Tuorein sisältö

Epic uskoo valokuvantarkan grafiikan tulevan 15 vuoden sisällä

26.05.2009 klo 19.58 | Luettu: 10377 kertaa | Teksti: Matti Lintula


Epicin pelimoottoriguru Tim Sweeney uskoo valokuvantarkan grafiikan olevan todellisuutta seuraavan 10-15 vuoden aikana, kertoo CVG. Sweeney ei näe niinkään ongelmaa täysin realistisen grafiikan saavuttamisessa kuin hahmoanimoinnin ja tekoälyn kehityksessä.

Sweeney kertoo kasvoanimaation onnistuvan jo kohtalaisen hyvin kymmeniä virtuaalinaamataulun luita heiluttelemalla, mutta ihmiskehossa luita on tuhansia ja näiden keskinäisen liikkeen mallintaminen vaatii vielä lisää prosessoritehoa. Kyse ei ole kuitenkaan pelkästä luiden mallintamiseen vaaditun laskentatehon puutteesta, vaan Sweeneyn mukaan kehittäjien tulisi ensin pystyä mallintamaan ihmisaivojen ja hermoston toimintaa ennen kuin rimpuilevat digitaaliluupussit saadaan näyttämään aidoilta ihmisiltä.

V2.fi | Matti Lintula
< Mai Shiranui vilautt... Pelasta maailma kakk... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (13 viestiä)

peanut

Rekisteröitynyt 16.11.2007

26.05.2009 klo 20.29

Toiveikkuutta löytyy.
lainaa
Gamehero

Rekisteröitynyt 29.05.2008

26.05.2009 klo 20.54

En nyt tiedä tarvitseeko sen grafiikan edes olla valokuvantarkkaa. Alkaa vaan vaatimaan liikaa tehoja koko ajan noi pelit.
lainaa
karma

26.05.2009 klo 21.01

Nyt taisi mennä sanat sekaisin, ihmiskehossa ei tosiaankaan ole tuhansia luita.
lainaa
Reto92

26.05.2009 klo 21.11

"Ihmisen luuranko koostuu luista. Ihmiskehossa on noin 206 luuta ja vastasyntyneillä luita on 350"
lainaa
Rautamaha

Rekisteröitynyt 20.12.2008

26.05.2009 klo 21.12

No reipas 700 luuta sinne tai tänne, samako tuo. Ja sama vanha vinku, että kunpa kehittäisivät sisältöä samaan tahtiin.
lainaa
jeesusilmanpartaa

26.05.2009 klo 21.16

Onhan niitä jo prossujakin kehitetty (ainakin paperilla), jotka on miljoona kertaa nykyistä nopeampia. Johonkin valohommaan perustuvia muistaakseni oli, selittäköön joku ei-dementikko paremmin.

Eli mikä ihme se on jos siinä sivussa tulee hiukan tarkempaa grafiikkaa.
lainaa
AatolfHitlur

26.05.2009 klo 21.18

Rautamaha kirjoitti:
No reipas 700 luuta sinne tai tänne, samako tuo.


Niin mekin sanottiin vuonna -43, kun ammuskeltiin leireillä tarkkuuta.
lainaa
Empperi

26.05.2009 klo 21.28

Pitää paikkansa, että ihmiskehossa ei ole noin montaa luuta, eikä niitä myöskään 3d-hahmoon tarvita. Mutta realistisen 3d-hahmon animointiin tarvitaan 'luita' enemmän kuin vain normaalin ihmisen tukirakenteen verran. 3d-grafiikassa bonejen avulla ohjataan myös lihasten animointeja (pidennetään käsivarren luuta suorakulmassa bonea kun hauis pullistuu jne). Samoin reaaliaikagrafiikassa vielä nykyään ainakin ohjataan hyvin usein vaatteiden jne. liikkeitä boneilla. Tosin tämän osalta on jo tullut muutostakin cloth dynamics -tekniikoiden paranemisen (ja ennenkaikkea GPU-ohjelmoinnin) myötä.

Ja 'jeesusilmanpartaa': kyseessä on kvanttitietokoneet, jotka eroavat dramaattisesti perinteisistä tietokoneista siinä, että nykyiset toimivat bittien varassa (0 ja 1), kun taas kvanttitietokoneet toimivat kubittien varassa (http://fi.wikipedia.org/wiki/Kubitti). Kubitit mahdollistavat tietyissä tilanteissa huikeasti nopeammat laskutoimitukset kuin perinteiset bitit.

Niin ja taisihan sitä olla myös perinteisempiin tapoihin perustuvia tietokoneita teoriatasolla, jossa prosessorin sisällä data siirrettäisiin optisesti, eikä sähköisesti. Nopeutta tulisi lisää, mutta taitaapi tämäkin tekniikka olla vielä päiväunta.
lainaa
Neoncat

Rekisteröitynyt 10.04.2007

26.05.2009 klo 21.28

Jep, jep... Nykyisillä koneilla päästään melkein valokuvantarkkaan grafiikkaan puolessa päivässä pienellä määrällä tavaraa ruudulla.

*köh* 3D-animaatiossa käytetään luita merkkaamaan alueita, jotka sitten liikkuvat sen mukaa miten nuo luut on määritelty.
lainaa
Salu-Pertti

Rekisteröitynyt 10.04.2007

26.05.2009 klo 22.25

Empperi kirjoitti:
Ja 'jeesusilmanpartaa': kyseessä on kvanttitietokoneet, jotka eroavat dramaattisesti perinteisistä tietokoneista siinä, että nykyiset toimivat bittien varassa (0 ja 1), kun taas kvanttitietokoneet toimivat kubittien varassa (http://fi.wikipedia.org/wiki/Kubitti).

Ja jutun jujuhan on se, että tuollaisilla voidaan hakea oikea ratkaisu käsittämättömän suuresta joukosta, mistä on hyötyä esim. kryptografiaan liittyvissä tehtävissä. "Tavallisissa" ohjelmissa tuosta ei ole mitään hyötyä.
lainaa
Pyyhekumi

Moderaattori

Rekisteröitynyt 02.04.2007

27.05.2009 klo 00.15

karma kirjoitti:
Nyt taisi mennä sanat sekaisin, ihmiskehossa ei tosiaankaan ole tuhansia luita.

Luun sirpaleita on ainakin :D
lainaa
Marq

Moderaattori

Rekisteröitynyt 25.01.2008

27.05.2009 klo 05.34

Täysin uskottava tietokonegraffa on ollut nurkan takana niin kauan kuin minä jaksan muistaa, eli sieltä jostain 80-luvun puolelta. Iiiihan kohta, minä hetkenä hyvänsä... Vielä kun puhutaan ihmisen animoinnista ja mallinnuksesta, niin ihmisaivot ovat armottoman tarkkoja huomaamaan joka virheen.
lainaa
zeroic

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

27.05.2009 klo 08.34

Mutta venatkaas kun saadaan laserdiscit...
lainaa

V2.fi Tiktok
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova