Tuorein sisältö

John Carmack: 'PS3 on tehojen hyödyntämisessä Xboxia jäljessä'

31.07.2009 klo 16.38 | Luettu: 71525 kertaa | Teksti: Matti Lintula


Legendaarinen ohjelmoijaguru John Carmack heittää bensaa konsolisodan liekkeihin paljastaessaan, ettei PlayStation 3:n Rage pyöri kuin 20-30 kuvan sekuntivauhdilla. PC- ja Xbox 360 -versiot puolestaan rullaavat molemmat täydellä 60 kuvan sekuntivauhdilla.

Carmackin mukaan PS3:n näytönohjain on yksinkertaisesti hitaampi kuin Xbox 360:n vastaava. Suoritinteholtaan laitteet ovat Carmcakin arvioimana tasavertaisia, mutta Xbox 360:llä suorittimen tehon haltuunotto on kilpailijaansa sujuvampaa. Aiemmin Ragen PS3-versiota on pidetty teknisesti edistyksellisempänä, sillä koko peli on saatu ahdettua yhdelle Blu-ray-levylle Xbox 360:lle toimitettavien neljän DVD-levyn sijaan. CVG:n tietojen mukaan myös Ragen Mac-versio on yhä työn alla.


V2.fi | Matti Lintula
< Pelihallikoneesta lö... Microsoft tyrmää Hal... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (83 viestiä)

Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

31.07.2009 klo 16.41

5, 4, 3, 2, 1...
lainaa
mdtrx

Rekisteröitynyt 10.04.2007

31.07.2009 klo 16.42

Moi, oon se rage.
lainaa
botti

31.07.2009 klo 16.45

Ei tainnu tulla kellekään yllätyksenä.
lainaa
snorlax

31.07.2009 klo 16.46

Neljä dvd:tä? No huh, eikös MGS4:in saada pakattua (xbottien mukaan) yhdelle dvd:lle.

Mutta itse uutiseen:
Rage ja valve = EVO
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

31.07.2009 klo 16.47

No ei yllätys kun kyseessä on PC-kehittäjä ja PC-pelimottori.
lainaa
Miika_-

Rekisteröitynyt 30.10.2008

31.07.2009 klo 16.58

http://www.gamezine.co.uk/news/games/r/rage/carmack-rage-$1315438.htm

Lyödäähä näin sitä luuta kurkkuu.
lainaa
zeroic

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

31.07.2009 klo 17.04

Tavoitteena id Softwarella on saada PS3-versiokin tuohon 60 frameen sekunnissa, mutta vielä on selvästi töitä tehtävänä jos parhaillaan päästään puoleen toivotusta nopeudesta.
lainaa
Snkr

31.07.2009 klo 17.15

Entäs jos näiden tekijät kävisivät juttelemassa uncharted 2 tekijöiden kanssa ^^
lainaa
jaeger

Rekisteröitynyt 19.04.2007

31.07.2009 klo 17.15

Eikös tää meinaa vain sitä, että Pleikkarissa on vielä hyödyntämätöntä tehoa jäljellä. Sellaista mihin nämä kehittäjät eivät vielä ole päässeet käsiksi.

Ei kyllä pitäis olla noin vaikeeta. Sonyn täytyisi laittaa kaikille vähänkin suuremmille kehittäjille joku ohjelmointipaketti, missä selvennetään kädestä pitäen miten se PS3 oikein pistetään työntämään sitä "ällistyttävää grafiikkaa" ulos.
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

31.07.2009 klo 17.20

Kyllä minulle on ainakin paljon tärkeämpää pelilevyjen vähyys kuin pelin hyvä pyörivyys. Ei siltä sohvalta vain jaksa nousta sitä levyä vaihtamaan juuri kun on saanut mahamakkaransa sopivan lokoisasti aseteltua.
lainaa
hotwheels

Rekisteröitynyt 11.08.2007

31.07.2009 klo 17.20

PS3= Nvidia romun laittaneet miks?
Xbox 360=Ati, armoton tehopakkaus.


Ei, en ole xbox 360 fanaatikko. En ole ikinä omistanut. ei yhtään xboxia. Sony rlez!

8) Mun mielipide mutta aina voi sanoa vastaan.
lainaa
pööpöileväapina

31.07.2009 klo 17.24

tagman kirjoitti:
No ei yllätys kun kyseessä on PC-kehittäjä ja PC-pelimottori.


Niinpä. Äijä on painanu koko ikänsä jonkun pc:n ja directx:ien parissa. Olisi soittanu Nauthydogille jos ei taito riitä :D. He kun tuntuvat auttavan mielellään muita.
lainaa
pööpöileväapina

31.07.2009 klo 17.35

hotwheels kirjoitti:
PS3= Nvidia romun laittaneet miks?
Xbox 360=Ati, armoton tehopakkaus.


Ei, en ole xbox 360 fanaatikko. En ole ikinä omistanut. ei yhtään xboxia. Sony rlez!

8) Mun mielipide mutta aina voi sanoa vastaan.


Juu.. Itsekkin tuota miettinyt, että miksi Sony on sitten mennyt tilaamaan Nvidialta, jonka näyttikset ei yleisesti kestä antialaisingia kuten atit. Liikaa kehitetty vain Celliä ja jätetty muisti ja 3d-kortti varjoon. Kumma kylläkin, että toiset saa ps3:sta erittäinkin näyttävää tavaraa ulos.

Tota Nvidian ja Sonyn yhdessä väsämää näyttistä vois joku toimitus kysyä sonylta. "Olettekö ylpeitä GPU:n lopputuloksesta? Kuka sen kyhäsi?"
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

31.07.2009 klo 17.36

Naughty Dogin ylistys ei varmaan tässä uutisessa tule oikein kysymykseen. Multiplatan teko eroaa kuitenkin melkoisesti PS-only tittelien vääntämisestä, kun voidaan käyttää kustomoituja game-enginejä ja optimoida peliä vain yhdelle alustalle sen koko tuotantovaiheen ajan, aivan alusta pitäen.
lainaa
kakkerlak

Rekisteröitynyt 11.04.2007

31.07.2009 klo 17.43

Moni muu kehittäjä pistänyt paremmaks joten lienee vain PS3-puolen osaamattomuus.
lainaa
SDFUndercover

31.07.2009 klo 17.44

Perus-PS3-miehen logiikkaa, osa 1:
Jos joku dissaa plegeä tai sen jumalallisia konetehoja on auttamatta;
A) joku superpaska fanipoikastudio(esim Valve) tai mitään peleistä tai niiden tekemisestä tietämätön idiootti(esim Carmack)
B) muuten vaan joku xbotti....
lainaa
ctrl-k

Moderaattori

Rekisteröitynyt 03.04.2007

31.07.2009 klo 17.49

pööpöileväapina kirjoitti:
tagman kirjoitti:
No ei yllätys kun kyseessä on PC-kehittäjä ja PC-pelimottori.


Niinpä. Äijä on painanu koko ikänsä jonkun pc:n ja directx:ien parissa. Olisi soittanu Nauthydogille jos ei taito riitä :D. He kun tuntuvat auttavan mielellään muita.


Olet kyllä niin ulapalla, ettei edes mastoa näy. Carmack on tehnyt 3D-moottoreita jo aikana ennen 3D-kiihdytystä, ja kiihdytetyllä aikakaudellakin rajapintana oli todella pitkään OpenGL, joka sattumoisin on erään nykykonsolin käyttämä grafiikka-API.
lainaa
Snkr

31.07.2009 klo 17.58

SDFUndercover kirjoitti:
Perus-PS3-miehen logiikkaa, osa 1:
Jos joku dissaa plegeä tai sen jumalallisia konetehoja on auttamatta;
A) joku superpaska fanipoikastudio(esim Valve) tai mitään peleistä tai niiden tekemisestä tietämätön idiootti(esim Carmack)
B) muuten vaan joku xbotti....
Noh, sitten kai xbottina esität että Uncharted 2 videot ovat feikkejä? ND nimittäin näyttäisi löytävän näiden muiden hukkaaman lisätehon
lainaa
SDFUndercover

31.07.2009 klo 18.06

Snkr kirjoitti:
Noh, sitten kai xbottina esität että Uncharted 2 videot ovat feikkejä? ND nimittäin näyttäisi löytävän näiden muiden hukkaaman lisätehon

Noh, kai sinä fanipoikana pidät Carmackin, Valven ynnä muiden sanomisia pleikkarin suorituskyvyistä täytenä hevonpaskana ja toteat vaan että "evo"
Älä viitsi... :D
lainaa
ihmehommaa

31.07.2009 klo 18.10

hotwheels kirjoitti:
PS3= Nvidia romun laittaneet miks?
Xbox 360=Ati, armoton tehopakkaus.


Ei, en ole xbox 360 fanaatikko. En ole ikinä omistanut. ei yhtään xboxia. Sony rlez!

8) Mun mielipide mutta aina voi sanoa vastaan.


Ei se mielipide haittaa jos tietäisit faktat. Huomaan vain, että olet ihan pihalla asioista, koska näiden kahden konsolin näytönohjaimilla ei juurikaan ole suorituskyvyissä eroa, se on fakta jonka Carmacinkin pitäisi tietää. Mutta minkäs teet, mikkisofta maksaa miehelle maltaita, niin pitäähän sitä höpöttää ;)
lainaa
itkekää

31.07.2009 klo 18.15

SDFUndercover kirjoitti:

Noh, kai sinä fanipoikana pidät Carmackin, Valven ynnä muiden sanomisia pleikkarin suorituskyvyistä täytenä hevonpaskana ja toteat vaan että "evo"
Älä viitsi... :D


Eiköhän tuo ole jo moneen kertaan todistettu asia, älä itse viitsi. Kumma että Kilzonen, Unchartedin, Prologuen ym. ym. tekijät saa pelinsä sen näköisiksi että boksilla saa nähdä niistä vain unta. Ja hyvänä esimerkkinä lyödään uusin Tomb Raider, joka pyörii nätimpänä ja sulavammin pleikalla.

Kyllä se vain on niin, että kaikki ei osaa.
lainaa
Ikävää

31.07.2009 klo 18.16

ihmehommaa kirjoitti:
hotwheels kirjoitti:
PS3= Nvidia romun laittaneet miks?
Xbox 360=Ati, armoton tehopakkaus.


Ei, en ole xbox 360 fanaatikko. En ole ikinä omistanut. ei yhtään xboxia. Sony rlez!

8) Mun mielipide mutta aina voi sanoa vastaan.


Ei se mielipide haittaa jos tietäisit faktat. Huomaan vain, että olet ihan pihalla asioista, koska näiden kahden konsolin näytönohjaimilla ei juurikaan ole suorituskyvyissä eroa, se on fakta jonka Carmacinkin pitäisi tietää. Mutta minkäs teet, mikkisofta maksaa miehelle maltaita, niin pitäähän sitä höpöttää ;)

Näemmä todella pahaa tekee kun oma konsoli ei vain yksinkertaisesti pärjää kilpailijan vastaavalle. Voi voi. :(
lainaa
Yhyy

31.07.2009 klo 18.36

ihmehommaa kirjoitti:

Mutta minkäs teet, mikkisofta maksaa miehelle maltaita, niin pitäähän sitä höpöttää ;)

Tottakai maksaa, ja maksaa Valvellekin ja kaikille xboteille täälläkin eikös vain? ;)
lainaa
Samsta

31.07.2009 klo 18.40

War, war never changes...
lainaa
eioo

31.07.2009 klo 18.43

jaeger kirjoitti:
Eikös tää meinaa vain sitä, että Pleikkarissa on vielä hyödyntämätöntä tehoa jäljellä. Sellaista mihin nämä kehittäjät eivät vielä ole päässeet käsiksi.

Ei kyllä pitäis olla noin vaikeeta. Sonyn täytyisi laittaa kaikille vähänkin suuremmille kehittäjille joku ohjelmointipaketti, missä selvennetään kädestä pitäen miten se PS3 oikein pistetään työntämään sitä "ällistyttävää grafiikkaa" ulos.


Eivätkä ehkä koskaan pääsekkään.

Eikös Sonyn kehittäjille lähetettävä setti ole aika hyvä, vaikka aluksi kuulemma aika paskaa olikin. Seikka jonka MS on ilmaisesti koko konsoliaikansa hoitanut hyvin.

Tuossa se ero tuleekin. MS työskentelee pelijulkaisijoiden kanssa jotta kone olisi mahdollisimman kehittäjäystävällinen. Samalla Sonyn edustajat antaa lausuntoja siitä kuinka Pleikkareista tehdään tarkoituksella vittumaisia kehittäjille, jotta pelien graafinen ulkoasu kehittyisi vielä useammankin vuoden päästä.
lainaa
Neoncat

Rekisteröitynyt 10.04.2007

31.07.2009 klo 18.46

Huoh, onneksi kaikki osaavat laittaa linkkiä, jotka tukisivat heidän sanomisiaan.

Mut joo, kuten ctrl-k sanoi niin Carmack on oikeastaan tehtnyt jo sen verran hommia että pitäisi sujua minnkä tahansa alustan käyttäminen kunnolla. Oikeastaan kyseinen herra on kaikkien 3D-pelien isä(muutamat 3D-grafiikkaan liittyvät jutut on jopa nimetty Carmackin mukaan.).

http://en.wikipedia.org/wiki/John_D._Carmack

Jossain aikaisemmassa jutussa oli muuten että Carmack haluaisi leikkiä softarenderöinnilläkin juuri PS3:n tapaisten arkkitehtuurien kanssa aka käyttää niitä 'hurjia potentiaaleja', joita PS3:lla olevinaan niin monen mukaan on.
lainaa
pööpöileväapina

31.07.2009 klo 18.58

ctrl-k kirjoitti:
pööpöileväapina kirjoitti:
tagman kirjoitti:
No ei yllätys kun kyseessä on PC-kehittäjä ja PC-pelimottori.


Niinpä. Äijä on painanu koko ikänsä jonkun pc:n ja directx:ien parissa. Olisi soittanu Nauthydogille jos ei taito riitä :D. He kun tuntuvat auttavan mielellään muita.


Olet kyllä niin ulapalla, ettei edes mastoa näy. Carmack on tehnyt 3D-moottoreita jo aikana ennen 3D-kiihdytystä, ja kiihdytetyllä aikakaudellakin rajapintana oli todella pitkään OpenGL, joka sattumoisin on erään nykykonsolin käyttämä grafiikka-API.


Niin ja 1885 Karl F. Benz valmisti ensimmäisen polttomoottori auton, mutta tuskin hänkään nykyautoista tajuaisi paskaakaan? Tajuat varmasti bointin vai onko se tajuttoman vanha openGL läheskään sama asia kuin nykypäivän ps3 käyttää? OpenGL:hän oli pitkään kuollut melkeen sukupuuttoon. Homeworldissa sen sai päälle, mutta sen koommin ei ole paljon kuulunut:D. Jokatapauksessa tuskin voi sanoa jos ihminen on keksinyt vuonna kivi ja varvas paperilentokoneen, niin hän on maailman ääriin kaikkitietävä lentokoneiden valmistaja?
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

31.07.2009 klo 19.02

Unohtivat mainita v2.fi uutisessa, että PS3 versiota optimoidaan vielä ja Carmack on varma siitä, että hän saa PS3:n Rage:n pyörimään 60 ruutua sekunnissa.

Lukisitte toimituksessa enemmän noiden uutisten alkuperäisiä lähteitä!

Edge kirjoitti:

He (Carmack) is , however, confident that the PS3 version will match that of all other supported platforms: “Everything is designed as a 60 hertz game. We expect this to be 60 hertz on every supported platform.”

“The work remaining is getting it locked so there’s never a dropped frame or a tear, but we’re confident that we’re going to get that.”


http://www.edge-online.com/news/carmack-ps3-performance-l

...

Rage:n Mac OS X _Ja Gnu/Linux_ ...käännökset ovat molemmat myös tulossa.

Ja ne joita kiinnostaa asia niin voivat kysyä Carmackilta suoraan tarkemmin miksi PS3:n kehitys on ollut hitaampaa. Hänen sähköpostiosoitteensa on johnc@idsoftware.com ja hän useimmiten vastaa viesteihin jos niissä on jotain mielekkäitä kysymyksiä tai muuta sisältöä.
lainaa
CarmackOnNOObXBOT

31.07.2009 klo 19.27

ihmehommaa kirjoitti:
hotwheels kirjoitti:
PS3= Nvidia romun laittaneet miks?
Xbox 360=Ati, armoton tehopakkaus.


Ei, en ole xbox 360 fanaatikko. En ole ikinä omistanut. ei yhtään xboxia. Sony rlez!

8) Mun mielipide mutta aina voi sanoa vastaan.


Ei se mielipide haittaa jos tietäisit faktat. Huomaan vain, että olet ihan pihalla asioista, koska näiden kahden konsolin näytönohjaimilla ei juurikaan ole suorituskyvyissä eroa, se on fakta jonka Carmacinkin pitäisi tietää. Mutta minkäs teet, mikkisofta maksaa miehelle maltaita, niin pitäähän sitä höpöttää ;)



Ehkä se johtuu siitä, että Carmackilla ei ole kaltaistasi keskiverto-nobody-pleikkarifanipoikaa vierellään jakamassa faktoina pitämäänsä luulotietoa.
lainaa
zeroic

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

31.07.2009 klo 19.36

Dekonega kirjoitti:
Unohtivat mainita v2.fi uutisessa, että PS3 versiota optimoidaan vielä ja Carmack on varma siitä, että hän saa PS3:n Rage:n pyörimään 60 ruutua sekunnissa.

Lukisitte toimituksessa enemmän noiden uutisten alkuperäisiä lähteitä!


Uutisessa puhutaan tämänhetkisestä tilanteesta ja siitä, että Xboxin ja PC:n tehot on saatu jo valjastettua käyttöön, mutta PS3 lagaa perässä. Missään ei sanota, että PS3:n osalta jouduttaisiin tyytymään tuohon vallitsevaan tilanteeseen. Onhan tässä vielä aikaa julkaisuun, joten eiköhän PS3:stakin saada ajan kanssa se 60fps maaniteltua esiin.
lainaa
Carmack

31.07.2009 klo 19.41

pööpöileväapina kirjoitti:
ctrl-k kirjoitti:
pööpöileväapina kirjoitti:
tagman kirjoitti:
No ei yllätys kun kyseessä on PC-kehittäjä ja PC-pelimottori.


Niinpä. Äijä on painanu koko ikänsä jonkun pc:n ja directx:ien parissa. Olisi soittanu Nauthydogille jos ei taito riitä :D. He kun tuntuvat auttavan mielellään muita.


Olet kyllä niin ulapalla, ettei edes mastoa näy. Carmack on tehnyt 3D-moottoreita jo aikana ennen 3D-kiihdytystä, ja kiihdytetyllä aikakaudellakin rajapintana oli todella pitkään OpenGL, joka sattumoisin on erään nykykonsolin käyttämä grafiikka-API.


Niin ja 1885 Karl F. Benz valmisti ensimmäisen polttomoottori auton, mutta tuskin hänkään nykyautoista tajuaisi paskaakaan? Tajuat varmasti bointin vai onko se tajuttoman vanha openGL läheskään sama asia kuin nykypäivän ps3 käyttää? OpenGL:hän oli pitkään kuollut melkeen sukupuuttoon. Homeworldissa sen sai päälle, mutta sen koommin ei ole paljon kuulunut:D. Jokatapauksessa tuskin voi sanoa jos ihminen on keksinyt vuonna kivi ja varvas paperilentokoneen, niin hän on maailman ääriin kaikkitietävä lentokoneiden valmistaja?


Jos Karl F. Benz eläisi vielä, luuletko että hänen tietonsa olisivat edelleen sillä tasolla mitä ne olivat vuonna 1885? Ei, kyllä herra Benz olisi varmasti seurannut tarkasti Mersujensa tekniikan kehitystä vuosien varrella ja olisi perillä niin ABS-jarrujen kuin hybriditeknologian toiminnasta. Sama pätee Carmackiin. Hän on ollut Doomin ohella myös kymmenissä muissa peliprojekteissa, niin uusissa kuin vanhemmissakin ja useissa eri rooleissa (koodarina, tuottajana, ohjaajana, käsikirjoittajana). Jos tuntee Carmackin meriitit ja peliprojektit joissa hän on ollut mukana, ei kenelläkään pitäisi olla mitään syytä epäillä miehen osaamista... niin, paitsi jos sattuu olemaan Rage:n 20fps ruudunpäivityksestä närkästynyt heikkoälyinen pleikkaribotti.


lainaa
tbatnas

31.07.2009 klo 20.54

[quote]Uutisessa puhutaan tämänhetkisestä tilanteesta ja siitä, että Xboxin ja PC:n tehot on saatu jo valjastettua käyttöön, mutta PS3 lagaa perässä. Missään ei sanota, että PS3:n osalta jouduttaisiin tyytymään tuohon vallitsevaan tilanteeseen. Onhan tässä vielä aikaa julkaisuun, joten eiköhän PS3:stakin saada ajan kanssa se 60fps maaniteltua esiin.[/quote]

Uutisessa kyllä sanotaan, että PS3:n näytönohjain on tehoiltaan xbox360:n näytönohjainta heikompi, eikä se tilanne tule muuttumaan. Suoritintehon osalta PS3:sta ei ole otettu kaikkea vielä irti. Suoritin on eri asia kuin näytönohjain.
lainaa
lisääbensaa

31.07.2009 klo 20.58

Carmack kirjoitti:
pööpöileväapina kirjoitti:
ctrl-k kirjoitti:
pööpöileväapina kirjoitti:
tagman kirjoitti:
No ei yllätys kun kyseessä on PC-kehittäjä ja PC-pelimottori.


Niinpä. Äijä on painanu koko ikänsä jonkun pc:n ja directx:ien parissa. Olisi soittanu Nauthydogille jos ei taito riitä :D. He kun tuntuvat auttavan mielellään muita.


Olet kyllä niin ulapalla, ettei edes mastoa näy. Carmack on tehnyt 3D-moottoreita jo aikana ennen 3D-kiihdytystä, ja kiihdytetyllä aikakaudellakin rajapintana oli todella pitkään OpenGL, joka sattumoisin on erään nykykonsolin käyttämä grafiikka-API.


Niin ja 1885 Karl F. Benz valmisti ensimmäisen polttomoottori auton, mutta tuskin hänkään nykyautoista tajuaisi paskaakaan? Tajuat varmasti bointin vai onko se tajuttoman vanha openGL läheskään sama asia kuin nykypäivän ps3 käyttää? OpenGL:hän oli pitkään kuollut melkeen sukupuuttoon. Homeworldissa sen sai päälle, mutta sen koommin ei ole paljon kuulunut:D. Jokatapauksessa tuskin voi sanoa jos ihminen on keksinyt vuonna kivi ja varvas paperilentokoneen, niin hän on maailman ääriin kaikkitietävä lentokoneiden valmistaja?


Jos Karl F. Benz eläisi vielä, luuletko että hänen tietonsa olisivat edelleen sillä tasolla mitä ne olivat vuonna 1885? Ei, kyllä herra Benz olisi varmasti seurannut tarkasti Mersujensa tekniikan kehitystä vuosien varrella ja olisi perillä niin ABS-jarrujen kuin hybriditeknologian toiminnasta. Sama pätee Carmackiin. Hän on ollut Doomin ohella myös kymmenissä muissa peliprojekteissa, niin uusissa kuin vanhemmissakin ja useissa eri rooleissa (koodarina, tuottajana, ohjaajana, käsikirjoittajana). Jos tuntee Carmackin meriitit ja peliprojektit joissa hän on ollut mukana, ei kenelläkään pitäisi olla mitään syytä epäillä miehen osaamista... niin, paitsi jos sattuu olemaan Rage:n 20fps ruudunpäivityksestä närkästynyt heikkoälyinen pleikkaribotti.
En tiedä minkätasoinen messias tämä tyyppi on mutta killzoneen ja uncharted kakkoseen vaan on jostain kaivettu niitä tehoja jota kyseinen "nero" ei löydä. Vaikea pistää pelkän faniuden piikkiin kun pystyy omin silmin huomaavan että karkkigraffat eivät pleikalla tarkota ruudunpäivityksen tippumista.
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

31.07.2009 klo 21.21

zeroic kirjoitti:
Dekonega kirjoitti:

Lukisitte toimituksessa enemmän noiden uutisten alkuperäisiä lähteitä!


Uutisessa puhutaan tämänhetkisestä tilanteesta ja siitä, että Xboxin ja PC:n tehot on saatu jo valjastettua käyttöön, mutta PS3 lagaa perässä.

Lähe jo Masa lomille, kyllä pomo ymmärtää. Eiköhän Dekoneganxa&kumppanit ole täällä vineemässä vielä lomasi jälkeenkin.
lainaa
TurhaaFlamea

31.07.2009 klo 21.48

CVG:ssä oli päivitys uutiseen, jonka olisi voinut päivittää myös tännekin.

Update: Edge has posted further details from its article saying that Carmack is confident that the PS3 version will match that of all other supported platforms: "Everything is designed as a 60 hertz game. We expect this to be 60 hertz on every supported platform.

"The work remaining is getting it locked so there's never a dropped frame or a tear, but we're confident that we're going to get that."
lainaa
karmak

31.07.2009 klo 21.56

botti kirjoitti:
Ei tainnu tulla kellekään yllätyksenä.

Paitsi Carmackille itselleen? :D
lainaa
pööpöileväapina

31.07.2009 klo 21.59

lisääbensaa kirjoitti:
Carmack kirjoitti:
pööpöileväapina kirjoitti:
ctrl-k kirjoitti:
pööpöileväapina kirjoitti:
tagman kirjoitti:
No ei yllätys kun kyseessä on PC-kehittäjä ja PC-pelimottori.


Niinpä. Äijä on painanu koko ikänsä jonkun pc:n ja directx:ien parissa. Olisi soittanu Nauthydogille jos ei taito riitä :D. He kun tuntuvat auttavan mielellään muita.


Olet kyllä niin ulapalla, ettei edes mastoa näy. Carmack on tehnyt 3D-moottoreita jo aikana ennen 3D-kiihdytystä, ja kiihdytetyllä aikakaudellakin rajapintana oli todella pitkään OpenGL, joka sattumoisin on erään nykykonsolin käyttämä grafiikka-API.


Niin ja 1885 Karl F. Benz valmisti ensimmäisen polttomoottori auton, mutta tuskin hänkään nykyautoista tajuaisi paskaakaan? Tajuat varmasti bointin vai onko se tajuttoman vanha openGL läheskään sama asia kuin nykypäivän ps3 käyttää? OpenGL:hän oli pitkään kuollut melkeen sukupuuttoon. Homeworldissa sen sai päälle, mutta sen koommin ei ole paljon kuulunut:D. Jokatapauksessa tuskin voi sanoa jos ihminen on keksinyt vuonna kivi ja varvas paperilentokoneen, niin hän on maailman ääriin kaikkitietävä lentokoneiden valmistaja?


Jos Karl F. Benz eläisi vielä, luuletko että hänen tietonsa olisivat edelleen sillä tasolla mitä ne olivat vuonna 1885? Ei, kyllä herra Benz olisi varmasti seurannut tarkasti Mersujensa tekniikan kehitystä vuosien varrella ja olisi perillä niin ABS-jarrujen kuin hybriditeknologian toiminnasta. Sama pätee Carmackiin. Hän on ollut Doomin ohella myös kymmenissä muissa peliprojekteissa, niin uusissa kuin vanhemmissakin ja useissa eri rooleissa (koodarina, tuottajana, ohjaajana, käsikirjoittajana). Jos tuntee Carmackin meriitit ja peliprojektit joissa hän on ollut mukana, ei kenelläkään pitäisi olla mitään syytä epäillä miehen osaamista... niin, paitsi jos sattuu olemaan Rage:n 20fps ruudunpäivityksestä närkästynyt heikkoälyinen pleikkaribotti.
En tiedä minkätasoinen messias tämä tyyppi on mutta killzoneen ja uncharted kakkoseen vaan on jostain kaivettu niitä tehoja jota kyseinen "nero" ei löydä. Vaikea pistää pelkän faniuden piikkiin kun pystyy omin silmin huomaavan että karkkigraffat eivät pleikalla tarkota ruudunpäivityksen tippumista.


Sinäpä sen sanoit :D. Taitaa olla joku pc-puolen messias.
John Carmackin kehittämiä pelejä:

* Wolfenstein 3D
* Doom
* Doom II
* Quake
* Quake II
* Quake 3 Arena
* Doom 3

Nyt en ihmette miksi ei ps3:en hankala rauta taivu ;). Sanoista tekoihin ja katsokaa kz2, Mgs4, Uncharted 2:sta ja wipeoutHD:ta. Wipeoutkin fullHD peli 1080p/60fps! Kyllä joku vaan saa sen pyörimään.
lainaa
MS2fi

31.07.2009 klo 22.03

zeroic kirjoitti:


Uutisessa puhutaan tämänhetkisestä tilanteesta ja siitä, että Xboxin ja PC:n tehot on saatu jo valjastettua käyttöön, mutta PS3 lagaa perässä. Missään ei sanota, että PS3:n osalta jouduttaisiin tyytymään tuohon vallitsevaan tilanteeseen. Onhan tässä vielä aikaa julkaisuun, joten eiköhän PS3:stakin saada ajan kanssa se 60fps maaniteltua esiin.

Missähän kohtaa V2:n suomennetussa uutisessa mahdetaan mainita, että kyse on tämän hetkisestä tilanteesta? Ei niin missään! Uutinen antaa ymmärtää, että kyseessä olisi lopputulos vaikka Carmackin totesi jo lopullisesta versiosta revittävän 60fps jokaisella alustalla.
lainaa
zeroic

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

31.07.2009 klo 22.26

MS2fi kirjoitti:
Missähän kohtaa V2:n suomennetussa uutisessa mahdetaan mainita, että kyse on tämän hetkisestä tilanteesta? Ei niin missään! Uutinen antaa ymmärtää, että kyseessä olisi lopputulos vaikka Carmackin totesi jo lopullisesta versiosta revittävän 60fps jokaisella alustalla.


Loogisesti ajateltuna kehitysajan ja yhden alustan noin selvän kehitystyön keskeneräisyyden korrelaatio on selvä. Kaksi alustaa valmiina, kolmas kesken, aikaa pitkälle ensi vuoteen, mitä tehtäis? :)
lainaa
ctrl-k

Moderaattori

Rekisteröitynyt 03.04.2007

31.07.2009 klo 22.49

pööpöileväapina kirjoitti:


Sinäpä sen sanoit :D. Taitaa olla joku pc-puolen messias.
John Carmackin kehittämiä pelejä:

* Wolfenstein 3D
* Doom
* Doom II
* Quake
* Quake II
* Quake 3 Arena
* Doom 3

Nyt en ihmette miksi ei ps3:en hankala rauta taivu ;). Sanoista tekoihin ja katsokaa kz2, Mgs4, Uncharted 2:sta ja wipeoutHD:ta. Wipeoutkin fullHD peli 1080p/60fps! Kyllä joku vaan saa sen pyörimään.


Jokaisen noista peleistä (ehkä pois lukien Doom 3) grafiikkamoottori oli joko mullistava tai alan ehdotonta kärkeä, oli itse peleistä mitä mieltä tahansa. En kyllä itse lähtisi kritisoimaan John Carmackin ohjelmointikykyjä, jos en tuntisi edes 3D-teknologian ja sen historian perusteita. Pelikonsolin ei pitäisi olla uskonto. Ne on ihan koneita vaan.
lainaa
LukisitEdesWikiä

31.07.2009 klo 23.18

pööpöileväapina kirjoitti:

Niinpä. Äijä on painanu koko ikänsä jonkun pc:n ja directx:ien parissa. Olisi soittanu Nauthydogille jos ei taito riitä :D.

Niin ja 1885 Karl F. Benz valmisti ensimmäisen polttomoottori auton, mutta tuskin hänkään nykyautoista tajuaisi paskaakaan? Jokatapauksessa tuskin voi sanoa jos ihminen on keksinyt vuonna kivi ja varvas paperilentokoneen, niin hän on maailman ääriin kaikkitietävä lentokoneiden valmistaja?

Sinäpä sen sanoit :D. Taitaa olla joku pc-puolen messias.

Nyt en ihmette miksi ei ps3:en hankala rauta taivu ;). Sanoista tekoihin ja katsokaa kz2, Mgs4, Uncharted 2:sta ja wipeoutHD:ta. Wipeoutkin fullHD peli 1080p/60fps! Kyllä joku vaan saa sen pyörimään.


Wiki:
"He has pioneered or popularised the use of many techniques in computer graphics, including "adaptive tile refresh" for Commander Keen, raycasting for Hovertank 3-D, Catacomb 3-D, and Wolfenstein 3-D, binary space partitioning which Doom became the first game to use, surface caching which he invented for Quake, Carmack's Reverse (formally known as z-fail stencil shadows) which he devised for Doom 3, and MegaTexture, used in Enemy Territory: Quake Wars. While he was not the first to discover Carmack's Reverse, he developed it independently without knowing of the prior research done on the subject.

Carmack's engines have also been licensed for use in other influential first-person shooters such as Half-Life, Call of Duty and Medal of Honor.
He is the only game designer ever honored twice by the National Academy of Television Arts & Sciences, having been given an Emmy Award in 2007 for his creation of the 3D technology that underlies modern shooter video games."
http://en.wikipedia.org/wiki/John_D._Carmack

Ihan sunnuntaikoodari.
lainaa
Demonoid

Rekisteröitynyt 13.08.2007

31.07.2009 klo 23.44

Pitihän se tietää että vanhan koulun koodarit eivät osaa hommiaan uuden raudan kanssa. Ihmekkös kun boxilla saavat pelittämään, kun ohjelmointi on kuulemma samankaltaista kuin pc:llä... ja on pakko sanoa... Quake 4 XBOXILLA ON HIRVEÄ, ainoa hyvä juttu siinä oli Quake 2 lisä-levyllä..
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

01.08.2009 klo 03.02

zeroic kirjoitti:
Uutisessa puhutaan tämänhetkisestä tilanteesta ja siitä, että Xboxin ja PC:n tehot on saatu jo valjastettua käyttöön, mutta PS3 lagaa perässä. Missään ei sanota, että PS3:n osalta jouduttaisiin tyytymään tuohon vallitsevaan tilanteeseen. Onhan tässä vielä aikaa julkaisuun, joten eiköhän PS3:stakin saada ajan kanssa se 60fps maaniteltua esiin.


Luin noita kommentteja ja muut ovatkin jo huomauttaneet siitä, että V2.fi uutinen ei mainitse sitä, että Carmackilla on vielä työ kesken ja hän on varma, että saa ps3:n skulaamaan ihan samalla tavalla kuin muutkin kohde alustat.

Kun v2.fi artikkeli ei tuota mainitse, se antaa ymmärtää, että tämä on tilanne mihin pitää tyytyä.

Ja oliko pakko ylipäätään kirjoittaa provokatiivinen artikkeli? "heittää bensaa", "konsolisodan liekkeihin", "paljastaessaan", "rullaavat", "täydellä", "Aiemmin", "pidetty", "edistyksellisempänä"... kohtia jotka olisi voitu kirjoittaa huomattavasti objektiivisemmin neutraalimmasta näkökulmasta. :)

...

Stammy, jätetään ne vinoilut ja henkilökohtaisuudet. Okei? Tämä ei ollut turha whine. En haluaisi nähdä sitä, että V2.fi vajoaa siihen samaan luokkaan kuin Pelaaja-lehden sivusto jossa toimitus valitsee aina sen puolen mikä on heille edullisin. (Tämä olisi hyvä ensi askel siihen suuntaan V2.fi:ssä.) Turhat seiskailut pois kaikkia osapuolia koskevista uutisista vaikka se välillä olisikin hankalaa. :P
lainaa
jm_fallin

01.08.2009 klo 03.21

Totta kai pleikkarilla se saadaan 60 fps:llä pöyrimään hieman grafiikkaa karsimalla. Muutenkin nämä konsolit ovat täyttä roskaa. Tunnetaan vaan niin paljon graaffisia hienouksia täyteen, ettei enää puhti riitä. Eikä noi Uncharted 2 ja ym. nyt niin hienoja ole. Videoissa näkyy mahtavalta, mutta todellisuudessa 250-tuumaisessa tykin ruudussa ihan samanlaista grafiikkaa kuin vanhemmissakin peleissä. Hieman vaan valotehosteita lisätty johonkin kulmaan enemmän. Kaikki täällä vaan odottaa pleikkarilta vieläkin komeampia pelejä, mutta sen voisi sanoa, ettei sen näytönohjaimesta paljoa enää irtoa. Koska 256-megaa videomuistii on jo vanha juttu. Eikä Cell-prosessorissakaan oleva toiset 256-megaa paljoa pelasta. Koko Cell-prossu on se Sonyn heikoinlenkki. Olisivat vaan erikseen tehneet näytönohjaimen ja prosessorin. Olisivat pelitkin jo nyt paremman näköisiä. Eli kyllä Microsoftin tekele on tässä asiassa se paras hinta/laatu suhde. Kaikki on rakennettu erikseen, ja näin vielä PC:stä tuttuja optimointikikkoja. Eli turha mikkisoftaa on haukkua joka asiassa, kun oikeasti yritys on se ainoa oikea, joka tietää mitä on tekemässä. Sony taas kompuroi ylihintaisella konsolillaan, jossa kaikki on päin p:tä.

Eli tämä konsolisota on maailman naurettavin asia. Jokainen heti jokaisessa uutisessa valittaa ja leiluu kumpi nyt on se parempi konsoli ja jne.

Kirjoittajana PC-pelaaja, joka ei konsoleista välitä.
lainaa
pööpöileväapina

01.08.2009 klo 03.40

jm_fallin kirjoitti:
Totta kai pleikkarilla se saadaan 60 fps:llä pöyrimään hieman grafiikkaa karsimalla. Muutenkin nämä konsolit ovat täyttä roskaa. Tunnetaan vaan niin paljon graaffisia hienouksia täyteen, ettei enää puhti riitä. Eikä noi Uncharted 2 ja ym. nyt niin hienoja ole. Videoissa näkyy mahtavalta, mutta todellisuudessa 250-tuumaisessa tykin ruudussa ihan samanlaista grafiikkaa kuin vanhemmissakin peleissä. Hieman vaan valotehosteita lisätty johonkin kulmaan enemmän. Kaikki täällä vaan odottaa pleikkarilta vieläkin komeampia pelejä, mutta sen voisi sanoa, ettei sen näytönohjaimesta paljoa enää irtoa. Koska 256-megaa videomuistii on jo vanha juttu. Eikä Cell-prosessorissakaan oleva toiset 256-megaa paljoa pelasta. Koko Cell-prossu on se Sonyn heikoinlenkki. Olisivat vaan erikseen tehneet näytönohjaimen ja prosessorin. Olisivat pelitkin jo nyt paremman näköisiä. Eli kyllä Microsoftin tekele on tässä asiassa se paras hinta/laatu suhde. Kaikki on rakennettu erikseen, ja näin vielä PC:stä tuttuja optimointikikkoja. Eli turha mikkisoftaa on haukkua joka asiassa, kun oikeasti yritys on se ainoa oikea, joka tietää mitä on tekemässä. Sony taas kompuroi ylihintaisella konsolillaan, jossa kaikki on päin p:tä.

Eli tämä konsolisota on maailman naurettavin asia. Jokainen heti jokaisessa uutisessa valittaa ja leiluu kumpi nyt on se parempi konsoli ja jne.

Kirjoittajana PC-pelaaja, joka ei konsoleista välitä.


250" :D mentiinkö nyt VÄHÄN liiallisuuksiin? :D Vai omistatko suomen isoimman elokuva näyttämön :D. Pelaa niitä pelejä edes oikeesti siitä 52":sta niin pirun hyvältä ne näyttää. Usko tai älä.. huomasi alkumetreistä jo että olet tollanen pc-poju joka ei vielä ole huomannut kuinka turhaa ja kallista pc:n päivittely ja tehoilla kikkelinvenyttely on. Itse käytän pc:tä työhön ja joskus leffoihin.. Ei välttämättä kannata haukkua konsoleita ja varsinkaan "ylihintaista" ps3:sta paskaksi jos et kyseistä laitetta edes omista tai tiedä siitä paskaakaan.
lainaa
Jorma

01.08.2009 klo 05.45

Eipä ole naughty dogsia PS3 tekniikka vaivannut...Taitaa vaan olla itse legendalla sormi suussa kun ei osaa. Ja ties paljonko Microsoft hänelle maksoi, että sanoon tuon haastattelussa.
lainaa
RRR

01.08.2009 klo 08.10

Carmack puhuu asiaa, erot tulevat näyönohjaimen takia lähinnä. On ollut tiedossa vuosia, että XO:hon tehtiin räätälöity GPU, kun taas Sonylle kukaan ei suostunut tekemään räätälöityä GPU:ta jolloin PS3:een haettiin "pikaratkaisu" suurinpiirtein laittamalla siihen kaupan hyllystä löytyvä kortti. Ajan myötä XO:n ratkaisu vain tulee osoittamaan vahvuutensa PS3:een verrattuna selvemmin. Voihan tän tietysti kiistää sieltä kotonta päätteen ääreltä, mutta voi sitä myös tehdä jotain älykkäämpääkin.
lainaa
Eirig

01.08.2009 klo 09.01

"En tiedä minkätasoinen messias tämä tyyppi on mutta killzoneen ja uncharted kakkoseen vaan on jostain kaivettu niitä tehoja jota kyseinen "nero" ei löydä."

Niin, koska pelejä ei koskaan tehty XO:lle eikä meillä siis ole vertailumateriaalia näistä peleistä, emme tiedä miten XO olisi suoriutunut. On vain olemassa sitkeä ennakkokäsitys asioista. Tästähän pidetään kiinni loppuun asti, koska tilanteen hyväksyminen vaatisi luotujen mielikuvien murentumista. Hankala paikka, vai mitä?
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

01.08.2009 klo 09.47

Dekonega kirjoitti:

Stammy, jätetään ne vinoilut ja henkilökohtaisuudet. Okei? Tämä ei ollut turha whine.

Mielestäni tuo nyt vain on turhaa vineemistä. Jos kerran tilanne on se, että pleikkarilla peli pyörii atm kuraisesti, niin miksi sitä pitäisi alkaa uutisessa kaunistelemaan. Siksi ettei jollekulle tulisi paha mieli? Se mitä Carmack uskoo tulevaisuudessa saavuttavansa, on vain spekulaatiota. Uutisessa kerrotaan nykyinen tilanne. Pelihän on täysin keskeneräinen, joten jos joku tuosta uutisesta vetää johtopäätökset "omg! näin on lopullisessa tuotteessakin!" niin omapa on häpeänsä.

EDIT. Koska olen hyvä ihminen, niin päätin sitten kuitenkin kirjoittaa uutisen uudelleen yleisön pyyntöjen mukaisesti. Tai zeroiccia he pyysivät, mutta mies on lomalla. Tässä korjattu uutinen:

Legendaarinen ohjelmoijaguru John Carmack höpäjää jotakin ihmeellistä houraillessaan, ettei Playstation 3:n Rage pyöri kuin 20-30 kuvan sekuntivauhdilla. PC- ja Xbox 360 -versiot puolestaan rullaavat täydellä 60 kuvan sekuntivauhdilla.

Carmack on kuitenkin varma, että saa PS3-version pyörimään 60FPS:n nopeudella Cellin uskomattomien tehojen ansiosta. Pelin kehitystyö on vielä kesken ja voihan olla, että lopullisessa tuotteessa Xbox 360-version ruudunpäivitysnopeutta ollaan jouduttu alentamaan nykyisestä.

Carmackin mukaan PS3:n näytönohjain on yksinkertaisesti hitaampi kuin Xbox 360:n vastaava, mutta pelin tekeminen on vielä kesken, joten tämäkin saattaa muuttua. Suoritinteholtaan laitteet ovat Carmackin arvioimana tasavertaisia, mutta Xbox 360:llä suorittimen tehon haltuunotto on kilpailijaansa suvuvampaa Carmackin unissa, todellisuuden ollessa eri. Aiemmin Ragen PS3-versiota on pidetty teknisesti edistyksellisempänä, ja emme kai me tätä käsitystä muuttaisi yhden hourailevan Carmackin takia?
lainaa
zeroic

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

01.08.2009 klo 10.25

Lulzors :D
lainaa
SDFUndercover

01.08.2009 klo 12.42

Eirig kirjoitti:
Tästähän pidetään kiinni loppuun asti, koska tilanteen hyväksyminen vaatisi luotujen mielikuvien murentumista. Hankala paikka, vai mitä?

Näin, käsittelen muuten asiaa uudessa väitöskirjassani kohdassa "PS3-omistajan logiikkaa, osa 3"
lainaa
XDFUndercover

01.08.2009 klo 13.52

Täällä toimii tämä uutisointi aina vain toiseen suuntaan vrt. Rage, Ghostbusters jne.

Missä viipyy esimerkiksi Ninja Gaiden 2 vertailu XO vs PS3? XO:lla 585p ja PS3:lla 720p. Useita vertailuja on jo muualla maailmalla näkynyt, vaan ei täällä ainoatakaan.
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

01.08.2009 klo 13.53

zeroic kirjoitti:
Lulzors :D

Samat sanat.

Stammy, tässä ei ollut kyse kaunistelemisesta. Tässä oli kyse siitä, että toimituksen pitäisi pysyä puolueettomana. Olen sen Xbox 360 uutisissa huomannut, että täällä on otettu se kanta millainen on tuonut eniten ihmisten tunteita pintaan. Ja se ei ole tarkoituksen mukaista.

Voisin kirjoittaa omaan blogiini vastineen sinun versiollesi. ;)
lainaa
Sephiroth

01.08.2009 klo 14.09

Boksin näytönohjain on varmasti hieman tehokkaampi, mutta ei takuulla niin paljon, että fps erot PS3 ja X360 välillä heittää 30 fps! Nyt Carmack-guru alkaa guruilemaan niin, että saadaan kaikki versiot 60 fps.
lainaa
tuoppi

01.08.2009 klo 14.17

Ps3 kirjoitti:
Dekonega kirjoitti:
zeroic kirjoitti:
Lulzors :D

Samat sanat.

Stammy, tässä ei ollut kyse kaunistelemisesta. Tässä oli kyse siitä, että toimituksen pitäisi pysyä puolueettomana. Olen sen Xbox 360 uutisissa huomannut, että täällä on otettu se kanta millainen on tuonut eniten ihmisten tunteita pintaan. Ja se ei ole tarkoituksen mukaista.

Voisin kirjoittaa omaan blogiini vastineen sinun versiollesi. ;)


Dekonega taitaapi olla uudelleen syntynyt AnXa, samanlaista shittiä huomasin vain tulevan. Avatarkin näyttäisi olevan sama.

Ps. Sry tuplaposti. Vähä väsyny...
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

01.08.2009 klo 14.35

Kaipa se PS3:n Rage on hitaampi kun se näyttää myös paremmalta. lol.

http://www.shacknews.com/onearticle.x/53976

Shacknews kirjoitti:

In an interview with Shacknews, id's John Carmack reiterated that the Xbox 360 version of Rage will look worse than the PlayStation 3 version.

Carmack said that the uncompressed build of Rage encompasses a terrabyte of data, and that id will need to use a "different type of compression" to fit the game on two dual-layer Xbox 360 DVDs.

When asked whether the difference will be significant, Carmack noted that "hero shots" should look similar, but that Xbox 360 players might find a rock that is more blurry when exploring the periphery of Rage's world.
lainaa
tyytyväinen

01.08.2009 klo 14.36

PS3:n omistamisessa on paljon hyviä puolia eikä siinä jonkun ragen kuvat sekunnissa paljoa ratkaise.
Lisäks PS3:n valitseminen on yleensä tarkkaan mietitty koska se ilmestyi viimeisenä jolloin kilpaileviin konsoleihin on ehtinyt jo tutustua ja PS3:n korkeampi hinta vähentää heräte oston mahdollisuutta.
lainaa
eioo

01.08.2009 klo 15.26

JopasOnToopeKaveri kirjoitti:
eioo kirjoitti:
Samalla Sonyn edustajat antaa lausuntoja siitä kuinka Pleikkareista tehdään tarkoituksella vittumaisia kehittäjille, jotta pelien graafinen ulkoasu kehittyisi vielä useammankin vuoden päästä.


Haha :D Kappas kun en edes googlettamlla löytänyt pohjaa tuolle väitteelles?


http://tinyurl.com/nmtdcz

"We don't provide the 'easy to program for' console that (developers) want, because 'easy to program for' means that anybody will be able to take advantage of pretty much what the hardware can do, so then the question is, what do you do for the rest of the nine-and-a-half years?"
--Kaz Hirai, CEO, Sony Computer Entertainment

Johtopäätös:
Nicknamesi on sopii sinulle oikein hyvin. Tuskin minua väitit toopeksi vain sillä perusteella ettet itse osaa Googlea käyttää.
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

01.08.2009 klo 20.08

Dekonega kirjoitti:
Kaipa se PS3:n Rage on hitaampi kun se näyttää myös paremmalta. lol.

http://www.shacknews.com/onearticle.x/53976

Shacknews kirjoitti:

Carmack said that the uncompressed build of Rage encompasses a terrabyte of data, and that id will need to use a "different type of compression" to fit the game on two dual-layer Xbox 360 DVDs.

Hey dyyd, vanha. Nythän pelin mainostettiin tulevan jo 4:llä DVD:llä.

Ja mitä tuohon toimituksen kritisoimiseen tulee, niin se on täysin turhaa. 2 vuotta täällä olen uutisia lukenut ja kommentoinut lähes päivittäin ja jokainen konsoli (ja pc) on saanut paskaa vuorotellen niskaan silloin kun on sen ansainnutkin. Ja totta kai kyse on siitä, että saadaan ihmisille tunteet pintaan, tai että uutinen ylipäätään aiheuttaa jonkinlaisen reaktion. Jos etsii jotain rutikuivaa uutissaittia, joka pitäytyy neitseellisen tiukasti asialinjassa, ei tämä sivusto varmaan ole oikea paikka.

Täytyy olla jonkinlaista nahkaa, eikä älähtää joka kerta kun sitä omaa lempparikonsolia kritisoidaan. Kommenteissa voi sitten tuoda omaa kantaansa esiin, mutta uutisen muokkaamisen vaatiminen menee jo melkoisen pitkälle, kun mitään räikeää virhettä ei ole uutisoinnissa kuitenkaan tapahtunut.

Pakko kyllä myöntää, että itsekin usein älähtelen, mutta tekopyhiksenä ei tämä estä minua neuvomasta muita samassa asiassa.
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

01.08.2009 klo 21.09

stammy kirjoitti:

Hey dyyd, vanha. Nythän pelin mainostettiin tulevan jo 4:llä DVD:llä.

Jos etsii jotain rutikuivaa uutissaittia, joka pitäytyy neitseellisen tiukasti asialinjassa, ei tämä sivusto varmaan ole oikea paikka.

Täytyy olla jonkinlaista nahkaa, eikä älähtää joka kerta kun sitä omaa lempparikonsolia kritisoidaan. Kommenteissa voi sitten tuoda omaa kantaansa esiin, mutta uutisen muokkaamisen vaatiminen menee jo melkoisen pitkälle, kun mitään räikeää virhettä ei ole uutisoinnissa kuitenkaan tapahtunut.

Pakko kyllä myöntää, että itsekin usein älähtelen, mutta tekopyhiksenä ei tämä estä minua neuvomasta muita samassa asiassa.


Okei, no en tiennyt tuota. Olin siinä uskossa, että Xbox 360 on edelleen kahdella kaksikerroksisella dvd-levyllä. Koska Microsoftilla oli se joku rajoitus niiden kanssa.

Edge on tällainen media ja itseasiassa tilaan sitä. Pelit-lehtikin on Suomessa aika pitkälti asia lehti kanssa. Kaipa verkkojulkaisut tarvitsevat sitä "kipinää" ja "mausteita" toimiakseen mainostulojen varassa. :P

Stammy minä itseasiassa lähetin tämän uutisvinkkina v2.fi:n... :D Minähän en älähtänyt laitteen kritisoinnista vaan siitä, että se vedettiin överiksi.

Eikö me kaikki? :D :D :D
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

01.08.2009 klo 21.21

Dekonega kirjoitti:
Olin siinä uskossa, että Xbox 360 on edelleen kahdella kaksikerroksisella dvd-levyllä. Koska Microsoftilla oli se joku rajoitus niiden kanssa.

Eri spekulaatioita tuostakin on liikkunut, mutta juuri tässä uutisessa puhutaan tuosta neljästä lätystä. Luultavasti vasta sitten ensi vuonna nähdään millaisena ja missä muodossa tämäkin tekele itse kullekin laitteelle ilmaantuu.
lainaa
Jere

02.08.2009 klo 00.11

Olen huomannut, että V2:n uutisointi (ja artikkelit ja arvostelut) ovat aika vahvasti asenteellisia, itse asiassa niin vahvasti että asiasisältö alkaa kärsiä. Olen pitänyt tätä nettisaittia suhteellisen luotettavana ja viihdyttävänä, nykyään uutisten oikeellisuuden joutuu tarkistamaan ulkomaisilta sivuilta, ei kovin hauskaa.
Ottakaa arvon sisällöntuottajat itseänne niskasta kiinni ja muistakaa sananlasku "kun yhteen suuntaan kumartaa, toiseen näyttää leskireikää" eli parempi kokonaan kumartelematta ja kusta tasapuolisesti kaikkien päälle.
Ja kaikille Xboteille ja PS (ynnä pc) pelleille, avartakaa mieltänne, hankkikaa kokemuksia, eläkää ja pelatkaa! Älkääkä koittako hankkia gloriaa (sic transit) ja virtuaalipippeliä (ei se ole koosta kiinni, vaan miten sitä käytetään) dissaamalla yhtä sun toista.
Ja jos on aivan pakko alkaa toista haukkumaan niin koittakaa olla edes senverran miehiä, että teette sen IRL ja kasvokkain!
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

02.08.2009 klo 00.34

stammy kirjoitti:
Dekonega kirjoitti:
Olin siinä uskossa, että Xbox 360 on edelleen kahdella kaksikerroksisella dvd-levyllä. Koska Microsoftilla oli se joku rajoitus niiden kanssa.

Eri spekulaatioita tuostakin on liikkunut, mutta juuri tässä uutisessa puhutaan tuosta neljästä lätystä. Luultavasti vasta sitten ensi vuonna nähdään millaisena ja missä muodossa tämäkin tekele itse kullekin laitteelle ilmaantuu.

Mielestäni uutisessa on virhe koska google ei tiennyt mitään neljästä dvd:stä. Ja neljä tavallista yksi kerros dvdtähän vastaa periaatteessa kahta kaksikerroksista.

Kolmesta löytyi spekulaatioita, mutta vain kahdesta dvd:stä puhuttiin id softwaren omissa haastatteluissa joista suurin osa vuodelta 2007-2008.

Wikipedia puhui jostain syystä neljästä, mutta lähteeksi merkitty artikkeli sanoi, että kaksi kaksikerroksista dvdtä...

ota nyt tuostakin sitten selvää.

Edirol:

En tiedä muuta kuin, että V2.fi voisi alkaa korjaamaan tuota artikkeliaan... id Software pahoittelee jo Rage twitteri blogissaan edgen artikkelista syntynyttä kohua...

http://twitter.com/RAGEgame/status/2953312605

http://www.thatvideogameblog.com/2009/07/31/id-software-e

Vähän kuin sanoisi ihmisille "ääliöt, lukekaa se artikkeli kunnolla läpi... rage tulee olemaan samanlainen kaikilla alustoilla."

Ja vähän se mistä täällä valitinkin jo. Kaikenlaiset pelimediat ovat vain hehkuttaneet sitä, että Rage PS3:lla pyörii hitaammin eivätkä ole alleviivanneet yhtään tai kertoneet siitä, että kehitys on vielä kesken ja PS3 versio todennäköisesti saavuttaa muut alustat ruudunpäivityksessä. Ragen kehittäminen on vaatinut eniten töitä PS3:lla ja se on siksi jäljessä muiden kehitystahtia. Mitä en kyllä yhtään ihmettele...
lainaa
PerhanaTeitäTeinejä

02.08.2009 klo 05.24

Itseasiassa carmack on kyllä aika pitkälti koodannut yksin em. pelien 3d moottorit :) Ja yleensä kasan eri rendauspolkuja eri rajapinnoille optimoidakseen tehojen käyttöä.
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

02.08.2009 klo 09.51

Dekonega kirjoitti:

Mielestäni uutisessa on virhe koska google ei tiennyt mitään neljästä dvd:stä. Ja neljä tavallista yksi kerros dvdtähän vastaa periaatteessa kahta kaksikerroksista.

Tuolla CVG:n artikkelissahan se lukee:

Lainaus:
The PS3 edition was thought to be the most technically capable of the console pair, thanks to id being able to squeeze the gigantic shooter onto a single-player Blu-ray disc, compared to Xbox 360's four DVDs.


Voihan tuokin tietysti väärin olla, mutta sieltä V2 sen nappasi.

Mielestäni tuo twiitti ei muuta mitään. Totta kai id yrittää rauhoitella raivostunutta PS-yleisöä, mutta ei se silti alkuperäisen haastiksen sisältöä muuta. Perus pr-liike ja viisas sellainen. Jos vaikka tämän uutisen kommentteja katsoo, niin suurin osa kritiikistä/parusta kohdistuu Carmackiin itseensä, eikä esim. PS3:n hitaampaan näytönohjaimeen.
lainaa
illu

02.08.2009 klo 10.49

pööpöileväapina kirjoitti:
ctrl-k kirjoitti:
pööpöileväapina kirjoitti:
tagman kirjoitti:
No ei yllätys kun kyseessä on PC-kehittäjä ja PC-pelimottori.


Niinpä. Äijä on painanu koko ikänsä jonkun pc:n ja directx:ien parissa. Olisi soittanu Nauthydogille jos ei taito riitä :D. He kun tuntuvat auttavan mielellään muita.


Olet kyllä niin ulapalla, ettei edes mastoa näy. Carmack on tehnyt 3D-moottoreita jo aikana ennen 3D-kiihdytystä, ja kiihdytetyllä aikakaudellakin rajapintana oli todella pitkään OpenGL, joka sattumoisin on erään nykykonsolin käyttämä grafiikka-API.


Niin ja 1885 Karl F. Benz valmisti ensimmäisen polttomoottori auton, mutta tuskin hänkään nykyautoista tajuaisi paskaakaan? Tajuat varmasti bointin vai onko se tajuttoman vanha openGL läheskään sama asia kuin nykypäivän ps3 käyttää? OpenGL:hän oli pitkään kuollut melkeen sukupuuttoon. Homeworldissa sen sai päälle, mutta sen koommin ei ole paljon kuulunut:D. Jokatapauksessa tuskin voi sanoa jos ihminen on keksinyt vuonna kivi ja varvas paperilentokoneen, niin hän on maailman ääriin kaikkitietävä lentokoneiden valmistaja?

OpenGL elää ja voi hyvin. Tarkista tietosi vai perustatko ne vain "montako täppää olen laittanut päälle" -kokemuksiisi, tyttö kulta?
lainaa
oki9955

Rekisteröitynyt 11.05.2009

02.08.2009 klo 12.06

Ehkä maailman huonoin traileri ja todella huono kopio Fallout 3:sta
lainaa
GPUcritics

02.08.2009 klo 15.29

stammy kirjoitti:
Jos vaikka tämän uutisen kommentteja katsoo, niin suurin osa kritiikistä/parusta kohdistuu Carmackiin itseensä, eikä esim. PS3:n hitaampaan näytönohjaimeen.

Sehän on ollut jo pitkään yleinen oletus, että PS3:n GPU on heikompi kuin XO:n GPU. Tosin oikein ohjelmoituna GPU ei ole PS3:ssa se ainoa komponentti joka osallistuu grafiikan pyörittämiseen.
lainaa
grafiikat

02.08.2009 klo 16.32

Mitä jos pleikan grafiikat on vaan paremmat eikä näyttis huono?
lainaa
AnXa

Rekisteröitynyt 09.06.2008

02.08.2009 klo 16.35

Olisi muuten kiva tietää mistä CVG sai kasaan Ragen neljä DVDtä...

stammy kirjoitti:

Mielestäni tuo twiitti ei muuta mitään. Totta kai id yrittää rauhoitella raivostunutta PS-yleisöä, mutta ei se silti alkuperäisen haastiksen sisältöä muuta.

Alkuperäisessä Edge haastattelussa sanottiin sama asia myös. Tässä on tartuttu yhteen toistaiseksi merkityksettömään kohtaan ja korostettu vain sitä yhtä kohtaa, tehty siitä merkityksellinen, mutta valheellinen tosiasia ja unohdettu kaikki muu mitä haastattelussa oli sisältönä.

CVG ei ole tämän uutisen alkuperäinen lähde. CVG otti juttunsa Edgen artikkelista jonka olen tässä ketjussa jo kerran linkittänyt.

Lue alkuperäinen uutinen niin käsität mitä tarkoitan.

http://www.edge-online.com/news/carmack-ps3-performance-l

Edirol:
Ai niin, melkein unohdin. Tässä on esimerkki millainen tämä artikkeli olisi voinut olla. Rakenne on sama kuin Edgen haastattelussakin. Ja suomensin Carmackin läpät nopeasti ja huonosti, mutta suomensin kuitenkin. Ja kirjoitin siitä mitä on aikaisemmin arveltu. Tämä on ihan puhdas esimerkki. Turha tarttua sen yksityiskohtiin. Ja tämä ei ole myöskään kaunistelua. Tässä juttu on niin kuin se on Edgen alkuperäisessä artikkelissakin joka toimi lähteenä kaikille valtakunnan pelimedioille.

http://dekonega.blogspot.com/2009/08/rage-ps3-on-jaljessa
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

02.08.2009 klo 17.25

AnXa kirjoitti:
Tässä on esimerkki millainen tämä artikkeli olisi voinut olla. Rakenne on sama kuin Edgen haastattelussakin.

Mutta kyse ei ollutkaan artikkelista saati haastattelusta, vaan tällaista lyhyestä ja kiinnostavasta referoivasta uutisesta. Ja AnXa, ei tuo sinun artikkeli myy. Massa ei tykkää ja massan mukaan mennään (paitti Felipen).

AnXa, you're fired.
http://www.youtube.com/watch?v=pGlv2Rk5RcA
lainaa
AnXa

Rekisteröitynyt 09.06.2008

02.08.2009 klo 17.59

illu kirjoitti:
OpenGL elää ja voi hyvin.

En tiedä nyt ihan missä teidän keskustelu menee, mutta OpenGL todellakin elää ja voi hyvin.

Microsoft yrittää tappaa OpenGL:n Windows alustalla. Mutta esim. Gnu/Linux, Mac OS X, PS3, Wii, ovat ensisijaisesti OpenGL alustoja. Jos tekee pelejä ja multimediaa niin DirectX sopii siihen tarkoitukseen ehkä vähän paremmin, mutta OpenGL on defacto standardi työkaluille ja tieteelliseen työhön mihin se on alunperin suunniteltukkin.
lainaa
AnXa

Rekisteröitynyt 09.06.2008

02.08.2009 klo 18.07

stammy kirjoitti:
AnXa kirjoitti:
Tässä on esimerkki millainen tämä artikkeli olisi voinut olla. Rakenne on sama kuin Edgen haastattelussakin.

Mutta kyse ei ollutkaan artikkelista saati haastattelusta, vaan tällaista lyhyestä ja kiinnostavasta referoivasta uutisesta. Ja AnXa, ei tuo sinun artikkeli myy. Massa ei tykkää ja massan mukaan mennään (paitti Felipen).

Tämä on paskaa uutisointia kun jätetään osa tosiasioista (tässä tapauksessa haastattelusta) huomioimatta. Ja tämä on minun mielipiteeni.

http://en.wikipedia.org/wiki/Advocacy_journalism
lainaa
jm_fallin

02.08.2009 klo 19.03

jm_fallin kirjoitti:
Totta kai pleikkarilla se saadaan 60 fps:llä pöyrimään hieman grafiikkaa karsimalla. Muutenkin nämä konsolit ovat täyttä roskaa. Tunnetaan vaan niin paljon graaffisia hienouksia täyteen, ettei enää puhti riitä. Eikä noi Uncharted 2 ja ym. nyt niin hienoja ole. Videoissa näkyy mahtavalta, mutta todellisuudessa 250-tuumaisessa tykin ruudussa ihan samanlaista grafiikkaa kuin vanhemmissakin peleissä. Hieman vaan valotehosteita lisätty johonkin kulmaan enemmän. Kaikki täällä vaan odottaa pleikkarilta vieläkin komeampia pelejä, mutta sen voisi sanoa, ettei sen näytönohjaimesta paljoa enää irtoa. Koska 256-megaa videomuistii on jo vanha juttu. Eikä Cell-prosessorissakaan oleva toiset 256-megaa paljoa pelasta. Koko Cell-prossu on se Sonyn heikoinlenkki. Olisivat vaan erikseen tehneet näytönohjaimen ja prosessorin. Olisivat pelitkin jo nyt paremman näköisiä. Eli kyllä Microsoftin tekele on tässä asiassa se paras hinta/laatu suhde. Kaikki on rakennettu erikseen, ja näin vielä PC:stä tuttuja optimointikikkoja. Eli turha mikkisoftaa on haukkua joka asiassa, kun oikeasti yritys on se ainoa oikea, joka tietää mitä on tekemässä. Sony taas kompuroi ylihintaisella konsolillaan, jossa kaikki on päin p:tä.

Eli tämä konsolisota on maailman naurettavin asia. Jokainen heti jokaisessa uutisessa valittaa ja leiluu kumpi nyt on se parempi konsoli ja jne.

Kirjoittajana PC-pelaaja, joka ei konsoleista välitä.


250" :D mentiinkö nyt VÄHÄN liiallisuuksiin? :D Vai omistatko suomen isoimman elokuva näyttämön :D. Pelaa niitä pelejä edes oikeesti siitä 52":sta niin pirun hyvältä ne näyttää. Usko tai älä.. huomasi alkumetreistä jo että olet tollanen pc-poju joka ei vielä ole huomannut kuinka turhaa ja kallista pc:n päivittely ja tehoilla kikkelinvenyttely on. Itse käytän pc:tä työhön ja joskus leffoihin.. Ei välttämättä kannata haukkua konsoleita ja varsinkaan "ylihintaista" ps3:sta paskaksi jos et kyseistä laitetta edes omista tai tiedä siitä paskaakaan.

_________________________________________

Pelaan juuri 250-tuumaisella kuvalla. Videotykki on laitteena ja itse tehty valkokangas. On niitä viel suurempiakin, kuten serkkuni melkein 300-tuumainen valkokangas. Huoneen koko 20 metriä ja tykki toisessa päässä. Hyvillä tykeillä saa jo alle 10 metrillä 300-tuumaa kevyesti, mutta ongelma voi olla juuri suuren kangaan löytämisessä, eli siksi tein sen itse.

Ei se PC:een päivittäminen kauhean kallista ole, kerran ostaa hyvät osat ja niillä jo helposti pelailee 5-6 vuotta. Olen PS3:sen omistanut ja voin sanoa, että täyttä roskaa alusta loppuun. Eli sen 1000€ uusista osista maksaa jo mielellään.
lainaa
jm_fallin

04.08.2009 klo 00.14

Just joo, huomaa että konsolifanboyt taas vauhdissa. Jokapaikassa kun lukee konsoliuutisia saatikka kommentteja, niin saa hävetä silmät päästä. Huomaa oikein kuinka konsoliomistajien päähän nousee vaikka mitä....Joka asiasta vali vali, sitten kun joku heittää hiemankin omaa mielipidettään. Hänet haukutaan samantien täysin lyttyyn. Eivät kestä totuutta asioista. Ei mikään ihme, että amerikoissa ihmisiä kuolee. Pelasin vaan tässä hieman GTA:ta ja tapoin yhden. Tälläisiä mielenterveysongelmia ei PC:een pelaajilla löydy. Konsolipelaajien mielessä ei liiku mikään muu.

Ei ole mikään ihme, että konsolisotia tulee jokaisissa foorumeissa tai kommenttiheittopaikoissa. He eivät vaan yksinkertaisesta kestä tosiasioita saatikka totuutta. Pelkkää haistattelua ja teinimäistä tekstiä. Eli tuskin kukaan yli 18 vuotias edes millään konsolilla pelaakaan, kaikki ne 5-10 vuotiaita ovat. Ainakin tekstistä sen saa nopeasti selville.

Pelkkää parkumista jokaisessa asiassa. En ole koskaan 10 vuoden PC-pelaamisen aikana kuullut pelaajien parkumista. Jokaisessa PC:ee aiheisissa foorumeissa porukat heittävät läppää ja muuten rennon oloista sakkia. Täällä V2:ssa on vain 10-vuotiaita pentuja, jotka jokaisesta viestistä valittaa samantien. Paskamesta!!
lainaa
copypaste

04.08.2009 klo 00.24

Herra Carmack ottakoon vaikka Studio Liverpoolista mallia (tai vaihtoehtoisesti Naughty Dog, Guerilla tai Insomniac -puljuista).

Digital Foundry: Can you give us some firm examples of how you leverage the power of the SPUs in WipEout HD? Can you offload some of the work traditionally done by the GPU onto the SPUs in order to get faster performance?

Studio Liverpool: Definitely, the SPUs are a godsend. We offloaded as much as we could onto the SPUs: physics collision, particle simulation, dynamic lighting, audio, data decompression and particle and trail rendering. We also made good use of the PS3's Edge tools which utilise the SPUs.

As well as relieving the GPU, in WipEout HD the SPUs perform almost all of the CPU's rendering operations such as inserting commands to set render state, set up shaders and issue geometry rendering commands.

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-wipeout-
lainaa
illu

04.08.2009 klo 19.30

copypaste kirjoitti:
Herra Carmack ottakoon vaikka Studio Liverpoolista mallia (tai vaihtoehtoisesti Naughty Dog, Guerilla tai Insomniac -puljuista).

Digital Foundry: Can you give us some firm examples of how you leverage the power of the SPUs in WipEout HD? Can you offload some of the work traditionally done by the GPU onto the SPUs in order to get faster performance?

Studio Liverpool: Definitely, the SPUs are a godsend. We offloaded as much as we could onto the SPUs: physics collision, particle simulation, dynamic lighting, audio, data decompression and particle and trail rendering. We also made good use of the PS3's Edge tools which utilise the SPUs.

As well as relieving the GPU, in WipEout HD the SPUs perform almost all of the CPU's rendering operations such as inserting commands to set render state, set up shaders and issue geometry rendering commands.

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-wipeout-

Ai Studio Liverpool on mielestäsi se joka kertoo totuuden? Mutta kun "the company is now a wholly owned subsidiary of Sony Computer Entertainment".
lainaa
JayeizH

Rekisteröitynyt 06.08.2007

05.08.2009 klo 11.11

jm_fallin kirjoitti:

Pelaan juuri 250-tuumaisella kuvalla. Videotykki on laitteena ja itse tehty valkokangas. On niitä viel suurempiakin, kuten serkkuni melkein 300-tuumainen valkokangas.


Wou O_o Ei siinä että tykki ei saisi tuollaista, aivan varmasti saa, mutta jos kuva on 300", kankaan korkeus on vajaa 4m! 250":n kuvallakin jo 3m. Siis 16:9 suhteella. Ja siis harvemmin se kangas lattiassa on kiinni, eli siitä tulee ainakin puoli metriä lisää. En varmaan kauheasti valehtele jos sanon että useimmissa talouksissa seinien korkeus on alle 3m. Pieniä lukaaleja taitaa olla talotkin?
lainaa
Aasi-

Rekisteröitynyt 01.07.2009

05.08.2009 klo 15.21

^ Rupesin ittekki laskeskelemaan että saa melkosessa navetassa asua että 250" kuvaa olis hyvä kattella :D Saati sitte 300"! Huhhuh.. Ja mitä tähän uutiseen tulee. Elämä on. En mä nyt siihen kuole jos messias carmackin uus peli ei täysillä pyöri meikän pleikal. Pelaan sitte uutta Gran Turismoa.
lainaa
Liverdelivers

05.08.2009 klo 20.45

illu kirjoitti:

Ai Studio Liverpool on mielestäsi se joka kertoo totuuden?

Minkä hiton totuuden? Jos olet sattunut pelaamaan Wipeout HD:tä niin tiedät kuinka hienon näköinen peli on kyseessä. Ja kyseinen peli pyörii 1080p@60fps. Studio Liverpool on pelillään osoittanut osaamisensa, toisin kuin moni muu firma.
lainaa
jm_fallin

06.08.2009 klo 01.31

No, siis te JayeizH ja Aasi- olette siinä juuri oikeassa. Asun maaseudulla. Eli kaupungissa aika harvoin on näin suureen kuvaan mahdollisuudet. Oma kotiteatterini on pystetty viereiseen vanhaan navettaan, jossa korkeus on muistaakseni melkein 20 metriä ja leveys suuntaan 40-50 metriä, jne. Toki hommaa oli myös tuon navetan korjaamisessakin, kun piti pistää seunat uusiks. Hieman myös äänieristyksia, ja muuta. Myös lämmitys oli hyvä lisä, koska muuten, no varmaan loput jo arvattekin. :)
lainaa
blackjack

06.08.2009 klo 17.49

John Cusak on sitä mieltä että PS3 on High Fidelity. kokeilkaa työntää munat 360:n levylautasen läpi ja luukku kiinni napista - miltä tuntuu, onko tehoja riittävästi?
lainaa
pera

07.08.2009 klo 08.59

blackjack kirjoitti:
John Cusak on sitä mieltä että PS3 on High Fidelity. kokeilkaa työntää munat 360:n levylautasen läpi ja luukku kiinni napista - miltä tuntuu, onko tehoja riittävästi?


Minä olen sitä mieltä että PS3 on paska.
lainaa

V2.fi Instagramissa
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova