John Carmack: 'PS3 on tehojen hyödyntämisessä Xboxia jäljessä'
Legendaarinen ohjelmoijaguru John Carmack heittää bensaa konsolisodan liekkeihin paljastaessaan, ettei PlayStation 3:n Rage pyöri kuin 20-30 kuvan sekuntivauhdilla. PC- ja Xbox 360 -versiot puolestaan rullaavat molemmat täydellä 60 kuvan sekuntivauhdilla.
Carmackin mukaan PS3:n näytönohjain on yksinkertaisesti hitaampi kuin Xbox 360:n vastaava. Suoritinteholtaan laitteet ovat Carmcakin arvioimana tasavertaisia, mutta Xbox 360:llä suorittimen tehon haltuunotto on kilpailijaansa sujuvampaa. Aiemmin Ragen PS3-versiota on pidetty teknisesti edistyksellisempänä, sillä koko peli on saatu ahdettua yhdelle Blu-ray-levylle Xbox 360:lle toimitettavien neljän DVD-levyn sijaan. CVG:n tietojen mukaan myös Ragen Mac-versio on yhä työn alla.
Keskustelut (83 viestiä)
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
31.07.2009 klo 16.41
Rekisteröitynyt 10.04.2007
31.07.2009 klo 16.42
31.07.2009 klo 16.45
31.07.2009 klo 16.46
Mutta itse uutiseen:
Rage ja valve = EVO
Rekisteröitynyt 04.11.2007
31.07.2009 klo 16.47
Rekisteröitynyt 30.10.2008
31.07.2009 klo 16.58
Lyödäähä näin sitä luuta kurkkuu.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
31.07.2009 klo 17.04
31.07.2009 klo 17.15
Rekisteröitynyt 19.04.2007
31.07.2009 klo 17.15
Ei kyllä pitäis olla noin vaikeeta. Sonyn täytyisi laittaa kaikille vähänkin suuremmille kehittäjille joku ohjelmointipaketti, missä selvennetään kädestä pitäen miten se PS3 oikein pistetään työntämään sitä "ällistyttävää grafiikkaa" ulos.
Rekisteröitynyt 30.07.2007
31.07.2009 klo 17.20
Rekisteröitynyt 11.08.2007
31.07.2009 klo 17.20
Xbox 360=Ati, armoton tehopakkaus.
Ei, en ole xbox 360 fanaatikko. En ole ikinä omistanut. ei yhtään xboxia. Sony rlez!
8) Mun mielipide mutta aina voi sanoa vastaan.
31.07.2009 klo 17.24
No ei yllätys kun kyseessä on PC-kehittäjä ja PC-pelimottori.
Niinpä. Äijä on painanu koko ikänsä jonkun pc:n ja directx:ien parissa. Olisi soittanu Nauthydogille jos ei taito riitä :D. He kun tuntuvat auttavan mielellään muita.
31.07.2009 klo 17.35
PS3= Nvidia romun laittaneet miks?
Xbox 360=Ati, armoton tehopakkaus.
Ei, en ole xbox 360 fanaatikko. En ole ikinä omistanut. ei yhtään xboxia. Sony rlez!
8) Mun mielipide mutta aina voi sanoa vastaan.
Juu.. Itsekkin tuota miettinyt, että miksi Sony on sitten mennyt tilaamaan Nvidialta, jonka näyttikset ei yleisesti kestä antialaisingia kuten atit. Liikaa kehitetty vain Celliä ja jätetty muisti ja 3d-kortti varjoon. Kumma kylläkin, että toiset saa ps3:sta erittäinkin näyttävää tavaraa ulos.
Tota Nvidian ja Sonyn yhdessä väsämää näyttistä vois joku toimitus kysyä sonylta. "Olettekö ylpeitä GPU:n lopputuloksesta? Kuka sen kyhäsi?"
Rekisteröitynyt 30.07.2007
31.07.2009 klo 17.36
Rekisteröitynyt 11.04.2007
31.07.2009 klo 17.43
31.07.2009 klo 17.44
Jos joku dissaa plegeä tai sen jumalallisia konetehoja on auttamatta;
A) joku superpaska fanipoikastudio(esim Valve) tai mitään peleistä tai niiden tekemisestä tietämätön idiootti(esim Carmack)
B) muuten vaan joku xbotti....
Moderaattori
Rekisteröitynyt 03.04.2007
31.07.2009 klo 17.49
No ei yllätys kun kyseessä on PC-kehittäjä ja PC-pelimottori.
Niinpä. Äijä on painanu koko ikänsä jonkun pc:n ja directx:ien parissa. Olisi soittanu Nauthydogille jos ei taito riitä :D. He kun tuntuvat auttavan mielellään muita.
Olet kyllä niin ulapalla, ettei edes mastoa näy. Carmack on tehnyt 3D-moottoreita jo aikana ennen 3D-kiihdytystä, ja kiihdytetyllä aikakaudellakin rajapintana oli todella pitkään OpenGL, joka sattumoisin on erään nykykonsolin käyttämä grafiikka-API.
31.07.2009 klo 17.58
Perus-PS3-miehen logiikkaa, osa 1:
Jos joku dissaa plegeä tai sen jumalallisia konetehoja on auttamatta;
A) joku superpaska fanipoikastudio(esim Valve) tai mitään peleistä tai niiden tekemisestä tietämätön idiootti(esim Carmack)
B) muuten vaan joku xbotti....
31.07.2009 klo 18.06
Noh, sitten kai xbottina esität että Uncharted 2 videot ovat feikkejä? ND nimittäin näyttäisi löytävän näiden muiden hukkaaman lisätehon
Noh, kai sinä fanipoikana pidät Carmackin, Valven ynnä muiden sanomisia pleikkarin suorituskyvyistä täytenä hevonpaskana ja toteat vaan että "evo"
Älä viitsi... :D
31.07.2009 klo 18.10
PS3= Nvidia romun laittaneet miks?
Xbox 360=Ati, armoton tehopakkaus.
Ei, en ole xbox 360 fanaatikko. En ole ikinä omistanut. ei yhtään xboxia. Sony rlez!
8) Mun mielipide mutta aina voi sanoa vastaan.
Ei se mielipide haittaa jos tietäisit faktat. Huomaan vain, että olet ihan pihalla asioista, koska näiden kahden konsolin näytönohjaimilla ei juurikaan ole suorituskyvyissä eroa, se on fakta jonka Carmacinkin pitäisi tietää. Mutta minkäs teet, mikkisofta maksaa miehelle maltaita, niin pitäähän sitä höpöttää ;)
31.07.2009 klo 18.15
Noh, kai sinä fanipoikana pidät Carmackin, Valven ynnä muiden sanomisia pleikkarin suorituskyvyistä täytenä hevonpaskana ja toteat vaan että "evo"
Älä viitsi... :D
Eiköhän tuo ole jo moneen kertaan todistettu asia, älä itse viitsi. Kumma että Kilzonen, Unchartedin, Prologuen ym. ym. tekijät saa pelinsä sen näköisiksi että boksilla saa nähdä niistä vain unta. Ja hyvänä esimerkkinä lyödään uusin Tomb Raider, joka pyörii nätimpänä ja sulavammin pleikalla.
Kyllä se vain on niin, että kaikki ei osaa.
31.07.2009 klo 18.16
PS3= Nvidia romun laittaneet miks?
Xbox 360=Ati, armoton tehopakkaus.
Ei, en ole xbox 360 fanaatikko. En ole ikinä omistanut. ei yhtään xboxia. Sony rlez!
8) Mun mielipide mutta aina voi sanoa vastaan.
Ei se mielipide haittaa jos tietäisit faktat. Huomaan vain, että olet ihan pihalla asioista, koska näiden kahden konsolin näytönohjaimilla ei juurikaan ole suorituskyvyissä eroa, se on fakta jonka Carmacinkin pitäisi tietää. Mutta minkäs teet, mikkisofta maksaa miehelle maltaita, niin pitäähän sitä höpöttää ;)
Näemmä todella pahaa tekee kun oma konsoli ei vain yksinkertaisesti pärjää kilpailijan vastaavalle. Voi voi. :(
31.07.2009 klo 18.36
Mutta minkäs teet, mikkisofta maksaa miehelle maltaita, niin pitäähän sitä höpöttää ;)
Tottakai maksaa, ja maksaa Valvellekin ja kaikille xboteille täälläkin eikös vain? ;)
31.07.2009 klo 18.40
31.07.2009 klo 18.43
Eikös tää meinaa vain sitä, että Pleikkarissa on vielä hyödyntämätöntä tehoa jäljellä. Sellaista mihin nämä kehittäjät eivät vielä ole päässeet käsiksi.
Ei kyllä pitäis olla noin vaikeeta. Sonyn täytyisi laittaa kaikille vähänkin suuremmille kehittäjille joku ohjelmointipaketti, missä selvennetään kädestä pitäen miten se PS3 oikein pistetään työntämään sitä "ällistyttävää grafiikkaa" ulos.
Eivätkä ehkä koskaan pääsekkään.
Eikös Sonyn kehittäjille lähetettävä setti ole aika hyvä, vaikka aluksi kuulemma aika paskaa olikin. Seikka jonka MS on ilmaisesti koko konsoliaikansa hoitanut hyvin.
Tuossa se ero tuleekin. MS työskentelee pelijulkaisijoiden kanssa jotta kone olisi mahdollisimman kehittäjäystävällinen. Samalla Sonyn edustajat antaa lausuntoja siitä kuinka Pleikkareista tehdään tarkoituksella vittumaisia kehittäjille, jotta pelien graafinen ulkoasu kehittyisi vielä useammankin vuoden päästä.
Rekisteröitynyt 10.04.2007
31.07.2009 klo 18.46
Mut joo, kuten ctrl-k sanoi niin Carmack on oikeastaan tehtnyt jo sen verran hommia että pitäisi sujua minnkä tahansa alustan käyttäminen kunnolla. Oikeastaan kyseinen herra on kaikkien 3D-pelien isä(muutamat 3D-grafiikkaan liittyvät jutut on jopa nimetty Carmackin mukaan.).
http://en.wikipedia.org/wiki/John_D._Carmack
Jossain aikaisemmassa jutussa oli muuten että Carmack haluaisi leikkiä softarenderöinnilläkin juuri PS3:n tapaisten arkkitehtuurien kanssa aka käyttää niitä 'hurjia potentiaaleja', joita PS3:lla olevinaan niin monen mukaan on.
31.07.2009 klo 18.58
No ei yllätys kun kyseessä on PC-kehittäjä ja PC-pelimottori.
Niinpä. Äijä on painanu koko ikänsä jonkun pc:n ja directx:ien parissa. Olisi soittanu Nauthydogille jos ei taito riitä :D. He kun tuntuvat auttavan mielellään muita.
Olet kyllä niin ulapalla, ettei edes mastoa näy. Carmack on tehnyt 3D-moottoreita jo aikana ennen 3D-kiihdytystä, ja kiihdytetyllä aikakaudellakin rajapintana oli todella pitkään OpenGL, joka sattumoisin on erään nykykonsolin käyttämä grafiikka-API.
Niin ja 1885 Karl F. Benz valmisti ensimmäisen polttomoottori auton, mutta tuskin hänkään nykyautoista tajuaisi paskaakaan? Tajuat varmasti bointin vai onko se tajuttoman vanha openGL läheskään sama asia kuin nykypäivän ps3 käyttää? OpenGL:hän oli pitkään kuollut melkeen sukupuuttoon. Homeworldissa sen sai päälle, mutta sen koommin ei ole paljon kuulunut:D. Jokatapauksessa tuskin voi sanoa jos ihminen on keksinyt vuonna kivi ja varvas paperilentokoneen, niin hän on maailman ääriin kaikkitietävä lentokoneiden valmistaja?
Rekisteröitynyt 28.07.2009
31.07.2009 klo 19.02
Lukisitte toimituksessa enemmän noiden uutisten alkuperäisiä lähteitä!
He (Carmack) is , however, confident that the PS3 version will match that of all other supported platforms: “Everything is designed as a 60 hertz game. We expect this to be 60 hertz on every supported platform.”
“The work remaining is getting it locked so there’s never a dropped frame or a tear, but we’re confident that we’re going to get that.”
http://www.edge-online.com/news/carmack-ps3-performance-l
...
Rage:n Mac OS X _Ja Gnu/Linux_ ...käännökset ovat molemmat myös tulossa.
Ja ne joita kiinnostaa asia niin voivat kysyä Carmackilta suoraan tarkemmin miksi PS3:n kehitys on ollut hitaampaa. Hänen sähköpostiosoitteensa on johnc@idsoftware.com ja hän useimmiten vastaa viesteihin jos niissä on jotain mielekkäitä kysymyksiä tai muuta sisältöä.
31.07.2009 klo 19.27
PS3= Nvidia romun laittaneet miks?
Xbox 360=Ati, armoton tehopakkaus.
Ei, en ole xbox 360 fanaatikko. En ole ikinä omistanut. ei yhtään xboxia. Sony rlez!
8) Mun mielipide mutta aina voi sanoa vastaan.
Ei se mielipide haittaa jos tietäisit faktat. Huomaan vain, että olet ihan pihalla asioista, koska näiden kahden konsolin näytönohjaimilla ei juurikaan ole suorituskyvyissä eroa, se on fakta jonka Carmacinkin pitäisi tietää. Mutta minkäs teet, mikkisofta maksaa miehelle maltaita, niin pitäähän sitä höpöttää ;)
Ehkä se johtuu siitä, että Carmackilla ei ole kaltaistasi keskiverto-nobody-pleikkarifanipoikaa vierellään jakamassa faktoina pitämäänsä luulotietoa.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
31.07.2009 klo 19.36
Unohtivat mainita v2.fi uutisessa, että PS3 versiota optimoidaan vielä ja Carmack on varma siitä, että hän saa PS3:n Rage:n pyörimään 60 ruutua sekunnissa.
Lukisitte toimituksessa enemmän noiden uutisten alkuperäisiä lähteitä!
Uutisessa puhutaan tämänhetkisestä tilanteesta ja siitä, että Xboxin ja PC:n tehot on saatu jo valjastettua käyttöön, mutta PS3 lagaa perässä. Missään ei sanota, että PS3:n osalta jouduttaisiin tyytymään tuohon vallitsevaan tilanteeseen. Onhan tässä vielä aikaa julkaisuun, joten eiköhän PS3:stakin saada ajan kanssa se 60fps maaniteltua esiin.
31.07.2009 klo 19.41
No ei yllätys kun kyseessä on PC-kehittäjä ja PC-pelimottori.
Niinpä. Äijä on painanu koko ikänsä jonkun pc:n ja directx:ien parissa. Olisi soittanu Nauthydogille jos ei taito riitä :D. He kun tuntuvat auttavan mielellään muita.
Olet kyllä niin ulapalla, ettei edes mastoa näy. Carmack on tehnyt 3D-moottoreita jo aikana ennen 3D-kiihdytystä, ja kiihdytetyllä aikakaudellakin rajapintana oli todella pitkään OpenGL, joka sattumoisin on erään nykykonsolin käyttämä grafiikka-API.
Niin ja 1885 Karl F. Benz valmisti ensimmäisen polttomoottori auton, mutta tuskin hänkään nykyautoista tajuaisi paskaakaan? Tajuat varmasti bointin vai onko se tajuttoman vanha openGL läheskään sama asia kuin nykypäivän ps3 käyttää? OpenGL:hän oli pitkään kuollut melkeen sukupuuttoon. Homeworldissa sen sai päälle, mutta sen koommin ei ole paljon kuulunut:D. Jokatapauksessa tuskin voi sanoa jos ihminen on keksinyt vuonna kivi ja varvas paperilentokoneen, niin hän on maailman ääriin kaikkitietävä lentokoneiden valmistaja?
Jos Karl F. Benz eläisi vielä, luuletko että hänen tietonsa olisivat edelleen sillä tasolla mitä ne olivat vuonna 1885? Ei, kyllä herra Benz olisi varmasti seurannut tarkasti Mersujensa tekniikan kehitystä vuosien varrella ja olisi perillä niin ABS-jarrujen kuin hybriditeknologian toiminnasta. Sama pätee Carmackiin. Hän on ollut Doomin ohella myös kymmenissä muissa peliprojekteissa, niin uusissa kuin vanhemmissakin ja useissa eri rooleissa (koodarina, tuottajana, ohjaajana, käsikirjoittajana). Jos tuntee Carmackin meriitit ja peliprojektit joissa hän on ollut mukana, ei kenelläkään pitäisi olla mitään syytä epäillä miehen osaamista... niin, paitsi jos sattuu olemaan Rage:n 20fps ruudunpäivityksestä närkästynyt heikkoälyinen pleikkaribotti.
31.07.2009 klo 20.54
Uutisessa kyllä sanotaan, että PS3:n näytönohjain on tehoiltaan xbox360:n näytönohjainta heikompi, eikä se tilanne tule muuttumaan. Suoritintehon osalta PS3:sta ei ole otettu kaikkea vielä irti. Suoritin on eri asia kuin näytönohjain.
31.07.2009 klo 20.58
No ei yllätys kun kyseessä on PC-kehittäjä ja PC-pelimottori.
Niinpä. Äijä on painanu koko ikänsä jonkun pc:n ja directx:ien parissa. Olisi soittanu Nauthydogille jos ei taito riitä :D. He kun tuntuvat auttavan mielellään muita.
Olet kyllä niin ulapalla, ettei edes mastoa näy. Carmack on tehnyt 3D-moottoreita jo aikana ennen 3D-kiihdytystä, ja kiihdytetyllä aikakaudellakin rajapintana oli todella pitkään OpenGL, joka sattumoisin on erään nykykonsolin käyttämä grafiikka-API.
Niin ja 1885 Karl F. Benz valmisti ensimmäisen polttomoottori auton, mutta tuskin hänkään nykyautoista tajuaisi paskaakaan? Tajuat varmasti bointin vai onko se tajuttoman vanha openGL läheskään sama asia kuin nykypäivän ps3 käyttää? OpenGL:hän oli pitkään kuollut melkeen sukupuuttoon. Homeworldissa sen sai päälle, mutta sen koommin ei ole paljon kuulunut:D. Jokatapauksessa tuskin voi sanoa jos ihminen on keksinyt vuonna kivi ja varvas paperilentokoneen, niin hän on maailman ääriin kaikkitietävä lentokoneiden valmistaja?
Jos Karl F. Benz eläisi vielä, luuletko että hänen tietonsa olisivat edelleen sillä tasolla mitä ne olivat vuonna 1885? Ei, kyllä herra Benz olisi varmasti seurannut tarkasti Mersujensa tekniikan kehitystä vuosien varrella ja olisi perillä niin ABS-jarrujen kuin hybriditeknologian toiminnasta. Sama pätee Carmackiin. Hän on ollut Doomin ohella myös kymmenissä muissa peliprojekteissa, niin uusissa kuin vanhemmissakin ja useissa eri rooleissa (koodarina, tuottajana, ohjaajana, käsikirjoittajana). Jos tuntee Carmackin meriitit ja peliprojektit joissa hän on ollut mukana, ei kenelläkään pitäisi olla mitään syytä epäillä miehen osaamista... niin, paitsi jos sattuu olemaan Rage:n 20fps ruudunpäivityksestä närkästynyt heikkoälyinen pleikkaribotti.
Rekisteröitynyt 30.07.2007
31.07.2009 klo 21.21
Lukisitte toimituksessa enemmän noiden uutisten alkuperäisiä lähteitä!
Uutisessa puhutaan tämänhetkisestä tilanteesta ja siitä, että Xboxin ja PC:n tehot on saatu jo valjastettua käyttöön, mutta PS3 lagaa perässä.
Lähe jo Masa lomille, kyllä pomo ymmärtää. Eiköhän Dekoneganxa&kumppanit ole täällä vineemässä vielä lomasi jälkeenkin.
31.07.2009 klo 21.48
Update: Edge has posted further details from its article saying that Carmack is confident that the PS3 version will match that of all other supported platforms: "Everything is designed as a 60 hertz game. We expect this to be 60 hertz on every supported platform.
"The work remaining is getting it locked so there's never a dropped frame or a tear, but we're confident that we're going to get that."
31.07.2009 klo 21.56
Ei tainnu tulla kellekään yllätyksenä.
Paitsi Carmackille itselleen? :D
31.07.2009 klo 21.59
No ei yllätys kun kyseessä on PC-kehittäjä ja PC-pelimottori.
Niinpä. Äijä on painanu koko ikänsä jonkun pc:n ja directx:ien parissa. Olisi soittanu Nauthydogille jos ei taito riitä :D. He kun tuntuvat auttavan mielellään muita.
Olet kyllä niin ulapalla, ettei edes mastoa näy. Carmack on tehnyt 3D-moottoreita jo aikana ennen 3D-kiihdytystä, ja kiihdytetyllä aikakaudellakin rajapintana oli todella pitkään OpenGL, joka sattumoisin on erään nykykonsolin käyttämä grafiikka-API.
Niin ja 1885 Karl F. Benz valmisti ensimmäisen polttomoottori auton, mutta tuskin hänkään nykyautoista tajuaisi paskaakaan? Tajuat varmasti bointin vai onko se tajuttoman vanha openGL läheskään sama asia kuin nykypäivän ps3 käyttää? OpenGL:hän oli pitkään kuollut melkeen sukupuuttoon. Homeworldissa sen sai päälle, mutta sen koommin ei ole paljon kuulunut:D. Jokatapauksessa tuskin voi sanoa jos ihminen on keksinyt vuonna kivi ja varvas paperilentokoneen, niin hän on maailman ääriin kaikkitietävä lentokoneiden valmistaja?
Jos Karl F. Benz eläisi vielä, luuletko että hänen tietonsa olisivat edelleen sillä tasolla mitä ne olivat vuonna 1885? Ei, kyllä herra Benz olisi varmasti seurannut tarkasti Mersujensa tekniikan kehitystä vuosien varrella ja olisi perillä niin ABS-jarrujen kuin hybriditeknologian toiminnasta. Sama pätee Carmackiin. Hän on ollut Doomin ohella myös kymmenissä muissa peliprojekteissa, niin uusissa kuin vanhemmissakin ja useissa eri rooleissa (koodarina, tuottajana, ohjaajana, käsikirjoittajana). Jos tuntee Carmackin meriitit ja peliprojektit joissa hän on ollut mukana, ei kenelläkään pitäisi olla mitään syytä epäillä miehen osaamista... niin, paitsi jos sattuu olemaan Rage:n 20fps ruudunpäivityksestä närkästynyt heikkoälyinen pleikkaribotti.
Sinäpä sen sanoit :D. Taitaa olla joku pc-puolen messias.
John Carmackin kehittämiä pelejä:
* Wolfenstein 3D
* Doom
* Doom II
* Quake
* Quake II
* Quake 3 Arena
* Doom 3
Nyt en ihmette miksi ei ps3:en hankala rauta taivu ;). Sanoista tekoihin ja katsokaa kz2, Mgs4, Uncharted 2:sta ja wipeoutHD:ta. Wipeoutkin fullHD peli 1080p/60fps! Kyllä joku vaan saa sen pyörimään.
31.07.2009 klo 22.03
Uutisessa puhutaan tämänhetkisestä tilanteesta ja siitä, että Xboxin ja PC:n tehot on saatu jo valjastettua käyttöön, mutta PS3 lagaa perässä. Missään ei sanota, että PS3:n osalta jouduttaisiin tyytymään tuohon vallitsevaan tilanteeseen. Onhan tässä vielä aikaa julkaisuun, joten eiköhän PS3:stakin saada ajan kanssa se 60fps maaniteltua esiin.
Missähän kohtaa V2:n suomennetussa uutisessa mahdetaan mainita, että kyse on tämän hetkisestä tilanteesta? Ei niin missään! Uutinen antaa ymmärtää, että kyseessä olisi lopputulos vaikka Carmackin totesi jo lopullisesta versiosta revittävän 60fps jokaisella alustalla.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
31.07.2009 klo 22.26
Missähän kohtaa V2:n suomennetussa uutisessa mahdetaan mainita, että kyse on tämän hetkisestä tilanteesta? Ei niin missään! Uutinen antaa ymmärtää, että kyseessä olisi lopputulos vaikka Carmackin totesi jo lopullisesta versiosta revittävän 60fps jokaisella alustalla.
Loogisesti ajateltuna kehitysajan ja yhden alustan noin selvän kehitystyön keskeneräisyyden korrelaatio on selvä. Kaksi alustaa valmiina, kolmas kesken, aikaa pitkälle ensi vuoteen, mitä tehtäis? :)
Moderaattori
Rekisteröitynyt 03.04.2007
31.07.2009 klo 22.49
Sinäpä sen sanoit :D. Taitaa olla joku pc-puolen messias.
John Carmackin kehittämiä pelejä:
* Wolfenstein 3D
* Doom
* Doom II
* Quake
* Quake II
* Quake 3 Arena
* Doom 3
Nyt en ihmette miksi ei ps3:en hankala rauta taivu ;). Sanoista tekoihin ja katsokaa kz2, Mgs4, Uncharted 2:sta ja wipeoutHD:ta. Wipeoutkin fullHD peli 1080p/60fps! Kyllä joku vaan saa sen pyörimään.
Jokaisen noista peleistä (ehkä pois lukien Doom 3) grafiikkamoottori oli joko mullistava tai alan ehdotonta kärkeä, oli itse peleistä mitä mieltä tahansa. En kyllä itse lähtisi kritisoimaan John Carmackin ohjelmointikykyjä, jos en tuntisi edes 3D-teknologian ja sen historian perusteita. Pelikonsolin ei pitäisi olla uskonto. Ne on ihan koneita vaan.
31.07.2009 klo 23.18
Niinpä. Äijä on painanu koko ikänsä jonkun pc:n ja directx:ien parissa. Olisi soittanu Nauthydogille jos ei taito riitä :D.
Niin ja 1885 Karl F. Benz valmisti ensimmäisen polttomoottori auton, mutta tuskin hänkään nykyautoista tajuaisi paskaakaan? Jokatapauksessa tuskin voi sanoa jos ihminen on keksinyt vuonna kivi ja varvas paperilentokoneen, niin hän on maailman ääriin kaikkitietävä lentokoneiden valmistaja?
Sinäpä sen sanoit :D. Taitaa olla joku pc-puolen messias.
Nyt en ihmette miksi ei ps3:en hankala rauta taivu ;). Sanoista tekoihin ja katsokaa kz2, Mgs4, Uncharted 2:sta ja wipeoutHD:ta. Wipeoutkin fullHD peli 1080p/60fps! Kyllä joku vaan saa sen pyörimään.
Wiki:
"He has pioneered or popularised the use of many techniques in computer graphics, including "adaptive tile refresh" for Commander Keen, raycasting for Hovertank 3-D, Catacomb 3-D, and Wolfenstein 3-D, binary space partitioning which Doom became the first game to use, surface caching which he invented for Quake, Carmack's Reverse (formally known as z-fail stencil shadows) which he devised for Doom 3, and MegaTexture, used in Enemy Territory: Quake Wars. While he was not the first to discover Carmack's Reverse, he developed it independently without knowing of the prior research done on the subject.
Carmack's engines have also been licensed for use in other influential first-person shooters such as Half-Life, Call of Duty and Medal of Honor.
He is the only game designer ever honored twice by the National Academy of Television Arts & Sciences, having been given an Emmy Award in 2007 for his creation of the 3D technology that underlies modern shooter video games."
http://en.wikipedia.org/wiki/John_D._Carmack
Ihan sunnuntaikoodari.
Rekisteröitynyt 13.08.2007
31.07.2009 klo 23.44
Rekisteröitynyt 28.07.2009
01.08.2009 klo 03.02
Uutisessa puhutaan tämänhetkisestä tilanteesta ja siitä, että Xboxin ja PC:n tehot on saatu jo valjastettua käyttöön, mutta PS3 lagaa perässä. Missään ei sanota, että PS3:n osalta jouduttaisiin tyytymään tuohon vallitsevaan tilanteeseen. Onhan tässä vielä aikaa julkaisuun, joten eiköhän PS3:stakin saada ajan kanssa se 60fps maaniteltua esiin.
Luin noita kommentteja ja muut ovatkin jo huomauttaneet siitä, että V2.fi uutinen ei mainitse sitä, että Carmackilla on vielä työ kesken ja hän on varma, että saa ps3:n skulaamaan ihan samalla tavalla kuin muutkin kohde alustat.
Kun v2.fi artikkeli ei tuota mainitse, se antaa ymmärtää, että tämä on tilanne mihin pitää tyytyä.
Ja oliko pakko ylipäätään kirjoittaa provokatiivinen artikkeli? "heittää bensaa", "konsolisodan liekkeihin", "paljastaessaan", "rullaavat", "täydellä", "Aiemmin", "pidetty", "edistyksellisempänä"... kohtia jotka olisi voitu kirjoittaa huomattavasti objektiivisemmin neutraalimmasta näkökulmasta. :)
...
Stammy, jätetään ne vinoilut ja henkilökohtaisuudet. Okei? Tämä ei ollut turha whine. En haluaisi nähdä sitä, että V2.fi vajoaa siihen samaan luokkaan kuin Pelaaja-lehden sivusto jossa toimitus valitsee aina sen puolen mikä on heille edullisin. (Tämä olisi hyvä ensi askel siihen suuntaan V2.fi:ssä.) Turhat seiskailut pois kaikkia osapuolia koskevista uutisista vaikka se välillä olisikin hankalaa. :P
01.08.2009 klo 03.21
Eli tämä konsolisota on maailman naurettavin asia. Jokainen heti jokaisessa uutisessa valittaa ja leiluu kumpi nyt on se parempi konsoli ja jne.
Kirjoittajana PC-pelaaja, joka ei konsoleista välitä.
01.08.2009 klo 03.40
Totta kai pleikkarilla se saadaan 60 fps:llä pöyrimään hieman grafiikkaa karsimalla. Muutenkin nämä konsolit ovat täyttä roskaa. Tunnetaan vaan niin paljon graaffisia hienouksia täyteen, ettei enää puhti riitä. Eikä noi Uncharted 2 ja ym. nyt niin hienoja ole. Videoissa näkyy mahtavalta, mutta todellisuudessa 250-tuumaisessa tykin ruudussa ihan samanlaista grafiikkaa kuin vanhemmissakin peleissä. Hieman vaan valotehosteita lisätty johonkin kulmaan enemmän. Kaikki täällä vaan odottaa pleikkarilta vieläkin komeampia pelejä, mutta sen voisi sanoa, ettei sen näytönohjaimesta paljoa enää irtoa. Koska 256-megaa videomuistii on jo vanha juttu. Eikä Cell-prosessorissakaan oleva toiset 256-megaa paljoa pelasta. Koko Cell-prossu on se Sonyn heikoinlenkki. Olisivat vaan erikseen tehneet näytönohjaimen ja prosessorin. Olisivat pelitkin jo nyt paremman näköisiä. Eli kyllä Microsoftin tekele on tässä asiassa se paras hinta/laatu suhde. Kaikki on rakennettu erikseen, ja näin vielä PC:stä tuttuja optimointikikkoja. Eli turha mikkisoftaa on haukkua joka asiassa, kun oikeasti yritys on se ainoa oikea, joka tietää mitä on tekemässä. Sony taas kompuroi ylihintaisella konsolillaan, jossa kaikki on päin p:tä.
Eli tämä konsolisota on maailman naurettavin asia. Jokainen heti jokaisessa uutisessa valittaa ja leiluu kumpi nyt on se parempi konsoli ja jne.
Kirjoittajana PC-pelaaja, joka ei konsoleista välitä.
250" :D mentiinkö nyt VÄHÄN liiallisuuksiin? :D Vai omistatko suomen isoimman elokuva näyttämön :D. Pelaa niitä pelejä edes oikeesti siitä 52":sta niin pirun hyvältä ne näyttää. Usko tai älä.. huomasi alkumetreistä jo että olet tollanen pc-poju joka ei vielä ole huomannut kuinka turhaa ja kallista pc:n päivittely ja tehoilla kikkelinvenyttely on. Itse käytän pc:tä työhön ja joskus leffoihin.. Ei välttämättä kannata haukkua konsoleita ja varsinkaan "ylihintaista" ps3:sta paskaksi jos et kyseistä laitetta edes omista tai tiedä siitä paskaakaan.
01.08.2009 klo 05.45
01.08.2009 klo 08.10
01.08.2009 klo 09.01
Niin, koska pelejä ei koskaan tehty XO:lle eikä meillä siis ole vertailumateriaalia näistä peleistä, emme tiedä miten XO olisi suoriutunut. On vain olemassa sitkeä ennakkokäsitys asioista. Tästähän pidetään kiinni loppuun asti, koska tilanteen hyväksyminen vaatisi luotujen mielikuvien murentumista. Hankala paikka, vai mitä?
Rekisteröitynyt 30.07.2007
01.08.2009 klo 09.47
Stammy, jätetään ne vinoilut ja henkilökohtaisuudet. Okei? Tämä ei ollut turha whine.
Mielestäni tuo nyt vain on turhaa vineemistä. Jos kerran tilanne on se, että pleikkarilla peli pyörii atm kuraisesti, niin miksi sitä pitäisi alkaa uutisessa kaunistelemaan. Siksi ettei jollekulle tulisi paha mieli? Se mitä Carmack uskoo tulevaisuudessa saavuttavansa, on vain spekulaatiota. Uutisessa kerrotaan nykyinen tilanne. Pelihän on täysin keskeneräinen, joten jos joku tuosta uutisesta vetää johtopäätökset "omg! näin on lopullisessa tuotteessakin!" niin omapa on häpeänsä.
EDIT. Koska olen hyvä ihminen, niin päätin sitten kuitenkin kirjoittaa uutisen uudelleen yleisön pyyntöjen mukaisesti. Tai zeroiccia he pyysivät, mutta mies on lomalla. Tässä korjattu uutinen:
Legendaarinen ohjelmoijaguru John Carmack höpäjää jotakin ihmeellistä houraillessaan, ettei Playstation 3:n Rage pyöri kuin 20-30 kuvan sekuntivauhdilla. PC- ja Xbox 360 -versiot puolestaan rullaavat täydellä 60 kuvan sekuntivauhdilla.
Carmack on kuitenkin varma, että saa PS3-version pyörimään 60FPS:n nopeudella Cellin uskomattomien tehojen ansiosta. Pelin kehitystyö on vielä kesken ja voihan olla, että lopullisessa tuotteessa Xbox 360-version ruudunpäivitysnopeutta ollaan jouduttu alentamaan nykyisestä.
Carmackin mukaan PS3:n näytönohjain on yksinkertaisesti hitaampi kuin Xbox 360:n vastaava, mutta pelin tekeminen on vielä kesken, joten tämäkin saattaa muuttua. Suoritinteholtaan laitteet ovat Carmackin arvioimana tasavertaisia, mutta Xbox 360:llä suorittimen tehon haltuunotto on kilpailijaansa suvuvampaa Carmackin unissa, todellisuuden ollessa eri. Aiemmin Ragen PS3-versiota on pidetty teknisesti edistyksellisempänä, ja emme kai me tätä käsitystä muuttaisi yhden hourailevan Carmackin takia?
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
01.08.2009 klo 10.25
01.08.2009 klo 12.42
Tästähän pidetään kiinni loppuun asti, koska tilanteen hyväksyminen vaatisi luotujen mielikuvien murentumista. Hankala paikka, vai mitä?
Näin, käsittelen muuten asiaa uudessa väitöskirjassani kohdassa "PS3-omistajan logiikkaa, osa 3"
01.08.2009 klo 13.52
Missä viipyy esimerkiksi Ninja Gaiden 2 vertailu XO vs PS3? XO:lla 585p ja PS3:lla 720p. Useita vertailuja on jo muualla maailmalla näkynyt, vaan ei täällä ainoatakaan.
Rekisteröitynyt 28.07.2009
01.08.2009 klo 13.53
Lulzors :D
Samat sanat.
Stammy, tässä ei ollut kyse kaunistelemisesta. Tässä oli kyse siitä, että toimituksen pitäisi pysyä puolueettomana. Olen sen Xbox 360 uutisissa huomannut, että täällä on otettu se kanta millainen on tuonut eniten ihmisten tunteita pintaan. Ja se ei ole tarkoituksen mukaista.
Voisin kirjoittaa omaan blogiini vastineen sinun versiollesi. ;)
01.08.2009 klo 14.09
01.08.2009 klo 14.17
Lulzors :D
Samat sanat.
Stammy, tässä ei ollut kyse kaunistelemisesta. Tässä oli kyse siitä, että toimituksen pitäisi pysyä puolueettomana. Olen sen Xbox 360 uutisissa huomannut, että täällä on otettu se kanta millainen on tuonut eniten ihmisten tunteita pintaan. Ja se ei ole tarkoituksen mukaista.
Voisin kirjoittaa omaan blogiini vastineen sinun versiollesi. ;)
Dekonega taitaapi olla uudelleen syntynyt AnXa, samanlaista shittiä huomasin vain tulevan. Avatarkin näyttäisi olevan sama.
Ps. Sry tuplaposti. Vähä väsyny...
Rekisteröitynyt 28.07.2009
01.08.2009 klo 14.35
http://www.shacknews.com/onearticle.x/53976
In an interview with Shacknews, id's John Carmack reiterated that the Xbox 360 version of Rage will look worse than the PlayStation 3 version.
Carmack said that the uncompressed build of Rage encompasses a terrabyte of data, and that id will need to use a "different type of compression" to fit the game on two dual-layer Xbox 360 DVDs.
When asked whether the difference will be significant, Carmack noted that "hero shots" should look similar, but that Xbox 360 players might find a rock that is more blurry when exploring the periphery of Rage's world.
01.08.2009 klo 14.36
Lisäks PS3:n valitseminen on yleensä tarkkaan mietitty koska se ilmestyi viimeisenä jolloin kilpaileviin konsoleihin on ehtinyt jo tutustua ja PS3:n korkeampi hinta vähentää heräte oston mahdollisuutta.
01.08.2009 klo 15.26
Samalla Sonyn edustajat antaa lausuntoja siitä kuinka Pleikkareista tehdään tarkoituksella vittumaisia kehittäjille, jotta pelien graafinen ulkoasu kehittyisi vielä useammankin vuoden päästä.
Haha :D Kappas kun en edes googlettamlla löytänyt pohjaa tuolle väitteelles?
http://tinyurl.com/nmtdcz
"We don't provide the 'easy to program for' console that (developers) want, because 'easy to program for' means that anybody will be able to take advantage of pretty much what the hardware can do, so then the question is, what do you do for the rest of the nine-and-a-half years?"
--Kaz Hirai, CEO, Sony Computer Entertainment
Johtopäätös:
Nicknamesi on sopii sinulle oikein hyvin. Tuskin minua väitit toopeksi vain sillä perusteella ettet itse osaa Googlea käyttää.
Rekisteröitynyt 30.07.2007
01.08.2009 klo 20.08
Kaipa se PS3:n Rage on hitaampi kun se näyttää myös paremmalta. lol.
http://www.shacknews.com/onearticle.x/53976
Carmack said that the uncompressed build of Rage encompasses a terrabyte of data, and that id will need to use a "different type of compression" to fit the game on two dual-layer Xbox 360 DVDs.
Hey dyyd, vanha. Nythän pelin mainostettiin tulevan jo 4:llä DVD:llä.
Ja mitä tuohon toimituksen kritisoimiseen tulee, niin se on täysin turhaa. 2 vuotta täällä olen uutisia lukenut ja kommentoinut lähes päivittäin ja jokainen konsoli (ja pc) on saanut paskaa vuorotellen niskaan silloin kun on sen ansainnutkin. Ja totta kai kyse on siitä, että saadaan ihmisille tunteet pintaan, tai että uutinen ylipäätään aiheuttaa jonkinlaisen reaktion. Jos etsii jotain rutikuivaa uutissaittia, joka pitäytyy neitseellisen tiukasti asialinjassa, ei tämä sivusto varmaan ole oikea paikka.
Täytyy olla jonkinlaista nahkaa, eikä älähtää joka kerta kun sitä omaa lempparikonsolia kritisoidaan. Kommenteissa voi sitten tuoda omaa kantaansa esiin, mutta uutisen muokkaamisen vaatiminen menee jo melkoisen pitkälle, kun mitään räikeää virhettä ei ole uutisoinnissa kuitenkaan tapahtunut.
Pakko kyllä myöntää, että itsekin usein älähtelen, mutta tekopyhiksenä ei tämä estä minua neuvomasta muita samassa asiassa.
Rekisteröitynyt 28.07.2009
01.08.2009 klo 21.09
Hey dyyd, vanha. Nythän pelin mainostettiin tulevan jo 4:llä DVD:llä.
Jos etsii jotain rutikuivaa uutissaittia, joka pitäytyy neitseellisen tiukasti asialinjassa, ei tämä sivusto varmaan ole oikea paikka.
Täytyy olla jonkinlaista nahkaa, eikä älähtää joka kerta kun sitä omaa lempparikonsolia kritisoidaan. Kommenteissa voi sitten tuoda omaa kantaansa esiin, mutta uutisen muokkaamisen vaatiminen menee jo melkoisen pitkälle, kun mitään räikeää virhettä ei ole uutisoinnissa kuitenkaan tapahtunut.
Pakko kyllä myöntää, että itsekin usein älähtelen, mutta tekopyhiksenä ei tämä estä minua neuvomasta muita samassa asiassa.
Okei, no en tiennyt tuota. Olin siinä uskossa, että Xbox 360 on edelleen kahdella kaksikerroksisella dvd-levyllä. Koska Microsoftilla oli se joku rajoitus niiden kanssa.
Edge on tällainen media ja itseasiassa tilaan sitä. Pelit-lehtikin on Suomessa aika pitkälti asia lehti kanssa. Kaipa verkkojulkaisut tarvitsevat sitä "kipinää" ja "mausteita" toimiakseen mainostulojen varassa. :P
Stammy minä itseasiassa lähetin tämän uutisvinkkina v2.fi:n... :D Minähän en älähtänyt laitteen kritisoinnista vaan siitä, että se vedettiin överiksi.
Eikö me kaikki? :D :D :D
Rekisteröitynyt 30.07.2007
01.08.2009 klo 21.21
Olin siinä uskossa, että Xbox 360 on edelleen kahdella kaksikerroksisella dvd-levyllä. Koska Microsoftilla oli se joku rajoitus niiden kanssa.
Eri spekulaatioita tuostakin on liikkunut, mutta juuri tässä uutisessa puhutaan tuosta neljästä lätystä. Luultavasti vasta sitten ensi vuonna nähdään millaisena ja missä muodossa tämäkin tekele itse kullekin laitteelle ilmaantuu.
02.08.2009 klo 00.11
Ottakaa arvon sisällöntuottajat itseänne niskasta kiinni ja muistakaa sananlasku "kun yhteen suuntaan kumartaa, toiseen näyttää leskireikää" eli parempi kokonaan kumartelematta ja kusta tasapuolisesti kaikkien päälle.
Ja kaikille Xboteille ja PS (ynnä pc) pelleille, avartakaa mieltänne, hankkikaa kokemuksia, eläkää ja pelatkaa! Älkääkä koittako hankkia gloriaa (sic transit) ja virtuaalipippeliä (ei se ole koosta kiinni, vaan miten sitä käytetään) dissaamalla yhtä sun toista.
Ja jos on aivan pakko alkaa toista haukkumaan niin koittakaa olla edes senverran miehiä, että teette sen IRL ja kasvokkain!
Rekisteröitynyt 28.07.2009
02.08.2009 klo 00.34
Olin siinä uskossa, että Xbox 360 on edelleen kahdella kaksikerroksisella dvd-levyllä. Koska Microsoftilla oli se joku rajoitus niiden kanssa.
Eri spekulaatioita tuostakin on liikkunut, mutta juuri tässä uutisessa puhutaan tuosta neljästä lätystä. Luultavasti vasta sitten ensi vuonna nähdään millaisena ja missä muodossa tämäkin tekele itse kullekin laitteelle ilmaantuu.
Mielestäni uutisessa on virhe koska google ei tiennyt mitään neljästä dvd:stä. Ja neljä tavallista yksi kerros dvdtähän vastaa periaatteessa kahta kaksikerroksista.
Kolmesta löytyi spekulaatioita, mutta vain kahdesta dvd:stä puhuttiin id softwaren omissa haastatteluissa joista suurin osa vuodelta 2007-2008.
Wikipedia puhui jostain syystä neljästä, mutta lähteeksi merkitty artikkeli sanoi, että kaksi kaksikerroksista dvdtä...
ota nyt tuostakin sitten selvää.
Edirol:
En tiedä muuta kuin, että V2.fi voisi alkaa korjaamaan tuota artikkeliaan... id Software pahoittelee jo Rage twitteri blogissaan edgen artikkelista syntynyttä kohua...
http://twitter.com/RAGEgame/status/2953312605
http://www.thatvideogameblog.com/2009/07/31/id-software-e
Vähän kuin sanoisi ihmisille "ääliöt, lukekaa se artikkeli kunnolla läpi... rage tulee olemaan samanlainen kaikilla alustoilla."
Ja vähän se mistä täällä valitinkin jo. Kaikenlaiset pelimediat ovat vain hehkuttaneet sitä, että Rage PS3:lla pyörii hitaammin eivätkä ole alleviivanneet yhtään tai kertoneet siitä, että kehitys on vielä kesken ja PS3 versio todennäköisesti saavuttaa muut alustat ruudunpäivityksessä. Ragen kehittäminen on vaatinut eniten töitä PS3:lla ja se on siksi jäljessä muiden kehitystahtia. Mitä en kyllä yhtään ihmettele...
02.08.2009 klo 05.24
Rekisteröitynyt 30.07.2007
02.08.2009 klo 09.51
Mielestäni uutisessa on virhe koska google ei tiennyt mitään neljästä dvd:stä. Ja neljä tavallista yksi kerros dvdtähän vastaa periaatteessa kahta kaksikerroksista.
Tuolla CVG:n artikkelissahan se lukee:
The PS3 edition was thought to be the most technically capable of the console pair, thanks to id being able to squeeze the gigantic shooter onto a single-player Blu-ray disc, compared to Xbox 360's four DVDs.
Voihan tuokin tietysti väärin olla, mutta sieltä V2 sen nappasi.
Mielestäni tuo twiitti ei muuta mitään. Totta kai id yrittää rauhoitella raivostunutta PS-yleisöä, mutta ei se silti alkuperäisen haastiksen sisältöä muuta. Perus pr-liike ja viisas sellainen. Jos vaikka tämän uutisen kommentteja katsoo, niin suurin osa kritiikistä/parusta kohdistuu Carmackiin itseensä, eikä esim. PS3:n hitaampaan näytönohjaimeen.
02.08.2009 klo 10.49
No ei yllätys kun kyseessä on PC-kehittäjä ja PC-pelimottori.
Niinpä. Äijä on painanu koko ikänsä jonkun pc:n ja directx:ien parissa. Olisi soittanu Nauthydogille jos ei taito riitä :D. He kun tuntuvat auttavan mielellään muita.
Olet kyllä niin ulapalla, ettei edes mastoa näy. Carmack on tehnyt 3D-moottoreita jo aikana ennen 3D-kiihdytystä, ja kiihdytetyllä aikakaudellakin rajapintana oli todella pitkään OpenGL, joka sattumoisin on erään nykykonsolin käyttämä grafiikka-API.
Niin ja 1885 Karl F. Benz valmisti ensimmäisen polttomoottori auton, mutta tuskin hänkään nykyautoista tajuaisi paskaakaan? Tajuat varmasti bointin vai onko se tajuttoman vanha openGL läheskään sama asia kuin nykypäivän ps3 käyttää? OpenGL:hän oli pitkään kuollut melkeen sukupuuttoon. Homeworldissa sen sai päälle, mutta sen koommin ei ole paljon kuulunut:D. Jokatapauksessa tuskin voi sanoa jos ihminen on keksinyt vuonna kivi ja varvas paperilentokoneen, niin hän on maailman ääriin kaikkitietävä lentokoneiden valmistaja?
OpenGL elää ja voi hyvin. Tarkista tietosi vai perustatko ne vain "montako täppää olen laittanut päälle" -kokemuksiisi, tyttö kulta?
Rekisteröitynyt 11.05.2009
02.08.2009 klo 12.06
02.08.2009 klo 15.29
Jos vaikka tämän uutisen kommentteja katsoo, niin suurin osa kritiikistä/parusta kohdistuu Carmackiin itseensä, eikä esim. PS3:n hitaampaan näytönohjaimeen.
Sehän on ollut jo pitkään yleinen oletus, että PS3:n GPU on heikompi kuin XO:n GPU. Tosin oikein ohjelmoituna GPU ei ole PS3:ssa se ainoa komponentti joka osallistuu grafiikan pyörittämiseen.
02.08.2009 klo 16.32
Rekisteröitynyt 09.06.2008
02.08.2009 klo 16.35
Mielestäni tuo twiitti ei muuta mitään. Totta kai id yrittää rauhoitella raivostunutta PS-yleisöä, mutta ei se silti alkuperäisen haastiksen sisältöä muuta.
Alkuperäisessä Edge haastattelussa sanottiin sama asia myös. Tässä on tartuttu yhteen toistaiseksi merkityksettömään kohtaan ja korostettu vain sitä yhtä kohtaa, tehty siitä merkityksellinen, mutta valheellinen tosiasia ja unohdettu kaikki muu mitä haastattelussa oli sisältönä.
CVG ei ole tämän uutisen alkuperäinen lähde. CVG otti juttunsa Edgen artikkelista jonka olen tässä ketjussa jo kerran linkittänyt.
Lue alkuperäinen uutinen niin käsität mitä tarkoitan.
http://www.edge-online.com/news/carmack-ps3-performance-l
Edirol:
Ai niin, melkein unohdin. Tässä on esimerkki millainen tämä artikkeli olisi voinut olla. Rakenne on sama kuin Edgen haastattelussakin. Ja suomensin Carmackin läpät nopeasti ja huonosti, mutta suomensin kuitenkin. Ja kirjoitin siitä mitä on aikaisemmin arveltu. Tämä on ihan puhdas esimerkki. Turha tarttua sen yksityiskohtiin. Ja tämä ei ole myöskään kaunistelua. Tässä juttu on niin kuin se on Edgen alkuperäisessä artikkelissakin joka toimi lähteenä kaikille valtakunnan pelimedioille.
http://dekonega.blogspot.com/2009/08/rage-ps3-on-jaljessa
Rekisteröitynyt 30.07.2007
02.08.2009 klo 17.25
Tässä on esimerkki millainen tämä artikkeli olisi voinut olla. Rakenne on sama kuin Edgen haastattelussakin.
Mutta kyse ei ollutkaan artikkelista saati haastattelusta, vaan tällaista lyhyestä ja kiinnostavasta referoivasta uutisesta. Ja AnXa, ei tuo sinun artikkeli myy. Massa ei tykkää ja massan mukaan mennään (paitti Felipen).
AnXa, you're fired.
http://www.youtube.com/watch?v=pGlv2Rk5RcA
Rekisteröitynyt 09.06.2008
02.08.2009 klo 17.59
OpenGL elää ja voi hyvin.
En tiedä nyt ihan missä teidän keskustelu menee, mutta OpenGL todellakin elää ja voi hyvin.
Microsoft yrittää tappaa OpenGL:n Windows alustalla. Mutta esim. Gnu/Linux, Mac OS X, PS3, Wii, ovat ensisijaisesti OpenGL alustoja. Jos tekee pelejä ja multimediaa niin DirectX sopii siihen tarkoitukseen ehkä vähän paremmin, mutta OpenGL on defacto standardi työkaluille ja tieteelliseen työhön mihin se on alunperin suunniteltukkin.
Rekisteröitynyt 09.06.2008
02.08.2009 klo 18.07
Tässä on esimerkki millainen tämä artikkeli olisi voinut olla. Rakenne on sama kuin Edgen haastattelussakin.
Mutta kyse ei ollutkaan artikkelista saati haastattelusta, vaan tällaista lyhyestä ja kiinnostavasta referoivasta uutisesta. Ja AnXa, ei tuo sinun artikkeli myy. Massa ei tykkää ja massan mukaan mennään (paitti Felipen).
Tämä on paskaa uutisointia kun jätetään osa tosiasioista (tässä tapauksessa haastattelusta) huomioimatta. Ja tämä on minun mielipiteeni.
http://en.wikipedia.org/wiki/Advocacy_journalism
02.08.2009 klo 19.03
Totta kai pleikkarilla se saadaan 60 fps:llä pöyrimään hieman grafiikkaa karsimalla. Muutenkin nämä konsolit ovat täyttä roskaa. Tunnetaan vaan niin paljon graaffisia hienouksia täyteen, ettei enää puhti riitä. Eikä noi Uncharted 2 ja ym. nyt niin hienoja ole. Videoissa näkyy mahtavalta, mutta todellisuudessa 250-tuumaisessa tykin ruudussa ihan samanlaista grafiikkaa kuin vanhemmissakin peleissä. Hieman vaan valotehosteita lisätty johonkin kulmaan enemmän. Kaikki täällä vaan odottaa pleikkarilta vieläkin komeampia pelejä, mutta sen voisi sanoa, ettei sen näytönohjaimesta paljoa enää irtoa. Koska 256-megaa videomuistii on jo vanha juttu. Eikä Cell-prosessorissakaan oleva toiset 256-megaa paljoa pelasta. Koko Cell-prossu on se Sonyn heikoinlenkki. Olisivat vaan erikseen tehneet näytönohjaimen ja prosessorin. Olisivat pelitkin jo nyt paremman näköisiä. Eli kyllä Microsoftin tekele on tässä asiassa se paras hinta/laatu suhde. Kaikki on rakennettu erikseen, ja näin vielä PC:stä tuttuja optimointikikkoja. Eli turha mikkisoftaa on haukkua joka asiassa, kun oikeasti yritys on se ainoa oikea, joka tietää mitä on tekemässä. Sony taas kompuroi ylihintaisella konsolillaan, jossa kaikki on päin p:tä.
Eli tämä konsolisota on maailman naurettavin asia. Jokainen heti jokaisessa uutisessa valittaa ja leiluu kumpi nyt on se parempi konsoli ja jne.
Kirjoittajana PC-pelaaja, joka ei konsoleista välitä.
250" :D mentiinkö nyt VÄHÄN liiallisuuksiin? :D Vai omistatko suomen isoimman elokuva näyttämön :D. Pelaa niitä pelejä edes oikeesti siitä 52":sta niin pirun hyvältä ne näyttää. Usko tai älä.. huomasi alkumetreistä jo että olet tollanen pc-poju joka ei vielä ole huomannut kuinka turhaa ja kallista pc:n päivittely ja tehoilla kikkelinvenyttely on. Itse käytän pc:tä työhön ja joskus leffoihin.. Ei välttämättä kannata haukkua konsoleita ja varsinkaan "ylihintaista" ps3:sta paskaksi jos et kyseistä laitetta edes omista tai tiedä siitä paskaakaan.
_________________________________________
Pelaan juuri 250-tuumaisella kuvalla. Videotykki on laitteena ja itse tehty valkokangas. On niitä viel suurempiakin, kuten serkkuni melkein 300-tuumainen valkokangas. Huoneen koko 20 metriä ja tykki toisessa päässä. Hyvillä tykeillä saa jo alle 10 metrillä 300-tuumaa kevyesti, mutta ongelma voi olla juuri suuren kangaan löytämisessä, eli siksi tein sen itse.
Ei se PC:een päivittäminen kauhean kallista ole, kerran ostaa hyvät osat ja niillä jo helposti pelailee 5-6 vuotta. Olen PS3:sen omistanut ja voin sanoa, että täyttä roskaa alusta loppuun. Eli sen 1000€ uusista osista maksaa jo mielellään.
04.08.2009 klo 00.14
Ei ole mikään ihme, että konsolisotia tulee jokaisissa foorumeissa tai kommenttiheittopaikoissa. He eivät vaan yksinkertaisesta kestä tosiasioita saatikka totuutta. Pelkkää haistattelua ja teinimäistä tekstiä. Eli tuskin kukaan yli 18 vuotias edes millään konsolilla pelaakaan, kaikki ne 5-10 vuotiaita ovat. Ainakin tekstistä sen saa nopeasti selville.
Pelkkää parkumista jokaisessa asiassa. En ole koskaan 10 vuoden PC-pelaamisen aikana kuullut pelaajien parkumista. Jokaisessa PC:ee aiheisissa foorumeissa porukat heittävät läppää ja muuten rennon oloista sakkia. Täällä V2:ssa on vain 10-vuotiaita pentuja, jotka jokaisesta viestistä valittaa samantien. Paskamesta!!
04.08.2009 klo 00.24
Digital Foundry: Can you give us some firm examples of how you leverage the power of the SPUs in WipEout HD? Can you offload some of the work traditionally done by the GPU onto the SPUs in order to get faster performance?
Studio Liverpool: Definitely, the SPUs are a godsend. We offloaded as much as we could onto the SPUs: physics collision, particle simulation, dynamic lighting, audio, data decompression and particle and trail rendering. We also made good use of the PS3's Edge tools which utilise the SPUs.
As well as relieving the GPU, in WipEout HD the SPUs perform almost all of the CPU's rendering operations such as inserting commands to set render state, set up shaders and issue geometry rendering commands.
http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-wipeout-
04.08.2009 klo 19.30
Herra Carmack ottakoon vaikka Studio Liverpoolista mallia (tai vaihtoehtoisesti Naughty Dog, Guerilla tai Insomniac -puljuista).
Digital Foundry: Can you give us some firm examples of how you leverage the power of the SPUs in WipEout HD? Can you offload some of the work traditionally done by the GPU onto the SPUs in order to get faster performance?
Studio Liverpool: Definitely, the SPUs are a godsend. We offloaded as much as we could onto the SPUs: physics collision, particle simulation, dynamic lighting, audio, data decompression and particle and trail rendering. We also made good use of the PS3's Edge tools which utilise the SPUs.
As well as relieving the GPU, in WipEout HD the SPUs perform almost all of the CPU's rendering operations such as inserting commands to set render state, set up shaders and issue geometry rendering commands.
http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-wipeout-
Ai Studio Liverpool on mielestäsi se joka kertoo totuuden? Mutta kun "the company is now a wholly owned subsidiary of Sony Computer Entertainment".
Rekisteröitynyt 06.08.2007
05.08.2009 klo 11.11
Pelaan juuri 250-tuumaisella kuvalla. Videotykki on laitteena ja itse tehty valkokangas. On niitä viel suurempiakin, kuten serkkuni melkein 300-tuumainen valkokangas.
Wou O_o Ei siinä että tykki ei saisi tuollaista, aivan varmasti saa, mutta jos kuva on 300", kankaan korkeus on vajaa 4m! 250":n kuvallakin jo 3m. Siis 16:9 suhteella. Ja siis harvemmin se kangas lattiassa on kiinni, eli siitä tulee ainakin puoli metriä lisää. En varmaan kauheasti valehtele jos sanon että useimmissa talouksissa seinien korkeus on alle 3m. Pieniä lukaaleja taitaa olla talotkin?
Rekisteröitynyt 01.07.2009
05.08.2009 klo 15.21
05.08.2009 klo 20.45
Ai Studio Liverpool on mielestäsi se joka kertoo totuuden?
Minkä hiton totuuden? Jos olet sattunut pelaamaan Wipeout HD:tä niin tiedät kuinka hienon näköinen peli on kyseessä. Ja kyseinen peli pyörii 1080p@60fps. Studio Liverpool on pelillään osoittanut osaamisensa, toisin kuin moni muu firma.
06.08.2009 klo 01.31
06.08.2009 klo 17.49
07.08.2009 klo 08.59
John Cusak on sitä mieltä että PS3 on High Fidelity. kokeilkaa työntää munat 360:n levylautasen läpi ja luukku kiinni napista - miltä tuntuu, onko tehoja riittävästi?
Minä olen sitä mieltä että PS3 on paska.
Kirjoita kommentti