Tuorein sisältö

Peliala on paratiisi luoville säveltäjille

23.04.2009 klo 10.00 | Luettu: 4474 kertaa | Teksti: Matti Lintula


Variety julkaisi alkuviikolla mielenkiintoisen artikkelin, jossa pohditaan videopeleissä kuultavan musiikin sävellystyön kehitystä. Siinä missä elokuvamaailma on toiminut pitkään orkestraalisten teosten päänäyttämönä, on painopiste siirtynyt viime vuosina yhä vahvemmin peliteollisuuden eduksi. Pelistudiot sallivat säveltäjälle huomattavasti suuremman luovan vapauden, kertoo elokuvateollisuuteen 1990-luvun lopulla kyllästynyt Jason Graves. Graves voitti vastikään arvostetun BAFTA-palkinnon Dead Spaceen luomastaan painostavasta äänimaisemasta.

Pelimusiikin säveltäminen on kasvanut myös mittasuhteiltaan ja toistaiseksi suurinta kruunua kantaa päälaellaan Wataru Hokoyama, jonka sävellykset taltioitiin 104-henkisen sinfoniaorkesterin voimin PlayStation 3:n safariseikkailu Afrikan taustaa elävöittämään.

Säveltäjät ovat tyytyväisiä työympäristöönsä. "Saan säveltää todella mielenkiintoista musiikkia, saan hyvän korvauksen työstäni ja käyttööni orkestereita", kertoo Destroy All Humansiin ja BioShockiin musiikit luonut Garry Schyman. Prince of Persiaan ja Crysikseen äänimaailmat tehtaillut israelilainen Inon Zur pitää pelejä säveltäjän kannalta hyvin erilaisena mediana elokuviin verrattuna. Zurin mukaan elokuvissa musiikki tukee toimintaa, mutta peleissä tällaista lukkoa ei ole, vaan säveltäjä saa luoda vapaasti tunteita pelaajan koettavaksi.








V2.fi | Matti Lintula
< Race Pro päivittyi... Kuvia DS:n LEGO-stra... >

Keskustelut (5 viestiä)

artz

23.04.2009 klo 10.12

Täysin samaa mieltä. Peleissä on myös mitä eriskummallisia ja mielenkiintoisia designejä sekä dynaamisuutta, joita ei leffamaailmassa juuri esiinny. Tämä taas antaa tuoreita ideioita ja tosiaan sitä vapautta enemmän.
lainaa
Zawa

23.04.2009 klo 10.28

Mitäs mieltä olette Tv sarjojen soundtrackeistä? Monissa sarjoissa on erittäin omaperäisiä ja muistettavia kappaleita. Voisivat säveltäjät kokeilla myös peleihin tehdä musiikkia. Esim. Taniuchi Hideki tai Yoko Kannon tyyliä.
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

23.04.2009 klo 10.40

Marty O'Donnell taisi olla liian kiireinen Ivory Towerissaan vastatakseen tällaisiin haastatteluihin. ;)
lainaa
zeroic

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

23.04.2009 klo 10.50

Mutta missä on Rob Hubbard?
lainaa
Jarkko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

23.04.2009 klo 18.49

Olis kyllä mahtavaa päästä tekemään pelimusiikkia!
lainaa

Kirjoita kommentti




Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova