Wii-kehittäjä: 'iPhonekin on tehokkaampi kuin Wii'
Wiillekin ahkerasti seikkailupelejä rustannut TellTale Games uskoo selvittävänsä konsolille tekemiensä pelien ruudunpäivitysongelmat ennen pitkää, vaikka Nintendon kotikonsoli kärsiikin tehovajeesta. "iPhonekin on tehokkaampi kuin Wii", studiolta lohkaistaan.
MTV Multiplayerin mukaan TellTalella ollaan tyytymättömiä myös WiiWare-palvelun pelien 40 megatavun kokorajoitukseen. TellTalen pelien PC-versiot ovat kooltaan yleensä yli 150-megatavuisia. Studiolta paljastetaan, ettei heidän Wii-peliensä tekstuurit ja puhuttu dialogi voi parantua laadullisesti ennen kokorajoituksen nostamista. TellTale pyytääkin käyttäjiä patistamaan Nintendoa rajoituksen muuttamiseksi.
Keskustelut (38 viestiä)
Rekisteröitynyt 01.06.2007
31.07.2009 klo 22.02
31.07.2009 klo 22.12
Olen samaa mieltä, että tuo 40 megatavun raja on perseestä, mutta iPhone tehokkaampi kuin wii? Enpä usko, että tuon möläyttäjä kauaa ole Telltalen työntekijä.
No ei iPhone prosessorin nimellinen teho paljoa jää Wii:stä (tosin iPhonessa on alikellotettu prosessori).
Wii on aika raakasti alitehoinen nykyvaatimuksille joten ihan oikeutettua tuo kehittäjien marina.
Rekisteröitynyt 30.07.2007
31.07.2009 klo 22.16
Rekisteröitynyt 17.09.2007
31.07.2009 klo 22.18
31.07.2009 klo 22.24
Kyllähän se Wii on selvästi todella alitehoinen, mutta ei se nyt sentään iPhonelle voi hävitä? Vai voiko..?
Kyllä voi. iPhonessa on itseasiassa 2 kertaa nopeampi 3D-kiihdytin ja keskusprosessorikin on vähintäänkin kilpailukykyinen.
31.07.2009 klo 22.29
PowerPC-based "Broadway" processor, made with a 90 nm SOI CMOS process, reportedly† clocked at 729 MHz[89]
Iphone 3GS =
ARM Cortex-A8
833MHz underclocked to 600MHz
PowerVR SGX GPU
31.07.2009 klo 22.38
31.07.2009 klo 22.40
Pelialaa vaivaa sama tauti, kuin elokuvateollisuutta. Oletetaan, etta kaikki innostuvat valtavista tehosteista. Tuokin kavisi, mutta kun nuo tehosteet tehdaan juonen / pelin idean kustannuksella, yhtalo ei ole hyva.
Mina ainakin haluan idearikkaita peleja. En valita miten monta liikkuvaa osaa on ruudulla, kunhan peli on hauska ja viihdyttava.
Wii on omalta osaltaan palauttanut pelintekijat juurilleen. Jos joku tekija valittaa 40MB rajoista, niin hanen on syyta katsoa peiliin ja tehda parempaa koodia.
31.07.2009 klo 22.43
Sisältö Sisältö Sisältö
Rekisteröitynyt 11.04.2007
31.07.2009 klo 22.49
Jos joku tekija valittaa 40MB rajoista, niin hanen on syyta katsoa peiliin ja tehda parempaa koodia.
On muuten valtava, ja täysin ammattitaidottomasti tehty sorsa jos tippuu 'yli 150MB:stä' neljäänkymmeneen pelkästään koodia siistimällä
31.07.2009 klo 22.59
Wii on omalta osaltaan palauttanut pelintekijat juurilleen. Jos joku tekija valittaa 40MB rajoista, niin hanen on syyta katsoa peiliin ja tehda parempaa koodia.
Joo tuota, peleissä tosiaan se ohjelmakoodin osuus tavarasta on häviävän pieni. Eli jos 95+ % megatavuista muodostuu äänestä, tekstuureista ja 3d-malleista, niin ei sitä kokoa voi pienentää muuta kuin alentamalla edellä mainittujen laatua.
Rekisteröitynyt 30.07.2007
31.07.2009 klo 23.00
Wiilla on kiva pelata. Jollain muilla laitteilla grafiikkaa.
Oletko edes tsekannut noita Telltalen pelejä? Eivät ne todellakaan grafiikalla ratsasta, muttei niitä silti näköjään saada Wiillä kunnolla pyörimään.
31.07.2009 klo 23.07
En halua trashata Wiitä, hieno juttu että vehje on onnistunut hurmaamaan pelaajiksi sellaisiakin ihmisiä jotka eivät tavallisesti pelaa, se on hyvää bisnestä se. Ikävä kyllä ei ole meikäläisen juttu, olen yrittänyt kovasti tykätä siitä huitomisesta tyttöystävän vuoksi, mutta ei vaan kolahda.
01.08.2009 klo 00.14
01.08.2009 klo 00.45
01.08.2009 klo 01.45
01.08.2009 klo 02.21
Wiilla on kiva pelata. Jollain muilla laitteilla grafiikkaa.
Pelialaa vaivaa sama tauti, kuin elokuvateollisuutta. Oletetaan, etta kaikki innostuvat valtavista tehosteista. Tuokin kavisi, mutta kun nuo tehosteet tehdaan juonen / pelin idean kustannuksella, yhtalo ei ole hyva.
Mina ainakin haluan idearikkaita peleja. En valita miten monta liikkuvaa osaa on ruudulla, kunhan peli on hauska ja viihdyttava.
Wii on omalta osaltaan palauttanut pelintekijat juurilleen. Jos joku tekija valittaa 40MB rajoista, niin hanen on syyta katsoa peiliin ja tehda parempaa koodia.
Totta mitä sanoit mutta Wii:n rauta on sen verran heikkoa että se rajoittaa jo kehitystä aika rankasti ihan muunkin kuin pelkän grafiikan osalta. Edes kaikki emulaattoripelit ei pyöri kunnolla. Muistaakseni muunmuassa Megaman 3 emulointi takkuaa todella pahasti kun prosessori hyytyy.
Rekisteröitynyt 28.07.2009
01.08.2009 klo 02.33
Wii = PowerPC 729 MHz
iPhone 3G s = ARM 600MHz
Mhz määriä ei voi kahden eri suoritin arkkitehtuurin tai valmistajan välillä verata suoraan keskenään. Lisäksi noissa on eri mittaiset piiputkin.
01.08.2009 klo 02.34
01.08.2009 klo 03.52
Wii on ihan riittävän tehokas konsoli. Ongelmana on vain, ettei TellTale ole optimoinut ToMI:a Wiille, vaan siirtänyt sen suoraan PC:ltä vääntäen kuvan ja äänen laatua alemmas.
No eipä sitten oikein 40Mt tungeta 150mt verran kuvia ilman että laatu kärsii järkyttävän paljon. Tässähän kuitenkin puhutaan WiiWaresta ladattavista peleistä.
Tehohan riittää pyörittämään TellTalen susirumaa tekelettä helposti.
01.08.2009 klo 09.09
Paperilla Wii on about samaa kuraa kuin *vanhempi* Xbox.
Nintendon sankarikoodaajat vaan saavat aikaan hyvää jälkeä, vaikka käytettävät resurssit ovat paljon pienemmät kuin kilpailijoilla.
TellTale ei pystynyt kutistamaan peliään 40megaan. Se on ihan ok, kuvittele itse, että annan sinulle musiikki-CD:n ja käsken tuottamaan 4 megan *laadukkaan* ripin. Turha siinä on selitellä, että laadukas mp3-soitto kyllä onnistuu koneelta, kun laatu on jo tuhottu konversiossa.
Ei ne Wiin vahvuudet ole siellä tehoissa, vaan innovaativissa uusissa ohjaimissa ja peleissä. Onneksi Xbox360 ja PS3 yrittävät näitäkin ideoita kopioida. Pari vuotta, niin näemme..
Iphonen prosessori on aivan varmasti yhtä nopea kuin Wiin, kun sen kellottaa, mutta rajusti epäilen, että grafiikkapiiri olisi yhtä tehokas. Ei niitä pelejä prosessorilla piirretä ja kyllä pelilogiikkaan riittää hitaampikin prosessori.
Rekisteröitynyt 04.11.2007
01.08.2009 klo 09.35
Wiilla on kiva pelata. Jollain muilla laitteilla grafiikkaa.
Pelialaa vaivaa sama tauti, kuin elokuvateollisuutta. Oletetaan, etta kaikki innostuvat valtavista tehosteista. Tuokin kavisi, mutta kun nuo tehosteet tehdaan juonen / pelin idean kustannuksella, yhtalo ei ole hyva.
Mina ainakin haluan idearikkaita peleja. En valita miten monta liikkuvaa osaa on ruudulla, kunhan peli on hauska ja viihdyttava.
Miksi Wiillä sitten on ylivoimaisesti eniten kuivia ja sisällöttömiä pelejä, joissa ei olla panostettu mihinkään? Vaikka Wii ei tarjoa huipputehoja, niin on sillä silti todella vähän idearikkaita pelejä.
01.08.2009 klo 17.31
Wii = PowerPC 729 MHz
iPhone 3G s = ARM 600MHz
Mhz määriä ei voi kahden eri suoritin arkkitehtuurin tai valmistajan välillä verata suoraan keskenään. Lisäksi noissa on eri mittaiset piiputkin.
No shit? Ajattelin vaan selventää asiaa, kun keskustelua tänne syntyi. Niin ja enkä uskon että tuo ARM Cortex-A8(65nm) jää kauheasti jalkoihin, kun puhutaan jostain "vanhasta" powerpc arkkitehtuuriin perustustuvasta "broadway" prosessorista(90nm).
01.08.2009 klo 20.21
Wiilla on kiva pelata. Jollain muilla laitteilla grafiikkaa.
Pelialaa vaivaa sama tauti, kuin elokuvateollisuutta. Oletetaan, etta kaikki innostuvat valtavista tehosteista. Tuokin kavisi, mutta kun nuo tehosteet tehdaan juonen / pelin idean kustannuksella, yhtalo ei ole hyva.
Mina ainakin haluan idearikkaita peleja. En valita miten monta liikkuvaa osaa on ruudulla, kunhan peli on hauska ja viihdyttava.
Miksi Wiillä sitten on ylivoimaisesti eniten kuivia ja sisällöttömiä pelejä, joissa ei olla panostettu mihinkään? Vaikka Wii ei tarjoa huipputehoja, niin on sillä silti todella vähän idearikkaita pelejä.
Eiköhän PS3 vie voiton kuivien ja sisällöttömien pelien listalla.
Xbox on taas microsoft mafian alainen ja voi sen takia hyvin. Wii tasapainottelee kultaisella keskitiellä.
01.08.2009 klo 20.23
Wiilla on kiva pelata. Jollain muilla laitteilla grafiikkaa.
Pelialaa vaivaa sama tauti, kuin elokuvateollisuutta. Oletetaan, etta kaikki innostuvat valtavista tehosteista. Tuokin kavisi, mutta kun nuo tehosteet tehdaan juonen / pelin idean kustannuksella, yhtalo ei ole hyva.
Mina ainakin haluan idearikkaita peleja. En valita miten monta liikkuvaa osaa on ruudulla, kunhan peli on hauska ja viihdyttava.
Miksi Wiillä sitten on ylivoimaisesti eniten kuivia ja sisällöttömiä pelejä, joissa ei olla panostettu mihinkään? Vaikka Wii ei tarjoa huipputehoja, niin on sillä silti todella vähän idearikkaita pelejä.
Määrittele idearikas peli?
Mitään muuta kuin casual gaming paskaa ja yksinkertaistettuja fps pelejä ei ole ps3 ja xboxille julkaistukaan.
Jos Wii:n pelit eivät ole innovatiivisia niin ei sitten mikään.
Rekisteröitynyt 30.07.2007
01.08.2009 klo 21.22
Jos Wii:n pelit eivät ole innovatiivisia niin ei sitten mikään.
:D
Rekisteröitynyt 17.09.2007
01.08.2009 klo 22.14
Jos Wii:n pelit eivät ole innovatiivisia niin ei sitten mikään.
:D
Eli ei ole innotaviisia pelejä.
Rekisteröitynyt 30.07.2007
01.08.2009 klo 22.24
Eli ei ole innotaviisia pelejä.
Mieluummin ehkä niin, että innovaatisuus on katsojan silmässä.
Rekisteröitynyt 04.11.2007
02.08.2009 klo 00.01
Eiköhän PS3 vie voiton kuivien ja sisällöttömien pelien listalla.
Xbox on taas microsoft mafian alainen ja voi sen takia hyvin. Wii tasapainottelee kultaisella keskitiellä.
Tämä kertoo siitä, ettet ole juurikaan eri konsoleiden pelivalikoimaan tutustunut.
Määrittele idearikas peli?
Mitään muuta kuin casual gaming paskaa ja yksinkertaistettuja fps pelejä ei ole ps3 ja xboxille julkaistukaan.
Jos Wii:n pelit eivät ole innovatiivisia niin ei sitten mikään.
Team Icon tekeleet ovat synonyymi idearikkaalle ja omaperäiselle pelille. PS3:n Little Big Planet on monen eri tahon puolesta valittu tämän sukupolven innovatiivisimmaksi peliksi. Ja kyllä PS3:lta ja XO:lta löytyy muutakin kuin geneeristä toimintaa. Lisäksi storessa/xbla:ssa on monia innovatiivisia pelejä, jotka tarjoaa enemmän sisältöä kuin useat Wii-pelit ja maksaa huomattavasti vähemmän.
02.08.2009 klo 05.30
Eiköhän PS3 vie voiton kuivien ja sisällöttömien pelien listalla.
Xbox on taas microsoft mafian alainen ja voi sen takia hyvin. Wii tasapainottelee kultaisella keskitiellä.
Tämä kertoo siitä, ettet ole juurikaan eri konsoleiden pelivalikoimaan tutustunut.
Määrittele idearikas peli?
Mitään muuta kuin casual gaming paskaa ja yksinkertaistettuja fps pelejä ei ole ps3 ja xboxille julkaistukaan.
Jos Wii:n pelit eivät ole innovatiivisia niin ei sitten mikään.
Team Icon tekeleet ovat synonyymi idearikkaalle ja omaperäiselle pelille. PS3:n Little Big Planet on monen eri tahon puolesta valittu tämän sukupolven innovatiivisimmaksi peliksi. Ja kyllä PS3:lta ja XO:lta löytyy muutakin kuin geneeristä toimintaa. Lisäksi storessa/xbla:ssa on monia innovatiivisia pelejä, jotka tarjoaa enemmän sisältöä kuin useat Wii-pelit ja maksaa huomattavasti vähemmän.
Siitä huolimatta suurin osa Wiin peleistä käyttää hyväkseen Wiin innovatiivisia ohjain raktaisuja. PS3 ja Xbox apinoi perässä.
Rekisteröitynyt 30.07.2007
02.08.2009 klo 10.03
Siitä huolimatta suurin osa Wiin peleistä käyttää hyväkseen Wiin innovatiivisia ohjain raktaisuja.
Se on sinun mielipiteesi. Eivät kaikki pidä huitomisohjausta innovaattisena, vaikka sinä pitäisitkin.
02.08.2009 klo 21.27
Team Icon tekeleet ovat synonyymi idearikkaalle ja omaperäiselle pelille. PS3:n Little Big Planet on monen eri tahon puolesta valittu tämän sukupolven innovatiivisimmaksi peliksi. Ja kyllä PS3:lta ja XO:lta löytyy muutakin kuin geneeristä toimintaa. Lisäksi storessa/xbla:ssa on monia innovatiivisia pelejä, jotka tarjoaa enemmän sisältöä kuin useat Wii-pelit ja maksaa huomattavasti vähemmän.[/quote]
Tämä sukupolvi ei ole kyllä ohi vielä, joten miten se LBP on tämän sukupolven innovatiivisin peli? Ja kyllä siellä Virtual Consolessakin on monia halpoja innovatiivisiä pelejä.
03.08.2009 klo 14.11
Jos Wii:n pelit eivät ole innovatiivisia niin ei sitten mikään.
:D
Eli ei ole innotaviisia pelejä.
Juurikin näin. Omat koneet ovat PC ja Wii. PS3 ja X0 ovat IMO sellaisia "välitien ratkaisuja" niille joille PC-pelaaminen on liian HC:ta ja Wii-pelaaminen liian casualia.
Minusta on pieni paradoksi, että X0/PS3-yleisö jaksaa valittaa Wiin pienistä tehoista, mutta aina kun vertailukohdaksi otetaankin teho-pc niin aletaan valittamaan kuinka sitä pitää koko ajan päivittää ja kuinka se tulee kalliiksi jnpp. PC-pelaajan näkökulmasta "tehokonsolin" omistavat ovat samanlainen riippakivi kuin Wii on näiden tehokonsolimiesten mielestä.
Rekisteröitynyt 30.07.2007
03.08.2009 klo 14.30
PS3 ja X0 ovat IMO sellaisia "välitien ratkaisuja" niille joille PC-pelaaminen on liian HC:ta ja Wii-pelaaminen liian casualia.
Casuaali=innovaatisuus? Yleensä keskitie on se paras tie monessakin asiassa.
03.08.2009 klo 15.01
Joissain casualeissa on innovatiiivisuutta, ja osa siitä sitten löytyy PC-peleistä - siinä keskivälillä sitä on aika rajoitetusti. Mutta ei se että peli tehdään Wiille taikka PC:lle tietenkään automaattisesti innovatiivista siitä tee, tietenkään.
Se nyt vaan on niin, että sillä korkeiden tuotantokustannusten hittipelilillä, johon on palkattu legioona graafikoita ja parhaat soundtrackit ja ääninäytteijät mitä rahalla saa, ei vaan ole varaa poiketa liikaa tututusta, myyvästä kaavasta joten niiden innovatiivisuus on aika lähellä kaurapuuron tasoa.
Wii-peleillä on sentään mahdollisuus kokeilla uutta, koska kehitysprojektit ovat halvempia ja ohjaustapa uusi. Valitettavan harva tätä mahdollisuutta silti hyödyntää. PC taas on kehitysalustana halvempi ja vapaampi kuin konsolit joten aloituskynnys on matalampi.
03.08.2009 klo 15.07
Kyllähän se on niin että Nintendo teki Wiillä välitien ratkaisun. Jos/kun MS ja PS3 tuo pidemmälle viedyt liiketunnistuket ensi vuonna, mitä jää enää Wiille sellaista mitä muilla ei olisi paremmin? Mario, Sonic?
03.08.2009 klo 15.38
"mitä jää enää Wiille sellaista mitä muilla ei olisi paremmin? Mario, Sonic?
Ehdotuksesi ovat oikealla jäljillä, eli Nintendon omien brändien lisäksi imago sellaisesta alustasta jolle uskaltaa tuoda muutakin kun harmaanruskeita synkkiä dystopioita. Esimerkiksi de Blob ja Boom Blox.
Ja MS ja Sony voivat luukuttaa niistä "pidemmälle viedyistä liiketunnistuksista", mutta sepä on Wiillä jo tänään - eli Motion Plus, jonka vastaanotto on ollut yleisesti ottaen positiivista - esimerkiksi Sports Resortissa ja Tiger Woodsissa sen hyödyntämistä on kiitetty. Tietysti jotkut ovat eri mieltä, mutta ne ovat lähinnä sitä samaa porukkaa jonka mielestä liikeohjauksessa ei alun perinkään ollut mitään järkeä.
Rekisteröitynyt 04.11.2007
03.08.2009 klo 17.32
Se nyt vaan on niin, että sillä korkeiden tuotantokustannusten hittipelilillä, johon on palkattu legioona graafikoita ja parhaat soundtrackit ja ääninäytteijät mitä rahalla saa, ei vaan ole varaa poiketa liikaa tututusta, myyvästä kaavasta joten niiden innovatiivisuus on aika lähellä kaurapuuron tasoa.
Wii-peleillä on sentään mahdollisuus kokeilla uutta, koska kehitysprojektit ovat halvempia ja ohjaustapa uusi. Valitettavan harva tätä mahdollisuutta silti hyödyntää. PC taas on kehitysalustana halvempi ja vapaampi kuin konsolit joten aloituskynnys on matalampi.
Kyllä tehokonsoleilla on nähty ihan uusia ja innovatiivisia ideoitakin myös isomman budjetin peleissä. Ellei niihin ole sen enempää tutustunut, niin harmaalta massalta ne voi tuntuakkin.
Ja se että Wiille on helppo ja edullista julkaista pelejä on koitunut sille kiroukseksi. Tämä tosin olisi voitu välttää, jos Nintendo pitäisi yllä edes jotain laaduntarkkailua, mutta AO -ikärajaluokitus tuntuu olevan ainut este pelin julkaisulle Wiillä. Wiillä on nähty niin levymuodossa kuppaisella pelintekoeditorilla väsättyjä pelejä kuin flash -pelejäkin.
Ja MS ja Sony voivat luukuttaa niistä "pidemmälle viedyistä liiketunnistuksista", mutta sepä on Wiillä jo tänään - eli Motion Plus, jonka vastaanotto on ollut yleisesti ottaen positiivista - esimerkiksi Sports Resortissa ja Tiger Woodsissa sen hyödyntämistä on kiitetty. Tietysti jotkut ovat eri mieltä, mutta ne ovat lähinnä sitä samaa porukkaa jonka mielestä liikeohjauksessa ei alun perinkään ollut mitään järkeä.
Motion plus on purkkaviritys, koska se on lisäpalikka joka täytyy erikseen ostaa. Ja nuo kilpailijoiden viritelmät ovat vähän erilaisempia kuin Nintendon systeemi. Natal käyttää pelkkää kameraa ja Sonyn systeemi taas on eräänlainen hybridi joka yhdistelee asioita Natalista, Wiimotesta ja ehkä myös padista.
Kirjoita kommentti