AMD:ltä ensimmäinen DirectX 11 -yhteensopiva grafiikkapiiri
AMD on esitellyt tiettävästi maailman ensimmäisen täysin DirectX 11 -standardia tukevan grafiikkapiirin Taiwanin Taipeissa. Uuden sukupolven piirin luvataan nopeuttavan pelien lisäksi myös tulevaa Windows 7 -käyttöjärjestelmää. Loppuvuodesta markkinoille tulevan piirin julkistus sijoittui strategisesti samoille hetkille Intelin Larrabee-julkistuksen kanssa, vaikka tuotteet eivät suoranaisia kilpailijoita olekaan.
DirectX 11:n uusiin ominaisuuksiin kuuluu mm. tesselation-niminen tekniikka, joka nopeuttaa monimutkaisten objektien piirtämistä reaaliajassa sekä compute shader -tekniikka, jonka avulla voidaan liikkuvia, esimerkiksi nestemäisiä massoja mallintaa aiempaa todenmukaisemmin. Alla demovideo AMD:n omistaman ATI:n ikiaikaiselta kilpailijalta, Nvidialta, joka ei ole vielä esitellyt omaa, kaikki DirectX 11:n temput hallitsevaa piiriä.
Ja vielä AMD:n oma esittely tesselation-tekniikasta.
Lähde: The Future of Things
DirectX 11:n uusiin ominaisuuksiin kuuluu mm. tesselation-niminen tekniikka, joka nopeuttaa monimutkaisten objektien piirtämistä reaaliajassa sekä compute shader -tekniikka, jonka avulla voidaan liikkuvia, esimerkiksi nestemäisiä massoja mallintaa aiempaa todenmukaisemmin. Alla demovideo AMD:n omistaman ATI:n ikiaikaiselta kilpailijalta, Nvidialta, joka ei ole vielä esitellyt omaa, kaikki DirectX 11:n temput hallitsevaa piiriä.
Ja vielä AMD:n oma esittely tesselation-tekniikasta.
Lähde: The Future of Things
Keskustelut (9 viestiä)
Rekisteröitynyt 19.09.2008
15.06.2009 klo 12.02
15.06.2009 klo 12.03
Rekisteröitynyt 09.06.2008
15.06.2009 klo 12.05
...
Joskus tulevaisuudessa Raytrace pohjaiset pelimoottorit pissaa näitten rasteri näytönohjaimien päälle. Ne pissaa niiden päälle jo nyt ylivoimaisella laadullaan. Ainoa, että reaaliaikaiseen suorittamiseen tarvitaan tusina tehokkaita suorittimia. :P
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
15.06.2009 klo 12.22
Tainnu käydä pieny typo kirjoittajal, kun tuol lukee reaaliajassa kaks kertaa
Näinhän se. Nyt korjattu :)
Moderaattori
Rekisteröitynyt 25.01.2008
15.06.2009 klo 12.33
15.06.2009 klo 13.34
Moderaattori
Rekisteröitynyt 03.04.2007
15.06.2009 klo 14.30
Muistan tuota tesselointia olleen jo joskus kauan sitten aiemminkin, tosin lähinnä purkkaliimana jossain ATI:n ajurissa/kortissa. Yritti jotenkin heuristisesti pyöristää kulmikkaita kappaleita.
Joo, Radeon 8500 -sukupolven (r200?) "Truform". Vaati suoraa tukea kehittäjältä ja hyydytti VPU:n vissiin aika tehokkaasti. Haudattiin seuraavaan sukupolveen mennessä hölmönä ja tarpeettomana.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 02.04.2007
15.06.2009 klo 16.50
Moderaattori
Rekisteröitynyt 03.04.2007
15.06.2009 klo 18.31
Toimi 9xxx sarjassakin, tai ainakin pyöristeli mukavasti kulmikkaita Couter-Striken hahmoja.
Noissa myöhemmissä se on toteutettu muistaakseni ajuritasolla niin kuin olisi tietysti ollut järkevää alun perinkin. R8500:ssa oli jonkin sortin rautatason tuki, mutta käytännössä piiri taisi tukehtua polygonimääriin ihan samassa suhteessa kuin ilman Truformia. Muistinkäytössäkin ero lienee ollut aika marginaalinen.