Tuorein sisältö

Wii-kehittäjä: 'iPhonekin on tehokkaampi kuin Wii'

31.07.2009 klo 21.57 | Luettu: 26631 kertaa | Teksti: Matti Lintula


Wiillekin ahkerasti seikkailupelejä rustannut TellTale Games uskoo selvittävänsä konsolille tekemiensä pelien ruudunpäivitysongelmat ennen pitkää, vaikka Nintendon kotikonsoli kärsiikin tehovajeesta. "iPhonekin on tehokkaampi kuin Wii", studiolta lohkaistaan.

MTV Multiplayerin mukaan TellTalella ollaan tyytymättömiä myös WiiWare-palvelun pelien 40 megatavun kokorajoitukseen. TellTalen pelien PC-versiot ovat kooltaan yleensä yli 150-megatavuisia. Studiolta paljastetaan, ettei heidän Wii-peliensä tekstuurit ja puhuttu dialogi voi parantua laadullisesti ennen kokorajoituksen nostamista. TellTale pyytääkin käyttäjiä patistamaan Nintendoa rajoituksen muuttamiseksi.

V2.fi | Matti Lintula
< Tältä näyttää Xbox 3... Lisätietoja eeppises... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (38 viestiä)

TaiZuuni

Rekisteröitynyt 01.06.2007

31.07.2009 klo 22.02

Olen samaa mieltä, että tuo 40 megatavun raja on perseestä, mutta iPhone tehokkaampi kuin wii? Enpä usko, että tuon möläyttäjä kauaa ole Telltalen työntekijä.
lainaa
sdf

31.07.2009 klo 22.12

TaiZuuni kirjoitti:
Olen samaa mieltä, että tuo 40 megatavun raja on perseestä, mutta iPhone tehokkaampi kuin wii? Enpä usko, että tuon möläyttäjä kauaa ole Telltalen työntekijä.


No ei iPhone prosessorin nimellinen teho paljoa jää Wii:stä (tosin iPhonessa on alikellotettu prosessori).

Wii on aika raakasti alitehoinen nykyvaatimuksille joten ihan oikeutettua tuo kehittäjien marina.
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

31.07.2009 klo 22.16

Olisivat julkaiseet ToMI:n vaikka Live Arcadessa mieluummin. Olisin ostanut.
lainaa
Bamboocha

Rekisteröitynyt 17.09.2007

31.07.2009 klo 22.18

Kyllähän se Wii on selvästi todella alitehoinen, mutta ei se nyt sentään iPhonelle voi hävitä? Vai voiko..?
lainaa
sdfs

31.07.2009 klo 22.24

Bamboocha kirjoitti:
Kyllähän se Wii on selvästi todella alitehoinen, mutta ei se nyt sentään iPhonelle voi hävitä? Vai voiko..?


Kyllä voi. iPhonessa on itseasiassa 2 kertaa nopeampi 3D-kiihdytin ja keskusprosessorikin on vähintäänkin kilpailukykyinen.
lainaa
Juz

31.07.2009 klo 22.29

WII =

PowerPC-based "Broadway" processor, made with a 90 nm SOI CMOS process, reportedly† clocked at 729 MHz[89]

Iphone 3GS =

ARM Cortex-A8
833MHz underclocked to 600MHz
PowerVR SGX GPU
lainaa
Mmm

31.07.2009 klo 22.38

Onneksi teho ei ole kaikki kaikessa, vaan silti pelaan mieluummin Wiillä kuin esim. iPhonella (tai PS3:lla).
lainaa
PIO

31.07.2009 klo 22.40

Wiilla on kiva pelata. Jollain muilla laitteilla grafiikkaa.

Pelialaa vaivaa sama tauti, kuin elokuvateollisuutta. Oletetaan, etta kaikki innostuvat valtavista tehosteista. Tuokin kavisi, mutta kun nuo tehosteet tehdaan juonen / pelin idean kustannuksella, yhtalo ei ole hyva.

Mina ainakin haluan idearikkaita peleja. En valita miten monta liikkuvaa osaa on ruudulla, kunhan peli on hauska ja viihdyttava.

Wii on omalta osaltaan palauttanut pelintekijat juurilleen. Jos joku tekija valittaa 40MB rajoista, niin hanen on syyta katsoa peiliin ja tehda parempaa koodia.
lainaa
tehotehotehoNOT

31.07.2009 klo 22.43

Ehkä kannattaisi telltalen tehdä laatua tehon sijaan.
Sisältö Sisältö Sisältö
lainaa
pilpo

Rekisteröitynyt 11.04.2007

31.07.2009 klo 22.49

PIO kirjoitti:
Jos joku tekija valittaa 40MB rajoista, niin hanen on syyta katsoa peiliin ja tehda parempaa koodia.


On muuten valtava, ja täysin ammattitaidottomasti tehty sorsa jos tippuu 'yli 150MB:stä' neljäänkymmeneen pelkästään koodia siistimällä
lainaa
aaaaaaaaaaaaaaa

31.07.2009 klo 22.59

PIO kirjoitti:

Wii on omalta osaltaan palauttanut pelintekijat juurilleen. Jos joku tekija valittaa 40MB rajoista, niin hanen on syyta katsoa peiliin ja tehda parempaa koodia.


Joo tuota, peleissä tosiaan se ohjelmakoodin osuus tavarasta on häviävän pieni. Eli jos 95+ % megatavuista muodostuu äänestä, tekstuureista ja 3d-malleista, niin ei sitä kokoa voi pienentää muuta kuin alentamalla edellä mainittujen laatua.
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

31.07.2009 klo 23.00

PIO kirjoitti:
Wiilla on kiva pelata. Jollain muilla laitteilla grafiikkaa.

Oletko edes tsekannut noita Telltalen pelejä? Eivät ne todellakaan grafiikalla ratsasta, muttei niitä silti näköjään saada Wiillä kunnolla pyörimään.
lainaa
ZigZag

31.07.2009 klo 23.07

Jotkut kommenteista antaa ymmärtää että olisi jotenkin huono asia että masiinoissa on tehoa. Ja että on hieno juttu että vaaditaan sankaritason koodi-/suunnittelusuoritus että saa hyvän pelin aikaiseksi laitteelle. Ei mene jakeluun.

En halua trashata Wiitä, hieno juttu että vehje on onnistunut hurmaamaan pelaajiksi sellaisiakin ihmisiä jotka eivät tavallisesti pelaa, se on hyvää bisnestä se. Ikävä kyllä ei ole meikäläisen juttu, olen yrittänyt kovasti tykätä siitä huitomisesta tyttöystävän vuoksi, mutta ei vaan kolahda.
lainaa
myhero

01.08.2009 klo 00.14

Pitää perustaa Hero Studios Wiille - ne jätkät sitten koodaa ja kutistaa mitä vain 40 megatavuun.
lainaa
pilo

01.08.2009 klo 00.45

En kyllä tajuu. Mite ne kehittäjät onnistuu sörssii Wiin pelejä nii ruman näköseks. PS2-pelitki on yleisesti ottaen nätimpiä vaikka Wiissä riittää kyl kunnol enemmän tehoja. :/ Esim. Spider-man 3 oli Wiillä ihan järkyttömän schaissen näköstä, kun taas 2 oli pleikkaril ihan hieno...
lainaa
abc

01.08.2009 klo 01.45

Wii ja pelit, jos niissä on paska idea, ne pelit ei toimi. Aivanloistava vekotin silti. Oli se laite mikä tahansa, niin tarvitaan ensin peli ja sen jälkeen mitä herkkuja lisäillään niin on vaan plussaa. nimim. Adam Wake Wiille niin pussaan perunaa
lainaa
sss22

01.08.2009 klo 02.21

PIO kirjoitti:
Wiilla on kiva pelata. Jollain muilla laitteilla grafiikkaa.

Pelialaa vaivaa sama tauti, kuin elokuvateollisuutta. Oletetaan, etta kaikki innostuvat valtavista tehosteista. Tuokin kavisi, mutta kun nuo tehosteet tehdaan juonen / pelin idean kustannuksella, yhtalo ei ole hyva.

Mina ainakin haluan idearikkaita peleja. En valita miten monta liikkuvaa osaa on ruudulla, kunhan peli on hauska ja viihdyttava.

Wii on omalta osaltaan palauttanut pelintekijat juurilleen. Jos joku tekija valittaa 40MB rajoista, niin hanen on syyta katsoa peiliin ja tehda parempaa koodia.


Totta mitä sanoit mutta Wii:n rauta on sen verran heikkoa että se rajoittaa jo kehitystä aika rankasti ihan muunkin kuin pelkän grafiikan osalta. Edes kaikki emulaattoripelit ei pyöri kunnolla. Muistaakseni muunmuassa Megaman 3 emulointi takkuaa todella pahasti kun prosessori hyytyy.
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

01.08.2009 klo 02.33

Juz kirjoitti:
Wii = PowerPC 729 MHz
iPhone 3G s = ARM 600MHz

Mhz määriä ei voi kahden eri suoritin arkkitehtuurin tai valmistajan välillä verata suoraan keskenään. Lisäksi noissa on eri mittaiset piiputkin.
lainaa
Jazom

01.08.2009 klo 02.34

Wii on ihan riittävän tehokas konsoli. Ongelmana on vain, ettei TellTale ole optimoinut ToMI:a Wiille, vaan siirtänyt sen suoraan PC:ltä vääntäen kuvan ja äänen laatua alemmas.
lainaa
ffsdf

01.08.2009 klo 03.52

Jazom kirjoitti:
Wii on ihan riittävän tehokas konsoli. Ongelmana on vain, ettei TellTale ole optimoinut ToMI:a Wiille, vaan siirtänyt sen suoraan PC:ltä vääntäen kuvan ja äänen laatua alemmas.


No eipä sitten oikein 40Mt tungeta 150mt verran kuvia ilman että laatu kärsii järkyttävän paljon. Tässähän kuitenkin puhutaan WiiWaresta ladattavista peleistä.

Tehohan riittää pyörittämään TellTalen susirumaa tekelettä helposti.
lainaa
hsa

01.08.2009 klo 09.09

http://www.gamespot.com/pages/forums/show_msgs.php?topic_

Paperilla Wii on about samaa kuraa kuin *vanhempi* Xbox.

Nintendon sankarikoodaajat vaan saavat aikaan hyvää jälkeä, vaikka käytettävät resurssit ovat paljon pienemmät kuin kilpailijoilla.

TellTale ei pystynyt kutistamaan peliään 40megaan. Se on ihan ok, kuvittele itse, että annan sinulle musiikki-CD:n ja käsken tuottamaan 4 megan *laadukkaan* ripin. Turha siinä on selitellä, että laadukas mp3-soitto kyllä onnistuu koneelta, kun laatu on jo tuhottu konversiossa.

Ei ne Wiin vahvuudet ole siellä tehoissa, vaan innovaativissa uusissa ohjaimissa ja peleissä. Onneksi Xbox360 ja PS3 yrittävät näitäkin ideoita kopioida. Pari vuotta, niin näemme..

Iphonen prosessori on aivan varmasti yhtä nopea kuin Wiin, kun sen kellottaa, mutta rajusti epäilen, että grafiikkapiiri olisi yhtä tehokas. Ei niitä pelejä prosessorilla piirretä ja kyllä pelilogiikkaan riittää hitaampikin prosessori.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

01.08.2009 klo 09.35

PIO kirjoitti:
Wiilla on kiva pelata. Jollain muilla laitteilla grafiikkaa.

Pelialaa vaivaa sama tauti, kuin elokuvateollisuutta. Oletetaan, etta kaikki innostuvat valtavista tehosteista. Tuokin kavisi, mutta kun nuo tehosteet tehdaan juonen / pelin idean kustannuksella, yhtalo ei ole hyva.

Mina ainakin haluan idearikkaita peleja. En valita miten monta liikkuvaa osaa on ruudulla, kunhan peli on hauska ja viihdyttava.

Miksi Wiillä sitten on ylivoimaisesti eniten kuivia ja sisällöttömiä pelejä, joissa ei olla panostettu mihinkään? Vaikka Wii ei tarjoa huipputehoja, niin on sillä silti todella vähän idearikkaita pelejä.
lainaa
Juz

01.08.2009 klo 17.31

Dekonega kirjoitti:
Juz kirjoitti:
Wii = PowerPC 729 MHz
iPhone 3G s = ARM 600MHz

Mhz määriä ei voi kahden eri suoritin arkkitehtuurin tai valmistajan välillä verata suoraan keskenään. Lisäksi noissa on eri mittaiset piiputkin.

No shit? Ajattelin vaan selventää asiaa, kun keskustelua tänne syntyi. Niin ja enkä uskon että tuo ARM Cortex-A8(65nm) jää kauheasti jalkoihin, kun puhutaan jostain "vanhasta" powerpc arkkitehtuuriin perustustuvasta "broadway" prosessorista(90nm).
lainaa
sdfs

01.08.2009 klo 20.21

tagman kirjoitti:
PIO kirjoitti:
Wiilla on kiva pelata. Jollain muilla laitteilla grafiikkaa.

Pelialaa vaivaa sama tauti, kuin elokuvateollisuutta. Oletetaan, etta kaikki innostuvat valtavista tehosteista. Tuokin kavisi, mutta kun nuo tehosteet tehdaan juonen / pelin idean kustannuksella, yhtalo ei ole hyva.

Mina ainakin haluan idearikkaita peleja. En valita miten monta liikkuvaa osaa on ruudulla, kunhan peli on hauska ja viihdyttava.

Miksi Wiillä sitten on ylivoimaisesti eniten kuivia ja sisällöttömiä pelejä, joissa ei olla panostettu mihinkään? Vaikka Wii ei tarjoa huipputehoja, niin on sillä silti todella vähän idearikkaita pelejä.


Eiköhän PS3 vie voiton kuivien ja sisällöttömien pelien listalla.
Xbox on taas microsoft mafian alainen ja voi sen takia hyvin. Wii tasapainottelee kultaisella keskitiellä.
lainaa
sdfsd

01.08.2009 klo 20.23

tagman kirjoitti:
PIO kirjoitti:
Wiilla on kiva pelata. Jollain muilla laitteilla grafiikkaa.

Pelialaa vaivaa sama tauti, kuin elokuvateollisuutta. Oletetaan, etta kaikki innostuvat valtavista tehosteista. Tuokin kavisi, mutta kun nuo tehosteet tehdaan juonen / pelin idean kustannuksella, yhtalo ei ole hyva.

Mina ainakin haluan idearikkaita peleja. En valita miten monta liikkuvaa osaa on ruudulla, kunhan peli on hauska ja viihdyttava.

Miksi Wiillä sitten on ylivoimaisesti eniten kuivia ja sisällöttömiä pelejä, joissa ei olla panostettu mihinkään? Vaikka Wii ei tarjoa huipputehoja, niin on sillä silti todella vähän idearikkaita pelejä.


Määrittele idearikas peli?
Mitään muuta kuin casual gaming paskaa ja yksinkertaistettuja fps pelejä ei ole ps3 ja xboxille julkaistukaan.

Jos Wii:n pelit eivät ole innovatiivisia niin ei sitten mikään.
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

01.08.2009 klo 21.22

sdfsd kirjoitti:

Jos Wii:n pelit eivät ole innovatiivisia niin ei sitten mikään.

:D
lainaa
Nikke

Rekisteröitynyt 17.09.2007

01.08.2009 klo 22.14

stammy kirjoitti:
sdfsd kirjoitti:

Jos Wii:n pelit eivät ole innovatiivisia niin ei sitten mikään.

:D

Eli ei ole innotaviisia pelejä.
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

01.08.2009 klo 22.24

Nikke kirjoitti:

Eli ei ole innotaviisia pelejä.

Mieluummin ehkä niin, että innovaatisuus on katsojan silmässä.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

02.08.2009 klo 00.01

sdfs kirjoitti:

Eiköhän PS3 vie voiton kuivien ja sisällöttömien pelien listalla.
Xbox on taas microsoft mafian alainen ja voi sen takia hyvin. Wii tasapainottelee kultaisella keskitiellä.

Tämä kertoo siitä, ettet ole juurikaan eri konsoleiden pelivalikoimaan tutustunut.

sdfsd kirjoitti:

Määrittele idearikas peli?
Mitään muuta kuin casual gaming paskaa ja yksinkertaistettuja fps pelejä ei ole ps3 ja xboxille julkaistukaan.

Jos Wii:n pelit eivät ole innovatiivisia niin ei sitten mikään.

Team Icon tekeleet ovat synonyymi idearikkaalle ja omaperäiselle pelille. PS3:n Little Big Planet on monen eri tahon puolesta valittu tämän sukupolven innovatiivisimmaksi peliksi. Ja kyllä PS3:lta ja XO:lta löytyy muutakin kuin geneeristä toimintaa. Lisäksi storessa/xbla:ssa on monia innovatiivisia pelejä, jotka tarjoaa enemmän sisältöä kuin useat Wii-pelit ja maksaa huomattavasti vähemmän.
lainaa
dfdf

02.08.2009 klo 05.30

tagman kirjoitti:
sdfs kirjoitti:

Eiköhän PS3 vie voiton kuivien ja sisällöttömien pelien listalla.
Xbox on taas microsoft mafian alainen ja voi sen takia hyvin. Wii tasapainottelee kultaisella keskitiellä.

Tämä kertoo siitä, ettet ole juurikaan eri konsoleiden pelivalikoimaan tutustunut.

sdfsd kirjoitti:

Määrittele idearikas peli?
Mitään muuta kuin casual gaming paskaa ja yksinkertaistettuja fps pelejä ei ole ps3 ja xboxille julkaistukaan.

Jos Wii:n pelit eivät ole innovatiivisia niin ei sitten mikään.

Team Icon tekeleet ovat synonyymi idearikkaalle ja omaperäiselle pelille. PS3:n Little Big Planet on monen eri tahon puolesta valittu tämän sukupolven innovatiivisimmaksi peliksi. Ja kyllä PS3:lta ja XO:lta löytyy muutakin kuin geneeristä toimintaa. Lisäksi storessa/xbla:ssa on monia innovatiivisia pelejä, jotka tarjoaa enemmän sisältöä kuin useat Wii-pelit ja maksaa huomattavasti vähemmän.


Siitä huolimatta suurin osa Wiin peleistä käyttää hyväkseen Wiin innovatiivisia ohjain raktaisuja. PS3 ja Xbox apinoi perässä.
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

02.08.2009 klo 10.03

dfdf kirjoitti:

Siitä huolimatta suurin osa Wiin peleistä käyttää hyväkseen Wiin innovatiivisia ohjain raktaisuja.

Se on sinun mielipiteesi. Eivät kaikki pidä huitomisohjausta innovaattisena, vaikka sinä pitäisitkin.
lainaa
moih

02.08.2009 klo 21.27

[quote]
Team Icon tekeleet ovat synonyymi idearikkaalle ja omaperäiselle pelille. PS3:n Little Big Planet on monen eri tahon puolesta valittu tämän sukupolven innovatiivisimmaksi peliksi. Ja kyllä PS3:lta ja XO:lta löytyy muutakin kuin geneeristä toimintaa. Lisäksi storessa/xbla:ssa on monia innovatiivisia pelejä, jotka tarjoaa enemmän sisältöä kuin useat Wii-pelit ja maksaa huomattavasti vähemmän.[/quote]
Tämä sukupolvi ei ole kyllä ohi vielä, joten miten se LBP on tämän sukupolven innovatiivisin peli? Ja kyllä siellä Virtual Consolessakin on monia halpoja innovatiivisiä pelejä.
lainaa
Weteraani

03.08.2009 klo 14.11

Nikke kirjoitti:
stammy kirjoitti:
sdfsd kirjoitti:

Jos Wii:n pelit eivät ole innovatiivisia niin ei sitten mikään.

:D

Eli ei ole innotaviisia pelejä.


Juurikin näin. Omat koneet ovat PC ja Wii. PS3 ja X0 ovat IMO sellaisia "välitien ratkaisuja" niille joille PC-pelaaminen on liian HC:ta ja Wii-pelaaminen liian casualia.

Minusta on pieni paradoksi, että X0/PS3-yleisö jaksaa valittaa Wiin pienistä tehoista, mutta aina kun vertailukohdaksi otetaankin teho-pc niin aletaan valittamaan kuinka sitä pitää koko ajan päivittää ja kuinka se tulee kalliiksi jnpp. PC-pelaajan näkökulmasta "tehokonsolin" omistavat ovat samanlainen riippakivi kuin Wii on näiden tehokonsolimiesten mielestä.
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

03.08.2009 klo 14.30

Weteraani kirjoitti:
PS3 ja X0 ovat IMO sellaisia "välitien ratkaisuja" niille joille PC-pelaaminen on liian HC:ta ja Wii-pelaaminen liian casualia.

Casuaali=innovaatisuus? Yleensä keskitie on se paras tie monessakin asiassa.
lainaa
Weteraani

03.08.2009 klo 15.01

Päinvastoin, usein keskitie on se missä ratkaisut ovat niitä tuttuja turvallisia. Sellaisia jossa on pari vanhasta ratkaisusta paranneltua jekkua, ja loppu sitä samaa vanhaa tauhkaa. Monen mielestä toimivaa, tuttua ja turvallista, mutta ainakin minun mielestäni aika lailla yhdentekevää. Olen pelannut oman osani FPS:istäkin, että ei jaksa enää innostua jostain GeoW:stä, esimerkiksi.

Joissain casualeissa on innovatiiivisuutta, ja osa siitä sitten löytyy PC-peleistä - siinä keskivälillä sitä on aika rajoitetusti. Mutta ei se että peli tehdään Wiille taikka PC:lle tietenkään automaattisesti innovatiivista siitä tee, tietenkään.

Se nyt vaan on niin, että sillä korkeiden tuotantokustannusten hittipelilillä, johon on palkattu legioona graafikoita ja parhaat soundtrackit ja ääninäytteijät mitä rahalla saa, ei vaan ole varaa poiketa liikaa tututusta, myyvästä kaavasta joten niiden innovatiivisuus on aika lähellä kaurapuuron tasoa.

Wii-peleillä on sentään mahdollisuus kokeilla uutta, koska kehitysprojektit ovat halvempia ja ohjaustapa uusi. Valitettavan harva tätä mahdollisuutta silti hyödyntää. PC taas on kehitysalustana halvempi ja vapaampi kuin konsolit joten aloituskynnys on matalampi.
lainaa
Eirig

03.08.2009 klo 15.07

"Juurikin näin. Omat koneet ovat PC ja Wii. PS3 ja X0 ovat IMO sellaisia "välitien ratkaisuja" niille joille PC-pelaaminen on liian HC:ta ja Wii-pelaaminen liian casualia."

Kyllähän se on niin että Nintendo teki Wiillä välitien ratkaisun. Jos/kun MS ja PS3 tuo pidemmälle viedyt liiketunnistuket ensi vuonna, mitä jää enää Wiille sellaista mitä muilla ei olisi paremmin? Mario, Sonic?
lainaa
Weteraani

03.08.2009 klo 15.38

Eirig kirjoitti:
"mitä jää enää Wiille sellaista mitä muilla ei olisi paremmin? Mario, Sonic?


Ehdotuksesi ovat oikealla jäljillä, eli Nintendon omien brändien lisäksi imago sellaisesta alustasta jolle uskaltaa tuoda muutakin kun harmaanruskeita synkkiä dystopioita. Esimerkiksi de Blob ja Boom Blox.

Ja MS ja Sony voivat luukuttaa niistä "pidemmälle viedyistä liiketunnistuksista", mutta sepä on Wiillä jo tänään - eli Motion Plus, jonka vastaanotto on ollut yleisesti ottaen positiivista - esimerkiksi Sports Resortissa ja Tiger Woodsissa sen hyödyntämistä on kiitetty. Tietysti jotkut ovat eri mieltä, mutta ne ovat lähinnä sitä samaa porukkaa jonka mielestä liikeohjauksessa ei alun perinkään ollut mitään järkeä.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

03.08.2009 klo 17.32

Weteraani kirjoitti:

Se nyt vaan on niin, että sillä korkeiden tuotantokustannusten hittipelilillä, johon on palkattu legioona graafikoita ja parhaat soundtrackit ja ääninäytteijät mitä rahalla saa, ei vaan ole varaa poiketa liikaa tututusta, myyvästä kaavasta joten niiden innovatiivisuus on aika lähellä kaurapuuron tasoa.

Wii-peleillä on sentään mahdollisuus kokeilla uutta, koska kehitysprojektit ovat halvempia ja ohjaustapa uusi. Valitettavan harva tätä mahdollisuutta silti hyödyntää. PC taas on kehitysalustana halvempi ja vapaampi kuin konsolit joten aloituskynnys on matalampi.

Kyllä tehokonsoleilla on nähty ihan uusia ja innovatiivisia ideoitakin myös isomman budjetin peleissä. Ellei niihin ole sen enempää tutustunut, niin harmaalta massalta ne voi tuntuakkin.

Ja se että Wiille on helppo ja edullista julkaista pelejä on koitunut sille kiroukseksi. Tämä tosin olisi voitu välttää, jos Nintendo pitäisi yllä edes jotain laaduntarkkailua, mutta AO -ikärajaluokitus tuntuu olevan ainut este pelin julkaisulle Wiillä. Wiillä on nähty niin levymuodossa kuppaisella pelintekoeditorilla väsättyjä pelejä kuin flash -pelejäkin.

Weteraani kirjoitti:

Ja MS ja Sony voivat luukuttaa niistä "pidemmälle viedyistä liiketunnistuksista", mutta sepä on Wiillä jo tänään - eli Motion Plus, jonka vastaanotto on ollut yleisesti ottaen positiivista - esimerkiksi Sports Resortissa ja Tiger Woodsissa sen hyödyntämistä on kiitetty. Tietysti jotkut ovat eri mieltä, mutta ne ovat lähinnä sitä samaa porukkaa jonka mielestä liikeohjauksessa ei alun perinkään ollut mitään järkeä.

Motion plus on purkkaviritys, koska se on lisäpalikka joka täytyy erikseen ostaa. Ja nuo kilpailijoiden viritelmät ovat vähän erilaisempia kuin Nintendon systeemi. Natal käyttää pelkkää kameraa ja Sonyn systeemi taas on eräänlainen hybridi joka yhdistelee asioita Natalista, Wiimotesta ja ehkä myös padista.
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova