Tuorein sisältö

Huhu: Sonylta uusi liikeohjain E3-messuilla

01.05.2009 klo 12.00 | Luettu: 9222 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


Varietyn peliblogi huhuilee, että Sony julkistaisi kesän E3-messuilla uuden liiketunnistusohjaimen, joka toimii Wiimoten tapaan, mutta on vieläkin tarkempi. Ylläolevan patenttikuvan (Kotaku) mukaan ohjain hyödyntää PS3:n kameraa ja tarkkailee ohjaimen erivärisiä valoja, joiden mukaan kamera tunnistaa tarkasti liikkeet, niiden nopeuden ja etäisyyden.


V2.fi | Manu Pärssinen
< Grand Theft Auto Tar... Ensimmäinen oikea to... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (10 viestiä)

tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

01.05.2009 klo 12.34

Vaihteeksi taas näitä liiketunnistus huhuja. Kuinka monta kertaa on mahdettu huhuilla, että nyt Sony tai MS paljastaa uuden liiketunnistusohjaimen.
lainaa
KaukoSäädin

01.05.2009 klo 12.50

Miksi Sony tai MS haluasivat tuoda tuollasen laitteen markkinoille? Eihän tolla äärimmäisen vallankumouksellisella Wiimotellakaan mitään oikeasti järkevää ole keksitty. Tehty muutama pieni demopeli, muuten koko ohjain on täysin turha ja joudut vieläpä rasittamaan itteäs ihmejumppaliikkeillä, jotta voit edes pelata jotain. Suurin osa Wiin peleistä toimis paremmin normaalilla ohjaimella.
lainaa
Belew

01.05.2009 klo 13.20

KaukoSäädin kirjoitti:
Miksi Sony tai MS haluasivat tuoda tuollasen laitteen markkinoille? Eihän tolla äärimmäisen vallankumouksellisella Wiimotellakaan mitään oikeasti järkevää ole keksitty. Tehty muutama pieni demopeli, muuten koko ohjain on täysin turha ja joudut vieläpä rasittamaan itteäs ihmejumppaliikkeillä, jotta voit edes pelata jotain. Suurin osa Wiin peleistä toimis paremmin normaalilla ohjaimella.


No kärjistit kyllä aika, kyllä esim. Zeldassa jousen käyttö on huomattavasti helpompaa Wiimotella kuin analogitatilla. Plus siinä on enemmän fiilistä. Mutta tottahan tuo on, että moniin peleihin se tungetaan huonosti suunniteltuna 'gimmickinä.' Tosin kaikkien pelikonsolien omistajana voin sanoa, että PS3:n liikkeentunnistusominaisuus on vielä suurempi vitsi. Toisaalta se ei olekaan Sonyn laitteen pääidea.
lainaa
Demonoid

Rekisteröitynyt 13.08.2007

01.05.2009 klo 13.30

Tätä olen odottanut..
Minua kiinnostaisi nähdä mitä sonyn käsissä liiketunnistuksesta saadaan aikaiseksi... Onhan wii:nkin ohjain saanut ideansa eyetoysta... Niin entäs ps eye + dualwaggle (hehe).
lainaa
Fozz

Rekisteröitynyt 21.10.2008

01.05.2009 klo 13.37

Eikös viime vuonna pyörinyt huhu, että Rare julkistaa Microsoftin tilaisuudessa E3:ssa X0:lle uuden liikeohjaimen? :D
lainaa
Muntu

Rekisteröitynyt 08.12.2007

01.05.2009 klo 14.35

Ei tätä liikkeentunnistusskeidaa taas... :/
lainaa
mdtrx

Rekisteröitynyt 10.04.2007

01.05.2009 klo 15.08

Ei se mikään ihme olisi. Saisi aika hyvin kalasteltua Wiin asiakaskuntaa kun on paremmat graffat yms.
(Enkä tarkoita nyt vain Sonya, ihan hyvin voisi Microsoftkin tähän lähteä).
Pitkäikäisiä huhuja joka tapauksessa, kyllä se vielä joskus tulee.
lainaa
Wasted

01.05.2009 klo 18.29

ei tässä pitäisi mitään ihmettelemistä olla, sillä Sonyhan kopioi vuosia sitten nintendolta myös tärinäohjain -idean...
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

01.05.2009 klo 20.46

Wasted kirjoitti:
ei tässä pitäisi mitään ihmettelemistä olla, sillä Sonyhan kopioi vuosia sitten nintendolta myös tärinäohjain -idean...

Joo ja Sony oli ainut joka on tärinää ohjaimessaan käyttänyt Nipan lisäksi.
lainaa
AnXa

Rekisteröitynyt 09.06.2008

02.05.2009 klo 12.51

Belew kirjoitti:
Tosin kaikkien pelikonsolien omistajana voin sanoa, että PS3:n liikkeentunnistusominaisuus on vielä suurempi vitsi. Toisaalta se ei olekaan Sonyn laitteen pääidea.

PS3:ssa ohjaimeen rakennettu kallistustunnistin ei mielestäni mene kunnon liiketunnistimesta, mutta ilmeisesti sitä sellaisena pidetään... En tiedä mitä pelejä olet pelannut, mutta suosittelen kokeilemaan ainakin Call of Duty 3:a, Lair:ia, Grand Theft Auto 4:sta tuon kallistuksentunnistuksen kanssa. Call of Duty 3:ssa se on toteutettu harvinaisen nerokkaasti ja hyvällä maulla. Harmi vain kun itse peli on pääosin vähän mitä on.

Call of Duty 3:ssa ohjaimen lyöminen eteenpäin kuin aseenperän heilauttaminen lyö pelissä miehen kuin miehen kanveesiin, pommien asettelu ohjainta pyörittämällä on hauskaa kanssa ja joissain ajoneuvokohtauksissa kässärikäännökset sujuvat kivemmin kallistustunnistimen kanssa. Ja joissain tietyissä toiminta kohtauksissa pitää tapella päällekäyvien natsien kanssa ja "keinuttaa" ohjainta ettei hän kuristaisi pelaajaa kuoliaaksi.

mm. tämän vuoksi en pitäisi ihan vitsinä tuota PS3:n ohjaimen kallistustunnistinta. Se on mielestäni vähän turhan vähän käytetty toiminto koska sille ei ole nähnyt mitään käyttöä suurimmassa osassa pelejä. Ja kuten Wii:lläkin ne pelit joissa se on ovat suurimmaksi osaksi demo-tyyppisiä luonteeltaan ja olisivat parempia ilman kallistustunnistin toimintoja.

Tästä kelpaa esimerksiksi Lair jossa on kyllä nyt analogitattien kanssa lentomahdollisuus, mutta mielestäni peli toimii paremmin kallistusohjauksen varassa siitä huolimatta, että siinä on vähän sellainen hutiloidusti tuotetun toiminnallisuuden maku. Lair:issa ohjaus on pienen opettelu jakson jälkeen yllättävän hyvä ja tarkka, mutta harva jaksaa pelata puuduttavaa peliä niin pitkään, että pääsisi jyvälle siitä miten se toimii. Lisäksi koska tekijät ovat uskoneet omaan ohjaukseensa kuin tulikiveen tulee sen vuoksi eteen tehtäviä kuten esim. toiseksi viimeinen jota on miltein mahdotonta suorittaa kunnolla läpi. Se tuottaa ilmoille helposti muutaman tuhat *uck-huutoa.

Grad Theft Auto 4:ssä taas ei olla keksitty mihin sen voisi sijoittaa joten se on sijoitettu sinne missä sillä eniten tekee. Eli moottoripyörien ajamisen helpottamiseen. Tattien kanssa pyörää on mahdotonta saada keulimaan kunnolla ja jotta pyörällä saavuttaa pokaalin tietynmatkan keulimisesta pitää sen kanssa käyttää kallistustunnistusta.

Wipeoutissa on vähän samanlainen järjestelmä kuin Grand Theft Auto 4:ssä jossa aluksen kallistukset hoituvat ohjaimen heilautuksella, mutta pidän sitä lähinnä vain nokan kallistuksen säätöön koska se helpottaa hyppyjen tekemistä eikä liikaa vaikeuta ohjaamista noin yleensä kun tatit ovat pääasiallisesti käytössä. :P

Itse uutiseen sen verran, että tulee olemaan jännä nähdä mitä ne ovat siellä kehittäneet. PS3Eye kameran kanssa Tori-Emaki näytönsäästäjä/peli oli yksi onnistuneimpia mitä olen nähnyt varsinaisen liikeentunnistuksen saralla. :)
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova