Peliala on paratiisi luoville säveltäjille
Variety julkaisi alkuviikolla mielenkiintoisen artikkelin, jossa pohditaan videopeleissä kuultavan musiikin sävellystyön kehitystä. Siinä missä elokuvamaailma on toiminut pitkään orkestraalisten teosten päänäyttämönä, on painopiste siirtynyt viime vuosina yhä vahvemmin peliteollisuuden eduksi. Pelistudiot sallivat säveltäjälle huomattavasti suuremman luovan vapauden, kertoo elokuvateollisuuteen 1990-luvun lopulla kyllästynyt Jason Graves. Graves voitti vastikään arvostetun BAFTA-palkinnon Dead Spaceen luomastaan painostavasta äänimaisemasta.
Pelimusiikin säveltäminen on kasvanut myös mittasuhteiltaan ja toistaiseksi suurinta kruunua kantaa päälaellaan Wataru Hokoyama, jonka sävellykset taltioitiin 104-henkisen sinfoniaorkesterin voimin PlayStation 3:n safariseikkailu Afrikan taustaa elävöittämään.
Säveltäjät ovat tyytyväisiä työympäristöönsä. "Saan säveltää todella mielenkiintoista musiikkia, saan hyvän korvauksen työstäni ja käyttööni orkestereita", kertoo Destroy All Humansiin ja BioShockiin musiikit luonut Garry Schyman. Prince of Persiaan ja Crysikseen äänimaailmat tehtaillut israelilainen Inon Zur pitää pelejä säveltäjän kannalta hyvin erilaisena mediana elokuviin verrattuna. Zurin mukaan elokuvissa musiikki tukee toimintaa, mutta peleissä tällaista lukkoa ei ole, vaan säveltäjä saa luoda vapaasti tunteita pelaajan koettavaksi.
Keskustelut (5 viestiä)
23.04.2009 klo 10.12
23.04.2009 klo 10.28
Rekisteröitynyt 30.07.2007
23.04.2009 klo 10.40
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
23.04.2009 klo 10.50
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
23.04.2009 klo 18.49