Tuorein sisältö

Paluu Syberiaan luvassa

18.04.2009 klo 17.00 | Luettu: 11152 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


Arvostettu Syberia-seikkailupelisarja on saamassa jatkoa, kertoo 1up. Aprillipilaksi pelätty Syberia 3 -julkistus on totta ja peli on todennäköisesti tulossa vain PC:lle. PS3-versio oli suunnitelmissa, mutta Microids-studio kantaa kaunaa Sonya kohtaan edellisten pelien kohtelusta ja rojaltimaksuista.

"Microids on maksanut yli 15 miljoonaa euroa rojalteja Sonylle peleistään ja se on 55% tuloista Playstation-alustalla. Valitettavasti tämä on se sääntö, joka Sonylla on. Järjettömät rojaltit vaarantavat yksityisten julkaisijoiden talousresurssit."

Emmanuel Olivier kehottaakin pelaajia nousemaan vastarintaan Sonyn sääntöjä vastaan ja lähettämään postia osoitteeseen supporToSyberia3PS3@microids.com mikäli PS3-versio pelistä kiinnostaa.


V2.fi | Manu Pärssinen
< Falloutista leffa ja... Microsoft melkein se... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (14 viestiä)

RoflerX

18.04.2009 klo 17.39

Onko tuo maili oikein, vai pitäiskö sen olla suppor_t_To...?
lainaa
AnXa

Rekisteröitynyt 09.06.2008

18.04.2009 klo 17.52

Lähetin viestin. Pyysin viestini yhteydessä, että tekevät myös Gnu/Linux käännöksen. :P

Mitä enemmän tuettuja alustoja, sitä parempi myynti ja sitä paremmat tulot. Ihan sama vaikka toisivat sen myös Xbox360:lle, mutta siinäkin on jokin kustannus kynnys varmaankin.

Edirol: Millainenkohan pelikonesota tästäkin vielä tässä langassa saadaan. :(
lainaa
tommis

18.04.2009 klo 17.55

AnXa kirjoitti:
Lähetin viestin. Pyysin viestini yhteydessä, että tekevät myös Gnu/Linux käännöksen. :P

Mitä enemmän tuettuja alustoja, sitä parempi myynti ja sitä paremmat tulot. Ihan sama vaikka toisivat sen myös Xbox360:lle, mutta siinäkin on jokin kustannus kynnys varmaankin.


Itse haluan pelin linuxille vaikka tulisikin suljettuna.
lainaa
4nx40nh0m0

18.04.2009 klo 18.07

AnXa kirjoitti:
Lähetin viestin. Pyysin viestini yhteydessä, että tekevät myös Gnu/Linux käännöksen. :P

Mitä enemmän tuettuja alustoja, sitä parempi myynti ja sitä paremmat tulot. Ihan sama vaikka toisivat sen myös Xbox360:lle, mutta siinäkin on jokin kustannus kynnys varmaankin.

Edirol: Millainenkohan pelikonesota tästäkin vielä tässä langassa saadaan. :(


Ja kuitenkin vain 5% pelin pelaajista pelaa sitä linuxilla tai vähemmänkin. Typerää alkaa turhaamaan resursseja tuollaisen kääntämisen, kun kuitenkin niin pieni osa ihmisistä pelaa sitä linuxilla.
lainaa
4nx40nh0m0

18.04.2009 klo 18.09

^turhaamaan = tuhlaamaan
lainaa
armatrolli

18.04.2009 klo 18.15

AnXa kirjoitti:
Mitä enemmän tuettuja alustoja, sitä parempi myynti ja sitä paremmat tulot. Ihan sama vaikka toisivat sen myös Xbox360:lle, mutta siinäkin on jokin kustannus kynnys varmaankin.

Edirol: Millainenkohan pelikonesota tästäkin vielä tässä langassa saadaan. :(


Miksi tästä sota pitäs tulla, kun ihan asiaahan just puhuit.

Ite en ymmärrä näitä "ei pakollisia" yksinoikeuksia, varsinkin kun pelitalot kaatuvat rahavaikeuksiin. Osa tietenkin tulee olemaan aina yksinoikeuksia, mutta nämä jotka on mahdollista julkaista useammalle alustalle pitäisi myös julkaista.

Outo homma, että jos joku maksaa yksinoikeudesta 20-50 milliä, niin se kyllä kelpaa, vaikka kokonaisvaltainen myynti toisi ehkä tuplasti enemmän. No, se on se "ehkä". Riski on aina riski.
Ja pelien hintojen ollessa niinkin kovat kuin ne nyt on, myynti tulee aina pysymään suhteellisissa rajoissa.

Tässä tapauksessa sonyn politiikka kusee sitä itseään silmään, mutta ei se ainoa firma ole joka sitä harrastaa.
lainaa
Marsu

18.04.2009 klo 18.20

Eikös tämän pitänyt olla se ihmepeli jolla pleikkarin ja tietsikan käyttäjät pääsis pelaan samaan aikaan, saas nähdä miten näiden yhtiöiden väliset suhteet vaikuttaa asiaan. Hyvä sähköpostihomma, samalla pitäisi vastustaa Sonyn typeriä rojalttimaksuja ja silti vinkua Syberiaa pleikalle... Muuten, aika harvoin näkee yhtiöitä jotka ovat tyytymättömiä Sonyn toimintaan :P Noh vaikka olisi taloudellisesti ehkä typerä ratkaisu jättää pleikkaversio laskuista, itse en pistäisi ollenkaan pahakseni että Sonyltä lähtis yksi konsoliyksinoikeus menemään.
"Edirol: Millainenkohan pelikonesota tästäkin vielä tässä langassa saadaan. :(" Sanoo yksi suurimmista fanipoikaprovoajista mitä koskaan netissä olen nähnyt :D
lainaa
AnXa

Rekisteröitynyt 09.06.2008

18.04.2009 klo 18.31

PC-käyttöjärjestelmien maailmassa on 80-90% Windows käyttäjiä. 5-10% Mac OS X käyttäjiä ja 3-5% Gnu/Linux käyttäjiä. Jos Mac OS X käyttäjät saavat pelejä niin kyllä niitä tulisi Gnu/Linux käyttäjillekkin tehdä joita saattaa olla enemmän tai vähemmän kuin Mac OS X käyttäjiä. PS3n käyttöjärjestelmän käyttäjiä tuossa sakissa on muuten noin 0,03%

Noin vertailun vuoksi kerroin sen teille. Jos 0,03% vuoksi kannattaa tehdä peli, mutta ei todennäköisen noin 2-5% vuoksi, niin millä perusteilla sitten se tehdään?

Nämä tiedot perustuvat internet-selaimien käyttöön ja eivät välttämättä kerro kovin luotettavasti asiantilasta, mutta näyttävät suunnan missä suunnilleen mennään.

Sitä paitsi Gnu/Linuxille on olemassa enemmän pelejä kuin Mac OS X:lle joten turha whinettää siitä ainakaan. :P Macin käyttäjät saavat ne isot nimekkäänt ja harva lukuiset pelit kun taas suurin osa nimettömistä kaupallisista tai ilmaisista pikkupeleistä menee Gnu/Linux käyttäjille. Joten jos ikinä ihmettelit mihin katosivat ne suomalaiset shareware nimikkeet ja muut vastaavat niin siirry Gnu/Linuxin käyttäjäksi, Ubuntu on hyvä jakelu aloitta ja etsi pelejä pakettipuusta. :P

PS. Näissä viesteissä on "muokkaa"-nappulat jos haluaa korjata viestiään. :P
lainaa
AnXa

Rekisteröitynyt 09.06.2008

18.04.2009 klo 18.42

Marsu kirjoitti:

AnXa kirjoitti:
Edirol: Millainenkohan pelikonesota tästäkin vielä tässä langassa saadaan. :(

Sanoo yksi suurimmista fanipoikaprovoajista mitä koskaan netissä olen nähnyt :D

Ainoa asia jonka vuoksi olen ikinä fanipoikaprovonnut liittyi Gnu/Linuxiin ja kaupallisiin peleihin. Ja olin muuten väärässä siinä osittain. ;)

...Mutta kun kaikki eivät vain kestä kuulla totuutta tai eivät ajattele omilla aivoillaan. Mikäs minä niille tyypeille mahdan? He kiertävät sitten ympäri nettiä laukomassa läppää kuinka "fanipoika" olen. Linux ja Quake fanipoikuuden kyllä tunnustan, mutta harvoimpa niistäkään olen suoranaista autopromootointia järjestänyt jos koskaan. :)

Mielestäni Sony on hoitanut hommansa PS3:n kanssa paremmin kuin Microsoft on Xbox 360:n kanssa. Sony tosin perseili aluksi paniikissa paljon Xbox 360:n aikaisen julkaisun vuoksi ja sen jälkeen keinotekoisesti jatkoivat PS2:n myyntiä ottamalla PS3:sta PS2-emulaation pois. Ikinä ei mistään tuotteesta markkinoille tulon jälkeen tulisi suoraan ottaa pois mitään. Ennemmin olisivat jatkaneet kalliimman ja halvemman laitteen myyntiä ja halvemmasta karsineet pois toimintoja.

Ennustan tämän langan kulun tässä ja samalla tapan tämän langan kulun tässä suunnassa:
1. tulee joku joka väittää, että xboxille tuon kehittäminen olisi halvempaa koska provikoita ei muka makseltaisi, yleisö olisi laajempi ja vaikkapa ohjain parempi ja yhteistyö windows ja xboxin embed windows käyttöjärjestelmien välillä helpompaa.
2.joku todistaa, että xboxillakin maksetaan provikkaa
3. joku kysyy kuinka paljon
4. seuraa vertailu jossa kysyjästä riippuen jompi kumpi on edullisempi.
5. väittely jatkuu kunnes ketään ei kiinnosta
6. ?!?
7. PROFIT!

:D :D :D
lainaa
Pyyhekumi

Moderaattori

Rekisteröitynyt 02.04.2007

18.04.2009 klo 19.01

RoflerX kirjoitti:
Onko tuo maili oikein, vai pitäiskö sen olla suppor_t_To...?

"So today we launch an SOS to all fans of the Syberia series: let us rally to support the independent creation and convince Sony to change its rules. Send all your messages of support to: supporToSyberia3PS3@microids.com," Olivier wrote. "SYBERIA 3 on PS3, an April Fool's? It's up to SONY!"
lainaa
nahkaz

18.04.2009 klo 19.04

http://v2.fi/uutiset/pelit/6974/World-of-Goo-Linuxille-kr < Tuon uutisen sisällössä taitaa olla se suurin syy miksi Linuxille ei tule näitä isoja pelejä. Kuin esimerkiksi Cod4 Macille.
lainaa
AnXa

Rekisteröitynyt 09.06.2008

18.04.2009 klo 19.33

nahkaz kirjoitti:
http://v2.fi/uutiset/pelit/6974/World-of-Goo-Linuxille-kr < Tuon uutisen sisällössä taitaa olla se suurin syy miksi Linuxille ei tule näitä isoja pelejä. Kuin esimerkiksi Cod4 Macille.


LSB on olemassa sitä varten. Kun tekee softansa LSB-standardin mukaan se toimii kaikilla sitä noudattavilla distroilla niin kuin sen kuuluukin.

Loki Games teki pelejä aikoinaan Gnu/Linuxille ja ne toimivat hyvä vaikkakin joissain on pienen säätämisen paikka. Linux Game Publishing tekee isojen pelien kääntämistä Gnu/Linuxille ja Icculus.org tekee mittatilaustöinä Gnu/Linux käännöksiä. Heidän suurin asiakkaansa on Epic Games ja tällä hetkellä työn alla on Unreal Tournament 3:n linux käännös.

V2.fi-artikkelissa goon kehittäjät haukkuivat PulseAudiota... ei sitä ole pakko käyttää jos ei haluta. Voithan ohjelmoija varata suoraan Alsa:n itselleen ja latenssia on sen jälkeen 0. :P

PulseAudio on kyllä perseestä. Sen kyllä sanon. Phonon on paljon kivempi ratkaisu samaan ongelmaan minkä Pulse Audion pitäisi ratkaista. :P
lainaa
sad

19.04.2009 klo 14.09

"Gabler kritisoi Linuxia myös sen hajanaisuudesta. Miehen mukaan käyttöjärjestelmää on ollut kehittämässä liian monta taitavaa, mutta vankan oman näkemyksensä mukaan toimivaa ohjelmoijaa. Lopputuloksena on syntynyt kehittäjän painajainen - kasa erilaisia video- ja audio-formaatteja, jakeluversioita ja -paketteja. Gablerin mukaan Linuxin menestyken takaamiseksi ohjelmistokehityksen tulisi olla helppoa, minkä lisäksi käyttäjien pitäisi päästä uusiin ohjelmiin nykyistä helpommin käsiksi."
lainaa
AnXa

Rekisteröitynyt 09.06.2008

20.04.2009 klo 17.44

Hajanaisuus ei sinällänsä ole ongelma. LSB eli Linux Standards Base on standardi jota Gnu/Linux jakeluiden tulisi käyttää. Se kattaa kaikki suuret jakelut.

Gnu/Linux jakelussa kehittäjät saavat tehdä aivan mitä haluavat ja aivan miten haluavat. Gebler ja hänen tiiminsä on vapauden määrästä ollut niin hämillään, että eivät ole keskittyneet olennaiseen. Sitä paitsi:
V2.fi kirjoitti:
Suursuosion saavuttanut indie-peli kääntyi studion Kyle Gablerin mukaan lähes ongelmitta Linuxille.


Ja se ainoa iso ongelma, jos sellaista nyt edes oli, johtui PulseAudion latensseista. Miksi käytää edes PulseAudiota? Jos haluaa vastaavia toimintoja käyttää Phonoa. Tai sitten liittää juttunsa suoraan Alsa:n kylkeen. Latenssia tasan 0. Jos Loki Games teki sen 1999 niin kyllähän nyt jotkut pienemmätkin kehittäjät saavat hommia aikaan.

Miksi muuten täällä ei uutisoida Gnu/Linux peleistä enemmän? Enemmän näitä seminegatiivisen kuvan käyttöjärjestelmästä antavia uutisia vain tulee. Unreal Tournament 3 kun julkaistaan Gnu/Linuxille tulen henkilökohtaisesti varmistamaan, että se on uutinen jokaisessa olennaisessa suomalaisessa verkko mediassa etusivulla.
lainaa

V2.fi Instagramissa
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova