Tuorein sisältö

'PlayStation 3 on edeltäjäänsä helpompi kehitysympäristö'

30.04.2009 klo 23.01 | Luettu: 7594 kertaa | Teksti: Matti Lintula


Ratchet & Clank ja Resistance -peleistä tutun Insomniac Gamesin kenttätaiteilija Nathaniel Bell paljastaa PlayStation 3:n olevan kehitysalustana hänelle itselleen huomattavasti PlayStation 2:sta helpompi. Syy ei ole niinkään konsolitekniikassa kuin Insomniacin kokemuksesta alalla. Studiolla on käytössään lukuisia kehitystyötä helpottavia, itse tehtyjä ohjelmistoja, joita ilman pelinteko olisi painajaista, Bell kertoo The Power Reviewin haastattelussa.

V2.fi | Matti Lintula
< Dead Rising 2:sta ju... 10 seksikkäintä Worl... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (7 viestiä)

Mirr5

Rekisteröitynyt 17.03.2009

01.05.2009 klo 00.20

Eli kenttädesigneri, joka käyttää lähinnä valmiita devkittejä ja ulkoisia ohjelmia, kertoo kuinka helppo alusta ps3 on?
Eikö kyse olekkin ollut juuri siinä, että ps3 on nim omaan paska alusta juuri ja ainoastaan koodareille, niille hepuille ketkä vääntävät moottoria ja semmosia?
lainaa
MJR2312

Rekisteröitynyt 03.09.2007

01.05.2009 klo 00.44

Mirr5 kirjoitti:
Eli kenttädesigneri, joka käyttää lähinnä valmiita devkittejä ja ulkoisia ohjelmia, kertoo kuinka helppo alusta ps3 on?
Eikö kyse olekkin ollut juuri siinä, että ps3 on nim omaan paska alusta juuri ja ainoastaan koodareille, niille hepuille ketkä vääntävät moottoria ja semmosia?

Siinä tapauksessa Insomniacilla täytyy olla poikkeuksellisen lahjakkaita ohjelmoijia, jos noinkin kireällä julkaisutahdilla saavat nähdyn tasoista grafiikkaa - melko hyviltähän Insomniacin pelit ovat näyttäneet, vaikkeivat ihan huippuluokkaa olekaan. Pointtisi on kyllä silti hyvä.
lainaa
Appe

Rekisteröitynyt 15.09.2008

01.05.2009 klo 02.48

MJR2312 kirjoitti:
Mirr5 kirjoitti:
Eli kenttädesigneri, joka käyttää lähinnä valmiita devkittejä ja ulkoisia ohjelmia, kertoo kuinka helppo alusta ps3 on?
Eikö kyse olekkin ollut juuri siinä, että ps3 on nim omaan paska alusta juuri ja ainoastaan koodareille, niille hepuille ketkä vääntävät moottoria ja semmosia?

Siinä tapauksessa Insomniacilla täytyy olla poikkeuksellisen lahjakkaita ohjelmoijia, jos noinkin kireällä julkaisutahdilla saavat nähdyn tasoista grafiikkaa - melko hyviltähän Insomniacin pelit ovat näyttäneet, vaikkeivat ihan huippuluokkaa olekaan. Pointtisi on kyllä silti hyvä.


Koodi=grafiikka? häh?
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

01.05.2009 klo 09.25

Kyllähän joku 3rd party pelintekijäkin taisi sanoa, että PS3 on helpompi alusta kuin PS2, vaikkei se tämän sukupolven helpoin alusta olekkaan.
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

01.05.2009 klo 10.15

Aiemmin esitettyjen pointtien lisäksi niskaan heittää vielä se, että Insomniac kuuluu näihin Sonyn sisäpiirin studioihin, jotka jakavat koko ajan tietoa ja tietotaitoa keskenään, jotta kaikki studiot saavat eniten irti PS3:sta. Random third party studioilla ei tällaista tukiverkkoa ole, jolloin PS3:n vaikeudet saattavat rasittaakin.

Ei sillä etteikö otsikko ja uutinen voisi paikkaansa pitääkin. Onhan PS2:n vaikeasta ohjelmoitavuudesta aina puhuttu.
lainaa
MJR2312

Rekisteröitynyt 03.09.2007

01.05.2009 klo 16.15

Appe kirjoitti:
Koodi=grafiikka? häh?

Jutussahan kerrottiin, että juuri itse tehdyt työkalut tekevät hommasta helppoa - ja kukapa ne työkalut tekisi elleivät sitten tiimin ohjelmoijat. Toki voidaan pohtia, kuinka paljon työkalut oikeasti vaativat "ymmärrystä" itse laitteesta.
lainaa
AnXa

Rekisteröitynyt 09.06.2008

02.05.2009 klo 13.42

Käsitin alkuperäisen artikkelinperusteella, että Insomniacilla on tiimi joka kehittää ja tutkii kokoajan PS3:n rautaan liittyviä softa ratkaisuita. He raportoivat sen tiimille joka kasaa niistä työkaluja kuten esim. grafiikkamoottorin, kenttä editorin yms. ja sitten näillä työkaluilla lopputiimi kehittää pelejä.

V2.fi artikkelin otsikko on huono. PS3 todennäköisesti on vaikeampi alusta kehittää softaa (en mene sanomaan kuinka paljon) verrattuna Microsoftin jo vuosia sitten kehittämiin kehitys kitteihin jotka on tehty Windows ohjelmoinille. Mutta kuinka paljon vaikeampi se sitten on loppupelissä PS2:n nähden? PS2:n kuitenkin on varmaan menestyneimpiä laitteita pelaamisen historiassa ikinä joten tämä kommentti näyttäisi toteen, että PS3:n vaikea ohjelmoitavuus ei ole ainakaan teoriassa sitten loppupelissä mikään este menestykselle.
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova