavasti pienemmät ruudunpäivitysnopeudet kuin tietokoneella.

Eiköhän se uutinen ollut lähinnä se, että PS3:n ruudunpäivitys oli puolta pienempää kuin Xbox 360 -version. Tai että boksilla oli yhtä hyvä ruudunpäivitys kuin tietokoneella, ihan miten päin tätä nyt haluaakaan käännellä.
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

04.08.2009 klo 15.33

Miksiköhän minulle tuli viestit luettuani fiilis, että muiden pelilaitteiden ystävät puuttuvat nyt muiden Windows-pelaajille kuuluvalle alueelle jonne ei heillä olisi kyllä mitään asiaa...

Joohanh: Vaikka polygoneja työnnettäisiin miten paljon tahansa näkysivät sahalaidat silti. Kuvakoko on se isoin ongelma... Asiasta toiseen... Xbox 360:ssa ei riitä kapasiteetti (PS3 pelaajat, päät kiinni siellä takarivistössä, teillä on sama ongelma) Gears of War 2:n kaltaisen pelin reunojen pehmentämiseen. Eikä siinä olisi mitään järkeä edes koska HDR valaistus tipahtaisi pois pelistä ja se rumentaa peliä enemmän kuin pari sahalaitaista reunaa. ...noissa videopelilaitteissa pelien kuva tuotetaan usein älyttömän matalalla kuvakoolla ja se jälkikäsittelyn jälkeen levennetään johonkin HD kokoon. Se on huijausta, mutta lopputulos on melko hyvä. Farcry 2:n pusikot ovat muuten sekoitus 2D grafiikkaa ja 3D:tä.

1200-1400 euron laitteistolla pelaa jo helposti 8-10 vuotta. Mutta ruudunpäivitys nopeutta on turha veikkailla noin pitkällä aika välillä.

Daymar: Voodoo 2 pyörittää Doom 3 peliä siinä 30-60 ruutua sekunnissa vaikka niiden välillä on ikä eroa 6 vuotta! Mutta olet siinä kyllä oikeassa, että oli minulta hyvin ääliömäistä mennä laukomaan mitään ruudunpäivitys lukuja. Etenkään kun en tarkoittanut niitä kirjaimellisesti.

Pyyhekumi: Viestissäsi nyt ei ollut suoranaisesti mitään mistä olisin ollut eri mieltä, mutta sanon vielä, että minä en näe mitään suurta hyötyä reunojenpehmentämisestä varsinkaan kun se vaikuttaa ympäristön valaistukseen useimmissa tapauksissa jonkin verran.

...

Sitten vähän likapyykkiä:

Marski: Sinulla ei ole oikeutta valittaa viestieni pituudesta. Varsinkaan viesteistä jotka kirjoitin ennen tätä viestiä tässä ketjussa. Ja voin vain vakuuttaa, että olen kyllä varmasti vanhempi kuin autosi... vanhempi kuin useimmat liikenteessä olevat autot... Muuten, Gentoo Gnu/Linuxin käyttäminen ei tee sinusta kovaa jätkää. Sen asennus on nykyään tehty niin helpoksi, että sen asentaa kuka tahansa ongelmitta. Itse pyöritin Stage 1:sestä kasattua jakelua monta vuotta onnellisena kunnes ääliöt tulivat ja valloittivat Gentoon. Mutta makunsa kullakin.

Rams: Logiikkasi on taas kateissa. Ei kukaan tule minulle esittämään moista. Asiaa on ihan turha edes pohtia.

Aasi-: Suosittelen tarkistamaan juttujeni todenperäisyyttä googlella jolla saat myös täydennystä puuttuviin yksityiskohtiin. ;)

...

Voitaisiinko nyt kenties keskittyä tämän uutisen kommentointiin? Minulle on ihan yksi lysti kuinka paljon mikäkin alusta puskee ruutuja tulemaan niin kauan kuin ruudun päivitys ei tipu alle 24 ruudun sekuntti vauhdin. Entä teistä? Pelikokemuksenne ei ole mitenkään sen erillaisempi eri alustoilla jos ette kykene huomaamaan takkuamista.
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

04.08.2009 klo 15.37

stammy kirjoitti:
Coledash kirjoitti:
Uutinen kirjoitti:
Hänen mukaansa pelin ruudunpäivitys on PS3:lla puolta pienempi kuin X360:lla ja PC:llä
No eipä taida olla suuri uutinen että konsoleilla on huomattavasti pienemmät ruudunpäivitysnopeudet kuin tietokoneella.

Eiköhän se uutinen ollut lähinnä se, että PS3:n ruudunpäivitys oli puolta pienempää kuin Xbox 360 -version. Tai että boksilla oli yhtä hyvä ruudunpäivitys kuin tietokoneella, ihan miten päin tätä nyt haluaakaan käännellä.

Uutinen oli kylläkin se, että PS3 Ragen kehitys on jäljessä muiden alustojen kehitystä koska PS3:lle on ollut vaikeampi kehittää peliä. Ruudunpäivityksillä ei varsinaisesti ole mitään tekemistä koko jutun kanssa koska Carmack meni sanomaan alkuperäisessä Edgen artikkelissa, että uskoo saavansa PS3:n ruudunpäivityksen 60 ruutuun sekunnissa.
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

04.08.2009 klo 16.35

Toivottavasti saat siitä pilkusta edes jonkinlaista seksuaalista tyydytystä.
lainaa
Marski

Rekisteröitynyt 10.04.2007

04.08.2009 klo 16.59

Dekonega kirjoitti:

Marski: Sinulla ei ole oikeutta valittaa viestieni pituudesta. Varsinkaan viesteistä jotka kirjoitin ennen tätä viestiä tässä ketjussa. Ja voin vain vakuuttaa, että olen kyllä varmasti vanhempi kuin autosi... vanhempi kuin useimmat liikenteessä olevat autot... Muuten, Gentoo Gnu/Linuxin käyttäminen ei tee sinusta kovaa jätkää. Sen asennus on nykyään tehty niin helpoksi, että sen asentaa kuka tahansa ongelmitta. Itse pyöritin Stage 1:sestä kasattua jakelua monta vuotta onnellisena kunnes ääliöt tulivat ja valloittivat Gentoon. Mutta makunsa kullakin.

Gentoo asennus on ajoilta kun se oli vielä tosimiesten hommaa, tosimiehellä tarkoitan miestä joka ajaa tosimiesten autolla ja vetää aamuisin raakaa kananmunaa ja jauhelihaa.

Auto on vuodelta '84, profiilisi kertoo sinun olevan vuosimallia '87. Nopealla matikalla autoni on siis vanhempi.
http://koti.mbnet.fi/murski/voimaa/volvo2.jpg tässä vielä kuva.

Missä vaiheessa minulta vietiin oikeus valittaa viestien pituudesta? Muutenhan tämä olisi ok mutta kun ne ei yksinkertaisesti sisällä mitään järkevää asiaa. Jopa paikallinen kylähullu romaaneineen sisältää enemmän relevanttia tietoa.

Ja se on Gentoo eikä mikään linux, linux on linus torvaldsin tekemä käyttöjärjestelmä johon gentoo ja mac os pohjautuu.
lainaa
RavenX

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

04.08.2009 klo 17.47

Pistetäänpä tähän sama huomautus, kuin toiseenkin aiheeseen, kun kerran juttu näemmä jatkuu tässä.

Sen enempää horinoihin pureutumatta muistutan näitä novellimittaa kirjoittavia noista foorumeista - erityisesti siis Dekonegaa. Useamman A4:n mittaista tekstiä ei ehkä kannata iskeä uutis/artikkelikommentteihin, sillä se ei ole todellakaan oikea paikka. Kommentit eivät kuitenkaan ole se sivuston varsinainen keskustelualue, vaan tarkoitettu juurikin pikaiseen kommentointiin - erityisesti sellaiseen, joka ei täysin poikkea itse uutisesta. Tiivistäminen on siis suotavaa, varsinkin kommenteissa. Pidemmät tekstit kannattaa suosiolla suunnata tuonne foorumien puolelle.

http://www.v2.fi/keskustelut/
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

04.08.2009 klo 19.19

Ja RavenX katsokoot tämänkin ketjun kommentteja ja kysyy itseltään olivatko kommenttini pitkiä. Mielestäni kun kommenttini eivät ole olleet pitkiä. Vai voitko väittää niin?

Mutta pyynnöstäsi voin alkaa tekemään seuraavan oikeasti pitkän viestin kohdalla, että teen siitä foorumille vastauksen ja linkitän sen tähän. Ok? Kaikkien pitäisi olla tyytyväisiä sitten. :)

Stammy: Mielestäni jutun oikaisu ei ole pilkunviilaamista.

Marski: Olet taas väärässä ja lähinnä ikäni suhteen. Ja miksi se edes olisi oleellista tässä keskustelussa? Saat kuitenkin yhden pisteen auto-ikä vertailusta (+1) kun keksit jotain mitä joku muu ei ollut vielä keksinyt.

Ja oikeutesi lähti koska menetit uskottavuutesi kun valitit tämän ketjun viesteistä. Ne eivät ole sen pidempiä kuin muidenkaan. Usean eri viestin lähettäminen peräkkäin ei kuulu hyvään netikettiin. Mutta senhän sinä varmaankin jo tiesitkin "vanhempana" henkilönä. :)

Edirol:
Viisari: Koska olemme kaikki peikkoja? :D

...Mutta voimmeko nyt keskittyä itse uutiseen? :/
lainaa
Viisari

Rekisteröitynyt 10.04.2007

04.08.2009 klo 19.37

Dekonega kirjoitti:

Ja oikeutesi lähti koska menetit uskottavuutesi kun valitit tämän ketjun viesteistä. Ne eivät ole sen pidempiä kuin muidenkaan. Usean eri viestin lähettäminen peräkkäin ei kuulu hyvään netikettiin. Mutta senhän sinä varmaankin jo tiesitkin "vanhempana" henkilönä. :)


Haha, oh wow... Miks kaikki ruokkii rölliä? Niistä saattaa tulla riippuvaisia jos niitä ruokkii jatkuvasti.
lainaa
Rams

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

04.08.2009 klo 19.41

Dekonega kirjoitti:

Rams: Logiikkasi on taas kateissa. Ei kukaan tule minulle esittämään moista. Asiaa on ihan turha edes pohtia.


Olisikohan kolmas kerta putkeen kun käytät kohdallani "olet hullu ja/tai et tiedä mistä tässä keskustellaan"-kortin, sen sijaan että yrittäisit ihan vastata viestiin.

Mitä Batman-vertaukseen tulee, niin way to miss the point. Really.

Viisari kirjoitti:

Haha, oh wow... Miks kaikki ruokkii rölliä? Niistä saattaa tulla riippuvaisia jos niitä ruokkii jatkuvasti.


Jos Anxa/Dekonega todella tekee tätä huvikseen, siis kirjoittaa päivästä toiseen puoliromaaneja joissa ei läheskään aina edes ole mitään väittelemisen arvoista sisältöä tai provokaatiota, niin annan täydet trollipisteet. Sekä vihjeen: Be life getting, please.

Eiköhän tässä ole kysymys jonkinlaisesta innostuneisuuden, pätemisen tarpeen ja henkilökohtaisten kykyjen epäonnistuneen arvioimisen epäpyhästä liitosta. Täydellinen kyvyttömyys joustaa, nähdä asioita muiden kannalta tai myöntää olevansa väärässä yhdistettynä ilmeisesti loputtomasti käytettävissä olevaan aikaan on voimakas, pahuutta pursuava yhdistelmä. Pahuutta vastaan pitää taistella.
lainaa
Marski

Rekisteröitynyt 10.04.2007

04.08.2009 klo 19.47

Dekonega kirjoitti:

Marski: Olet taas väärässä ja lähinnä ikäni suhteen. Ja miksi se edes olisi oleellista tässä keskustelussa? Saat kuitenkin yhden pisteen auto-ikä vertailusta (+1) kun keksit jotain mitä joku muu ei ollut vielä keksinyt.

Ja oikeutesi lähti koska menetit uskottavuutesi kun valitit tämän ketjun viesteistä. Ne eivät ole sen pidempiä kuin muidenkaan. Usean eri viestin lähettäminen peräkkäin ei kuulu hyvään netikettiin. Mutta senhän sinä varmaankin jo tiesitkin "vanhempana" henkilönä. :)

Voisitko näyttää missä kohtaa kerroin olevani "vanhempi" henkilö, tai ylipäätään ikääni? Väitettä siitä että olisin vanhempi en puolla mutta en myöskään kiellä, joten ikääni voit ihan hyvin arvailla. Sinun iästä taasen väite pohjautuu tämän sivuston profiiliisi, jos kerta meni mettään niin taitaakin olla profiilissa väärin? Jos näin on niin voisin silti väittää että '87 ei ole kaukana todellisuudesta pohjautuen henkilöihin jotka tuntee sinut tässä oikiassa maailmassa, ja jotka taas tunnen itse henk.kohtasesti(maailma on pieni paikka).

Ja minähän kuule väitän vastaan vaikka Kekkoselle jos niin haluan.
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

04.08.2009 klo 19.51

Rams kirjoitti:
Pelottaako, että tulee taas puhuttua itsensä kulmaan?

Milloin olen itseni puhunut kulmaan? Se olit kylläkin sinä. Voimmehan kaivaa edellisen ketjun ja lukea viestit läpi. Vastasin sinulle niin pitkään, kunnes menit henkilökohtaisuuksiin joissa ei ollut mitään sisältöä annettavana keskusteluun. Viimeinen järkevä viestisi...

Rams kirjoitti:
Dekonega kirjoitti:
MIkä vain tarkoittaa, että et ymmärtänyt, etkä edes halua ymmärtää näkemystäni asiaan.
Myönnetään ihan suoralta kädeltä, että ei, en "halua ymmärtää" perusteluita väitteelle, joka on jo lähtökohtaisesti ihan typerä.


Marski: Ja ihan kuin se muuttaisi mitään? Pidät itseäsi muita parempana. Se antaa vähän suuntaa... Ja en usko, että tuntemasi tyyppi tuntee minua muuten kuin niiden juttujen perusteella jota minusta kerrotaan. Et ole ensimmäinen joka väittää tuntevansa tyypin joka tuntee tyypin joka tuntee tyypin joka tuntee tyypin joka tuntee minut.

Tästä eteenpäin en vastaa teidän henkilökohtaisuuksiin mitenkään. Ne ovat täysin epäoleellisia liittyen käsillä olevaan aiheeseen.
lainaa
Rams

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

04.08.2009 klo 20.00

Dekonega kirjoitti:

Milloin olen itseni puhunut kulmaan? Se olit kylläkin sinä. Voimmehan kaivaa edellisen ketjun ja lukea viestit läpi. Vastasin sinulle niin pitkään, kunnes menit henkilökohtaisuuksiin joissa ei ollut mitään sisältöä annettavana keskusteluun. Viimeinen järkevä viestisi...


Miksi otit lainaukset täysin irti mistään asiayhteydestä, vaikka sen asiayhteyden sinulle alleviivasin useamman kerran jo edellisen keskustelun puolella. Siispä jatketaan sirkusta ja kerrataan:


Lainaus:

Rams kirjoitti:

Väitätkö oikeasti, että lisätehoista ei olisi merkittävää hyötyä elokuvamaisen tunnelman saavuttamisessa?

Dekonega kirjoitti:

Väitän.



Tuo on se väite, mitä pidän lähtökohtaisesti typeränä, ja sinä et ole missään vaiheessa edes myöntynyt siihen, että moisen väitteet teit, saati sitten suostunut siitä käymään keskustelua. Sen sijaan jauhat joistain ihan muiden ihmisten tekemistä väitteistä ja aina kun minä teen saman alleviivauksen jonka nyt tässä taas toistan, jätät sen täysin huomioimatta.

Dekonega kirjoitti:

Tästä eteenpäin en vastaa teidän henkilökohtaisuuksiin mitenkään. Ne ovat täysin epäoleellisia liittyen käsillä olevaan aiheeseen.


Olet ihan oikeassa siinä, että viime viestini ovat enemmän olleet sinun kirjoituksiesi kritisointia kuin varsinaista asiaa. Jos kiinnität huomiota asiaan, niin huomaat että sama koskee lähes kaikkia sinulle osoitettuja viestejä. Tämä taas johtuu siitä, että kanssasi on ihan oikeasti lähestulkoon mahdotonta keskustella mistään, koska et lue, tai jos luet, et rekisteröi vastapuolen argumentteja mitenkään. Jätät ne täysin huomioimatta ja horiset taas satunnaisia, epäsuorasti asiaan liittyviä niitä sun näitä ties kuinka pitkälti. Tämän takia kirjoituksiesi ja asiasisältösi kritisointi on itse asiassa rakentavan keskustelun syntymisen kannalta vähintäänkin yhtä tärkeää kuin itse rakentavan keskustelun yrittäminen, koska siihen sinä et suostu lähtemään mukaan yhtään sen enempää kuin tähän kritiikkiin vastaamiseen.

On todella kuvaavaa, että ainoa asia millä sinusta sai irti mitään muuta reaktiota kuin totaalista sivuutusta, oli vihjailemalla että "hävisit" jonkin aikaisemman keskustelun. Kertoo jotain pään sisäisistä prioriteeteista, jeh?


lainaa
Marski

Rekisteröitynyt 10.04.2007

04.08.2009 klo 20.10

Dekonega kirjoitti:

Marski: Ja ihan kuin se muuttaisi mitään? Pidät itseäsi muita parempana. Se antaa vähän suuntaa... Ja en usko, että tuntemasi tyyppi tuntee minua muuten kuin niiden juttujen perusteella jota minusta kerrotaan.

Jos et usko niin et usko, sillä selvä, Ignorance is Strength ja niin edelleen.

Ja en minä pidä itseäni muita parempana ihmisenä, vaan tiedän olevani parempi ihminen kuin muut.
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

04.08.2009 klo 20.14

Rams kirjoitti:
Tuo on se väite, mitä pidän lähtökohtaisesti typeränä, ja sinä et ole missään vaiheessa edes myöntynyt siihen, että moisen väitteet teit, saati sitten suostunut siitä käymään keskustelua. Sen sijaan jauhat joistain ihan muiden ihmisten tekemistä väitteistä ja aina kun minä teen saman alleviivauksen jonka nyt tässä taas toistan, jätät sen täysin huomioimatta.


Kuunteles nyt. Ensinnäkin juttu meni näin:

AnXa kirjoitti:
Rams kirjoitti:
Väitätkö oikeasti, että lisätehoista ei olisi merkittävää hyötyä elokuvamaisen tunnelman saavuttamisessa? Jos kuvittelen vaikkapa Bioshockin tehtynä Quake ykkösen enginellä, niin olisi jäänyt koko teos alkumetreille.


Väitän. Koska teknologia on aina vain apuväline, työkalu, jolla voidaan esittää mitä ihmisten mielikuvituksella on parhaimmillaan tarjota muille ihmisille. Jos teknologia ottaa vallan projektissa päädymme peleihin kuten Quake jossa on teknologiaa, mutta ei sisältöä. Jos olisi vuosi 1996 ja Bioshock toteutettaisiin idTech 2:lla eli Quaken pelimoottorilla niin se keräisi varmasti valtavasti huomiota ja jäisi elämään ajattomana toiminta-roolipelinä ihmisten mieleen. Sillä olemmehan kuitenkin vain aikamme lapsia.


Ja kyseessä on edelleenkin vastaväite joka on Stammyn väitettä vastaan suunnattu. Minä en lähtökohtaisesti väittänyt mitään koko ketjussa...

Stammy väitti:
Stammy kirjoitti:

Elokuvamainen peli tarvitsee tehoja. Ei aiemman sukupolven koneilla olla saatu vastaavaa aikaan.


Mikä tässä on vaikeaa ymmärtää? Elokuvamainen peli ei tarvitse laitteesta tehoja. Nintendo Wii:n ne harvat hyvät pelit tarjoavat varmasti tukea tuolle riittävästi.
lainaa
Viisari

Rekisteröitynyt 10.04.2007

04.08.2009 klo 20.21

Dekonega kirjoitti:
[quote nick="Rams"]
Mikä tässä on vaikeaa ymmärtää? Elokuvamainen peli ei tarvitse laitteesta tehoja. Nintendo Wii:n ne harvat hyvät pelit tarjoavat varmasti tukea tuolle riittävästi.


Joo koska 8-bittisellä nintendolla saa varmasti tosi tunnelmallisia pelejä aikaan, ja wiille ei taida löytyä ainuttakaan erityisen elokuvamaista peliä.
lainaa
Rams

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

04.08.2009 klo 20.21

Dekonega kirjoitti:

Kuunteles nyt. Ensinnäkin juttu meni näin:
...


Ei sillä ole yhtään mitään väliä missä asiayhteydessä seuraava dialogi käydään, jos väite on spesifinen, ja vastauksesi on siihen on yksiselitteinen.

Kysyin väitätkö asiaa X, ja siihen vastasit "väitän".

Sitten itse asiaan. On yksi asia sanoa että Wiille voidaan tehdä peli jossa on elokuvamaista tunnelmaa. On täysin toinen asia sanoa, etteikö samassa pelissä olisi paremmilla grafiikoilla enemmän tunnelmaa. Jos sinulle peli X on tunnelmaltaan samaa tasoa niin vanhentuneilla, silmät verta vuotamaan pistävilla grafiikoilla kuin nykyaikaisilla herkuilla, niin hyvä homma. Keskimääräisellä pelaajalla homma ei toimi näin, ja siksi väite siitä, että yleisesti puhuen lisätehoista ei olisi hyötyä tunnelmaa saavuttaessa on täysin typerä.

Se, että joskus pelissä X oli sen aikaisilla grafiikoilla todella hyvä tunnelma ei tarkoita mitään muuta kuin sitä, että se riitti pelaajille silloin. Grafiikkahuoraus on vastenmielinen ilmiö, mutta huomattavasti paremmin perusteltavissa kuin väite siitä, ettei parantuneilla grafiikoilla olisi mitään merkitystä. Tätä et kirjaimellisesti väittänyt, mutta jos tunnelma ei grafiikoista, fysiikoista ja muista hyödy, niin mikä osa-alue se sitten mahtaa olla?
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

04.08.2009 klo 20.26

Rams kirjoitti:
niin mikä osa-alue se sitten mahtaa olla?

Pelimekaniikan immersio. Esim. Doom saa edelleen pelaajia säpsähtämään.
lainaa
Viisari

Rekisteröitynyt 10.04.2007

04.08.2009 klo 20.28

Dekonega kirjoitti:

Pelimekaniikan immersio. Esim. Doom saa edelleen pelaajia säpsähtämään.

Et oo sitten tainnu pelata Doomia edellisen kymmenen vuoden aikana kovinkaan montaa kertaa.
lainaa
Rams

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

04.08.2009 klo 20.29

Dekonega kirjoitti:
Rams kirjoitti:
niin mikä osa-alue se sitten mahtaa olla?

Pelimekaniikan immersio. Esim. Doom saa edelleen pelaajia säpsähtämään.


Aloitetaan nyt siitä, että kiitän hyvin kattavasta vastauksesta. Olisi todella hölmöä, jos olisit esimerkiksi poiminut vain yhden puolikkaan virkkeen vastattavaksi kaikesta siitä, mitä sanoin.

Mitä "pelimekaniikan immersio" edes tarkoittaa? En väitä, etteikö sillä olisi merkitystä, mutta kyllä minulle tunnelmaa rakentavat asiat mitä näen ja mitä kuulen. Pelimekaniikka sen sijaan lahjoittaa pelattavuuteen (ja sitä kautta toki hieman tunnelmaankin, mutta peli jossa on huono pelimekaniikka voi olla silti äärimmäisen tunnelmallinen) ja pitkäikäisyyteen.
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

04.08.2009 klo 20.42

Rams kirjoitti:
Pahuutta vastaan pitää taistella.

Hoo-rah!

Ramsin viimeistä edeltävä viesti oli imo 100% asiaa ja samaa yritin (muistaakseni) selitellä siinä edellisessä ketjussa, kun väittely tuon erään lauseeni johdosta pärähti käyntiin.

Mutta oikeesti; AnXa voisi täällä selvittää samat asiat, jotka selvitti minulle yksityisesti, niin eiköhän homma olisi kaikille selvempää ja helpompaa.

Tämä on kuitenkin AnXa täysin sinun harteillasi, minä en asiaan tämän enempää puutu.
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

04.08.2009 klo 21.11

Viisari ja Rams jatketaan täällä:
http://www.v2.fi/keskustelut/?mode=viewtopic&pid=41147#41

Stammylle kiitos mahtavasta tuesta! :D
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

04.08.2009 klo 21.33

Dekonega kirjoitti:
Stammylle kiitos mahtavasta tuesta! :D

No problematigo.

Tarkalleen tiedä miten minä olen taaskin tukenut, mutta ihmiset ovat mystisiä olentoja. Koirat on myös.
lainaa
ics

08.08.2009 klo 11.06

30 fps on kaameaa nykimistä. Liike on tahmeaa ja jos sitä ei huomaa pelissä niin on liiaksi pelin fanipoika. idSoftware varmasti laskee pelin resoluutiota PS3-versiossa jotta saa pyörimään paremmin.
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova