15 minuuttia vielä...saas nähdä mihin Sony pystyy. Microsoft veti kyllä niin kovan setin eilen että...Nintendo jätti jälleen kerran kylmäksi, no metroid oli kyllä kiva.
Ihan hyvää settiä on tullut, mutta Alan Wakesta tuli niiiiin paljon ihanaa tietoa, että siitä on vaikea pistää paremmaksi, kun ynnätään mukaan Halot sun muut. Ainut mikä tuli yllätyksenä näistä oli Metal Gear Psp:lle, kun sarjan fani olen niin kiinnostaa paljon kyseinen peli, No, katsotaan tuleeko sieltä vielä jotain.
Vaikutti toimivalta tuo sonyn kapula. Ja oli TODELLA tarkka, rumahan se oli kuin mikä mutta ilmeisesti vielä vaiheessa. Ja toimi ainakin paremmin kuin wiin kapula. Tässähän ihan taas tulee kuola suuhun kun ajattelee jotain Crysis 2:Sta moisella ohjauksella....LBP racing...eiii
Noin nyt rupes heti kiinnostamaan.:D Kunpa jotain uutta tietoa julkaisisivat God:sta.
Sonyräpiköitaas
02.06.2009 klo 23.06
Sonyn dildo-ohjain on täysin naurettava viritelmä... Vanhanaikainenkin tuollainen on, sillä MS on osoittanut, ettei toimiva liiketunnistus tarvitse mitään ohjaimia.
Olipas se onneton swoh sonyltä. Ainut kova juttu oli se liikkeentunnistava kapula, niin ja GT5:n traileri, mutta muuten, aika onnetonta. FF14 vaikutti hyvältä, mutta senkin pilasi sana: online.
Dildo oli nolo. Se nyt tästä päällimmäisenä jäi mieleen.
ihme
02.06.2009 klo 23.10
Yllättäen valitetaan liiketunnistimen ohjaimesta vaikka heti alkuunsa sanottiin, että kyseessä on vaan kehitysversio ja lopullinen tulee olemaan erillainen.
Kax
02.06.2009 klo 23.11
Mikkisofta vei 6-0
prisoner
02.06.2009 klo 23.11
miettikää oikeesti ennenkun vastaatte kyselyyn E3 tilausuutta. toivon että tästä ei tule fanboy kyselyä mutta se näyttää jo
MSA
02.06.2009 klo 23.11
No eipä ollut mikkisoftallakaan mitään ihmeellistä...
ihme kirjoitti: Yllättäen valitetaan liiketunnistimen ohjaimesta vaikka heti alkuunsa sanottiin, että kyseessä on vaan kehitysversio ja lopullinen tulee olemaan erillainen.
Ilman uutta PSP:tä olisi varmaan enemmänkin keskitytty PS3 tarjontaan, ymmärretävää kyllä että uuden laitteen lanseeraukseen käytetään paljon aikaa showsta.
Pitkän harkinnan jälkeen tulin siihen tulokseen, että Sony voitti Microsoftin täpärästi. Ensin näytti siltä, että Microsoft vie Sonya 2-6 (2 pistettä Psp:n Mgs:stä). mutta sitten Sony antoi vielä reippaasti kuvamateriaalia God of Warista. Onnittelut, Sony! Tai tasapeli! Ei, kun äh niin no, onnea kummallekin! Paitsi sinulle Nintendo!>( Nurkkaan häpeämään siitä!
kernel32
02.06.2009 klo 23.15
MS:n tarjonta oli lähinnä huono vitsi. Sony vei taas pisteet kotiin!
Demonoid kirjoitti: ei mitään mgs:stä ps3:lla? risingin on parasta olla multiplatform.
No sanopa muuta. Miksi pitää tehdä jatko-osa jollekin hikiselle PSP:lle? Ei ollut kuin GT 5 joka edes vähän kiinnosti. PItänee harkita wiin ostoa taas kun MEtroid: Other M ilmestyy.
Jess, konsolisota alkakoon. Imo Sonyn liikkeentunnistusviritelmä toimi semihyvin, mutta kyllä Wiimote+Nunchuk selvästi vie. Ei kai se MSsän kameraviritelmä jousiammuntaan käy?
Kaikki tavoitteli kirottujen casualpelaajien kakusta! Nyt on enää PC puolustamassa tosipelaajia, tuota roduista jalointa! Saatana!
PS: Unohdin mainita, että Sonylta tuli paljon vähemmän uusia pelejä tai hienoja paljastuksia kuin Microsoftilta. Vaikka vaikka olenkin periaatteessa pleikkarin vannoutunut kanssaeläjä...
rokkitähtionparas
02.06.2009 klo 23.26
1
fflovee kirjoitti: SONY vei tämänkin E3:n!
FINAL FANTASY 14 ainoastaan PS3:lle!
Unohtamatta Rockstarin Agenttia. Sieltä on tulossa kovaa kamaa!!
LoneFalcon
02.06.2009 klo 23.27
1
Sonylla oli ehdottomasti parhain pressi ja ylivoimaisesti vielä!
Nintendolla kuten viimevuonna, eli huonoin.
MAGia odotellessa!
Masiimies
02.06.2009 klo 23.31
E3 2009:
1. Microsoft (pelkkää dynamiittia alusta loppuun, näin messut pitää hoitaa)
2. Sony (liikaa PSP roskaa, ei mitään uutta, ei GT5 julkaisupäivää)
3. Nintendo (vähän uutta, pari jatko-osaa)
LoneWolf
02.06.2009 klo 23.31
LoneFalcon kirjoitti: Sonylla oli ehdottomasti yllätyksettömin ja laimein pressi ja ylivoimaisesti vielä!
Nintendolla kuten viimevuonna, eli huonoin.
Alan Wakea odotellessa!
mursunnahkanenp
02.06.2009 klo 23.33
Marsu kirjoitti: Loppua kohden parani mutta jäi selvästi jälkeen Microsoftin vastaavasta. Toi kapula oli kyllä nolo
Hei haloo! Sanooko sana prototyyppi sinulle mitään? Ja hyvinhän tuo näytti toimivan verrattuna Wiimoteen.
Simamies
02.06.2009 klo 23.37
1
E3 2009:
1. Sony (pelkkää dynamiittia alusta loppuun, näin messut pitää hoitaa)
2. MS (liikaa roskaa, ei mitään uutta Left4Dead2n lisäksi)
3. Nintendo (vähän uutta, pari jatko-osaa)
Korefi
02.06.2009 klo 23.38
1
LoneWolf kirjoitti: Sonylla oli ehdottomasti yllätyksettömin ja laimein pressi ja ylivoimaisesti vielä!
Nintendolla kuten viimevuonna, eli huonoin.
Alan Wakea odotellessa!
Niin, itse ainakin pelaan ihan mielelläni Alan Wakea PC:lla. Agent, MAG, Uncharted 2, Gran Turismo 5, God of War 3 sen sijaan pelattavissa ainoastaan Playstationilla. Yhtään MS:n tilaisuutta vähättelemättä, sanoisin kyllä että Sony vei tänä vuonna. Nintendolta täyttä scheissea, en kyllä mitään muuta odottanutkaan.
Ratchet
02.06.2009 klo 23.41
Harmi ettei uudesta Ratchetistä ollut kunnon videota. Siinä on yksinoikeus, jonka minä haluan. Kuulemma huomena insomniac games kertoo tästä lisää :)
Sonyn uusin ohjain vaikutti teknogisesti huomattavasti maanläheisemmältä kuin Microsoftin, mutta Sonyn systeemi vaikuttaa vähän kalliilta kuluttajalle hankkia eikä se vaikuta ainakaan vielä kovin käytännölliseltä.
Ensin pitää varmaan ostaa PS-Eye kamera, sitten erikseen yksittäiskappaleina kaksi taikasauvaa... Entä pelien tuli? Strategia peleissä tuo on varmasti ihan jees, mutta en tykkäisi siitä jos pitäisi nuo hankkia vain sitä varten.
Sony esitteli muutaman hyvän uuden nimikkeen. Final Fantasy 14 Online tuli ihan kirkkaalta taivaalta. Ainoa vain, että en pahemmin noita online pelejä pelaa. FF14 pitäisi toteuttaa siten, että se on ilmainen pelata, mutta kaikki pelissä olevat oheiskrääsät eivät ole ja jotkut extra seikkailut maksavat myös. Vähän niin kuin GuildWars tyyliin.
Grand Turismo 5 vaikutti hienolta, mutta olisivat voineet sanoa oliko kyseessä pelikuvaa vaiko esirenderöityä. Mielestäni oli esirenderöityä koska se ei kyllä muuten olisi voinut näyttää noin hyvältä.
Leffa-palvelut olisi saatu julkistaa myös eurooppaan ja suomeen.
Missä viipyy VidZone?
God of War 3 näytti vaikuttavalta, mutta en oikeen digannut siitä.
ModNation Racers näytti vähän erillaiselta kuin muut ja oli vähän jotain muuta kuin mitä tavallisesti on totuttu näkemään. Ihan jees.
Rockstarin Agent on varmaan mielenkiintoinen kuitenkin Rockstar ei ihan sitä samaa aina tee. Toivottavasti tulossa on jotain erillaista ja valtavirran agentti seikkailuista jotenkin vähän poikkeavaa materiaalia.
Se, että saamme nyt Uncharted 2:n moninpeli betan käsiimme on aika jees.
Vähän enemmän materiaalia kuluttajille olisivat voineet heittää. Homessa ei ole ainakaan vielä mitään ihmeellistä E3 matskua...
PSN Store Europe sai ulkoasun uudistuksen muuten nyt hetki sitten ja toimii vähän nopeammin ja vakaammin kuin aikaisemmin...
Sony veti tasasen varman suorituksen omalla tyylillään. Microsoftin tyyli oli aika agressiivinen pureutua suoraan sinne mikä kiinnostaa jengiä, mutta vähän vaihtelevalla tasolla. Nintendon voisi tiivistää Penny-Arcadea lainaten: "We're Nintendo. We are filty rich. Oh, n' here's punch of shit you don't care about." :)
Väittäisin, että Sony veti ehkä vähän vaisumman shown kuin Microsoft, mutta sisältöä oli enemmän kuin Microsoftilla ja se oli hyvä juttu koska ne sillä kuroivat Microsoftin showta kiinni aika paljon.
SonyVieAina
02.06.2009 klo 23.47
Täysin uudet julkistukset
MS, Halo: Reach, Left4Dead2, Metal Gear Solid: Rising
Sony, Final Fantasy XIV, Agent, ModNation Racers, The Last Guardian, Metal Gear Solid: Peace Walker, Resident Evil: Portable
Ja voiton vei ---> SONY
on-the-way
02.06.2009 klo 23.52
AnXa kirjoitti: Sonyn uusin ohjain vaikutti teknogisesti huomattavasti maanläheisemmältä kuin Microsoftin, mutta Sonyn systeemi vaikuttaa vähän kalliilta kuluttajalle hankkia eikä se vaikuta ainakaan vielä kovin käytännölliseltä.
Joo tuosta Sonyn viritelmästä vois jopa uskoa että se toimii oikeastikin. Tulevista hinnoista on paha mennä sanomaan mitään. Tuskin se Natalkaan kovin halpa ratkaisu voi olla.
Microsoftin paketti on sen verran tuhtia kamaa, että PS3 ei varmasti kykene edes kaventamaan (saatika saavuttamaan) Xbox360:n etumatkaa.
Sonyn ainoaksi vaihtoehdoksi jäikin vain tuttuun tyyliin hypettää tulevaisuuden ihmepelejä, jotka ilmestyessään kuitenkin floppaavat, kuten LBP ja KZ2.
Ja Windows 7 julkaisupäiväkin paljastui... 22.10.2009... hyvin MS:llä pullat uunissa.
tuleepian
03.06.2009 klo 00.00
AnXa kirjoitti: Missä viipyy VidZone?
Sony PR Jake Osuwah has posted on his Twitter
"Heres Some Exclusive PS3 VIDZONE Video Footage http://bit.ly/3Lrz2 We'll be updating our PS3's soon to this!"
Sonyn paketti on sen verran tuhtia kamaa, että 360 ei varmasti kykene edes pitämään etumatkaansa.
Microsoftin ainoaksi vaihtoehdoksi jäikin vain tuttuun tyyliin hypettää tulevaisuuden ihmepelejä, kuten ikuisuusprojekti Wakea, jotka ilmestyessään kuitenkin floppaavat, kuten Left 4 Dead, Mass Effect, PGR, Perfect Dark ja Crackdown ym. LBP:tä vähemmän myyneet 360 flopit.
AnXa kirjoitti: Sonyn uusin ohjain vaikutti teknogisesti huomattavasti maanläheisemmältä kuin Microsoftin, mutta Sonyn systeemi vaikuttaa vähän kalliilta kuluttajalle hankkia eikä se vaikuta ainakaan vielä kovin käytännölliseltä.
Joo tuosta Sonyn viritelmästä vois jopa uskoa että se toimii oikeastikin. Tulevista hinnoista on paha mennä sanomaan mitään. Tuskin se Natalkaan kovin halpa ratkaisu voi olla.
Kuitenkin Microsoft pitää viritelmäänsä niin halpana, että aikovat ympätä sen jokaisen myytävän Xbox 360:n mukaan... Se ei voi maksaa enempää firmalle sen kummempaa enempää valmistaa kuin Vision kamerakaan.
Microsoftin systeemi riippuu yhdestä myytävästä komponentista. Sonyn riippuu kahdesta...
Eek1
03.06.2009 klo 00.41
AnXa kirjoitti:
on-the-way kirjoitti:
AnXa kirjoitti: Sonyn uusin ohjain vaikutti teknogisesti huomattavasti maanläheisemmältä kuin Microsoftin, mutta Sonyn systeemi vaikuttaa vähän kalliilta kuluttajalle hankkia eikä se vaikuta ainakaan vielä kovin käytännölliseltä.
Joo tuosta Sonyn viritelmästä vois jopa uskoa että se toimii oikeastikin. Tulevista hinnoista on paha mennä sanomaan mitään. Tuskin se Natalkaan kovin halpa ratkaisu voi olla.
Kuitenkin Microsoft pitää viritelmäänsä niin halpana, että aikovat ympätä sen jokaisen myytävän Xbox 360:n mukaan... Se ei voi maksaa enempää firmalle sen kummempaa enempää valmistaa kuin Vision kamerakaan.
Microsoftin systeemi riippuu yhdestä myytävästä komponentista. Sonyn riippuu kahdesta...
entäs jos ps3 ohjainta ja kameraa aletaankin myymään samassa pakkauksessa. tällöin myynti paranisi. Myös systeemiä tukevat pelit voisi myydä peli + kamera+ ohjain kombona, ja myös pelkästään peli + ohjain niille, joilla kyseinen kamera jo löytyy.
Eek1
03.06.2009 klo 00.42
AnXa kirjoitti:
on-the-way kirjoitti:
AnXa kirjoitti: Sonyn uusin ohjain vaikutti teknogisesti huomattavasti maanläheisemmältä kuin Microsoftin, mutta Sonyn systeemi vaikuttaa vähän kalliilta kuluttajalle hankkia eikä se vaikuta ainakaan vielä kovin käytännölliseltä.
Joo tuosta Sonyn viritelmästä vois jopa uskoa että se toimii oikeastikin. Tulevista hinnoista on paha mennä sanomaan mitään. Tuskin se Natalkaan kovin halpa ratkaisu voi olla.
Kuitenkin Microsoft pitää viritelmäänsä niin halpana, että aikovat ympätä sen jokaisen myytävän Xbox 360:n mukaan... Se ei voi maksaa enempää firmalle sen kummempaa enempää valmistaa kuin Vision kamerakaan.
Microsoftin systeemi riippuu yhdestä myytävästä komponentista. Sonyn riippuu kahdesta...
entäs jos ps3 ohjainta ja kameraa aletaankin myymään samassa pakkauksessa. tällöin myynti paranisi. Myös systeemiä tukevat pelit voisi myydä peli + kamera+ ohjain kombona, ja myös pelkästään peli + ohjain niille, joilla kyseinen kamera jo löytyy.
AnXa kirjoitti: Sonyn uusin ohjain vaikutti teknogisesti huomattavasti maanläheisemmältä kuin Microsoftin, mutta Sonyn systeemi vaikuttaa vähän kalliilta kuluttajalle hankkia eikä se vaikuta ainakaan vielä kovin käytännölliseltä.
Joo tuosta Sonyn viritelmästä vois jopa uskoa että se toimii oikeastikin. Tulevista hinnoista on paha mennä sanomaan mitään. Tuskin se Natalkaan kovin halpa ratkaisu voi olla.
Kuitenkin Microsoft pitää viritelmäänsä niin halpana, että aikovat ympätä sen jokaisen myytävän Xbox 360:n mukaan... Se ei voi maksaa enempää firmalle sen kummempaa enempää valmistaa kuin Vision kamerakaan.
Microsoftin systeemi riippuu yhdestä myytävästä komponentista. Sonyn riippuu kahdesta...
entäs jos ps3 ohjainta ja kameraa aletaankin myymään samassa pakkauksessa. tällöin myynti paranisi. Myös systeemiä tukevat pelit voisi myydä peli + kamera+ ohjain kombona, ja myös pelkästään peli + ohjain niille, joilla kyseinen kamera jo löytyy.
Nämä ovat kysymyksiä joihin itsekkin mietin vastauksia. Toivottavasti ne keksivät jonkun järkevän ratkaisun.
Itsehän pitäisin siitä kun kameraa aletaan bundlettamaan jokaiseen PS3:n mukaan ja ohjainta myytäisiin erikseen. Kameran erillismyyntiä jatkettaisiin tietenkin myös.
eioo
03.06.2009 klo 01.07
AnXa kirjoitti:
on-the-way kirjoitti:
AnXa kirjoitti: Sonyn uusin ohjain vaikutti teknogisesti huomattavasti maanläheisemmältä kuin Microsoftin, mutta Sonyn systeemi vaikuttaa vähän kalliilta kuluttajalle hankkia eikä se vaikuta ainakaan vielä kovin käytännölliseltä.
Joo tuosta Sonyn viritelmästä vois jopa uskoa että se toimii oikeastikin. Tulevista hinnoista on paha mennä sanomaan mitään. Tuskin se Natalkaan kovin halpa ratkaisu voi olla.
Kuitenkin Microsoft pitää viritelmäänsä niin halpana, että aikovat ympätä sen jokaisen myytävän Xbox 360:n mukaan... Se ei voi maksaa enempää firmalle sen kummempaa enempää valmistaa kuin Vision kamerakaan.
Microsoftin systeemi riippuu yhdestä myytävästä komponentista. Sonyn riippuu kahdesta...
Ja juu, yhdestä komponentista... Mikä nyt on yksi komponentti, koko paketti joka koostuu RGB kamerasta, syvyysanturista, ilmeisesti useammasta mikrofonista, custom prosessorista ja softasta. Tunnistaa kasvot ja trackää kehon liikkeitä kolmiulotteisessa tilassa ja väiteiden mukaan tunnistaa puheesta muutakin kuin muutamia avainsanoja.
Sonyn ratkaisu on kuitenkin keppi joka tunnistaa oman asentonsa ja päässä valo jota television läheisyyten sijoitettu kamera voi sitten seurata. Tämän vuoksi se valopallo oli suuri ja pyöreä, sen pitää olla mahdollisimman näkyvä. Värin pitää myös vaihtua jotta voitaisiin tunnistaa useampi ohjain, jokaisella oma värinsä.
Sonyn kapulan jaWiin kapuloiden suurin ero taitaa olla siinä, että Sonylla kapulan sijainnin määrittää television läheisyyteen sijoitettu laite (kamera) ja Nintendolla kapula määrittää sijaintinsa television läheisyyteen sijoitetun laitteen avulla (keppi jossa infrapunaledejä).
Zege
03.06.2009 klo 01.44
Boooooriiiing
Sonylla tarvitaan joku tikku, että saadaan liiketunnistus toimimaan. Tod.näk peliympäristönkin pitää olla pimeä.
Final Fantasy voiko enää tylsempää taistelusysteemiä olla. Fantasy & MetalGear=same old story. Jotain uutta voisi tuottaa.
Hyvä toi Assassin's Creedin juoni. Da Vinci toimii henk.koht. keksijänä o.O. Ilmeisesti Sony ei saanut Spielbergia vaan Lucasin.
Ainoa kiinnostava oli Rockstarin Agent, joka varmasti tulee päivitettynä XBoxille.
Voi voi...ymmärrän Sonyn poikien hädän. Kallis laite, joka on nyt jäämässä jalkoihin.
Microsoft 100 - Sony 10
sonypulassa
03.06.2009 klo 02.37
Sonyn dildo-ohjain oli tökerö Wiimote-kopio ja oiva osoitus Sonyn kasvavasta epätoivosta. Sony ilmeisesti kuvittelee PS3:n muuttuvan flopista hitiksi yhdellä dildo-ohjaimen heilautuksella.
Valitettavasti se ei kuitenkaan toimi ihan noin....
Sony:n ohaimen käytöstä tuli mieleen yksi tekniikka että kamera tajuaa esim. kädessä / jossain olevan kuvakehyksen ( aidon ei pelissä olevaa ) jonka muuntaa ohjelman avulla joksiksin 3D esineeksi ja kamera vain seuraa miten kehystä käänellään ja kääntelee 3D objektiivia samalla tavalla joten ei wiiREmote kopio *nusnus. (idiootit)
Ei voi pitää paikkaansa koska se nostaisi Xbox 360:n hintaa lähes-suoraan sen $200. Muista, että Microsoft mainosti pistävänsä tuon jokaisen myytävän Xboxin mukaan... Tästä pääsemmekin seuraavaan aiheeseen...
eioo kirjoitti:
Ja juu, yhdestä komponentista... Mikä nyt on yksi komponentti, koko paketti joka koostuu RGB kamerasta, syvyysanturista, ilmeisesti useammasta mikrofonista, custom prosessorista ja softasta. Tunnistaa kasvot ja trackää kehon liikkeitä kolmiulotteisessa tilassa ja väiteiden mukaan tunnistaa puheesta muutakin kuin muutamia avainsanoja.
Kirjoitin kuluttajien hankittavaksi jäävistä tavaroista, mutta voimme puhua itse kameran sisältävistä osista myös...
PS-Eye on myös RGB-kamera. Se tarkoittaa sitä, että kameran eteenpäin lähettämät värit kulkevat kolmessa erillisessä johdossa kuvalaadun parantamiseksi. Syvyysanturit ovat miltein jokaisessa vähänkin laadukkaammassa web-kamerassa. Ideana on parantaa tarkkuutta. Myös PS-Eye:ssä on syvyysanturi vaikkakin ohjelmistollinen sellainen. Yleisin toteutus on ohjelmistollinen ja samanlainen Microsoftillakin todennäköisesti laitteessaan on. PS-Eye kamerassa on neljä mikrofonia. PS-Eye sisältää myös OmniVision Technologiesin suorittimen. Se mikä PS-Eye kamerassa maksaa sen 30€ enemmän kuin tavallisessa 10€ web-kamerassa on sen kameran suuri erottelukyky. Tavallisissa 25hz kameroissa ei voida liikettä nopeasti seurata. PS-Eye ja Eye-Toy kameroissa on jopa 60-120hz "nopeus" kuvien ottamisessa joka mahdollistaa hyvän erottelu kyvyn ja liikkeen seuraamisen.
Kameran hinta olisi karannut yksinkertaisesti käsistä jos siitä oltaisiin tehty vielä HD-tason videota ottava.
Loppujen lopuksi toteamme, että Microsoftin Natali on todellisuudessa huippu softan tukema tavallinen webkamera jossa on kaksi kameraa. Hintaa laitteella on ehkä 20-40€ ja sitä tullaan myymään jollain 60-80€... Se on tarpeeksi halpa jotta se voidaan ympätä jokaisen myytävän Xboxin mukaan ja sen valmistus on helppoa.
Kasvojen tunnistus periaatteessa helppo toteuttaa sopivan softan kanssa ja samoin kehonliikkeiden seuraaminen. Tietenkään mitään ei voida PS-Eyen kanssa toteuttaa 3-ulotteisesti sillä siihen tarvitaan vähintään kaksi kameraa. Tai sitten keijutikku jonka pallon esim. infrapunavaloa seurataan ohjelmistollisesti ja pystytään laskemaan huoneen tilavuus sen asettamasta origosta...
Puheentunnistus on vielä niin lapsenkengissä, että voimme unohtaa sen samantien. Se on teoriassa helpohko toteuttaa, mutta käytännössä sitä ei vielä tänä päivänäkään voida toteuttaa tarpeeksi luotettavasti jotta siitä olisi jotain apua joka päiväisessä elämässämme. Jos on yhtään kokeillut tai nähnyt kuinka markkinoiden parhaat puheentunnistus ja saneluohjelmistot toimivat niin ymmärtää mistä kirjoitan tässä viestissäni. Se ei vain toimi. Sietää miettiä kuten jo aikaisemmin Microsoftin E3 ketjussa sanoin sitä, että miksi Miloa ei demottu suoraan lavalla.
Paint softassa vaikka näytti, että esittelijä sen värin olisi puheella vaihtanut niin todellisuudessa siellä on ollut joku joka on vaihtanut ne hänen puolestaan ohjaimella koska hän puhui samaan aikaan kun maalasi ja vaihtoi väriä. Se on teknisesti softan erottelu kykyvyn niin suuresti haastavaa, että en usko sen olleen oikea tilanne.
Hihitin itsekseni jälkikäteen kuinka herkka uskoisia ihmiset ovat kun foorumit poppasivat täyteen "Microsoft sai äänentunnistuksen toimimaan... maagisesti"-viestejä.
Kapulassa olevan pallon muuten ei tarvitse olla noin valtava. Sen sisällä olevat tod. näköiset infrapunalähettimet prototyyppi vaiheessa vielä valtavat ennen lopullista versiota. Kyseessä oli kuitenkin prototyyppi ohjelmisto.
Ja nyt jos puhuin lööperiä jossain kohtaa tai mielipiteelleni löytyy vastustajia ja jos vastustajilla on hyvät perustelut niin url or it didn't happen ja tieto minulle. :)
Prasafs
03.06.2009 klo 16.08
Aika hämärässä toimii tuo Sonyn yhdistelmä liike ohjain verrattuna Microsoftin omaan keksintöön. Ai että kun tuota Project Natlieta pääsee kokeilemaan omassa huoneessani missä on 92" tuuman valkokangas Hd kuvalla ja 5.1 äänillä.=)
Prasafs kirjoitti: Aika hämärässä toimii tuo Sonyn yhdistelmä liike ohjain verrattuna Microsoftin omaan keksintöön.
Ei se välttämättä tarvitse hämärää toimiakseen jos se pohjautuu infrapunaan niin kuin vähän tässä on spekuloitu.
Samanlaista järjestelmää käytetään kun peleihin ja leffoihin tehdään Motion Capturea. Varmaan kaikki tietävät ne puvut joissa on pyöreitä lamppuja joka paikassa...
eioo
03.06.2009 klo 20.11
AnXa kirjoitti:
Ei voi pitää paikkaansa koska se nostaisi Xbox 360:n hintaa lähes-suoraan sen $200. Muista, että Microsoft mainosti pistävänsä tuon jokaisen myytävän Xboxin mukaan...
Tuo väite meni minulta ihan ohi. Sen huomasin, että lupasivat sen toiminan niin olevien kuin tulevien 360:n kanssa. Luvattiinko tuo ihan siellä lehdistötilaisuudessa? Missä kohtaa?
AnXa kirjoitti:
Myös PS-Eye:ssä on syvyysanturi vaikkakin ohjelmistollinen sellainen. Yleisin toteutus on ohjelmistollinen ja samanlainen Microsoftillakin todennäköisesti laitteessaan on.
Mikä on ohjelmistollinen etäisyysanturi? Pelkästä kuvasta ei voi etäisyyttä päätellä. Jos voi niin, sinun sanoin, url or didn't happen.
Natalissa puolestaan on "infrapuna projektoriin" ja CMOS-sensoriin perustuva etäisyysanturi joka mahdollistaa sen että se näkee 3D:nä myös pimeässä.
AnXa kirjoitti:
Loppujen lopuksi toteamme, että Microsoftin Natali on todellisuudessa huippu softan tukema tavallinen webkamera jossa on kaksi kameraa.
Näin ei kuitenkaan ole, se on saman tyylinen muotoilultaan kuin Wiin TV:n alle sijoitettava ledikeppi, kuitenkin käsittääkseni hieman paksumpi ja ehkä hieman leveämpi.
Softan laatua ei myöskään voi aliarvoida. On useita tuotteita jotka ovat huomattavasti parempia kuin kilpailijansa juuri paremman softan takia. Usein tämä tosin vaatii myös tehokkaamman prosessorinsa. Natalissa on oma prosessorinsa pyörittämässä tuota softaa, se kertoo jo siitä että kyseessä on vähän enemmän kuin normi webbi-kamera, muuten softaa pyörittäisi nätisti myös Xbox 360.
AnXa kirjoitti:
Kasvojen tunnistus periaatteessa helppo toteuttaa sopivan softan kanssa ja samoin kehonliikkeiden seuraaminen. Tietenkään mitään ei voida PS-Eyen kanssa toteuttaa 3-ulotteisesti sillä siihen tarvitaan vähintään kaksi kameraa.
Toki kaikki on helppoa jos siihen on ohjelmisto.
Kaksi kameraa? Kuitenkin Natal havaitsee yhden kameran kautta etäisyydet. Se perustuu ilmeisesti ns. "time-of-flight"-kameraan. Joka perustuu valopulssin lähettämiseen ja takaisin heijastuneesta valosta etäisyyksien laskemiseen.
eioo
03.06.2009 klo 20.13
AnXa kirjoitti:
Puheentunnistus on vielä niin lapsenkengissä, että voimme unohtaa sen samantien. Se on teoriassa helpohko toteuttaa, mutta käytännössä sitä ei vielä tänä päivänäkään voida toteuttaa tarpeeksi luotettavasti jotta siitä olisi jotain apua joka päiväisessä elämässämme.
...
Sietää miettiä kuten jo aikaisemmin Microsoftin E3 ketjussa sanoin sitä, että miksi Miloa ei demottu suoraan lavalla.
Teoriassa helppo, mutta ei vielä olla onnistuttu? Kiva.
Ehkä MS on saanut jotain tällä saralla aikaan, ovat kuitenkin tuota jo pidempään tutkineet (PC-puolen sovelluksia varten). Natalin väittävät tunnistavat muutakin kuin avainsanoja. Tähän asti kuitenkin tuo on usein hoidettu varmasti juuri avainsanoilla tai opettamalla laite tunnistamaan tiettyjä sanoja. Saa nähdä osaako tuo muka muutakin kuin englantia, epäilen.
Miloa on muuten E3:lla demoiltu suljettujen ovien takana. Eiköhän tuosta jotain kokemuksia tule parinviikon sisällä julki.
AnXa kirjoitti:
Paint softassa vaikka näytti, ... että en usko sen olleen oikea tilanne.
Spekulaatiota/toiveajattelua, ei pohjaa tietoon.
AnXa kirjoitti:
Kapulassa olevan pallon muuten ei tarvitse olla noin valtava. Sen sisällä olevat tod. näköiset infrapunalähettimet prototyyppi vaiheessa vielä valtavat ennen lopullista versiota. Kyseessä oli kuitenkin prototyyppi ohjelmisto.
Se Sonyn kapula olikin proto. Pallon koko oli tod.näk. siksi niin suuri, ettei se peity vaikka kapula olisi ns. väärinpäin kameraaan nähden.
Infrapuna... saa nähdä onko se vaihtoehto nimittäin jos se Sonyn kamera (Playstation Eye?) ei havaitse infrapunavaloa ja vaikka havaitsisikin, voi olla että sen erottelu ei riitä sillä alueella useamman eri aallonpituuden tunnistamiseen. Ja useampia pitää olla jotta voi käyttää useampaa kapulaa, kuten Sonyn demossa, toinen oli miekkana ja toinen kilpenä (tai kaksinpelejä).
AnXa kirjoitti:
Ja nyt jos puhuin lööperiä jossain kohtaa tai mielipiteelleni löytyy vastustajia ja jos vastustajilla on hyvät perustelut niin url or it didn't happen ja tieto minulle. :)
Kuitenkin itse jättä linkit väliin ja luulet, että auktoriteettisi jostain syystä riittää moisten sääntöjen esittämiseen muille? Onnea yritykseen.
Kuva:
Linkki liian pitkä, mutta googlella löytyy helposti.
eioo
03.06.2009 klo 20.17
AnXa kirjoitti:
Prasafs kirjoitti: Aika hämärässä toimii tuo Sonyn yhdistelmä liike ohjain verrattuna Microsoftin omaan keksintöön.
Ei se välttämättä tarvitse hämärää toimiakseen jos se pohjautuu infrapunaan niin kuin vähän tässä on spekuloitu.
Samanlaista järjestelmää käytetään kun peleihin ja leffoihin tehdään Motion Capturea. Varmaan kaikki tietävät ne puvut joissa on pyöreitä lamppuja joka paikassa...
Pohjautuu infrapunaan ja silti Sony teki ohjaimista tuonnäiköisiä? Ei jaksa uskoa. Vai onko siitä spekuloinu muutkin kuin sinä?
Ei kai niissä motio capture -puvuissa mitään lamppuja ole. Kyllä ne kirkkaat pallot loistaa ilman valoakin. Siksi se puku on yleensä musta ja seurattavat pisteet kirkkaan valkoisia, kontrasti on suuri joten niitä on helppo seurata. Samasta syystä Sonyn ohjaimen päässä oli väriä vaihtavat kirkkaat lamput.
Hienooo
03.06.2009 klo 23.38
Minulle se on yks ja sama palaako siinä joku valo vai ei. Homma näytti toimiva erittäin hyvin ja tarkasti, eikä mulla ole ainakaan yhtään valittamista. Sama se, vaikka siinä olis koko sateenkaari yhtä-aikaan.
Kuitenkin pitää muistaa, että tuon julkaisemisessa saattaa mennä vielä pitkäkin tovi...
Paskanjauhannan sivuuttaen, annan linkkejä. Wikipedia ei ole kovin hyvä lähde myönnän, mutta siellä osataan tiivistää asiat hyvin.
Sonyn ohjaimen pallo todennäköisesti muodostaa origon 3D avaruuteen jonka akseleita mitataan todennäköisesti jonkin sortin valopistooli tyyppisellä heijastuksella (eikä sen siis tarvitse olla infrapuna, mutta se tuli minulla ja monella muulla Slashdotin lukijalla ensimmäisenä mieleen, hyvin nopeasti vilkkuva valotuikkukin periaatteessa siihen sopii [niin nopea, että ihmis silmä ei sitä räpsyttelyä havaitse]) ja jonka ulkoreunoja pyritään arvailemaan. Tarpeeksi erottelukykyisellä järjestelmällä kuten 120hz kameralla se on mahdollista toteuttaa ainakin jotenkin. Pienet liikkeet hoituvat laitteen sisällä olevilla kallistustunnistimilla.
Ihan rehellisesti sanottuna en tiedä jotta voisin mitään tarkasti sanoa, mutta et tiedä kyllä sinäkään sillä niin vähän on kummastakin laitteesta annettu tietoa julkisuuteen. Siispä spekuloin ja arvailen sitä mukaan kun tietoa tulee. Filosofinen keskustelu on se mikä johtaa yleensä parhaisiin lopputuloksiin ja kun mahdollisimman paljon epäolennaista karsitaaan pois on jäljelle jäävä vastaus se todennäköisin.
Natal ei myöskään voi olla kovin kallis koska ne Microsoftin E3 lehdistötilaisuudessa sanoivat sen laittavansa jokaisen myytävän Xbox 360:n mukaan. Katso video jos haluat varmistuksen siitä. Lisäksi Microsoft ei voi oikeasti kuvitella, että kuluttajat tulevat ostamaan tuon laitteen $200 itselleen erillisenä. Temppu on ainakin satakertaa niin vaativampi kuin HD-DVD:n myyminen tai Sonyn PS-Eye+Wand-ohjain setin myyminen.
eioo
04.06.2009 klo 14.03
AnXa kirjoitti:
Sonyn ohjaimen pallo todennäköisesti muodostaa origon 3D avaruuteen jonka akseleita mitataan todennäköisesti jonkin sortin valopistooli tyyppisellä heijastuksella (eikä sen siis tarvitse olla infrapuna, mutta se tuli minulla ja monella muulla Slashdotin lukijalla ensimmäisenä mieleen, hyvin nopeasti vilkkuva valotuikkukin periaatteessa siihen sopii [niin nopea, että ihmis silmä ei sitä räpsyttelyä havaitse]) ja jonka ulkoreunoja pyritään arvailemaan. Tarpeeksi erottelukykyisellä järjestelmällä kuten 120hz kameralla se on mahdollista toteuttaa ainakin jotenkin. Pienet liikkeet hoituvat laitteen sisällä olevilla kallistustunnistimilla.
Ihmeen vaikeasti selitetty. Sivu- ja pystysuunnat on helppoja tunnistaa. Sen väripallon seuraaminen ohjelmallisesti kun ei ole kovin vaikeaa. Vielä kun dataa tuetaan ohjaimen sisällä olevilla gyroilla, kiihtyvyysantureilla ja muilla vastaavilla, mitä niitä nyt onkaan (elektronisia kompasseja yms.).
Syvyyssuuntaisen liikkeen hahmottaminen on varmasti ollut jo hieman työläämpi. Toki voidaan vain tunnistaa pallon koon vaihtelut, sen pienentyessä ohjain etääntyy kamerasta ja suurentuessa menee lähemmäs. Ongelman tässä muodostaa PSEyen resoluutio joka ei ole mitenkään erikoisen hyvä, eikä apuna oikein voi käyttää zoomiakaan (eikös tuossa ole vain kaksiasentoinen manuaalinen zoomi?).
Kun heikkolaatuisella kameralla pitää seurata palloa tippuu tarkkuus varmaan melkonopeaa, mitä kauempana kamerasta palloa heiluttaa.
Infrapunaa tarvitaan vasta jos halutaan, ettei ohjaimessa näy mitään ihmissilmälle näkyviä väriloisteita. (Miten ihmeessä valopistoolit näihin liittyy?)
Eri taajuudella välkyteltävä valo vasta kun tällä välkyttelyllä halutaan luoda yksilöllinen tunnistettava signaali. Tosin pallon sijaintia ei voi oikein tunnistaa silloin kun valo on sammuksissa.
AnXa kirjoitti:
Natal ei myöskään voi olla kovin kallis koska ne Microsoftin E3 lehdistötilaisuudessa sanoivat sen laittavansa jokaisen myytävän Xbox 360:n mukaan.
Ennen tech-demoja sanottiin näin: "Natal will work with every Xbox 360 we've sold and every Xbox 360 we'll sell in the future."
Ei mainittu, että se bundlattaisiin jokaisen myytävän xboxin kylkeen. En myöskään huomannut, että muussa kohtaa videota oltaisiin puhuttu mitään Natalin myyntiin liittyen.
Selostin asian mielestäni tarkemmin ja paremmin kuin useimmat...
PS-Eyen resoluutio ei ole mielestäni ongelma. Se on VGA-tasoinen ja sen enempää ei edes tarvita. Miettii kuitenkin kameran muita ominaisuuksia jos se olisi HD-tasolla niin sen hinta olisi pompsahtanut reilusti ylöspäin siitä 40€ mihin sitä myydään. Se mikä siinä maksaa on 120hz kuvien otto "nopeus" joita sillä voidaan ottaa.
Microsoftin kamerat ovat varmaan aika vastaavia laitteita koska ne on tehty liikkeiden seuraamista varten. Siinä tarvitaan oikeasti tarkkaa ja nopeaa kameraa.
PS-Eye:ssä on vain kaksi asentoinen zoomi. Mutta eipä sitä zoomia tarvita mielestäni tuossa mihinkään.
Pallo voi olla sinun valopisteesi tai minun merkinantopiste. Minun näkemyksessäni sen pallon koolla ei ole mitään merkitystä koska sehän vain lähettää jonkin sortin merkkiä kameralle joka osaa tulkita laitteen sijan.
Periaatteessa mikä hyvänsä tavallinen digitaalinen kamera kelpaa infrapuna kameraksi kun siitä poistetaan infrapuna suodatin ja lisätään tavallisen valonsuodatin tilalle. PS-Eyessä on infrapuna suodatin joten se ei voi infrapunaa havaita (ellet käsin sitä sieltä revi irti). Tämän tarkistin. Joten korjaan tässä arviotani siitä saman tien. :P
Tiedätkö miten valopistooli toimii? Miksi voit ampua valopistoolilla eli infrapunapistoolilla miehiä ruudulta alas? Vinkkinä annan, että se perustuu takaisin heijastumiseen... Entä mitä yhteistä niillä on PS Motion Controllerin kanssa? LEDit...
Mutta $200 hintaa ei voida siitä huolimatta perustella mitenkään. Jos Xbox 360 maksaa sen $200-300, kuka haluaa maksaa vielä toisen $200 jotta pääsee hyppimään kotona television ääressä? Jotain järkeä nyt tähän hommaan.
Jos nyt en ihan väärin muista niin se Microsoftin slikki kaveri joka tuli lavalle heti Molyneuxin jälkeen sanoi sen, että se tullaan laittamaan laitteiden mukaan. Ja se oli muistaakseni heti techdemojen jälkeen ja sen jälkeen show loppuikin siihen. Eiköhän se siinä videossa aika varmasti ole. Tietysti olen saattanut kuulla väärinkin tai tulkita väärin... :P
Natalissa kamera järjestelmä ei muuten ole Stereo. Joten se ei näe suoraan kolmatta ulottuvuutta suoraan kameroiden läpi. Joten se on ainakin siinä suhteessa samalla tasolla kuin PS-Eye.
Natalissa on kaksi kameraa joista toinen on tavallinen päivän valoa aistiva kamera ja toinen on infrapuna kamera. Natalissa on myös infrapuna tykki joka ampuu infrapunaa valoa kokohuoneen täyteen kun tulee pimeä ja samalla infrapuna kamera aktivoituu joka mittaa liiketta pimeässä.
Ideana on, että ei tarvita valoa huoneessa. Nice trick täytyy myöntää.
PS-Eyen resoluutio ei ole mielestäni ongelma. Se on VGA-tasoinen ja sen enempää ei edes tarvita. ... Se mikä siinä maksaa on 120hz kuvien otto "nopeus" joita sillä voidaan ottaa.
PS-Eye:ssä on vain kaksi asentoinen zoomi. Mutta eipä sitä zoomia tarvita mielestäni tuossa mihinkään.
Tosin tuolla 120 Hz:llä sen resoluutio on vain 320x240.
Zoomista olisi apua jos ohjain toimii kuten minä väitän, silloin kamera voitaisiin zoomata lähemmäs palloa jolloin liike näkyisi tarkemmin.
AnXa kirjoitti:
Pallo voi olla sinun valopisteesi tai minun merkinantopiste. Minun näkemyksessäni sen pallon koolla ei ole mitään merkitystä koska sehän vain lähettää jonkin sortin merkkiä kameralle joka osaa tulkita laitteen sijan.
Eli näkemyksesi mukaan pallo vilkkuu ja kartalla olaan vain kun pallossa valopalaa? Miksi ihmeessä näin? Mitä se tuo etua siihen, että valo palaisi kokoajan tasaisesti?
Pallon koolla on väliä vain, jos etäisyyden mittaus perustuu sen koon vaihteluun. Tällöin myös kameran tarkkuudella on väliä.
AnXa kirjoitti:
Tiedätkö miten valopistooli toimii? Miksi voit ampua valopistoolilla eli infrapunapistoolilla miehiä ruudulta alas? Vinkkinä annan, että se perustuu takaisin heijastumiseen... Entä mitä yhteistä niillä on PS Motion Controllerin kanssa? LEDit...
Höpö höpö. Anna yksi linkki missä tuommoisista puhutaan.
Valopistooli ei mitään valoa lähetä, täten mitään takaisinheijastumaa ei voi olla. Valopistooleissa on kyllä valoa aistivat diodit, uusimmissa ilmeisesti jopa kamerat, mutta nämä havaitsevat puhtaasti TV:n lähettämää tai TV:n läheisyyteen sijoitettujen ir-ledien valoa.
AnXa kirjoitti:
Pysyn siinä arviossani, että PS Motion Controller on jonkin sortin majakka ja, että PS-Eye on sitä majakkaa lukeva laite.
Näinhän se on, ps-eye havaitsee sen kepin/majakan sijainnin. (Tai softa sen havaitsee ps-eyen antamasta kuvasta.) Mutta Bluetoothilla ohjain itse keräämänsä datan PS3:lle lähettää, sekä oman pallonsa värin jotta se kuvasta löydettäisiin.
AnXa kirjoitti:
Jos nyt en ihan väärin muista niin se Microsoftin slikki kaveri joka tuli lavalle heti Molyneuxin jälkeen sanoi sen, että se tullaan laittamaan laitteiden mukaan. Ja se oli muistaakseni heti techdemojen jälkeen ja sen jälkeen show loppuikin siihen. Eiköhän se siinä videossa aika varmasti ole. Tietysti olen saattanut kuulla väärinkin tai tulkita väärin... :P
Niin, sehän sanoi siinä että Natal toimii kaikkien Xbox 360:n kanssa ja dev kittejä ollaan lähettämässä devaajille.
eioo
05.06.2009 klo 14.12
AnXa kirjoitti:
Natalissa kamera järjestelmä ei muuten ole Stereo. Joten se ei näe suoraan kolmatta ulottuvuutta suoraan kameroiden läpi. Joten se on ainakin siinä suhteessa samalla tasolla kuin PS-Eye.
Natalissa on kaksi kameraa joista toinen on tavallinen päivän valoa aistiva kamera ja toinen on infrapuna kamera. Natalissa on myös infrapuna tykki joka ampuu infrapunaa valoa kokohuoneen täyteen kun tulee pimeä ja samalla infrapuna kamera aktivoituu joka mittaa liiketta pimeässä.
Ideana on, että ei tarvita valoa huoneessa. Nice trick täytyy myöntää.
deja-vu... (no ehkä omasta mielestäni oma versio on hieman totuudenmukaisempi)
Kirjoitin tämän saman uutisen kommentteihin 03.06.2009 klo 20.11
näin:
"Natalissa puolestaan on "infrapuna projektoriin" ja CMOS-sensoriin perustuva etäisyysanturi joka mahdollistaa sen että se näkee 3D:nä myös pimeässä."
ja
"Kaksi kameraa? Kuitenkin Natal havaitsee yhden kameran kautta etäisyydet. Se perustuu ilmeisesti ns. "time-of-flight"-kameraan. Joka perustuu valopulssin lähettämiseen ja takaisin heijastuneesta valosta etäisyyksien laskemiseen."
Keskustelut (111 viestiä)
Rekisteröitynyt 15.11.2008
02.06.2009 klo 20.36
Rekisteröitynyt 10.04.2007
02.06.2009 klo 20.39
Rekisteröitynyt 13.08.2007
02.06.2009 klo 20.44
Rekisteröitynyt 26.09.2007
02.06.2009 klo 20.45
Rekisteröitynyt 13.08.2007
02.06.2009 klo 20.52
Rekisteröitynyt 13.04.2007
02.06.2009 klo 20.52
Rekisteröitynyt 02.06.2009
02.06.2009 klo 20.55
Rekisteröitynyt 13.08.2007
02.06.2009 klo 21.01
Rekisteröitynyt 26.09.2007
02.06.2009 klo 21.03
02.06.2009 klo 21.04
http://e3.gamespot.com/press-conference/
Rekisteröitynyt 17.09.2007
02.06.2009 klo 21.05
Rekisteröitynyt 26.09.2007
02.06.2009 klo 21.07
Rekisteröitynyt 15.11.2008
02.06.2009 klo 21.08
02.06.2009 klo 21.09
02.06.2009 klo 21.09
Rekisteröitynyt 26.09.2007
02.06.2009 klo 21.10
Rekisteröitynyt 13.08.2007
02.06.2009 klo 21.11
02.06.2009 klo 21.12
02.06.2009 klo 21.23
Rekisteröitynyt 17.04.2007
02.06.2009 klo 21.35
02.06.2009 klo 21.43
parempi laatu kun gamespot, mut ei saa kokonäytölle
Rekisteröitynyt 13.08.2007
02.06.2009 klo 21.45
02.06.2009 klo 21.54
Rekisteröitynyt 26.09.2007
02.06.2009 klo 21.59
Rekisteröitynyt 26.09.2007
02.06.2009 klo 22.00
Miksi Yamauchi näyttää niin tuskastuneelta?
Alkaa olemaan paineita varmaan kun ei oo tiimiltä tullu pelin peliä pitkään aikaan.
Huoh...FF VII....Nyt sony äkkiä vähän kovia nimikkeitä peliin, tähän asti ollut Surkeaa settiä...PSP GO ei paljoa pelasta..
02.06.2009 klo 22.03
02.06.2009 klo 22.03
Konferenssi on ollut Unchartedin ja MAGin jälkeen pelkkää PSP:tä :/, tässä on vielä onneksi vartti aikaa, joten nyt pitäisi ne kovimmat pelit näyttää.
Rekisteröitynyt 24.04.2007
02.06.2009 klo 22.06
02.06.2009 klo 22.06
Rekisteröitynyt 02.06.2009
02.06.2009 klo 22.09
Rekisteröitynyt 21.05.2009
02.06.2009 klo 22.15
Rekisteröitynyt 13.08.2007
02.06.2009 klo 22.30
02.06.2009 klo 22.31
Näen jo kristallin kirkkaasta kristallipallosta: Final Fantasy - IVL vain "sille konsolille sinä vuonna"
02.06.2009 klo 22.34
Rekisteröitynyt 08.10.2007
02.06.2009 klo 22.38
Rekisteröitynyt 26.09.2007
02.06.2009 klo 22.41
Rekisteröitynyt 13.08.2007
02.06.2009 klo 22.42
Rekisteröitynyt 21.10.2007
02.06.2009 klo 22.42
Rekisteröitynyt 16.11.2007
02.06.2009 klo 22.44
Rekisteröitynyt 26.09.2007
02.06.2009 klo 22.45
02.06.2009 klo 22.50
Rekisteröitynyt 15.11.2008
02.06.2009 klo 22.54
Rekisteröitynyt 21.05.2009
02.06.2009 klo 23.00
02.06.2009 klo 23.06
Rekisteröitynyt 26.09.2007
02.06.2009 klo 23.08
Rekisteröitynyt 02.11.2008
02.06.2009 klo 23.09
Rekisteröitynyt 07.08.2007
02.06.2009 klo 23.10
2. Microsoft
3. Nintendo
Perkele, kyllä oli sonyllä kovat piipussa! /peukku
02.06.2009 klo 23.10
Rekisteröitynyt 30.07.2007
02.06.2009 klo 23.10
02.06.2009 klo 23.10
02.06.2009 klo 23.11
02.06.2009 klo 23.11
02.06.2009 klo 23.11
Rekisteröitynyt 30.07.2007
02.06.2009 klo 23.11
Yllättäen valitetaan liiketunnistimen ohjaimesta vaikka heti alkuunsa sanottiin, että kyseessä on vaan kehitysversio ja lopullinen tulee olemaan erillainen.
Ja kaikki on pakko tuoda näytille E3:een?
Rekisteröitynyt 17.04.2007
02.06.2009 klo 23.11
Hyvä sony! ;)
02.06.2009 klo 23.12
Nintendon tarjonta taas oli noloakin nolompi.
02.06.2009 klo 23.12
02.06.2009 klo 23.12
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
02.06.2009 klo 23.12
Mikkisofta vei 6-0
616-0
02.06.2009 klo 23.13
02.06.2009 klo 23.13
Rekisteröitynyt 21.05.2009
02.06.2009 klo 23.14
02.06.2009 klo 23.15
Rekisteröitynyt 13.08.2007
02.06.2009 klo 23.16
02.06.2009 klo 23.17
Rekisteröitynyt 15.07.2008
02.06.2009 klo 23.18
Rekisteröitynyt 26.09.2007
02.06.2009 klo 23.19
ei mitään mgs:stä ps3:lla? risingin on parasta olla multiplatform.
No sanopa muuta. Miksi pitää tehdä jatko-osa jollekin hikiselle PSP:lle? Ei ollut kuin GT 5 joka edes vähän kiinnosti. PItänee harkita wiin ostoa taas kun MEtroid: Other M ilmestyy.
Rekisteröitynyt 16.11.2007
02.06.2009 klo 23.19
Kaikki tavoitteli kirottujen casualpelaajien kakusta! Nyt on enää PC puolustamassa tosipelaajia, tuota roduista jalointa! Saatana!
Rekisteröitynyt 21.05.2009
02.06.2009 klo 23.20
02.06.2009 klo 23.24 1
FINAL FANTASY 14 ainoastaan PS3:lle!
Rekisteröitynyt 21.05.2009
02.06.2009 klo 23.26
02.06.2009 klo 23.26 1
SONY vei tämänkin E3:n!
FINAL FANTASY 14 ainoastaan PS3:lle!
Unohtamatta Rockstarin Agenttia. Sieltä on tulossa kovaa kamaa!!
02.06.2009 klo 23.27 1
Nintendolla kuten viimevuonna, eli huonoin.
MAGia odotellessa!
02.06.2009 klo 23.31
1. Microsoft (pelkkää dynamiittia alusta loppuun, näin messut pitää hoitaa)
2. Sony (liikaa PSP roskaa, ei mitään uutta, ei GT5 julkaisupäivää)
3. Nintendo (vähän uutta, pari jatko-osaa)
02.06.2009 klo 23.31
Sonylla oli ehdottomasti yllätyksettömin ja laimein pressi ja ylivoimaisesti vielä!
Nintendolla kuten viimevuonna, eli huonoin.
Alan Wakea odotellessa!
02.06.2009 klo 23.33
Loppua kohden parani mutta jäi selvästi jälkeen Microsoftin vastaavasta. Toi kapula oli kyllä nolo
Hei haloo! Sanooko sana prototyyppi sinulle mitään? Ja hyvinhän tuo näytti toimivan verrattuna Wiimoteen.
02.06.2009 klo 23.37 1
1. Sony (pelkkää dynamiittia alusta loppuun, näin messut pitää hoitaa)
2. MS (liikaa roskaa, ei mitään uutta Left4Dead2n lisäksi)
3. Nintendo (vähän uutta, pari jatko-osaa)
02.06.2009 klo 23.38 1
Sonylla oli ehdottomasti yllätyksettömin ja laimein pressi ja ylivoimaisesti vielä!
Nintendolla kuten viimevuonna, eli huonoin.
Alan Wakea odotellessa!
Niin, itse ainakin pelaan ihan mielelläni Alan Wakea PC:lla. Agent, MAG, Uncharted 2, Gran Turismo 5, God of War 3 sen sijaan pelattavissa ainoastaan Playstationilla. Yhtään MS:n tilaisuutta vähättelemättä, sanoisin kyllä että Sony vei tänä vuonna. Nintendolta täyttä scheissea, en kyllä mitään muuta odottanutkaan.
02.06.2009 klo 23.41
Rekisteröitynyt 09.06.2008
02.06.2009 klo 23.42
Ensin pitää varmaan ostaa PS-Eye kamera, sitten erikseen yksittäiskappaleina kaksi taikasauvaa... Entä pelien tuli? Strategia peleissä tuo on varmasti ihan jees, mutta en tykkäisi siitä jos pitäisi nuo hankkia vain sitä varten.
Sony esitteli muutaman hyvän uuden nimikkeen. Final Fantasy 14 Online tuli ihan kirkkaalta taivaalta. Ainoa vain, että en pahemmin noita online pelejä pelaa. FF14 pitäisi toteuttaa siten, että se on ilmainen pelata, mutta kaikki pelissä olevat oheiskrääsät eivät ole ja jotkut extra seikkailut maksavat myös. Vähän niin kuin GuildWars tyyliin.
Grand Turismo 5 vaikutti hienolta, mutta olisivat voineet sanoa oliko kyseessä pelikuvaa vaiko esirenderöityä. Mielestäni oli esirenderöityä koska se ei kyllä muuten olisi voinut näyttää noin hyvältä.
Leffa-palvelut olisi saatu julkistaa myös eurooppaan ja suomeen.
Missä viipyy VidZone?
God of War 3 näytti vaikuttavalta, mutta en oikeen digannut siitä.
ModNation Racers näytti vähän erillaiselta kuin muut ja oli vähän jotain muuta kuin mitä tavallisesti on totuttu näkemään. Ihan jees.
Rockstarin Agent on varmaan mielenkiintoinen kuitenkin Rockstar ei ihan sitä samaa aina tee. Toivottavasti tulossa on jotain erillaista ja valtavirran agentti seikkailuista jotenkin vähän poikkeavaa materiaalia.
Se, että saamme nyt Uncharted 2:n moninpeli betan käsiimme on aika jees.
Vähän enemmän materiaalia kuluttajille olisivat voineet heittää. Homessa ei ole ainakaan vielä mitään ihmeellistä E3 matskua...
PSN Store Europe sai ulkoasun uudistuksen muuten nyt hetki sitten ja toimii vähän nopeammin ja vakaammin kuin aikaisemmin...
Sony veti tasasen varman suorituksen omalla tyylillään. Microsoftin tyyli oli aika agressiivinen pureutua suoraan sinne mikä kiinnostaa jengiä, mutta vähän vaihtelevalla tasolla. Nintendon voisi tiivistää Penny-Arcadea lainaten: "We're Nintendo. We are filty rich. Oh, n' here's punch of shit you don't care about." :)
Väittäisin, että Sony veti ehkä vähän vaisumman shown kuin Microsoft, mutta sisältöä oli enemmän kuin Microsoftilla ja se oli hyvä juttu koska ne sillä kuroivat Microsoftin showta kiinni aika paljon.
02.06.2009 klo 23.47
MS, Halo: Reach, Left4Dead2, Metal Gear Solid: Rising
Sony, Final Fantasy XIV, Agent, ModNation Racers, The Last Guardian, Metal Gear Solid: Peace Walker, Resident Evil: Portable
Ja voiton vei ---> SONY
02.06.2009 klo 23.52
Sonyn uusin ohjain vaikutti teknogisesti huomattavasti maanläheisemmältä kuin Microsoftin, mutta Sonyn systeemi vaikuttaa vähän kalliilta kuluttajalle hankkia eikä se vaikuta ainakaan vielä kovin käytännölliseltä.
Joo tuosta Sonyn viritelmästä vois jopa uskoa että se toimii oikeastikin. Tulevista hinnoista on paha mennä sanomaan mitään. Tuskin se Natalkaan kovin halpa ratkaisu voi olla.
02.06.2009 klo 23.53
eli mgs MYÖS PS3...
02.06.2009 klo 23.57
Sonyn ainoaksi vaihtoehdoksi jäikin vain tuttuun tyyliin hypettää tulevaisuuden ihmepelejä, jotka ilmestyessään kuitenkin floppaavat, kuten LBP ja KZ2.
Ja Windows 7 julkaisupäiväkin paljastui... 22.10.2009... hyvin MS:llä pullat uunissa.
03.06.2009 klo 00.00
Missä viipyy VidZone?
Sony PR Jake Osuwah has posted on his Twitter
"Heres Some Exclusive PS3 VIDZONE Video Footage http://bit.ly/3Lrz2 We'll be updating our PS3's soon to this!"
http://twitter.com/jakesplace0/status/1945804300
03.06.2009 klo 00.07
Microsoftin ainoaksi vaihtoehdoksi jäikin vain tuttuun tyyliin hypettää tulevaisuuden ihmepelejä, kuten ikuisuusprojekti Wakea, jotka ilmestyessään kuitenkin floppaavat, kuten Left 4 Dead, Mass Effect, PGR, Perfect Dark ja Crackdown ym. LBP:tä vähemmän myyneet 360 flopit.
Rekisteröitynyt 09.06.2008
03.06.2009 klo 00.23
Sonyn uusin ohjain vaikutti teknogisesti huomattavasti maanläheisemmältä kuin Microsoftin, mutta Sonyn systeemi vaikuttaa vähän kalliilta kuluttajalle hankkia eikä se vaikuta ainakaan vielä kovin käytännölliseltä.
Joo tuosta Sonyn viritelmästä vois jopa uskoa että se toimii oikeastikin. Tulevista hinnoista on paha mennä sanomaan mitään. Tuskin se Natalkaan kovin halpa ratkaisu voi olla.
Kuitenkin Microsoft pitää viritelmäänsä niin halpana, että aikovat ympätä sen jokaisen myytävän Xbox 360:n mukaan... Se ei voi maksaa enempää firmalle sen kummempaa enempää valmistaa kuin Vision kamerakaan.
Microsoftin systeemi riippuu yhdestä myytävästä komponentista. Sonyn riippuu kahdesta...
03.06.2009 klo 00.41
Sonyn uusin ohjain vaikutti teknogisesti huomattavasti maanläheisemmältä kuin Microsoftin, mutta Sonyn systeemi vaikuttaa vähän kalliilta kuluttajalle hankkia eikä se vaikuta ainakaan vielä kovin käytännölliseltä.
Joo tuosta Sonyn viritelmästä vois jopa uskoa että se toimii oikeastikin. Tulevista hinnoista on paha mennä sanomaan mitään. Tuskin se Natalkaan kovin halpa ratkaisu voi olla.
Kuitenkin Microsoft pitää viritelmäänsä niin halpana, että aikovat ympätä sen jokaisen myytävän Xbox 360:n mukaan... Se ei voi maksaa enempää firmalle sen kummempaa enempää valmistaa kuin Vision kamerakaan.
Microsoftin systeemi riippuu yhdestä myytävästä komponentista. Sonyn riippuu kahdesta...
03.06.2009 klo 00.42
Sonyn uusin ohjain vaikutti teknogisesti huomattavasti maanläheisemmältä kuin Microsoftin, mutta Sonyn systeemi vaikuttaa vähän kalliilta kuluttajalle hankkia eikä se vaikuta ainakaan vielä kovin käytännölliseltä.
Joo tuosta Sonyn viritelmästä vois jopa uskoa että se toimii oikeastikin. Tulevista hinnoista on paha mennä sanomaan mitään. Tuskin se Natalkaan kovin halpa ratkaisu voi olla.
Kuitenkin Microsoft pitää viritelmäänsä niin halpana, että aikovat ympätä sen jokaisen myytävän Xbox 360:n mukaan... Se ei voi maksaa enempää firmalle sen kummempaa enempää valmistaa kuin Vision kamerakaan.
Microsoftin systeemi riippuu yhdestä myytävästä komponentista. Sonyn riippuu kahdesta...
Rekisteröitynyt 09.06.2008
03.06.2009 klo 00.52
Missä viipyy VidZone?
Sony PR Jake Osuwah has posted on his Twitter: "Heres Some Exclusive PS3 VIDZONE Video Footage http://bit.ly/3Lrz2 We'll be updating our PS3's soon to this!"
http://twitter.com/jakesplace0/status/1945804300
KYLLÄ!!! KYLLÄ!!! Tätä tarvitaan! Vielä kun tulisi Eurooppaankin eikä vain jenkkilään.
Rekisteröitynyt 09.06.2008
03.06.2009 klo 00.58
Sonyn uusin ohjain vaikutti teknogisesti huomattavasti maanläheisemmältä kuin Microsoftin, mutta Sonyn systeemi vaikuttaa vähän kalliilta kuluttajalle hankkia eikä se vaikuta ainakaan vielä kovin käytännölliseltä.
Joo tuosta Sonyn viritelmästä vois jopa uskoa että se toimii oikeastikin. Tulevista hinnoista on paha mennä sanomaan mitään. Tuskin se Natalkaan kovin halpa ratkaisu voi olla.
Kuitenkin Microsoft pitää viritelmäänsä niin halpana, että aikovat ympätä sen jokaisen myytävän Xbox 360:n mukaan... Se ei voi maksaa enempää firmalle sen kummempaa enempää valmistaa kuin Vision kamerakaan.
Microsoftin systeemi riippuu yhdestä myytävästä komponentista. Sonyn riippuu kahdesta...
Nämä ovat kysymyksiä joihin itsekkin mietin vastauksia. Toivottavasti ne keksivät jonkun järkevän ratkaisun.
Itsehän pitäisin siitä kun kameraa aletaan bundlettamaan jokaiseen PS3:n mukaan ja ohjainta myytäisiin erikseen. Kameran erillismyyntiä jatkettaisiin tietenkin myös.
03.06.2009 klo 01.07
Sonyn uusin ohjain vaikutti teknogisesti huomattavasti maanläheisemmältä kuin Microsoftin, mutta Sonyn systeemi vaikuttaa vähän kalliilta kuluttajalle hankkia eikä se vaikuta ainakaan vielä kovin käytännölliseltä.
Joo tuosta Sonyn viritelmästä vois jopa uskoa että se toimii oikeastikin. Tulevista hinnoista on paha mennä sanomaan mitään. Tuskin se Natalkaan kovin halpa ratkaisu voi olla.
Kuitenkin Microsoft pitää viritelmäänsä niin halpana, että aikovat ympätä sen jokaisen myytävän Xbox 360:n mukaan... Se ei voi maksaa enempää firmalle sen kummempaa enempää valmistaa kuin Vision kamerakaan.
Microsoftin systeemi riippuu yhdestä myytävästä komponentista. Sonyn riippuu kahdesta...
Niin... Natalin hinnaksi on huhuiltu jopa 200 dollaria.
http://www.crunchgear.com/2009/06/01/microsoft-previews-p
Ja juu, yhdestä komponentista... Mikä nyt on yksi komponentti, koko paketti joka koostuu RGB kamerasta, syvyysanturista, ilmeisesti useammasta mikrofonista, custom prosessorista ja softasta. Tunnistaa kasvot ja trackää kehon liikkeitä kolmiulotteisessa tilassa ja väiteiden mukaan tunnistaa puheesta muutakin kuin muutamia avainsanoja.
Sonyn ratkaisu on kuitenkin keppi joka tunnistaa oman asentonsa ja päässä valo jota television läheisyyten sijoitettu kamera voi sitten seurata. Tämän vuoksi se valopallo oli suuri ja pyöreä, sen pitää olla mahdollisimman näkyvä. Värin pitää myös vaihtua jotta voitaisiin tunnistaa useampi ohjain, jokaisella oma värinsä.
Sonyn kapulan jaWiin kapuloiden suurin ero taitaa olla siinä, että Sonylla kapulan sijainnin määrittää television läheisyyteen sijoitettu laite (kamera) ja Nintendolla kapula määrittää sijaintinsa television läheisyyteen sijoitetun laitteen avulla (keppi jossa infrapunaledejä).
03.06.2009 klo 01.44
Sonylla tarvitaan joku tikku, että saadaan liiketunnistus toimimaan. Tod.näk peliympäristönkin pitää olla pimeä.
Final Fantasy voiko enää tylsempää taistelusysteemiä olla. Fantasy & MetalGear=same old story. Jotain uutta voisi tuottaa.
Hyvä toi Assassin's Creedin juoni. Da Vinci toimii henk.koht. keksijänä o.O. Ilmeisesti Sony ei saanut Spielbergia vaan Lucasin.
Ainoa kiinnostava oli Rockstarin Agent, joka varmasti tulee päivitettynä XBoxille.
Voi voi...ymmärrän Sonyn poikien hädän. Kallis laite, joka on nyt jäämässä jalkoihin.
Microsoft 100 - Sony 10
03.06.2009 klo 02.37
Valitettavasti se ei kuitenkaan toimi ihan noin....
Rekisteröitynyt 13.03.2009
03.06.2009 klo 09.25
Täysin uudet julkistukset
MS, Halo: Reach, Left4Dead2, Metal Gear Solid: Rising
Sony, Final Fantasy XIV, Agent, ModNation Racers, The Last Guardian, Metal Gear Solid: Peace Walker, Resident Evil: Portable
Ja voiton vei ---> SONY
Rekisteröitynyt 11.08.2007
03.06.2009 klo 11.44
Rekisteröitynyt 09.06.2008
03.06.2009 klo 12.52
EyePet:
http://www.youtube.com/watch?v=KTarqm4FCDY
Rekisteröitynyt 09.06.2008
03.06.2009 klo 13.23
Niin... Natalin hinnaksi on huhuiltu jopa 200 dollaria.
http://www.crunchgear.com/2009/06/01/microsoft-previews-p
Ei voi pitää paikkaansa koska se nostaisi Xbox 360:n hintaa lähes-suoraan sen $200. Muista, että Microsoft mainosti pistävänsä tuon jokaisen myytävän Xboxin mukaan... Tästä pääsemmekin seuraavaan aiheeseen...
Ja juu, yhdestä komponentista... Mikä nyt on yksi komponentti, koko paketti joka koostuu RGB kamerasta, syvyysanturista, ilmeisesti useammasta mikrofonista, custom prosessorista ja softasta. Tunnistaa kasvot ja trackää kehon liikkeitä kolmiulotteisessa tilassa ja väiteiden mukaan tunnistaa puheesta muutakin kuin muutamia avainsanoja.
Kirjoitin kuluttajien hankittavaksi jäävistä tavaroista, mutta voimme puhua itse kameran sisältävistä osista myös...
PS-Eye on myös RGB-kamera. Se tarkoittaa sitä, että kameran eteenpäin lähettämät värit kulkevat kolmessa erillisessä johdossa kuvalaadun parantamiseksi. Syvyysanturit ovat miltein jokaisessa vähänkin laadukkaammassa web-kamerassa. Ideana on parantaa tarkkuutta. Myös PS-Eye:ssä on syvyysanturi vaikkakin ohjelmistollinen sellainen. Yleisin toteutus on ohjelmistollinen ja samanlainen Microsoftillakin todennäköisesti laitteessaan on. PS-Eye kamerassa on neljä mikrofonia. PS-Eye sisältää myös OmniVision Technologiesin suorittimen. Se mikä PS-Eye kamerassa maksaa sen 30€ enemmän kuin tavallisessa 10€ web-kamerassa on sen kameran suuri erottelukyky. Tavallisissa 25hz kameroissa ei voida liikettä nopeasti seurata. PS-Eye ja Eye-Toy kameroissa on jopa 60-120hz "nopeus" kuvien ottamisessa joka mahdollistaa hyvän erottelu kyvyn ja liikkeen seuraamisen.
Kameran hinta olisi karannut yksinkertaisesti käsistä jos siitä oltaisiin tehty vielä HD-tason videota ottava.
Loppujen lopuksi toteamme, että Microsoftin Natali on todellisuudessa huippu softan tukema tavallinen webkamera jossa on kaksi kameraa. Hintaa laitteella on ehkä 20-40€ ja sitä tullaan myymään jollain 60-80€... Se on tarpeeksi halpa jotta se voidaan ympätä jokaisen myytävän Xboxin mukaan ja sen valmistus on helppoa.
Kasvojen tunnistus periaatteessa helppo toteuttaa sopivan softan kanssa ja samoin kehonliikkeiden seuraaminen. Tietenkään mitään ei voida PS-Eyen kanssa toteuttaa 3-ulotteisesti sillä siihen tarvitaan vähintään kaksi kameraa. Tai sitten keijutikku jonka pallon esim. infrapunavaloa seurataan ohjelmistollisesti ja pystytään laskemaan huoneen tilavuus sen asettamasta origosta...
Puheentunnistus on vielä niin lapsenkengissä, että voimme unohtaa sen samantien. Se on teoriassa helpohko toteuttaa, mutta käytännössä sitä ei vielä tänä päivänäkään voida toteuttaa tarpeeksi luotettavasti jotta siitä olisi jotain apua joka päiväisessä elämässämme. Jos on yhtään kokeillut tai nähnyt kuinka markkinoiden parhaat puheentunnistus ja saneluohjelmistot toimivat niin ymmärtää mistä kirjoitan tässä viestissäni. Se ei vain toimi. Sietää miettiä kuten jo aikaisemmin Microsoftin E3 ketjussa sanoin sitä, että miksi Miloa ei demottu suoraan lavalla.
Paint softassa vaikka näytti, että esittelijä sen värin olisi puheella vaihtanut niin todellisuudessa siellä on ollut joku joka on vaihtanut ne hänen puolestaan ohjaimella koska hän puhui samaan aikaan kun maalasi ja vaihtoi väriä. Se on teknisesti softan erottelu kykyvyn niin suuresti haastavaa, että en usko sen olleen oikea tilanne.
Hihitin itsekseni jälkikäteen kuinka herkka uskoisia ihmiset ovat kun foorumit poppasivat täyteen "Microsoft sai äänentunnistuksen toimimaan... maagisesti"-viestejä.
Kapulassa olevan pallon muuten ei tarvitse olla noin valtava. Sen sisällä olevat tod. näköiset infrapunalähettimet prototyyppi vaiheessa vielä valtavat ennen lopullista versiota. Kyseessä oli kuitenkin prototyyppi ohjelmisto.
Ja nyt jos puhuin lööperiä jossain kohtaa tai mielipiteelleni löytyy vastustajia ja jos vastustajilla on hyvät perustelut niin url or it didn't happen ja tieto minulle. :)
03.06.2009 klo 16.08
Rekisteröitynyt 09.06.2008
03.06.2009 klo 16.46
Aika hämärässä toimii tuo Sonyn yhdistelmä liike ohjain verrattuna Microsoftin omaan keksintöön.
Ei se välttämättä tarvitse hämärää toimiakseen jos se pohjautuu infrapunaan niin kuin vähän tässä on spekuloitu.
Samanlaista järjestelmää käytetään kun peleihin ja leffoihin tehdään Motion Capturea. Varmaan kaikki tietävät ne puvut joissa on pyöreitä lamppuja joka paikassa...
03.06.2009 klo 20.11
Ei voi pitää paikkaansa koska se nostaisi Xbox 360:n hintaa lähes-suoraan sen $200. Muista, että Microsoft mainosti pistävänsä tuon jokaisen myytävän Xboxin mukaan...
Tuo väite meni minulta ihan ohi. Sen huomasin, että lupasivat sen toiminan niin olevien kuin tulevien 360:n kanssa. Luvattiinko tuo ihan siellä lehdistötilaisuudessa? Missä kohtaa?
Myös PS-Eye:ssä on syvyysanturi vaikkakin ohjelmistollinen sellainen. Yleisin toteutus on ohjelmistollinen ja samanlainen Microsoftillakin todennäköisesti laitteessaan on.
Mikä on ohjelmistollinen etäisyysanturi? Pelkästä kuvasta ei voi etäisyyttä päätellä. Jos voi niin, sinun sanoin, url or didn't happen.
Natalissa puolestaan on "infrapuna projektoriin" ja CMOS-sensoriin perustuva etäisyysanturi joka mahdollistaa sen että se näkee 3D:nä myös pimeässä.
Loppujen lopuksi toteamme, että Microsoftin Natali on todellisuudessa huippu softan tukema tavallinen webkamera jossa on kaksi kameraa.
Näin ei kuitenkaan ole, se on saman tyylinen muotoilultaan kuin Wiin TV:n alle sijoitettava ledikeppi, kuitenkin käsittääkseni hieman paksumpi ja ehkä hieman leveämpi.
Softan laatua ei myöskään voi aliarvoida. On useita tuotteita jotka ovat huomattavasti parempia kuin kilpailijansa juuri paremman softan takia. Usein tämä tosin vaatii myös tehokkaamman prosessorinsa. Natalissa on oma prosessorinsa pyörittämässä tuota softaa, se kertoo jo siitä että kyseessä on vähän enemmän kuin normi webbi-kamera, muuten softaa pyörittäisi nätisti myös Xbox 360.
Kasvojen tunnistus periaatteessa helppo toteuttaa sopivan softan kanssa ja samoin kehonliikkeiden seuraaminen. Tietenkään mitään ei voida PS-Eyen kanssa toteuttaa 3-ulotteisesti sillä siihen tarvitaan vähintään kaksi kameraa.
Toki kaikki on helppoa jos siihen on ohjelmisto.
Kaksi kameraa? Kuitenkin Natal havaitsee yhden kameran kautta etäisyydet. Se perustuu ilmeisesti ns. "time-of-flight"-kameraan. Joka perustuu valopulssin lähettämiseen ja takaisin heijastuneesta valosta etäisyyksien laskemiseen.
03.06.2009 klo 20.13
Puheentunnistus on vielä niin lapsenkengissä, että voimme unohtaa sen samantien. Se on teoriassa helpohko toteuttaa, mutta käytännössä sitä ei vielä tänä päivänäkään voida toteuttaa tarpeeksi luotettavasti jotta siitä olisi jotain apua joka päiväisessä elämässämme.
...
Sietää miettiä kuten jo aikaisemmin Microsoftin E3 ketjussa sanoin sitä, että miksi Miloa ei demottu suoraan lavalla.
Teoriassa helppo, mutta ei vielä olla onnistuttu? Kiva.
Ehkä MS on saanut jotain tällä saralla aikaan, ovat kuitenkin tuota jo pidempään tutkineet (PC-puolen sovelluksia varten). Natalin väittävät tunnistavat muutakin kuin avainsanoja. Tähän asti kuitenkin tuo on usein hoidettu varmasti juuri avainsanoilla tai opettamalla laite tunnistamaan tiettyjä sanoja. Saa nähdä osaako tuo muka muutakin kuin englantia, epäilen.
Miloa on muuten E3:lla demoiltu suljettujen ovien takana. Eiköhän tuosta jotain kokemuksia tule parinviikon sisällä julki.
Paint softassa vaikka näytti, ... että en usko sen olleen oikea tilanne.
Spekulaatiota/toiveajattelua, ei pohjaa tietoon.
Kapulassa olevan pallon muuten ei tarvitse olla noin valtava. Sen sisällä olevat tod. näköiset infrapunalähettimet prototyyppi vaiheessa vielä valtavat ennen lopullista versiota. Kyseessä oli kuitenkin prototyyppi ohjelmisto.
Se Sonyn kapula olikin proto. Pallon koko oli tod.näk. siksi niin suuri, ettei se peity vaikka kapula olisi ns. väärinpäin kameraaan nähden.
Infrapuna... saa nähdä onko se vaihtoehto nimittäin jos se Sonyn kamera (Playstation Eye?) ei havaitse infrapunavaloa ja vaikka havaitsisikin, voi olla että sen erottelu ei riitä sillä alueella useamman eri aallonpituuden tunnistamiseen. Ja useampia pitää olla jotta voi käyttää useampaa kapulaa, kuten Sonyn demossa, toinen oli miekkana ja toinen kilpenä (tai kaksinpelejä).
Ja nyt jos puhuin lööperiä jossain kohtaa tai mielipiteelleni löytyy vastustajia ja jos vastustajilla on hyvät perustelut niin url or it didn't happen ja tieto minulle. :)
Kuitenkin itse jättä linkit väliin ja luulet, että auktoriteettisi jostain syystä riittää moisten sääntöjen esittämiseen muille? Onnea yritykseen.
Natalista löytyy tietoa esim:
http://en.wikipedia.org/wiki/Natal_(Video_Game_controller)
Kuva:
Linkki liian pitkä, mutta googlella löytyy helposti.
03.06.2009 klo 20.17
Aika hämärässä toimii tuo Sonyn yhdistelmä liike ohjain verrattuna Microsoftin omaan keksintöön.
Ei se välttämättä tarvitse hämärää toimiakseen jos se pohjautuu infrapunaan niin kuin vähän tässä on spekuloitu.
Samanlaista järjestelmää käytetään kun peleihin ja leffoihin tehdään Motion Capturea. Varmaan kaikki tietävät ne puvut joissa on pyöreitä lamppuja joka paikassa...
Pohjautuu infrapunaan ja silti Sony teki ohjaimista tuonnäiköisiä? Ei jaksa uskoa. Vai onko siitä spekuloinu muutkin kuin sinä?
Ei kai niissä motio capture -puvuissa mitään lamppuja ole. Kyllä ne kirkkaat pallot loistaa ilman valoakin. Siksi se puku on yleensä musta ja seurattavat pisteet kirkkaan valkoisia, kontrasti on suuri joten niitä on helppo seurata. Samasta syystä Sonyn ohjaimen päässä oli väriä vaihtavat kirkkaat lamput.
03.06.2009 klo 23.38
Kuitenkin pitää muistaa, että tuon julkaisemisessa saattaa mennä vielä pitkäkin tovi...
Rekisteröitynyt 09.06.2008
04.06.2009 klo 02.00
http://en.wikipedia.org/wiki/Motion_capture#Optical:_Pass
http://en.wikipedia.org/wiki/Infrared_photography
http://geektechnique.org/index.php?id=254
http://en.wikipedia.org/wiki/Deep_focus
Paskanjauhannan sivuuttaen, annan linkkejä. Wikipedia ei ole kovin hyvä lähde myönnän, mutta siellä osataan tiivistää asiat hyvin.
Sonyn ohjaimen pallo todennäköisesti muodostaa origon 3D avaruuteen jonka akseleita mitataan todennäköisesti jonkin sortin valopistooli tyyppisellä heijastuksella (eikä sen siis tarvitse olla infrapuna, mutta se tuli minulla ja monella muulla Slashdotin lukijalla ensimmäisenä mieleen, hyvin nopeasti vilkkuva valotuikkukin periaatteessa siihen sopii [niin nopea, että ihmis silmä ei sitä räpsyttelyä havaitse]) ja jonka ulkoreunoja pyritään arvailemaan. Tarpeeksi erottelukykyisellä järjestelmällä kuten 120hz kameralla se on mahdollista toteuttaa ainakin jotenkin. Pienet liikkeet hoituvat laitteen sisällä olevilla kallistustunnistimilla.
Ihan rehellisesti sanottuna en tiedä jotta voisin mitään tarkasti sanoa, mutta et tiedä kyllä sinäkään sillä niin vähän on kummastakin laitteesta annettu tietoa julkisuuteen. Siispä spekuloin ja arvailen sitä mukaan kun tietoa tulee. Filosofinen keskustelu on se mikä johtaa yleensä parhaisiin lopputuloksiin ja kun mahdollisimman paljon epäolennaista karsitaaan pois on jäljelle jäävä vastaus se todennäköisin.
Natal ei myöskään voi olla kovin kallis koska ne Microsoftin E3 lehdistötilaisuudessa sanoivat sen laittavansa jokaisen myytävän Xbox 360:n mukaan. Katso video jos haluat varmistuksen siitä. Lisäksi Microsoft ei voi oikeasti kuvitella, että kuluttajat tulevat ostamaan tuon laitteen $200 itselleen erillisenä. Temppu on ainakin satakertaa niin vaativampi kuin HD-DVD:n myyminen tai Sonyn PS-Eye+Wand-ohjain setin myyminen.
04.06.2009 klo 14.03
Sonyn ohjaimen pallo todennäköisesti muodostaa origon 3D avaruuteen jonka akseleita mitataan todennäköisesti jonkin sortin valopistooli tyyppisellä heijastuksella (eikä sen siis tarvitse olla infrapuna, mutta se tuli minulla ja monella muulla Slashdotin lukijalla ensimmäisenä mieleen, hyvin nopeasti vilkkuva valotuikkukin periaatteessa siihen sopii [niin nopea, että ihmis silmä ei sitä räpsyttelyä havaitse]) ja jonka ulkoreunoja pyritään arvailemaan. Tarpeeksi erottelukykyisellä järjestelmällä kuten 120hz kameralla se on mahdollista toteuttaa ainakin jotenkin. Pienet liikkeet hoituvat laitteen sisällä olevilla kallistustunnistimilla.
Ihmeen vaikeasti selitetty. Sivu- ja pystysuunnat on helppoja tunnistaa. Sen väripallon seuraaminen ohjelmallisesti kun ei ole kovin vaikeaa. Vielä kun dataa tuetaan ohjaimen sisällä olevilla gyroilla, kiihtyvyysantureilla ja muilla vastaavilla, mitä niitä nyt onkaan (elektronisia kompasseja yms.).
Syvyyssuuntaisen liikkeen hahmottaminen on varmasti ollut jo hieman työläämpi. Toki voidaan vain tunnistaa pallon koon vaihtelut, sen pienentyessä ohjain etääntyy kamerasta ja suurentuessa menee lähemmäs. Ongelman tässä muodostaa PSEyen resoluutio joka ei ole mitenkään erikoisen hyvä, eikä apuna oikein voi käyttää zoomiakaan (eikös tuossa ole vain kaksiasentoinen manuaalinen zoomi?).
Kun heikkolaatuisella kameralla pitää seurata palloa tippuu tarkkuus varmaan melkonopeaa, mitä kauempana kamerasta palloa heiluttaa.
Infrapunaa tarvitaan vasta jos halutaan, ettei ohjaimessa näy mitään ihmissilmälle näkyviä väriloisteita. (Miten ihmeessä valopistoolit näihin liittyy?)
Eri taajuudella välkyteltävä valo vasta kun tällä välkyttelyllä halutaan luoda yksilöllinen tunnistettava signaali. Tosin pallon sijaintia ei voi oikein tunnistaa silloin kun valo on sammuksissa.
Natal ei myöskään voi olla kovin kallis koska ne Microsoftin E3 lehdistötilaisuudessa sanoivat sen laittavansa jokaisen myytävän Xbox 360:n mukaan.
Ennen tech-demoja sanottiin näin: "Natal will work with every Xbox 360 we've sold and every Xbox 360 we'll sell in the future."
Ei mainittu, että se bundlattaisiin jokaisen myytävän xboxin kylkeen. En myöskään huomannut, että muussa kohtaa videota oltaisiin puhuttu mitään Natalin myyntiin liittyen.
Natalin esittely alkaa noin 86:30, voit toki osoittaa kohdan joka todistaa tuon väitteesi, jos vain millään jaksat. Alla vielä linkki siihen pressi-videoon.
http://e3.gamespot.com/press-conference/microsoft-e3/
Rekisteröitynyt 09.06.2008
05.06.2009 klo 00.28
PS-Eyen resoluutio ei ole mielestäni ongelma. Se on VGA-tasoinen ja sen enempää ei edes tarvita. Miettii kuitenkin kameran muita ominaisuuksia jos se olisi HD-tasolla niin sen hinta olisi pompsahtanut reilusti ylöspäin siitä 40€ mihin sitä myydään. Se mikä siinä maksaa on 120hz kuvien otto "nopeus" joita sillä voidaan ottaa.
Microsoftin kamerat ovat varmaan aika vastaavia laitteita koska ne on tehty liikkeiden seuraamista varten. Siinä tarvitaan oikeasti tarkkaa ja nopeaa kameraa.
PS-Eye:ssä on vain kaksi asentoinen zoomi. Mutta eipä sitä zoomia tarvita mielestäni tuossa mihinkään.
Pallo voi olla sinun valopisteesi tai minun merkinantopiste. Minun näkemyksessäni sen pallon koolla ei ole mitään merkitystä koska sehän vain lähettää jonkin sortin merkkiä kameralle joka osaa tulkita laitteen sijan.
Periaatteessa mikä hyvänsä tavallinen digitaalinen kamera kelpaa infrapuna kameraksi kun siitä poistetaan infrapuna suodatin ja lisätään tavallisen valonsuodatin tilalle. PS-Eyessä on infrapuna suodatin joten se ei voi infrapunaa havaita (ellet käsin sitä sieltä revi irti). Tämän tarkistin. Joten korjaan tässä arviotani siitä saman tien. :P
Tiedätkö miten valopistooli toimii? Miksi voit ampua valopistoolilla eli infrapunapistoolilla miehiä ruudulta alas? Vinkkinä annan, että se perustuu takaisin heijastumiseen... Entä mitä yhteistä niillä on PS Motion Controllerin kanssa? LEDit...
http://e3.gamespot.com/story/6211559/
ps3-motion-control-already-in-devs-hands
Pysyn siinä arviossani, että PS Motion Controller on jonkin sortin majakka ja, että PS-Eye on sitä majakkaa lukeva laite.
Sivutopikkina löysin mielenkiintoisen sivuston jossa ne kasaavat kosketusnäyttöpöydän käyttäen PS-Eyetä sen kamerana...
http://www.maximumpc.com/article/
features/maximum_pc_builds_a_
multitouch_surface_computer?page=0%2C2
Mutta $200 hintaa ei voida siitä huolimatta perustella mitenkään. Jos Xbox 360 maksaa sen $200-300, kuka haluaa maksaa vielä toisen $200 jotta pääsee hyppimään kotona television ääressä? Jotain järkeä nyt tähän hommaan.
Jos nyt en ihan väärin muista niin se Microsoftin slikki kaveri joka tuli lavalle heti Molyneuxin jälkeen sanoi sen, että se tullaan laittamaan laitteiden mukaan. Ja se oli muistaakseni heti techdemojen jälkeen ja sen jälkeen show loppuikin siihen. Eiköhän se siinä videossa aika varmasti ole. Tietysti olen saattanut kuulla väärinkin tai tulkita väärin... :P
Rekisteröitynyt 09.06.2008
05.06.2009 klo 00.49
Natalissa on kaksi kameraa joista toinen on tavallinen päivän valoa aistiva kamera ja toinen on infrapuna kamera. Natalissa on myös infrapuna tykki joka ampuu infrapunaa valoa kokohuoneen täyteen kun tulee pimeä ja samalla infrapuna kamera aktivoituu joka mittaa liiketta pimeässä.
Ideana on, että ei tarvita valoa huoneessa. Nice trick täytyy myöntää.
http://gizmodo.com/5277954/testing-project-natal-we-touch
2010-2011 on ehkä vasta tulossa...
Tyypit pelaa modattua Burnouttia Natalilla...
http://vimeo.com/4989633
PS Motion Controller on ilmeisesti tulossa 2010 kesäkuuksi...
http://gizmodo.com/5276068/
http://dvice.com/archives/2009/06/sony-unveils-mo.php
The Race is on! :)
05.06.2009 klo 14.06
PS-Eyen resoluutio ei ole mielestäni ongelma. Se on VGA-tasoinen ja sen enempää ei edes tarvita. ... Se mikä siinä maksaa on 120hz kuvien otto "nopeus" joita sillä voidaan ottaa.
PS-Eye:ssä on vain kaksi asentoinen zoomi. Mutta eipä sitä zoomia tarvita mielestäni tuossa mihinkään.
Tosin tuolla 120 Hz:llä sen resoluutio on vain 320x240.
Zoomista olisi apua jos ohjain toimii kuten minä väitän, silloin kamera voitaisiin zoomata lähemmäs palloa jolloin liike näkyisi tarkemmin.
Pallo voi olla sinun valopisteesi tai minun merkinantopiste. Minun näkemyksessäni sen pallon koolla ei ole mitään merkitystä koska sehän vain lähettää jonkin sortin merkkiä kameralle joka osaa tulkita laitteen sijan.
Eli näkemyksesi mukaan pallo vilkkuu ja kartalla olaan vain kun pallossa valopalaa? Miksi ihmeessä näin? Mitä se tuo etua siihen, että valo palaisi kokoajan tasaisesti?
Pallon koolla on väliä vain, jos etäisyyden mittaus perustuu sen koon vaihteluun. Tällöin myös kameran tarkkuudella on väliä.
Tiedätkö miten valopistooli toimii? Miksi voit ampua valopistoolilla eli infrapunapistoolilla miehiä ruudulta alas? Vinkkinä annan, että se perustuu takaisin heijastumiseen... Entä mitä yhteistä niillä on PS Motion Controllerin kanssa? LEDit...
Höpö höpö. Anna yksi linkki missä tuommoisista puhutaan.
Valopistooli ei mitään valoa lähetä, täten mitään takaisinheijastumaa ei voi olla. Valopistooleissa on kyllä valoa aistivat diodit, uusimmissa ilmeisesti jopa kamerat, mutta nämä havaitsevat puhtaasti TV:n lähettämää tai TV:n läheisyyteen sijoitettujen ir-ledien valoa.
Pysyn siinä arviossani, että PS Motion Controller on jonkin sortin majakka ja, että PS-Eye on sitä majakkaa lukeva laite.
Näinhän se on, ps-eye havaitsee sen kepin/majakan sijainnin. (Tai softa sen havaitsee ps-eyen antamasta kuvasta.) Mutta Bluetoothilla ohjain itse keräämänsä datan PS3:lle lähettää, sekä oman pallonsa värin jotta se kuvasta löydettäisiin.
Jos nyt en ihan väärin muista niin se Microsoftin slikki kaveri joka tuli lavalle heti Molyneuxin jälkeen sanoi sen, että se tullaan laittamaan laitteiden mukaan. Ja se oli muistaakseni heti techdemojen jälkeen ja sen jälkeen show loppuikin siihen. Eiköhän se siinä videossa aika varmasti ole. Tietysti olen saattanut kuulla väärinkin tai tulkita väärin... :P
Niin, sehän sanoi siinä että Natal toimii kaikkien Xbox 360:n kanssa ja dev kittejä ollaan lähettämässä devaajille.
05.06.2009 klo 14.12
Natalissa kamera järjestelmä ei muuten ole Stereo. Joten se ei näe suoraan kolmatta ulottuvuutta suoraan kameroiden läpi. Joten se on ainakin siinä suhteessa samalla tasolla kuin PS-Eye.
Natalissa on kaksi kameraa joista toinen on tavallinen päivän valoa aistiva kamera ja toinen on infrapuna kamera. Natalissa on myös infrapuna tykki joka ampuu infrapunaa valoa kokohuoneen täyteen kun tulee pimeä ja samalla infrapuna kamera aktivoituu joka mittaa liiketta pimeässä.
Ideana on, että ei tarvita valoa huoneessa. Nice trick täytyy myöntää.
deja-vu... (no ehkä omasta mielestäni oma versio on hieman totuudenmukaisempi)
Kirjoitin tämän saman uutisen kommentteihin 03.06.2009 klo 20.11
näin:
"Natalissa puolestaan on "infrapuna projektoriin" ja CMOS-sensoriin perustuva etäisyysanturi joka mahdollistaa sen että se näkee 3D:nä myös pimeässä."
ja
"Kaksi kameraa? Kuitenkin Natal havaitsee yhden kameran kautta etäisyydet. Se perustuu ilmeisesti ns. "time-of-flight"-kameraan. Joka perustuu valopulssin lähettämiseen ja takaisin heijastuneesta valosta etäisyyksien laskemiseen."
05.06.2009 klo 19.22