Tuorein sisältö

Piraatit pilasivat Demigodin alkutaipaleen

18.04.2009 klo 11.00 | Luettu: 16184 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


Ohjelmistopiraatit ovat olleet viime aikoina otsikoissa ja Piratebay-jupakan lisäksi DRM-suojauksia aktiivisesti vastustanut Stardock on nyt saanut maistiaisia kolikon kääntöpuolesta, kertoo VE3D. Harvoin pelinkehittäjät valittavat siitä, että peliä pelataan heti julkaisun jälkeen liian paljon, mutta kun pelin palvelimille koitti päästä 140 000 pelaajaa, joista vain 18 000 oli varmistanut kopionsa, oli epäsuhta selvä. Piraattiversion pelaajien ryntäys Demigodin palvelimille aiheutti ongelmia, sillä ne on suunniteltu 50 000 pelaajalle.

"Laittoman version pelaajat eivät saa peliinsä päivityksiä, eivätkä voi pelata moninpeliä, mutta ne rasittavat silti palvelimiamme", kertoi Stardockin Wardell. Ensimmäinen vuorokausi pelin ilmestyttyä olikin melkoista kaaosta, kun pelintekijät kasasivat ratkaisun, joka varmisti peliin pääsyn sen ostaneille pelaajille.



V2.fi | Manu Pärssinen
< Golf-mailat ja varti... Seksikäs harlekiini ... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (19 viestiä)

KaXze

Rekisteröitynyt 27.08.2008

18.04.2009 klo 11.08

Hävetkää >:(
lainaa
Duster

Rekisteröitynyt 03.01.2008

18.04.2009 klo 11.21

Mitähän tästäkin vielä seuraa. Ei taida Stardock olla kovinkaan tyytyväinen linjaansa tällä hetkellä. Siis tuohon DRM vapaaseen linjaansa.
lainaa
ighea

18.04.2009 klo 11.23

On myös törkeä suunnitteluvirhe tuo palvelimien kuormittuminen. Noh, saa sitä itseään DDoS:sata...

Pelifirma voisi vain onnitella itseään jo sillä, että ainakin kiinnostusta peliä kohtaan on syntynyt! ;)

Saisi vain kaikki sankarit jollain konstilla sinne kauppaan.
lainaa
Tuomas

18.04.2009 klo 11.23

Näinhän asia ei ole. Ärsyttää kun valheet leviävät kritiikittä mediassa.

Gamestop rikkoi myyntipäivädiilin ja päästi pelin liikkeelle liian aikaisin. Tästä johtuen serverit eivät olleet vielä valmiita. Lisäongelma syntyi koska sama palvelin hoitaa sekä pelin, tunnistautumisen että päivitysten kyselemisen. Suurin osa noista 140 000 ei ollut pelaamassa vaan oli vain yksittäisiä yhteydenottoja piraattien käynnistäessä pelinsä ilman aikomustakaan yrittää verkkopeliä.

Peli on myynyt juuri niin hyvin kuin Stardock ajatteli, piratismi ei ole haitannut. Palvelimet olisivat kestäneet nyt mainitun kuorman jos ne olisivat olleet valmiina mutta Gamestopin takia pelaajat ilmestyivät kun palvelimia vasta viriteltiin ja testailtiin.

Tsekatkaa vaikka Arstechnican juttu ja varsinkin kommenteissa olevat toimituksen korjaukset.
lainaa
crom

Rekisteröitynyt 11.10.2007

18.04.2009 klo 11.30

Julkaisivat pelin sitten silleen etuajassa ettei Suomessa ainakaan firmat tunnu tietävän asiasta mitään tai sitten ovat myyneet jo ne mitä oli... Peliä sen verran kehuttu, että yritin kaupoista etsiä, mutta en ainakaan nähnyt missään hyllyssä peliä edelleenkään. Joten eikai toi nyt ihme ole, että varsinkin jotkut "pakko saada kaikki heti"-naskalit sitten warestaa pelin. Ostin sitten ihan hyvältä vaikuttavan Dawn of War 2:sen, joten tämän Demigod:n osto siirtyi omalta osaltanikin varmaan pitkälle tulevaisuuteen tai peruuntui kokonaan.

Serveri-ongelmat on kyllä selkeästi suunnitteluvirhe. Enskerralla varmaan osaavat paremmin varautua.

Elikkä lyhyt tiivistys... Paskat! Ei ne piraatit mitään ole pilannut, syyttäkää vaikka mummoanne enskerralla :P
lainaa
manu

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

18.04.2009 klo 11.40

Tuomas kirjoitti:
Näinhän asia ei ole. Ärsyttää kun valheet leviävät kritiikittä mediassa. Tsekatkaa vaikka Arstechnican juttu ja varsinkin kommenteissa olevat toimituksen korjaukset.


Luin ne ja korjasin kohdan 'koittivat päästä pelaamaan'.
lainaa
manu

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

18.04.2009 klo 11.43

crom kirjoitti:
Serveri-ongelmat on kyllä selkeästi suunnitteluvirhe. Enskerralla varmaan osaavat paremmin varautua. Elikkä lyhyt tiivistys... Paskat! Ei ne piraatit mitään ole pilannut, syyttäkää vaikka mummoanne enskerralla :P


Isoin serveriongelma, eli yhteydenotto ilman peliaietta oli vain pelin 1.0 versiossa, jota piraatit eivät saaneet päivitettyä - oikeasti pelin ostaneille päivitys tuli automaattisesti, joten...
lainaa
minä

18.04.2009 klo 12.21

...oma moka niiltä. aivan liian aggressiivinen E.T. toiminto tuollanen.

kertosivat vielä montako peliä olisivat myyneet drm kanssa. taitais olla pienempi kuin nyt ilman.
lainaa
Grrgah

18.04.2009 klo 12.38

Piratismin aste PC:llä tuntuu olevan aika vakio. Se mihin suuntaan se oikeasti vaikuttaa myyntien suhteen on hieman hämärän peitossa... Peli leviää huomattavasti laajemmalle, mutta toisaalta osa potentiaalisista ostajista tylysti warettaa pelin.

Onneksi aika isolla osalla ihmisistä on järki ja omatunto tallessa ja ne hyvät pelit tulee ostettua, vaikka piraatin testaamisen jälkeen.
lainaa
maudio

18.04.2009 klo 13.52

Grrgah kirjoitti:
hyvät pelit tulee ostettua, vaikka piraatin testaamisen jälkeen.


Asia on muuten näin, ja viimeistään ale-laarista.

Suurin osa peleistä ikävä kyllä on nykyään suorastaan kuraisia konsolikäännöksiä, ja kuka itseään kunnioittava pc-pelaaja sellasiin muka rahaa laittas?
lainaa
MJR2312

Rekisteröitynyt 03.09.2007

18.04.2009 klo 15.02

Duster kirjoitti:
Mitähän tästäkin vielä seuraa. Ei taida Stardock olla kovinkaan tyytyväinen linjaansa tällä hetkellä. Siis tuohon DRM vapaaseen linjaansa.

Tosin voi olla, että Stardock on poikkeuksellinen julkaisija, joka oikeasti tajuaa, ettei DRM auta mitään. Yleensä suojauksen purkaminen ei tunnu kestävän kuin korkeintaan päiviä, ja niinpä se lopulta haittaa vain rehellisiä ostajia.

Grrgah kirjoitti:
Onneksi aika isolla osalla ihmisistä on järki ja omatunto tallessa ja ne hyvät pelit tulee ostettua, vaikka piraatin testaamisen jälkeen.

Silti valitettavan moni yksinkertaisesti warettaa, vaikka pitäisikin pelistä. Aina näkee kaikilla foorumeilla näitäkin kommentteja, että peleistään jotain maksavat ihmiset ovat tyhmiä, kun ilmaiseksikin saisi. Lähes yksinomaan tällaisten warettajien takia PC-pelaaminen kärsii, sillä juuri he ovat menetettyjä ostajia. Onneksi näin moninpelipainotteisessa pelissä (kai se oli sellainen?) on lähes pakko ostaa, jos haluaa ihmeemmin netissä pelata.
lainaa
Marsu

18.04.2009 klo 15.55

Grrgah kirjoitti:
hyvät pelit tulee ostettua, vaikka piraatin testaamisen jälkeen.

Paskin perustelu warettamiselle ikinä...
lainaa
dsasad

18.04.2009 klo 16.14

Hohhoijakkaa. Ei se nyt kovin hankalaa pitäisi olla estää piraateilta nettipelaaminen? CD-key:t vaan mukaan... tosin en sitten tiedä kuinka niitä pystyy cräckäämään poes. Mutta minusta se on helpoin tapa saada piraatit pois, tehkää hyvä NETTIpeli ja vahva suojaus siihen. Piraatit voivat vääntää single playeriä jos haluavat sitten.
lainaa
MJR2312

Rekisteröitynyt 03.09.2007

18.04.2009 klo 17.21

Marsu kirjoitti:
Grrgah kirjoitti:
hyvät pelit tulee ostettua, vaikka piraatin testaamisen jälkeen.

Paskin perustelu warettamiselle ikinä...

Tiedätkö mitä? Minua ärsyttää se, miten ei-warettajat sanovat warettamisen olevan aina pahasta mistään riippumatta, vaikka kaikki viittaisi siihen, että kyseisessä tapauksessa warettamista onkin ollut vain hyötyä (siis muillekin kuin warettajalle). Kaikki perustelut ovat vääriä ja tekosyitä. En nyt halua ihmeemmin puolustaa waretusta, mutta tuollainen käytös vain ärsyttää; ei edes yritetä ymmärtää mitään, vaan todetaan yksinkertaisesti asian olevan pahasta. Vähän sama kuin kukkahattutätien kanssa: "Kyllä ne pahoja ovat. Turhia tuollaiset videopelit, aiheuttavat vain väkivaltaa ja muuta ikävää." Hehän siis tuskin tietävät asiasta mitään, mutta eivätpä kyllä varmasti myöskään halua.
lainaa
Herb

18.04.2009 klo 18.08

Marsu kirjoitti:
Grrgah kirjoitti:
hyvät pelit tulee ostettua, vaikka piraatin testaamisen jälkeen.

Paskin perustelu warettamiselle ikinä...

Mielestäni tämä on ainoa jokseenkin hyvä perustelu koko touhulle. Ei se sitä oikeaksi tee, mutta keksi ihmeessä parempi.
lainaa
maudio

18.04.2009 klo 18.28

Jos olisin ostanut esim. Saints Row 2:n tai Godfather II:n testaamatta ensin warea, niin olispa mennyt rahat mahtavasti turhuuteen. Sama homma monen muunkin pelin kanssa. Demot ei kerro pelistä juuri mitään.

Mutta aletaan listaamaan pelit jotka olen ostanut waren testaamisen jälkeen: OFP, Fallout 3, S.T.A.L.K.E.R., IL 2 + parikymmentä tusinaa muuta.
Ja automaattisesti tulen ostamaan/olen ostanut myös jatko/toiset -osat näihin peleihin ilman warettamisia.

En kannata yhtään rahastamiseen tarkoitettua peliä, ja kyllä COD:it on sellaisia. Mikäli jokainen uusi osa tulisi puolella hinnalla, olisivat ne ostamisen arvoisia, nyt ne on vain waretuksen arvoisia.
lainaa
Belew

18.04.2009 klo 19.43

Asia nyt kuitenkin on niin, että kaikesta jeesustelusta huolimatta warettaminen, niin kauan kuin pelistudiot eivät sitä salli, on rikos, ihan jopa eettisesti. Olisihan elämä mutkattomampaa, jos ravintolaillallistakin saisi maistaa etukäteen ennen sen tilaamista. Sen pelin laittoman lataamisen sijasta kannattaisi kuitenkin luottaa arvosteluihin ja demoon tms. Tämä nyt on tätä elämää: jos kiinnijäämisen riski on pieni, rikos tehdään.
lainaa
Marsu

19.04.2009 klo 15.33

Kukaan koskaan kuullut DEMOISTA? On se kumma jos demon perusteella ei saa jo jonkinnäköistä kuvaa pelistä ja siitä pitääkö siitä vai ei. Itseäni ärsyttää just tollanen "okei mä waretan tän peli, jees tykkäsin ja pelasin läpi, OHO nyt ei tarttekaan ostaa sitä kaupasta, voivoi" asenne. Sama koskee musiikkia ja elokuvia. Fakta vaan on että mikään ei oikeuta warettamista.
lainaa
Lemoni

20.04.2009 klo 10.26

"aika jännä juttu tuo asenteiden muuttuminen näin pirate bay tapauksen jälkeen"
lainaa

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova